Het punt is dus dat Krugman`s stelling "de VS doet het beter qu GDP omdat de bevolking is gegroeid" een foute voorstelling van zaken is. Het gaat immers niet om de bevolking an sich bij een dergelijke redenatie maar om de beroepsbevolking.quote:Op zondag 31 januari 2010 13:46 schreef BogardeRules het volgende:
[..]
en vertel nu eens wat je punt precies is?

Wet van de remmende voorsprong Klopkoek.quote:Dom argument. Je kunt ook de andere kant op redeneren. Een voorsprong zorgt er voor dat je die voorsprong kan uitbuiten. Sowieso geldt die hogere groei hoogstens voor de eerste jaren na de oorlog. Het is niet realistisch om 60 jaar na dato dat te verwachten.

Ach die eeuwenoude rivaliteit van 'HAHA hier is het véél beter' komt me mijn neus uit. Who gives a fuck, als je zelf maar gelukkig bent lijkt me.quote:Op zondag 31 januari 2010 18:24 schreef ethiraseth het volgende:
Och, in mijnogen zijn we Amerika toch allang voorbij. Puur kijken naar BNP en arbeidsproductiviteit en zulks zal ongetwijfeld laten zien dat Amerika het beter doet, maar denk dat de levenskwaliteit voor de gemiddelde mens in West-Europa toch hoger ligt dan in Amerika. En dan heb ik het niet over de hoogopgeleiden die duizenden dollars of meer per maand verdienen, maar de modaal en net daaronder verdienen (wat simpelweg het gros van de mensen doet). Hoe het daarmee gaat is m.i. de graadmeter voor een land, en wat dat betreft doet Europa dat een stuk beter.

bedacht door een marxistisch historicus. think againquote:Op zondag 31 januari 2010 18:20 schreef Steeven het volgende:
[..]
Wet van de remmende voorsprong Klopkoek.

Dus?quote:Op zondag 31 januari 2010 18:51 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
bedacht door een marxistisch historicus. think again

Dit is een onjuiste voorstelling van zaken.quote:Op zondag 31 januari 2010 18:24 schreef ethiraseth het volgende:
Och, in mijnogen zijn we Amerika toch allang voorbij. Puur kijken naar BNP en arbeidsproductiviteit en zulks zal ongetwijfeld laten zien dat Amerika het beter doet, maar denk dat de levenskwaliteit voor de gemiddelde mens in West-Europa toch hoger ligt dan in Amerika. En dan heb ik het niet over de hoogopgeleiden die duizenden dollars of meer per maand verdienen, maar de modaal en net daaronder verdienen (wat simpelweg het gros van de mensen doet). Hoe het daarmee gaat is m.i. de graadmeter voor een land, en wat dat betreft doet Europa dat een stuk beter.

Dat kan best maar welke van de twee armen heeft een hoger welzijn?quote:Op zondag 31 januari 2010 23:20 schreef Napalm het volgende:
[..]
Dit is een onjuiste voorstelling van zaken.
Er slingert hier nog ergens een topic van een vergelijking tussen wat de gemiddelde Amerikaanse arme heeft aan spullen (auto, televisie) en de gemiddelde arme hier. Dan kan je beter gemiddeld arm zijn daar als hier.

Alleen al iedere ochtend wakker worden met of een strakblauwe lucht, schitterend zomerweer, of streng winterweer met veel sneeuw doet het goed voor het welzijn.quote:Op zondag 31 januari 2010 23:31 schreef waht het volgende:
[..]
Dat kan best maar welke van de twee armen heeft een hoger welzijn?

In de laatste stad waar ik woonde, en dat is niet de Oost- of Westkust, kan een promovendus ($60k/jaar) een alleenstaand huis met zwembad + gloednieuwe auto kopen. Een andere promovendus, die een toelage van $30k/jaar kreeg, kocht ook een vrijstaand huis, in het midden van de stad (100.000 inwoners), in een goede buurt. En ja, ze hebben allemaal een ziektekostenverzekering + sociale voorzieningen die men in Nederland ook heeft. Er zijn natuurlijk wel problemen: stel dat je kind ernstig ziek wordt, dan kun je uit het ziekenfonds worden geknikkerd. Klopt natuurlijk niet. En je bent uren aan de telefoon kwijt als er iets niet volgens het boekje verloopt.quote:Op zondag 31 januari 2010 18:24 schreef ethiraseth het volgende:

Eindelijk iemand die terug komt naar mijn openingspost:quote:Op maandag 1 februari 2010 04:19 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Alleen al iedere ochtend wakker worden met of een strakblauwe lucht, schitterend zomerweer, of streng winterweer met veel sneeuw doet het goed voor het welzijn.
Ik ben van mening dat het beter toeven is aan de anderkant van de oceaan, net zoals Maartena, Popolon, Wonderer, MrCyber en Devzero dat volgens mij vinden. Baraconia zit nog op de wip. Er zit volgens mij geen arme user tussen, dus we kunnen niet voor de armen spreken, maar we zijn ook niet rijk. Er is een andere Amerikaganger die er anders over denkt (heeft een tijger in z'n avatar, tiger_m?).
Wat de rest van de mensen op dit forum denkt over de VS, doet er denk ik niet zo veel toe. Je moet er gewoond hebben (niet alleen maar op vakantie gaan!) om een mening over dit onderwerp (wie heeft een hoger welzijn) te kunnen hebben. Met stukjes van Paul Krugman lezen, kom je er niet.

Maar ze reageren nooit in de New York Times?quote:Op maandag 1 februari 2010 23:23 schreef Illiberal het volgende:
"Rechtsen" lezen niet de New York Times. Die lezen de Wall Street Journal

Flodder in Amerikaquote:Op maandag 1 februari 2010 23:31 schreef Krantenman het volgende:
[..]
En dan kijken wat ze van de levensstandaard vinden of zoiets. Zou een interessant wetenschappelijk onderzoek kunnen opleveren.

Slecht voorstel, die steuntrekkers liggen in no-time in de Amerikaanse goot. Zij zijn zo afhankelijk van het sociale stelsel, dat ze totaal murw geslagen zijn. Waar gaat het om? Gelijkheid in resultaat, of gelijkheid in kansen? Een grote staat breekt de wil van een volk. Een grote staat breekt de psychologische weerbaarheid van een volk. Zelf verantwoordelijkheid en ondernemerschap, het willen participeren in de gemeenschap, betrokken raken bij de lokale overheid, dat zijn belangrijke zaken die langzaam wegebben bij zacht-despotisme.quote:Op maandag 1 februari 2010 23:31 schreef Krantenman het volgende:
[..]Zou het niet beter zijn als we duizend steuntrekkers uit Europa voor een jaar naar Amerika sturen en omgekeerd, gewoon bij wijze van experiment?
En dan kijken wat ze van de levensstandaard vinden of zoiets. Zou een interessant wetenschappelijk onderzoek kunnen opleveren.

Jij bent alleen in staat om dit echt te geloven omdat je zelf rijk bent en (vooral) niet afhankelijk van de willekeur van werkgevers, volgens mij. Jij voelt je safe in America en je hoeft je nooit meer te herscholen en daarvoor een grote lening aan te gaan?quote:Op dinsdag 2 februari 2010 00:46 schreef Illiberal het volgende:
[..]
Slecht voorstel, die steuntrekkers liggen in no-time in de Amerikaanse goot. Zij zijn zo afhankelijk van het sociale stelsel, dat ze totaal murw geslagen zijn. Waar gaat het om? Gelijkheid in resultaat, of gelijkheid in kansen? Een grote staat breekt de wil van een volk. Een grote staat breekt de psychologische weerbaarheid van een volk. Zelf verantwoordelijkheid en ondernemerschap, het willen participeren in de gemeenschap, betrokken raken bij de lokale overheid, dat zijn belangrijke zaken die langzaam wegebben bij zacht-despotisme.
Je ziet iets soortgelijks in Haitï. De bevolking daar laat alle rotzooi liggen, en ruimen niks op. Je ziet iets soortgelijks in oud-communistische landen. Als er een riool breekt dan ligt de rotzooi maanden op straat. Er is niemand die de mouwen opstroopt om het zaakje op orde te stellen. De mensen redeneren dan: "Ja, zo is het altijd al geweest. Waarom helpt niemand ons?"
Ik ken mensen die het niet zo breed hebben. Zij lijken de schuld vooral bij anderen te leggen: de werkgever, de bonussen, de politici, gemene collega's die aan pesterijtjes doen. Eigen verantwoordelijkheid en ondernemerschap. Dat is belangrijk.

Overigens is je voorbeeld van Haïti na de recente aardbeving echt wel misselijkmakend, een verwoestende natuurramp gebruiken om je ideologie te komen promoten,zeg.quote:Op dinsdag 2 februari 2010 00:46 schreef Illiberal het volgende:
[..]
Slecht voorstel, die steuntrekkers liggen in no-time in de Amerikaanse goot. Zij zijn zo afhankelijk van het sociale stelsel, dat ze totaal murw geslagen zijn. Waar gaat het om? Gelijkheid in resultaat, of gelijkheid in kansen? Een grote staat breekt de wil van een volk. Een grote staat breekt de psychologische weerbaarheid van een volk. Zelf verantwoordelijkheid en ondernemerschap, het willen participeren in de gemeenschap, betrokken raken bij de lokale overheid, dat zijn belangrijke zaken die langzaam wegebben bij zacht-despotisme.
Je ziet iets soortgelijks in Haitï. De bevolking daar laat alle rotzooi liggen, en ruimen niks op. Je ziet iets soortgelijks in oud-communistische landen. Als er een riool breekt dan ligt de rotzooi maanden op straat. Er is niemand die de mouwen opstroopt om het zaakje op orde te stellen. De mensen redeneren dan: "Ja, zo is het altijd al geweest. Waarom helpt niemand ons?"
Ik ken mensen die het niet zo breed hebben. Zij lijken de schuld vooral bij anderen te leggen: de werkgever, de bonussen, de politici, gemene collega's die aan pesterijtjes doen. Eigen verantwoordelijkheid en ondernemerschap. Dat is belangrijk.

Zo'n vaart zal dat niet lopen; inmiddels ontvangen zo'n 15% van de VS bevolking een vorm van wellfare subsidie (supermarkt pasje, huursubsidie of de lokale versie van de zorgtoeslag). Let wel dit is bovenop de 10% van de werklozen die nu unemployment insure ontvangen.quote:Op dinsdag 2 februari 2010 00:46 schreef Illiberal het volgende:
Slecht voorstel, die steuntrekkers liggen in no-time in de Amerikaanse goot. Zij zijn zo afhankelijk van het sociale stelsel, dat ze totaal murw geslagen zijn. Waar gaat het om?

Lees je eens in over dat verhaal van Manzi, die meneer maakt er namelijk nogal een sport van om zijn 'data' zo te kiezen dat het zijn voorkeur ondersteunt maar helaas voor hem, het geeft niet de werkelijkheid weer.quote:Op zaterdag 30 januari 2010 20:40 schreef Illiberal het volgende:
Uit de laatste National Review:
[..]

Amerika is gebouwd op een systeem dat iedereen die niet in de top zit onderdrukt en arm houdt. Een enkeling weet eruit te ontsnappen, maar dat zijn de uitzonderingen die statistisch gezien er niet toe doen. De "American Dream" is een leugen en je kwaliteiten doen er weinig tot niet toe. Wat veel meer telt is of je geld hebt, of je blank en mannelijk bent, waar je geboren went en of je ouders in een hogere klasse zitten. Die mensen redden het. Het gros blijft hun hele leven arm met geen enkele mogelijkheid eruit te ontsnappen.quote:Op dinsdag 2 februari 2010 00:46 schreef Illiberal het volgende:
[..]

De New York Times is een erg links blad, dat erg veel Democratische kiezers trekt. Het is dus niet gek dat je daar reacties ziet van expats met een Democratische achtergrond. Daarnaast zul je niet erg veel rechtse Amerikanen naar Europa zien vertrekken. De ondernemers bijvoorbeeld, blijven in de VS hangen. Die gaan niet naar Nederland. Maar advokaten, journalisten, middle managers, etc. doen dat vaker wel, en die zijn ook weer vaker links.quote:Op maandag 1 februari 2010 23:02 schreef Krantenman het volgende:
[..]
Eindelijk iemand die terug komt naar mijn openingspost:
De reacties van de Amerikaanse expats in Europa (die heus niet al te 'arm' zullen zijn, anders waren ze de oceaan niet overgestoken om hier in Europa te komen werken) zijn (bijna) unaniem lovend over de Europese sociale democratie.
Yep. Je moet het denk ik zo zien. Amerikanen die net van de universiteit afkomen, zijn over het algemeen links. De wat oudere generatie is een stuk rechtser. Expats zijn vaak twintigers, dertigers, veertigers die een tijdje overzee worden gestuurd om ervaring op te doen. Dat zijn dus vaak relatief jonge mensen, die wat linkser zullen zijn. Als ze het erg leuk vinden als expat, dan zullen ze blijven. Ook dit zijn vaak de wat linksere types. Vinden ze het niet leuk, wat denk ik voor het gros van de rechtsere types geldt, dan gaan ze terug.quote:Ergens lijkt me daar iets niet te kloppen, en dat is precies de reden waarom ik dit topic heb geopend. Ik begrijp dat niet.
Ik was namelijk werkelijk verbaasd door die reacties op Krugmans artikel door Amerikaanse expats. Het lijkt soms alsof hier op Fok! alleen maar extreem libertarische types reageren op topics over Amerika. Misschien moet ik er dan maar vanuit gaan dat enkel 'linkse' Amerikaanse expats reageren in de New York Times?

Je zet jezelf hier echt voor gek. Je hebt geen idee waar je het over hebt.quote:Op dinsdag 2 februari 2010 13:03 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
Amerika is gebouwd op een systeem dat iedereen die niet in de top zit onderdrukt en arm houdt. Een enkeling weet eruit te ontsnappen, maar dat zijn de uitzonderingen die statistisch gezien er niet toe doen. De "American Dream" is een leugen en je kwaliteiten doen er weinig tot niet toe. Wat veel meer telt is of je geld hebt, of je blank en mannelijk bent, waar je geboren went en of je ouders in een hogere klasse zitten. Die mensen redden het. Het gros blijft hun hele leven arm met geen enkele mogelijkheid eruit te ontsnappen.
Amerika's rijkdom zit in het uitknijpen van de armen en het verzamelen van al het geld en macht in een kleine groep. Amerika als voorbeeld is alleen mogelijk als je het ziet hoe het niet moet. Tenzji je natuurlijk van de "fuck you, got mine"-groep bent. Dan is Amerika prachtig.
| 
 | 
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |