abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_77540724
Even een antwoord op de vraag uit het eerste deel: Noord Korea
quote:
Op maandag 1 februari 2010 19:57 schreef Terpentin07 het volgende:

[..]

Wanneer ga je en hoeveel heb je moten betalen? Ik denk er ook over na om in oktober naar de Mass Games te gaan .Ben me nog een beetje aan het inlezen want de trip Naar China moet je vaak zelf regelen.Op zich zijn de tickets naar Beijing niet eens zo duur.Zijn de visums al geregeld voor jou? Ik heb ook gelezen dat je dan een dubbele visum voor China nodig hebt.Ga je eigenlijk alleen?
Ik ga in juli met een groepsreis van Koning Aap. Daarbij wordt alles geregeld, dus ook de trip naar China en het visum voor Noord Korea. Omdat je via China gaat heb je inderdaad een Dubble Entry visum nodig. Je moet namelijk 2 keer naar binnen. Tegen betaling kan de reisorganisatie dat ook voor je regelen.
pi_77540745
Op zich lijkt het me apart om mee te maken. Maar om nu 2 weken lang de hele dag met dezelfde groep langs allerlei door regering goedgekeurde plaatsen te gaan lijkt me vreselijk. Leuke van reizen is toch zelf op ontdekkingstoch te gaan.
"Ik heb geen tijd voor leuk,... ik maak alleen tijd voor episch! - Chocobo
pi_77549442
quote:
Op dinsdag 2 februari 2010 09:07 schreef Strolie75 het volgende:
Op zich lijkt het me apart om mee te maken. Maar om nu 2 weken lang de hele dag met dezelfde groep langs allerlei door regering goedgekeurde plaatsen te gaan lijkt me vreselijk. Leuke van reizen is toch zelf op ontdekkingstoch te gaan.
Maar op die manier krijg je dus geen visum. Het is wettelijk verplicht dat er altijd een door de overheid goedgekeurde gids bij de groep is. Denk dat de echte avonturiers toch wel een keer weten te ontsnappen aan het oog van de NK overheid.

Ik vind het een fascinerend land, zou het erg graag eens bezoeken. Heb echt het idee dat de ontwikkeling jaren heeft stilgestaan. Als ik zo de foto's van Pyongyang zie vraag ik me af hoe (primitief) het dagelijks leven zich daar afspeelt. Zou het een grote spookstad zijn, of is er toch wel iets van een arbeidsleven zoals we dat hier kennen?
pi_77553130
quote:
Op dinsdag 2 februari 2010 09:07 schreef Strolie75 het volgende:
Op zich lijkt het me apart om mee te maken. Maar om nu 2 weken lang de hele dag met dezelfde groep langs allerlei door regering goedgekeurde plaatsen te gaan lijkt me vreselijk. Leuke van reizen is toch zelf op ontdekkingstoch te gaan.
Kan ook, lees reisverslag van deze jongens dan

http://vienna-pyongyang.blogspot.com/

Of dat nog een keer kan is een ander verhaal
pi_77555741
quote:
Op dinsdag 2 februari 2010 09:07 schreef Strolie75 het volgende:
Op zich lijkt het me apart om mee te maken. Maar om nu 2 weken lang de hele dag met dezelfde groep langs allerlei door regering goedgekeurde plaatsen te gaan lijkt me vreselijk. Leuke van reizen is toch zelf op ontdekkingstoch te gaan.
De beklemmende sfeer past wel uitstekend bij het land. Overigens ben je meestal maar een week echt in Noord Korea.
pi_77557672
quote:
Op dinsdag 2 februari 2010 09:07 schreef Strolie75 het volgende:
Leuke van reizen is toch zelf op ontdekkingstoch te gaan.
Dan kun je beter naar Spanje, Portugal, Cuba, Albanië, Roemenië, Cyprus of één van de vele andere landen die nog (mooie) overblijfselen hebben van een recente of bestaande dictator, communisme of betwiste tweedeling.
pi_77557941
Ik moet toegeven dat ik ook wel graag op eigen houtje door Noord Korea zou reizen hoor, maarja dat haalt de beklemmende sfeer wel een beetje onderuit natuurlijk. Maar als je kan ontsnappen aan de gidsen, lijkt het me vrij spannend. Heb bovenstaande blog ook met plezier in 1 stuk gelezen.
pi_77558788
Bedankt voor de tips.Ik dacht er zelf aan om met deze maatschappij te gaan. www.koryogroup.com
Voor ca 800 ¤kan je al drie vier dagen naar Noord Korea.Dat zou voor mij eigenlijk genoeg zijn.En ik zou dan ook in die tijd de Mass Games bezoeken.De Rest van mijn vakantie wou ik dan in Beijing doorbrengen.

Klopt het eigenlijk ook dat je de VS niet meer binnenkomt met een NK Visum? Het verhaal van die Zwitsers is trouwens echt leuk om te lezen.Die hebben echt ballen gehad.
pi_77559105
quote:
Op dinsdag 2 februari 2010 17:21 schreef illusions het volgende:
Ik moet toegeven dat ik ook wel graag op eigen houtje door Noord Korea zou reizen hoor, maarja dat haalt de beklemmende sfeer wel een beetje onderuit natuurlijk. Maar als je kan ontsnappen aan de gidsen, lijkt het me vrij spannend. Heb bovenstaande blog ook met plezier in 1 stuk gelezen.
Ja, spannender dan je lief is waarschijnlijk. Waarschijnlijk word je er gewoon uitgeschopt, maar een Italiaan heeft jaren vast gezeten (niet vanwege ongeoorloofd rondwandelen, maar vanwege een beledigende opmerking over de Grote Leider).
pi_77559204
quote:
Op dinsdag 2 februari 2010 17:48 schreef Terpentin07 het volgende:
Klopt het eigenlijk ook dat je de VS niet meer binnenkomt met een NK Visum? Het verhaal van die Zwitsers is trouwens echt leuk om te lezen.Die hebben echt ballen gehad.
Misschien is het nu veranderd, maar volgens mij niet.

Er kwam geen Noord Koreaans visum of stempel in m'n paspoort. Het was een los briefje dat bij het verlaten van het land weer moest worden ingeleverd. Dus hoe komt de VS erachter dat je er bent geweest?
pi_77559362
quote:
Op dinsdag 2 februari 2010 18:00 schreef k_man het volgende:

[..]

Misschien is het nu veranderd, maar volgens mij niet.

Er kwam geen Noord Koreaans visum of stempel in m'n paspoort. Het was een los briefje dat bij het verlaten van het land weer moest worden ingeleverd. Dus hoe komt de VS erachter dat je er bent geweest?
Oh oké.Ik dacht dat je ook een stempel in je paspoort kreeg.
pi_77579660
Die kerels van VBS.TV hadden toch ook geen groep?
die dansten ook maar wat af onder het toezicht van hun gids
pi_77595962
Je kunt alleen als groep in Noord-Korea reizen. Een groep bestaat uit minmaal één deelnemer, twee gidsen en één chauffeur.
  donderdag 4 februari 2010 @ 15:59:13 #14
155616 Proximo
For god, king & country
pi_77632686
In het geval van die zwitsers, val je niet ontzettend op als westerling in NK?
Life is visceral, rather than intellectual. And the most visceral practitioners of life are those who characterise themselves as “intellectuals”
pi_77634299
Er wonen ook blanken in NK dus dat zal dan wel meevallen toch?
pi_77634526
quote:
Op donderdag 4 februari 2010 16:41 schreef WammesWaggel het volgende:
Er wonen ook blanken in NK dus dat zal dan wel meevallen toch?
Nee, dat valt niet mee. er wonen vrijwel geen blanken. Wat ambassadepersoneel, hulpverlening en zakelijke toestanden, maar dat zal vrijwel allemaal in Pyongyang plaatsvinden. Alleen schijnt de route van die Zwitsers ook wel eens gebruikt te worden door Russen, dacht ik.
pi_77658115
quote:
Op donderdag 4 februari 2010 16:41 schreef WammesWaggel het volgende:
Er wonen ook blanken in NK dus dat zal dan wel meevallen toch?
Komop zeg, denk je dat er ook maar 1 blanke is die zich daar gevestigd heeft? Zoals eerder gezegd misschien VN personeel, maar daar zal het bij ophouden. Er is geen land ter wereld met zoveel autochtone bevolking.
pi_77675382
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 08:47 schreef illusions het volgende:

[..]

Komop zeg, denk je dat er ook maar 1 blanke is die zich daar gevestigd heeft? Zoals eerder gezegd misschien VN personeel, maar daar zal het bij ophouden. Er is geen land ter wereld met zoveel autochtone bevolking.
Er wonen er iniedergeval een paar, oa wat Roemenen en natuurlijk de blanke toekomstige Noord-Koreaanse VN diplomaat (zie ook de docu op youtube)
Dus je kan er vanuit gaan dat de meeste Noord-Koreanen weleens eerder een blanke gezien hebben, het is geen stam die ergens in een regenwoud verstopt zit.
De Chinese vader van een kennis woont daar en heeft ook altijd aparte verhalen over NK, best intressant.
  vrijdag 5 februari 2010 @ 22:38:38 #19
67174 Dos37
Come on Twente
pi_77687547
wel één van de meest fascinerende landen ter wereld
Premier League toto winnaar 2007-2008 en [b]2008-2009[/b]
Held Blaise NKUFO [b]All time topscoorder in Enschede[/b]
[b]WE WON IT ELEVEN TIMES![/b]
  donderdag 1 april 2010 @ 20:01:18 #20
1316 PLAE@
Founded by fuckers
pi_79843116
Ben benieuwd hoe lang de situatie zo blijft als die nu is..
Moet toch een unieke ervaring zijn.
pi_79843159
quote:
Op donderdag 1 april 2010 20:01 schreef PLAE@ het volgende:
Ben benieuwd hoe lang de situatie zo blijft als die nu is..
Moet toch een unieke ervaring zijn.
Nog jaren
pi_79858689
quote:
Op donderdag 1 april 2010 20:02 schreef kikoooooo het volgende:

[..]

Nog jaren
Dat moet ik nog zien. De spanningen lopen hoog op. Ik hoop niet dat de bom gaat barsten voor of tijdens mijn reis komende zomer. Ik zag hem al geannuleerd worden toen het er op leek dat Noord-Korea dat Zuid-Koreaanse schip zou hebben neergehaald.
  † In Memoriam † zaterdag 3 april 2010 @ 02:17:27 #23
88815 The_Emotion
98.3
pi_79892646
Het lijkt me een interessant land om te zien (van wat je mag zien) en om mee te maken, een poppenkast van 2 weken

Helaas komt het er de komende tijd niet van, maar ik vind het leuk om er over te lezen.
"Scientists are actually preoccupied with accomplishment. So they are focused on whether they can do something. They never stop to ask if they should do something."
- Ian Malcolm
pi_79894288
quote:
Op dinsdag 2 februari 2010 18:00 schreef k_man het volgende:

[..]

Misschien is het nu veranderd, maar volgens mij niet.

Er kwam geen Noord Koreaans visum of stempel in m'n paspoort. Het was een los briefje dat bij het verlaten van het land weer moest worden ingeleverd. Dus hoe komt de VS erachter dat je er bent geweest?


Reken er maar op dat de VS precies weet wie er naar Noord Korea gaan. Een stempel in je paspoort is wel het laatste wat ze daarvoor nodig hebben
Met als gevolg dat ze je waarschijnlijk tot in lengte van jaren toch even met je willen praten als je richting VS gaat....
Nobody expects the Spanish Inquisition!
pi_79903644
Wat grappig, mijn omgeving verklaart me voor gek dat ik een keer naar Noord-Korea wil, maar zo te zien ben ik niet de enige Lijkt me een heel bijzondere ervaring. En ach, beter rondgeleid worden door een gids dan dat je er helemaal niet inmag
pi_79905816
Is toch te gek voor woorden. Zie je het al voor je dat Japanners naar NL willen en dan verplicht een rondje Volendam en de keukenhof doen
pi_79958768
Naja vrij simpel toch, je kan ook niet zomaar bij een bedrijf binnenlopen en verwachten dat ze je alles laten zien. Bij hun is het niet anders of je werkt mee of je doet het helemaal niet.

Het lijkt me in ieder geval een vrij apart land vorige week die DMZ tour gehad in Zuid Korea, en de dingen die je ziet en hoort over Noord Korea, dan kan ik me best voorstellen dat ze alles afgesloten willen houden.
Blessed is the mind too small for doubt.
pi_79970267
quote:
Op zaterdag 3 april 2010 08:49 schreef Its-Jojo-4you het volgende:

[..]



