abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 3 februari 2010 @ 11:31:30 #52
152789 karr-1
One man can make a difference
pi_77584558
quote:
Op woensdag 3 februari 2010 11:27 schreef lutser.com het volgende:

[..]

Als er ooit een overstroming in nederland plaatsvindt wees dan ook een vent en accepteer geen hulp van duitsland.
Hulp bij een overstroming is iets anders dan ontwikkelingshulp. En gezien mijn woonplaats ben ik toch al verzopen als het zo ver komt.
Op zondag 22 november 2015 20:44 schreef Bart2002 het volgende:
"Je bent wel een ongelooflijk eigenwijs pijpje drop."
pi_77584623
quote:
Op maandag 1 februari 2010 15:42 schreef karr-1 het volgende:

[..]

Die belofte is anders wel gedaan zonder dat een willekeurige Nederlander hier toestemming voor gegeven heeft. Dat vind ik toch redelijk " zo maar"

Uiteraard valt dat onder democratie en dergelijke, maar ik vind niet dat een regering zomaar geld weg kan geven terwijl we zelf genoeg problemen hebben die ook om een oplossing vragen.
Het is uiteindelijk toch een bepaald referendum geweest natuurlijk, een verdubbeling, het bedrag is dus door de bevolking bepaald. Iedereen kon aan de hand van zijn eigen donatie laten weten hoeveel de regering mocht geven.

Nu hoorde ik gister op tv overigens ook dat de verdubbeling betaald is uit het potje voor ontwikkelingshulp en het dus geen extra uitgave zou zijn.
pi_77586588
Mijn gemeente heeft per inwoner 1¤ gegeven aan giro 555 uit het potje van onvorhergeziene uitgaven.
Binnenkort gaan ze weer klagen dat er geen geld meer is om de groenvoorzieningen in de zomer fatsoenlijk te onderhouden en laten ze het gras groeien langs de wegen en bij de oversteekplaatsen....
Wat is belangrijker, mensen eten geven of het gras in de gemeente??
Ik vind het ook zo dubbel, in Nederland wordt gewoon een hype gecreëerd zodat de mensen zoveel mogelijk geven. Als je niets geeft ben je een slecht mens en asociaal, maar toch bepaal ik graag nog zelf waaraan ik mijn geld uitgeef.

Bovendien zijn de verhoudingen zoek, kijk eens wat Duitsland en de US hebben opgehaald met vergelijkbare TV actie's, in Duitsland was het iets van 18-20 miljoen in Amerika was het 50 miljoen(????), die landen hebben veel meer inwoners.

[ Bericht 16% gewijzigd door Zana op 03-02-2010 12:48:10 ]
  woensdag 3 februari 2010 @ 12:42:51 #55
152789 karr-1
pi_77586770
quote:
Op woensdag 3 februari 2010 11:34 schreef Ralphmeister het volgende:

[..]

Het is uiteindelijk toch een bepaald referendum geweest natuurlijk, een verdubbeling, het bedrag is dus door de bevolking bepaald. Iedereen kon aan de hand van zijn eigen donatie laten weten hoeveel de regering mocht geven.

Nu hoorde ik gister op tv overigens ook dat de verdubbeling betaald is uit het potje voor ontwikkelingshulp en het dus geen extra uitgave zou zijn.
Ik heb niet gedoneerd, dus een verdubbeling van niets is 2 keer niets, maar toch heb ik meebetaald aan die verspilling van belastingcenten.

De uitgaven voor ontwikkelingshulp zijn in dit land al jaren te hoog, maar dat is een andere discussie.
  woensdag 3 februari 2010 @ 12:57:27 #56
277759 caroline88
The Unstoppable
pi_77587304
Een aantal beschaafde landen heeft tig jaar geleden afgesproken dat ze 0,7% van BNP aan ontwikkelingshulp geven.

Nederland is één van de weinigen die niet alleen heeft getekend, maar ook de belofte nakwam.
USA bijvoorbeeld niet.

Het is naar mijn mening a) peanuts en b) plicht want wat je belooft moet je ook doen. Anders verlies je als land je geloofwaardigheid.

Wat werkt en wat werkt niet? Veel ontwikkelingshulp in Afrika is inderdaad weggegooid geld omdat de organisaties langs elkaar heen werken en ze doen wat symptoom bestrijding zonder een basis voor zelfstandigheid te scheppen. Zegt Prof Sachs (zie mijn post bij book reviews).

Ik heb niet gegeven aan 555 omdat ik zeer kritisch ben aan wie ik geld geef. Hoewel ik mijn regel indertijd met de tsunami even opzij heb gelegd en wel heb gegeven maar dat was een andere tijd. Herinner me het verhaal van mijn vriendje dat een aantal jaren geleden als informatica consulent een bezoek bracht aan een bekende charitatieve instelling. Met een keigoed doel, niets op af te dingen. Maar hij verwonderde zich over het "hoogpolig tapijt". Kijk die krijgen dus van mij geen rooie cent meer. Ze hebben CBF keurmerk dus voldoen aan de desbetreffende voorwaarden maar ook tussen die groep zitten dus diamantjes en straatkeien.

Gelukkig zijn er genoeg goede doelen om uit te kiezen.
  woensdag 3 februari 2010 @ 13:45:40 #57
152789 karr-1
pi_77589431
quote:
Op woensdag 3 februari 2010 12:57 schreef caroline88 het volgende:
Een aantal beschaafde landen heeft tig jaar geleden afgesproken dat ze 0,7% van BNP aan ontwikkelingshulp geven.

Nederland is één van de weinigen die niet alleen heeft getekend, maar ook de belofte nakwam.
USA bijvoorbeeld niet.

Het is naar mijn mening a) peanuts en b) plicht want wat je belooft moet je ook doen. Anders verlies je als land je geloofwaardigheid.
Peanuts? Als je ziet welke bedragen er jaarlijks in die bodemloze put gestort worden zou ik dat geen peanuts noemen.
En plicht? Plicht van wie? Zijn er geen betere doelen om het geld aan te besteden?
pi_77596521
De mentaliteit van de meeste mensen in ontwikkelingslanden stuit me ook zo tegen de borst dat ik niks extra's wil geven. Nederland lag na '45 in puin, o.a. de VS gaf "ons" toen de handvaten Nederland weer op te bouwen en 10 jaar later was Nederland weer een welvarend land.
Als je ziet wat Haïti aan geld heeft gekregen, daar kun je bijna een gehele superstaat van opbouwen, mits je instelling ok is. Dus niet handje ophouden en altijd maar afhankelijk blijven van de hulp van anderen. Wedden dat Haïti over 10 jaar nog steeds een verdorven, corrupte, handjes-ophoudt-staat is???

Het schort aan de mentaiteit bij die mensen en daar wens ik niet aan mee te betalen, al vind ik noodhulp an sich wél heel wat anders dan ontwikkelingswerk.

Maar al die BN-ers en niet BN-ers die over elkaar heen struikelen om te schreeuwen hoeveel ze meevoelen en hoeveel geld daar nog heen moet... royal sadness.

Het beste zou zijn dat de derde wereld gewoon van de kaart geveegd wordt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')