Ja, het is een flut omschrijving, maar ik kon even niet op een betere term komen. Ik heb eigenlijk geen goed woord over voor dit soort acties, zeker niet als andere studenten belemmerd worden om gewoon hun studie te volgen.quote:Op maandag 1 februari 2010 22:49 schreef superworm het volgende:
[..]
Wow, heb je van je rechtse kornuiten ook twee woordjes geleerd?
Want je hebt een hekel aan de kenniseconomie? Je wil Nederland langzaam achterlijk laten worden zodat we het nieuwe lagelonenland van Europa zijn?quote:Op maandag 1 februari 2010 22:50 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Ja, het is een flut omschrijving, maar ik kon even niet op een betere term komen. Ik heb eigenlijk geen goed woord over voor dit soort acties.
Ja, voor bier, uitgaan en studiereisjes over het algemeen. Of ik had echt toevallig al die uitzonderingen in mijn jaar zitten die daarvoor leenden, terwijl alle andere studenten wel leren voor tentamens en hard werken.quote:Op maandag 1 februari 2010 11:19 schreef superworm het volgende:
Goede zaak. Studenten lenen zich al helemaal suf, en het verdwijnen van het enige overblijvende studenten-magazine U-Blad is ook een grote blamage.
Ik kan me daar inderdaad weinig in herkennen. Noch vele van mijn medestudenten. Mijn ervaring persoonlijk is dat de studenten die daadwerkelijk altijd in de kroeg hangen en lekker op reis gaan, dit NIET van de debielige 300 euro max lening per maand doen, maar van het geld dat hun ouders ze met bakken tegelijk toeschuiven.quote:Op maandag 1 februari 2010 22:55 schreef Maeghan het volgende:
[..]
Ja, voor bier, uitgaan en studiereisjes over het algemeen. Of ik had echt toevallig al die uitzonderingen in mijn jaar zitten die daarvoor leenden, terwijl alle andere studenten wel leren voor tentamens en hard werken.
Leuk dat je de term anarchistisch aanhaalt, de meeste van deze figuren pleiten juist voor een sterk aanwezige overheid in de samenleving.quote:Op maandag 1 februari 2010 22:49 schreef superworm het volgende:
En 'anarchistisch'?
Ik zie het probleem van lenen niet, het is een uitgelezen manier om in een situatie waarin kasstromen niet met elkaar in de pas lopen (lees: meer uitgaven dan inkomsten) de eindjes aan elkaar te passen. En ja studeren is een dure grap, maar het levert ook heel veel op, bovendien denk ik dat men effectiever gaat studeren (niet perse korter, dat hoeft van mij helemaal niet) en dat is wel zo eerlijk naar de vuilnisman en timmerman die onze dure studies mede betalen.quote:Laat die GODvergeten schellen 'es van je ogen vallen man. Als de stufi eraan gaat komt dat erop neer dat alleen studenten met ouders die 300+ euro in de maand kunnen missen nog kunnen studeren. De rest kan doodvallen. Hele rechtse instelling he! Survival of the fittest richest!
'Levert veel op', ja ja. Er wordt altijd bij gehaald dat een academicus HEEEEL VEEEL gaat verdienen, terwijl ze juist in de kritieke periode van aflossing (om en nabij tot hun 35e) juist helemaal niet zoveel meer verdienen. Ja, of je moet iets economisch of met rechten doen, maar verder mag je na het afstuderen God op je blote knietjes danken als je netto 1500 overhoudt. Echt geen vetpot meer voor de meesten. Op dat punt, je 22e, met een schuld van nu al 15.000 en bij deze maatregelen 27.000 euro zitten is écht geen kleinigheid.quote:Op maandag 1 februari 2010 22:58 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Leuk dat je de term anarchistisch aanhaalt, de meeste van deze figuren pleiten juist voor een sterk aanwezige overheid in de samenleving.
[..]
Ik zie het probleem van lenen niet, het is een uitgelezen manier om in een situatie waarin kasstromen niet met elkaar in de pas lopen (lees: meer uitgaven dan inkomsten) de eindjes aan elkaar te passen. En ja studeren is een dure grap, maar het levert ook heel veel op, bovendien denk ik dat men effectiever gaat studeren (niet perse korter, dat hoeft van mij helemaal niet) en dat is wel zo eerlijk naar de vuilnisman en timmerman die onze dure studies mede betalen.
Als je bij je ouders kan zitten als je geldnood hebt, kun je toch ook gewoon daar wonen tijdens je studie? En twintig, dertig uur per week werken plus een uitwonende beurs, dat is niet gek hoor. Dan moet je toch al gauw rond de 1000 euro per maand zitten, daar moet je behoorlijk royaal van kunnen leven.quote:Op maandag 1 februari 2010 22:55 schreef superworm het volgende:
om mijn voorbeeld te illustreren: een sociaal leenstelsel gaat ook niet werken. Mijn ouders vallen, ondanks het schamele lerarenbaantje van mijn pa, buiten alle voorzieningen voor hulpbehoevenden. Het komt erop neer dat dankzij een aantal kinderen zij niet tegemoet kunnen komen in de studiekosten. Dus moet ik die 265 in mijn huur steken. Plus nog 100 bijlenen voor diezelfde huur. Plus werken voor mijn levensonderhoud, gaslichtwater, telefoon, internet, ALLES. Dat komt nu neer op 20-30 u per week werken, en dan mag ik blij zijn en in m'n handjes klappen als ik uberhaupt rond kom. Vaak zit ik een week bij mijn ouders uit pure geldnood. Nu al. Niet iederéén kan eeuwig van pappie en mammie blijven potverteren. En dat terwijl studeren, en dat moet jij wel weten Bolkesteijn, officieel wordt gezien als een FULLTIME baan. In dat opzicht zou ik nu dus al op 70u per week zitten. Inderdaad is het zo dat ik alleen al dankzij deze omstandigheden studievertraging oploop; het is gewoon niet te verhapstukken.
Ah, je gaat dus voor een écht volledige rigoureuze uitholling van het onderwijs. Waarom niet per woord van de leraar betalen? Of medewerkers laten concurreren in prijs: ik ben beter dus ik kost meer? Wat een absurd idee zeg. Marktwerking kan ook té ver doorschieten.quote:Op maandag 1 februari 2010 22:58 schreef Bolkesteijn het volgende:
Wellicht is het een aardige kans om hier op in te springen voor de universiteiten/hogescholen, betalen per vak. Dan kun je langer studeren zonder extra kosten.
Dat er relatief weinig verdiend wordt komt juist omdat er ontzettend veel inkomen op gaat aan allerlei herverdelingen. En ik bepleit op dat vlak een integrale aanpak, het terugdringen van allerlei inkomstenherverdeling (direct via loonbelasting of indirect via de overige belastingen) zal er toe leiden dat de inkomsten omhoog gaan.quote:Op maandag 1 februari 2010 23:01 schreef superworm het volgende:
'Levert veel op', ja ja. Er wordt altijd bij gehaald dat een academicus HEEEEL VEEEL gaat verdienen, terwijl ze juist in de kritieke periode van aflossing (om en nabij tot hun 35e) juist helemaal niet zoveel meer verdienen. Ja, of je moet iets economisch of met rechten doen, maar verder mag je na het afstuderen God op je blote knietjes danken als je netto 1500 overhoudt. Echt geen vetpot meer voor de meesten. Op dat punt, je 22e, met een schuld van nu al 15.000 en bij deze maatregelen 27.000 euro zitten is écht geen kleinigheid.
Puur alleen al het feit dat een student moet werken om z'n leven te bekostigen is fout. Studie wordt gezien als een 40 uur-werkweek. Is dat niet zo? Prima! Maak dan ook in één klap alle studenten beroepsbevolking. Niet werken is de overheid aan je deur en sollicitatieplicht.quote:Op maandag 1 februari 2010 23:01 schreef Maeghan het volgende:
[..]
Als je bij je ouders kan zitten als je geldnood hebt, kun je toch ook gewoon daar wonen tijdens je studie? En twintig, dertig uur per week werken plus een uitwonende beurs, dat is niet gek hoor. Dan moet je toch al gauw rond de 1000 euro per maand zitten, daar moet je behoorlijk royaal van kunnen leven.
Overigens werkte ik tijdens m'n studie ook rond de 22 - 25 uur per week en heb ik een jaar zelfs met extra vakken gedaan, 90 ECTS in een jaar, en daarnaast 20 uur reistijd per week omdat ik geen betaalbare kamer kon vinden. Het ligt natuurlijk ook een beetje aan je studie, maar een of twee dagen per week werken moet kunnen als je niet heel veel colleges hebt, lijkt me.
2 halen, 1 betalen, ik zie het wel zitten. Waarom zou ik daarmee voor uitholling van het onderwijs pleiten? Ik pleit voor een andere financiering, dat is heel wat anders. Ook ik ben natuurlijk voor goed onderwijs.quote:Op maandag 1 februari 2010 23:02 schreef superworm het volgende:
Ah, je gaat dus voor een écht volledige rigoureuze uitholling van het onderwijs. Waarom niet per woord van de leraar betalen? Of medewerkers laten concurreren in prijs: ik ben beter dus ik kost meer? Wat een absurd idee zeg. Marktwerking kan ook té ver doorschieten.
Die herverdelingen lopen al de spuigaten uit vanaf 20K, zie het GS-artikel hierover vandaag; elke euro boven die 20.000 wordt door de overheid in tweeën gesneden en de helft geïnd. Ik ben het volledig met je eens op dit vlak, en een groot voorstander van het terugdringen van de overheid (en haar ridicule belastingdruk) tot een acceptabel niveau waarbij alleen voor de meest basale dingen wordt betaald (infrastructuur, zorg, onderwijs), maar juist het onderwijs - en niet specifiek omdat ik student ben - lijkt me niet een post waar je op moet gaan bezuinigen.quote:Op maandag 1 februari 2010 23:04 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Dat er relatief weinig verdiend wordt komt juist omdat er ontzettend veel inkomen op gaat aan allerlei herverdelingen. En ik bepleit op dat vlak een integrale aanpak, het terugdringen van allerlei inkomstenherverdeling (direct via loonbelasting of indirect via de overige belastingen) zal er toe leiden dat de inkomsten omhoog gaan.
Ik heb heus weleens in de kroeg gezeten, maar was toch gewoon een heel brave, lenende student hoor.quote:Op maandag 1 februari 2010 22:55 schreef Maeghan het volgende:
Ja, voor bier, uitgaan en studiereisjes over het algemeen. Of ik had echt toevallig al die uitzonderingen in mijn jaar zitten die daarvoor leenden, terwijl alle andere studenten wel leren voor tentamens en hard werken.
Jij bent dus niet één van de mensen die zegt dat hun studentenperiode één van de mooiste en leukste tijden in hun leven is geweest.quote:Op maandag 1 februari 2010 23:01 schreef Maeghan het volgende:
[..]
Overigens werkte ik tijdens m'n studie ook rond de 22 - 25 uur per week en heb ik een jaar zelfs met extra vakken gedaan, 90 ECTS in een jaar, en daarnaast 20 uur reistijd per week omdat ik geen betaalbare kamer kon vinden. Het ligt natuurlijk ook een beetje aan je studie, maar een of twee dagen per week werken moet kunnen als je niet heel veel colleges hebt, lijkt me.
Nee, vind jij fout. Een studie wordt niet gezien als een 40-urige werkweek, een voltijd studie kost ca. 40 uur per week. Wat mij betreft is het niet meer dan normaal dat je betaalt voor je huis en je eten. Dat moet iedereen, tenzij hij/zij dat niet kan, dus waarom zouden studenten daarin anders moeten zijn?quote:Op maandag 1 februari 2010 23:04 schreef superworm het volgende:
[..]
Puur alleen al het feit dat een student moet werken om z'n leven te bekostigen is fout. Studie wordt gezien als een 40 uur-werkweek. Is dat niet zo? Prima! Maak dan ook in één klap alle studenten beroepsbevolking. Niet werken is de overheid aan je deur en sollicitatieplicht.
Leg die financiering dan eens wat duidelijker uit. Wat staat je voor ogen? Op zich is een herverdeling van het huidige geld een goed idee; zo erger ik me al jaren aan corpsballen die écht alles van pappie en mammie krijgen (ik heb 't meegemaakt dat er ééntje twee maanden op vakantie was geweest naar Argentinië, belkosten met z'n vriendinnetje bleken 2000 euro te zijn, één belletje naar pappie en het was betaald) en daarnaast stufi krijgen. Dat is onterecht, maar het gevaar sluipt bij aanpassing van het systeem weer erin, dat mensen -zoals mijn ouders- die wel genoeg verdienen maar om omstandigheden niet bij kunnen springen, alsnog zien dat hun kinderen geen hoger onderwijs kunnen volgen.quote:Op maandag 1 februari 2010 23:06 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
2 halen, 1 betalen, ik zie het wel zitten. Waarom zou ik daarmee voor uitholling van het onderwijs pleiten? Ik pleit voor een andere financiering, dat is heel wat anders. Ook ik ben natuurlijk voor goed onderwijs.
Nee, al had dat niet te maken met mijn activiteiten, maar eerder met het gebrekkige niveau aan de universiteit en wat privedingen. Ik werk graag hard, dat is mijn eigen keuze. Ik verwacht niet dat iedereen extra vakken kan doen of zo.quote:Op maandag 1 februari 2010 23:09 schreef OldJeller het volgende:
[..]
Jij bent dus niet één van de mensen die zegt dat hun studentenperiode één van de mooiste en leukste tijden in hun leven is geweest.
Ik heb geld omdat ik bijna evenveel werk als die mensen die je aanhaalt. De basisbeurs studiefinanciering voor uitwonenden is in 1991 ingesteld om JUIST in de kosten van studie, huur en levensonderhoud te voorzien. Het is niet mijn fout dat dat nooit is gecorrigeerd w.b. de inflatie, noch dat de definitie daarvan nog steeds niet veranderd is.quote:Op maandag 1 februari 2010 23:09 schreef Maeghan het volgende:
[..]
Nee, vind jij fout. Een studie wordt niet gezien als een 40-urige werkweek, een voltijd studie kost ca. 40 uur per week. Wat mij betreft is het niet meer dan normaal dat je betaalt voor je huis en je eten. Dat moet iedereen, tenzij hij/zij dat niet kan, dus waarom zouden studenten daarin anders moeten zijn?
Ik vind het gewoon genant dat je durft te klagen dat je geen geld hebt, terwijl jij waarschijnlijk evenveel te besteden hebt als heel veel mensen die daar gewoon 40 uur voor werken. Echt, te triest voor woorden, en dat moet de toekomst hebben?
Kennelijk mist er niets betreft die nieuwe docenten, nieuwe computers, whiteboards, etc., maar neemt dat blad ook een belangrijke plaats in dat niet zomaar mag verdwijnen. Of was dit en die basisbeurs de druppel voor die studenten.quote:Op maandag 1 februari 2010 23:12 schreef Maeghan het volgende:
[..]
Nee, al had dat niet te maken met mijn activiteiten, maar eerder met het gebrekkige niveau aan de universiteit en wat privedingen. Ik werk graag hard, dat is mijn eigen keuze. Ik verwacht niet dat iedereen extra vakken kan doen of zo.
Maar ik snap niet dat men wel al jarenlang accepteert dat er geen geld is voor nieuwe docenten, voor voldoende computers, voor whiteboards, beamers, nieuwe boeken in de bieb, etc. (ik studeerde in Utrecht, alleen niet aan de Uithof, en er was genoeg wat eigenlijk niet door de beugel kon). Maar zodra het U-blad dreigt te verdwijnen komt er een rel.
Ik projecteer mijn situatie niet op die van anderen. Ik had nl. al gezegd dat ik best begrijp dat er studies zijn met meer college.quote:Op maandag 1 februari 2010 23:12 schreef ShadyLane het volgende:
Je projecteert je eigen situatie op die van andere studenten, Maeghan. Niet naast elke studie kun je zoveel werken.
Precies.quote:Op maandag 1 februari 2010 23:12 schreef ShadyLane het volgende:
Je projecteert je eigen situatie op die van andere studenten, Maeghan. Niet naast elke studie kun je zoveel werken.
Denk je dat al die miljoenengebouwen op de Uithof door de kaboutertjes zijn gefinancierd? De prioriteiten liggen volledig verkeerd. Het afschaffen van het U-Blad, hetgeen hooguit een paarduizend euro per jaar kost, is slechts een symptoom van de totale minachting van het CvB voor de gemiddelde student; hoewel de voltallige U-Raad voor behoud was, deed het bestuur lekker waar ze zelf zin in hadden. Het gaat écht niet alleen om het U-Blad, dit is slechts een gevalletje druppel en emmer.quote:Op maandag 1 februari 2010 23:12 schreef Maeghan het volgende:
Maar ik snap niet dat men wel al jarenlang accepteert dat er geen geld is voor nieuwe docenten, voor voldoende computers, voor whiteboards, beamers, nieuwe boeken in de bieb, etc. (ik studeerde in Utrecht, alleen niet aan de Uithof, en er was genoeg wat eigenlijk niet door de beugel kon). Maar zodra het U-blad dreigt te verdwijnen komt er een rel.
Sowieso kun je niet normaal functioneren binnen een studie als je veel drinkt. Hooguit in het weekend en 1x per maand een borrel ergens.quote:Op maandag 1 februari 2010 23:16 schreef ShadyLane het volgende:
Doe dan niet net alsof mensen die lenen dat voor de drank doen
Ik had het over 40 uur, jij over 20 tot 30. Ik zal m'n baas vertellen dat ik voortaan nog maar 20 uur kom, omdat dat toch bijna evenveel is als 40. Dan betaalt ie vast mn salaris wel door.quote:Op maandag 1 februari 2010 23:14 schreef superworm het volgende:
[..]
Ik heb geld omdat ik bijna evenveel werk als die mensen die je aanhaalt. De basisbeurs studiefinanciering voor uitwonenden is in 1991 ingesteld om JUIST in de kosten van studie, huur en levensonderhoud te voorzien. Het is niet mijn fout dat dat nooit is gecorrigeerd w.b. de inflatie, noch dat de definitie daarvan nog steeds niet veranderd is.
quote:In 1990 ontving een uitwonende student 620 gulden studiefinanciering. Dat was destijds ongeveer éénderde van het gemiddelde Nederlandse maandsalaris. Van dat bedrag konden studenten de huur en hun levensonderhoud vrij riant bekostigen. Omgerekend naar tegenwoordig, zouden studenten ruim vijfhonderd euro stufi moeten ontvangen. Met in veel steden een kamerhuur van bijna dertig euro per vierkante meter per maand zou dat hard nodig zijn.
Dat bedrag van vijfhonderd E is natuurlijk een illusie gebleken. De bijlage voor studenten is al die tijd vrijwel hetzelfde gebleven. Af en toe steeg-ie wat, dan werd er weer een boel afgehaald. Van 620 gulden twintig jaar geleden, is het gezakt naar 265 euro nu - nog geen zesde van het maandsalaris. Terwijl huurprijzen, vaste lasten, studiekosten en kosten voor levensonderhoud schielijk stegen, is de stufi niet of nauwelijks voor inflatie of koopkracht gecorrigeerd. Er zelfs de facto behoorlijk op achteruitgegaan. De studenten hebben het bitter moeilijk.
Daarnaast bezuinigt de staat al jaren achtereen op het hoger onderwijs. De harde knip, van zes naar vijf naar vier jaar stufi, collegegeld in twee jaar tweehonderd euro omhoog, tweede studie voor iedereen zonder rijke paps en mams onbetaalbaar gemaakt, en nu dan de nieuwste bezuiniging: de al geringe studiefinanciering wordt tot en met 2012 volledig bevroren. Terwijl de regering de holle frase “kenniseconomie” als een hypnotiseur blijft herhalen, zakt ons onderwijs op vrijwel alle internationale ranglijsten jaar na jaar weg. Van de top via de middenmoot naar de onderklasse. De ene na de andere bezuinigingsronde zorgt voor minder docenten, dus minder colleges en minder gebouwen, subsidies, activiteiten, mogelijkheden.
De term “kenniseconomie” is verworden tot een Orwelliaanse slogan, die feitelijk het tegenovergestelde inhoudt. De steeds-minder-kenniseconomie, zo je wil. Omdat de instromende havo- en vwo'ers dankzij vier decennia onderwijsvernieuwing jaarlijks weer éven wat slechter presteren en het hoger onderwijs de middelen niet heeft noch krijgt om daar iets aan te veranderen, wordt het niveau van de studies gedwongen naar beneden bijgesteld en verworden eeuwenoude academische instituten in luttele jaren tot inhoudsloze diplomafabrieken.
Het is een ongezonde wisselwerking. Studenten krijgen het steeds krapper, moeten zonder steun van ouders vaak vol bijlenen en tientallen uren per week werken. Ze worden haast gedwongen na drie of vier jaar af te zwaaien; zo snel mogelijk de toch al overspannen arbeidsmarkt op. Tegelijkertijd snijdt het hoger onderwijs jaarlijks weer vitale organen af, worden de colleges massaler, persoonlijk contact geanonimiseerd. Uiteindelijk betaalt het Nederlandse volk de rekening in de vorm van een algeheel slechter opgeleid volk. Minder veerkrachtig, minder innovatief, minder wereldkundig. Is dit wat we willen? Niet alleen als student, maar als samenleving?
De Landelijke Studentenvakbond, USF Studentenbelangen, het Interstedelijk StudentenOverleg en nog zo een dozijn andere overkoepelende studentenvakbonden willen met hun demonstratie in Den Haag vandaag een stokje steken voor de uitholling van het onderwijs. Plasterk een halt toe roepen. De focus van “kenniseconomie” weer leggen waar het hoort: investeren in de toekomst van het volk, in plaats van elk jaar nog stringentere bezuinigingen.
Op het Plein voor de Tweede Kamer in Den Haag is om één uur een demonstratie gepland in de vorm van een hoorcollege; de studenten en instellingen gaan nu eens de regering een lesje lezen. Voor investeringen, tegen de kaasschaaf der bezuinigingen. Voor kennis, tegen stupiditeit van de overheid of anderszijds. Het onderwijs is na tig jaren vernieuwing en hervorming en bezuiniging eindelijk toe aan échte vernieuwing; die van een langdurige, stabiele kwaliteit waar we de komende decennia op kunnen voortborduren, alsmede de vruchten van plukken. Kom vandaag dus ook naar Den Haag. Dit is belangrijk. Neem vrij, meld je ziek, spijbel of laat een ander die stempel bij het UWV halen. Nederland heeft veel te lang op z'n krent gezeten. Demonstreren typisch eighties? Dacht 't niet. ACTIE!
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |