abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_77636082
Hoi!

Over een weekje ga ik voor 10 dagen naar Seoul. Nou ben ik nog nooit in Zuid-Korea geweest en vroeg me af of jullie misschien wat ervaringen willen delen en wellicht wat bezienswaardigheden of plekken kunnen noemen die ik zeker niet mag missen?
pi_77652158
Geweldige stad!!

Leuk om te doen:

Seoul Tower
Op de berg Namsan staat deze toren die je kan beklimmen en van waaruit je een geweldig uitzicht hebt over de stad.

Keizerlijke paleiscomplexen
Er zijn er een paar te vinden in de stad. De mooisten zijn Gyeongbokgung, Changdeokgung en Deoksugung. Mooie historische architectuur en paleistuinen waar je lekker in kan wandelen. Bij Deoksugung (naast City Hall) is elke dag de wisseling van de wacht te zien (buiten). Ik geloof om 15u.

Noraebang
Letterlijk: liedjeskamer. Huur je eigen hok (drank inbegrepen) met tv-scherm, microfoon en gigantische catalogus en zing je schor!

Seodaemun prison
Gevangenis die de Japanners tijdens hun bezetting van Korea gebruikten om verzetsstrijders in op te sluiten en te martelen. Zeer indrukwekkend.

Insadong
Leuk wijkje met, naast wat souvenirwinkels, ook hele leuke kunstgallerieen en wat specialere winkeltjes waar je mooie authentieke dingen kan kopen. Ook veel winkeltjes van beginnende designers (kleding maar ook gebruiksvoorwerpen, brillen, etc.. allemaal heel hip. Probeer Ssamzie market, soort flatgebouw met allemaal van dat soort winkeltjes). Ook veel goede authentieke restaurants. Verder straatstalletjes met interessante snacks zoals gewokte larven, maar ook versgemaakte noodles. In deze wijk vind je ook de kleurrijke boeddhistische Jogyesa tempel.

Inwangsan mountain
Hier kan je mooie wandelingen maken. Helemaal bovenaan heb je een magnifiek uitzicht over de stad. Bovendien zijn er wat tempels te vinden, zowel boeddhistisch (met monniken) als shamanistisch. Op deze berg komen veel oude mensen om te mediteren. Toen ik er was vond ik de sfeer vrij creepy (maar heel gaaf): door de bossen komen drumgeluiden en gezang op je af, af en toe stuit je op een groepje bejaarde mannen die rituelen uitvoeren, hier en daar staan stenen met offers waar volgens het shamanistische geloof de geesten van dode kinderen dwalen... De drukke stad lijkt hier mijlenver terwijl de berg er eigenlijk midden in staat.

Hongdae en Gangnam voor uitgaan/clubs, Sinchon voor de drank
In deze wijken is veel nachtleven te vinden. Zelf ben ik voornamelijk hiphop/RnB clubs tegengekomen. Als westerling ben je het middelpunt van de avond Het aan Hongdae grenzende Sinchon is ook aardig om 's nachts te bekijken, al zijn hier meer bars dan clubs te vinden. Sinchon staat in het Guinnes Book of World Records als het gebied met de meeste bars per vierkante meter ter wereld! Van simpele bierhokken tot gamebars (gratis Wii-en) en rockbars (tienduizend LPs aan de muur, platen aanvragen) en fijne jazzbars met cocktails en wonderschoon uitzicht op de neon-wereld buiten. Ook in Sinchon en Hongdae: het Dr. Fish Cafe waar je je voeten kan laten schooneten door een stel vissen terwijl jij van een kopje koffie of een biertje geniet. Gangnam is wat sjieker allemaal.

Chongdong Theater
Hier kan je een avond traditionele Koreaanse kunstvormen bekijken, een dikke aanrader! O.a. muziek, Koreaanse opera, dans en suuuper vette drums.

Shoppen
In het Sinsegae warenhuis kijk je je ogen uit, zoveel chique dingen, prachtige etenswaren, en dure kleren. Deze warenhuizen zitten door de stad verspreid. Voor goedkope en hippe kleren kan je naar de wijk rond Ehwa Women's University (naast Sinchon) of naar de gigantische Gangnam Underground Shopping Center (metrostop: express bus terminal). Ook leuk (vooral voor meisjes) zijn de artbox winkels met allerlei schattige soorten stationery dingen, schriftjes, boekjes, kaarten, pennen, stickers etc en dat allemaal in die Aziatische stijl met schattige poppetjes en zo erop.

DMZ
Een bezoek aan de DMZ, (Demilitarized Zone, grens met Noord Korea) mag natuurlijk niet ontbreken. Enorm indrukwekkend en ook enigszins surrealistisch om Noord Korea en de soldaten die jou daar met hun verrekijkertjes staan te begluren met je eigen ogen te zien. Je moet wel verplicht met een tour mee, de DMZ kan je niet individueel bezoeken. Het beste boek je bij USO (organisatie van het Amerikaanse leger). Zij laten je allerlei interessante plekken zien.

War Memorial (museum)
Als je toch bij Camp Kim (Amerikaanse legerbasis) langs gaat om de USO tour te boeken, bekijk dan meteen het nabijgelegen War Memorial. Uitgebreid museum over de Koreaanse oorlog met in de museumtuin allerlei tanks, vliegtuigen etc. Andere goede musea zijn het Seoul Museum of Art (wisselende exposities met moderne kunst) en het National Museum of Korea (gigantisch museum met allerlei kunst en voorwerpen van de oudheid tot de recente geschiedenis).

Hiken: Bukhansan National Park
Hiken lijkt wel Korea's nationale sport. Een klein ritje met de metro buiten de stad brengt je naar Bukhansan, waar je urenlang kan hiken in de natuur en bergen kan bedwingen. Misschien wel een beetje koud in februari, maar lekker om even uit de stad te zijn. Ook hier, aan het begin van de hike, een grote mooie tempel.

Verder, mocht je nog tijd hebben voor een bezoekje aan een gebied buiten Seoul kan ik je Gyeongju van harte aanbevelen. Was ooit de hoofdstad van het keizerrijk en daarom zijn er nog veel interessante dingen te vinden, zoals een prachtige, enorme tempel (Bulguksa), een grot met groot buddha beeld (Seoroksam) en oude grote graftombes/grafheuvels die her en der verspreid in het landschap liggen. Huur hier een fiets en fiets lekker door het Koreaanse platteland, het is er prachtig en heerlijk rustig! Vanuit Seoul gaan er directe bussen (vanaf express bus terminal) voor een tientje of zo, ik denk 4 of 5 uur rijden.

Verder nog te vermijden in Seoul: de wijk Itaewon. Grenst aan de Amerikaanse legerbasis en is een verschrikkelijke verwesterde wijk vol met dronken Amerikaanse soldaten, de hoertjes die zij bezoeken, en ander uitschot. Ook allemaal fastfoodketens en zo. Enig pluspuntje: veel diverse keukens. In de rest van Seoul is het lastig om dingen als falafel (bv) te krijgen, in Itaewon vind je dit soort dingen wel.

Veel plezier in Seoul!!

[ Bericht 0% gewijzigd door gifkwal op 04-02-2010 23:45:52 ]
pi_77736120
Geweldige stad inderdaad! Ook leuk om te zien is de cheonggye stream. Waar voorheen een snelweg liep is besloten om een oude rivier weer de ruimte te geven. Bizar om midden tussen de hoge bebouwing zo'n "groene" strook te zien.

Overigens is Bukhansan National Park zeker een goede tip. Prachtig uitzicht over de stad en vol met gekke Koreanen. Echter neem wel goede schoenen mee. Mijn avontuur daar op slippers was geen succes.
  zondag 7 februari 2010 @ 18:10:26 #4
246107 Zeroku
An Air of Authority.
pi_77736153
gifkwal
Op zaterdag 28 april 2012 00:09 schreef Klinkerbotsing het volgende:
Lieve jongeman ben jij. :@
Op woensdag 8 juli 2020 18:58 schreef PoezeligDing het volgende:
:* My one and only, master, king , whatever. THE ZER! O+
pi_77736835
quote:
Op zondag 7 februari 2010 18:09 schreef Underdoggy het volgende:
Geweldige stad inderdaad! Ook leuk om te zien is de cheonggye stream. Waar voorheen een snelweg liep is besloten om een oude rivier weer de ruimte te geven. Bizar om midden tussen de hoge bebouwing zo'n "groene" strook te zien.
[ afbeelding ]
Overigens is Bukhansan National Park zeker een goede tip. Prachtig uitzicht over de stad en vol met gekke Koreanen. Echter neem wel goede schoenen mee. Mijn avontuur daar op slippers was geen succes.
O ja, super leuk! 's Avonds komt ogenschijnlijk de jeugd uit de hele stad naar die stream om lekker te chillen.

Ik probeerde Bukhansan ook op mijn slippers. Keiharde faal, neem inderdaad een voorbeeld aan alle Koreaanse hikers daar en kom met de juiste schoenen. Met mij kregen ze daar zo'n medelijden dat ze me gratis eten gingen voeren en zo
pi_77737670
Was dit voor jou toevallig?

pi_77747209
quote:
Op zondag 7 februari 2010 18:57 schreef Underdoggy het volgende:
Was dit voor jou toevallig?

[ afbeelding ]
Het had zo gekund Maar nee, gelukkig niet. Die dag heb ik wel het Koreaanse woord voor schoenen geleerd, want iedereen op die berg wees naar mijn voeten en riep dat woord.
pi_78335762
Tvp, als het goed is ga ik volgende maand
Blessed is the mind too small for doubt.
pi_78378607
Dat gratis eten is zo fantastisch! dat hadden wij ook toen we in Seoraksan aan het wandelen waren. Allemaal Koreaanse wandelgroepjes die aan het lunchen waren en ons aanboden om mee te eten vergeet overigens ook de Namdaemun markt niet, jammer dat die poort is afgefikt daar trouwens. Op de zuidkant van de rivier heb je ook nog de COEX Mall, erg indrukwekkend als je alleen de Alexandrium gewend bent.

Fantastische stad en vergeet niet zoveel mogelijk eten te proeven, ik mis dat aspect nog steeds het meest
pi_78379199
quote:
Op woensdag 24 februari 2010 00:54 schreef Pistoleke het volgende:
Dat gratis eten is zo fantastisch! dat hadden wij ook toen we in Seoraksan aan het wandelen waren. Allemaal Koreaanse wandelgroepjes die aan het lunchen waren en ons aanboden om mee te eten vergeet overigens ook de Namdaemun markt niet, jammer dat die poort is afgefikt daar trouwens. Op de zuidkant van de rivier heb je ook nog de COEX Mall, erg indrukwekkend als je alleen de Alexandrium gewend bent.

Fantastische stad en vergeet niet zoveel mogelijk eten te proeven, ik mis dat aspect nog steeds het meest
Die poort staat nu helaas achter een grote muur, ze zijn hem aan het renoveren maar dat gaat nog even duren... Zelfde geldt voor toegangspoort van Gyeongbokgung, die is op dit moment ook niet te zien.

COEX Mall is erg gaaf, ja!
pi_78419923
Weet iemand trouwens hoe makkelijk het nou is voor een non-native English speaker in Korea aan de bak te komen als lesgever of ergens daar vrijwilligerswerk te doen? lijkt me fantastisch om eens een langere tijd in dat land te blijven. (of dan specifiek de stad Seoul,
pi_78423385
De enige baantjes die makkelijk te krijgen zijn is kinderoppas of inderdaad Engelse les geven. Ook als non-native speaker kom je daarmee wel aan de bak mits je Engels van enig niveau is (is het nogal snel in Korea).
pi_78431917
Als Engels leraar kan je daar alleen zwart gaan werken, dus dat wordt al een heel stuk lastiger. Volgens de Koreaanse wet worden alleen echte native speakers (dwz paspoort van USA, Canada, Australie, UK, South Africa, NZ) toegelaten met werkvisum om als Engels leraar aan de slag te gaan. Volgens mij is het voor scholen ook verplicht om alleen maar mensen met die paspoorten aan te nemen.

Je kan waarschijnlijk wel iets vinden want de vraag is hoog. Je moet dan denk ik meer gaan denken aan particulier lesgeven. Google er anders even naar, er zijn tientallen forums op internet die specifiek over dit onderwerp gaan. Weet namelijk niet of het erg voordelig/chill is om zwart te gaan werken.

Vrijwilligerswerk moet makkelijker zijn. Zo heb ik een aantal keer gelezen over Nederlanders die daar in een weeshuis gingen werke (dat was dan het weeshuis waar ze zelf vandaan kwamen, het waren geadopteerde Koreanen).
pi_78432104
Ik ga proberen om op uitwisseling te gaan naar Seoul, heb er wel zin in nu ik dit allemaal zie en lees..
Karakter en zelfvertrouwen verkopen ze niet in kledingwinkels vrees ik.
pi_78432279
quote:
Op donderdag 25 februari 2010 12:53 schreef MoneyTalks het volgende:
Ik ga proberen om op uitwisseling te gaan naar Seoul, heb er wel zin in nu ik dit allemaal zie en lees..
Doen!! Welke universiteit is een mogelijkheid? Ik ben zelf naar Yonsei gegaan.
pi_78434035
quote:
Op donderdag 25 februari 2010 12:58 schreef gifkwal het volgende:

[..]

Doen!! Welke universiteit is een mogelijkheid? Ik ben zelf naar Yonsei gegaan.
Sungkyunkwan, maar is erg onzeker of ik wel kan.
pi_78434203
Waar ligt dat aan dan? Ik hoop voor je dat het lukt!
pi_78434806
quote:
Op donderdag 25 februari 2010 13:43 schreef gifkwal het volgende:
Waar ligt dat aan dan? Ik hoop voor je dat het lukt!
Ik ben al aan de late kant, en er is nog 1 plek over, wie het eerst komt wie het eerst maalt.
En moet toestemming hebben van examencommissie, en die reageren niet zo snel..
pi_78435161
Oh, dat is balen. Misschien schrale troost voor je: Seoul is (onterecht) niet zo super populair, dus misschien blijft die plek nog wel een poosje openstaan. In elk geval destijds bij mij waren er 4 plekken of zo en die waren echt niet snel opgevuld.
pi_78439861
Oh, TVP! Vrienden van ons wonen in Seoul; het staat op de planning om er komende september heen te gaan.
pi_78447712
quote:
Op donderdag 25 februari 2010 13:39 schreef MoneyTalks het volgende:

[..]

Sungkyunkwan, maar is erg onzeker of ik wel kan.
Mijn tip (werkte bij mij) direct deze universiteit benaderen voor een "extra" plek. Ze zijn vaak erg blij met meer westerse studenten omdat dit goed voor hun imago / scores is.
pi_78447804
quote:
Op donderdag 25 februari 2010 12:48 schreef gifkwal het volgende:
Als Engels leraar kan je daar alleen zwart gaan werken, dus dat wordt al een heel stuk lastiger. Volgens de Koreaanse wet worden alleen echte native speakers (dwz paspoort van USA, Canada, Australie, UK, South Africa, NZ) toegelaten met werkvisum om als Engels leraar aan de slag te gaan. Volgens mij is het voor scholen ook verplicht om alleen maar mensen met die paspoorten aan te nemen.

Je kan waarschijnlijk wel iets vinden want de vraag is hoog. Je moet dan denk ik meer gaan denken aan particulier lesgeven. Google er anders even naar, er zijn tientallen forums op internet die specifiek over dit onderwerp gaan. Weet namelijk niet of het erg voordelig/chill is om zwart te gaan werken.

Vrijwilligerswerk moet makkelijker zijn. Zo heb ik een aantal keer gelezen over Nederlanders die daar in een weeshuis gingen werke (dat was dan het weeshuis waar ze zelf vandaan kwamen, het waren geadopteerde Koreanen).
Particuliere scholen nemen genoeg non-natives aan. Werkvisum weet ik niet precies maar ik ken veel mensen die op zo'n manier een jaar in Korea hebben gezeten. Het verdiende prima.
pi_78448049
Nou het is definitief 27 maart ga ik voor 2 weken, misschien ook heel even naar japan voor de kersenbloesem
Blessed is the mind too small for doubt.
pi_78449823
quote:
Op donderdag 25 februari 2010 19:23 schreef Underdoggy het volgende:

[..]

Particuliere scholen nemen genoeg non-natives aan. Werkvisum weet ik niet precies maar ik ken veel mensen die op zo'n manier een jaar in Korea hebben gezeten. Het verdiende prima.
Dat zeg ik toch

Veel plezier Moro!
pi_78671203
quote:
Op donderdag 25 februari 2010 14:04 schreef gifkwal het volgende:
Oh, dat is balen. Misschien schrale troost voor je: Seoul is (onterecht) niet zo super populair, dus misschien blijft die plek nog wel een poosje openstaan. In elk geval destijds bij mij waren er 4 plekken of zo en die waren echt niet snel opgevuld.
Ik heb die plek inmiddels toegewezen gekregen van mijn universiteit, nu begint de application procedure bij de Sungkyunkwan University Kans is dus een stuk groter geworden dat ik vanaf eind augustus in Seoul zit
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')