abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_78537956
quote:
Op woensdag 17 februari 2010 21:56 schreef Ribbenburg het volgende:
Wie religieus is begrijpt dat het leven groter is dan het individu en dat er ook zorg besteed moet worden aan wat daar buiten valt: andere mensen, het leefklimaat, etc. Het mooie is dat het grootste geluk daar ook vaak in gevonden wordt

Je spreekt jezelf tegen.
waarover men niet spreken kan, daarover moet men zwijgen.
pi_78544711
quote:
Op zaterdag 27 februari 2010 23:26 schreef Gubbe85 het volgende:

[..]

Je spreekt jezelf tegen.
Leg eens uit...
  zondag 28 februari 2010 @ 07:07:17 #78
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_78544716
quote:
Op zaterdag 27 februari 2010 22:01 schreef Bensel het volgende:
sorry, maar ik snap niet waarom mensen zoveel nadruk op begrippen als spiritueel, eeuwigheid, verhevenheid etc. Is dat niet de ultieme vorm van materialisme? Het steeds willen hebben van meer, meer spirituele ervaringen, meer verheven kunst, nog meer kennis, etc etc? Is jnuist die drang naar het verhevene, het spirituele etc niet juist de oorzaak van de vergankelijkheid? Het 'willen'?
Ik dacht exact hetzelfde. Het niet genoegen nemen met de materialistische wereld, maar blijven zoeken naar iets wat meer zou kunnen betekenen... Persoonlijk vind ik het niet accepteren van beperkingen veel schadelijker.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_78545470
quote:
Op woensdag 17 februari 2010 21:56 schreef Ribbenburg het volgende:
Het paradoxale is dat religieuze mensen vaak meer aandacht besteden aan komende generaties en aan hun leefomgeving. Als grenzeloos egoïsme wordt beschouwd als het leven op de juiste waarde schatten, dan mag er van mij wel een misschatting in komen. Wie religieus is begrijpt dat het leven groter is dan het individu en dat er ook zorg besteed moet worden aan wat daar buiten valt: andere mensen, het leefklimaat, etc. Het mooie is dat het grootste geluk daar ook vaak in gevonden wordt en dat narcistische mensen juist erg ongelukkige mensen zijn. De moderne westerse cultuur is op sommige punten best wel self-obsessed en zou op die punten best wat van perspectief mogen wisselen.
Kun je deze twee claims hard maken? Volgens mij is niets minder waar. De tweede claim zou nog waar kunnen zijn, hoewel ik zeer betwijfel of dit dan meer voor gelovigen zou gelden dan voor ongelovigen.

Het doet een beetje denken aan het aloude verwijt dat ongelovigen zingeving en doel zouden missen in hun leven: dit is simpel niet waar. Nee, er bestaan geen atheistische milieuorganisaties, maar waarom zouden die atheisme als uitgangspunt nemen bij hun aktiviteiten? De zingeving, de doelen die men zich stelt, komen niet uit atheisme. Maar dat wil niet zeggen dat die dan geheel ontbreken, integendeel.

[ Bericht 21% gewijzigd door Molurus op 28-02-2010 10:44:55 ]
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_78546481
quote:
Op zondag 28 februari 2010 10:18 schreef Molurus het volgende:

[..]

Kun je deze twee claims hard maken? Volgens mij is niets minder waar. De tweede claim zou nog waar kunnen zijn, hoewel ik zeer betwijfel of dit dan meer voor gelovigen zou gelden dan voor ongelovigen.

Het doet een beetje denken aan het aloude verwijt dat ongelovigen zingeving en doel zouden missen in hun leven: dit is simpel niet waar. Nee, er bestaan geen atheistische milieuorganisaties, maar waarom zouden die atheisme als uitgangspunt nemen bij hun aktiviteiten? De zingeving, de doelen die men zich stelt, komen niet uit atheisme. Maar dat wil niet zeggen dat die dan geheel ontbreken, integendeel.
Wat ik bedoel te zeggen is dat religiositeit een bepaalde levenshouding met zich meebrengt waarin zorg voor medemens en het milieu vaak hoog aangeschreven staat. Veel atheïsten hebben een hedonistischere levenshouding en stemmen bijvoorbeeld meer op liberale partijen als D66, GroenLinks, VVD en PVV. Dat is niet perse verkeerd, misschien zijn zij op die manier wel gelukkiger. Maar ik meen die verschillen wel te herkennen.
pi_78553455
quote:
Op zondag 28 februari 2010 06:58 schreef Ribbenburg het volgende:

[..]

Leg eens uit...

Geluk is individueel.

Als het leven groter is dan het individu, dan zou er geen sprake kunnen zijn van een individu.
pi_78553767
quote:
Op zondag 28 februari 2010 15:19 schreef Gubbe85 het volgende:

[..]

Geluk is individueel.

Als het leven groter is dan het individu, dan zou er geen sprake kunnen zijn van een individu.
Geluk is niet individueel. Ik ben groot gebracht in een gezin, vriendschap verschaft mij geluk, school en werk zijn manieren om mij te ontplooien en uitdaging in te vinden, ik ben politiek en maatschappelijk betrokken, etc.
Als ik dat allemaal zou wegstrepen blijft er bar weinig van mijn geluk over.
pi_78554168
quote:
Op zondag 28 februari 2010 15:30 schreef Ribbenburg het volgende:

[..]

Geluk is niet individueel. Ik ben groot gebracht in een gezin, vriendschap verschaft mij geluk, school en werk zijn manieren om mij te ontplooien en uitdaging in te vinden, ik ben politiek en maatschappelijk betrokken, etc.
Als ik dat allemaal zou wegstrepen blijft er bar weinig van mijn geluk/individu over.
Je bent je relaties met andere dingen. Je bent niet die andere dingen.
pi_78555430
quote:
Op zondag 28 februari 2010 15:41 schreef Gubbe85 het volgende:

[..]

Je bent je relaties met andere dingen. Je bent niet die andere dingen.
Wat een nietszeggend filosofisch geklets.
  zondag 28 februari 2010 @ 16:17:00 #85
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_78555468
quote:
Op zondag 28 februari 2010 15:30 schreef Ribbenburg het volgende:

[..]

Geluk is niet individueel.
Bedoel je dat geluk universeel is?
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
  zondag 28 februari 2010 @ 16:17:50 #86
151257 Odysseuzzz
U bestaat niet
pi_78555496
quote:
Op zondag 28 februari 2010 16:16 schreef Ribbenburg het volgende:

[..]

Idd net als deze:
quote:
Op zondag 28 februari 2010 15:19 schreef Gubbe85 het volgende:

[..]
Of
quote:
Op zaterdag 30 januari 2010 19:58 schreef Uro het volgende:
Zo is bijvoorbeeld romantiek iets dat in het westen veel aanhang kent. Echter is romantiek iets zeer tijdelijks en daardoor komt er al vrij snel iets anders voor in de plaats. Dat kan iets positiefs zijn, maar ook iets negatiefs. Dat is van te voren nooit zeker. Feit is wel dat romantiek iets is dat vergankelijk is.
like...wtf?!

Sorry btw, ga wel weer ontopic proberen de volgende post.

[ Bericht 28% gewijzigd door Odysseuzzz op 28-02-2010 16:30:36 ]
pi_78556948
quote:
Op zondag 28 februari 2010 16:17 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Dat is een ander uiterste, dus ook niet waar.
pi_78558556
quote:
Op zondag 28 februari 2010 16:17 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Geluk is universeel in de zin van dat elk individu uniek is net als iedereen.
pi_78558684
quote:
Op zondag 28 februari 2010 16:16 schreef Ribbenburg het volgende:

[..]

Als het leven groter is dan een individu, dan is een individu geen leven aangezien het leven groter is.

Als een olifant groter is dan een muis is die olifant geen muis.
pi_78558755
quote:
Op zondag 28 februari 2010 17:43 schreef Gubbe85 het volgende:

[..]

Als het leven groter is dan een individu, dan is een individu geen leven aangezien het leven groter is.

Als een olifant groter is dan een muis is die olifant geen muis.
Wat denk je dat ik versta onder 'het leven'?
Ik bedoel daarmee dat we afhankelijk zijn.
pi_78559151
quote:
Op zondag 28 februari 2010 17:45 schreef Ribbenburg het volgende:

[..]

Wat denk je dat ik versta onder 'het leven'?
Ik bedoel daarmee dat we afhankelijk zijn.
Ik ook.

We zijn afhankelijk van andere dingen. We krijgen betekenis/identiteit omdat we in relatie staan tot andere dingen. Als voetbal niet bestond, had ik ook niet van voetbal kunnen houden. Die relatie die ik heb met voetbal maakt mij een voetballiefhebber.
En dat geld voor alle andere dingen waar ik een relatie mee heb ook. Van sommige dingen wordt ik heel gelukkig, sommige wat minder, sommige niet etc.

Maar het leven bestaat niet buiten een individu voor een individu. Als je stelt dat het leven groter is dan een individu, dan moet je vanuit iets spreken wat ook groter is dan het individu. Maar aangezien jij niet groter bent dan een individu, omdat je een individu bent kan je dat niet doen. NIemand kan dat.
pi_78559667
quote:
Op zondag 28 februari 2010 18:00 schreef Gubbe85 het volgende:

[..]

Als je stelt dat het leven groter is dan een individu, dan moet je vanuit iets spreken wat ook groter is dan het individu.
[...]
Waarom? Ik kan prima vanuit mezelf spreken en mijn afhankelijkheid erkennen.
  zondag 28 februari 2010 @ 18:20:23 #93
151257 Odysseuzzz
U bestaat niet
pi_78559701
quote:
Op zondag 28 februari 2010 18:00 schreef Gubbe85 het volgende:

[..]

Ik ook.

We zijn afhankelijk van andere dingen. We krijgen betekenis/identiteit omdat we in relatie staan tot andere dingen. Als voetbal niet bestond, had ik ook niet van voetbal kunnen houden. Die relatie die ik heb met voetbal maakt mij een voetballiefhebber.

Je kunt toch ook van de kerstman houden of van draken? Ik zie je punt niet.
Bestaat? Alsof voetbal bestaat.
quote:
En dat geld voor alle andere dingen waar ik een relatie mee heb ook. Van sommige dingen wordt ik heel gelukkig, sommige wat minder, sommige niet etc.

Maar het leven bestaat niet buiten een individu voor een individu. Als je stelt dat het leven groter is dan een individu, dan moet je vanuit iets spreken wat ook groter is dan het individu. Maar aangezien jij niet groter bent dan een individu, omdat je een individu bent kan je dat niet doen. NIemand kan dat.
Misschien is het je woordkeus, en bedoel je best iets moois te zeggen, maar blijf het echt een zwak staaltje vinden.
pi_78559904
quote:
Op zondag 28 februari 2010 18:20 schreef Odysseuzzz het volgende:

[..]

Je kunt toch ook van de kerstman houden of van draken? Ik zie je punt niet.
Bestaat? Alsof voetbal bestaat.
[..]

Misschien is het je woordkeus, en bedoel je best iets moois te zeggen, maar blijf het echt een zwak staaltje vinden.
Als ik zeg dat voetbal bestaat kan dat alleen maar betekenen dat ik een relatie heb met een fenomeen wat ik 'voetbal' noem.
pi_78559939
quote:
Op zondag 28 februari 2010 18:19 schreef Ribbenburg het volgende:

[..]

Waarom? Ik kan prima vanuit mezelf spreken en mijn afhankelijkheid erkennen.
Hoe kan jij weten dat het leven groter is dan jezelf?
pi_78559965
quote:
Op zondag 28 februari 2010 18:27 schreef Gubbe85 het volgende:

[..]

Hoe kan jij weten dat het leven groter is dan jezelf?
Doordat ik merk dat ik afhankelijk ben.
pi_78559985
ter vermaakpost
  zondag 28 februari 2010 @ 18:37:58 #98
151257 Odysseuzzz
U bestaat niet
pi_78560230
quote:
Op zondag 28 februari 2010 18:26 schreef Gubbe85 het volgende:

[..]

Als ik zeg dat voetbal bestaat kan dat alleen maar betekenen dat ik een relatie heb met een fenomeen wat ik 'voetbal' noem.

Als "individu" kun je geen voetbal spelen heb je toch meer bij nodig...meer dan een enkel individu?
Dus voetbal "bestaat" niet zonder meerdere individuen enz. Jij draait 't op een kromme manier om?

Zelfs al was je een voorvechter van het solipsisme kon je betere termen kiezen.
pi_78565936
quote:
Op zondag 28 februari 2010 18:28 schreef Ribbenburg het volgende:

[..]

Doordat ik merk dat ik afhankelijk ben.
Van?
pi_78566380
quote:
Op zondag 28 februari 2010 20:51 schreef Gubbe85 het volgende:

[..]

Van?
Van andere mensen en van de cultuur waarin ik leef.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')