Reken er maar op dat de VS precies weet wie er naar Noord Korea gaan. Een stempel in je paspoort is wel het laatste wat ze daarvoor nodig hebben
Met als gevolg dat ze je waarschijnlijk tot in lengte van jaren toch even met je willen praten als je richting VS gaat....
Hoe dan? Van Noord-korea krijgen ze het zeker niet. En Rusland en China zijn ook niet verschrikkelijk VS-gezind, dus ik betwijfel of die zomaar informatie gaan verstrekken.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_80040879
quote:
Op zaterdag 3 april 2010 08:49 schreef Its-Jojo-4you het volgende:


Reken er maar op dat de VS precies weet wie er naar Noord Korea gaan. Een stempel in je paspoort is wel het laatste wat ze daarvoor nodig hebben
Met als gevolg dat ze je waarschijnlijk tot in lengte van jaren toch even met je willen praten als je richting VS gaat....
Nou, vertel: hoe komen de VS erachter dat ik daar geweest ben? Behalve dan door dit topic te vertalen, m'n IP-adres bij Fok op te vragen en m'n provider te vragen wie erachter schuilgaat.

De reisorganisatie weet het, de douane in China weet het en men weet het in Noord Korea zelf. Wie van die partijen speelt de info door aan de VS?

Trouwens, als men in de VS dat daadwerkelijk bijhoudt, moet er een leuk dossier van mij zijn. Ik ben in zo ongeveer alle schurkenstaten geweest.
pi_80041785
Dan zal je waarschijnlijk wel een dossier hebben in Amerika
Nobody expects the Spanish Inquisition!
pi_80041922
Ik merk op dat je de vraag totaal negeert.
  woensdag 7 april 2010 @ 16:42:45 #32
8474 Porto
Fok it..!
pi_80048162
quote:
Op woensdag 7 april 2010 13:55 schreef k_man het volgende:
Ik merk op dat je de vraag totaal negeert.
Elke keer als je bij McDonalds eet krijg je wat nano botjes binnen die bijhouden waar je heen gaat en wat je doet.. mocht je daar nooit eten dan krijg je een 'alien abduction' en stoppen ze een gps anal probe in je achterste!

Duh
pi_80056944
Bewijs heb ik er niet voor maar gezien de hoeveelheid geld die de Amerikanen in data verzamelen steken en het feit dat Noord Korea volgens heb nog steeds bij de as van het kwaad horen lijkt het mij niet meer dan "normaal" dat zij dat weten. Een beter antwoord heb ik niet op je vraag maar ik denk niet dat ik er ver naast zit.
Nobody expects the Spanish Inquisition!
pi_80123160
quote:
Op zaterdag 3 april 2010 08:49 schreef Its-Jojo-4you het volgende:

[..]



Reken er maar op dat de VS precies weet wie er naar Noord Korea gaan. Een stempel in je paspoort is wel het laatste wat ze daarvoor nodig hebben
Met als gevolg dat ze je waarschijnlijk tot in lengte van jaren toch even met je willen praten als je richting VS gaat....
Ik ben na mijn bezoek meerdere malen in de VS geweest. Geen enkel probleem.
pi_83061789
ernstig interessant dit.
Alleen, wat mij opvalt, zo supergesloten is het er dus niet, als iedere jan met de pet een reisje NoordKorea kan boeken en daar het rondje kan lopen gedurende een week. aldanniet strak geregiseerd.
pi_83061955
quote:
Op zondag 20 juni 2010 17:18 schreef tinoburg het volgende:
ernstig interessant dit.
Alleen, wat mij opvalt, zo supergesloten is het er dus niet, als iedere jan met de pet een reisje NoordKorea kan boeken en daar het rondje kan lopen gedurende een week. aldanniet strak geregiseerd.
Dat is juist de charme
pi_83074396
quote:
Op zondag 20 juni 2010 17:18 schreef tinoburg het volgende:
ernstig interessant dit.
Alleen, wat mij opvalt, zo supergesloten is het er dus niet, als iedere jan met de pet een reisje NoordKorea kan boeken en daar het rondje kan lopen gedurende een week. aldanniet strak geregiseerd.
Het boeken van de reis is dan ook de enige keuze die je zelf maakt. In het land mag je niets uit eigen beweging doen, er geldt een strak schema, mobiele telefoon mag niet mee, internet is er niet en je mag geen contact hebben met locals die zelf hun stad niet eens uit mogen zonder toestemming. Ik noem dat best gesloten.

Over een week of 4 vlieg ik er heen, daarna kan ik je meer vertellen over de geslotenheid.
pi_83101927
Ik vrees dat ik in ieder geval niet over voetbal mag hebben volgende maand...
pi_83104707
quote:
Op zaterdag 3 april 2010 16:33 schreef Fakkeltje het volgende:
Is toch te gek voor woorden. Zie je het al voor je dat Japanners naar NL willen en dan verplicht een rondje Volendam en de keukenhof doen


eeeh ik begrijp je opmerking niet harry...vertel eens wat meer,want ik heb een kop---staart gevoel dat ik mis.
Yvonne schreef op maandag 31 oktober 2011 @
13:59:43 in DEF SC #282 aan AchJa & Co
Vanaf hier en nu stopt het in DEF én op FOK!
Ik wil hier een normale SC zonder gebitch!
pi_83109756
quote:
Op zondag 20 juni 2010 21:57 schreef WimTol het volgende:

[..]

Het boeken van de reis is dan ook de enige keuze die je zelf maakt. In het land mag je niets uit eigen beweging doen, er geldt een strak schema, mobiele telefoon mag niet mee, internet is er niet en je mag geen contact hebben met locals die zelf hun stad niet eens uit mogen zonder toestemming. Ik noem dat best gesloten.

Over een week of 4 vlieg ik er heen, daarna kan ik je meer vertellen over de geslotenheid.
Inderdaad ''best gesloten'' ,maar je kunt er dus zonder willekeur des persoons, wel degelijk heenreizen, vanuit ons vrije westen. Dat had ik niet verwacht.
Het lijkt mij superinteressant en boeiend om er ook heen te reizen, dus ik lees je verhalen graag, tzt.
pi_83882145
Ik heb op internet vluchtig een keer een filmpje gezien van mensen die de ambassade in peking omkochten en zo naar noord korea gingen op eigen houtje, en dan bedoel ik niet de zwitsers met de trein, weet iemand wat ik bedoel en heeft iemand een linkje?
Once I had a little game, I think you know the game I mean, I mean the game called go insane!
-je webicon was 3,8Mb, max. 100Kb toegestaan, niet terugplaatsen!-
pi_83883687
quote:
Op zaterdag 10 juli 2010 14:22 schreef caffeinjunk het volgende:
Ik heb op internet vluchtig een keer een filmpje gezien van mensen die de ambassade in peking omkochten en zo naar noord korea gingen op eigen houtje, en dan bedoel ik niet de zwitsers met de trein, weet iemand wat ik bedoel en heeft iemand een linkje?
Lijkt me dikke onzin, eerlijk gezegd. Je knut bij de Noord Koreaanse ambassade gewoon je visum halen, maar daarna heb je direct een probleem als je in het land aankomt. Je kunt niet zomaar door Pyongyang gaan wandelen of een hotel binnen wandelen en vragen of ze nog een kamer vrij hebben.
  zaterdag 10 juli 2010 @ 20:54:07 #43
283712 Basboussa
Tuo neito noita on
pi_83893493
Ik heb onlangs de afleveringen van het reisprogramma Departures over Noord Korea gezien... Echt indrukwekkend, werd uitgezonden door OLN, Canada, en kan de afleveringen daar ook terug kijken (oln.ca)

Volgens mij (?) eerste reisprogramma dat in Noord Korea is opgenomen, en twee afleveringen nog wel

Zeker een aanrader! (Sowieso erg fijn programma, en mooi gefilmd)
Ne ne placha az,veche niamam glas
niamam nishto az na tozi sviat.
Amali dayman kan ya baladi Enni argaelek ya baladi
Wafdal dayman gambek alatoul
  zondag 11 juli 2010 @ 14:03:07 #44
151749 Gnittoo
I WANT THAT ONE!
pi_83915137
Vice Guide to North Korea 1 of 3

Getting into North Korea was one of the hardest and weirdest processes VBS has ever dealt with. After we went back and forth with their representatives for months, they finally said they were going to allow 16 journalists into the country to cover the Arirang Mass Games in Pyongyang. Then, ten days before we were supposed to go, they said, “No, nobody can come.” Then they said, “OK, OK, you can come. But only as tourists.” We had no idea what that was supposed to mean. They already knew we were journalists, and over there if you get caught being a journalist when you’re supposed to be a tourist you go to jail. We don’t like jail. And we’re willing to bet we’d hate jail in North Korea. But we went for it. The first leg of the trip was a flight into northern China. At the airport, the North Korean consulate took our passports and all of our money, then brought us to a restaurant. We were sitting there with our tour group, and suddenly all the other diners left and these women came out and started singing North Korean nationalist songs. We were thinking, “Look, we were just on a plane for 20 hours. We’re jet-lagged. Can we just go to bed?” but this guy with our group who was from the LA Times told us, “Everyone in here besides us is secret police. If you don’t act excited then you’re not going to get your visa. So we got drunk and jumped up onstage and sang songs with the girls. The next day we got our visas. A lot of people we had gone with didn’t get theirs. That was our first hint at just what a freaky, freaky trip we were embarking on…
— VBS Founder Shane Smith

http://www.vbs.tv/watch/t(...)o-north-korea-1-of-3
http://www.vbs.tv/watch/t(...)o-north-korea-2-of-3
http://www.vbs.tv/watch/t(...)o-north-korea-3-of-3
pi_83960641
Briljante 'docu' is dat ja!
pi_84180528
@Gnittoo

Dat is wat ik bedoelde ja! harstikke bedankt
Once I had a little game, I think you know the game I mean, I mean the game called go insane!
-je webicon was 3,8Mb, max. 100Kb toegestaan, niet terugplaatsen!-
  dinsdag 20 juli 2010 @ 21:20:50 #47
151749 Gnittoo
I WANT THAT ONE!
pi_84290938
reportage-serie Noord-Korea
19 juli 2010
Eén op de drie mensen in Noord-Korea is ondervoed. Dat staat in het laatste rapport van het Wereldvoedselprogramma van de VN over het land. Noord-Korea probeert zo onafhankelijk mogelijk te zijn van het buitenland, maar door droogten, overstromingen en gebrek aan moderne landbouwtechnieken is het moeilijk de eigen bevolking te voeden. Hoort u in deel 1 van een reportage-serie van Harm van Atteveld
http://radiobox.omroep.nl(...)agment/6559/6559.mp3

REPO In Noord-Korea (2)
20 juli 2010
De Koreaanse oorlog van de jaren 50 is in Noord-Korea springlevend. Het land staat vol oorlogsmonumenten en heeft uit die oorlog een belangrijke les getrokken: het imperialisme moet tot de laatste snik bestreden worden. Met een staand leger van 1 miljoen manschappen op een bevolking van 23 miljoen is Noord-Korea op het ergste voorbereid. Zo constateert Harm van Atteveld.
http://radiobox.omroep.nl(...)agment/6614/6614.mp3
  donderdag 22 juli 2010 @ 23:16:54 #48
126522 Samsonneke
Moaaah Gertjuh!!! :')
pi_84378282
Dit land fascineert mij enorm en ik lees er graag over. Derhalve ga ik dit topic in de gaten houden.
De vliegende flipperkast wist ternauwernood te ontsnappen aan de vlijmscherpe wieken der ventilatoren.
pi_84403555
5 september ga naar noord korea ben benieuwd.
Op woensdag 31 januari 2007 19:20 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ik heb veel stomme posts gezien op fora, maar deze zit toch wel in de top 10 (voorzichtig geschat; het kan ook de top 5 zijn). Nou ik sta iig in zijn top 10
pi_84484691
quote:
Op vrijdag 23 juli 2010 16:41 schreef vipergts het volgende:
5 september ga naar noord korea ben benieuwd.
Vertel eens wat meer erover, welke reisorganisatie, hoelang, komen er fotos/reisverslagen op een blog?
Once I had a little game, I think you know the game I mean, I mean the game called go insane!
-je webicon was 3,8Mb, max. 100Kb toegestaan, niet terugplaatsen!-
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')