http://www.nu.nl/gadgets/(...)zen-e-boeken-op.htmlquote:'iPad drijft prijzen e-boeken op'
AMSTERDAM - De iPad komt pas over een kleine twee maanden uit, maar heeft nu al een grote impact op de markt voor elektronische boeken. Apples tablet - die ook als e-reader kan functioneren - zou de prijzen van e-boeken opdrijven.
Vooral Amazon lijkt hier slachtoffer van te worden. De Amerikaanse online winkel en fabrikant van e-reader Kindle rekende vooralsnog een maximale e-bookprijs van 9,99 dollar (7,30 euro) voor romans. Onder druk van de naderende komst van de iPad lijkt daar nu verandering in te komen. Dat levert een bijzondere situatie op, waarin concurrentie juist voor hogere prijzen zorgt.
Kort nadat Apple-baas Steve Jobs zijn nieuwste speeltje had voorgesteld aan het publiek, meldde The Wall Street Journal dat Apple zijn boekenpartners – vijf grote Amerikaanse uitgevers – de vrijheid wilde geven om meer geld te vragen voor hun elektronische uitgaven. In de iBook Store, Apples distributiekanaal voor digitaal leesvoer, mogen de boekbedrijven 12,99 of 14,99 dollar rekenen per exemplaar.
Hogere prijzen
De uitgevers blijken deze hogere prijzen nu ook elders toe te willen passen. Stuk voor stuk laten ze Amazon weten, hun nieuwe boeken niet meer voor minder dan 10 dollar aan te willen bieden. Uitgeverij Hachette was donderdag de derde Apple-partner die kenbaar maakte dat het hogere prijzen zou vragen voor nieuwe uitgaven.
Boycot
Eerder deden Macmillan en Harper Collins hetzelfde. Bij Macmillan leidde dat tot een boycot door Amazon, dat voorlopig geen titels meer aanbiedt van de afvallige uitgeverij. Maar deze boycot is van tijdelijke aard, liet Amazon op zijn eigen forum weten: ‘Uiteindelijk zullen we moeten capituleren en Macmillans voorwaarden accepteren.’
Volgens Gizmodo is met Hachettes koersverandering het hek van de dam. Het Amerikaanse gadgetblog gelooft dat de overige grote uitgevers – Penguin en Simon & Schuster – snel zullen volgen, omdat ook deze partijen een deal hebben gesloten met Apple voor het aanbieden van digitaal leesvoer in de iBook Store.
En dat.quote:Op vrijdag 5 februari 2010 22:17 schreef cherrycoke het volgende:
ik heb liever een echt boek in me handen
Op deze manier vragen ze daar inderdaad zelf om.quote:
Nja, het lijkt op zich wel hendig. Je kunt een hoop van die dingen daarop kwijt.quote:Op vrijdag 5 februari 2010 22:17 schreef cherrycoke het volgende:
Ook door de backlight is de ipad niet geschikt voor het lezen van deze boeken. Dat is bij normale e-readers beter geregeld. Verder is de accuduur ook niet denderend volgens mij.quote:Op vrijdag 5 februari 2010 22:17 schreef McKillem het volgende:
What the hell.
Wat een paniek weer. Die iPad is apple's grootste faal van het jaar. Waarom denken ze dat het zo'n effect gaat hebben.
Als tablet pc is hij niet bruikbaar want het is een uit de kluiten gewassen iphone, effectief. En als e-reader is hij niet bruikbaar omdat je er 3 hebt voor de prijs van dat ding.
zit jij liever met een ipad in de trein een eboek te lezen stel je laat dat ding flikkeren is ie kapot,quote:Op vrijdag 5 februari 2010 22:18 schreef Juicyhil het volgende:
[..]
Nja, het lijkt op zich wel hendig. Je kunt een hoop van die dingen daarop kwijt.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt."I wear the mask to protect the city… but the city is what made the mask." – Batman
quote:Op vrijdag 5 februari 2010 22:20 schreef cherrycoke het volgende:
[..]
zit jij liever met een ipad in de trein een eboek te lezen stel je laat dat ding flikkeren is ie kapot,
als je een boek laat flikkeren kan ie nog wel door
Tegen die tijd zijn er vast wel betere apparaten te vinden binnen deze klasse, het lijkt mij dan ook erg onhandig om zonder multi-tasking te werken.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.As your walls tumble down, they crack into a smile, and the illumination of self shines through.
quote:Op vrijdag 5 februari 2010 22:20 schreef cherrycoke het volgende:
[..]
zit jij liever met een ipad in de trein een eboek te lezen stel je laat dat ding flikkeren is ie kapot,
als je een boek laat flikkeren kan ie nog wel door
Je bent uberhaupt beter af met en normale e-reader om het simpele gegeven dat die veel handzamer zijn dat dat tablet ding en er een e-paper ink achtig scherm ding in zit.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Die iPad vind ik echt, wat moet ik er mee. Je laat je telefoon er niet om thuis, je laptop niet, wat doet het.
daarom zeg ik tweede of zelfs derde generatiequote:Op vrijdag 5 februari 2010 22:22 schreef McKillem het volgende:
[..]
Je bent uberhaupt beter af met en normale e-reader om het simpele gegeven dat die veel handzamer zijn dat dat tablet ding en er een e-paper ink achtig scherm ding in zit.
Die iPad vind ik echt, wat moet ik er mee. Je laat je telefoon er niet om thuis, je laptop niet, wat doet het.
Zoals Jobs zou zeggen, het gaat om de content!quote:Op vrijdag 5 februari 2010 22:22 schreef McKillem het volgende:
[..]
Je bent uberhaupt beter af met en normale e-reader om het simpele gegeven dat die veel handzamer zijn dat dat tablet ding en er een e-paper ink achtig scherm ding in zit.
Even een externe disk aansluiten is ook niet mogelijk.quote:Op vrijdag 5 februari 2010 22:23 schreef cherrycoke het volgende:
[..]
daarom zeg ik tweede of zelfs derde generatie![]()
en trouwens dat ding heeft 16gb opslag ruimte dan kan geeneens me muziek allemaal derop of films
Ze zijn ook verkrijgbaar met 64GB dus das verder niet zo'n probleem (al drijft dat de prijs wel buitensporig op), maar dan nog. Wat voor voordeel heeft ding ding nou echt tegenover een normale notebook m.u.v. dat touchscreen waar iedereen zo'n harde plasser van krijgt? Je kan er alleen maar een beetje mee internetten.quote:Op vrijdag 5 februari 2010 22:23 schreef cherrycoke het volgende:
[..]
daarom zeg ik tweede of zelfs derde generatie![]()
en trouwens dat ding heeft 16gb opslag ruimte dan kan geeneens me muziek allemaal derop of films
als je in de trein een filmpje zit te kijken zon onhandig zwaar ding in je tas en meestal werkt zon extern ding of op usbquote:Op vrijdag 5 februari 2010 22:24 schreef mediaconsument het volgende:
[..]
Even een externe disk aansluiten is ook niet mogelijk.
Dan zijn er ook nog de flashkaartjes, welke steeds groter worden en uiteraard niet bruikbaar zijn met een Ipad.quote:Op vrijdag 5 februari 2010 22:27 schreef cherrycoke het volgende:
[..]
als je in de trein een filmpje zit te kijken zon onhandig zwaar ding in je tas en meestal werkt zon extern ding of op usb(na 1 uur je batterij leeg lekker film kijken) of op netpower en laptop in me tas lekker zwaar
![]()
nee dankje
quote:Op vrijdag 5 februari 2010 23:17 schreef Synthesist het volgende:
ipad is ook een experiment van Apple.
maak een apparaat waar je niets op kan aansluiten en kijk of mensen echt alles gaan kopen.
haha, beetje dom expiriment dan, snap het niet helemaal, apple is wel goed daarentegen, dus denk dat het wel goed scoort:Dquote:Op vrijdag 5 februari 2010 23:17 schreef Synthesist het volgende:
maak een apparaat waar je niets op kan aansluiten en kijk of mensen echt alles gaan kopen.
Ik denk er niet aan, en al helemaal niet voor wat betreft de desktop. Het bedienen van de computer met toetsenbord is haast onverslaanbaar in snelheid en ergonomie. Alt + Tab, Win-toets + E, Win-toets + D, Win-toets + F, Ctrl + S, diverse muisknoppen, etc etc. daarmee versla je alle andere nu beschikbare systemen qua werk snelheid. Ook met de muis kun je met een kleine beweging het hele scherm oversteken terwijl je met een touchscreen fysiek je arm moet bewegen, dan ben ik al weer twee vensters verder.quote:Op zondag 7 februari 2010 02:32 schreef retorbrapi het volgende:
Zal ik het maar zeggen dan? De iPad is de toekomst; het begin van de overgang van desktop interfaces met muis en toetsenbord naar een natuurlijkere manier van computing dmv touch besturing.
quote:Op vrijdag 5 februari 2010 22:43 schreef Stephen_Dedalus het volgende:
E-books zullen echte boeken nooit vervangen. Even zomaar een boek uit de kast pakken en doorbladeren kun je niet. En e-books kunnen je boekenkast ook niet vullen.
Heb je gezien hoe die gasten in die film met hun armen lopen te zwaaien en doen om iets voor elkaar te krijgen. Het ziet er inderdaad prachtig uit, maar verder is het een soort Wii- experience. Voor een beetje surfen en af en toe een spelletje geeft ik toch de voorkeur aan mn muis (met programmeerbare knoppen) en toetsenbord.quote:Op zondag 7 februari 2010 02:32 schreef retorbrapi het volgende:
Wel eens Minority Report gezien? Het bedrijf dat uiteindelijk met dat soort interfaces gaat komen is Apple, niet HP of Dell ofzo die gewoon Windows 7 dumpen op een draagbaar touchscreen en het dan een 'tablet' noemen.
Leuk dat je de Wii aanhaalt, bij de meeste mensen die ik ken ligt het ding al weer te verstoffen in de kast, en kruipt men weer vrolijk achter de PC of X-Box/PS3/DS om een spel te spelen. Besturen met je armen en andere lichaamsdelen is even leuk, maar daarna gaat toch het gevoel van onhandigheid overheersen en gaat men weer op de vertrouwde middelen over om de computer te bedienen.quote:Op zondag 7 februari 2010 02:56 schreef Hukkie het volgende:
[..]
Heb je gezien hoe die gasten in die film met hun armen lopen te zwaaien en doen om iets voor elkaar te krijgen. Het ziet er inderdaad prachtig uit, maar verder is het een soort Wii- experience. Voor een beetje surfen en af en toe een spelletje geeft ik toch de voorkeur aan mn muis (met programmeerbare knoppen) en toetsenbord.
Precies, exact hetzelfde verhaal van de MP3 en de DVDs. Je zou denken dat men wel leert..quote:
quote:Op vrijdag 5 februari 2010 22:17 schreef cherrycoke het volgende:
Ik heb liever een echte CD ipv een MP3tje..quote:Op vrijdag 5 februari 2010 22:17 schreef cherrycoke het volgende:
Ga jij eens lekker een document tikken op je iPad met je on screen keyboardje, ohnee! daar hebben ze een extra stand en los keyboard voor bedacht.quote:Op zondag 7 februari 2010 02:32 schreef retorbrapi het volgende:
Zal ik het maar zeggen dan? De iPad is de toekomst; het begin van de overgang van desktop interfaces met muis en toetsenbord naar een natuurlijkere manier van computing dmv touch besturing.
Erm, nee, bij CDs deden ze het net andersom. De platenbazen zeiden dat ze zelf de prijzen vast wouden stellen maar Apple zei "Nee, dat doen we lekker niet, en we willen ook geen DRM meer." En voor CDs hebben ze genoeg marktaandeel om het er door te drukken.quote:Op vrijdag 5 februari 2010 22:15 schreef Juicyhil het volgende:
Datzelfde deden ze met cd`s. Slaat nergens op.
Err? Zo'n iPad kan gewoon epubs aan hoor. Standaard ebook format.quote:Op vrijdag 5 februari 2010 22:45 schreef Dagonet het volgende:
Het nadeel van Kindle en de iPad is dat het gesloten circuits zijn. Er zijn zat goedkopere leveranciers van boeken in andere digitale formaten.
Voor die gebruikssituatie is een iPad ook helemaal niet bedoeld natuurlijk.quote:Op zondag 7 februari 2010 14:11 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Ga jij eens lekker een document tikken op je iPad met je on screen keyboardje, ohnee! daar hebben ze een extra stand en los keyboard voor bedacht.
Als je de beschikking tot internet hebt dan hoef je niets aan de sluiten en kun je altijd en overal je content raadplegen.quote:Op vrijdag 5 februari 2010 23:17 schreef Synthesist het volgende:
Ik reageerde op retorbrapi, die zei dat apparaten als de iPad, de desktopinterface met keyboard en muis gingen vervangen.quote:Op zondag 7 februari 2010 14:39 schreef Citizen.Erased het volgende:
[..]
Voor die gebruikssituatie is een iPad ook helemaal niet bedoeld natuurlijk.
De iPad als e-boek.quote:Op zondag 7 februari 2010 14:33 schreef nietzman het volgende:
[..]
Erm, nee, bij CDs deden ze het net andersom. De platenbazen zeiden dat ze zelf de prijzen vast wouden stellen maar Apple zei "Nee, dat doen we lekker niet, en we willen ook geen DRM meer." En voor CDs hebben ze genoeg marktaandeel om het er door te drukken.
De ebookmarkt is nog vrij jong en Amazon is de grootste speler, Apple kan de boekenbazen bij ze weglokken door ze betere prijzen te beloven op een apparaat wat gewoon veel meer verkocht gaat worden dan zo'n Kindle. (Zijn nog maar 1.5milj van verkocht, peanuts.) Wie weet gaat Apple later wel weer meer eisen aan boekenbazen stellen zodra ze een beetje een marktaandeel hebben.
[..]
Err? Zo'n iPad kan gewoon epubs aan hoor. Standaard ebook format.
Ahzo. In mijn ogen moet je die dingen, voorlopig nog, los van elkaar zien.quote:Op zondag 7 februari 2010 14:42 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Ik reageerde op retorbrapi, die zei dat apparaten als de iPad, de desktopinterface met keyboard en muis gingen vervangen.
Heb je het al geprobeerd?quote:Op zondag 7 februari 2010 14:45 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
De iPad als eBook.Er zit niet eens een scherm in dat werkt met elektronische inkt, als eBook is de iPad niet geschikt.
Er zit een gewoon LCD scherm in, dat betekent dat het scherm zelf licht af geeft om zodoende de tekst zichtbaar te maken. Bij een scherm op basis van elektronische inkt is het weerkaatst omgevingslicht dat de tekst zichtbaar maakt zodat het veel rustiger is voor de ogen. Dat is de reden waarom veel mensen zeggen dat ze het niet prettig vinden om van een scherm te lezen, en dat zal dus ook bij de iPad het geval zijn. En ja, ik heb wel eens van een e-boek gelezen met een scherm dat werkt met elektronische inkt, dat is echt een grote vooruitgang.quote:Op zondag 7 februari 2010 14:46 schreef Netsplitter het volgende:
Heb je het al geprobeerd?
Je mag gerust lopen emo.giffen, maar het ding gaat die kindle binnen de kortste keren in een factor x voorbij in sales numbers.quote:Op zondag 7 februari 2010 14:45 schreef Bolkesteijn het volgende:
De iPad als e-boek.Er zit niet eens een scherm in dat werkt met elektronische inkt, als e-boek is de iPad niet geschikt.
Misschien hebben ze een manier gevonden om dat nadeel te omzeilen?quote:Op zondag 7 februari 2010 14:51 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Er zit een gewoon LCD scherm in, dat betekent dat het scherm zelf licht af geeft om zodoende de tekst zichtbaar te maken. Bij een scherm op basis van elektronische inkt is het weerkaatst omgevingslicht dat de tekst zichtbaar maakt zodat het veel rustiger is voor de ogen. Dat is de reden waarom veel mensen zeggen dat ze het niet prettig vinden om van een scherm te lezen, en dat zal dus ook bij de iPad het geval zijn. En ja, ik heb wel eens van een e-boek gelezen met een scherm dat werkt met elektronische inkt, dat is echt een grote vooruitgang.
De kindle is een dedicated e-book device. De iPad is daarmee niet te vergelijken. Het verkooppotentieel van de iPad is daarom ook vele mate groter.quote:Op zondag 7 februari 2010 14:54 schreef nietzman het volgende:
[..]
Je mag gerust lopen emo.giffen, maar het ding gaat die kindle binnen de kortste keren in een factor x voorbij in sales numbers.
QFTquote:Op zondag 7 februari 2010 14:51 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Er zit een gewoon LCD scherm in, dat betekent dat het scherm zelf licht af geeft om zodoende de tekst zichtbaar te maken. Bij een scherm op basis van elektronische inkt is het weerkaatst omgevingslicht dat de tekst zichtbaar maakt zodat het veel rustiger is voor de ogen. Dat is de reden waarom veel mensen zeggen dat ze het niet prettig vinden om van een scherm te lezen, en dat zal dus ook bij de iPad het geval zijn. En ja, ik heb wel eens van een e-boek gelezen met een scherm dat werkt met elektronische inkt, dat is echt een grote vooruitgang.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |