Is het niet gewoon zo dat je geen nee durft te zeggen als er iemand bij je aan de deur staat?quote:Op maandag 1 februari 2010 13:40 schreef karr-1 het volgende:
Ik ben uit principe tegen goede doelen en wel precies om de redenen die je noemt. Zeker zaken zoals Haiti en dergelijke is compleet zinloos en dient alleen om je schuldgevoel af te kopen.
Dingen uit de gezondheidszorg vind ik nog wat anders. Nierstichting e.d. doen vaak onderzoek met dit geld en dat word niet altijd vanuit de overheid betaald. Zeker niet als het een ziekte is die maar bij een heel kleine groep mensen voorkomt.
Wel maak ik dan onderscheid tussen de manier van geld ophalen. Als er een persoon bij mij aan de deur staat met een collectebus namens bv de Nierstichting dan geef ik altijd wel wat. Als een organisatie mij een giro toestuurt met de woorden " Bepaal zelf maar wat je stort" dan krijgen ze dus niets. Ik vind wel dat er nog enige moeite voor gedaan mag worden.
Een hoop ik in een klein stukje. Je goed recht om niks te geven maar om de hele hulp min of meer als slecht weg te zetten gaat mij wat te ver. Dat het beter kan en misschien zelfs moet daar kan ik in komen maar ik geloof dat niks doen in elk geval niet beter is.quote:Op maandag 1 februari 2010 13:28 schreef JohnDDD het volgende:
Inzamelingsacties zie ik meer als oplichting. Ik geloof er eigenlijk niet in dat iemand er iets aan heeft als ik 10 euro op giro 555 stort, ten eerste weet ik niet waar dat geld blijft en ten tweede weet ik niet of ik die mensen in Haiti eigenlijk wel WIL helpen en zeker niet met mijn westerse geld. Hebben wij de (morele) plicht om Haiti te helpen?
Daar heb ik dan weer geen problemen mee. Als er iemand aan de deur staat met een ding waar ik zelf niet achter sta zeg ik ook gewoon nee. Zoals iemand anders net al zei, sporten voor ouderen bv vind ik ook een non onderwerp dus die krijgen niets.quote:Op maandag 1 februari 2010 13:42 schreef JohnDDD het volgende:
[..]
Is het niet gewoon zo dat je geen nee durft te zeggen als er iemand bij je aan de deur staat?
Ik ben mijn mening uiteen aan het zetten dus dan moet ik wel veel "ik" gebruiken.quote:Op maandag 1 februari 2010 13:46 schreef Godtje het volgende:
[..]
Een hoop ik in een klein stukje. Je goed recht om niks te geven maar om de hele hulp min of meer als slecht weg te zetten gaat mij wat te ver. Dat het beter kan en misschien zelfs moet daar kan ik in komen maar ik geloof dat niks doen in elk geval niet beter is.
Precies dat idee heb ik er dus ook altijd bijquote:Op maandag 1 februari 2010 13:58 schreef RemcoDelft het volgende:
"Goede doelen organisaties" zijn simpelweg bedrijven met een dure directeur, dure snoepreisjes, etc. Hun core-business is een soft imago opbouwen, zodat mensen ze gratis geld geven. Hele dubieuze branche!
En van al het geld wat wel daadwerkelijk bij het "goede doel" terechtkomt, is het nog maar de vraag of het er daar daadwerkelijk beter van wordt.
Het is helemaal geen plicht.quote:Op maandag 1 februari 2010 13:28 schreef JohnDDD het volgende:
Hebben wij de (morele) plicht om Haiti te helpen?
Dus ze moeten eerst iets geks doen voor je, zoals met een busje langs de deuren, dan pas geloof je dat het serieus is? Moeten ze ook nog op de kop gaan staan?quote:Op maandag 1 februari 2010 13:40 schreef karr-1 het volgende:
Ik ben uit principe tegen goede doelen en wel precies om de redenen die je noemt. Zeker zaken zoals Haiti en dergelijke is compleet zinloos en dient alleen om je schuldgevoel af te kopen.
Dingen uit de gezondheidszorg vind ik nog wat anders. Nierstichting e.d. doen vaak onderzoek met dit geld en dat word niet altijd vanuit de overheid betaald. Zeker niet als het een ziekte is die maar bij een heel kleine groep mensen voorkomt.
Wel maak ik dan onderscheid tussen de manier van geld ophalen. Als er een persoon bij mij aan de deur staat met een collectebus namens bv de Nierstichting dan geef ik altijd wel wat. Als een organisatie mij een giro toestuurt met de woorden " Bepaal zelf maar wat je stort" dan krijgen ze dus niets. Ik vind wel dat er nog enige moeite voor gedaan mag worden.
Nee ze moeten helemaal niets. Zoals ik al zei geef ik alleen aan doelen waar ik zelf achter kan staan zoals bv de Nierstichting. Haiti e.d. zegt mij niets. Het is al erg genoeg dat de overheid Sinterklaas speelt en zomaar het bedrag verdubbelt.quote:Op maandag 1 februari 2010 14:04 schreef Dichtpiet. het volgende:
[..]
Dus ze moeten eerst iets geks doen voor je, zoals met een busje langs de deuren, dan pas geloof je dat het serieus is? Moeten ze ook nog op de kop gaan staan?
Waarom is dat erg? Daar is een potje voor zonder doel en dit jaar is dit het doel. Deze regering hebben wij zelf gekozen als democratie en als het je niet bevalt dan weet je waar je op moet letten bij de volgende verkiezingen.quote:Op maandag 1 februari 2010 14:06 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Nee ze moeten helemaal niets. Zoals ik al zei geef ik alleen aan doelen waar ik zelf achter kan staan zoals bv de Nierstichting. Haiti e.d. zegt mij niets. Het is al erg genoeg dat de overheid Sinterklaas speelt en zomaar het bedrag verdubbelt.
Dat soort dingen let ik altijd op bij de verkiezingen, probleem is alleen dat er nog nooit een partij is geweest die ronduit tegen dit soort dingen is.quote:Op maandag 1 februari 2010 14:10 schreef Godtje het volgende:
[..]
Waarom is dat erg? Daar is een potje voor zonder doel en dit jaar is dit het doel. Deze regering hebben wij zelf gekozen als democratie en als het je niet bevalt dan weet je waar je op moet letten bij de volgende verkiezingen.
Ik heb overigens ook niks gegeven aan de aardbeving omdat het niet het goede doel is waar ik aan wil schenken. Dat mensen er wel in trappen door verkooppraatjes zegt meer over hun.
Dat is natuurlijk een behoorlijk drogredenering. (alsof er voor iemand een partij is waarmee je het op echt álle punten eens bent én alsof die partij het dan alleen voor het zeggen heeft. Laat staan dat mijn gekozen partij in de regering zit... nogal wat mitsen en maren...)quote:Op maandag 1 februari 2010 14:10 schreef Godtje het volgende:
[..]
en als het je niet bevalt dan weet je waar je op moet letten bij de volgende verkiezingen.
Tja, dat is nou eenmaal iets wat je hebt te slikken in een democratie.quote:Op maandag 1 februari 2010 14:30 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk een behoorlijk drogredenering. (alsof er voor iemand een partij is waarmee je het op echt álle punten eens bent én alsof die partij het dan alleen voor het zeggen heeft. Laat staan dat mijn gekozen partij in de regering zit... nogal wat mitsen en maren...)
Maar dat wil niet zeggen dat je het daarom maar mee eens moet zijn en niets meer mag zeggen.quote:Op maandag 1 februari 2010 14:31 schreef Dichtpiet. het volgende:
[..]
Tja, dat is nou eenmaal iets wat je hebt te slikken in een democratie.
Dat wordt ook nergens gezegd.quote:Op maandag 1 februari 2010 14:37 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Maar dat wil niet zeggen dat je het daarom maar mee eens moet zijn en niets meer mag zeggen.
Precies, dat bedoel ik. er bestaat geen partij waar je het voor de volle 100 % mee eens kan zijn, dus het is altijd een kwestie van keuzes maken.quote:Op maandag 1 februari 2010 14:37 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Maar dat wil niet zeggen dat je het daarom maar mee eens moet zijn en niets meer mag zeggen.
Mwoa... jij beweert dat je 'het maar te slikken hebt' en Godtje beweert dat 'als het je niet bevalt, je weet waar je de volgende keer op moet letten'. Lijkt me vrij duidelijk.quote:
Het gaat om het woordje "zo maar". Hij doet alsof de regering "zo maar" het bedrag verdubbeld en dat ze dat "zo maar" doen is al erg genoeg. Godtje en ik leggen uit dat dat niet "zo maar" is, maar dat we daarvoor gestemd hebben.quote:Op maandag 1 februari 2010 15:30 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Mwoa... jij beweert dat je 'het maar te slikken hebt' en Godtje beweert dat 'als het je niet bevalt, je weet waar je de volgende keer op moet letten'. Lijkt me vrij duidelijk.
Die belofte is anders wel gedaan zonder dat een willekeurige Nederlander hier toestemming voor gegeven heeft. Dat vind ik toch redelijk " zo maar"quote:Op maandag 1 februari 2010 15:40 schreef Dichtpiet. het volgende:
[..]
Het gaat om het woordje "zo maar". Hij doet alsof de regering "zo maar" het bedrag verdubbeld. Godtje en ik leggen uit dat dat niet "zo maar" is.
Misschien vind iemand anders investeringen in die problemen ook "zo maar geld weggeven".quote:Op maandag 1 februari 2010 15:42 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Die belofte is anders wel gedaan zonder dat een willekeurige Nederlander hier toestemming voor gegeven heeft. Dat vind ik toch redelijk " zo maar"
Uiteraard valt dat onder democratie en dergelijke, maar ik vind niet dat een regering zomaar geld weg kan geven terwijl we zelf genoeg problemen hebben die ook om een oplossing vragen.
Ik wel, maar dat komt omdat ik uit principe tegen dit soort noodhulp ben. Jij bent dat niet, dus verschillen we van mening. So be it.quote:Op maandag 1 februari 2010 15:44 schreef Dichtpiet. het volgende:
[..]
Misschien vind iemand anders investeringen in die problemen ook "zo maar geld weggeven".
Ik vind noodhulp niet "zo maar geld weggeven"
Wacht even, dus met Haiti hadden ze er niets voor gedaan - even afgezien van dat er worldwide dag en nacht optredens op touw werden gezet etc. om je over te halen?quote:Op maandag 1 februari 2010 13:40 schreef karr-1 het volgende:
Een halvering lijkt mij vast een stap in de juiste richting van je ideaal. Dan ben je vast op de helft.quote:Op maandag 1 februari 2010 14:18 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Dat soort dingen let ik altijd op bij de verkiezingen, probleem is alleen dat er nog nooit een partij is geweest die ronduit tegen dit soort dingen is.
Typisch een uitspraak van een onwetende die nog nooit in een ontwikkelingsland is geweest en alles in ons veilige en uberluxe landje maar als vanzelfsprekend ziet.. Ik geloof niet dat onze problemen dusdanig veel belangrijker zijn dan die van landen die minder ontwikkeld zijn als wij dat we er niet een schamel procentje van ons BBP aan kunnen spenderen.quote:Op maandag 1 februari 2010 15:42 schreef karr-1 het volgende:
Uiteraard valt dat onder democratie en dergelijke, maar ik vind niet dat een regering zomaar geld weg kan geven terwijl we zelf genoeg problemen hebben die ook om een oplossing vragen.
Daar staat in beide gevallen inderdaad niet dat je niks meer mag zeggen. Het is nogal selectief aanhalen van mijn tekst overigens. Eerder heb ik ook al aangegeven dat TS alle recht heeft op zijn eigen mening en FOK! is er voor om deze te uiten.quote:Op maandag 1 februari 2010 15:30 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Mwoa... jij beweert dat je 'het maar te slikken hebt' en Godtje beweert dat 'als het je niet bevalt, je weet waar je de volgende keer op moet letten'. Lijkt me vrij duidelijk.
Nee ik ben nog nooit in een ontwikkelingsland geweest en nee daar heb ik ook geen enkele behoefte aan. Ik zeg ook niet dat onze problemen belangrijker zijn, ik zeg alleen dat we ze hebben en dat is een feit. Ik vind het belachelijk dat Nederland weer als een soort Sinterklaas moet optreden en met belastinggeld gaat strooien, terwijl er hier ook mensen zijn die op straat leven etc.quote:Op dinsdag 2 februari 2010 08:30 schreef Kaas- het volgende:
[..]
Typisch een uitspraak van een onwetende die nog nooit in een ontwikkelingsland is geweest en alles in ons veilige en uberluxe landje maar als vanzelfsprekend ziet.. Ik geloof niet dat onze problemen dusdanig veel belangrijker zijn dan die van landen die minder ontwikkeld zijn als wij dat we er niet een schamel procentje van ons BBP aan kunnen spenderen.
Dan maar egoistisch, ik zit er niet mee.quote:Hoe we toch zulke egoisten kunnen zijn met zijn allen.
Ik ben niet gevoelig voor opgedrongen morele plichten. Zoveel mogelijk zielige kindjes in beeld brengen in de hoop meer geld op te halen, waarvan vervolgens 95% nooit aankomt op de plaats waar het wezen moet. Ik heb geen auto en ik ga hooguit 1 keer per jaar op vakantie. Ik doelde meer op landelijke problemen zoals files, armoede en vervuiling. En hoeveel hulp kunnen wij van Haiti verwachten als ons iets overkomt?quote:Op dinsdag 2 februari 2010 09:08 schreef Conversatie het volgende:
Wat een idioten die propageren 'zelf genoeg problemen te hebben' en daarom niet aan Haïti geven. En die het zelfs afkeuren dat anderen wel wat geven. Ik vraag me altijd af over wat voor 'problemen' die mensen het hebben. De tweede auto die misschien weg moet? Het tweede jaar waarin zie niet op vakantie kunnen? Ik vind juist wél dat we de morele plicht hebben te helpen. Het argument van een corrupte regering gaat niet op, de regering is onzichtbaar en het land is compleet kapot en uiteengevallen. Zolang er kinderen zonder ouders dagen hongerig rondlopen tussen lijken en ingestorte gebouwen getuigd het van een zeer grote mate van apathie als je niet vindt dat wij de morele plicht hebben te helpen.
Als we maar voedselpakketten en geld blijven droppen zal er nooit wat gebeuren in het land. Mensen moeten zelf het land weer opbouwen, eventueel met ondersteuning van anderen. Het is echt zinloos om een voedselpakket te droppen en dan te denken dat je alle problemen opgelost hebt.quote:Een vlugge kijk door dit topic stuit al snel op uitspraken als 'zinloos', het moge mij echter evident zijn dat als niemand voedselpakketten had gestuurd, er waarschijnlijk veel meer doden waren gevallen. Komt bij dat geld voor de wederopbouw ook nodig is, dat zal inderdaad moeilijk worden. Maar wat is de andere optie? Die mensen aan hun lot over laten?
^^ Dit is typisch een uitspraak van iemand die de linkse knuffelmentaliteit en "ze zijn zo zielig" niet wil loslaten, en niet inziet dat ontwikkelingshulp niet helpt! 30 jaar hulp heeft gezorgd voor 600 miljoen mensen EXTRA met honger!quote:Op dinsdag 2 februari 2010 08:30 schreef Kaas- het volgende:
[..]
Typisch een uitspraak van een onwetende die nog nooit in een ontwikkelingsland is geweest en alles in ons veilige en uberluxe landje maar als vanzelfsprekend ziet.. Ik geloof niet dat onze problemen dusdanig veel belangrijker zijn dan die van landen die minder ontwikkeld zijn als wij dat we er niet een schamel procentje van ons BBP aan kunnen spenderen.
Hoe we toch zulke egoisten kunnen zijn met zijn allen.
Waarom ben jij tegen noodhulp? Noodhulp na een grote ramp is juist de enige vorm van ontwikkelingshulp (okee naast microkrediet, maar dat is geen "cadeautjes geven") die wel zin heeft. Noodhulp hoeft niet eens "ontwikkelingshulp" te zijn, het kan ook naar New Orleans gaan bijvoorbeeld na Katrina.quote:Op dinsdag 2 februari 2010 09:17 schreef karr-1 het volgende:
Als we maar voedselpakketten en geld blijven droppen zal er nooit wat gebeuren in het land. Mensen moeten zelf het land weer opbouwen, eventueel met ondersteuning van anderen. Het is echt zinloos om een voedselpakket te droppen en dan te denken dat je alle problemen opgelost hebt.
Dat bedoelde ik ook min of meer te zeggen, je drukt het alleen wat mooier uit.quote:Op dinsdag 2 februari 2010 09:47 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Waarom ben jij tegen noodhulp? Noodhulp na een grote ramp is juist de enige vorm van ontwikkelingshulp (okee naast microkrediet, maar dat is geen "cadeautjes geven") die wel zin heeft. Noodhulp hoeft niet eens "ontwikkelingshulp" te zijn, het kan ook naar New Orleans gaan bijvoorbeeld na Katrina.
Hierbij moet noodhulp vooral tijdelijk zijn, om het land er weer bovenop te helpen zodat het weer op eigen benen kan staan. Maar dat kon Haiti voor de aardbeving ook al niet echt, gezien de aanwezigheid van VN-militairen in het land.
Noodhulp moet vooral niet lang duren, dan krijg je afhankelijke landen, zoals vrijwel heel Afrika afhankelijk is van ons. En dat maakt mensen lui, ontwikkelingshulp is zeg maar de bijstand op wereldniveau.
quote:Op dinsdag 2 februari 2010 09:44 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
^^ Dit is typisch een uitspraak van iemand die de linkse knuffelmentaliteit en "ze zijn zo zielig" niet wil loslaten, en niet inziet dat ontwikkelingshulp niet helpt! 30 jaar hulp heeft gezorgd voor 600 miljoen mensen EXTRA met honger!
Als we zo doorgaan, zijn er over 30 jaar nog 2 miljard hongerigen bij, omdat we het zo zielig vinden als ze NU doodgaan. Dus geven we ze net genoeg eten om lui te blijven en zich voort te planten
ik zou wel willen weten of jij ook zo praat als je daar dood gaat van de hongerquote:Op dinsdag 2 februari 2010 09:44 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
^^ Dit is typisch een uitspraak van iemand die de linkse knuffelmentaliteit en "ze zijn zo zielig" niet wil loslaten, en niet inziet dat ontwikkelingshulp niet helpt! 30 jaar hulp heeft gezorgd voor 600 miljoen mensen EXTRA met honger!
Als we zo doorgaan, zijn er over 30 jaar nog 2 miljard hongerigen bij, omdat we het zo zielig vinden als ze NU doodgaan. Dus geven we ze net genoeg eten om lui te blijven en zich voort te planten
Nu schop je weer een dooddoener naar voren. NATUURLIJK zou ik dat niet leuk vinden. En NATUURLIJK zou ik dan ook zo egoistisch zijn om 8 kinderen te produceren, die daarna OOK de rest van hun leven honger hebben. Het probleem zit wat dat betreft ook echt niet in de zielige hongerige Afrikaantjes, die doen ook maar wat op dat moment het beste is. Het probleem zit in het rijke Westen wat ze afhankelijk houdt.quote:Op dinsdag 2 februari 2010 10:23 schreef Dichtpiet. het volgende:
[..]
ik zou wel willen weten of jij ook zo praat als je daar dood gaat van de honger
Als je letterlijk "maar ik vind niet dat een regering zomaar geld weg kan geven terwijl we zelf genoeg problemen hebben die ook om een oplossing vragen." zegt, geef je duidelijk aan dat je er de voorkeur aan geeft om 100% van ons geld aan onze problemen te spenderen i.p.v. een verwaarloosbaar percentage minder om zo ook te kunnen bijdragen aan problemen elders die zonder hulp van buitenaf niet opgelost kunnen worden. Dat is onomstotelijk het equivalent van beweren dat je onze problemen belangrijker vindt. En dat terwijl onze problemen op geen enkele wijze ook maar enigszins proportioneel zijn met die van hun.quote:Op dinsdag 2 februari 2010 09:14 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Nee ik ben nog nooit in een ontwikkelingsland geweest en nee daar heb ik ook geen enkele behoefte aan. Ik zeg ook niet dat onze problemen belangrijker zijn, ik zeg alleen dat we ze hebben en dat is een feit. Ik vind het belachelijk dat Nederland weer als een soort Sinterklaas moet optreden en met belastinggeld gaat strooien, terwijl er hier ook mensen zijn die op straat leven etc.
[..]
Dan maar egoistisch, ik zit er niet mee.
Als je het ziet als opgedrongen morele verplichtingen heb je het niet begrepen. Het percentage van 95% is onrealistisch en een compleet ononderbouwde gok van je. De problemen die je noemt zijn nogmaals op geen enkele manier proportioneel met die van hun. En impliceer je met dat laatste kulargument nou dat je alleen andere mensen moet helpen als dat betekent dat je er zelf vervolgens beter van wordt? Damn, wat zijn er toch Tokkies.quote:Op dinsdag 2 februari 2010 09:17 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Ik ben niet gevoelig voor opgedrongen morele plichten. Zoveel mogelijk zielige kindjes in beeld brengen in de hoop meer geld op te halen, waarvan vervolgens 95% nooit aankomt op de plaats waar het wezen moet. Ik heb geen auto en ik ga hooguit 1 keer per jaar op vakantie. Ik doelde meer op landelijke problemen zoals files, armoede en vervuiling. En hoeveel hulp kunnen wij van Haiti verwachten als ons iets overkomt?
[..]
Als er geen voedsel dat land binnenkomt zijn er straks helemaal geen mensen meer over voor wie je het land nog op hoeft te bouwen. Maar zover was je nog niet merk ik. Dat laatste is overigens helemaal waar; gelukkig zijn de heren die erover gaan echter niet zo simplistisch dat ze dat ook daadwerkelijk denken zoals jij..quote:Als we maar voedselpakketten en geld blijven droppen zal er nooit wat gebeuren in het land. Mensen moeten zelf het land weer opbouwen, eventueel met ondersteuning van anderen. Het is echt zinloos om een voedselpakket te droppen en dan te denken dat je alle problemen opgelost hebt.
Iemand die zo verbanden ligt kan ik echt niet serieus nemen.quote:Op dinsdag 2 februari 2010 09:44 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
^^ Dit is typisch een uitspraak van iemand die de niet inziet dat ontwikkelingshulp niet helpt! 30 jaar hulp heeft gezorgd voor 600 miljoen mensen EXTRA met honger!
gelukkig zijn er nog altijd mensen die geloven in zaken als ontwikkelingshulp. Ik vond en vind het onzin en daar blijft ik bij.quote:
Alsof jij iets merkt van die 5 of 10 euro minder! Mensen die aanhalen dat het geld toch niet allemaal op de goede plaats komt gebruiken dit ook gewoon als smoes om hun geweten te sussen.quote:Op dinsdag 2 februari 2010 15:15 schreef karr-1 het volgende:
[..]
gelukkig zijn er nog altijd mensen die geloven in zaken als ontwikkelingshulp. Ik vond en vind het onzin en daar blijft ik bij.
Als we zo gaan redeneren, kun je ook wel zeggen: waarom geef jij niet je hele vermogen aan Haïti? Zijn jouw problemen soms groter, dan? Waarom geef jij maar *insert* bedrag? Waarom niet het dubbele?quote:Op dinsdag 2 februari 2010 15:46 schreef SemperFii het volgende:
[..]
Alsof jij iets merkt van die 5 of 10 euro minder! Mensen die aanhalen dat het geld toch niet allemaal op de goede plaats komt gebruiken dit ook gewoon als smoes om hun geweten te sussen.
Als mensen echt zo asociaal zijn als je hier pretendeert snap ik waarom de Nederlandse samenleving zo verpaupert is!![]()
Het gaat me ook niet om het geld, het gaat om het principe. Hoe lang geven we al geld aan bv Afrika? En is er daar ook maar merkbaar iets verbeterd?quote:Op dinsdag 2 februari 2010 15:46 schreef SemperFii het volgende:
[..]
Alsof jij iets merkt van die 5 of 10 euro minder! Mensen die aanhalen dat het geld toch niet allemaal op de goede plaats komt gebruiken dit ook gewoon als smoes om hun geweten te sussen.
Als mensen echt zo asociaal zijn als je hier pretendeert snap ik waarom de Nederlandse samenleving zo verpaupert is!![]()
Dat is weer een hele andere discussie. Het ging in dit geval over iets of niets geven. En natuurlijk zijn mijn problemen niet groter dan de problemen die de mensen op dit moment in Haïti hebben. Ik geef een deel dat ik kan missen. Zo kun je natuurlijk tot in het oneindig doorgaan omdat de een vindt dat ik meer zou kunnen missen dan de ander, maar zoals ik al zei, daar gaat deze discussie helemaal niet over.quote:Op dinsdag 2 februari 2010 15:55 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Als we zo gaan redeneren, kun je ook wel zeggen: waarom geef jij niet je hele vermogen aan Haïti? Zijn jouw problemen soms groter, dan? Waarom geef jij maar *insert* bedrag? Waarom niet het dubbele?
En zo kan ik nog wel even doordrogredeneren....
En ik ben van mening dat ik het wel kan missen, maar niet wil missen.quote:Op dinsdag 2 februari 2010 16:07 schreef SemperFii het volgende:
[..]
Dat is weer een hele andere discussie. Het ging in dit geval over iets of niets geven. En natuurlijk zijn mijn problemen niet groter dan de problemen die de mensen op dit moment in Haïti hebben. Ik geef een deel dat ik kan missen. Zo kun je natuurlijk tot in het oneindig doorgaan omdat de een vindt dat ik meer zou kunnen missen dan de ander, maar zoals ik al zei, daar gaat deze discussie helemaal niet over.
Dat is je goedrecht, maar dat vind ik dan op mijn beurt behoorlijk asociaal.quote:Op dinsdag 2 februari 2010 16:11 schreef karr-1 het volgende:
[..]
En ik ben van mening dat ik het wel kan missen, maar niet wil missen.
Prima, daar kan ik uitstekend mee leven.quote:Op dinsdag 2 februari 2010 16:24 schreef SemperFii het volgende:
[..]
Dat is je goedrecht, maar dat vind ik dan op mijn beurt behoorlijk asociaal.
Je kan inderdaad oneindig doorgaan met geld geven, het maakt toch geen ruk uit. Ze werken altijd om, of zelfs samen met, corrupte regeringen die de eigenlijke bron zijn van alle ellende.quote:Op dinsdag 2 februari 2010 16:07 schreef SemperFii het volgende:
[..]
Dat is weer een hele andere discussie. Het ging in dit geval over iets of niets geven. En natuurlijk zijn mijn problemen niet groter dan de problemen die de mensen op dit moment in Haïti hebben. Ik geef een deel dat ik kan missen. Zo kun je natuurlijk tot in het oneindig doorgaan omdat de een vindt dat ik meer zou kunnen missen dan de ander, maar zoals ik al zei, daar gaat deze discussie helemaal niet over.
Dit is een hele leuke, waarmee je voor iedereen die zegt Afrika/Haiti zielig te vinden, in 1 klap aangeeft dat het hem werkelijk helemaal niets kan schelen!quote:Op dinsdag 2 februari 2010 15:55 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Als we zo gaan redeneren, kun je ook wel zeggen: waarom geef jij niet je hele vermogen aan Haïti? Zijn jouw problemen soms groter, dan? Waarom geef jij maar *insert* bedrag? Waarom niet het dubbele?
En zo kan ik nog wel even doordrogredeneren....
Als er ooit een overstroming in nederland plaatsvindt wees dan ook een vent en accepteer geen hulp van duitsland.quote:Op dinsdag 2 februari 2010 15:15 schreef karr-1 het volgende:
[..]
gelukkig zijn er nog altijd mensen die geloven in zaken als ontwikkelingshulp. Ik vond en vind het onzin en daar blijft ik bij.
quote:Op woensdag 3 februari 2010 11:27 schreef lutser.com het volgende:
[..]
Als er ooit een overstroming in nederland plaatsvindt wees dan ook een vent en accepteer geen hulp van duitsland.
Het is uiteindelijk toch een bepaald referendum geweest natuurlijk, een verdubbeling, het bedrag is dus door de bevolking bepaald. Iedereen kon aan de hand van zijn eigen donatie laten weten hoeveel de regering mocht geven.quote:Op maandag 1 februari 2010 15:42 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Die belofte is anders wel gedaan zonder dat een willekeurige Nederlander hier toestemming voor gegeven heeft. Dat vind ik toch redelijk " zo maar"
Ik heb niet gedoneerd, dus een verdubbeling van niets is 2 keer niets, maar toch heb ik meebetaald aan die verspilling van belastingcenten.quote:Op woensdag 3 februari 2010 11:34 schreef Ralphmeister het volgende:
[..]
Het is uiteindelijk toch een bepaald referendum geweest natuurlijk, een verdubbeling, het bedrag is dus door de bevolking bepaald. Iedereen kon aan de hand van zijn eigen donatie laten weten hoeveel de regering mocht geven.
Nu hoorde ik gister op tv overigens ook dat de verdubbeling betaald is uit het potje voor ontwikkelingshulp en het dus geen extra uitgave zou zijn.
Peanuts? Als je ziet welke bedragen er jaarlijks in die bodemloze put gestort worden zou ik dat geen peanuts noemen.quote:Op woensdag 3 februari 2010 12:57 schreef caroline88 het volgende:
Een aantal beschaafde landen heeft tig jaar geleden afgesproken dat ze 0,7% van BNP aan ontwikkelingshulp geven.
Nederland is één van de weinigen die niet alleen heeft getekend, maar ook de belofte nakwam.
USA bijvoorbeeld niet.
Het is naar mijn mening a) peanuts en b) plicht want wat je belooft moet je ook doen. Anders verlies je als land je geloofwaardigheid.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |