Is het niet gewoon zo dat je geen nee durft te zeggen als er iemand bij je aan de deur staat?quote:Op maandag 1 februari 2010 13:40 schreef karr-1 het volgende:
Ik ben uit principe tegen goede doelen en wel precies om de redenen die je noemt. Zeker zaken zoals Haiti en dergelijke is compleet zinloos en dient alleen om je schuldgevoel af te kopen.
Dingen uit de gezondheidszorg vind ik nog wat anders. Nierstichting e.d. doen vaak onderzoek met dit geld en dat word niet altijd vanuit de overheid betaald. Zeker niet als het een ziekte is die maar bij een heel kleine groep mensen voorkomt.
Wel maak ik dan onderscheid tussen de manier van geld ophalen. Als er een persoon bij mij aan de deur staat met een collectebus namens bv de Nierstichting dan geef ik altijd wel wat. Als een organisatie mij een giro toestuurt met de woorden " Bepaal zelf maar wat je stort" dan krijgen ze dus niets. Ik vind wel dat er nog enige moeite voor gedaan mag worden.
Een hoop ik in een klein stukje. Je goed recht om niks te geven maar om de hele hulp min of meer als slecht weg te zetten gaat mij wat te ver. Dat het beter kan en misschien zelfs moet daar kan ik in komen maar ik geloof dat niks doen in elk geval niet beter is.quote:Op maandag 1 februari 2010 13:28 schreef JohnDDD het volgende:
Inzamelingsacties zie ik meer als oplichting. Ik geloof er eigenlijk niet in dat iemand er iets aan heeft als ik 10 euro op giro 555 stort, ten eerste weet ik niet waar dat geld blijft en ten tweede weet ik niet of ik die mensen in Haiti eigenlijk wel WIL helpen en zeker niet met mijn westerse geld. Hebben wij de (morele) plicht om Haiti te helpen?
Daar heb ik dan weer geen problemen mee. Als er iemand aan de deur staat met een ding waar ik zelf niet achter sta zeg ik ook gewoon nee. Zoals iemand anders net al zei, sporten voor ouderen bv vind ik ook een non onderwerp dus die krijgen niets.quote:Op maandag 1 februari 2010 13:42 schreef JohnDDD het volgende:
[..]
Is het niet gewoon zo dat je geen nee durft te zeggen als er iemand bij je aan de deur staat?
Ik ben mijn mening uiteen aan het zetten dus dan moet ik wel veel "ik" gebruiken.quote:Op maandag 1 februari 2010 13:46 schreef Godtje het volgende:
[..]
Een hoop ik in een klein stukje. Je goed recht om niks te geven maar om de hele hulp min of meer als slecht weg te zetten gaat mij wat te ver. Dat het beter kan en misschien zelfs moet daar kan ik in komen maar ik geloof dat niks doen in elk geval niet beter is.
Precies dat idee heb ik er dus ook altijd bijquote:Op maandag 1 februari 2010 13:58 schreef RemcoDelft het volgende:
"Goede doelen organisaties" zijn simpelweg bedrijven met een dure directeur, dure snoepreisjes, etc. Hun core-business is een soft imago opbouwen, zodat mensen ze gratis geld geven. Hele dubieuze branche!
En van al het geld wat wel daadwerkelijk bij het "goede doel" terechtkomt, is het nog maar de vraag of het er daar daadwerkelijk beter van wordt.
Het is helemaal geen plicht.quote:Op maandag 1 februari 2010 13:28 schreef JohnDDD het volgende:
Hebben wij de (morele) plicht om Haiti te helpen?
Dus ze moeten eerst iets geks doen voor je, zoals met een busje langs de deuren, dan pas geloof je dat het serieus is? Moeten ze ook nog op de kop gaan staan?quote:Op maandag 1 februari 2010 13:40 schreef karr-1 het volgende:
Ik ben uit principe tegen goede doelen en wel precies om de redenen die je noemt. Zeker zaken zoals Haiti en dergelijke is compleet zinloos en dient alleen om je schuldgevoel af te kopen.
Dingen uit de gezondheidszorg vind ik nog wat anders. Nierstichting e.d. doen vaak onderzoek met dit geld en dat word niet altijd vanuit de overheid betaald. Zeker niet als het een ziekte is die maar bij een heel kleine groep mensen voorkomt.
Wel maak ik dan onderscheid tussen de manier van geld ophalen. Als er een persoon bij mij aan de deur staat met een collectebus namens bv de Nierstichting dan geef ik altijd wel wat. Als een organisatie mij een giro toestuurt met de woorden " Bepaal zelf maar wat je stort" dan krijgen ze dus niets. Ik vind wel dat er nog enige moeite voor gedaan mag worden.
Nee ze moeten helemaal niets. Zoals ik al zei geef ik alleen aan doelen waar ik zelf achter kan staan zoals bv de Nierstichting. Haiti e.d. zegt mij niets. Het is al erg genoeg dat de overheid Sinterklaas speelt en zomaar het bedrag verdubbelt.quote:Op maandag 1 februari 2010 14:04 schreef Dichtpiet. het volgende:
[..]
Dus ze moeten eerst iets geks doen voor je, zoals met een busje langs de deuren, dan pas geloof je dat het serieus is? Moeten ze ook nog op de kop gaan staan?
Waarom is dat erg? Daar is een potje voor zonder doel en dit jaar is dit het doel. Deze regering hebben wij zelf gekozen als democratie en als het je niet bevalt dan weet je waar je op moet letten bij de volgende verkiezingen.quote:Op maandag 1 februari 2010 14:06 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Nee ze moeten helemaal niets. Zoals ik al zei geef ik alleen aan doelen waar ik zelf achter kan staan zoals bv de Nierstichting. Haiti e.d. zegt mij niets. Het is al erg genoeg dat de overheid Sinterklaas speelt en zomaar het bedrag verdubbelt.
Dat soort dingen let ik altijd op bij de verkiezingen, probleem is alleen dat er nog nooit een partij is geweest die ronduit tegen dit soort dingen is.quote:Op maandag 1 februari 2010 14:10 schreef Godtje het volgende:
[..]
Waarom is dat erg? Daar is een potje voor zonder doel en dit jaar is dit het doel. Deze regering hebben wij zelf gekozen als democratie en als het je niet bevalt dan weet je waar je op moet letten bij de volgende verkiezingen.
Ik heb overigens ook niks gegeven aan de aardbeving omdat het niet het goede doel is waar ik aan wil schenken. Dat mensen er wel in trappen door verkooppraatjes zegt meer over hun.
Dat is natuurlijk een behoorlijk drogredenering. (alsof er voor iemand een partij is waarmee je het op echt álle punten eens bent én alsof die partij het dan alleen voor het zeggen heeft. Laat staan dat mijn gekozen partij in de regering zit... nogal wat mitsen en maren...)quote:Op maandag 1 februari 2010 14:10 schreef Godtje het volgende:
[..]
en als het je niet bevalt dan weet je waar je op moet letten bij de volgende verkiezingen.
Tja, dat is nou eenmaal iets wat je hebt te slikken in een democratie.quote:Op maandag 1 februari 2010 14:30 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk een behoorlijk drogredenering. (alsof er voor iemand een partij is waarmee je het op echt álle punten eens bent én alsof die partij het dan alleen voor het zeggen heeft. Laat staan dat mijn gekozen partij in de regering zit... nogal wat mitsen en maren...)
Maar dat wil niet zeggen dat je het daarom maar mee eens moet zijn en niets meer mag zeggen.quote:Op maandag 1 februari 2010 14:31 schreef Dichtpiet. het volgende:
[..]
Tja, dat is nou eenmaal iets wat je hebt te slikken in een democratie.
Dat wordt ook nergens gezegd.quote:Op maandag 1 februari 2010 14:37 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Maar dat wil niet zeggen dat je het daarom maar mee eens moet zijn en niets meer mag zeggen.
Precies, dat bedoel ik. er bestaat geen partij waar je het voor de volle 100 % mee eens kan zijn, dus het is altijd een kwestie van keuzes maken.quote:Op maandag 1 februari 2010 14:37 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Maar dat wil niet zeggen dat je het daarom maar mee eens moet zijn en niets meer mag zeggen.
Mwoa... jij beweert dat je 'het maar te slikken hebt' en Godtje beweert dat 'als het je niet bevalt, je weet waar je de volgende keer op moet letten'. Lijkt me vrij duidelijk.quote:
Het gaat om het woordje "zo maar". Hij doet alsof de regering "zo maar" het bedrag verdubbeld en dat ze dat "zo maar" doen is al erg genoeg. Godtje en ik leggen uit dat dat niet "zo maar" is, maar dat we daarvoor gestemd hebben.quote:Op maandag 1 februari 2010 15:30 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Mwoa... jij beweert dat je 'het maar te slikken hebt' en Godtje beweert dat 'als het je niet bevalt, je weet waar je de volgende keer op moet letten'. Lijkt me vrij duidelijk.
Die belofte is anders wel gedaan zonder dat een willekeurige Nederlander hier toestemming voor gegeven heeft. Dat vind ik toch redelijk " zo maar"quote:Op maandag 1 februari 2010 15:40 schreef Dichtpiet. het volgende:
[..]
Het gaat om het woordje "zo maar". Hij doet alsof de regering "zo maar" het bedrag verdubbeld. Godtje en ik leggen uit dat dat niet "zo maar" is.
Misschien vind iemand anders investeringen in die problemen ook "zo maar geld weggeven".quote:Op maandag 1 februari 2010 15:42 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Die belofte is anders wel gedaan zonder dat een willekeurige Nederlander hier toestemming voor gegeven heeft. Dat vind ik toch redelijk " zo maar"
Uiteraard valt dat onder democratie en dergelijke, maar ik vind niet dat een regering zomaar geld weg kan geven terwijl we zelf genoeg problemen hebben die ook om een oplossing vragen.
Ik wel, maar dat komt omdat ik uit principe tegen dit soort noodhulp ben. Jij bent dat niet, dus verschillen we van mening. So be it.quote:Op maandag 1 februari 2010 15:44 schreef Dichtpiet. het volgende:
[..]
Misschien vind iemand anders investeringen in die problemen ook "zo maar geld weggeven".
Ik vind noodhulp niet "zo maar geld weggeven"
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |