abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_77415191
Ik heb thuis helaas geen schuurtje of andere plek waar ik mijn fiets kan stallen en ik heb het idee dat mijn tweewieler aardig te lijden heeft van het winterweer...

Toen het begin deze week behoorlijk vroor, maakten mijn trappers plotseling geen contact meer met de ketting. Kon dus trappen tot ik een ons woog. Ik hield echter stug vol en na ongeveer 100 meter steppen werkte de ketting plotseling wèl, en kon ik gewoon naar het station fietsen.

Diezelfde dag wilde ik 's middags weer naar huis fietsen en wederom maakten de trappers geen contact met de ketting. Aangezien het die ochtend had gewerkt om gewoon te blijven proberen, deed ik dat nu ook, maar zonder succes. De hele rit naar huis (ik was te koppig om af te stappen en te gaan lopen) heb ik gestept en getrappeld . Een man haalde me in en riep: "Ik denk dat de ketting eraf ligt, hoor!"

Ik nam aan dat hij gelijk had en heb de fiets de rest van de week niet gebruikt, ik ben maar gaan lopen. Ik wilde de fiets vandaag naar de fietsenmaker brengen, maar nu doet ie het ineens weer!

Moet ik me zorgen maken, of is dit normaal als het zo koud is? Kan de ketting bevriezen? Iemand enig idee?
  vrijdag 29 januari 2010 @ 14:00:33 #2
180648 iFries
Fryske linkse boomknuffelaar
pi_77415493
Ik denk eerder dat ie verroest is door het vele zout en water
Frysk bloed tsjoch op!
pi_77415606
Alsnog maar even naar de fietsenmaker gaan dus?

Of gewoon een nieuwe fiets kopen?
  vrijdag 29 januari 2010 @ 14:03:46 #4
148588 rulerofdeath
Ruler the Rotting-BrainEater
pi_77415634
quote:
Op vrijdag 29 januari 2010 14:03 schreef Evelien het volgende:
Alsnog maar even naar de fietsenmaker gaan dus?

Of gewoon een nieuwe fiets kopen?
ja, ik verkoop m'n auto ook als de asbak vol zit
Learn as if you're going to live forever, Live as if you're going to die tomorrow
De BIE®TAFELop youtube en dumpert _O_ >100k views *O*
I wanna die the same way I was born: Screaming and covered with blood
Arbeit macht frei. Ik heb nu 40 jaar vakantie *O*
pi_77415713
gewoon de kettingkast open maken en kijken ?

1 ) Smeer + metaal, bevriezen meestal niet
2 ) tandwiel van je trappers valt in de openingen van de ketting. Als je niet vooruit gaat bij trappen, 99,9% zeker kans dat hij eraf ligt.
pi_77415811
quote:
Op vrijdag 29 januari 2010 14:05 schreef Elcadarn het volgende:
gewoon de kettingkast open maken en kijken ?

1 ) Smeer + metaal, bevriezen meestal niet
2 ) tandwiel van je trappers valt in de openingen van de ketting. Als je niet vooruit gaat bij trappen, 99,9% zeker kans dat hij eraf ligt.
Tja, da's dus het vreemde, het ene moment doet ie het wel en het andere niet. Ik dacht, misschien is er water tussen gekomen en is dát bevroren...
Ik ga zo even kijken. Nog nooit een kettingkast opengemaakt . Kan ik dat wel? Sorry, ik ben echt een ontzettend meisje
quote:
Op vrijdag 29 januari 2010 14:03 schreef rulerofdeath het volgende:

[..]

ja, ik verkoop m'n auto ook als de asbak vol zit
Ik heb eerder een fiets weg moeten doen omdat de ketting niet meer te redden bleek, hoor... Zo vreemd is mijn redenatie helemaal niet.
  vrijdag 29 januari 2010 @ 14:08:46 #7
148588 rulerofdeath
Ruler the Rotting-BrainEater
pi_77415867
quote:
Op vrijdag 29 januari 2010 14:07 schreef Evelien het volgende:

[..]

Tja, da's dus het vreemde, het ene moment doet ie het wel en het andere niet. Ik ga zo even kijken. Nog nooit een kettingkast opengemaakt . Kan ik dat wel? Sorry, ik ben echt een ontzettend meisje
[..]

Ik heb eerder een fiets weg moeten doen omdat de ketting niet meer te redden bleek, hoor... Zo vreemd is mijn redenatie helemaal niet.
wel eens gehoord dat je onderdelen apart kunt kopen? Een fietsketting bijvoorbeeld
Learn as if you're going to live forever, Live as if you're going to die tomorrow
De BIE®TAFELop youtube en dumpert _O_ >100k views *O*
I wanna die the same way I was born: Screaming and covered with blood
Arbeit macht frei. Ik heb nu 40 jaar vakantie *O*
  vrijdag 29 januari 2010 @ 14:08:48 #8
289263 Brerius
wie strooit, die oogst
pi_77415869
euhm ook ooit van gehoord om de ketting regelmatig van een paar druppeltjes olie te voorzien.
Want dat was mijn probleem ook alleen mijn fiets stond binnen. Na wat druppeltjes kettingsmeer kon ik weer als een gek fietsen. Tenzij je liever 50 euro wilt gaan betalen bij de fietsen klungelaar.
pi_77415892
quote:
Op vrijdag 29 januari 2010 14:07 schreef Evelien het volgende:
Een ketting vervangen of zelfs laten vervangen is niet duur hoor, tenzij je voor 50,- een nieuwe fiets krijgt.
pi_77415944
quote:
Op vrijdag 29 januari 2010 14:09 schreef Stokkie_ het volgende:

[..]

Een ketting vervangen of zelfs laten vervangen is niet duur hoor, tenzij je voor 50,- een nieuwe fiets krijgt.
Ik koop nooit voor meer dan 50 euro een nieuwe fiets, inderdaad. Daarvoor worden ze me toch iets te vaak gejat. Maar ik vind die olie wel een goed idee, wat voor soort olie moet ik dan hebben..? Heeft dat een bepaalde naam? Kruipolie of smeerolie..?
pi_77415945
quote:
Op vrijdag 29 januari 2010 14:08 schreef rulerofdeath het volgende:

[..]

wel eens gehoord dat je onderdelen apart kunt kopen? Een fietsketting bijvoorbeeld
echt waar?!

pi_77415970
quote:
Op vrijdag 29 januari 2010 14:08 schreef rulerofdeath het volgende:

[..]

De fietsenmaker verklaarde die fiets total los... Volgens mij was dat alleen omdat de ketting niet goed meer was. Ben ik dan genaaid?
  vrijdag 29 januari 2010 @ 14:13:46 #13
180648 iFries
pi_77416073
quote:
Op vrijdag 29 januari 2010 14:11 schreef Evelien het volgende:

[..]

De fietsenmaker verklaarde die fiets total los... Volgens mij was dat alleen omdat de ketting niet goed meer was. Ben ik dan genaaid?
Jup! En waarschijnlijk ook nog zonder te zoenen
Frysk bloed tsjoch op!
pi_77416160
quote:
Op vrijdag 29 januari 2010 14:13 schreef iFries het volgende:

[..]

Jup! En waarschijnlijk ook nog zonder te zoenen
Gelukkig wel

Maar da's balen... Het was nog een kennis van me ook
pi_77416221
quote:

[..]

Had ie een fietsje voor je klaarstaan? Dan misschien wel, anderzijds als je ketting dusdanig verroest/stroef is dat hij niet meer loopt dan zal de rest er omheen ook wel niet goed meer zijn.
  vrijdag 29 januari 2010 @ 14:18:10 #16
180648 iFries
pi_77416249
quote:
Op vrijdag 29 januari 2010 14:15 schreef Evelien het volgende:

[..]

Gelukkig wel

Maar da's balen... Het was nog een kennis van me ook
Dan was het vast niet alleen de ketting.. voor 10/20 euro heb je wel een nieuwe ketting
Frysk bloed tsjoch op!
pi_77416328
Ik denk dat het eerder aan de naaf van je achterwiel ligt. Je ketting en tandwielen draaien perfect, maar het mechanisme in je naaf is naar de klote. Nieuw achterwiel dus. Heb je een terugtraprem of handremmen?
pi_77416361
Nee, die kennis had geen fietsje voor me klaarstaan.
quote:
Op vrijdag 29 januari 2010 14:20 schreef IBAZ het volgende:
Ik denk dat het eerder aan de naaf van je achterwiel ligt. Je ketting en tandwielen draaien perfect, maar het mechanisme in je naaf is naar de klote. Nieuw achterwiel dus. Heb je een terugtraprem of handremmen?
Ik heb handremmen.
pi_77416417
Duidelijk. Heb je meerdere versnellingen?
pi_77416455
quote:
Op vrijdag 29 januari 2010 14:22 schreef IBAZ het volgende:
Duidelijk. Heb je meerdere versnellingen?
3, maar de eerste en tweede haperen al een tijdje, ik fiets eigenlijk permanent in de derde

Ik weet 't, het is een brikje...
pi_77416540
quote:
Op vrijdag 29 januari 2010 14:23 schreef Evelien het volgende:

[..]

3, maar de eerste en tweede haperen al een tijdje, ik fiets eigenlijk permanent in de derde
Dat is dan nog een aanwijzing dat je naaf naar de *** is.
How beautiful they are - the trains you miss..
Would you like to watch tv? Or get between the sheets? Or contemplate a silent freeway?
The angle of the dangle is inversely proportional to the heat of the beat
pi_77416606
quote:
Op vrijdag 29 januari 2010 14:23 schreef Evelien het volgende:

[..]

Ik weet 't, het is een brikje...
Dus is totel loss niet zo vreemd toch?
Ahh kijk of je geld geneog heb voor een vervangende fiets of dat het repareren nog mogelijk is.
Hee. Zeg nou zelf, ik ben toch gewoon een hartstikke lekker ding? TOch?
pi_77416611
Dan is het absoluut het versnellingsmechanisme in de naaf van je achterwiel.
Je zal bij de fietsenmaker een nieuw achterwiel met bijbehorend mechanisme moeten laten inzetten.
Als het een oud brik is, is dat de moeite niet meer waard.
pi_77416640
Ok. Ik denk dat ik mijn vader bel of ie een keertje wil kijken, da's goedkoper dan meteen naar de fietsenmaker gaan... En ik vrees dat jullie te maken hebben met een noob die niet weet hoe ze d'r kettingkast open moet maken . Ik heb even gekeken, maar ik zie 't niet. Zou ik zo moeten kunnen wrikken? Er lijken wel een soort bouten in te zitten, klopt dat?

...

Ik bel mijn vader wel
pi_77416665
quote:
Op vrijdag 29 januari 2010 14:26 schreef Chinless het volgende:

[..]

Dus is totel loss niet zo vreemd toch?
Ahh kijk of je geld geneog heb voor een vervangende fiets of dat het repareren nog mogelijk is.
Het is niet deze fiets die total loss is verklaard, dat was al een hele tijd terug met een andere fiets.
pi_77416893
Pruts eens even met het hendeltje van je versnellingen. Je hebt kans dat ie er toevallig weer inschiet.
pi_77416963
quote:
Op vrijdag 29 januari 2010 14:32 schreef IBAZ het volgende:
Pruts eens even met het hendeltje van je versnellingen. Je hebt kans dat ie er toevallig weer inschiet.
Ik krijg het hendeltje niet eens wegbewogen van het cijfer 3... Kan hem een stukje naar rechts duwen, richting de 2, maar hij 'klikt' er niet in zeg maar, en ik voel veel tegendruk.

Da's niet goed hè?
  vrijdag 29 januari 2010 @ 14:34:08 #28
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_77416986
Mên... als het een 3 versnellingsnaaf is moet je ws gewoon het kettinkje afstellen wat de versnellingen schakelt..en het kabeltje voorzien van wat kruipolie, want die zit zo te lezen gewoon vast

En die ketting moet gewoon even naar gekeken worden, die zal wel keiverroest zijn van het zout; fiets maar FF langs; zo gefikst

ZZZZZmeren die handel !!!
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_77417026
Als je een ketting echt goed wilt smeren: Doe wat lagervet in een blik , warm het vet op zodat het vloeibaar word en leg de ketting er een tijdje in.

Oude fietsenmakers wijsheid.
Existing in dimensions of addictive obsession
Your script will run short of ideas
The story will soon end itself
People to trust come short in number
  vrijdag 29 januari 2010 @ 14:36:19 #30
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_77417086
eerst uitkoken in een bakkie diesel of petroleum he; vinden je buren tof
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  vrijdag 29 januari 2010 @ 14:37:59 #31
289263 Brerius
wie strooit, die oogst
pi_77417172
quote:
Op vrijdag 29 januari 2010 14:10 schreef Evelien het volgende:

[..]

Ik koop nooit voor meer dan 50 euro een nieuwe fiets, inderdaad. Daarvoor worden ze me toch iets te vaak gejat. Maar ik vind die olie wel een goed idee, wat voor soort olie moet ik dan hebben..? Heeft dat een bepaalde naam? Kruipolie of smeerolie..?
Waar de Olie aan moet voldoen is dat ie niet te dun mag zijn, moet waterbestendig, corrosiewerend en vuilafstotend zijn. Je kunt hiervoor trouwens motor - of kettingzaagolie voor gebruiken.
Haal je in elke doe-het-zelver. Niet bij de fietsenmaker gaan halen want die zijn daar relatief duur.
Als je minimaal om het half jaar de ketting smeert, dan zul je nooit las hebben met de fiets.
pi_77417244
Het ligt gewoon aan je versnellingsmechanisme. Die ketting zal wel ok zijn. Je kan altijd even bij de fietsenmaker langs voor een snelle blik. Zelf er niet aan gaan kloten, dat wordt niks.
  vrijdag 29 januari 2010 @ 14:39:53 #33
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_77417262
quote:
Op vrijdag 29 januari 2010 14:37 schreef Brerius het volgende:

[..]

Waar de Olie aan moet voldoen is dat ie niet te dun mag zijn, moet waterbestendig, corrosiewerend en vuilafstotend zijn. Je kunt hiervoor trouwens motor - of kettingzaagolie voor gebruiken.
Haal je in elke doe-het-zelver. Niet bij de fietsenmaker gaan halen want die zijn daar relatief duur.
Als je minimaal om het half jaar de ketting smeert, dan zul je nooit las hebben met de fiets.
Gewoon kettingvet in een spuitbussie; lekker makkelijk..

En voor de kabel WD40
pi_77417300
quote:
Op vrijdag 29 januari 2010 14:36 schreef Sounddragon het volgende:
eerst uitkoken in een bakkie diesel of petroleum he; vinden je buren tof
En daarna in een warme bak kettingvet
edit: (O, ik zie nu pas Feitosa's post - ja, zo heb ik het ook geleerd- van een 80 jarige fietsenmaker)

Als TS geluk heeft is ze inderdaad alleen met het smeren van de kabel van de versnelling en eventueel nieuw afstellen klaar, daar lijkt het haast op.

[ Bericht 5% gewijzigd door charon op 29-01-2010 14:53:21 ]
How beautiful they are - the trains you miss..
Would you like to watch tv? Or get between the sheets? Or contemplate a silent freeway?
The angle of the dangle is inversely proportional to the heat of the beat
pi_77417584
Dit is echt een meisje&techniek topic, wat lief
maar misschien valt dat total loss wel mee, het kan zijn dat het schakeldraadje wat je naaf in loopt nu net tussen alle versnellingen in valt. Dat iets verstellen (klein stelmoertje in de draad, vlak voordat ie het achterwiel in gaat) kan al veel verhelpen. Fietsenmakers roepen soms wel erg snel dat een fiets total loss is.
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
pi_77417675
quote:
Op vrijdag 29 januari 2010 14:47 schreef Gripper het volgende:
Dit is echt een meisje&techniek topic, wat lief
Ik voel me anders een enorme loser
Ben erg blij met alle tips! Ik ben nog niet eens gigantisch afgezeken, dat verbaast me wel
  vrijdag 29 januari 2010 @ 14:52:38 #37
289263 Brerius
wie strooit, die oogst
pi_77417858
quote:
Op vrijdag 29 januari 2010 14:49 schreef Evelien het volgende:

[..]

Ben erg blij met alle tips! Ik ben nog niet eens gigantisch afgezeken, dat verbaast me wel
Als je dat graag zou willen
pi_77417903
quote:
Op vrijdag 29 januari 2010 14:49 schreef Evelien het volgende:

[..]

Mij verbaast het niet. Lieve meisjes worden ook altijd lief behandeld.
(in mijn wereld wel iig).
pi_77417927
quote:
Op vrijdag 29 januari 2010 14:52 schreef Brerius het volgende:

[..]

Als je dat graag zou willen
Doe maar niet

Ach ja, ieder z'n talent, toch? Ik ben gewoon erg a-technisch.
pi_77417942
quote:
Op vrijdag 29 januari 2010 14:53 schreef IBAZ het volgende:

[..]

Mij verbaast het niet. Lieve meisjes worden ook altijd lief behandeld.
(in mijn wereld wel iig).
Of er wordt juist tegenaan geschopt, omdat het lekker makkelijk is
  vrijdag 29 januari 2010 @ 14:56:43 #41
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_77418022
Bukken kreng !!!

*schop*

pi_77419169
quote:
Op vrijdag 29 januari 2010 14:54 schreef Evelien het volgende:

[..]

Of er wordt juist tegenaan geschopt, omdat het lekker makkelijk is
Kom maar in mijn wereld wonen. Die bevalt prima.
  vrijdag 29 januari 2010 @ 16:12:41 #43
289263 Brerius
wie strooit, die oogst
pi_77421109
quote:
Op vrijdag 29 januari 2010 15:24 schreef IBAZ het volgende:

[..]

Kom maar in mijn wereld wonen. Die bevalt prima.
OMG meiden versieren op een forum, dat verdient een L nee L L. De L waar nog OSER achter moet hé, voordat je jezelf op het verkeerde been brengt
pi_77422217
quote:
Op vrijdag 29 januari 2010 16:12 schreef Brerius het volgende:

[..]

OMG meiden versieren op een forum, dat verdient een L nee L L. De L waar nog OSER achter moet hé, voordat je jezelf op het verkeerde been brengt
Dat zit allemaal in je eigen hoofd.
In mijn wereld is plaats voor heel veel mensen.
Als ik iets aardigs zeg, dan betekent dat echt niet veel meer dan iets aardigs zeggen, zonder bijbedoeling.
Zou je ook eens moeten doen i.p.v. meteen met beschuldigingen aankomen.

[ Bericht 0% gewijzigd door IBAZ op 29-01-2010 16:49:08 ]
pi_77426528
quote:

[..]

Nee, als je ketting totaal los zit dan moet je 'm weer vastmaken.
  † In Memoriam † zaterdag 30 januari 2010 @ 00:28:06 #46
25682 2cv
Niet subtiel
pi_77437743
Gaf het ook een ratelend geluid toen je trapte maar niet kon fietsen ? En is je kettingkast volledig gesloten of is er een klein stukje open aan de onderkant, bij het achterwiel ? Als je beide vragen met 'ja' kan beantwoorden: koop vet in een spuitbus (wat voor soort staat eerder al genoemd), zet je fiets over de kop en draai met 1 hand aan de trapper zodat het achterwiel gaat draaien en spuit met de andere hand het vet op de ketting.

Smeer geen vet op een doekje om daarmee de ketting in te smeren want als je (te) snel draait en de ketting pakt het doekje wordt je hand in de kettingkast getrokken. Bij een fiets zullen de verwondingen meevallen, maar voorkomen is beter dan genezen.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  zaterdag 30 januari 2010 @ 14:36:43 #47
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_77448705
Hier bij de halfords zetten ze voor 10 euro een nieuwe ketting erop. Weet niet of dat bij jouw filiaal ook zo is!
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
pi_77455119
Mijn fiets heeft de rare gewoonte dat bij -5 of kouder de versnellingen niet meer werken... de handel om hem dan naar de 3 of 1 te stellen wil dan echt niet meer, als je door wil drukken dan voel je dat je iets stuk gaat maken... Staat hij echter even warm dan is het probleem meteen weg... En dat bij een fiets van 2 jaar oud. Maarja, er staan wel italiaanse teksten op (ding heet ook Ciao) dus we zullen het maar onder de "alfa"kwaaltjes scharen voordat iemand daarop reageert: ik rij een alfa 156sw, dus ik mag dat zeggen

Zal bij jou ook wel zoiets zijn...
  zondag 31 januari 2010 @ 12:38:16 #49
278309 IkkuhNL3
Payback's a motherfucker.
pi_77473846
Haha, bij mijn fiets doet mijn achterrem het niet meer bij -3 of kouder.
Responsiblity, REDEMPTION!
  zondag 31 januari 2010 @ 13:30:07 #50
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_77475355
Dan zit er water tussen de binnen- en buitenkabel, en vriest het kabeltje vast @ subzero..

Keertje schoonmaken en smeren met iets wat níet bevriest (grafiet vet ofzo)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')