En daar ben ik het nou helemaal mee eens. Door reizen leer je relativeren en leer je veel meer over andere culturen dan als je hier in Nederland vanachter de geraniums de boel loopt te bekritiseren. Ik ben geen fan van Balkenende, maar heb me tijdens het reizen wel vaak gelukkig geprijsd met een premier zoals hij, 99% van de wereldbevolking zou alles over hebben voor het leven zoals wij dat hier leiden in Nederland. Ik heb dan ook het idee dat de gemiddelde PVV-stemmer niet veel van de wereld heeft gezien.quote:Op dinsdag 23 februari 2010 14:56 schreef fishbeer het volgende:
...daar hoeft niets hoogdravends achter te zitten, alhoewel het wel vaak leerzaam is, stuur eens al die PVV stemmers eens een jaartje op reis :-)
De mensen die met geld van pappie op vakantie gaan zitten meestal met een hard shell Samsonite in het resort op hun luie reet aan de cocktails te lurken.quote:Op dinsdag 23 februari 2010 17:04 schreef gifkwal het volgende:
O ja, waar komt overigens het idee vandaan dat veel backpackers dit met het geld van pappie doen? Alle backpackers die ik ken (ikzelf incluis) hebben gewoon hard gewerkt en gespaard voor hun reis.
Maar dat zijn ook geen backpackers, dat zijn flashpackersquote:Op dinsdag 23 februari 2010 17:24 schreef Farenji het volgende:
[..]
De mensen die met geld van pappie op vakantie gaan zitten meestal met een hard shell Samsonite in het resort op hun luie reet aan de cocktails te lurken.
Relativeren kun je ook leren door in het onderwijs of de gehandicaptenzorg te gaan werken... Alleen wordt er daar niet zo elitair over gedaanquote:Op dinsdag 23 februari 2010 17:04 schreef gifkwal het volgende:
[..]
En daar ben ik het nou helemaal mee eens. Door reizen leer je relativeren en leer je veel meer over andere culturen dan als je hier in Nederland vanachter de geraniums de boel loopt te bekritiseren. Ik ben geen fan van Balkenende, maar heb me tijdens het reizen wel vaak gelukkig geprijsd met een premier zoals hij, 99% van de wereldbevolking zou alles over hebben voor het leven zoals wij dat hier leiden in Nederland. Ik heb dan ook het idee dat de gemiddelde PVV-stemmer niet veel van de wereld heeft gezien.
Ik kan niet spreken over Cambodja, maar ja, het heeft toch wel toegevoegde waarde gehad voor mij. Voornamelijk geleerd dat Nederland een vrij beroerd land is op wereldschaal, behalve als ik m'n hele leven een kantoorbaan zou willen hebben...quote:Op woensdag 24 februari 2010 14:32 schreef ColdFeet het volgende:
[..]
Relativeren kun je ook leren door in het onderwijs of de gehandicaptenzorg te gaan werken... Alleen wordt er daar niet zo elitair over gedaanIdem voor leren over andere culturen - alsof je dat alleen leert als je op reis gaat naar friggin' Cambodja! En wat is voor jou nou de toegevoegde waarde van je relativeringsvermogen en cultureel inzicht, in je dagelijks leven in Nederland?
Is zo hoorquote:Op woensdag 24 februari 2010 14:39 schreef fishbeer het volgende:
ik denk dat iedereen reist omdat het leuk is, en het is niet de enige manier om te relativeren. Maar je ziet wel eens hoe het anders ook kan zijn. Het maakt je niet superieur, wel begripvoller hoe de wereld in elkaar steekt, en reizen is vast niet de enige manier maar wel een leuke :-)
ik doe er ook wat aan, maak je geen zorgen... ;-)quote:Op woensdag 24 februari 2010 15:25 schreef ColdFeet het volgende:
[..]
Is zo hoorMaar ik word weleens moe van de pretentieuze blaat van 'wereldreizigers'. De reactie onder je, van Lemans, bijvoorbeeld
Hoezo 'beroerd land op wereldschaal' 'behalve als je je hele leven een kantoorbaan zou willen'? Doe er dan wat aan. Maar dit klinkt als typisch bekrompen Hollands gemopper
Helemaal mee eens. Daarover klaag ik ook allang niet meer.quote:Op woensdag 24 februari 2010 17:29 schreef Farenji het volgende:
Ik heb door mijn backpacker-reizen geleerd dat Nederland juist helemaal geen "beroerd land op wereldschaal" is; ben juist de dingen waar vaak op gekankerd wordt beter gaan waarderen doordat je ook andere situaties meemaakt op reis. Bijv ik haat oha de Nederlandse regeldrang, maar het is iets waar je na een tijdje naar gaat verlangen als je door krakkemikkig en ongeregeld Afrika reist. Het Nederlandse weer wordt ook best okay, zelfs de regen, als je in de vochtige en benauwde bush bush met 40 graden in de schaduw peentjes aan het zweten bent. Ook een simpele bruine boterham met oude kaas wordt soms iets waar je bijna een moord voor doet. Door reizen leer je te relativeren - meerdere kanten op.
Ik zeg nergens dat mensen die reizen superieur zijn aan mensen die dat niet doen. En ook niet dat het de enige manier is om te relativeren. Maar nu je het toch over Cambodia hebt, door daar te zien hoe anders het kan zijn dan in Nederland (ontzettende armoede, nasleep gruwelijke genocide, voor velen uitzichtloos bestaan/enige oplossing als prostituee gaan werken, weeskinderen, veel mensen met geamputeerde ledematen, corrupte politie en regering) ga ik Nederland veel meer waarderen, Balkenende incluis. En natuurlijk kan dat ook op andere manieren, wat ik probeer te zeggen is dat ik vaak vind dat mensen die zo ontzettend lopen te kankeren op alles wat er wel niet mis is in Nederland misschien eens verder moeten kijken dan hun neus lang is en zien dat wij het juist ongelooflijk goed hebben met z'n allen.quote:Op woensdag 24 februari 2010 14:32 schreef ColdFeet het volgende:
[..]
Relativeren kun je ook leren door in het onderwijs of de gehandicaptenzorg te gaan werken... Alleen wordt er daar niet zo elitair over gedaanIdem voor leren over andere culturen - alsof je dat alleen leert als je op reis gaat naar friggin' Cambodja! En wat is voor jou nou de toegevoegde waarde van je relativeringsvermogen en cultureel inzicht, in je dagelijks leven in Nederland?
Ik reis ook graag - maar gewoon omdat ik het leuk vind, niet omdat ik denk dat het me een superieur mens maakt.
Ik denk niet dat het elitair bedoeld is maar het is nogal lastig om subtiel uit te drukken dat je eigenlijk jezelf heel gelukkig mag prijzen, als je ziet hoeveel slechter het gros van de wereld het heeft. Over iets lezen en het zien is dan toch net iets anders als het zelf ervaren.quote:Op woensdag 24 februari 2010 14:32 schreef ColdFeet het volgende:
[..]
Ik reis ook graag - maar gewoon omdat ik het leuk vind, niet omdat ik denk dat het me een superieur mens maakt.
Nou, een trolly of reistas neem ik *nooit* meer mee als ik meer moet doen dan alleen van het vliegveld naar het hotel reizen!quote:Op donderdag 25 februari 2010 10:31 schreef buzz1291 het volgende:
Het gros van de backpackers zijn toch mensen die zo'n rugzak gekocht hebben voor als ze voor het eerst naar een verre bestemming gaan met het idee dat ze hele afstanden met hun bagage op de rug moeten lopen. En ter plekke tot de ontdekking komen dat een trolly of een reistas op wielen toch eigenlijk veel handiger is dan al dat gesjouw op je bult.
Mensen die met een koffer of backpack de metro ingaanquote:Op donderdag 25 februari 2010 13:09 schreef gifkwal het volgende:
Ik vind een backpack zelfs in steden handiger, omdat anders die verdraaide rolkoffer steeds tussen metropoortjes en zo vast komt te zitten
Voor de meeste backpackers (die niet naar Australië gaan) is het toch ook gewoon vakantie?quote:Op donderdag 25 februari 2010 13:37 schreef starla het volgende:
Backpackers zijn volgens mij mensen die zoekende zijn, want waarom zou je backpacken als je in Nederland werkt en een vaste relatie hebt. Om die leegte op te vullen gaan ze naar verre oorden.
Prima hoor, ik zie geen verschil tussen op een aarbeiveldje werken in Australie en achter de lopende band werken in een Gazellefabriek in Nederland. Laat ze maar lekker.
Ze moeten het alleen niet verkopen als 'levenservaring' opdoen, want dat is het gewoon niet.
Levenservaring is omgaan met tegenslagen in het leven en proberen andere mensen gelukkig te maken, niet op een warm strand in de zon een boek lezen over het leven. Het blijft gewoon een lange vakantie, niet meer niet minder. Verder geen problemen met backpackers zo lang ze niet zogenaamd 'verlicht' terugkomen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |