abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_77509788
In mijn familie hebben we iemand met borderline en het is best beangstigend om te zien wat voor een stempel dit op de familierelaties kan drukken. De persoon in kwestie woont nog niet eens dicht in de buurt, maar toch beinvloedt de ziekte van die persoon ons nog redelijk vaak. Ik wil niet teveel in details treden ivm herkenbaarheid, maar ben benieuwd hoe andere mensen omgaan met een persoon met borderline in hun direkte omgeving.

Wat ik aan mezelf merk is dat het mijn doen en laten best wel beinvloedt. In onze familie is het altijd zaak om die ene persoon maar niet boos/gekwetst te maken want anders explodeert de hele zaak weer en krijgen "wij" er weer de schuld van. Tevens had ik op jonge leeftijd een vriendje die achteraf gezien dezelfde nare trekjes vertoonde (bij het minste of geringste dreigen met het uitmaken van de relatie, altijd medelijden en aandacht nodig hebben, dreigen met zelfmoord, liegen etc). Ik merk dat dit me toch wel heeft gevormd. Ik ben nu snel bang om mensen te kwetsen en dit leidt er toe dat ik vaak maar toegeef aan mensen om de lieve vrede te bewaren. Zo zou ik niet snel tegen mensen ingaan omdat ik bang ben ze te kwetsen en zo een ruzie te veroorzaken (zoals dat altijd gebeurt bij die persoon met borderline). Ik doe hiermee mezelf tekort, denk bijvoorbeeld aan het moeilijk kunnen afwijzen van mannen (in de zin van telefoonnummer geven terwijl ik daar eigenlijk helemaal geen zin in heb) of zelfs hele domme dingen zoals in het vliegtuig altijd luisteren naar het veiligheidspraatje van stewardessen, ook al heb ik al zo vaak gevlogen dat ik dat praatje uit mijn hoofd ken. Ik vind het anders zielig voor de stewardessen dat niemand naar ze luistert en vind het onbeleefd om niet te luisteren Of dit allemaal directe gevolgen zijn van omgaan met iemand met borderline weet ik niet, maar ik zou wel eens van mijn extreme voorzichtigheid met mensen af willen.

Hoe gaan anderen om met borderline?
pi_77510019
Een dag niet geleefd, is een dag niet gelachen
  maandag 1 februari 2010 @ 13:16:16 #3
69415 Buschetta
Jouw IP toevallig ?
pi_77510037
quote:
Vroegah heette het nog aanstelleritus. Ik vertel deze vervelende figuren ook dat sociale contacten met hen te vermoeiend zijn en dat ze maar eens om hen heen moeten kijken hoe anderen omgaan met hun moodswings en andere BS.

Dus TS verbreek het contact met dit soort figuren. Niet alles is leuk en aardig moeten ze maar leren via de harde weg....
  maandag 1 februari 2010 @ 13:16:46 #4
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_77510059
quote:
Op maandag 1 februari 2010 13:08 schreef gifkwal het volgende:

Zo min mogelijk.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  Forum Admin maandag 1 februari 2010 @ 13:18:52 #5
240730 crew  Opa.Bakkebaard
Heeft een huisje.
pi_77510113
quote:
Op maandag 1 februari 2010 13:16 schreef Buschetta het volgende:

[..]

Vroegah heette het nog aanstelleritus. Ik vertel deze vervelende figuren ook dat sociale contacten met hen te vermoeiend zijn en dat ze maar eens om hen heen moeten kijken hoe anderen omgaan met hun moodswings en andere BS.

Dus TS verbreek het contact met dit soort figuren. Niet alles is leuk en aardig moeten ze maar leren via de harde weg....
Ik heb ook het idee dat de term borderline steeds meer als excuus wordt gebruikt om je maar als een egocentrische mongool te kunnen gedragen.
pi_77510137
Heel herkenbaar. Mijn zus heeft ook borderline en het is af en toe echt heel moeilijk om ermee om te gaan. Zoals je zegt ga je heel erg letten op wat je zegt om die persoon maar niet te kwetsen. Nou ben ik daar zelf vrij goed in geworden en weet ik ongeveer wat ik kan zeggen en wat niet, dus mijn zus en ik hebben een goede relatie. Mijn moeder heeft het er echter wel moeilijk mee af en toe, dat is ook nogal een flapuit. Toch is het af en toe moeilijk om te zien hoe iemand ontzettend boos wordt om iets wat in jouw ogen pietluttig is... Maja, dat is borderline...

Ik denk echter niet dat dat me beinvloed heeft, tegenover andere mensen ben ik recht door zee en eerlijk. (Tegen mijn zus ook wel, maar dan heel genuanceerd). Dat je luistert naar de stewardess heeft meer met beleefdheid te maken denk ik, ik ervaarde dat vroeger ook heel erg, maar ben er nu wel overheen, ik weet nu ook echt wel wat ik moet doen in een 737. Dat met die telefoonnummers lijkt me wel lastig, maar ik weet niet of dat gedrag toe te schrijven is aan de borderline van dat familielid of aan je eigen tekortkoming, namelijk dat je gewoon moeilijk nee kan zeggen.

Tot zover mijn ervaringen!
pi_77510140
pm!
-
  maandag 1 februari 2010 @ 13:20:31 #8
230109 Id_do_her
Overal en nergens.
pi_77510157
quote:
Op maandag 1 februari 2010 13:18 schreef Opa.Bakkebaard het volgende:

[..]

Ik heb ook het idee dat de term borderline steeds meer als excuus wordt gebruikt om je maar als een egocentrische mongool te kunnen gedragen.
With my pack on my back, down the road I will stray.
pi_77510197
Oh en luister vooral niet naar bovenstaande mensen, amateurpsychologen zijn er genoeg in de wereld. Je kan er prima mee om gaan, je moet alleen letten op wat je zegt, maar dat moet je met sommige Christenen of Moslims ook, en die ga ik ook niet vermijden.

Ik kan me voorstellen dat een relatie onderhouden met iemand met borderline erg zwaar zal zijn, maar daar gaat dit topic niet over
pi_77510211
Bedankt Xtinction! Misschien heb je wel gelijk dat het moeilijk nee kunnen zeggen/moeilijk kunnen zeggen waar het op staat gewoon een persoonlijke afwijking van mezelf is. Gelukkig is het iets waar ik gewoon aan kan werken.

Mensen die zeggen dat je zulke figuren maar gewoon moet negeren: zo makkelijk is het niet, vooral als het een familielid is waar je ook gewoon van houdt.
pi_77510432
Ik zou zeggen zo weinig mogelijk. Het voegt aan jouw leven niks toe en de borderliner heeft er ook niets aan want hoe meer contact met mensen hoe meer kans dat ie zich weer ergens over opwind.

Ook als je van dit familielid houdt zou ik toch afstand nemen totdat degene besluit om de borderline aan te pakken. Zie het als een sociaal pressiemiddel om het probleem bij de wortel aan te pakken ipv aan symptoombestrijding te doen, zoals jouw gedrag aanpassen zodat de borderliner maar niet boos wordt. je doet net of het jullie fout is dat diegene boos wordt.
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
  maandag 1 februari 2010 @ 13:32:04 #12
24360 Xtinction
Shaolin Kempo
pi_77510526
quote:
Ook als je van dit familielid houdt zou ik toch afstand nemen totdat degene besluit om de borderline aan te pakken.
Wie zegt dat het familielid van TS dat niet doet? Het is geen ziekte waar je van gaat genezen of zo, je leert er alleen beter mee omgaan. Zelfs na rond de 20 uur therapie per week betekent dat echt niet dat ze niet af en toe uit hun slof kunnen schieten.

Maar goed, de vraag is valide, probeert je familielid er iets aan te doen of erkent ze/hij niet dat hij een probleem heeft?
pi_77510543
quote:
Op maandag 1 februari 2010 13:29 schreef Deetch het volgende:
Ik zou zeggen zo weinig mogelijk. Het voegt aan jouw leven niks toe en de borderliner heeft er ook niets aan want hoe meer contact met mensen hoe meer kans dat ie zich weer ergens over opwind.

Ook als je van dit familielid houdt zou ik toch afstand nemen totdat degene besluit om de borderline aan te pakken. Zie het als een sociaal pressiemiddel om het probleem bij de wortel aan te pakken ipv aan symptoombestrijding te doen, zoals jouw gedrag aanpassen zodat de borderliner maar niet boos wordt. je doet net of het jullie fout is dat diegene boos wordt.
Volgens mij is borderline niet echt aan te pakken? Die persoon zit al jarenlang in de medische molen maar de artsen weten het ook niet meer; geen enkel medicijn werkt echt.

Afstand houden probeer ik sowieso wel te doen. Ook jaknikken werkt goed: gewoon meegaan in alles wat die persoon zegt, ook al wil je eigenlijk iets anders zeggen. Natuurlijk is het niet onze fout als diegene boos wordt, maar daar komt het vanuit haar optiek wel altijd op neer (en ook de optiek van mijn oma die altijd haar kant kiest, dit is best kwetsend voor ons en vooral voor mijn moeder die op deze manier altijd door haar eigen moeder wordt afgewezen).
  maandag 1 februari 2010 @ 13:35:23 #14
24360 Xtinction
Shaolin Kempo
pi_77510623
quote:
Ook jaknikken werkt goed: gewoon meegaan in alles wat die persoon zegt, ook al wil je eigenlijk iets anders zeggen.
Doe ik persoonlijk niet. Klinkt alsof jouw familielid nog een slagje moeilijker kan zijn dan de mijne. Als ik gewoon nuanceer wat ik bedoel, dan kan ik gewoon mijn mening geven. Guess I'm lucky!
pi_77510664
quote:
Op maandag 1 februari 2010 13:35 schreef Xtinction het volgende:

[..]

Doe ik persoonlijk niet. Klinkt alsof jouw familielid nog een slagje moeilijker kan zijn dan de mijne. Als ik gewoon nuanceer wat ik bedoel, dan kan ik gewoon mijn mening geven. Guess I'm lucky!
Ze komen in vele gradaties, geloof ik Deze persoon is ook nog eens manisch-depressief, misschien versterkt dat de boel. Ik moet zeggen dat het wel in vlagen komt, sommige periodes is het beter te doen dan andere (zoals nu).
  maandag 1 februari 2010 @ 13:37:37 #16
262 Re
Kiss & Swallow
pi_77510702
als je er al me om wil gaan is het stellen van duidelijke regels en grenzen een must. Probeer altijd gepaste afstand te houden, hoe dichter e naar je toetrekken hoe harder ze je proberen af te stoten.
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
  maandag 1 februari 2010 @ 15:05:22 #17
69415 Buschetta
Jouw IP toevallig ?
pi_77513573
quote:
Op maandag 1 februari 2010 13:22 schreef Xtinction het volgende: maar dat moet je met sommige Christenen of Moslims ook, en die ga ik ook niet vermijden
Dat moet helemaal niet... Door mensen zoals jij die "rekening" houden met anderen door hun zelf te verloochenen zijn de pest van deze wereld. Je moet juist duidelijk zijn en oprecht. Alleen dan zullen deze verwarde geesten inzien dat ze niet het alleenrecht op moraal hebben. En wellicht hun visies bijstellen als ze erachter komen dat er inderdaad andersdenkenden zijn.
pi_77513960
quote:
Op maandag 1 februari 2010 15:05 schreef Buschetta het volgende:

[..]

Dat moet helemaal niet... Door mensen zoals jij die "rekening" houden met anderen door hun zelf te verloochenen zijn de pest van deze wereld. Je moet juist duidelijk zijn en oprecht. Alleen dan zullen deze verwarde geesten inzien dat ze niet het alleenrecht op moraal hebben. En wellicht hun visies bijstellen als ze erachter komen dat er inderdaad andersdenkenden zijn.
Aub niet het topic verpesten met een eindeloze discussie over islam.
pi_77514508
-edit - ach nevermind ook maar.
...En het heet logica!
----------------------------
Ad Percipiendum Vivo
  maandag 1 februari 2010 @ 15:47:46 #20
69415 Buschetta
Jouw IP toevallig ?
pi_77515168
quote:
Op maandag 1 februari 2010 15:15 schreef gifkwal het volgende:

[..]

Aub niet het topic verpesten met een eindeloze discussie over islam.

Die reactie gaat daar helemaal niet over. Als je dat niet ziet dan zul je ook tot aan de dood het moeten stellen met een verziekte familiesituatie en dus een Oma die ook nooit de waarheid hoort over haar kind.

Wees maar lief en vreet jezelf maar op van binnen beter dan een paar keer een goed gesprek te hebben met de betrokkenen en dan een betere relatie te ontwikkelen toch ?
pi_77515365
quote:
Op maandag 1 februari 2010 15:47 schreef Buschetta het volgende:

[..]

Die reactie gaat daar helemaal niet over. Als je dat niet ziet dan zul je ook tot aan de dood het moeten stellen met een verziekte familiesituatie en dus een Oma die ook nooit de waarheid hoort over haar kind.

Wees maar lief en vreet jezelf maar op van binnen beter dan een paar keer een goed gesprek te hebben met de betrokkenen en dan een betere relatie te ontwikkelen toch ?
Sorry, dan had ik je reactie verkeerd begepen. Ik dacht dat je doelde op de opmerking over moslims.

Het probleem met borderliners is echter dat een goed gesprek niet bestaat.
  maandag 1 februari 2010 @ 16:13:49 #22
69415 Buschetta
Jouw IP toevallig ?
pi_77516205
quote:
Op maandag 1 februari 2010 15:51 schreef gifkwal het volgende:

[..]

Sorry, dan had ik je reactie verkeerd begepen. Ik dacht dat je doelde op de opmerking over moslims.

Nee maar als je met de familie bij elkaar komt en het als een probleem oppert en dan je Oma kan overtuigen dat het probleem inderdaad ligt bij dat ene familielid kan je wellicht op een eerlijkere manier met elkaar omgaan. En ja de borderliner zal een "iedereen is tegen mij" idee krijgen. Maar dat moet dan maar als zo'n persoon de verhoudingen tussen de overige familieleden beschadigt.
pi_77516612
quote:
Op maandag 1 februari 2010 16:13 schreef Buschetta het volgende:

[..]

Nee maar als je met de familie bij elkaar komt en het als een probleem oppert en dan je Oma kan overtuigen dat het probleem inderdaad ligt bij dat ene familielid kan je wellicht op een eerlijkere manier met elkaar omgaan. En ja de borderliner zal een "iedereen is tegen mij" idee krijgen. Maar dat moet dan maar als zo'n persoon de verhoudingen tussen de overige familieleden beschadigt.
Daar heb je een punt. Helaas zijn deze problemen al jarenlang gaande en wil mijn oma niks weten van wat het werkelijke probleem is. Ze wil er niks van horen als je zegt dat die persoon ziek is. Maar ja... ondertussen zijn wij nu zover dat we er ons maar proberen zo weinig mogelijk van aan te trekken. Misschien is dat de enige echte 'oplossing' in het omgaan met borderliners. Je kan ze toch onmogelijk veranderen.
pi_77516912
Volgens mij heb je eerder 2 problemen
Vanuit jezelf dat je moeite hebt met bewaken van je eigen grenzen en voor jezelf op komen
en dan nog die persoon met borderline... In mijn ogen heeft het geen zin om om iemand met bps heen te draaien en op je tenen te lopen
Laat maar ontploffen zou ik zeggen
Misschien gaat hij of zij dan in therapie, want met de juiste hulpmiddelen is er met borderline echt prima om te gaan maar dan moet die persoon in kwestie dat wel willen en er aan werken
He said how many sugars do you like in your tea?
I said forget about the sugar have a spoon full of me,
[Rhu SC]Deel 1 dus? O+
Your job is to feed me, do me and die
pi_77517089
quote:
Op maandag 1 februari 2010 15:51 schreef gifkwal het volgende:

[..]

wat een onzin er is prima mee te praten
Probeer niet te denken vanuit het beeld dat je hebt bij een borderliner uit een boekje of vanuit eerdere discussies die je hebt gehad met die persoon....
He said how many sugars do you like in your tea?
I said forget about the sugar have a spoon full of me,
[Rhu SC]Deel 1 dus? O+
Your job is to feed me, do me and die
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')