Ik hoor net een verhaal van mijn schoonouders, dat mijn bloed doet koken (en topics laat openen met verschrikkelijke modewoorden als 'bizar' in de titel...
Lemme 'splain:
Gisteravond laat reden mijn schoonouders terug naar huis van een etentje. Op een gegeven moment komen ze bij een politiecontrole: blazen. Dus mijn schoonvader blaast: 0,2 promille. Komt overeen met dat ene drankje dat hij heeft gedronken. Vervolgens vragen ze hem naar zijn rijbewijs. Oeps... vlak voor het weggaan heeft mijn schoonvader op het laatste moment een andere jas aangetrokken, en de papieren zitten in de andere jas.
'Nou meneer, da's niet zo mooi. Stapt u maar even uit.'
Dus mijn schoonmoeder probeert nog zoiets van "ik heb mijn rijbewijs bij me, zal ik anders even mijn mans rijbewijs ophalen en hier komen laten zien"
"Nee mevrouw, dat mag niet. Uw man moet mee naar het bureau."
Dus mijn schoonouders kregen een soort WTF-moment. Dus nog proberen: 'Kijk mijnheer de agent, ik heb hier een invalidenkaart, die krijg ik niet zonder rijbewijs, dus kunt u niet met de hand over het hart strijken?'
"Nee, wie zegt mij dat dat úw invalidekaart is, u kunt hem wel gestolen hebben, net als de auto"
Dus mijn schoonouders kregen nóg een WTF-moment.
Mijn schoonvader moest in een busje gaan zitten, dat naar het bureau zou rijden, de autosleutels werden ingenomen en de auto moest blijven staan. Mijn schoonmoeder moest maar buiten bij de auto blijven wachten of een taxi bellen op eigen kosten uiteraard).
Mijn schoonvader, werd het na tien minuten wachten in dat busje zat, dus die riep of het nog lang ging duren. Hij moest zijn mond houden, werd hem te verstaan gegeven.
Een paar minuten later werd mijn schoonvader het zat, dus die stapt het busje uit en steekt een sigaret op. Komt er een driftige agent op hem af die tegen hem roept dat hij niet mag roken. Waarop mijn schoonvader zegt: "Kom op zeg, we leven toch niet in een politiestaat?". Daarop slaat die agent de sigaret uit de mond van mijn schoonvader (waarbij hij ook royaal een deel gezicht raakt), die in een reflex een afwerende beweging maakt.
Daarop wordt hij door twee agenten besprongen, die hem met geweld het busje in werken, en hem hardhandig op een stoel smijten (let wel, een 67-jarige man die natuurlijk niet voor niks een invalidenkaart heeft, want driedubbelen hernia). waaraan hij een blauwe schouder overhoudt, overigens). Buiten staat een andere agent te schreeuwen: "GEWELD TEGEN AGENTEN IN FUNCTIE. VERBALISEREN, STEL HET BUREAU OP DE HOOGTE".
Mijn schoonmoeder ziet dit allemaal met nogal wat stress aan, en roept nog 'Mijn man wil alleen maar een sigaretje roken!', waarop die laatste nazi roept "Uw man heeft niks te willen, uw man is verbalisant"
En zo ging mijn schoonvader dus naar het bureau, waar hij eerst in een cel moest wachten. Toen hij eruit werd hij eruit gehaald en moest nóg een keer blazen (inmiddels ruim onder de 2 promille).
Intussen was de officier van dienst wel zo vriendelijk om mijn inmiddels verkleumde schoonmoeder ook naar het bureau te brengen. Twee uur later bracht hij ze ook weer terug naar hun auto, en vertelde ze dat ze eventueel een klacht konden indienen. En adviseerde ze dat ook te doen.
Maar mijn vraag is nou, hoe kun je die lui echt hard naaien? Zo'n klacht verwatert ongetwijfeld, zijn woord tegen het hunne etc..
Iemand tips?
Ik ben vooral ook heel benieuwd wat nou gebruikelijk is in zo'n situatie... geen rijbewijs kunnen tonen is toch boete en je kunt je reis voortzetten?
Ligt het nou aan mij dat het raar is om iemand vanwege het niet kunnen tonen van een rijbewijs mee te nemen naar het bureau, sleutels van de auto in te nemen en zo? (nog los van het hardhandige optreden en het machtsmisbruik?)
V.
[ Bericht 0% gewijzigd door V. op 06-02-2010 20:14:20 ]
Ja inderdaad, V. ja.