CyclingGirl | vrijdag 29 januari 2010 @ 14:05 |
Het volgende, er is file. Je staat op een soort van heuveltje. Achter je staat iemand met zijn auto erg dicht bij je bumper. De file gaat rijden maar je beheerst de hellingproef niet goed en je gaat een stukje met de auto naar achter en je raakt de bumper van de auto achter je, wie is er dan fout? Deze situatie is niet aan de hand geweest maar ik vroeg het mij gewoon af. Gisteren stond ik vast in de Drechttunnel en de vrachtauto voor mij ging tijdens het optrekken een stukje achteruit mijn kant uit, ik had gelukkig genoeg afstand maar ik heb ook wel eens dat ze super dicht op mij staan. | |
Googolplexian | vrijdag 29 januari 2010 @ 14:10 |
quote:Je rijdt tegen stilstaand verkeer ... dus je bent fout, lijkt mij. | |
Xxerxxes | vrijdag 29 januari 2010 @ 14:11 |
Degene die beweegt is fout. Heel simpel lijkt mij | |
Morthill | vrijdag 29 januari 2010 @ 14:12 |
Ja, je eigen voertuigbeheersing is niet goed, dus ik zou zeggen dat het de fout is van de bestuurder van het rijdende voertuig. Al kan de verzekering misschien niet heel moeilijk doen als je kunt aantonen dat hij echt bovenop je bumper hing. Bumperkleven is namelijk ook niet heel aardig. | |
Fred2 | vrijdag 29 januari 2010 @ 14:16 |
quote:Jij beheerst iets niet, dus jij zit fout. | |
Barcaconia | vrijdag 29 januari 2010 @ 14:17 |
quote:Niet direct. De bestuurder achter je had rekening moeten houden met de helling. Bumperkleven mag rijdend niet, stilstaand waarschijnlijk ook niet. | |
Marijkezwolle | vrijdag 29 januari 2010 @ 14:18 |
quote:Niet in geval van stilstaand verkeer, dat staat los van bumperkleven natuurlijk. Degene die in dit geval beweegt is fout. | |
Googolplexian | vrijdag 29 januari 2010 @ 14:19 |
quote:Daar is geen regel voor in files. Voor tegen stilstaande voertuigen aanrijden wel. | |
Barcaconia | vrijdag 29 januari 2010 @ 14:21 |
quote:Geen regel? Ik vind het wel raar. Als je haast tegen een auto gaat staan op een helling lijkt het me niet dat het 100% de fout is van de voorste auto als die iets terugzakt. | |
Marijkezwolle | vrijdag 29 januari 2010 @ 14:22 |
quote:Je hoort niet terug te zakken, simpel als dat ![]() | |
Googolplexian | vrijdag 29 januari 2010 @ 14:24 |
quote:Natuurlijk wel. Waarom denk je dat de hellingproef een verplicht onderdeel van je rij-examen is? | |
Morthill | vrijdag 29 januari 2010 @ 14:24 |
Ja, maar er is ook een artikel dat zegt dat je geen gevaar mag vormen voor je medeweggebruikers. Er valt prima te beargumenteren dat je rekening moet houden met het feit dat mensen soms een stukje terugschuiven bij een helling en dat je dus afstand moet houden. Al betwijfel ik dat je er bij een rechter mee wegkomt | |
Googolplexian | vrijdag 29 januari 2010 @ 14:26 |
quote:Valt ook prima te beargumenteren dat je remmen er mee kapten op dat moment ... is het TOCH jouw schuld. Maar in dit geval deed alles het gewoon, behalve de bestuurder. | |
Chinless | vrijdag 29 januari 2010 @ 14:27 |
quote:Dus file parkeren mag niet? ![]() Overigens klopt het wat er staat: Rijdend verkeer is verkeerd. Ookal staat die persoon dicht op je, maar je hebt die hellingproof niet voor niets gehad bij je examen. | |
Misan | vrijdag 29 januari 2010 @ 14:29 |
quote:Je mag voor een verkeerslicht bijvoorbeeld gewoon dicht op je voorganger gaan staan hoor ![]() | |
Misan | vrijdag 29 januari 2010 @ 14:29 |
quote:parkeren is wat anders dan stilstaan ![]() | |
Ladylike | vrijdag 29 januari 2010 @ 14:31 |
quote: | |
CyclingGirl | vrijdag 29 januari 2010 @ 14:31 |
Ja ik vroeg het mij gewoon af. Ik zag die vrachtauto voor mij naar achteren schuiven en ik dacht van ja, ik hou nu wel afstand maar wat als ik er nou wat dichter tegen aan staat, dan moet ik ook naar achteren of hij raakt mij, of ik raak degene achter mij weer. | |
Marijkezwolle | vrijdag 29 januari 2010 @ 14:32 |
quote:Sinds wanneer ben je een gevaar als je per ongeluk iets te dicht op een stilstaande auto staat? Dat is toch ook niet het geval wanneer je file parkeert ed? Ik snap je punt, maar het lijkt mij niet van toepassing hierop ![]() | |
Ladylike | vrijdag 29 januari 2010 @ 14:33 |
quote:daarom leren ze je ook dat je niet te dichtbij moet gaan staan, maar zo dat je de wielen van je voorganger nog kunt zien.. puur voor die lutsers die de hellingproef niet beheersen ![]() Daarom sta ik trouwens altijd met mijn koppeling in hellingproef, nooit met mijn handrem. Zo heb ik totale controle over mijn auto. dat mijn linker been een beetje moe wordt, heb ik maar te slikken ![]() | |
Googolplexian | vrijdag 29 januari 2010 @ 14:36 |
quote:Goed voor je auto ![]() | |
ShizzleMyDizzle | vrijdag 29 januari 2010 @ 14:36 |
quote:Die heb ik niet eens gehad ![]() ![]() Maargoed gezien deze kwestie: er is ook een verschil tussen een stukje terug rollen of een halve meter terugrollen, en alsmede is er ook een verschil tussen 1 meter achter de auto staan of 25 centimeter. Als je er echt bijna in kruipt is het gewoon eigen schuld dikke bult ![]() ![]() | |
Misan | vrijdag 29 januari 2010 @ 14:36 |
quote:maar bij te steile hellingen is dat niet altijd verstandig vanwege het gloeiend heet worden van de koppelingsplaat ![]() | |
Chinless | vrijdag 29 januari 2010 @ 14:36 |
quote:I know, maar het gaat om het principe. Tijdens het parkeren rij ik ook terwijl de auto's achter en voor mij wss stil staan. | |
Googolplexian | vrijdag 29 januari 2010 @ 14:37 |
In zo'n geval krijg je toch ook vaak de "Nee, IK stond stil"-discussie. | |
bambino | vrijdag 29 januari 2010 @ 14:38 |
Zelfde als voor een stoplicht, op een tamelijk rechte weg maar er zitten door het vele remmen in het asfalt wat "heuveltjes" erin. Als een auto hier op staat en de rem los laat, kan die een paar cm naar achter gaan. De persoon die dan dus beweegt is fout. Ookal zit jij er dicht boven op, hij raakt jou, jij hoeft er niet van uit te gaan dat iemand naar achter komt. | |
Chinless | vrijdag 29 januari 2010 @ 14:39 |
quote:Dat klopt, je krijgt in principe maar 2 van de 5 bijzondere verrichtingen, maar je leert ze overigens wel alle 5 tijdens het lessen. Een beetje rij instructeur laat de leerling dan ook niet opgaan voor hij/zij dit wel beheerst. | |
CyclingGirl | vrijdag 29 januari 2010 @ 14:39 |
Ik heb met beide geleerd zowel met handrem als met koppeling. Als ie gaat trillen dan gelijk gas en dat gaat altijd goed. Ik heb ook altijd geleerd dat je idd voldoende afstand moet houden als je stil staat voor een stoplicht of in een file, je weet immers nooit. Toch valt mij altijd op dat mensen super dicht op je gaan staan. Ik heb ook al eens gezien dat een auto +/- 15cm naar achteren schoof en al op de bumper van degene die erachter stond terecht kwam. Dan denk ik van ja, je kan weten dat niet iedereen die hellingproef onder de knie heeft. | |
Ladylike | vrijdag 29 januari 2010 @ 14:41 |
quote:wat? die 3 x hellingproef staan per jaar ![]() kom op.... ![]() | |
Morthill | vrijdag 29 januari 2010 @ 14:42 |
quote:Aan de andere kant, hoe slecht let je op als je niet doorhebt dat de auto voor je 15cm dichterbij komt. Beetje slimme automobilist houdt meer in de gaten dan het stoplicht en heeft dan al lang op de claxon geramd. | |
ArnoKlaassen | vrijdag 29 januari 2010 @ 14:42 |
quote:100% niet. Ten eerste moet je altijd voldoende afstand houden. Maar dan nog zie het maar eens te bewijzen dat de persoon naar achteren reed. | |
-_Tommy_- | vrijdag 29 januari 2010 @ 14:42 |
quote:Nou zeg dan maar versneld dagdag tegen je koppelingsplaten! Dat slijt als een idioot op die manier. | |
rulerofdeath | vrijdag 29 januari 2010 @ 14:43 |
quote:heel goed voor de koppeling | |
Ladylike | vrijdag 29 januari 2010 @ 14:43 |
quote:Jullie zijn echt maf ![]() dat valt wel mee (jahaaa ik geef toe dat de slijtage iets hoger is dan wanneer je de koppeling ingedrukt houdt, maar jezus met een goede koppeling merk je dat nauwelijks). | |
-_Tommy_- | vrijdag 29 januari 2010 @ 14:44 |
quote:3x maar? Goh... Waar woon jij? Ik heb het toch wel regelmatig in parkeergarages, viaducten, opritten, stoplichten en elke andere plaats waar het niet recht is. Dan gewoon het voetje op de rem of eventueel de handrem. Maar laat hem echt nooit met de koppeling hangen. | |
Ladylike | vrijdag 29 januari 2010 @ 14:47 |
quote:Ja meestal doe ik ook gewoon mn voet op de rem, wat ik meer bedoelde was, dat ik het niet met rem los..koppeling in en handrem opgetrokken doe ![]() tuurlijk sta je niet een kwartier met je poot die koppeling in balans te houden ![]() als jullie daarvan uitgaan dan zou idd mijn koppeling binnen een jaar kapot zijn ![]() Ik heb het over bekende situaties, waar je aan het verkeer kunt zien of je snel groen krijgt... dan ga ik die 20 of 30 seconden van tevoren al mn koppeling laten komen ja ![]() maar ik drukte me blijkbaar wat verkeerd uit ![]() excuses... | |
Googolplexian | vrijdag 29 januari 2010 @ 14:49 |
quote:Slijt gewoon een stuk harder. Keihard optrekken met koude motor merk je ook niet van de de motor daar enorm onder lijdt ... tenzij je langer dan 2-3 jaar met een auto moet doen. Jij least? | |
Ladylike | vrijdag 29 januari 2010 @ 14:51 |
quote:nope ![]() ik rijd zelfs alfa, waar dus je koude motor opmerking nog meer van toepassing is ![]() wij hadden onze Guilietta uitgeleend.. 2 avonden... nokkenas scherp omdat die gozer met een koude motor gescheurd had ![]() alu blokjes kunnen er nog minder goed tegen ![]() als de koppeling echt zo hard deed slijten, hoe ik rijd, had ik dat toch wel moeten merken omdat wij juist auto's rijden waar al minimaal een ton op zit ![]() | |
Googolplexian | vrijdag 29 januari 2010 @ 14:53 |
quote:Nou ... dan voorspel ik binnenkort een uitgave van rond de 400 eu (dealer) Koppelingsplaten auto naar de klote: 600 euro schade | |
Ladylike | vrijdag 29 januari 2010 @ 14:54 |
quote:helaas voor alle sceptici heb ik al een alfa geschorst met meer dan 3 ton op de klok (en alleen maar omdat ik ff geen geld heb om de rubbertjes, stuurbekrachtiging enzo te vervangen voor de keuring) ![]() daar gaat je theorie | |
Ladylike | vrijdag 29 januari 2010 @ 14:57 |
quote:Ik weet wat het kost, mijn man is automonteur ![]() | |
Googolplexian | vrijdag 29 januari 2010 @ 14:58 |
quote:Dan WEET je dat het niet goed is voor je koppeling ![]() edit : Deze discussie is al eens gevoerd dus weer OT ^^ ( Wegrijden met slippende koppeling (benzineauto) ) | |
ElectricEye | vrijdag 29 januari 2010 @ 14:58 |
Als mijn achterbumper schade heeft en de ander heeft voorbumperschade, dan is hij achter op mij gereden, dus is hij fout. Dat gelul dat ik achteruit rolde is een leuke poging van hem om onder de schade uit te komen! | |
Ladylike | vrijdag 29 januari 2010 @ 15:09 |
quote:oh ja en ik geef ook toe dat de slijtage hoger is, in dit topic, een paar posts terug. | |
CyclingGirl | vrijdag 29 januari 2010 @ 15:26 |
Is het niet misschien de schuld van beiden? Jij rolt naar achter, hij let niet op en staat te dichtbij? | |
Sobraine | vrijdag 29 januari 2010 @ 20:49 |
* Sobraine Mompelt iets over afstand houden. | |
Marijkezwolle | vrijdag 29 januari 2010 @ 20:58 |
quote:Hartstikke leuk, maar dan mompel ik iets met stilstaand verkeer en bijzondere verrichtingen ![]() ![]() | |
ibaneX | vrijdag 29 januari 2010 @ 21:13 |
Is het nou zo moeilijk om gewoon weg te rijden zonder achteruit te gaan. Malloten, Gewoon handrem aanrossen. Bij het wegrijden de koppeling oplaten komen, als je merk dat die aangrijpt geef je iets gas bij en doe je de handrem er vanaf. Viola | |
gateway | vrijdag 29 januari 2010 @ 21:16 |
als jij dicht achterop je voorligger gaat staan, en hij zou om wat voor reden dan ook iets achteruit rijden/rollen, denk ik dat jij net zo fout bent. Afstand houden! | |
willempjewever | vrijdag 29 januari 2010 @ 21:17 |
quote:ik snap het ook niet. Het is zo simpel. Maar als een vrachtwagen achter je staat en er rijdt een personenauto'tje met 2 a 3 km per uur tegenaan, dan heeft die vrachtwagen echt geen schade hoor. | |
Sobraine | zaterdag 30 januari 2010 @ 01:16 |
quote:Dat dus. | |
Ridocar | zaterdag 30 januari 2010 @ 09:03 |
quote:Lijkt me duidelijk dat de bestuurder van het voertuig dat staat te bumperkleven niet de weg kan zien, en dus al in overtreding is. | |
Morthill | zaterdag 30 januari 2010 @ 09:20 |
quote:Alleen zijn voertuig staat al stil, dus hij is in staat het wegdek te overzien binnen de afstand waarvan hij nog kn stoppen... | |
Ridocar | zaterdag 30 januari 2010 @ 09:33 |
quote:Maar die auto staat er niet plotseling, en ik mag aannemen dat de auto heeft bewogen voor deze stil kwam te staan achter de auto ervoor. Het wegdek is ook niet plotseling onzichtbaar. Mijn interpretatie is dat het wegdek voor je ten alle tijde zichtbaar moet zijn. Is dat niet zo, dan ben je als achterligger al in overtreding. | |
Morthill | zaterdag 30 januari 2010 @ 09:36 |
quote:DAt is een leuke interpretatie, maar dat staat er niet. Er staat dat je je voertuig tot stilstand moet kunnen brengen binnen die afstand, niet dat je te allen tijde die afstand moet houden. Hij hield die afstand dus voor hij remde bij dat stoplicht, want hij kon tot stilstand komen binnen de afstand waar hij de weg kon overzien en waarbinnen deze vrij was. Dus nee, hij stond er niet plots, maar hij heeft zich wel aan de regels gehouden, want anders was er al eerder een ongeluk gebeurd. | |
Misan | zaterdag 30 januari 2010 @ 09:43 |
quote:Nee, dat is meer een regel dat je niet tegen auto's aan mag rijden ![]() | |
Ridocar | zaterdag 30 januari 2010 @ 10:14 |
Nee, 'ten alle tijde aan die afstand moet houden' staat er idd niet. Het is echter wel zo dat er een verandering van de situatie meot hebben plaatsgevonden om de afstand van de auto's onderling te kunnen bewerkstelligen. Het klinkt misschien moeilijk, maar het gaat mij om de situatie dat een achterligger aan komt rijden terwijl de voorliggende auto is gestopt. De auto remt af, en op het moment dat dat asfalt niet meer zichtbaar is wordt het gokken. In de praktijk werkt het iets anders. We weten ondertussen de afmetingen van onze auto al zo goed dat we tot op de centimeter kunnen bepalen waar we stoppen. In principe zou men bumper op bumper kunnen rijden zonder een aanrijding te veroorzaken. Tot zover is er niets aan de hand. Maar wij gaan in 99 van de honderd gevallen vanuit dat onze voorligger net zo goed kan rijden als ons. (niet beter dan ons, wegens ego, maar ook niet slechter, wegens eigen standaard vaststellen, maar dat is een andere discussie...). Je schept wel een gevaarzetting, want je weet niet in te schatten hoe een andere weggebruiker zich gaat gedragen. Dat degene die al rijdend een aanrijding veroorzaakt de schuld heeft, staat. Punt. Maar ik heb het over het veroorzaken een dergelijke krappe situatie, waarbij sowieso geen rekening houdt met medeweggebruikers. Een alternatieve oplossing zou kunnen zijn dat de voorligger, omdat deze geen risico's wilt nemen, zijn/haar auto laat staan, en wacht tot de situatie gunstiger is. En dan? Dan zou je het kunnen gooien op onvoldoende voertuigbeheersing, wat iemand niet geschikt maakt om een rijbewijs te bezitten... En dat allemaal omdat ego erachter zijn auto tot op de centimeter nauwkeurig kan positioneren. | |
Misan | zaterdag 30 januari 2010 @ 10:17 |
Feit blijft dat je fout bent als je tegen een stilstaande auto aan rijdt, of het nu vooruit of achteruit is ![]() | |
FransDeens | zaterdag 30 januari 2010 @ 11:01 |
Iedereen probeert het leuk, maar de achteruitrollende auto is natuurlijk gewoon fout. Natuurlijk is het wel zo netjes om een beetje afstand te houden. Als je uit een parkeervak weg wil rijden en daarvoor eerst achteruit tegen de auto achter je aan rijdt ben je ook fout, en dat is niets anders dan deze situatie. | |
Marijkezwolle | zaterdag 30 januari 2010 @ 11:04 |
quote:Dat dus, dus geef het gewoon op ![]() ![]() | |
Googolplexian | zaterdag 30 januari 2010 @ 11:07 |
Leuke nieuwe regel : 2 seconden afstand bij het stoplicht ![]() | |
Ridocar | zaterdag 30 januari 2010 @ 11:23 |
Ik beweer ook niet anders, ik belicht de zaak vanuit een ander oogpunt:quote:(Ik quote mezelf maar een keer, want niet iedereen is in staat meer dan 5 regels tekst te lezen.) Maar dat gaat nog leuk worden. Met mijn vrachtauto kan ik ook tot op de centimeter nauwkeurig voor mijn voorligger stoppen. Maar dan niet zeuren over intimidatie, he.... Klein beetje offtopic: Dit doet me denken aan al die gevalletjes door rood rijden op een voorrangsweg. (Verzekering van) tegenpartij mag dan ook dokken, wegens geen voorrang verlenen, | |
blup | zaterdag 30 januari 2010 @ 11:23 |
Aan de ene kant, de 2e auto moet ten alle tijden afstand houden. De 1e auto rijdt achteruit(!)(voorrang geven aan alles ![]() | |
FransDeens | zaterdag 30 januari 2010 @ 11:30 |
quote:En hoeveel afstand zat je dan aan te denken, 2 seconden? | |
Ridocar | zaterdag 30 januari 2010 @ 11:46 |
quote:Dat je de volledige auto moet kunnen zien die voor je staat. | |
Googolplexian | zaterdag 30 januari 2010 @ 12:04 |
quote:Dus afhankelijk van de hoogte van je auto en je eigen lengte? Vrachtwagens mogen dus 1cm op je achterkant staan? | |
FransDeens | zaterdag 30 januari 2010 @ 12:05 |
quote:Dat was precies wat ik dacht. Een leuk regeltje om je dwangneurose mee te voeden, maar het raakt natuurlijk kant noch wal. | |
Morthill | zaterdag 30 januari 2010 @ 13:32 |
quote:tijdens rijlessen zeggen ze niet voor de grap dat je de achterbanden van de auto voor je nog moet kunnen zien. | |
Googolplexian | zaterdag 30 januari 2010 @ 14:03 |
quote:Was natuurlijk een grap ... 2 seconden bij een stoplicht is een steeds langer wordende afstand tot in de oneindigheid. 2 Meter, okay ... 2 seconden ... succes! | |
Morthill | zaterdag 30 januari 2010 @ 14:05 |
quote:Was het een grap ![]() | |
Googolplexian | zaterdag 30 januari 2010 @ 14:29 |
quote:Dan snap ik niet waarom je me citeerde. | |
Morthill | zaterdag 30 januari 2010 @ 14:51 |
quote:Omdat ik even een serieus punt wilde maken aan de hand van je 'lollige' opmerking | |
Googolplexian | zaterdag 30 januari 2010 @ 14:56 |
quote:Geen goed punt want er valt niets te "moeten" wat betreft je voorganger kunnen zien bij het stoplicht. Het is een middel om je rijgedrag op peil te krijgen, meer niet. In het geval van TS is degene die tegen het stilstaande voertuig rijdt fout. Gewoon voor de volle 100%. | |
Morthill | zaterdag 30 januari 2010 @ 15:18 |
quote:Ik zeg toch ook helemaal niet dat het niet zo is. Mijn punt is dat men gewoon afstand heeft te houden en dat dit soort ongelukken ook voorkomen kunnen worden als men luistert naar zijn/haar rijinstructeur. | |
FransDeens | zaterdag 30 januari 2010 @ 15:26 |
Conclusies: - Een beetje afstand houden bij het stoplicht of op een helling is wenselijk. Een aardige definitie van 'een beetje afstand' is dat vanuit de achterste auto de achterbanden van de voorste auto nog te zien zijn, maar dit is geen officiële regel. - Als een auto op een helling achteruit tegen een stilstaande auto aanrijdt ligt de schuld bij de bestuurder van de voorste auto, onafhankelijk van de initiële afstand tussen beide voertuigen. | |
ArnoKlaassen | maandag 1 februari 2010 @ 18:15 |
quote:Dat klopt maar dan zul je wel getuigen moet hebben. Als de voorste bestuurder zegt dat hij werd aangereden wint ie het altijd | |
FransDeens | maandag 1 februari 2010 @ 20:06 |
Wat een onzin. Als jij daadwerkelijk achterop een auto rijdt ben je - in principe - altijd schuldig. Als een automobilist achteruit tegen jouw auto aan rijdt en beweert dat jij achterop bent gereden zullen jullie allebei getuigen nodig hebben om je beweringen te onderbouwen. [ Bericht 51% gewijzigd door FransDeens op 01-02-2010 20:18:10 ] | |
CyclingGirl | dinsdag 2 februari 2010 @ 11:33 |
En wat als er voor beiden geen getuigen zijn? Of getuigen zijn die beiden in het voordeel van de bestuurders pleiten? | |
willempjewever | dinsdag 2 februari 2010 @ 11:41 |
quote:Bij een simpele aanrijding worden geen getuigen gehoord. Sterker nog, er komt niet eens meer politie opdraven voor zoiets. Dit is gewoon een verzekeringskwestie. | |
Marijkezwolle | dinsdag 2 februari 2010 @ 12:11 |
quote:Het is gebruikelijk dat je samen een aanrijdingsformulier invult en ondertekent op het moment dat het ongeval gebeurd is. In geval van niet mee willen werken zou ik de politie bellen. Maar zodra dat formulier ingevuld en ondertekend is, is dat het wettelijke bewijs wat de situatie was. De tegenpartij kan dan wel zijn verhaal terugdraaien oid, maar daar heeft de verzekeraar niets aan ![]() | |
TommyGun | woensdag 3 februari 2010 @ 10:25 |
quote:Ik hou altijd iets van afstand op een helling, omdat er altijd prutsers zijn die naar achter rollen ![]() |