Ah, dat is waar Bill Gates het over had in zn twitter.quote:Op dinsdag 9 februari 2010 19:48 schreef sitting_elfling het volgende:
Interessant gesprek atm op TV. Een gesprek met Buffet en Paulson over de US economie. Misschien ook te volgen via de BB link op internet?
Zit een flink verschil tussen de DJ futs en de stand van de Dow, op dit moment Nasdaq future licht hoger en S&P fut ongeveer gelijk aan slot van 22.00quote:Op dinsdag 9 februari 2010 22:28 schreef TeringHenkie het volgende:
DJIA futs al weer onder de 10.000
Ik ben geen expert op financieel gebied, maar ik weet wel dat CDS staat voor 'Credit Default Swaps' en dat is - kortgezegd - een verzekering tegen een eventuele niet-terugbetaling van de obligatie. Stel A geeft een obligatie uit aan B. B wil dit risico niet lopen en koopt dit risico af met een CDS die wordt verkocht door C. Mocht A in gebreke blijven dan kan B zijn geld via de CDS die hij van C kocht terugkrijgen.quote:Op dinsdag 9 februari 2010 21:09 schreef tjoptjop het volgende:
Misschien een beetje een n00b vraagje. Maar hoe moet ik die waardes van die CDS lezen?
2,5%, my ass! Het was 1,5%.quote:` Op Wall Street is de Dow Jones-index
weer gesloten boven de psychologisch
belangrijke grens van 10.000 punten.
Door een winst van 2,5% sloot de index
op 10.058.Gisteren sloot de index voor
het eerst in drie maanden onder de
10.000,vooral door vrees voor een
schuldencrisis in de eurozone.Berichten
over steunplannen voor het noodlijdende
Griekenland leidden tot opluchting op
Wall Street.
Ik weet wat een CDS is en doetquote:Op dinsdag 9 februari 2010 22:55 schreef Goverman het volgende:
[..]
Ik ben geen expert op financieel gebied, maar ik weet wel dat CDS staat voor 'Credit Default Swaps' en dat is - kortgezegd - een verzekering tegen een eventuele niet-terugbetaling van de obligatie. Stel A geeft een obligatie uit aan B. B wil dit risico niet lopen en koopt dit risico af met een CDS die wordt verkocht door C. Mocht A in gebreke blijven dan kan B zijn geld via de CDS die hij van C kocht terugkrijgen.
Als de kans op niet-terugbetalen groter wordt dan stijgt logischerwijs koers van de CDS, net zoals een reisverzkering voor mensen die gaan wintersporten (t.o.v. mensen die niet wintersporten).
Dus: een hoge CDS 'koers' is slecht nieuws voor degene die het aangaat en een indicatie dat beleggers die in obligaties stappen een hogere compensatie willen voor het te nemen risico... Ofwel: een hogere CDS impliceert een hoger risico.
Een vraagje: Kan het theoretisch zo zijn dat A ook C verkoopt?quote:Op dinsdag 9 februari 2010 22:55 schreef Goverman het volgende:
[..]
Ik ben geen expert op financieel gebied, maar ik weet wel dat CDS staat voor 'Credit Default Swaps' en dat is - kortgezegd - een verzekering tegen een eventuele niet-terugbetaling van de obligatie. Stel A geeft een obligatie uit aan B. B wil dit risico niet lopen en koopt dit risico af met een CDS die wordt verkocht door C. Mocht A in gebreke blijven dan kan B zijn geld via de CDS die hij van C kocht terugkrijgen.
Als de kans op niet-terugbetalen groter wordt dan stijgt logischerwijs koers van de CDS, net zoals een reisverzkering voor mensen die gaan wintersporten (t.o.v. mensen die niet wintersporten).
Dus: een hoge CDS 'koers' is slecht nieuws voor degene die het aangaat en een indicatie dat beleggers die in obligaties stappen een hogere compensatie willen voor het te nemen risico... Ofwel: een hogere CDS impliceert een hoger risico.
Dat zijn basis points. 1 basis point = 1/100 van een procent.quote:Op dinsdag 9 februari 2010 23:07 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Ik weet wat een CDS is en doet
alleen weet ik niet waar die waarde voor staat. Zoals bijv, die 250 van Griekenland , of die ruim 1000 van IJsland
De jaarcijfers worden niet goed ontvangen. Samen met de lagere koersen van RDS drukt dat de AEX nogal.quote:
Ok, duidelijk thnxquote:Op dinsdag 9 februari 2010 23:52 schreef jaco het volgende:
[..]
Dat zijn basis points. 1 basis point = 1/100 van een procent.
Dus als je een Griekse staatsobligatie met een par value van 1000 euro hebt, dan betaal je in jouw voorbeeld 25 euro per jaar aan de CDS schrijver die het risico overneemt. Die deal loopt door totdat de obligatie afgelost wordt of totdat Griekenland in gebreke blijft. In dat laatste geval, moet je trouwens de obligatie inleveren bij de CDS schrijver, welke dan de 1000 euro uitkeert. Voor de CDS schrijver kan deze obligatie nog best wat waard blijken te zijn, afhankelijk van hoe het reddingsplan voor Griekenland er uit komt te zien.
RDS lager door ex- dividend noteringquote:Op woensdag 10 februari 2010 09:46 schreef lyolyrc het volgende:
[..]
De jaarcijfers worden niet goed ontvangen. Samen met de lagere koersen van RDS drukt dat de AEX nogal.
Hoezo? De AEX hobbelt toch achter de grotere beurzen aan.quote:Op woensdag 10 februari 2010 13:15 schreef Zero2Nine het volgende:
Het is ook zwaar beledigend dat de AEX praktisch nooit wordt genoemd op CNN en CNBC als ze een rondje langs de Europese beurzen doen
Mittal = Indiaquote:Op woensdag 10 februari 2010 13:19 schreef tony_clifton- het volgende:
Heeft MT eigenlijk nederlandse roots? Ik dacht dat Arcelor Luxemburgs was?
Als je alleen de S&P500 futures volgt kun je bijna blind handelen op alle west-Europese beurzen.quote:Op woensdag 10 februari 2010 13:15 schreef Zero2Nine het volgende:
Het is ook zwaar beledigend dat de AEX praktisch nooit wordt genoemd op CNN en CNBC als ze een rondje langs de Europese beurzen doen
Mja, maar de AEX oupterformde de S&P500 en Dow Jones ten tijde van de 2003 - 2007/8 omdat ze qua sector verhouding toch behoorlijk anders zijn. Als je dus meer financieel gerelateerd wou beleggen had een index tracker op de AEX meer opgeleverd dan de DJ of SPXquote:Op woensdag 10 februari 2010 13:25 schreef SeLang het volgende:
[..]
Als je alleen de S&P500 futures volgt kun je bijna blind handelen op alle west-Europese beurzen.
Unilever wist afgelopen vrijdag de AEX ook flink naar beneden te drukken.quote:Op woensdag 10 februari 2010 13:07 schreef Arcee het volgende:
Opmerkelijk dat de AEX vanmorgen alleen door de minnen van Mittal en Shell in de min stond. Geeft wel aan wat een zwaargewichten dat zijn.
Dus? Wat maakt een zware weging uit? Moet het allemaal net zoals de SPX zijn?quote:Op woensdag 10 februari 2010 14:47 schreef lyolyrc het volgende:
[..]
Unilever wist afgelopen vrijdag de AEX ook flink naar beneden te drukken.
Ik heb gisteren de weging nog eens opgezocht. Dan blijkt Arcelor Mittal, RDS, Unilever, ING, KPN en Philips met zijn zessen een weging hebben van ongeveer 70%.
Zo volatiel zijn ze anders niet. En ING is echt veel volatieler dan Aegon.quote:Op woensdag 10 februari 2010 14:46 schreef Arcee het volgende:
Wat zijn Aegon en ING toch volatiel, zeg. Zo maar 4 of 5 procent omhoog of omlaag per dag.
Daar lijk je dan makkelijk veel geld mee te kunnen verdienen, maar ai wat valt dat tegen, hè?
Waarom zou er geen weging zijnquote:
Het maakt in zoverre uit, dat met name de grootste drie de boel flink kunnen scheeftrekken. Dat blijkt vandaag wel. Laten we het maar het 80-20-principe in de praktijk noemen.quote:Op woensdag 10 februari 2010 14:57 schreef sitting_elfling het volgende:
Dus? Wat maakt een zware weging uit? Moet het allemaal net zoals de SPX zijn?
IBM is bijvoorbeeld ook 10% in de Dow Jones en hun weging is minstens 2 keer zo groot als de rest! En wat te denken van de weging van Apple in de Nasdaq?
Ik was iets te kort door de bocht. Maar ik was altijd in de veronderstelling dat de DJI puur gebaseerd is op de prijs van een aandeel en niet zozeer marktkapitalisatie zoals bij de S&P (dus een $100 aandeel van bedrijf X weegt zwaarder dan $50 van bedrijf Y, ook al is bedrijf X 3x zo groot qua marktkapitalisatie)quote:Op woensdag 10 februari 2010 15:08 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Waarom zou er geen weging zijn?
Ze kunnen het flink scheef trekken maar je kunt daar in ook op anticiperen.quote:Op woensdag 10 februari 2010 15:09 schreef lyolyrc het volgende:
[..]
Het maakt in zoverre uit, dat met name de grootste drie de boel flink kunnen scheeftrekken. Dat blijkt vandaag wel. Laten we het maar het 80-20-principe in de praktijk noemen.
Om even het verschil aan te geven tussen ING en Aegon qua volatility.quote:Op woensdag 10 februari 2010 14:46 schreef Arcee het volgende:
Wat zijn Aegon en ING toch volatiel, zeg. Zo maar 4 of 5 procent omhoog of omlaag per dag.
Daar lijk je dan makkelijk veel geld mee te kunnen verdienen, maar ai wat valt dat tegen, hè?
De 65 grootste blue chips van de wereld?quote:Op woensdag 10 februari 2010 15:19 schreef SeLang het volgende:
De SeLang 65 index is trouwens nog beter. Alle componenten zijn 1,5 - 2,5%
Loonoffer? Fuck dat... Laat eerst het management & hoger een loonoffer doen.quote:Het gevoel over de arbeidsmarkt blijft negatief, zo blijkt uit een internetonderzoek, uitgevoerd door ING. De trend dat het sentiment minder negatief werd, is ook doorbroken.
Verslechtering
Één op de zes van de ondervraagden vreest daarbij voor hun baan. Dat komt volgens ING neer op 1,2 miljoen arbeidsplaatsen. Ook denkt 40% van de mensen niet snel een nieuwe baan te kunnen vinden. Daarbij zegt meer dan de helft van de ondervraagden dat ze de arbeidsmarkt de afgelopen drie maanden hebben zien verslechteren.
Vertraging
"Het heeft een jaar geduurd sinds het inzakkende stemming op de arbeidsmarkt ook het sentiment op eigen baankansen onder nul drukte. Kennelijk zien werknemers het eerst slechter gaan met 'de anderen' en dan pas bij zichzelf. Mogelijk is dat ook bij de weg omhoog zo", aldus ING.
Loonoffer
26% van de mensen is bereid tot een loonoffer als hun baan op het spel zou komen te staan. Gemiddeld zou dat offer dan 5% bedragen. Dat is iets meer dan vorig jaar; toen wilde nog 25% van de ondervraagden loon inleveren. Ook toen was dat gemiddeld 5%.
Dat lijkt me inderdaad een puur geval van speculatie. De financiële aandelen waar dan ook zijn op het moment sowieso behoorlijk volatiel. En die paar cent dat het omhoog gaat of naar beneden mits je een behoorlijk potje hebt kun je natuurlijk goed op verdienen.quote:Op woensdag 10 februari 2010 15:25 schreef lyolyrc het volgende:
Ik vraag me wel af waar die hoge volumes van ING vandaan komen. Ik meen me te herinneren dat RDS altijd de grootste volumes had. Ligt het aan de lage koers van ING? Chauvinisme? Het feit dat het de enige bank is in de AEX?
Vond het al heel wat dat je ze aangeschaft hadquote:Op woensdag 10 februari 2010 16:17 schreef TeringHenkie het volgende:
Weekputjes met miniem verlies kunnen verkopen
Ziet er naar uit dat je er nog winst mee had kunnen maken ookquote:Op woensdag 10 februari 2010 16:17 schreef TeringHenkie het volgende:
Weekputjes met miniem verlies kunnen verkopen
Het is inderdaad de 10 daagse volatiliteit!quote:Op woensdag 10 februari 2010 16:33 schreef edikt het volgende:
In dat grafiekje is het zeker een 10daagse historische volatiliteit? Normaal wordt dat zeker gemeten in jaren want hier zie ik op me scherm een historische volatiliteit bij aegon van 39,79% en bij ing van 50,00%
ISPAT is ooit als minifondsje begonnen op de Nederlandse beurs, met als grootaandeelhouder natuurlijk de Mittal clan. Later heeft ISPAT het veel grotere Acelor overgenomen door wat nullen aan de hoeveelheid aandelen toe te voegen, en dat werd Arecelor Mittal.quote:Op woensdag 10 februari 2010 13:19 schreef tony_clifton- het volgende:
Heeft MT eigenlijk nederlandse roots? Ik dacht dat Arcelor Luxemburgs was?
ISPAT bestaat toch nog steeds?quote:Op woensdag 10 februari 2010 16:39 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
ISPAT is ooit als minifondsje begonnen op de Nederlandse beurs, met als grootaandeelhouder natuurlijk de Mittal clan. Later heeft ISPAT het veel grotere Acelor overgenomen door wat nullen aan de hoeveelheid aandelen toe te voegen, en dat werd Arecelor Mittal.
Nu ga je natuurlijk vragen wat ISPAT op de Nederlandse beurs te zoeken had.
Geen idee, Nederland had in die tijd wel aardige fiscale faciliteiten voor de Mittal clan, maar daar hoef je natuurlijk nog geen beursnotering hiertelande voor te hebben.
Overigens zijn ze net zo vlot met hun hoofdkantoor naar Luxemburg vertrokken toen het daar voordeliger was
Haha, inderdaad. Net even de grafiek van de dollar tov de Dow Jones bekeken sinds dit jaar. En die bewegen bijna tegenovergesteldquote:Op woensdag 10 februari 2010 18:36 schreef SeLang het volgende:
We zijn de laatste tijd wel weer helemaal terug in het beurs-volgt-dollar paradigma
gefuseerdquote:Op woensdag 10 februari 2010 17:36 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
ISPAT bestaat toch nog steeds?
Ah! Oke. Ik was even in de war omdat je ook nog steeds kunt investeren in het aandeel Ispat. Was even in de war dat AM en Ispat 1 enkel bedrijf was.quote:Op woensdag 10 februari 2010 18:47 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
gefuseerd
http://en.wikipedia.org/wiki/Ispat_International
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |