Maharbal | vrijdag 5 februari 2010 @ 21:19 |
Hierbij het tweede deel van Maharbal - E30 325i M-Tech II Nog wat plaatjes uit het vorige deel: ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Het lijstje dat ik nog in 2010 probeer af te werken: Het lijstje wat ik in 2010 wil gaan proberen af te werken: - Beginnende roest weghalen bij wielkastranden - Roest weghalen bij kentekenplaatverlichting - H&R -35mm veren monteren - Done - Nieuwe Alpine 9880R radio - Done - Bestuurdersstoel zitgedeelte moet een nieuw stofje op - Alle kleine schroefjes en klemmetjes die ik mis (voor interieur en M-tech set) plaatsen - Centrale vergrendeling aan de praat krijgen (misschien met afstandbediening er bij) - 16 of 17 inch Azev A's - Nieuwe distributieriem - Misschien hier en daar even kijken naar wat rubbers in het onderstel - Zorgen dat kachelblower het weer op 4 standen doet - Waarschijnlijk nieuwe koplampen - Nieuwe versnellingsbakpook - Nieuwe "handrem-console", eentje zonder casettedeck - Chromen tellerringen + wijzers rood maken - Speakers + versterker - Done - Uitvogelen waarom m'n vloerbekleding zeik en zeiknat is bij de dorpels - Nieuwe accu | |
Maharbal | vrijdag 5 februari 2010 @ 21:21 |
Over het verbruik: Ik zit momenteel ergens rond de 1 op 7,5 á 1 op 8. Als het weer wat warmer wordt, gaat het verbruik waarschijnlijk een beetje omlaag. | |
justmattie | vrijdag 5 februari 2010 @ 21:50 |
tuvupu | |
Googolplexian | vrijdag 5 februari 2010 @ 21:50 |
quote:?? Een motor loopt toch efficienter als de lucht koud is? Of ben ik abuis? | |
Maharbal | vrijdag 5 februari 2010 @ 21:55 |
quote:Vertel jij het mij maar. Ik hoor het steeds vaker om me heen, en een vriend van mij (van die Groene E30 hierboven) heeft precies hetzelfde. In de winter loopt ie net een km ofzo per liter minder. | |
2cv | vrijdag 5 februari 2010 @ 21:58 |
quote:Nee, maar je vergeet ook de luchtweerstand. Lucht van een lagere temperatuur weegt meer per kubieke meter. En dat extra gewicht moet je wel wegduwen. Het effect van die verhoogde luchtweerstand is groter dan het effect van de betere verbranding omdat er meer zuurstof in je motor komt. | |
Googolplexian | vrijdag 5 februari 2010 @ 22:00 |
quote:Dat hangt er denk ik helemaal van af hoe sterk de motor is ten opzichte van de auto. | |
Catch22- | vrijdag 5 februari 2010 @ 22:01 |
![]() Andere velgen zouden hem echt goed doen... Zo lijken het net winterbanden ![]() | |
Maharbal | vrijdag 5 februari 2010 @ 22:18 |
quote: ![]() Die komen hopelijk eind van deze maand/begin maart. Deze zitten er tot die tijd onder. quote:Klinkt interessant. Ik kan het verschil ook niet helemaal verklaren. | |
rycemasta | vrijdag 5 februari 2010 @ 23:08 |
http://alternativefuels.a(...)a/winterfuelecon.htm Samenvatting: - vloeistoffen worden dikker - lagere bandenspanning - brandstof vernevelt en brandt niet goed - (veel) langer moeten opwarmen - hogere stroomverbruik | |
Maharbal | vrijdag 5 februari 2010 @ 23:26 |
quote: ![]() | |
Catch22- | vrijdag 5 februari 2010 @ 23:28 |
het is alleen al ongunstiger omdat je onderdelen het zwaarder hebben met de kou en vocht... Die paar dubbeltjes brandstof kunnen mij aan mij reet oxideren | |
Turquaz52 | zaterdag 6 februari 2010 @ 04:07 |
tvp ![]() | |
OxygeneFRL | zaterdag 6 februari 2010 @ 09:33 |
tvp | |
El-Snorro | maandag 8 februari 2010 @ 07:29 |
tvp | |
Koepert | donderdag 11 februari 2010 @ 23:55 |
wat men hierboven zegt.. tvp dus | |
oshiro | vrijdag 12 februari 2010 @ 01:32 |
De reden waarom auto's (en alles) minder verbruiken bij hogere temperaturen is veel simpeler. In warmere lucht zit minder massa aan zuurstof per m³ lucht. Aangezien de benzine- en zuurstofverhouding massatechnisch gezien vast ligt, en het volume aangezogen lucht ook, wordt er dus minder massa aan zuurstof binnen gezogen. Wat dus inhoudt dat er minder brandstof geïnjecteerd wordt in een injectiebak. Carburateur-auto's merk je weinig verschil mee, omdat de hoeveelheid aangezogen brandstof afhankelijk is van de onderdruk in de venturi (en de gasstand en zo). Die onderdruk is afhankelijk van de volumestroom. Hetgene wat dus gebeurt is dat het mengsel in de zomer rijker wordt. Met de crossmotoren rij ik 's zomers ook met een kleinere sproeier dan 's winters. Bij carburateurs maken andere dingen meer uit, zoals langer choken wanneer het koud is, en hogere luchtweerstand en dergelijke. | |
Maharbal | vrijdag 12 februari 2010 @ 10:04 |
Een bod gedaan op een stel velgen waarvan ik niet verwachtte dat het zou worden aangenomen, maar dat is het dus wel. 16" Azev A's gekocht die een kleine 1,5jaar geleden nog zijn gepowdercoat. Ik wilde oorspronkelijk 17", maar voorlopig rijd ik wel rond op 16". De 17" zijn lastiger te vinden en wat duurder, maar 16" zal ook goed staan (voor het gros v/d E30 rijders de maximum maat). Waarschijnlijk haal ik ze dit weekend op. | |
Catch22- | vrijdag 12 februari 2010 @ 10:34 |
anders kan je mij wel even contacten, 16" zou ik ook nog wel willen | |
Maharbal | vrijdag 12 februari 2010 @ 10:36 |
quote:Als ik t.z.t. er van af wil, dan hoor je het. Maar dan moet ik ondertussen een goed aanbod gezien hebben van 17" Azev A's, en die zijn schaars (heb er één laten lopen een aantal weken geleden ![]() Maar misschien vind ik dat 16" toch wel genoeg als het er eenmaal opzit. Hopelijk eind van dit weekend pics ![]() | |
2cv | vrijdag 12 februari 2010 @ 16:51 |
quote:Dus feitelijk zeg jij dat de samenstelling van de lucht verandert ? | |
OxygeneFRL | vrijdag 12 februari 2010 @ 17:36 |
quote:Nee de dichtheid. Er is altijd 20% zuurstof aanwezig. Maar in de winter zit er meer lucht in 1 m3 dan in de zomer. En dus ook meer zuurstof. DIt komt omdat de moleculen kouder zijn en dus minder bewegen en dus dichter op elkaar zitten. | |
Googolplexian | vrijdag 12 februari 2010 @ 18:04 |
quote:Per volume wel, toch? | |
Turquaz52 | vrijdag 12 februari 2010 @ 18:58 |
Wat ik je aanbood waren toch geen Azev A's maar wel super veel op lijkende.. Mijn Excuses daarvoor ![]() | |
oshiro | vrijdag 12 februari 2010 @ 19:03 |
quote:Exactemundo. | |
Maharbal | vrijdag 12 februari 2010 @ 19:37 |
quote:Okido. Heb nu inmiddels al een setje die ik morgen ga ophalen. Vanaf daar kijk ik verder. | |
Maharbal | zaterdag 13 februari 2010 @ 16:43 |
Zonet die Azev A's opgehaald. Zien er werkelijk waar nog erg goed uit, zelfs het randje is niet afgedraaid (dus nooit ernstig beschadigd geweest!). 1.5 jaar geleden gezandstraald en gepowdercoat. Bandjes hebben nog een mm of 5 gok ik zo. Ik heb ze even gemonteerd om te kijken hoe het staat, en 't mag er wezen ![]() Morgen gaan ze er waarschijnlijk weer even af ivm pekel en shit. ![]() ![]() ![]() | |
OxygeneFRL | zaterdag 13 februari 2010 @ 16:50 |
Netjes! Zou ze wel even oppompen tot gewenste druk en inspuiten met Tyre Shine ofzo om ze lekker soepel te houden. |Ziet er dik uit in ieder geval! | |
Maharbal | zaterdag 13 februari 2010 @ 16:54 |
quote: ![]() | |
justmattie | zaterdag 13 februari 2010 @ 17:04 |
Ziet er gaaf uit man ![]() Nu valt ie wel op als je door Lwd rijdt ![]() | |
Poekel | zaterdag 13 februari 2010 @ 18:03 |
Ziet er supergaaf uit zo! Azev ![]() | |
Maharbal | woensdag 17 februari 2010 @ 17:17 |
Ik was 10 min geleden bij profile om dat ding te laten uitlijnen. Eerst ff gevraagd of ze speling bij m'n draagarmen wilden controleren en of de draagarmbussen dus nog intact waren. Goede nieuw is dat de draagarmbussen intact waren en dat er vrijwel geen speling bij de draagarmen/fuseekogels zat. "Slechte" nieuws is: - Draagarmrubbers waren bijna op. Ik denk dat ik of M3 rubbers haal of van die paarse powerflex dingen. - Spoorstangs recht zat een knik/deuk in...dus uitlijnen had weinig zin omdat er gewoon te veel speling was. Beste is dus dat ik nieuwe spoorstangen haal. Er zat dus ook speling op de binnenste stuurkogels. Overigens ging ik ervoor nog even m'n banden op spanning brengen...ik was dat HELEMAAL vergeten na monteren nieuwe velgen. Band rechtsvoor had....0,6 bar ![]() Wel mooi dat die mensen mij dat even duidelijk maken en zeiden dat uitlijnen zonde van de centen was. Ik kon 't beter verhelpen en terugkomen, dus wat mij betreft dikke top. Ik zal eens even wat onderdelen bestellen. Gelukkig kosten die rubbers de wereld niet. | |
Maharbal | donderdag 18 februari 2010 @ 10:27 |
Zo, even een bestelling gedaan. Binnenkort komen er nieuwe spoorstangen en draagarmrubbers uit Duitsland. Gewone standaard draagarmrubbers deze keer om te kijken of dat me bevalt en omdat ik momenteel niet de auto nog stijver wil. Als deze draagarmrubbers me niet bevallen komen er gewoon M3 excentrische / Powerflex onder. | |
OxygeneFRL | donderdag 18 februari 2010 @ 10:33 |
Ik ben ook eens bij Profile geweest...werd ook keurig geholpen en in plaats van dat ze gingen zuchten en zeuren omdat mijn auto zonder oprijblokjes niet eens op de brug kon, kwamen er ineens overal plankjes en blokjes tevoorschijn. | |
Maharbal | donderdag 18 februari 2010 @ 10:36 |
quote:Ja, aardige lui. Die kerel vroeg eerst om m'n sleutels, maar toen ik 'm mededeelde dat de auto verlaagd was en dat hij moest oppassen...mocht ik het zelf doen haha. Lukte wel zonder oprijblokjes. Maar nette service daar. Ze hebben wel een minuut of 20 gestaard naar m'n onderstel en er kwamen zelfs 3 monteurs ofzo kijken of het het wel waard was om uit te lijnen. Uiteindelijk tot de conclusie gekomen dat dat het niet was en dat ik maar terug moest komen nadat ik de spoorstangen had gemonteerd + eventueel nieuwe draagarmrubbers. Hoefde niks te betalen en kon zo weg, dus ik kom er zeker weer langs. | |
OxygeneFRL | donderdag 18 februari 2010 @ 10:49 |
quote:Ik heb hem er destijds zelf opgereden. Ik laat niemand in mijn auto rijden behalve me vrouw. | |
Jaapie1993 | vrijdag 19 maart 2010 @ 14:06 |
ik had er persoonlijk dikke bbs le mans onder gedaan, vette bmw heb je ![]() | |
Maharbal | zondag 21 maart 2010 @ 22:54 |
Lang geleden dat ik hier iets gepost heb, dus laat ik maar eens nog een aantal foto's plaatsen die vandaag zijn gemaakt op een kleine bijeenkomst van mede-BMW-gezinden! ![]() ![]() ![]() ![]() Overigens heb ik er net gisteren een nieuwe accu in gegooid. De oude was nu echt dood, dus zit er nu een nieuwe 72Ah in. Hij start nu echt alsof ie een schop onder z'n kont krijgt. Overigens komen deze week m'n onderdelen uit Duitsland binnen: nieuwe spoorstangen/stuurstangen (helemaal) voor beide kanten en draagarmrubbers. Hopelijk kunnen die ergens volgende week gemonteerd en dan kan de auto worden uitgelijnd. Volgende maand een nieuw stukje stof (kolere wat een prijzen vragen die dealers) voor op de bestuurdersstoel en een nieuw M-Tech pookje. Binnenkort dat ding ook weer lekker even poetsen! | |
Rauw. | zondag 21 maart 2010 @ 23:22 |
quote:Knappe auto, E30 is m'n favo BMW (verder ben ik vrij "nur Volkswagen") Jammer dat je achtervelgen geen 9J zijn ,had hem nét even dat kleine beetje beter gestaan. | |
Maharbal | zondag 21 maart 2010 @ 23:24 |
quote:9J was een optie geweest, maar dat vind ik wel "erg" dik ogen zegmaar. Een beetje buitenproportioneel. Maar misschien denk ik er over een paar maanden anders over ![]() Het lijkt achterin ook een beetje meer naar binnen te staan door de andere vorm van de wielkasten achter. Misschien dat het met een relatief dun spacertje nog mooier zou staan, maar dat is van latere zorg. Ik vind het nu wel puik staan. Uiteraard doel jij op Tief en Breit, of niet? ![]() En bedankt! Nog steeds krijg ik maar geen genoeg van de looks, rijeigenschappen en vooral geluid van de auto. | |
Rauw. | zondag 21 maart 2010 @ 23:50 |
quote:Het staat niet gek hoor met deze, maar voor mij zou 9J die extra kick geven in het uiterlijk. Maargoed, dit zijn dan weer mijn achterwielen ![]() ![]() Dus ik houd inderdaad wel van "duitse stijl". | |
Maharbal | donderdag 1 april 2010 @ 23:51 |
Net de auto weer opgehaald bij iemand die het een en ander voor mij heeft gedaan (ik kon zelf bijvoorbeeld geen draagarmrubbers persen). Omdat ik er niet zelf bij kon zijn, heb ik helaas geen foto's deze keer. - Nieuwe spoorstangen/stuurstangen - Nieuwe draagarmrubbers - Nieuwe remblokken voor - Uitgelijnd - V-snaar van de stuurbekrachtiging zit nu goed strak. Zat ie eerst niet, en dan kreeg je een raar getril bij sturen als je (erg) langzaam rijdt Auto rijdt nu weer fantastisch. Mooi rechtdoor, geen raar getril. Door de nieuwe onderdelen in het onderstel (nouja, de draagarmrubbers en in mindere mate de stuurstangen) voelt de auto weer een stukje beter in de bochten! Nu nog even rustig de remblokken in laten slijten. Twee weken geleden verder een nieuwe 72Ah accu er in gedaan, en hij start weer fantastisch en nu geen rare storingen bij de radio bij een bepaald toerental. Komende maand is het tijd voor een nieuw M-Tech pookje en een nieuw stofje voor de bestuurdersstoel. Aangezien ik dat zelf ga (en kan ![]() ![]() Uiteraard nog beetje roest gaan wegwerken in de wielkasten, maar daarvoor wachten we nog op wat betere temperaturen in verband met hechten van roestomvormers en lak. edit: O ja, en eind april nog even een nieuwe distributieriem, v-snaren, spanrollen etc. [ Bericht 1% gewijzigd door Maharbal op 02-04-2010 00:11:35 ] | |
justmattie | donderdag 1 april 2010 @ 23:59 |
Goed nieuws ![]() | |
Maharbal | vrijdag 2 april 2010 @ 00:00 |
quote:Kreeg meteen te horen dat die van mij erg goed doortrekt. Beter dan die van Ventura ![]() | |
justmattie | vrijdag 2 april 2010 @ 00:07 |
quote:Die liep niet eens meer dus ja... ![]() | |
Maharbal | vrijdag 2 april 2010 @ 00:11 |
quote:Hij had er volgens mij al in gereden ![]() | |
Maharbal | zondag 18 april 2010 @ 10:33 |
Een update: Aangezien de vorige eigenaar wel zei dat de distributieriem was vervangen maar ik daar geen bonnetjes of wat dan ook van had, heb ik het maar preventief laten doen. Dus nieuwe distributieriem, nieuwe v-snaren, spanrol en waterpomp. Eerst maar eens de motorkap er af, werkt wat makkelijker: ![]() Het distributiesetje inclusief waterpomp en spanrol: ![]() Verdelerkap, rotor, radiateur en viscofan los: ![]() De bende aan onderdelen inclusief het diff. We dachten, laten we het diff ook maar voor de zekerheid loshalen, je weet maar nooit ( ![]() ![]() Hier is alles er af en klaar om weer in elkaar gezet te worden met de nieuwe onderdelen, ware het niet dat we eerst nog 3x (!!) naar de Brezan heen en weer gingen. Eerst omdat we toch hadden besloten dat ik maar nog een v-riem moest kopen voor de airco, konden we meteen zien of die werkt. Weer in de box aangekomen kwamen we er achter dat die riem te kort was, dus moesten we weer terug. Weer teruggekomen en aan het einde van de rit bleek 5L koelvloeistof te weinig te zijn, dus konden we weer 5L gaan kopen ![]() ![]() Nu is alles mooi vers en nieuw! En het leukste is, de airco doet het ook nog eens ![]() Next on the to do list: nieuwe achterbanden en wiellagers voor. Dat m'n wiellager links was overleden wist ik, maar nog niet of dat voor of achter was. Ben "blij" dat het voor is, omdat die simpel te vervangen is en ik dat zelf ook wel kan doen. M'n linkerachterband heeft echter een plat gedeelte dat nu in principe APK afkeur is (terwijl de rest v/d band nog een paar mm profiel heeft ![]() [ Bericht 0% gewijzigd door Maharbal op 18-04-2010 10:39:52 ] | |
Turquaz52 | zondag 18 april 2010 @ 13:02 |
Waarom delete je gewoon niet dat Viscose Fan? Scheeltje wat vermogen & Brandstof..? ![]() | |
Maharbal | zondag 18 april 2010 @ 13:05 |
quote:Omdat dat ding m'n radiateur koelt ![]() M'n airco verdamper (of was 't nou droger? Vergeten...) hangt weer achter de radiateur (dus meer richting de grill). En uiteraard hadden we het diff niet echt los. Was voor een E30 van iemand anders (3.25 uit m'n hoofd). | |
Maharbal | zaterdag 8 mei 2010 @ 22:16 |
Vandaag een ander interieur opgehaald. Precies dezelfde stof en motief als m'n huidige, dus dat komt mooit uit. Zoals op een aantal andere foto's hier ergens boven te zien is, is m'n bestuurdersstoel-stof versleten. Ik ga van het vandaag aangeschafte setje het zitgedeelte + rugleuning overzetten (die zijn wel netjes), zodat het er weer mooi netjes uitziet. Daarna gaat het sportinterieur weer de deur uit. Mochten er mensen zijn die interesse hebben in een (4deurs) sportinterieur (past ook in een 2deurs), dus 2 sportstoelen, achterbank en deurpanelen....pm! Uiteraard zijn die dingen niet meer in nieuwstaat, omdat mijn versleten stukje stof er overheen gaat (en ze zelf een aantal plekjes hebben). De prijs is er dan ook naar ![]() Kijken wanneer ik het er onder kan zetten. M'n nieuwe leren M-Tech pookje zit er in ieder geval wel op, en die ziet (en voelt/schakelt) er leuk uit! ![]() | |
Turquaz52 | zaterdag 8 mei 2010 @ 23:06 |
quote:Je hebt toch elektrische fans? ![]() | |
PeuRac | zondag 9 mei 2010 @ 00:39 |
Heb je wel eens nagedacht over een Megasquirt of variant ervan? (bijv KdFi) | |
Maharbal | zondag 9 mei 2010 @ 11:21 |
quote:Niet heel erg veel nagedacht over motorverbetering. Als ik er ooit iets aan ga doen, dan ga ik waarschijnlijk beginnen met een andere nokkenas en/of spruitstuk, en dan eventueel dus een chip (dan wel op maat). Wat is eigenlijk echt het voordeel van zo'n systeem? quote:Hoe bedoel je? De visco is het enige dat m'n radiateur koelt (afgezien van rijwind). | |
PeuRac | zondag 9 mei 2010 @ 11:53 |
quote:Het geeft je de mogelijkheid om zelf je motor af te stellen en je auto te voorzien van systemen die origineel niet aanwezig waren (denk aan ASR en Launch-control). Je kan de auto bijvoorbeeld een afstelling geven voor dagelijks gebruik, met een wat vlakkere lijn en soepelere reacties op het gaspedaal en als je wilt racen of sportief rijden, dan sluit je ff je laptop aan en binnen een minuut heb je een de meest optimale setting geselecteerd. Oh en als je auto moeite heeft met de apk, dan pas je ook gewoon ff de map aan ![]() Het kan nog veel meer, voor een tijdje lees plezier kan je hier kijken: www.bs-autotune.nl | |
Maharbal | zondag 9 mei 2010 @ 12:13 |
quote:Klinkt leuk, maar het lijkt me meer iets dat je met je auto doet als je je hele motor al hebt aangepakt (andere motor of gereviseerd en zulks)! | |
PeuRac | zondag 9 mei 2010 @ 12:28 |
Ik ben van plan om verschillende set-up's te proberen bij mijn komende auto, daar komt een nieuwe motor in binnenkort. Als de KdFi er in zit zal ik wel laten weten hoe het bevalt. Pas als die er in zit, ga ik verder de motor aanpakken trouwens. | |
Maharbal | zondag 9 mei 2010 @ 12:32 |
quote: ![]() | |
Turquaz52 | zondag 9 mei 2010 @ 14:08 |
quote:http://www.understeer.com/fanclutchmod.shtml http://www.google.nl/search?sourceid=chrome&ie=UTF-8&q=BMW+Fan+delete ![]() | |
Maharbal | zondag 9 mei 2010 @ 14:10 |
quote:Ik weet dat 't voor de E36 kan, maar ik heb geen E36. Wordt niet veel gedaan bij E30's. Wat ik wel 's zie is dat mensen hun Visco vervangen door zo'n electrisch ding, maar dat is vaak bij motoren die zijn aangepast voor meer vermogen. http://www.r3vlimited.com/board/archive/index.php?t-56144.html | |
invine | zondag 9 mei 2010 @ 20:44 |
tvp ![]() | |
Catch22- | zondag 9 mei 2010 @ 21:24 |
ik zou dan een goede intake met andere nokkenassen met RVS uitlaat inc spaghetti spruitstuk nemen en hem dan chippen. | |
Maharbal | zondag 9 mei 2010 @ 21:27 |
quote:Precies, maar dat is toekomstmuziek. | |
Sounddragon | zondag 9 mei 2010 @ 21:36 |
quote:da's zéker muziek ![]() | |
Catch22- | zondag 9 mei 2010 @ 21:41 |
Maar je bent nog student toch? Dan denk ik dat je al genoeg kosten gaat hebben aan het rijdend en netjes houden van de wagen ![]() | |
Maharbal | zondag 9 mei 2010 @ 22:03 |
quote:Ik heb er al best veel aan (laten) doen, dus 't zal wel meevallen. Veel dat ik (laat) doen is preventief onderhoud. Binnenkort moet ik wel het wiellager linksvoor (doe meteen beide) vervangen, want die zingt al aardig hoog. | |
Catch22- | zondag 9 mei 2010 @ 22:45 |
De roestduivel komt natuurlijk vroeg of laat ook langs ![]() Ik ga binnenkort even kijken wat ik met mijn uitlaat doe, ik zit te denken over alu, zal met jouw blok ook erg fijn klinken ![]() | |
Maharbal | maandag 10 mei 2010 @ 09:41 |
quote:De roestduivel is er al, maar eigenlijk redelijk beperkt. Ik heb beginnende roest in 3 v/d 4 wielkasten, maar er is nog helemaal niks rot of door. Met een beetje geluk kan ik dat begin juni met een vriend aanpakken. M'n uitlaat leeft voorlopig nog wel. Als er ooit een nieuwe moet komen, dan ga ik rondkijken naar iets leuks. Zo'n eisenmann klinkt natuurlijk ook fantastisch. | |
Catch22- | maandag 10 mei 2010 @ 09:53 |
Zeker, maar 650 euro voor alleen een einddemper vind ik veel geld ![]() http://www.improve-tuning(...)simons/Simonse30.htm ![]() 570 euro voor full-alu | |
Maharbal | maandag 10 mei 2010 @ 10:04 |
Het is inderdaad veel geld, daarom ben ik blij dat ik er nu nog niet aan hoef te denken ![]() | |
Turquaz52 | maandag 10 mei 2010 @ 14:52 |
Simons is top spul, gebruikten we altijd op de vermogen bank & racerij ![]() ![]() +/-5-10PK winst ![]() | |
invine | maandag 10 mei 2010 @ 16:47 |
quote:Duur grapje! Kan je dat zelf? Ik moest het laten doen bij mijn wagen.. eerst linksvoor bij de apk en later nog een keer rechtsvoor voor 240 euro :x wel bij merkgarage. | |
Maharbal | maandag 10 mei 2010 @ 19:27 |
quote:Lagers voor zijn prima te doen. Tegenwoordig kun je (als ik het goed heb) zo'n heel lager incl. naaf kopen, zodat het een kwestie is van een paar boutjes loshalen en de boel overzetten. De lagers zijn er al vanaf ¤25 p/s, en gaan tot ¤100 p/s. | |
invine | maandag 10 mei 2010 @ 20:13 |
quote:Hmm maar dan hoef je ze dus niet meer te persen? | |
Maharbal | maandag 10 mei 2010 @ 20:17 |
quote:Nop, want je krijgt ze geperst en wel met naaf. Achter moet nog wel altijd geperst worden, maar daar heb ik (gelukkig) geen last van. | |
Maharbal | dinsdag 22 juni 2010 @ 21:46 |
Kleine update: Eindelijk eens m'n bestuurdersstoel aangepakt. Op de foto's hierboven is wel te zien hoe erg die er aan toe was. Een tijdje terug heb ik het 4deurs interieur van iemand anders overgenomen die zijn E30 325iX uit elkaar haalde , zodat ik het zit + rug gedeelte van de bestuurdersstoel over kon zetten. Vandaag maar begonnen....het heeft me de hele dag gekost (veel geklooi en rustig aan om niks te breken daar :loveit: ) Veel foto's heb ik niet echt genomen. HEEL gedetailleerd weergegeven hoe alles los moet. Mijn pics: Plastic achterkleppie er af: ![]() Klein clipje, meer een foto voor mij als herinnering hoe dat ding er in zat ![]() ![]() Aan het vechten met de rugleuning. Dit was verreweg het vervelendste, irritantste en tijdrovendste deel van het klusje. Na ruim 20 jaar zit de stof niet overal meer goed, en dat moet dan worden rechtgetrokken en weer vast worden gezet met kleine clipjes. MEGA IRRITANT!: ![]() ![]() De poten zagen er ook niet meer uit, dus die maar even opgeschuurd en wat gespoten: ![]() Alle losse troep: ![]() Twee stoelen door de tuin verspreid ![]() ![]() En eindelijk klaar!: ![]() ![]() Ziet er een stuk beter uit dan: ![]() Ik ben weer tevreden. Binnenkort de bumper maar eens vastzetten. Ondertussen bestel ik deze week nog 2 nieuwe voorwiellagers en 2 achterbanden. Dan is de auto grotendeels klaar voor de vakantie. | |
Catch22- | dinsdag 22 juni 2010 @ 22:03 |
nice, mooie stoelen man | |
Maharbal | dinsdag 22 juni 2010 @ 22:07 |
quote:Alleen de bestuurdersstoel was knudde, dus die heb ik aangepakt! De rest zat er al in. Ik heb gewoon gezorgd dat het dezelfde stof + motief was (0269 - ANTHRAZIT). Maar bedankt! | |
invine | dinsdag 22 juni 2010 @ 22:11 |
Maar het zit vlak van je bestuurdersstoel is nu anders dan die van de bijrijders? | |
Maharbal | dinsdag 22 juni 2010 @ 22:17 |
quote:Nee, het is dus precies hetzelfde. Motief + stof waren hetzelfde. Heb de rugleuning ook meegenomen, omdat die ook dood begon te gaan. | |
Maharbal | woensdag 30 juni 2010 @ 23:14 |
Mini update zonder pics of wat dan ook: Voorwiellagers zijn vervangen. Linksvoor was nogal kapot, en dus meteen maar beide gedaan. Het hoge gejank is weg, nu nog het getril. Het getril komt door een platte plek op de achterband LA. Er komen nieuwe achterbanden aan. De bumper hangt nu ook goed in het midden op z'n plek, dus daar heb ik geen last meer van. Nu dus even wachten op de bandjes! | |
invine | woensdag 30 juni 2010 @ 23:39 |
Hoeveel kost zo'n wiellager grapje voor jouw BMW if I may ask that is ![]() | |
Maharbal | woensdag 30 juni 2010 @ 23:48 |
Geen idee wat die dingen origineel kosten, volgens mij een euro of ¤100. Ik heb geen originele BMW onderdelen gebruikt, maar van een duitse leverancier. Kijken of 't wat is, en of het prijsverschil merkbaar is in de kwaliteit. Als m'n wiellager er nu over 5 jaar mee stopt in plaats van over 15/20 jaar met BMW onderdelen, dan vind ik het wel best. Ik was nu inclusief verzenden vanuit Duitsland ¤59 euro kwijt. Verder duurde het monteren een uurtje, bij een bevriende monteur. Let er wel op dat de aandrijving op de achteras zit bij de BMW's, en dat dus de achterwiellagers een stuk lastiger (met persen etc) te vervangen zijn. Mijn voorwiellagers was met naaf en al, dus daar hoefde niks geperst te worden. | |
invine | vrijdag 2 juli 2010 @ 01:51 |
Owja tuurlijk.. ja dan vallen de kosten wel mee. Voor mijn clio moesten ze geperst worden, koste me 245 euro bij merkdealer ![]() | |
Maharbal | vrijdag 2 juli 2010 @ 11:15 |
quote:Kan kloppen, aangezien bij jou de voorwielen de aangedreven wielen zijn. Sowieso ga ik zelden naar de merkdealer met dit ding. Er zijn genoeg liefhebbers die er net zo veel dan wel meer verstand van hebben dan de (jongere) mensen bij de merkdealer, dus dan laat ik die er aan prutsen. | |
invine | vrijdag 2 juli 2010 @ 11:40 |
Moet je ook doen! ![]() Maar pic van je bumper voor en na? ![]() | |
Maharbal | vrijdag 2 juli 2010 @ 11:44 |
![]() Hier zie je goed hoe de bumper in het midden doorzakte. Na 20 jaar gaat het daar allemaal een klein beetje vervormen, en dan komt er druk te staan op de plastic clipjes die 'm in het midden vasthouden. Deze breken dus wel eens. Ik heb gewoon nieuwe clipjes besteld (echt paar cent per stuk). De bumper hangt nu overal mooi recht, dus geen smiley-face in het midden. Ik heb er nog geen pics van gemaakt. | |
invine | vrijdag 2 juli 2010 @ 12:49 |
Nice! | |
junkiexp | donderdag 8 juli 2010 @ 13:54 |
Geweldig bak zoals het hoort te zijn, en niet verpest met plastic troep. Succes ![]() | |
Maharbal | donderdag 8 juli 2010 @ 15:08 |
quote:Thanks ![]() Ondertussen kreeg ik maandag te horen (bij het banden wisselen) dat m'n velgen krom waren. Alle 4 waren ze aardig krom, dus ik baalde als een stekker (heb ze kennelijk zo gekocht, nu weet ik waarom ze redelijk goedkoop waren ![]() Ik baalde extra omdat ik komende zaterdag op vakantie ga met de auto, en er nu dus m'n oude zwarte 14" kruisspaakjes onder moest zetten. Via via even geregeld dat m'n velgen voorrang kregen bij de velgenboer om gericht te worden, en ze waren dinsdagavond alsnog klaar. Gisteravond opgehaald en het getril is weg! ![]() | |
Catch22- | donderdag 8 juli 2010 @ 16:14 |
wat was je daarvoor kwijt als ik zo vrij mag zijn? Mijne moeten ook | |
junkiexp | donderdag 8 juli 2010 @ 16:57 |
quote:Zat zeker ook 100 gram lood op of niet ? Ik heb wel eens kromme velgen gekocht, trillingen boven 100 km/h ![]() | |
Maharbal | donderdag 8 juli 2010 @ 16:57 |
quote:Ging via iemand die m'n velgen daar los van de banden had aangeleverd, en ik heb hem ¤150 betaald. Daar zat geen geld bij voor hem zei hij, dus zal ongeveer ¤37,50 per velg zijn geweest. En een opmerking daarbij dat m'n velgen echt fucked up krom waren haha. quote:Precies. Nu zijn ze weer recht en gebalanceerd. Ééntje was er zelfs zo erg aan toe, dat hij niet meer 100% recht te trekken was. Hij is nu wel zodanig recht dat het niet meer trilt. | |
junkiexp | donderdag 8 juli 2010 @ 17:05 |
Kut met die velgen, 2de hands altijd grote kans dat ze krom zijn. Een LM velg heeft niet veel nodig om krom te worden helaas. | |
Maharbal | donderdag 8 juli 2010 @ 17:10 |
quote:Yep, dat risico neem je dan. Mijn velgen waren bij aankoop niet schrikbarend duur, dus dan "compenseert" dit een beetje. Ach, ze zijn nu in ieder geval klaar voor m'n vakantie ![]() | |
justmattie | zondag 11 juli 2010 @ 13:52 |
Ik zag je donderdag of vrijdag nog rijden! Je reed bij de Centrale weg en trok even lekker door. Wat een geluid ![]() | |
Maharbal | vrijdag 27 augustus 2010 @ 16:05 |
quote:Haha, ik heb deze hele post niet gezien ![]() Mini-kick / nietszeggende update: Deze vakantie 7.000km met de auto gereden, en hij gaf geen kik! Het is wel even wennen om met een verlaagde (sport)auto met sportonderstel over oost-europese wegen te rijden, maar alles went ![]() Ik heb in oktober dus APK, en daar moet ik wat kleine dingen voor doen (die mij in ieder geval bekend zijn nu) - ABS lampje brandt niet meer - moet waarschijnlijk nieuw lampje in. - Uitlaat is lek - nieuwe uitlaat - Accu moet even goed vastgezet worden Ik hoop dat het hier bij blijft....maar je weet maar nooit na 7.000km en af en toe wat slechtere wegen ![]() | |
justmattie | vrijdag 27 augustus 2010 @ 16:10 |
Mijn uitlaat is ook lek kwam ik achter. Wat kost dit geintje ongeveer bij jou? | |
Maharbal | vrijdag 27 augustus 2010 @ 16:12 |
quote:Origineel is op dit moment niet te betalen, maar via-via kan ik imitatie kopen voor ~¤170. Even bij iemand laten lassen voor ¤30 en ik ben voor ¤200 klaar. Heel stom, want ik was 2/3 weken geleden in Polen...en daar kon ik ook imitatie krijgen + monteren voor ~¤75 euro. Ik was in de veronderstelling dat ik hier wel goedkoop een 2e hands originele op de kop kon tikken, maar het is me verteld dat het beter is om dan imitatie te nemen. Had ik dat geweten...dan had ik het verdomme bijna 3x zo goedkoop kunnen doen in Polen! Maar je kunt altijd kijken of je uitlaat gelast kan worden.... Bij die van mij kan dat niet, want die is zodanig rot dat je de stukken er met de hand af kunt plukken. | |
justmattie | vrijdag 27 augustus 2010 @ 16:20 |
Bij mij zit het in de einddemper vlak naast de uitlaatpijp zeg maar. Zo' 2 bij 1,5 cm. Volgende week mn kennisje HJV even contacten ![]() | |
justmattie | vrijdag 27 augustus 2010 @ 16:21 |
200 is trouwens niet gek voor imi en compleet eronder. | |
Maharbal | vrijdag 27 augustus 2010 @ 16:23 |
Ongeveer hier:![]() Als je goed kijkt kun je het zien...beetje onduidelijke pic. En ¤200 is met flinke korting (via-via dus). Maar ¤75 was beter geweest ![]() | |
justmattie | vrijdag 27 augustus 2010 @ 16:27 |
En ik zit nu op de mobiel dus slecht te zien ![]() | |
ZwartmetSuiker | vrijdag 27 augustus 2010 @ 16:38 |
Zie je topic net pas maar is prachtig, zo'n e30 325i. Ik hoop ooit ook een e30 erbij te kopen. Succes met je project, ik zal af en toe eens kijken | |
Turquaz52 | vrijdag 27 augustus 2010 @ 16:39 |
Haarbal, wanneer komt die S52 swap ook alweer? ![]() | |
Maharbal | vrijdag 27 augustus 2010 @ 16:39 |
quote: ![]() quote:Nooit ![]() M'n volgende auto wordt eentje met de | |
Turquaz52 | vrijdag 27 augustus 2010 @ 16:49 |
quote:Ik hoop het voor je ![]() Maar eerlijk, had je nu niet graag dit onder je motorkap gewild? ![]() ![]() | |
Catch22- | vrijdag 27 augustus 2010 @ 16:50 |
hoe ist met je z4? al wat goedkoper? Tof dat je reis zo goed ging! Ik zou het niet zo snel aandurven met een e30. | |
Maharbal | vrijdag 27 augustus 2010 @ 16:51 |
quote:Ja, maar dat geld ga ik er nu niet in investeren. Dat gaat in het potje voor de S54 en omhulsel ![]() Ooit als ik geld over heb en de E30 nog steeds heb als hobby auto, dan gaan er andere leuke dingen mee gebeuren! quote:Vertrouwen in de E30 hebben! ![]() | |
Turquaz52 | vrijdag 27 augustus 2010 @ 17:16 |
quote:zwaar verplaatst, zit me al te orienteren zoals vermeld in mijn topic op een E36 V8 ![]() | |
Maharbal | zaterdag 18 december 2010 @ 12:48 |
Al 112 dagen niet gepost! Er is ondertussen wel iets aan gedaan, maar niet al te veel. In de tussentijd zit er een nieuwe uitlaat onder (de vorige was erg lek...erg luid...en heeft me een bekeuring opgeleverd van ¤270) en moest een achterwiellager worden vervangen voor de APK. Verder is 'ie redelijk simpel door de APK gekomen. O ja, en er staat nu een lelijke 1 op m'n nummerplaten...omdat iemand het kennelijk nodig vond om m'n platen te stelen. Hij staat nu met alle sneeuw weer even onder de zwarte 14" velgjes. De Azev A's komen wel weer rond februari gok ik. | |
justmattie | zaterdag 18 december 2010 @ 12:49 |
Die 1 kan toch tegen betaling er af? | |
Maharbal | zaterdag 18 december 2010 @ 12:49 |
Al sla je me dood. Ik vroeg nog bij het maken van de platen of het ook zonder 1 kan, maar dat kon niet. Je kunt de 1 er wel af krijgen door 'm weg te poetsen dacht ik ![]() | |
ZwartmetSuiker | zaterdag 18 december 2010 @ 12:53 |
Maar dat mag helaas niet ![]() | |
justmattie | zaterdag 18 december 2010 @ 12:54 |
http://nieuws.brandstof-z(...)entekens-afgeschaft/ | |
Maharbal | zaterdag 18 december 2010 @ 13:02 |
Mij is toentertijd verteld dat het niet kon. Nouja, die 1 staat er nu wel...misschien als ik ooit nieuwe platen laat maken. Ik wil m'n Azev's er weer onder, dan ziet 'ie er echt een stuk beter uit ![]() | |
OxygeneFRL | zondag 19 december 2010 @ 16:15 |
Ik zag je laatst staan bij de Gamma. | |
Turquaz52 | zondag 19 december 2010 @ 16:33 |
Yoo haarbal, post es wat winter pics man.. ![]() | |
Maharbal | zondag 19 december 2010 @ 16:38 |
In Leeuwarden? Daar ben ik al maanden niet geweest (de Gamma dan). Hij staat er nu zielig en vies bij. Bovendien staat 'ie nu op de zwarte 14" spaakvelgjes. Niets bijzonders dus imo ![]() | |
Turquaz52 | maandag 20 december 2010 @ 11:08 |
Daarom juist.. ![]() Ook geen drift/action pics? | |
OxygeneFRL | maandag 20 december 2010 @ 11:17 |
Dan is er nog een grijze BMW met 14 inch zwarte velgen. | |
Maharbal | maandag 20 december 2010 @ 13:09 |
Als ik drift ben ik vaak alleen (vrijwel niet gedaan deze winter) ![]() Bedoel je daar niet boven, op de anne vondelingeweg? | |
OxygeneFRL | maandag 20 december 2010 @ 13:42 |
Nee Slauerhoffweg | |
Maharbal | maandag 20 december 2010 @ 13:44 |
Kan best dat ik er eens langsreed hoor. Maar bij die Gamma kom ik echt werkelijk nooit, dus als er iets op het parkeerterrein stond...was ik het niet recentelijk ![]() | |
Turquaz52 | maandag 20 december 2010 @ 13:47 |
14 inch op een BMW..? Is toch minimaal 15 ivm. schijven enzoo.. Of ben ik in de war? ![]() | |
Maharbal | maandag 20 december 2010 @ 13:50 |
Nee, 14" past gewoon om m'n schijven. | |
OxygeneFRL | maandag 20 december 2010 @ 13:50 |
O ok nou het was een precies dezelfde BMW...ook grijs. Zelfde bumpers en al. Nah ja zal wel iemand anders zijn dan ![]() | |
Maharbal | maandag 20 december 2010 @ 13:51 |
Zou wel toevallig zijn. Of het is 's een keertje m'n broertje geweest die 'm heeft geleend. | |
garnage-patrick | dinsdag 21 december 2010 @ 00:18 |
je auto staat vaak in de buurt van de hoerenstraat in groningen. [ Bericht 64% gewijzigd door garnage-patrick op 21-12-2010 00:24:15 ] | |
Maharbal | dinsdag 21 december 2010 @ 00:48 |
Haha, dat klopt helemaal. Ik heb een parkeervergunning voor Groningen binnenstad, en woon in de winkelstraat, vandaar dat m'n auto daar vaak staat. Mooi dichtbij. | |
Turquaz52 | dinsdag 21 december 2010 @ 17:06 |
jaaaa. ja. ![]() | |
Maharbal | dinsdag 21 december 2010 @ 19:46 |
De hoerestraat loopt hier dwars op een winkelstraat en mondt uit vlakbij de hoofd winkelstraat. Verder staan er gewoon normaal huizen omheen hoor, met bijbehorende auto's midden in de binnenstad. Kost wat om er te parkeren, maargoed m'n E30 heeft wel een vergunning. | |
fathank | dinsdag 21 december 2010 @ 20:04 |
Als Maharbal naar de hoeren ging had ie z'n auto echt niet zo dichtbij geparkeerd. Hoerenlopers worden niet voor niks 'Wandelaars' genoemd | |
Koepert | dinsdag 21 december 2010 @ 20:08 |
Vind het nog relatief meevallen ![]() | |
Maharbal | donderdag 23 december 2010 @ 14:15 |
Ja, ze controleren hier redelijk intensief. Ik heb net het overzicht binnen van de prijsverhogingen voor vergunningen. Binnenstad is 4x zo duur als de rest ![]() | |
Catch22- | donderdag 23 december 2010 @ 14:17 |
Ja, had ik ook wel gechecked. Kom per 1/1 ook naar Grongingen. Was het aanvragen van een vergunning een beetje te doen? | |
Koepert | donderdag 23 december 2010 @ 14:18 |
Website; gegevens invoeren, ok drukken... that about sums it up.. EDIT: En de wachttijd daarop was bij mij, ik geloof 1 of 2 werkdagen. | |
PeuRac | donderdag 23 december 2010 @ 14:19 |
wild guess, hij bedoeld vast de wachttijd ![]() | |
Maharbal | donderdag 23 december 2010 @ 14:21 |
Ik kreeg doemverhalen te horen van een jaar of 2 wachten voor vergunningen in de binnenstad, omdat ze daar met een doorstroomsysteem werken waarbij er eerst een auto uit moet voordat er een nieuwe bij mag. Binnen 3 weken had ik m'n vergunning ![]() Alleen het is wel kut dat ze het bedrag telkens ineens van je rekening afschrijven. | |
Koepert | donderdag 23 december 2010 @ 14:25 |
Dat is idd nog wel ns vervelend.. voordeel wat ik had is dat t geen binnenstad was en ze dus (nog/toen) niet met zo'n doorstroomsysteem werken.. | |
Catch22- | donderdag 23 december 2010 @ 14:34 |
Oke, ik weet hoe je het aanvraagt, maar was in de veronderstelling dat er een wachtlijst was. | |
Koepert | donderdag 23 december 2010 @ 16:49 |
Dat ligt n beetje aan welke 'regio' dus... reken bij binnenstad op n wachtlijst, andere gebieden vd stad kan t zijn dat je er 'bijlangs komt' | |
Maharbal | zaterdag 29 januari 2011 @ 18:12 |
De auto staat in de verkoop. Jammer genoeg heb ik niet meer de tijd om aan de auto te klussen noch heb ik de ruimte om 'm aan te houden als tweede auto ![]() | |
Sirmixalot | zaterdag 29 januari 2011 @ 18:37 |
Voor hoeveel? | |
Maharbal | zaterdag 29 januari 2011 @ 18:38 |
Je kunt me pm-en bij interesse, ik wil hier geen advertentie-topic van maken ![]() | |
Maharbal | woensdag 9 februari 2011 @ 19:30 |
Verkocht![]() | |
FalleNk810i | woensdag 9 februari 2011 @ 20:08 |
En nu? Gaat tie naar een liefhebber of een petje? ![]() | |
Maharbal | donderdag 10 februari 2011 @ 05:28 |
De auto is naar een liefhebber. Op het moment dat ik de man zag wist ik dat hij 'm wilde kopen, en wist ik dat ik 'm wilde verkopen. Kwam over als een sympathieke man met een zwak voor een E30. Ik heb iig het gevoel dat de auto goed terecht is. Uiteraard heb ik er spijt van / zal ik er spijt van hebben, maar af en toe moet je knopen doorhakken. Ooit koop ik een E30 erbij als tweede auto waar ik in het weekend aan kan klussen ![]() | |
Anne | donderdag 10 februari 2011 @ 07:22 |
Op je verjaardag nog wel ![]() ![]() | |
Maharbal | donderdag 10 februari 2011 @ 13:51 |
Ja, dat was een onverwachte gang van zaken hehe. | |
Catch22- | vrijdag 11 februari 2011 @ 12:58 |
Zonde man, maar wel begrijpelijk | |
Maharbal | vrijdag 11 februari 2011 @ 13:09 |
Yep. Nouja, waarschijnlijk zie je binnenkort af en toe een soortgelijke E46 coupé door je buurt rijden ![]() |