abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_77823629
Misschien een beetje een n00b vraagje. Maar hoe moet ik die waardes van die CDS lezen?
  Redactie Frontpage dinsdag 9 februari 2010 @ 22:18:37 #252
4530 crew  Crazy Harry
pi_77827336
quote:
Op dinsdag 9 februari 2010 19:48 schreef sitting_elfling het volgende:
Interessant gesprek atm op TV. Een gesprek met Buffet en Paulson over de US economie. Misschien ook te volgen via de BB link op internet?
Ah, dat is waar Bill Gates het over had in zn twitter.
Hij zei dat het ook op omaha.com werd uitgezonden.
Daar kan het dan nog teruggekeken worden door degene die het gemist hebben (inclusief ik zelf)
http://omaha.com/article/20100209/NEWS01/100209579
De discussie is niet privacy tegenover veiligheid maar vrijheid tegenover controle
Overzicht privacy-inperkende maatregelen/wetten/voorstellen
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing. ― George Bernard Shaw
pi_77827947
DJIA futs al weer onder de 10.000
pi_77828207
quote:
Op dinsdag 9 februari 2010 22:28 schreef TeringHenkie het volgende:
DJIA futs al weer onder de 10.000
Zit een flink verschil tussen de DJ futs en de stand van de Dow, op dit moment Nasdaq future licht hoger en S&P fut ongeveer gelijk aan slot van 22.00
  dinsdag 9 februari 2010 @ 22:55:13 #255
231016 Goverman
asfalteren kun je leren
pi_77829582
quote:
Op dinsdag 9 februari 2010 21:09 schreef tjoptjop het volgende:
Misschien een beetje een n00b vraagje. Maar hoe moet ik die waardes van die CDS lezen?
Ik ben geen expert op financieel gebied, maar ik weet wel dat CDS staat voor 'Credit Default Swaps' en dat is - kortgezegd - een verzekering tegen een eventuele niet-terugbetaling van de obligatie. Stel A geeft een obligatie uit aan B. B wil dit risico niet lopen en koopt dit risico af met een CDS die wordt verkocht door C. Mocht A in gebreke blijven dan kan B zijn geld via de CDS die hij van C kocht terugkrijgen.

Als de kans op niet-terugbetalen groter wordt dan stijgt logischerwijs koers van de CDS, net zoals een reisverzkering voor mensen die gaan wintersporten (t.o.v. mensen die niet wintersporten).

Dus: een hoge CDS 'koers' is slecht nieuws voor degene die het aangaat en een indicatie dat beleggers die in obligaties stappen een hogere compensatie willen voor het te nemen risico... Ofwel: een hogere CDS impliceert een hoger risico.
Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan.
  FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 9 februari 2010 @ 23:03:41 #256
862 Arcee
Look closer
pi_77830035
Van TT:
quote:
` Op Wall Street is de Dow Jones-index
weer gesloten boven de psychologisch
belangrijke grens van 10.000 punten.
Door een winst van 2,5% sloot de index
op 10.058.Gisteren sloot de index voor
het eerst in drie maanden onder de
10.000,vooral door vrees voor een
schuldencrisis in de eurozone.Berichten
over steunplannen voor het noodlijdende
Griekenland leidden tot opluchting op
Wall Street.
2,5%, my ass! Het was 1,5%.

En gaan we nu elke dag een bericht krijgen dat de Dow weer boven of onder de 10.000 zit?:')
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
pi_77830226
quote:
Op dinsdag 9 februari 2010 22:55 schreef Goverman het volgende:

[..]

Ik ben geen expert op financieel gebied, maar ik weet wel dat CDS staat voor 'Credit Default Swaps' en dat is - kortgezegd - een verzekering tegen een eventuele niet-terugbetaling van de obligatie. Stel A geeft een obligatie uit aan B. B wil dit risico niet lopen en koopt dit risico af met een CDS die wordt verkocht door C. Mocht A in gebreke blijven dan kan B zijn geld via de CDS die hij van C kocht terugkrijgen.

Als de kans op niet-terugbetalen groter wordt dan stijgt logischerwijs koers van de CDS, net zoals een reisverzkering voor mensen die gaan wintersporten (t.o.v. mensen die niet wintersporten).

Dus: een hoge CDS 'koers' is slecht nieuws voor degene die het aangaat en een indicatie dat beleggers die in obligaties stappen een hogere compensatie willen voor het te nemen risico... Ofwel: een hogere CDS impliceert een hoger risico.
Ik weet wat een CDS is en doet

alleen weet ik niet waar die waarde voor staat. Zoals bijv, die 250 van Griekenland , of die ruim 1000 van IJsland
  Moderator dinsdag 9 februari 2010 @ 23:08:02 #258
236264 crew  capricia
pi_77830235
quote:
Op dinsdag 9 februari 2010 22:55 schreef Goverman het volgende:

[..]

Een vraagje: Kan het theoretisch zo zijn dat A ook C verkoopt?
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
  dinsdag 9 februari 2010 @ 23:24:57 #259
78918 SeLang
Black swans matter
pi_77830955
PIGS

"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_77831893
quote:
Op dinsdag 9 februari 2010 23:07 schreef tjoptjop het volgende:

[..]

Ik weet wat een CDS is en doet

alleen weet ik niet waar die waarde voor staat. Zoals bijv, die 250 van Griekenland , of die ruim 1000 van IJsland
Dat zijn basis points. 1 basis point = 1/100 van een procent.

Dus als je een Griekse staatsobligatie met een par value van 1000 euro hebt, dan betaal je in jouw voorbeeld 25 euro per jaar aan de CDS schrijver die het risico overneemt. Die deal loopt door totdat de obligatie afgelost wordt of totdat Griekenland in gebreke blijft. In dat laatste geval, moet je trouwens de obligatie inleveren bij de CDS schrijver, welke dan de 1000 euro uitkeert. Voor de CDS schrijver kan deze obligatie nog best wat waard blijken te zijn, afhankelijk van hoe het reddingsplan voor Griekenland er uit komt te zien.
pi_77832350
De hamvraag is natuurlijk: kan je als particuliere belegger ook CDSs uitgeven

*rent weg*
pi_77836057
wow... AMT -5%
pi_77836567
quote:
Op woensdag 10 februari 2010 09:20 schreef RvLaak het volgende:
wow... AMT -5%
De jaarcijfers worden niet goed ontvangen. Samen met de lagere koersen van RDS drukt dat de AEX nogal.
pi_77836677
quote:
Op dinsdag 9 februari 2010 23:52 schreef jaco het volgende:

[..]

Dat zijn basis points. 1 basis point = 1/100 van een procent.

Dus als je een Griekse staatsobligatie met een par value van 1000 euro hebt, dan betaal je in jouw voorbeeld 25 euro per jaar aan de CDS schrijver die het risico overneemt. Die deal loopt door totdat de obligatie afgelost wordt of totdat Griekenland in gebreke blijft. In dat laatste geval, moet je trouwens de obligatie inleveren bij de CDS schrijver, welke dan de 1000 euro uitkeert. Voor de CDS schrijver kan deze obligatie nog best wat waard blijken te zijn, afhankelijk van hoe het reddingsplan voor Griekenland er uit komt te zien.
Ok, duidelijk thnx
pi_77842302
quote:
Op woensdag 10 februari 2010 09:46 schreef lyolyrc het volgende:

[..]

De jaarcijfers worden niet goed ontvangen. Samen met de lagere koersen van RDS drukt dat de AEX nogal.
RDS lager door ex- dividend notering
  FOK!-Schrikkelbaas woensdag 10 februari 2010 @ 13:07:21 #266
862 Arcee
Look closer
pi_77842354
Opmerkelijk dat de AEX vanmorgen alleen door de minnen van Mittal en Shell in de min stond. Geeft wel aan wat een zwaargewichten dat zijn.
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
  woensdag 10 februari 2010 @ 13:08:58 #267
78918 SeLang
Black swans matter
pi_77842387
AEX is daarom ook nauwelijks relevant.
Ik kijk eigenlijk nooit naar de AEX.
Mijn reisverslagen
  woensdag 10 februari 2010 @ 13:15:02 #268
100980 Zero2Nine
Fatsoen moet je doen
pi_77842563
Het is ook zwaar beledigend dat de AEX praktisch nooit wordt genoemd op CNN en CNBC als ze een rondje langs de Europese beurzen doen
---
And when the leaves fall the land looks more human
it's got me questioning the essence of my farm boy blues
hence, I never wore the fashions of the know-what-I'm-doin'
pi_77842698
Heeft MT eigenlijk nederlandse roots? Ik dacht dat Arcelor Luxemburgs was?
  woensdag 10 februari 2010 @ 13:21:13 #270
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_77842738
quote:
Op woensdag 10 februari 2010 13:15 schreef Zero2Nine het volgende:
Het is ook zwaar beledigend dat de AEX praktisch nooit wordt genoemd op CNN en CNBC als ze een rondje langs de Europese beurzen doen
Hoezo? De AEX hobbelt toch achter de grotere beurzen aan.

BTW: saaie dag tot nu toe. Net mijn long EUR/GBP maar de deur uit gedaan.
The more debt, the better
  woensdag 10 februari 2010 @ 13:24:27 #271
78918 SeLang
Black swans matter
pi_77842832
quote:
Op woensdag 10 februari 2010 13:19 schreef tony_clifton- het volgende:
Mittal = India
Arcelor = Luxemburg
Mijn reisverslagen
  woensdag 10 februari 2010 @ 13:25:55 #272
78918 SeLang
Black swans matter
pi_77842876
quote:
Op woensdag 10 februari 2010 13:15 schreef Zero2Nine het volgende:
Als je alleen de S&P500 futures volgt kun je bijna blind handelen op alle west-Europese beurzen.
Mijn reisverslagen
pi_77845612
quote:
Op woensdag 10 februari 2010 13:25 schreef SeLang het volgende:

[..]

Als je alleen de S&P500 futures volgt kun je bijna blind handelen op alle west-Europese beurzen.
Mja, maar de AEX oupterformde de S&P500 en Dow Jones ten tijde van de 2003 - 2007/8 omdat ze qua sector verhouding toch behoorlijk anders zijn. Als je dus meer financieel gerelateerd wou beleggen had een index tracker op de AEX meer opgeleverd dan de DJ of SPX
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
  FOK!-Schrikkelbaas woensdag 10 februari 2010 @ 14:46:52 #274
862 Arcee
Look closer
pi_77845722
Wat zijn Aegon en ING toch volatiel, zeg. Zo maar 4 of 5 procent omhoog of omlaag per dag.

Daar lijk je dan makkelijk veel geld mee te kunnen verdienen, maar ai wat valt dat tegen, hè?
pi_77845751
quote:
Op woensdag 10 februari 2010 13:07 schreef Arcee het volgende:
Opmerkelijk dat de AEX vanmorgen alleen door de minnen van Mittal en Shell in de min stond. Geeft wel aan wat een zwaargewichten dat zijn.
Unilever wist afgelopen vrijdag de AEX ook flink naar beneden te drukken.

Ik heb gisteren de weging nog eens opgezocht. Dan blijkt Arcelor Mittal, RDS, Unilever, ING, KPN en Philips met zijn zessen een weging hebben van ongeveer 70%.
pi_77846116
quote:
Op woensdag 10 februari 2010 14:47 schreef lyolyrc het volgende:

[..]

Unilever wist afgelopen vrijdag de AEX ook flink naar beneden te drukken.

Ik heb gisteren de weging nog eens opgezocht. Dan blijkt Arcelor Mittal, RDS, Unilever, ING, KPN en Philips met zijn zessen een weging hebben van ongeveer 70%.
Dus? Wat maakt een zware weging uit? Moet het allemaal net zoals de SPX zijn?

IBM is bijvoorbeeld ook 10% in de Dow Jones en hun weging is minstens 2 keer zo groot als de rest! En wat te denken van de weging van Apple in de Nasdaq?
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
  woensdag 10 februari 2010 @ 15:01:00 #277
78918 SeLang
Black swans matter
pi_77846279
Dat zijn natuurlijk ook kut indices
De grootste S&P500 component is 3,25% (XOM)
Mijn reisverslagen
pi_77846309
Bij de DJI is er toch geen weging?
pi_77846555
quote:
Op woensdag 10 februari 2010 14:46 schreef Arcee het volgende:
Wat zijn Aegon en ING toch volatiel, zeg. Zo maar 4 of 5 procent omhoog of omlaag per dag.

Daar lijk je dan makkelijk veel geld mee te kunnen verdienen, maar ai wat valt dat tegen, hè?
Zo volatiel zijn ze anders niet. En ING is echt veel volatieler dan Aegon.
pi_77846594
quote:
Op woensdag 10 februari 2010 15:01 schreef tjoptjop het volgende:
Bij de DJI is er toch geen weging?
Waarom zou er geen weging zijn ?
pi_77846625
quote:
Op woensdag 10 februari 2010 14:57 schreef sitting_elfling het volgende:
Dus? Wat maakt een zware weging uit? Moet het allemaal net zoals de SPX zijn?

IBM is bijvoorbeeld ook 10% in de Dow Jones en hun weging is minstens 2 keer zo groot als de rest! En wat te denken van de weging van Apple in de Nasdaq?
Het maakt in zoverre uit, dat met name de grootste drie de boel flink kunnen scheeftrekken. Dat blijkt vandaag wel. Laten we het maar het 80-20-principe in de praktijk noemen.
pi_77846689
quote:
Op woensdag 10 februari 2010 15:08 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Waarom zou er geen weging zijn ?
Ik was iets te kort door de bocht. Maar ik was altijd in de veronderstelling dat de DJI puur gebaseerd is op de prijs van een aandeel en niet zozeer marktkapitalisatie zoals bij de S&P (dus een $100 aandeel van bedrijf X weegt zwaarder dan $50 van bedrijf Y, ook al is bedrijf X 3x zo groot qua marktkapitalisatie)
pi_77846799
quote:
Op woensdag 10 februari 2010 15:09 schreef lyolyrc het volgende:

[..]

Het maakt in zoverre uit, dat met name de grootste drie de boel flink kunnen scheeftrekken. Dat blijkt vandaag wel. Laten we het maar het 80-20-principe in de praktijk noemen.
Ze kunnen het flink scheef trekken maar je kunt daar in ook op anticiperen.

Wat ik veel erger vind is dat aandelen zoals Apple bijv. op 87 beurzen te vinden is (ING op 49 indices bijvoorbeeld)
  woensdag 10 februari 2010 @ 15:19:50 #284
78918 SeLang
Black swans matter
pi_77846994
De SeLang 65 index is trouwens nog beter. Alle componenten zijn 1,5 - 2,5%
Mijn reisverslagen
pi_77847002
quote:
Op woensdag 10 februari 2010 14:46 schreef Arcee het volgende:

Om even het verschil aan te geven tussen ING en Aegon qua volatility.

-edit heb het net ook even vergeleken met Geely. Die zit bijna 2 keer zo hoog qua volatiliteit dan ING
pi_77847062
quote:
Op woensdag 10 februari 2010 15:19 schreef SeLang het volgende:
De SeLang 65 index is trouwens nog beter. Alle componenten zijn 1,5 - 2,5%
De 65 grootste blue chips van de wereld?
pi_77847201
Ik vraag me wel af waar die hoge volumes van ING vandaan komen. Ik meen me te herinneren dat RDS altijd de grootste volumes had. Ligt het aan de lage koers van ING? Chauvinisme? Het feit dat het de enige bank is in de AEX?
pi_77848198
ING: Sentiment arbeidsmarkt negatiever
quote:
Het gevoel over de arbeidsmarkt blijft negatief, zo blijkt uit een internetonderzoek, uitgevoerd door ING. De trend dat het sentiment minder negatief werd, is ook doorbroken.

Verslechtering
Één op de zes van de ondervraagden vreest daarbij voor hun baan. Dat komt volgens ING neer op 1,2 miljoen arbeidsplaatsen. Ook denkt 40% van de mensen niet snel een nieuwe baan te kunnen vinden. Daarbij zegt meer dan de helft van de ondervraagden dat ze de arbeidsmarkt de afgelopen drie maanden hebben zien verslechteren.

Vertraging
"Het heeft een jaar geduurd sinds het inzakkende stemming op de arbeidsmarkt ook het sentiment op eigen baankansen onder nul drukte. Kennelijk zien werknemers het eerst slechter gaan met 'de anderen' en dan pas bij zichzelf. Mogelijk is dat ook bij de weg omhoog zo", aldus ING.

Loonoffer
26% van de mensen is bereid tot een loonoffer als hun baan op het spel zou komen te staan. Gemiddeld zou dat offer dan 5% bedragen. Dat is iets meer dan vorig jaar; toen wilde nog 25% van de ondervraagden loon inleveren. Ook toen was dat gemiddeld 5%.
Loonoffer? Fuck dat... Laat eerst het management & hoger een loonoffer doen.

Ben benieuwd welk percentage een RvB gemiddeld uitmaakt van de loonkosten.
pi_77849121
Weekputjes met miniem verlies kunnen verkopen
pi_77849285
quote:
Op woensdag 10 februari 2010 15:25 schreef lyolyrc het volgende:
Ik vraag me wel af waar die hoge volumes van ING vandaan komen. Ik meen me te herinneren dat RDS altijd de grootste volumes had. Ligt het aan de lage koers van ING? Chauvinisme? Het feit dat het de enige bank is in de AEX?
Dat lijkt me inderdaad een puur geval van speculatie. De financiële aandelen waar dan ook zijn op het moment sowieso behoorlijk volatiel. En die paar cent dat het omhoog gaat of naar beneden mits je een behoorlijk potje hebt kun je natuurlijk goed op verdienen.
pi_77849303
quote:
Op woensdag 10 februari 2010 16:17 schreef TeringHenkie het volgende:
Vond het al heel wat dat je ze aangeschaft had
pi_77849541
quote:
Op woensdag 10 februari 2010 16:17 schreef TeringHenkie het volgende:
Ziet er naar uit dat je er nog winst mee had kunnen maken ook
pi_77849743
In dat grafiekje is het zeker een 10daagse historische volatiliteit? Normaal wordt dat zeker gemeten in jaren want hier zie ik op me scherm een historische volatiliteit bij aegon van 39,79% en bij ing van 50,00% voor vandaag
pi_77849894
quote:
Op woensdag 10 februari 2010 16:33 schreef edikt het volgende:
In dat grafiekje is het zeker een 10daagse historische volatiliteit? Normaal wordt dat zeker gemeten in jaren want hier zie ik op me scherm een historische volatiliteit bij aegon van 39,79% en bij ing van 50,00%
Het is inderdaad de 10 daagse volatiliteit!

Zag net een overview van de exposure van Amerikaanse banken bij de 'worrying european countries'. Alleen Spanje en Ierland waren rond de 60-70 Biljoen. Griekenland en Portugal rond de 7- 9 biljoen. De exposure naar Griekenland valt dus nog wel mee
pi_77849966
quote:
Op woensdag 10 februari 2010 13:19 schreef tony_clifton- het volgende:
ISPAT is ooit als minifondsje begonnen op de Nederlandse beurs, met als grootaandeelhouder natuurlijk de Mittal clan. Later heeft ISPAT het veel grotere Acelor overgenomen door wat nullen aan de hoeveelheid aandelen toe te voegen, en dat werd Arecelor Mittal.

Nu ga je natuurlijk vragen wat ISPAT op de Nederlandse beurs te zoeken had.

Geen idee, Nederland had in die tijd wel aardige fiscale faciliteiten voor de Mittal clan, maar daar hoef je natuurlijk nog geen beursnotering hiertelande voor te hebben.

Overigens zijn ze net zo vlot met hun hoofdkantoor naar Luxemburg vertrokken toen het daar voordeliger was
pi_77851892
quote:
Op woensdag 10 februari 2010 16:39 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

ISPAT is ooit als minifondsje begonnen op de Nederlandse beurs, met als grootaandeelhouder natuurlijk de Mittal clan. Later heeft ISPAT het veel grotere Acelor overgenomen door wat nullen aan de hoeveelheid aandelen toe te voegen, en dat werd Arecelor Mittal.

Nu ga je natuurlijk vragen wat ISPAT op de Nederlandse beurs te zoeken had.

Geen idee, Nederland had in die tijd wel aardige fiscale faciliteiten voor de Mittal clan, maar daar hoef je natuurlijk nog geen beursnotering hiertelande voor te hebben.

Overigens zijn ze net zo vlot met hun hoofdkantoor naar Luxemburg vertrokken toen het daar voordeliger was
ISPAT bestaat toch nog steeds?
  woensdag 10 februari 2010 @ 18:36:38 #297
78918 SeLang
Black swans matter
pi_77853947
We zijn de laatste tijd wel weer helemaal terug in het beurs-volgt-dollar paradigma
Mijn reisverslagen
pi_77854122
quote:
Op woensdag 10 februari 2010 18:36 schreef SeLang het volgende:
We zijn de laatste tijd wel weer helemaal terug in het beurs-volgt-dollar paradigma
Haha, inderdaad. Net even de grafiek van de dollar tov de Dow Jones bekeken sinds dit jaar. En die bewegen bijna tegenovergesteld Alleen tussen november en december is er even een ruis periode geweest in die relatie.
pi_77854381
quote:
Op woensdag 10 februari 2010 17:36 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

ISPAT bestaat toch nog steeds?
gefuseerd

http://en.wikipedia.org/wiki/Ispat_International
pi_77854457
quote:
Ah! Oke. Ik was even in de war omdat je ook nog steeds kunt investeren in het aandeel Ispat. Was even in de war dat AM en Ispat 1 enkel bedrijf was.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')