abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_32907676
Het rijden met slippende koppeling is natuurlijk niet goed voor de koppelingsplaat.
Maar bij het wegrijden is het wel even nodig volgens mij, zeker bij een benzine-auto aangezien die een zwakkere motor heeft dan een diesel.
Maar stel je nu voor je staat op een helling omhoog, is het dan schadelijk als je de koppeling op het aangrijpingspunt houdt? Hij slipt dan dus.

[sub(Meestal doe ik dat nooit, ook bij het filerijden laat ik hem (eenmaal op gang gekomen) meestal doorsukkelen in zijn 1)[/sub]
Een heer met stijl
pi_32907756
Volgens mij is dat idd schadelijk. Maar ik doe dat wel af en toe.
pi_32907763
Zolang je niet ineens plankgas geeft op het moment dat ie slipt maakt het geen drol uit; die dingen zijn daar juist voor gemaakt en ja de koppelingsplaten slijten daarvan, maargoed, je banden slijten ook van rijden en je remmen van remmen.

Ergo: als je normaal wegrijd is er niks aan de hand (en stinkt het ook niet )
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_32907795
ow....als je op een helling staat? Ja das wel niet zo bijster goed denk ik voor je koppelingsplaten
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_32907813
Trouwens ze zeggen ook dat je bij benzine/LPG gas bij moet geven, nou ik deed dus laatst een keer niet en het ging ook gewoon goed
Misschien had die auto gewoon een ubersterke motor...
Een heer met stijl
pi_32907830
quote:
Op donderdag 8 december 2005 00:31 schreef vosss het volgende:
ow....als je op een helling staat? Ja das wel niet zo bijster goed denk ik voor je koppelingsplaten
Hmm voortaan maar de handrem gebruiken dan
Een heer met stijl
pi_32907870
Bij benzine moet je idd meestal gas bijgeven anders slaat die af. Daarom is een diesel in een sukkelfile ook zo handig, hoef je alleen koppeling te laten opkomen.

btw mijn Kever kon je ook hetzelfde rijden als een diesel. (dus zonder gas te geven, en das toch echt een benzine)
pi_32907884
quote:
Op donderdag 8 december 2005 00:32 schreef Heer_van_Bartolhoven het volgende:

[..]

Hmm voortaan maar de handrem gebruiken dan
Ik gebruik gewoon de 'voetrem'.
pi_32907952
quote:
Op donderdag 8 december 2005 00:34 schreef HPoi het volgende:

[..]

Ik gebruik gewoon de 'voetrem'.
Rolt ie dan niet terug? Want je moet dan toch je voet bliksemsnel van de rem naar het gas pedaal bewegen?
Of heb je dan wel de koppeling om het aangrijpingspunt staan?
Een heer met stijl
pi_32907997
quote:
Op donderdag 8 december 2005 00:37 schreef Heer_van_Bartolhoven het volgende:

[..]

Rolt ie dan niet terug? Want je moet dan toch je voet bliksemsnel van de rem naar het gas pedaal bewegen?
Of heb je dan wel de koppeling om het aangrijpingspunt staan?
mensen die niet kunnen hellingtrekken zonder handrem laten hem terugrollen ja je moet gewoon terwijl je op de rem staat te stampen de koppeling laten opkomen totdat hij aangrijpt en dan idd je voet van de rem halen en gas bijgeven...
Hopeloos benzine verslaafd
pi_32908021
quote:
Op donderdag 8 december 2005 00:32 schreef Heer_van_Bartolhoven het volgende:
Trouwens ze zeggen ook dat je bij benzine/LPG gas bij moet geven, nou ik deed dus laatst een keer niet en het ging ook gewoon goed
Misschien had die auto gewoon een ubersterke motor...
ja er is ook een verschil tussen een 5 liter V8 op benzine en een 900cc 3cilinder uit een suzuki alto...

-edit-

voor zover ik weet is het overigens mogelijk om met zo'n beetje elke auto weg te trekken zonder gas te geven... (iig alle auto's waar ik mee gereden heb... en dat zijn er nogal wat..) alleen wel met gevoel voor de koppeling
Hopeloos benzine verslaafd
pi_32908065
quote:
Op donderdag 8 december 2005 00:37 schreef Heer_van_Bartolhoven het volgende:

[..]

Rolt ie dan niet terug? Want je moet dan toch je voet bliksemsnel van de rem naar het gas pedaal bewegen?
Of heb je dan wel de koppeling om het aangrijpingspunt staan?
Je voet op de rem houden en met je linkervoet op de koppeling net VOOR het aangrijpingspunt. Rechtervoet verplaatsen naar gaspendaal en linkervoet omhoog. Dat moet wel redelijk snel ja.

Komt het voordeel van de diesel, daar hoeft het niet bliksemsnel, zodra je je linkervoet omhoog doet bij de koppeling gaat die al rijden nl. Maarre, ik heb met lessen (5 jaar terug) toen deze methode en handrem geleerd, met helling trekken op examen heb ik ook gewoon voetrem methode gebruikt, vind ik ook fijner want dat gaat sneller en dan mis je niet snel het groene licht, alleen op zeer stijle hellingen gebruik ik de handrem soms, denk aan parkeergarage.
pi_32908081
quote:
Op donderdag 8 december 2005 00:39 schreef Youp het volgende:

[..]

ja er is ook een verschil tussen een 5 liter V8 op benzine en een 900cc 3cilinder uit een suzuki alto...
Daarom, dit was de auto van m'n ouders een 2.0 V6 Ford Mondeo, vrij krachtig vergeleken bij dat ding waarin ik gelest heb
Een heer met stijl
pi_32908115
quote:
Op donderdag 8 december 2005 00:39 schreef Youp het volgende:

[..]


voor zover ik weet is het overigens mogelijk om met zo'n beetje elke auto weg te trekken zonder gas te geven... (iig alle auto's waar ik mee gereden heb... en dat zijn er nogal wat..) alleen wel met gevoel voor de koppeling
Waren dat allemaal benzine-auto's dan?
Een heer met stijl
pi_32908135
quote:
Op donderdag 8 december 2005 00:42 schreef Heer_van_Bartolhoven het volgende:

[..]

Daarom, dit was de auto van m'n ouders een 2.0 V6 Ford Mondeo, vrij krachtig vergeleken bij dat ding waarin ik gelest heb
lesauto's zijn 99,99% van de tijd diesels... iedere diesel kan je op de koppeling alleen wegtrekken... en veel makkelijker nog dan zo'n 2 liter 6cilinder... want lichte 6cilinders missen over het algemeen nogal wat koppel op lage toeren... een 2 liter 4cilinder gaat 10x beter iig...
Hopeloos benzine verslaafd
pi_32908159
quote:
Op donderdag 8 december 2005 00:43 schreef Heer_van_Bartolhoven het volgende:

[..]

Waren dat allemaal benzine-auto's dan?
nee maar zeker meer dan de helft wel... varierend van 3 tot 8 cilinders...
Hopeloos benzine verslaafd
pi_32908187
quote:
Op donderdag 8 december 2005 00:41 schreef HPoi het volgende:
Je voet op de rem houden en met je linkervoet op de koppeling net VOOR het aangrijpingspunt. Rechtervoet verplaatsen naar gaspendaal en linkervoet omhoog. Dat moet wel redelijk snel ja.
Weet niet of dat bij andere auto's ook is (ben niet zo'n autokenner) maar de Corsa die hier staat is ook in staat om op de koppeling te rijden. Weliswaar niet zoals diesel auto's dat doen maar wel een kleine beetje. Als je dus op een helling staat en je laat je koppeling iets op komen dan kan je zonder te remmen de auto toch op dezelfde positie houden en dan is het slechts nog een kwestie van gas geven. Overigens is dit 'moment' erg klein en voor je het weet slaat je motor af maar toch
Band of Fok!kers Battlefield 2 Clan
84.244.162.88:16567 - Band of Fok!kkers Battlefield 2 Ranked Public Server
pi_32908239
overigens een beetje ontopic... ik sta bijna dagelijks op de koppeling op een hellinkje... en ik moet me dat maar eens af gaan leren... zeker met een eigen auto
Hopeloos benzine verslaafd
pi_32908304
quote:
Op donderdag 8 december 2005 00:47 schreef UnleashMitch het volgende:

[..]

Weet niet of dat bij andere auto's ook is (ben niet zo'n autokenner) maar de Corsa die hier staat is ook in staat om op de koppeling te rijden. Weliswaar niet zoals diesel auto's dat doen maar wel een kleine beetje. Als je dus op een helling staat en je laat je koppeling iets op komen dan kan je zonder te remmen de auto toch op dezelfde positie houden en dan is het slechts nog een kwestie van gas geven. Overigens is dit 'moment' erg klein en voor je het weet slaat je motor af maar toch
tsja, weet ook niet precies waaraan dat ligt. Waarschijnlijk koppel in lage toeren. Want mijn Kever met 1200cc motor was motorisch niet sterk maar reed als een diesel. (op koppeling gebied)

Overigens moet ik met mijn huidige auto flink veel gas geven, de koppeling is nl. bijna weg.
pi_32908491
Met mn lesauto kon ik dat ook doen, dat was een Volvo S40 op LPG, met mn eigen auto (benzine) geef ik eigenlijk altijd gas bij, heb nog nooit op alleen de koppeling geprobeerd weg te rijden. Als ik op een hellingkje op de handrem sta rij ik net zo makkelijk weg als normaal, dat is 1 handeling meer dan met normaal wegrijden (handrem los gooien), als je dat moment goed kan timen heb je nergens last van .
Smoke me a kipper, I'll be back for breakfast.
pi_32908584
Komt het eigenlijk ook weleens voor dat men hem laat afslaan door vergeten de koppeling in te trappen als men remt?
Een heer met stijl
  donderdag 8 december 2005 @ 01:14:23 #22
18811 sooty
Hab' meine Frist verlänge
pi_32908647
Vooral bij zoveel mogelijk toeren zo langzaam mogelijk laten opkomen en zoveel en zovaak mogelijk intrappen, het liefst bij zoveel mogelijk toeren. Dit voor zowel benzine als diesel..

Aldus * sooty , garagist en groothandel in koppelingsplaten.
HGW XX/7 gewidmet, in Dankbarkeit.
pi_32908953
quote:
Op donderdag 8 december 2005 01:14 schreef sooty het volgende:
Vooral bij zoveel mogelijk toeren zo langzaam mogelijk laten opkomen en zoveel en zovaak mogelijk intrappen, het liefst bij zoveel mogelijk toeren. Dit voor zowel benzine als diesel..

Aldus * sooty , garagist en groothandel in koppelingsplaten.
Whahaha...ja ik weet nog net wel dat dat niet goed is
Een heer met stijl
pi_32909127
quote:
Op donderdag 8 december 2005 01:10 schreef Heer_van_Bartolhoven het volgende:
Komt het eigenlijk ook weleens voor dat men hem laat afslaan door vergeten de koppeling in te trappen als men remt?
Dat is me wel eens overkomen maar slechts 1 of 2 keer en dan heeeel in het begin. Dan ben je met allerlei dingen om je heen bezig (met het verkeer om je heen) en dan vergeet je de koppeling in te trappen. Aangezien de auto (iig de Corsa hier) totaal ander gedrag gaat vertonen als ie al afremmende onder de 40km/u komt leer je meteen de link tussen dat andere gedrag en het intrappen van de koppeling. Daarom komt het daarna ook niet meer voor
Band of Fok!kers Battlefield 2 Clan
84.244.162.88:16567 - Band of Fok!kkers Battlefield 2 Ranked Public Server
pi_32911334
Of een auto makkelijk wegrijd vanaf koppeling hangt af van aangrijpingspunt, stationair toerental (als ie veel toeren draait stationair rij je makkelijker weg, duh ) versnellingsbakverhoudingen en motorkarakter.

Weer de Civic 1.3: die reed extreem makkelijk weg: die heeft ook belachelijk korte bakverhoudingen waardoor ie heel makkelijk wegloopt zonder horten stoten ook al doe je lomp.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')