FOK!forum / Planes, Trains & Automobiles / Vraag over verkeerssituatie
CyclingGirlvrijdag 29 januari 2010 @ 14:05
Het volgende, er is file. Je staat op een soort van heuveltje. Achter je staat iemand met zijn auto erg dicht bij je bumper. De file gaat rijden maar je beheerst de hellingproef niet goed en je gaat een stukje met de auto naar achter en je raakt de bumper van de auto achter je, wie is er dan fout?

Deze situatie is niet aan de hand geweest maar ik vroeg het mij gewoon af. Gisteren stond ik vast in de Drechttunnel en de vrachtauto voor mij ging tijdens het optrekken een stukje achteruit mijn kant uit, ik had gelukkig genoeg afstand maar ik heb ook wel eens dat ze super dicht op mij staan.
Googolplexianvrijdag 29 januari 2010 @ 14:10
quote:
Op vrijdag 29 januari 2010 14:05 schreef CyclingGirl het volgende:
Het volgende, er is file. Je staat op een soort van heuveltje. Achter je staat iemand met zijn auto erg dicht bij je bumper. De file gaat rijden maar je beheerst de hellingproef niet goed en je gaat een stukje met de auto naar achter en je raakt de bumper van de auto achter je, wie is er dan fout?

Deze situatie is niet aan de hand geweest maar ik vroeg het mij gewoon af. Gisteren stond ik vast in de Drechttunnel en de vrachtauto voor mij ging tijdens het optrekken een stukje achteruit mijn kant uit, ik had gelukkig genoeg afstand maar ik heb ook wel eens dat ze super dicht op mij staan.
Je rijdt tegen stilstaand verkeer ... dus je bent fout, lijkt mij.
Xxerxxesvrijdag 29 januari 2010 @ 14:11
Degene die beweegt is fout. Heel simpel lijkt mij
Morthillvrijdag 29 januari 2010 @ 14:12
Ja, je eigen voertuigbeheersing is niet goed, dus ik zou zeggen dat het de fout is van de bestuurder van het rijdende voertuig. Al kan de verzekering misschien niet heel moeilijk doen als je kunt aantonen dat hij echt bovenop je bumper hing. Bumperkleven is namelijk ook niet heel aardig.
Fred2vrijdag 29 januari 2010 @ 14:16
quote:
Op vrijdag 29 januari 2010 14:05 schreef CyclingGirl het volgende:
[...]je beheerst de hellingproef niet goed [...]wie is er dan fout?
Jij beheerst iets niet, dus jij zit fout.
Barcaconiavrijdag 29 januari 2010 @ 14:17
quote:
Op vrijdag 29 januari 2010 14:16 schreef Cothen het volgende:

[..]

Jij beheerst iets niet, dus jij zit fout.
Niet direct. De bestuurder achter je had rekening moeten houden met de helling. Bumperkleven mag rijdend niet, stilstaand waarschijnlijk ook niet.
Marijkezwollevrijdag 29 januari 2010 @ 14:18
quote:
Op vrijdag 29 januari 2010 14:17 schreef Barcaconia het volgende:

[..]

Niet direct. De bestuurder achter je had rekening moeten houden met de helling. Bumperkleven mag rijdend niet, stilstaand waarschijnlijk ook niet.
Niet in geval van stilstaand verkeer, dat staat los van bumperkleven natuurlijk. Degene die in dit geval beweegt is fout.
Googolplexianvrijdag 29 januari 2010 @ 14:19
quote:
Op vrijdag 29 januari 2010 14:17 schreef Barcaconia het volgende:

[..]

Niet direct. De bestuurder achter je had rekening moeten houden met de helling. Bumperkleven mag rijdend niet, stilstaand waarschijnlijk ook niet.
Daar is geen regel voor in files. Voor tegen stilstaande voertuigen aanrijden wel.
Barcaconiavrijdag 29 januari 2010 @ 14:21
quote:
Op vrijdag 29 januari 2010 14:19 schreef Googolplexian het volgende:

[..]

Daar is geen regel voor in files. Voor tegen stilstaande voertuigen aanrijden wel.
Geen regel? Ik vind het wel raar. Als je haast tegen een auto gaat staan op een helling lijkt het me niet dat het 100% de fout is van de voorste auto als die iets terugzakt.
Marijkezwollevrijdag 29 januari 2010 @ 14:22
quote:
Op vrijdag 29 januari 2010 14:21 schreef Barcaconia het volgende:

[..]

Geen regel? Ik vind het wel raar. Als je haast tegen een auto gaat staan op een helling lijkt het me niet dat het 100% de fout is van de voorste auto als die iets terugzakt.
Je hoort niet terug te zakken, simpel als dat
Googolplexianvrijdag 29 januari 2010 @ 14:24
quote:
Op vrijdag 29 januari 2010 14:21 schreef Barcaconia het volgende:

[..]

Geen regel? Ik vind het wel raar. Als je haast tegen een auto gaat staan op een helling lijkt het me niet dat het 100% de fout is van de voorste auto als die iets terugzakt.
Natuurlijk wel.

Waarom denk je dat de hellingproef een verplicht onderdeel van je rij-examen is?
Morthillvrijdag 29 januari 2010 @ 14:24
Ja, maar er is ook een artikel dat zegt dat je geen gevaar mag vormen voor je medeweggebruikers. Er valt prima te beargumenteren dat je rekening moet houden met het feit dat mensen soms een stukje terugschuiven bij een helling en dat je dus afstand moet houden.

Al betwijfel ik dat je er bij een rechter mee wegkomt
Googolplexianvrijdag 29 januari 2010 @ 14:26
quote:
Op vrijdag 29 januari 2010 14:24 schreef Morthill het volgende:
Ja, maar er is ook een artikel dat zegt dat je geen gevaar mag vormen voor je medeweggebruikers. Er valt prima te beargumenteren dat je rekening moet houden met het feit dat mensen soms een stukje terugschuiven bij een helling en dat je dus afstand moet houden.

Al betwijfel ik dat je er bij een rechter mee wegkomt
Valt ook prima te beargumenteren dat je remmen er mee kapten op dat moment ... is het TOCH jouw schuld.

Maar in dit geval deed alles het gewoon, behalve de bestuurder.
Chinlessvrijdag 29 januari 2010 @ 14:27
quote:
Op vrijdag 29 januari 2010 14:17 schreef Barcaconia het volgende:

[..]

Niet direct. De bestuurder achter je had rekening moeten houden met de helling. Bumperkleven mag rijdend niet, stilstaand waarschijnlijk ook niet.
Dus file parkeren mag niet?

Overigens klopt het wat er staat: Rijdend verkeer is verkeerd. Ookal staat die persoon dicht op je, maar je hebt die hellingproof niet voor niets gehad bij je examen.
Misanvrijdag 29 januari 2010 @ 14:29
quote:
Op vrijdag 29 januari 2010 14:17 schreef Barcaconia het volgende:

[..]

Niet direct. De bestuurder achter je had rekening moeten houden met de helling. Bumperkleven mag rijdend niet, stilstaand waarschijnlijk ook niet.
Je mag voor een verkeerslicht bijvoorbeeld gewoon dicht op je voorganger gaan staan hoor
Misanvrijdag 29 januari 2010 @ 14:29
quote:
Op vrijdag 29 januari 2010 14:27 schreef Chinless het volgende:

[..]

Dus file parkeren mag niet?
parkeren is wat anders dan stilstaan
Ladylikevrijdag 29 januari 2010 @ 14:31
quote:
Op vrijdag 29 januari 2010 14:22 schreef Marijkezwolle het volgende:

[..]

Je hoort niet terug te zakken, simpel als dat
CyclingGirlvrijdag 29 januari 2010 @ 14:31
Ja ik vroeg het mij gewoon af. Ik zag die vrachtauto voor mij naar achteren schuiven en ik dacht van ja, ik hou nu wel afstand maar wat als ik er nou wat dichter tegen aan staat, dan moet ik ook naar achteren of hij raakt mij, of ik raak degene achter mij weer.
Marijkezwollevrijdag 29 januari 2010 @ 14:32
quote:
Op vrijdag 29 januari 2010 14:24 schreef Morthill het volgende:
Ja, maar er is ook een artikel dat zegt dat je geen gevaar mag vormen voor je medeweggebruikers. Er valt prima te beargumenteren dat je rekening moet houden met het feit dat mensen soms een stukje terugschuiven bij een helling en dat je dus afstand moet houden.

Al betwijfel ik dat je er bij een rechter mee wegkomt
Sinds wanneer ben je een gevaar als je per ongeluk iets te dicht op een stilstaande auto staat? Dat is toch ook niet het geval wanneer je file parkeert ed? Ik snap je punt, maar het lijkt mij niet van toepassing hierop
Ladylikevrijdag 29 januari 2010 @ 14:33
quote:
Op vrijdag 29 januari 2010 14:31 schreef CyclingGirl het volgende:
Ja ik vroeg het mij gewoon af. Ik zag die vrachtauto voor mij naar achteren schuiven en ik dacht van ja, ik hou nu wel afstand maar wat als ik er nou wat dichter tegen aan staat, dan moet ik ook naar achteren of hij raakt mij, of ik raak degene achter mij weer.
daarom leren ze je ook dat je niet te dichtbij moet gaan staan, maar zo dat je de wielen van je voorganger nog kunt zien.. puur voor die lutsers die de hellingproef niet beheersen
Daarom sta ik trouwens altijd met mijn koppeling in hellingproef, nooit met mijn handrem. Zo heb ik totale controle over mijn auto.
dat mijn linker been een beetje moe wordt, heb ik maar te slikken
Googolplexianvrijdag 29 januari 2010 @ 14:36
quote:
Op vrijdag 29 januari 2010 14:33 schreef Ladylike het volgende:

[..]

daarom leren ze je ook dat je niet te dichtbij moet gaan staan, maar zo dat je de wielen van je voorganger nog kunt zien.. puur voor die lutsers die de hellingproef niet beheersen
Daarom sta ik trouwens altijd met mijn koppeling in hellingproef, nooit met mijn handrem. Zo heb ik totale controle over mijn auto.
dat mijn linker been een beetje moe wordt, heb ik maar te slikken
Goed voor je auto
ShizzleMyDizzlevrijdag 29 januari 2010 @ 14:36
quote:
Op vrijdag 29 januari 2010 14:27 schreef Chinless het volgende:

[..]

Dus file parkeren mag niet?

Overigens klopt het wat er staat: Rijdend verkeer is verkeerd. Ookal staat die persoon dicht op je, maar je hebt die hellingproof niet voor niets gehad bij je examen.


Die heb ik niet eens gehad . En fileparkeren ook niet

Maargoed gezien deze kwestie: er is ook een verschil tussen een stukje terug rollen of een halve meter terugrollen, en alsmede is er ook een verschil tussen 1 meter achter de auto staan of 25 centimeter.

Als je er echt bijna in kruipt is het gewoon eigen schuld dikke bult , op fikse hellingen zie ik 9/10 auto's 20 cm ofzo naar achter komen dus
Misanvrijdag 29 januari 2010 @ 14:36
quote:
Op vrijdag 29 januari 2010 14:33 schreef Ladylike het volgende:

[..]

daarom leren ze je ook dat je niet te dichtbij moet gaan staan, maar zo dat je de wielen van je voorganger nog kunt zien.. puur voor die lutsers die de hellingproef niet beheersen
Daarom sta ik trouwens altijd met mijn koppeling in hellingproef, nooit met mijn handrem. Zo heb ik totale controle over mijn auto.
dat mijn linker been een beetje moe wordt, heb ik maar te slikken
maar bij te steile hellingen is dat niet altijd verstandig vanwege het gloeiend heet worden van de koppelingsplaat
Chinlessvrijdag 29 januari 2010 @ 14:36
quote:
Op vrijdag 29 januari 2010 14:29 schreef Misan het volgende:

[..]

parkeren is wat anders dan stilstaan
I know, maar het gaat om het principe. Tijdens het parkeren rij ik ook terwijl de auto's achter en voor mij wss stil staan.
Googolplexianvrijdag 29 januari 2010 @ 14:37
In zo'n geval krijg je toch ook vaak de "Nee, IK stond stil"-discussie.
bambinovrijdag 29 januari 2010 @ 14:38
Zelfde als voor een stoplicht, op een tamelijk rechte weg maar er zitten door het vele remmen in het asfalt wat "heuveltjes" erin.
Als een auto hier op staat en de rem los laat, kan die een paar cm naar achter gaan.
De persoon die dan dus beweegt is fout. Ookal zit jij er dicht boven op, hij raakt jou, jij hoeft er niet van uit te gaan dat iemand naar achter komt.
Chinlessvrijdag 29 januari 2010 @ 14:39
quote:
Op vrijdag 29 januari 2010 14:36 schreef ShizzleMyDizzle het volgende:

[..]

Die heb ik niet eens gehad . En fileparkeren ook niet

Maargoed gezien deze kwestie: er is ook een verschil tussen een stukje terug rollen of een halve meter terugrollen, en alsmede is er ook een verschil tussen 1 meter achter de auto staan of 25 centimeter.

Als je er echt bijna in kruipt is het gewoon eigen schuld dikke bult , op fikse hellingen zie ik 9/10 auto's 20 cm ofzo naar achter komen dus
Dat klopt, je krijgt in principe maar 2 van de 5 bijzondere verrichtingen, maar je leert ze overigens wel alle 5 tijdens het lessen. Een beetje rij instructeur laat de leerling dan ook niet opgaan voor hij/zij dit wel beheerst.
CyclingGirlvrijdag 29 januari 2010 @ 14:39
Ik heb met beide geleerd zowel met handrem als met koppeling. Als ie gaat trillen dan gelijk gas en dat gaat altijd goed. Ik heb ook altijd geleerd dat je idd voldoende afstand moet houden als je stil staat voor een stoplicht of in een file, je weet immers nooit.
Toch valt mij altijd op dat mensen super dicht op je gaan staan. Ik heb ook al eens gezien dat een auto +/- 15cm naar achteren schoof en al op de bumper van degene die erachter stond terecht kwam. Dan denk ik van ja, je kan weten dat niet iedereen die hellingproef onder de knie heeft.
Ladylikevrijdag 29 januari 2010 @ 14:41
quote:
Op vrijdag 29 januari 2010 14:36 schreef Googolplexian het volgende:

[..]

Goed voor je auto
wat? die 3 x hellingproef staan per jaar
kom op....
Morthillvrijdag 29 januari 2010 @ 14:42
quote:
Op vrijdag 29 januari 2010 14:39 schreef CyclingGirl het volgende:
Ik heb met beide geleerd zowel met handrem als met koppeling. Als ie gaat trillen dan gelijk gas en dat gaat altijd goed. Ik heb ook altijd geleerd dat je idd voldoende afstand moet houden als je stil staat voor een stoplicht of in een file, je weet immers nooit.
Toch valt mij altijd op dat mensen super dicht op je gaan staan. Ik heb ook al eens gezien dat een auto +/- 15cm naar achteren schoof en al op de bumper van degene die erachter stond terecht kwam. Dan denk ik van ja, je kan weten dat niet iedereen die hellingproef onder de knie heeft.
Aan de andere kant, hoe slecht let je op als je niet doorhebt dat de auto voor je 15cm dichterbij komt. Beetje slimme automobilist houdt meer in de gaten dan het stoplicht en heeft dan al lang op de claxon geramd.
ArnoKlaassenvrijdag 29 januari 2010 @ 14:42
quote:
Op vrijdag 29 januari 2010 14:21 schreef Barcaconia het volgende:

[..]

Geen regel? Ik vind het wel raar. Als je haast tegen een auto gaat staan op een helling lijkt het me niet dat het 100% de fout is van de voorste auto als die iets terugzakt.
100% niet. Ten eerste moet je altijd voldoende afstand houden. Maar dan nog zie het maar eens te bewijzen dat de persoon naar achteren reed.
-_Tommy_-vrijdag 29 januari 2010 @ 14:42
quote:
Op vrijdag 29 januari 2010 14:33 schreef Ladylike het volgende:

[..]

daarom leren ze je ook dat je niet te dichtbij moet gaan staan, maar zo dat je de wielen van je voorganger nog kunt zien.. puur voor die lutsers die de hellingproef niet beheersen
Daarom sta ik trouwens altijd met mijn koppeling in hellingproef, nooit met mijn handrem. Zo heb ik totale controle over mijn auto.
dat mijn linker been een beetje moe wordt, heb ik maar te slikken
Nou zeg dan maar versneld dagdag tegen je koppelingsplaten! Dat slijt als een idioot op die manier.
rulerofdeathvrijdag 29 januari 2010 @ 14:43
quote:
Op vrijdag 29 januari 2010 14:33 schreef Ladylike het volgende:

[..]

daarom leren ze je ook dat je niet te dichtbij moet gaan staan, maar zo dat je de wielen van je voorganger nog kunt zien.. puur voor die lutsers die de hellingproef niet beheersen
Daarom sta ik trouwens altijd met mijn koppeling in hellingproef, nooit met mijn handrem. Zo heb ik totale controle over mijn auto.
dat mijn linker been een beetje moe wordt, heb ik maar te slikken
heel goed voor de koppeling
Ladylikevrijdag 29 januari 2010 @ 14:43
quote:
Op vrijdag 29 januari 2010 14:42 schreef -_Tommy_- het volgende:

[..]

Nou zeg dan maar versneld dagdag tegen je koppelingsplaten! Dat slijt als een idioot op die manier.
Jullie zijn echt maf
dat valt wel mee (jahaaa ik geef toe dat de slijtage iets hoger is dan wanneer je de koppeling ingedrukt houdt, maar jezus met een goede koppeling merk je dat nauwelijks).
-_Tommy_-vrijdag 29 januari 2010 @ 14:44
quote:
Op vrijdag 29 januari 2010 14:41 schreef Ladylike het volgende:

[..]

wat? die 3 x hellingproef staan per jaar
kom op....
3x maar? Goh... Waar woon jij? Ik heb het toch wel regelmatig in parkeergarages, viaducten, opritten, stoplichten en elke andere plaats waar het niet recht is. Dan gewoon het voetje op de rem of eventueel de handrem. Maar laat hem echt nooit met de koppeling hangen.
Ladylikevrijdag 29 januari 2010 @ 14:47
quote:
Op vrijdag 29 januari 2010 14:44 schreef -_Tommy_- het volgende:

[..]

3x maar? Goh... Waar woon jij? Ik heb het toch wel regelmatig in parkeergarages, viaducten, opritten, stoplichten en elke andere plaats waar het niet recht is. Dan gewoon het voetje op de rem of eventueel de handrem. Maar laat hem echt nooit met de koppeling hangen.
Ja meestal doe ik ook gewoon mn voet op de rem, wat ik meer bedoelde was, dat ik het niet met rem los..koppeling in en handrem opgetrokken doe
tuurlijk sta je niet een kwartier met je poot die koppeling in balans te houden
als jullie daarvan uitgaan dan zou idd mijn koppeling binnen een jaar kapot zijn

Ik heb het over bekende situaties, waar je aan het verkeer kunt zien of je snel groen krijgt...
dan ga ik die 20 of 30 seconden van tevoren al mn koppeling laten komen ja

maar ik drukte me blijkbaar wat verkeerd uit
excuses...
Googolplexianvrijdag 29 januari 2010 @ 14:49
quote:
Op vrijdag 29 januari 2010 14:43 schreef Ladylike het volgende:

[..]

Jullie zijn echt maf
dat valt wel mee (jahaaa ik geef toe dat de slijtage iets hoger is dan wanneer je de koppeling ingedrukt houdt, maar jezus met een goede koppeling merk je dat nauwelijks).
Slijt gewoon een stuk harder.

Keihard optrekken met koude motor merk je ook niet van de de motor daar enorm onder lijdt ... tenzij je langer dan 2-3 jaar met een auto moet doen.

Jij least?
Ladylikevrijdag 29 januari 2010 @ 14:51
quote:
Op vrijdag 29 januari 2010 14:49 schreef Googolplexian het volgende:

[..]

Slijt gewoon een stuk harder.

Keihard optrekken met koude motor merk je ook niet van de de motor daar enorm onder lijdt ... tenzij je langer dan 2-3 jaar met een auto moet doen.

Jij least?
nope
ik rijd zelfs alfa, waar dus je koude motor opmerking nog meer van toepassing is
wij hadden onze Guilietta uitgeleend.. 2 avonden...
nokkenas scherp omdat die gozer met een koude motor gescheurd had
alu blokjes kunnen er nog minder goed tegen

als de koppeling echt zo hard deed slijten, hoe ik rijd, had ik dat toch wel moeten merken omdat wij juist auto's rijden waar al minimaal een ton op zit
Googolplexianvrijdag 29 januari 2010 @ 14:53
quote:
Op vrijdag 29 januari 2010 14:51 schreef Ladylike het volgende:

[..]

nope
ik rijd zelfs alfa, waar dus je koude motor opmerking nog meer van toepassing is
wij hadden onze Guilietta uitgeleend.. 2 avonden...
nokkeas scherp omdat die gozer met een koude motor gescheurd had
alu blokjes kunnen er nog minder goed tegen

als de koppeling echt zo hard deed slijten, hoe ik rijd, had ik dat toch wel moeten merken omdat wij juist auto's rijden waar al minimaal een ton op zit
Nou ... dan voorspel ik binnenkort een uitgave van rond de 400 eu (dealer)

Koppelingsplaten auto naar de klote: 600 euro schade
Ladylikevrijdag 29 januari 2010 @ 14:54
quote:
Op vrijdag 29 januari 2010 14:53 schreef Googolplexian het volgende:

[..]

Nou ... dan voorspel ik binnenkort een uitgave van rond de 400 eu (dealer)
helaas voor alle sceptici heb ik al een alfa geschorst met meer dan 3 ton op de klok (en alleen maar omdat ik ff geen geld heb om de rubbertjes, stuurbekrachtiging enzo te vervangen voor de keuring)
daar gaat je theorie
Ladylikevrijdag 29 januari 2010 @ 14:57
quote:
Op vrijdag 29 januari 2010 14:53 schreef Googolplexian het volgende:

[..]

Nou ... dan voorspel ik binnenkort een uitgave van rond de 400 eu (dealer)

Koppelingsplaten auto naar de klote: 600 euro schade
Ik weet wat het kost, mijn man is automonteur
Googolplexianvrijdag 29 januari 2010 @ 14:58
quote:
Op vrijdag 29 januari 2010 14:57 schreef Ladylike het volgende:

[..]

Ik weet wat het kost, mijn man is automonteur
Dan WEET je dat het niet goed is voor je koppeling

edit : Deze discussie is al eens gevoerd dus weer OT ^^ ( Wegrijden met slippende koppeling (benzineauto) )
ElectricEyevrijdag 29 januari 2010 @ 14:58
Als mijn achterbumper schade heeft en de ander heeft voorbumperschade, dan is hij achter op mij gereden, dus is hij fout.
Dat gelul dat ik achteruit rolde is een leuke poging van hem om onder de schade uit te komen!
Ladylikevrijdag 29 januari 2010 @ 15:09
quote:
Op vrijdag 29 januari 2010 14:58 schreef Googolplexian het volgende:

[..]

Dan WEET je dat het niet goed is voor je koppeling

edit : Deze discussie is al eens gevoerd dus weer OT ^^ ( Wegrijden met slippende koppeling (benzineauto) )
oh ja en ik geef ook toe dat de slijtage hoger is, in dit topic, een paar posts terug.
CyclingGirlvrijdag 29 januari 2010 @ 15:26
Is het niet misschien de schuld van beiden? Jij rolt naar achter, hij let niet op en staat te dichtbij?
Sobrainevrijdag 29 januari 2010 @ 20:49
* Sobraine Mompelt iets over afstand houden.
Marijkezwollevrijdag 29 januari 2010 @ 20:58
quote:
Op vrijdag 29 januari 2010 20:49 schreef Sobraine het volgende:
* Sobraine Mompelt iets over afstand houden.
Hartstikke leuk, maar dan mompel ik iets met stilstaand verkeer en bijzondere verrichtingen Kortom: niets afstand je hebt gewoon schuld als jij rolt
ibaneXvrijdag 29 januari 2010 @ 21:13
Is het nou zo moeilijk om gewoon weg te rijden zonder achteruit te gaan. Malloten, Gewoon handrem aanrossen. Bij het wegrijden de koppeling oplaten komen, als je merk dat die aangrijpt geef je iets gas bij en doe je de handrem er vanaf. Viola
gatewayvrijdag 29 januari 2010 @ 21:16
als jij dicht achterop je voorligger gaat staan, en hij zou om wat voor reden dan ook iets achteruit rijden/rollen, denk ik dat jij net zo fout bent. Afstand houden!
willempjewevervrijdag 29 januari 2010 @ 21:17
quote:
Op vrijdag 29 januari 2010 21:13 schreef ibaneX het volgende:
Is het nou zo moeilijk om gewoon weg te rijden zonder achteruit te gaan. Malloten, Gewoon handrem aanrossen. Bij het wegrijden de koppeling oplaten komen, als je merk dat die aangrijpt geef je iets gas bij en doe je de handrem er vanaf. Viola
ik snap het ook niet. Het is zo simpel.

Maar als een vrachtwagen achter je staat en er rijdt een personenauto'tje met 2 a 3 km per uur tegenaan, dan heeft die vrachtwagen echt geen schade hoor.
Sobrainezaterdag 30 januari 2010 @ 01:16
quote:
Op vrijdag 29 januari 2010 21:16 schreef gateway het volgende:
als jij dicht achterop je voorligger gaat staan, en hij zou om wat voor reden dan ook iets achteruit rijden/rollen, denk ik dat jij net zo fout bent. Afstand houden!
Dat dus.
Ridocarzaterdag 30 januari 2010 @ 09:03
quote:
Artikel 19 rvv1990:

De bestuurder moet in staat zijn zijn voertuig tot stilstand te brengen binnen de afstand waarover hij de weg kan overzien en waarover deze vrij is.
Lijkt me duidelijk dat de bestuurder van het voertuig dat staat te bumperkleven niet de weg kan zien, en dus al in overtreding is.
Morthillzaterdag 30 januari 2010 @ 09:20
quote:
Op zaterdag 30 januari 2010 09:03 schreef Ridocar het volgende:

[..]

Lijkt me duidelijk dat de bestuurder van het voertuig dat staat te bumperkleven niet de weg kan zien, en dus al in overtreding is.
Alleen zijn voertuig staat al stil, dus hij is in staat het wegdek te overzien binnen de afstand waarvan hij nog kn stoppen...
Ridocarzaterdag 30 januari 2010 @ 09:33
quote:
Op zaterdag 30 januari 2010 09:20 schreef Morthill het volgende:

[..]

Alleen zijn voertuig staat al stil, dus hij is in staat het wegdek te overzien binnen de afstand waarvan hij nog kn stoppen...
Maar die auto staat er niet plotseling, en ik mag aannemen dat de auto heeft bewogen voor deze stil kwam te staan achter de auto ervoor. Het wegdek is ook niet plotseling onzichtbaar. Mijn interpretatie is dat het wegdek voor je ten alle tijde zichtbaar moet zijn. Is dat niet zo, dan ben je als achterligger al in overtreding.
Morthillzaterdag 30 januari 2010 @ 09:36
quote:
Op zaterdag 30 januari 2010 09:33 schreef Ridocar het volgende:

[..]

Maar die auto staat er niet plotseling, en ik mag aannemen dat de auto heeft bewogen voor deze stil kwam te staan achter de auto ervoor. Het wegdek is ook niet plotseling onzichtbaar. Mijn interpretatie is dat het wegdek voor je ten alle tijde zichtbaar moet zijn. Is dat niet zo, dan ben je als achterligger al in overtreding.
DAt is een leuke interpretatie, maar dat staat er niet. Er staat dat je je voertuig tot stilstand moet kunnen brengen binnen die afstand, niet dat je te allen tijde die afstand moet houden. Hij hield die afstand dus voor hij remde bij dat stoplicht, want hij kon tot stilstand komen binnen de afstand waar hij de weg kon overzien en waarbinnen deze vrij was. Dus nee, hij stond er niet plots, maar hij heeft zich wel aan de regels gehouden, want anders was er al eerder een ongeluk gebeurd.
Misanzaterdag 30 januari 2010 @ 09:43
quote:
Op zaterdag 30 januari 2010 09:03 schreef Ridocar het volgende:

[..]

Lijkt me duidelijk dat de bestuurder van het voertuig dat staat te bumperkleven niet de weg kan zien, en dus al in overtreding is.
Nee, dat is meer een regel dat je niet tegen auto's aan mag rijden
Ridocarzaterdag 30 januari 2010 @ 10:14
Nee, 'ten alle tijde aan die afstand moet houden' staat er idd niet. Het is echter wel zo dat er een verandering van de situatie meot hebben plaatsgevonden om de afstand van de auto's onderling te kunnen bewerkstelligen. Het klinkt misschien moeilijk, maar het gaat mij om de situatie dat een achterligger aan komt rijden terwijl de voorliggende auto is gestopt. De auto remt af, en op het moment dat dat asfalt niet meer zichtbaar is wordt het gokken. In de praktijk werkt het iets anders. We weten ondertussen de afmetingen van onze auto al zo goed dat we tot op de centimeter kunnen bepalen waar we stoppen. In principe zou men bumper op bumper kunnen rijden zonder een aanrijding te veroorzaken. Tot zover is er niets aan de hand. Maar wij gaan in 99 van de honderd gevallen vanuit dat onze voorligger net zo goed kan rijden als ons. (niet beter dan ons, wegens ego, maar ook niet slechter, wegens eigen standaard vaststellen, maar dat is een andere discussie...). Je schept wel een gevaarzetting, want je weet niet in te schatten hoe een andere weggebruiker zich gaat gedragen.

Dat degene die al rijdend een aanrijding veroorzaakt de schuld heeft, staat. Punt. Maar ik heb het over het veroorzaken een dergelijke krappe situatie, waarbij sowieso geen rekening houdt met medeweggebruikers.
Een alternatieve oplossing zou kunnen zijn dat de voorligger, omdat deze geen risico's wilt nemen, zijn/haar auto laat staan, en wacht tot de situatie gunstiger is. En dan?

Dan zou je het kunnen gooien op onvoldoende voertuigbeheersing, wat iemand niet geschikt maakt om een rijbewijs te bezitten... En dat allemaal omdat ego erachter zijn auto tot op de centimeter nauwkeurig kan positioneren.
Misanzaterdag 30 januari 2010 @ 10:17
Feit blijft dat je fout bent als je tegen een stilstaande auto aan rijdt, of het nu vooruit of achteruit is
FransDeenszaterdag 30 januari 2010 @ 11:01
Iedereen probeert het leuk, maar de achteruitrollende auto is natuurlijk gewoon fout. Natuurlijk is het wel zo netjes om een beetje afstand te houden. Als je uit een parkeervak weg wil rijden en daarvoor eerst achteruit tegen de auto achter je aan rijdt ben je ook fout, en dat is niets anders dan deze situatie.
Marijkezwollezaterdag 30 januari 2010 @ 11:04
quote:
Op zaterdag 30 januari 2010 10:17 schreef Misan het volgende:
Feit blijft dat je fout bent als je tegen een stilstaande auto aan rijdt, of het nu vooruit of achteruit is
Dat dus, dus geef het gewoon op Ik heb autoschades behandeld en weet wat ik zeg in deze
Googolplexianzaterdag 30 januari 2010 @ 11:07
Leuke nieuwe regel : 2 seconden afstand bij het stoplicht
Ridocarzaterdag 30 januari 2010 @ 11:23
Ik beweer ook niet anders, ik belicht de zaak vanuit een ander oogpunt:
quote:
Op zaterdag 30 januari 2010 10:14 schreef Ridocar het volgende:

Dat degene die al rijdend een aanrijding veroorzaakt de schuld heeft, staat. Punt.
(Ik quote mezelf maar een keer, want niet iedereen is in staat meer dan 5 regels tekst te lezen.)

Maar dat gaat nog leuk worden.
Met mijn vrachtauto kan ik ook tot op de centimeter nauwkeurig voor mijn voorligger stoppen.
Maar dan niet zeuren over intimidatie, he....

Klein beetje offtopic: Dit doet me denken aan al die gevalletjes door rood rijden op een voorrangsweg. (Verzekering van) tegenpartij mag dan ook dokken, wegens geen voorrang verlenen,
blupzaterdag 30 januari 2010 @ 11:23
Aan de ene kant, de 2e auto moet ten alle tijden afstand houden.
De 1e auto rijdt achteruit(!)(voorrang geven aan alles ) tegen een stilstaande auto..
FransDeenszaterdag 30 januari 2010 @ 11:30
quote:
Op zaterdag 30 januari 2010 11:23 schreef blup het volgende:
Aan de ene kant, de 2e auto moet ten alle tijden afstand houden.
De 1e auto rijdt achteruit(!)(voorrang geven aan alles ) tegen een stilstaande auto..
En hoeveel afstand zat je dan aan te denken, 2 seconden?
Ridocarzaterdag 30 januari 2010 @ 11:46
quote:
Op zaterdag 30 januari 2010 11:30 schreef FransDeens het volgende:

[..]

En hoeveel afstand zat je dan aan te denken, 2 seconden?
Dat je de volledige auto moet kunnen zien die voor je staat.
Googolplexianzaterdag 30 januari 2010 @ 12:04
quote:
Op zaterdag 30 januari 2010 11:46 schreef Ridocar het volgende:

[..]

Dat je de volledige auto moet kunnen zien die voor je staat.
Dus afhankelijk van de hoogte van je auto en je eigen lengte? Vrachtwagens mogen dus 1cm op je achterkant staan?
FransDeenszaterdag 30 januari 2010 @ 12:05
quote:
Op zaterdag 30 januari 2010 12:04 schreef Googolplexian het volgende:

[..]

Dus afhankelijk van de hoogte van je auto en je eigen lengte? Vrachtwagens mogen dus 1cm op je achterkant staan?
Dat was precies wat ik dacht. Een leuk regeltje om je dwangneurose mee te voeden, maar het raakt natuurlijk kant noch wal.
Morthillzaterdag 30 januari 2010 @ 13:32
quote:
Op zaterdag 30 januari 2010 11:07 schreef Googolplexian het volgende:
Leuke nieuwe regel : 2 seconden afstand bij het stoplicht
tijdens rijlessen zeggen ze niet voor de grap dat je de achterbanden van de auto voor je nog moet kunnen zien.
Googolplexianzaterdag 30 januari 2010 @ 14:03
quote:
Op zaterdag 30 januari 2010 13:32 schreef Morthill het volgende:

[..]

tijdens rijlessen zeggen ze niet voor de grap dat je de achterbanden van de auto voor je nog moet kunnen zien.
Was natuurlijk een grap ... 2 seconden bij een stoplicht is een steeds langer wordende afstand tot in de oneindigheid.

2 Meter, okay ... 2 seconden ... succes!
Morthillzaterdag 30 januari 2010 @ 14:05
quote:
Op zaterdag 30 januari 2010 14:03 schreef Googolplexian het volgende:

[..]

Was natuurlijk een grap ... 2 seconden bij een stoplicht is een steeds langer wordende afstand tot in de oneindigheid.

2 Meter, okay ... 2 seconden ... succes!
Was het een grap goh, dat had ik niet door. Ik dacht dat je met een snelheid van 0m/s best 2 seconden afstand kon houden...
Googolplexianzaterdag 30 januari 2010 @ 14:29
quote:
Op zaterdag 30 januari 2010 14:05 schreef Morthill het volgende:

[..]

Was het een grap goh, dat had ik niet door. Ik dacht dat je met een snelheid van 0m/s best 2 seconden afstand kon houden...
Dan snap ik niet waarom je me citeerde.
Morthillzaterdag 30 januari 2010 @ 14:51
quote:
Op zaterdag 30 januari 2010 14:29 schreef Googolplexian het volgende:

[..]

Dan snap ik niet waarom je me citeerde.
Omdat ik even een serieus punt wilde maken aan de hand van je 'lollige' opmerking
Googolplexianzaterdag 30 januari 2010 @ 14:56
quote:
Op zaterdag 30 januari 2010 14:51 schreef Morthill het volgende:

[..]

Omdat ik even een serieus punt wilde maken aan de hand van je 'lollige' opmerking
Geen goed punt want er valt niets te "moeten" wat betreft je voorganger kunnen zien bij het stoplicht.
Het is een middel om je rijgedrag op peil te krijgen, meer niet.

In het geval van TS is degene die tegen het stilstaande voertuig rijdt fout.
Gewoon voor de volle 100%.
Morthillzaterdag 30 januari 2010 @ 15:18
quote:
Op zaterdag 30 januari 2010 14:56 schreef Googolplexian het volgende:

[..]

Geen goed punt want er valt niets te "moeten" wat betreft je voorganger kunnen zien bij het stoplicht.
Het is een middel om je rijgedrag op peil te krijgen, meer niet.

In het geval van TS is degene die tegen het stilstaande voertuig rijdt fout.
Gewoon voor de volle 100%.
Ik zeg toch ook helemaal niet dat het niet zo is. Mijn punt is dat men gewoon afstand heeft te houden en dat dit soort ongelukken ook voorkomen kunnen worden als men luistert naar zijn/haar rijinstructeur.
FransDeenszaterdag 30 januari 2010 @ 15:26
Conclusies:

- Een beetje afstand houden bij het stoplicht of op een helling is wenselijk. Een aardige definitie van 'een beetje afstand' is dat vanuit de achterste auto de achterbanden van de voorste auto nog te zien zijn, maar dit is geen officiële regel.

- Als een auto op een helling achteruit tegen een stilstaande auto aanrijdt ligt de schuld bij de bestuurder van de voorste auto, onafhankelijk van de initiële afstand tussen beide voertuigen.
ArnoKlaassenmaandag 1 februari 2010 @ 18:15
quote:
Op zaterdag 30 januari 2010 15:26 schreef FransDeens het volgende:
Conclusies:

- Een beetje afstand houden bij het stoplicht of op een helling is wenselijk. Een aardige definitie van 'een beetje afstand' is dat vanuit de achterste auto de achterbanden van de voorste auto nog te zien zijn, maar dit is geen officiële regel.

- Als een auto op een helling achteruit tegen een stilstaande auto aanrijdt ligt de schuld bij de bestuurder van de voorste auto, onafhankelijk van de initiële afstand tussen beide voertuigen.
Dat klopt maar dan zul je wel getuigen moet hebben. Als de voorste bestuurder zegt dat hij werd aangereden wint ie het altijd
FransDeensmaandag 1 februari 2010 @ 20:06
Wat een onzin. Als jij daadwerkelijk achterop een auto rijdt ben je - in principe - altijd schuldig. Als een automobilist achteruit tegen jouw auto aan rijdt en beweert dat jij achterop bent gereden zullen jullie allebei getuigen nodig hebben om je beweringen te onderbouwen.

[ Bericht 51% gewijzigd door FransDeens op 01-02-2010 20:18:10 ]
CyclingGirldinsdag 2 februari 2010 @ 11:33
En wat als er voor beiden geen getuigen zijn? Of getuigen zijn die beiden in het voordeel van de bestuurders pleiten?
willempjeweverdinsdag 2 februari 2010 @ 11:41
quote:
Op dinsdag 2 februari 2010 11:33 schreef CyclingGirl het volgende:
En wat als er voor beiden geen getuigen zijn? Of getuigen zijn die beiden in het voordeel van de bestuurders pleiten?
Bij een simpele aanrijding worden geen getuigen gehoord. Sterker nog, er komt niet eens meer politie opdraven voor zoiets. Dit is gewoon een verzekeringskwestie.
Marijkezwolledinsdag 2 februari 2010 @ 12:11
quote:
Op dinsdag 2 februari 2010 11:33 schreef CyclingGirl het volgende:
En wat als er voor beiden geen getuigen zijn? Of getuigen zijn die beiden in het voordeel van de bestuurders pleiten?
Het is gebruikelijk dat je samen een aanrijdingsformulier invult en ondertekent op het moment dat het ongeval gebeurd is. In geval van niet mee willen werken zou ik de politie bellen. Maar zodra dat formulier ingevuld en ondertekend is, is dat het wettelijke bewijs wat de situatie was. De tegenpartij kan dan wel zijn verhaal terugdraaien oid, maar daar heeft de verzekeraar niets aan
TommyGunwoensdag 3 februari 2010 @ 10:25
quote:
Op vrijdag 29 januari 2010 20:49 schreef Sobraine het volgende:
* Sobraine Mompelt iets over afstand houden.
Ik hou altijd iets van afstand op een helling, omdat er altijd prutsers zijn die naar achter rollen