Je rijdt tegen stilstaand verkeer ... dus je bent fout, lijkt mij.quote:Op vrijdag 29 januari 2010 14:05 schreef CyclingGirl het volgende:
Het volgende, er is file. Je staat op een soort van heuveltje. Achter je staat iemand met zijn auto erg dicht bij je bumper. De file gaat rijden maar je beheerst de hellingproef niet goed en je gaat een stukje met de auto naar achter en je raakt de bumper van de auto achter je, wie is er dan fout?
Deze situatie is niet aan de hand geweest maar ik vroeg het mij gewoon af. Gisteren stond ik vast in de Drechttunnel en de vrachtauto voor mij ging tijdens het optrekken een stukje achteruit mijn kant uit, ik had gelukkig genoeg afstand maar ik heb ook wel eens dat ze super dicht op mij staan.
Jij beheerst iets niet, dus jij zit fout.quote:Op vrijdag 29 januari 2010 14:05 schreef CyclingGirl het volgende:
[...]je beheerst de hellingproef niet goed [...]wie is er dan fout?
Niet direct. De bestuurder achter je had rekening moeten houden met de helling. Bumperkleven mag rijdend niet, stilstaand waarschijnlijk ook niet.quote:Op vrijdag 29 januari 2010 14:16 schreef Cothen het volgende:
[..]
Jij beheerst iets niet, dus jij zit fout.
Niet in geval van stilstaand verkeer, dat staat los van bumperkleven natuurlijk. Degene die in dit geval beweegt is fout.quote:Op vrijdag 29 januari 2010 14:17 schreef Barcaconia het volgende:
[..]
Niet direct. De bestuurder achter je had rekening moeten houden met de helling. Bumperkleven mag rijdend niet, stilstaand waarschijnlijk ook niet.
Daar is geen regel voor in files. Voor tegen stilstaande voertuigen aanrijden wel.quote:Op vrijdag 29 januari 2010 14:17 schreef Barcaconia het volgende:
[..]
Niet direct. De bestuurder achter je had rekening moeten houden met de helling. Bumperkleven mag rijdend niet, stilstaand waarschijnlijk ook niet.
Geen regel? Ik vind het wel raar. Als je haast tegen een auto gaat staan op een helling lijkt het me niet dat het 100% de fout is van de voorste auto als die iets terugzakt.quote:Op vrijdag 29 januari 2010 14:19 schreef Googolplexian het volgende:
[..]
Daar is geen regel voor in files. Voor tegen stilstaande voertuigen aanrijden wel.
Je hoort niet terug te zakken, simpel als datquote:Op vrijdag 29 januari 2010 14:21 schreef Barcaconia het volgende:
[..]
Geen regel? Ik vind het wel raar. Als je haast tegen een auto gaat staan op een helling lijkt het me niet dat het 100% de fout is van de voorste auto als die iets terugzakt.
Natuurlijk wel.quote:Op vrijdag 29 januari 2010 14:21 schreef Barcaconia het volgende:
[..]
Geen regel? Ik vind het wel raar. Als je haast tegen een auto gaat staan op een helling lijkt het me niet dat het 100% de fout is van de voorste auto als die iets terugzakt.
Valt ook prima te beargumenteren dat je remmen er mee kapten op dat moment ... is het TOCH jouw schuld.quote:Op vrijdag 29 januari 2010 14:24 schreef Morthill het volgende:
Ja, maar er is ook een artikel dat zegt dat je geen gevaar mag vormen voor je medeweggebruikers. Er valt prima te beargumenteren dat je rekening moet houden met het feit dat mensen soms een stukje terugschuiven bij een helling en dat je dus afstand moet houden.
Al betwijfel ik dat je er bij een rechter mee wegkomt
Dus file parkeren mag niet?quote:Op vrijdag 29 januari 2010 14:17 schreef Barcaconia het volgende:
[..]
Niet direct. De bestuurder achter je had rekening moeten houden met de helling. Bumperkleven mag rijdend niet, stilstaand waarschijnlijk ook niet.
Je mag voor een verkeerslicht bijvoorbeeld gewoon dicht op je voorganger gaan staan hoorquote:Op vrijdag 29 januari 2010 14:17 schreef Barcaconia het volgende:
[..]
Niet direct. De bestuurder achter je had rekening moeten houden met de helling. Bumperkleven mag rijdend niet, stilstaand waarschijnlijk ook niet.
quote:Op vrijdag 29 januari 2010 14:22 schreef Marijkezwolle het volgende:
[..]
Je hoort niet terug te zakken, simpel als dat
Sinds wanneer ben je een gevaar als je per ongeluk iets te dicht op een stilstaande auto staat? Dat is toch ook niet het geval wanneer je file parkeert ed? Ik snap je punt, maar het lijkt mij niet van toepassing hieropquote:Op vrijdag 29 januari 2010 14:24 schreef Morthill het volgende:
Ja, maar er is ook een artikel dat zegt dat je geen gevaar mag vormen voor je medeweggebruikers. Er valt prima te beargumenteren dat je rekening moet houden met het feit dat mensen soms een stukje terugschuiven bij een helling en dat je dus afstand moet houden.
Al betwijfel ik dat je er bij een rechter mee wegkomt
daarom leren ze je ook dat je niet te dichtbij moet gaan staan, maar zo dat je de wielen van je voorganger nog kunt zien.. puur voor die lutsers die de hellingproef niet beheersenquote:Op vrijdag 29 januari 2010 14:31 schreef CyclingGirl het volgende:
Ja ik vroeg het mij gewoon af. Ik zag die vrachtauto voor mij naar achteren schuiven en ik dacht van ja, ik hou nu wel afstand maar wat als ik er nou wat dichter tegen aan staat, dan moet ik ook naar achteren of hij raakt mij, of ik raak degene achter mij weer.
Goed voor je autoquote:Op vrijdag 29 januari 2010 14:33 schreef Ladylike het volgende:
[..]
daarom leren ze je ook dat je niet te dichtbij moet gaan staan, maar zo dat je de wielen van je voorganger nog kunt zien.. puur voor die lutsers die de hellingproef niet beheersen
Daarom sta ik trouwens altijd met mijn koppeling in hellingproef, nooit met mijn handrem. Zo heb ik totale controle over mijn auto.
dat mijn linker been een beetje moe wordt, heb ik maar te slikken
Die heb ik niet eens gehadquote:Op vrijdag 29 januari 2010 14:27 schreef Chinless het volgende:
[..]
Dus file parkeren mag niet?
Overigens klopt het wat er staat: Rijdend verkeer is verkeerd. Ookal staat die persoon dicht op je, maar je hebt die hellingproof niet voor niets gehad bij je examen.
maar bij te steile hellingen is dat niet altijd verstandig vanwege het gloeiend heet worden van de koppelingsplaatquote:Op vrijdag 29 januari 2010 14:33 schreef Ladylike het volgende:
[..]
daarom leren ze je ook dat je niet te dichtbij moet gaan staan, maar zo dat je de wielen van je voorganger nog kunt zien.. puur voor die lutsers die de hellingproef niet beheersen
Daarom sta ik trouwens altijd met mijn koppeling in hellingproef, nooit met mijn handrem. Zo heb ik totale controle over mijn auto.
dat mijn linker been een beetje moe wordt, heb ik maar te slikken
I know, maar het gaat om het principe. Tijdens het parkeren rij ik ook terwijl de auto's achter en voor mij wss stil staan.quote:Op vrijdag 29 januari 2010 14:29 schreef Misan het volgende:
[..]
parkeren is wat anders dan stilstaan
Dat klopt, je krijgt in principe maar 2 van de 5 bijzondere verrichtingen, maar je leert ze overigens wel alle 5 tijdens het lessen. Een beetje rij instructeur laat de leerling dan ook niet opgaan voor hij/zij dit wel beheerst.quote:Op vrijdag 29 januari 2010 14:36 schreef ShizzleMyDizzle het volgende:
[..]
Die heb ik niet eens gehad. En fileparkeren ook niet
Maargoed gezien deze kwestie: er is ook een verschil tussen een stukje terug rollen of een halve meter terugrollen, en alsmede is er ook een verschil tussen 1 meter achter de auto staan of 25 centimeter.
Als je er echt bijna in kruipt is het gewoon eigen schuld dikke bult, op fikse hellingen zie ik 9/10 auto's 20 cm ofzo naar achter komen dus
wat? die 3 x hellingproef staan per jaarquote:
Aan de andere kant, hoe slecht let je op als je niet doorhebt dat de auto voor je 15cm dichterbij komt. Beetje slimme automobilist houdt meer in de gaten dan het stoplicht en heeft dan al lang op de claxon geramd.quote:Op vrijdag 29 januari 2010 14:39 schreef CyclingGirl het volgende:
Ik heb met beide geleerd zowel met handrem als met koppeling. Als ie gaat trillen dan gelijk gas en dat gaat altijd goed. Ik heb ook altijd geleerd dat je idd voldoende afstand moet houden als je stil staat voor een stoplicht of in een file, je weet immers nooit.
Toch valt mij altijd op dat mensen super dicht op je gaan staan. Ik heb ook al eens gezien dat een auto +/- 15cm naar achteren schoof en al op de bumper van degene die erachter stond terecht kwam. Dan denk ik van ja, je kan weten dat niet iedereen die hellingproef onder de knie heeft.
100% niet. Ten eerste moet je altijd voldoende afstand houden. Maar dan nog zie het maar eens te bewijzen dat de persoon naar achteren reed.quote:Op vrijdag 29 januari 2010 14:21 schreef Barcaconia het volgende:
[..]
Geen regel? Ik vind het wel raar. Als je haast tegen een auto gaat staan op een helling lijkt het me niet dat het 100% de fout is van de voorste auto als die iets terugzakt.
Nou zeg dan maar versneld dagdag tegen je koppelingsplaten! Dat slijt als een idioot op die manier.quote:Op vrijdag 29 januari 2010 14:33 schreef Ladylike het volgende:
[..]
daarom leren ze je ook dat je niet te dichtbij moet gaan staan, maar zo dat je de wielen van je voorganger nog kunt zien.. puur voor die lutsers die de hellingproef niet beheersen
Daarom sta ik trouwens altijd met mijn koppeling in hellingproef, nooit met mijn handrem. Zo heb ik totale controle over mijn auto.
dat mijn linker been een beetje moe wordt, heb ik maar te slikken
heel goed voor de koppelingquote:Op vrijdag 29 januari 2010 14:33 schreef Ladylike het volgende:
[..]
daarom leren ze je ook dat je niet te dichtbij moet gaan staan, maar zo dat je de wielen van je voorganger nog kunt zien.. puur voor die lutsers die de hellingproef niet beheersen
Daarom sta ik trouwens altijd met mijn koppeling in hellingproef, nooit met mijn handrem. Zo heb ik totale controle over mijn auto.
dat mijn linker been een beetje moe wordt, heb ik maar te slikken
Jullie zijn echt mafquote:Op vrijdag 29 januari 2010 14:42 schreef -_Tommy_- het volgende:
[..]
Nou zeg dan maar versneld dagdag tegen je koppelingsplaten! Dat slijt als een idioot op die manier.
3x maar? Goh... Waar woon jij? Ik heb het toch wel regelmatig in parkeergarages, viaducten, opritten, stoplichten en elke andere plaats waar het niet recht is. Dan gewoon het voetje op de rem of eventueel de handrem. Maar laat hem echt nooit met de koppeling hangen.quote:Op vrijdag 29 januari 2010 14:41 schreef Ladylike het volgende:
[..]
wat? die 3 x hellingproef staan per jaar
kom op....
Ja meestal doe ik ook gewoon mn voet op de rem, wat ik meer bedoelde was, dat ik het niet met rem los..koppeling in en handrem opgetrokken doequote:Op vrijdag 29 januari 2010 14:44 schreef -_Tommy_- het volgende:
[..]
3x maar? Goh... Waar woon jij? Ik heb het toch wel regelmatig in parkeergarages, viaducten, opritten, stoplichten en elke andere plaats waar het niet recht is. Dan gewoon het voetje op de rem of eventueel de handrem. Maar laat hem echt nooit met de koppeling hangen.
Slijt gewoon een stuk harder.quote:Op vrijdag 29 januari 2010 14:43 schreef Ladylike het volgende:
[..]
Jullie zijn echt maf
dat valt wel mee (jahaaa ik geef toe dat de slijtage iets hoger is dan wanneer je de koppeling ingedrukt houdt, maar jezus met een goede koppeling merk je dat nauwelijks).
nopequote:Op vrijdag 29 januari 2010 14:49 schreef Googolplexian het volgende:
[..]
Slijt gewoon een stuk harder.
Keihard optrekken met koude motor merk je ook niet van de de motor daar enorm onder lijdt ... tenzij je langer dan 2-3 jaar met een auto moet doen.
Jij least?
Nou ... dan voorspel ik binnenkort een uitgave van rond de 400 eu (dealer)quote:Op vrijdag 29 januari 2010 14:51 schreef Ladylike het volgende:
[..]
nope
ik rijd zelfs alfa, waar dus je koude motor opmerking nog meer van toepassing is
wij hadden onze Guilietta uitgeleend.. 2 avonden...
nokkeas scherp omdat die gozer met een koude motor gescheurd had
alu blokjes kunnen er nog minder goed tegen
als de koppeling echt zo hard deed slijten, hoe ik rijd, had ik dat toch wel moeten merken omdat wij juist auto's rijden waar al minimaal een ton op zit
helaas voor alle sceptici heb ik al een alfa geschorst met meer dan 3 ton op de klok (en alleen maar omdat ik ff geen geld heb om de rubbertjes, stuurbekrachtiging enzo te vervangen voor de keuring)quote:Op vrijdag 29 januari 2010 14:53 schreef Googolplexian het volgende:
[..]
Nou ... dan voorspel ik binnenkort een uitgave van rond de 400 eu (dealer)
Ik weet wat het kost, mijn man is automonteurquote:Op vrijdag 29 januari 2010 14:53 schreef Googolplexian het volgende:
[..]
Nou ... dan voorspel ik binnenkort een uitgave van rond de 400 eu (dealer)
Koppelingsplaten auto naar de klote: 600 euro schade
Dan WEET je dat het niet goed is voor je koppelingquote:Op vrijdag 29 januari 2010 14:57 schreef Ladylike het volgende:
[..]
Ik weet wat het kost, mijn man is automonteur
oh ja en ik geef ook toe dat de slijtage hoger is, in dit topic, een paar posts terug.quote:Op vrijdag 29 januari 2010 14:58 schreef Googolplexian het volgende:
[..]
Dan WEET je dat het niet goed is voor je koppeling
edit : Deze discussie is al eens gevoerd dus weer OT ^^ ( Wegrijden met slippende koppeling (benzineauto) )
Hartstikke leuk, maar dan mompel ik iets met stilstaand verkeer en bijzondere verrichtingenquote:Op vrijdag 29 januari 2010 20:49 schreef Sobraine het volgende:
* Sobraine Mompelt iets over afstand houden.
ik snap het ook niet. Het is zo simpel.quote:Op vrijdag 29 januari 2010 21:13 schreef ibaneX het volgende:
Is het nou zo moeilijk om gewoon weg te rijden zonder achteruit te gaan. Malloten, Gewoon handrem aanrossen. Bij het wegrijden de koppeling oplaten komen, als je merk dat die aangrijpt geef je iets gas bij en doe je de handrem er vanaf. Viola
Dat dus.quote:Op vrijdag 29 januari 2010 21:16 schreef gateway het volgende:
als jij dicht achterop je voorligger gaat staan, en hij zou om wat voor reden dan ook iets achteruit rijden/rollen, denk ik dat jij net zo fout bent. Afstand houden!
Lijkt me duidelijk dat de bestuurder van het voertuig dat staat te bumperkleven niet de weg kan zien, en dus al in overtreding is.quote:Artikel 19 rvv1990:
De bestuurder moet in staat zijn zijn voertuig tot stilstand te brengen binnen de afstand waarover hij de weg kan overzien en waarover deze vrij is.
Alleen zijn voertuig staat al stil, dus hij is in staat het wegdek te overzien binnen de afstand waarvan hij nog kn stoppen...quote:Op zaterdag 30 januari 2010 09:03 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Lijkt me duidelijk dat de bestuurder van het voertuig dat staat te bumperkleven niet de weg kan zien, en dus al in overtreding is.
Maar die auto staat er niet plotseling, en ik mag aannemen dat de auto heeft bewogen voor deze stil kwam te staan achter de auto ervoor. Het wegdek is ook niet plotseling onzichtbaar. Mijn interpretatie is dat het wegdek voor je ten alle tijde zichtbaar moet zijn. Is dat niet zo, dan ben je als achterligger al in overtreding.quote:Op zaterdag 30 januari 2010 09:20 schreef Morthill het volgende:
[..]
Alleen zijn voertuig staat al stil, dus hij is in staat het wegdek te overzien binnen de afstand waarvan hij nog kn stoppen...
DAt is een leuke interpretatie, maar dat staat er niet. Er staat dat je je voertuig tot stilstand moet kunnen brengen binnen die afstand, niet dat je te allen tijde die afstand moet houden. Hij hield die afstand dus voor hij remde bij dat stoplicht, want hij kon tot stilstand komen binnen de afstand waar hij de weg kon overzien en waarbinnen deze vrij was. Dus nee, hij stond er niet plots, maar hij heeft zich wel aan de regels gehouden, want anders was er al eerder een ongeluk gebeurd.quote:Op zaterdag 30 januari 2010 09:33 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Maar die auto staat er niet plotseling, en ik mag aannemen dat de auto heeft bewogen voor deze stil kwam te staan achter de auto ervoor. Het wegdek is ook niet plotseling onzichtbaar. Mijn interpretatie is dat het wegdek voor je ten alle tijde zichtbaar moet zijn. Is dat niet zo, dan ben je als achterligger al in overtreding.
Nee, dat is meer een regel dat je niet tegen auto's aan mag rijdenquote:Op zaterdag 30 januari 2010 09:03 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Lijkt me duidelijk dat de bestuurder van het voertuig dat staat te bumperkleven niet de weg kan zien, en dus al in overtreding is.
Dat dus, dus geef het gewoon opquote:Op zaterdag 30 januari 2010 10:17 schreef Misan het volgende:
Feit blijft dat je fout bent als je tegen een stilstaande auto aan rijdt, of het nu vooruit of achteruit is
(Ik quote mezelf maar een keer, want niet iedereen is in staat meer dan 5 regels tekst te lezen.)quote:Op zaterdag 30 januari 2010 10:14 schreef Ridocar het volgende:
Dat degene die al rijdend een aanrijding veroorzaakt de schuld heeft, staat. Punt.
En hoeveel afstand zat je dan aan te denken, 2 seconden?quote:Op zaterdag 30 januari 2010 11:23 schreef blup het volgende:
Aan de ene kant, de 2e auto moet ten alle tijden afstand houden.
De 1e auto rijdt achteruit(!)(voorrang geven aan alles) tegen een stilstaande auto..
Dat je de volledige auto moet kunnen zien die voor je staat.quote:Op zaterdag 30 januari 2010 11:30 schreef FransDeens het volgende:
[..]
En hoeveel afstand zat je dan aan te denken, 2 seconden?
Dus afhankelijk van de hoogte van je auto en je eigen lengte? Vrachtwagens mogen dus 1cm op je achterkant staan?quote:Op zaterdag 30 januari 2010 11:46 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Dat je de volledige auto moet kunnen zien die voor je staat.
Dat was precies wat ik dacht. Een leuk regeltje om je dwangneurose mee te voeden, maar het raakt natuurlijk kant noch wal.quote:Op zaterdag 30 januari 2010 12:04 schreef Googolplexian het volgende:
[..]
Dus afhankelijk van de hoogte van je auto en je eigen lengte? Vrachtwagens mogen dus 1cm op je achterkant staan?
tijdens rijlessen zeggen ze niet voor de grap dat je de achterbanden van de auto voor je nog moet kunnen zien.quote:Op zaterdag 30 januari 2010 11:07 schreef Googolplexian het volgende:
Leuke nieuwe regel : 2 seconden afstand bij het stoplicht
Was natuurlijk een grap ... 2 seconden bij een stoplicht is een steeds langer wordende afstand tot in de oneindigheid.quote:Op zaterdag 30 januari 2010 13:32 schreef Morthill het volgende:
[..]
tijdens rijlessen zeggen ze niet voor de grap dat je de achterbanden van de auto voor je nog moet kunnen zien.
Was het een grapquote:Op zaterdag 30 januari 2010 14:03 schreef Googolplexian het volgende:
[..]
Was natuurlijk een grap ... 2 seconden bij een stoplicht is een steeds langer wordende afstand tot in de oneindigheid.
2 Meter, okay ... 2 seconden ... succes!
Dan snap ik niet waarom je me citeerde.quote:Op zaterdag 30 januari 2010 14:05 schreef Morthill het volgende:
[..]
Was het een grapgoh, dat had ik niet door. Ik dacht dat je met een snelheid van 0m/s best 2 seconden afstand kon houden...
Omdat ik even een serieus punt wilde maken aan de hand van je 'lollige' opmerkingquote:Op zaterdag 30 januari 2010 14:29 schreef Googolplexian het volgende:
[..]
Dan snap ik niet waarom je me citeerde.
Geen goed punt want er valt niets te "moeten" wat betreft je voorganger kunnen zien bij het stoplicht.quote:Op zaterdag 30 januari 2010 14:51 schreef Morthill het volgende:
[..]
Omdat ik even een serieus punt wilde maken aan de hand van je 'lollige' opmerking
Ik zeg toch ook helemaal niet dat het niet zo is. Mijn punt is dat men gewoon afstand heeft te houden en dat dit soort ongelukken ook voorkomen kunnen worden als men luistert naar zijn/haar rijinstructeur.quote:Op zaterdag 30 januari 2010 14:56 schreef Googolplexian het volgende:
[..]
Geen goed punt want er valt niets te "moeten" wat betreft je voorganger kunnen zien bij het stoplicht.
Het is een middel om je rijgedrag op peil te krijgen, meer niet.
In het geval van TS is degene die tegen het stilstaande voertuig rijdt fout.
Gewoon voor de volle 100%.
Dat klopt maar dan zul je wel getuigen moet hebben. Als de voorste bestuurder zegt dat hij werd aangereden wint ie het altijdquote:Op zaterdag 30 januari 2010 15:26 schreef FransDeens het volgende:
Conclusies:
- Een beetje afstand houden bij het stoplicht of op een helling is wenselijk. Een aardige definitie van 'een beetje afstand' is dat vanuit de achterste auto de achterbanden van de voorste auto nog te zien zijn, maar dit is geen officiële regel.
- Als een auto op een helling achteruit tegen een stilstaande auto aanrijdt ligt de schuld bij de bestuurder van de voorste auto, onafhankelijk van de initiële afstand tussen beide voertuigen.
Bij een simpele aanrijding worden geen getuigen gehoord. Sterker nog, er komt niet eens meer politie opdraven voor zoiets. Dit is gewoon een verzekeringskwestie.quote:Op dinsdag 2 februari 2010 11:33 schreef CyclingGirl het volgende:
En wat als er voor beiden geen getuigen zijn? Of getuigen zijn die beiden in het voordeel van de bestuurders pleiten?
Het is gebruikelijk dat je samen een aanrijdingsformulier invult en ondertekent op het moment dat het ongeval gebeurd is. In geval van niet mee willen werken zou ik de politie bellen. Maar zodra dat formulier ingevuld en ondertekend is, is dat het wettelijke bewijs wat de situatie was. De tegenpartij kan dan wel zijn verhaal terugdraaien oid, maar daar heeft de verzekeraar niets aanquote:Op dinsdag 2 februari 2010 11:33 schreef CyclingGirl het volgende:
En wat als er voor beiden geen getuigen zijn? Of getuigen zijn die beiden in het voordeel van de bestuurders pleiten?
Ik hou altijd iets van afstand op een helling, omdat er altijd prutsers zijn die naar achter rollenquote:Op vrijdag 29 januari 2010 20:49 schreef Sobraine het volgende:
* Sobraine Mompelt iets over afstand houden.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |