Nou, sommige zijn m.i. ook een misinterpretatie van het geloof (overigens niet eentje die louter voorbehouden is aan niet-Katholieken).quote:Op vrijdag 29 januari 2010 01:15 schreef JohnLocke het volgende:
Ik kan nu overigens al de verdediging van de gemiddelde gelovige samenvatten: Die tegenstrijdigheden zijn er om ons geloof te testen.
Dit beeld van die slang vervult een bepaalde rol, zonder dat het zelf aanbeden wordt. Wat die beelden in de kerk betreft: dit zijn hooguit om je een hulp te vormen om je tot een heilige te richten. Die heilige kun je dan vragen samen met jou tot God te bidden. Je bidt (strikt genomen) niet tot een heilige. Maar met een heilige.quote:Numeri 21:6–9: 6 Toen stuurde de HEER giftige slangen op de Israëlieten af, die hen beten, zodat velen van hen stierven. 7 Daarop ging het volk naar Mozes. ‘We hebben gezondigd,’ zeiden ze, ‘want we hebben de HEER en u verwijten gemaakt. Bid tot de HEER dat hij ons van die slangen verlost.’ Mozes bad voor het volk, 8 en de HEER zei tegen hem: ‘Laat een slang maken en bevestig die op een staak. Iedereen die gebeten is en daarnaar kijkt, blijft in leven.’ 9 Mozes liet een koperen slang maken en bevestigde die op een staak. En iedereen die door een slang gebeten was en opkeek naar de koperen slang, bleef in leven.
De bijbeltekst is ontleend aan De Nieuwe Bijbelvertaling, © Nederlands Bijbelgenootschap 2004/2007.
Prins Bernhard had dan ook een aesculaap op zijn arm getattoeerd.quote:Op vrijdag 29 januari 2010 01:30 schreef Iblis het volgende:
[..]
Nou, sommige zijn m.i. ook een misinterpretatie van het geloof (overigens niet eentje die louter voorbehouden is aan niet-Katholieken).
De Katholieke kerk wijst het aanbidden van beelden (uiteraard) af. Maar niet per se het bidden in de buurt van, of voor een beeld. Het gaat erom hoe je met dat beeld omgaat.
Een heel curieuze passage (vind ik) is deze:
[..]
Dit beeld van die slang vervult een bepaalde rol, zonder dat het zelf aanbeden wordt. Wat die beelden in de kerk betreft: dit zijn hooguit om je een hulp te vormen om je tot een heilige te richten. Die heilige kun je dan vragen samen met jou tot God te bidden. Je bidt (strikt genomen) niet tot een heilige. Maar met een heilige.
Je bidt b.v. hierboven niet tot het beeld van JP II. Je kunt je op hem richten om samen met hem tot God te bidden. In die zin is het niet ‘anders’ dan dat er bij een dienst of mis soms gevraagd wordt om voor zieken of slachtoffers te bidden: dat iemand vragen kan prima, ook al is het een overleden persoon (en (hopelijk) een heilige).
Nog zoiets: de kerk maakt geen heiligen, dat doet God alleen, de kerk verklaart dat zij overtuigd is dat iemand heilig is geworden na zijn of haar dood. En zulk soort mensen worden geen Engelen, Engelen zijn aparte wezens, geschapen door God.
Natuurlijk, dit is (als je het mij vraagt) polytheïsme met een dun vernislaagje, maar toch is het nergens zo dat de RK zelf zegt dat ze tot beelden bidden.
http://www.trouw.nl/achte(...)le1431148.ece?part=2quote:Bernhard groeide op in Brandenburg, op het landgoed Reckenwalde, ver van het prinsdom Lippe. Hij werd zo vertroeteld, ook door zijn Chinees-Britse kindermeisje, dat zijn drie jaar jongere broer Aschwin daaronder leed en zelfs weleens werd vergeten bij de maaltijd. Alle aandacht ging naar Bernhard uit, omdat zijn gezondheid een probleem was. Toen hij twee jaar was, onderging hij zijn eerste operatie, aan zijn keel. Een jaar lang moest Bernhard ademen door een buisje. Gedurende zijn leven zal hij een lange reeks operaties ondergaan. ,,Ik ben een halve dokter'', zei Bernhard weleens. Een tatoeage van een aesculaap op zijn linker arm, getuigde daarvan.
quote:Toen stuurde de HEER giftige slangen op de Israëlieten af, die hen beten, zodat velen van hen stierven.
Waarschijnlijk omdat protestantse kerken meestal wat goedkoper zijn ingericht.quote:Op vrijdag 29 januari 2010 01:34 schreef JohnLocke het volgende:
@Iblis
Dat heb ik inderdaad eerder gelezen. Ik vind het Katholicisme één van de mooiste religies overigens, mede door het verkapte polytheïsme. Protestantse kerken zijn maar saai, en die stromingen missen sowieso het mystieke.
Wat doen al die beelden er dan?quote:Op vrijdag 29 januari 2010 01:36 schreef teamlead het volgende:
owja.. over de beelden:
Katholieken bidden niet tot beelden of idolen. Heiligen zijn er (volgens de leer van de Kerk) om ons tot voorbeeld te dienen en voor ons te bidden bij God de Almachtige Vader
Strikt genomen heeft een Esculaap maar 1 slang. Dit heet anders. Weet even zo niet meer hoe.quote:Op vrijdag 29 januari 2010 01:37 schreef mediaconsument het volgende:
[..]
Prins Bernhard had dan ook een aesculaap op zijn arm getattoeerd.
[ afbeelding ]
Zoiets, kan zo even niet het plaatje van de tattoeage vinden.
[..]
http://www.trouw.nl/achte(...)le1431148.ece?part=2
Doelend op dit stukje dat je had gequote.
[..]
Daar heb je gelijk in, kon alleen even niet het plaatje van de tatoeage vinden, meen die eens eerder gezien te hebben namelijk.quote:Op vrijdag 29 januari 2010 01:43 schreef Iblis het volgende:
[..]
Strikt genomen heeft een Esculaap maar 1 slang. Dit heet anders. Weet even zo niet meer hoe.
Tja, wat doen die versierde ramen in de kerk? Wat doen de plaatjes in je kinderbijbel? Wat doen de schilderijen? De Islam is heel streng in afbeeldingen: ze worden allemaal verboden, maar is daarentegen heel scheutig met namen van God, ook een soort omschrijving, niet visueel, dan toch tekstueel.quote:Op vrijdag 29 januari 2010 01:41 schreef Ticker het volgende:
Wat doen al die beelden er dan?
Al die zogenaamde apostelen? Jezus op zoveel manieren afgebeeld, met zijn heilige hart.. Maria.. Koninging van de hemelen.
Kom op, ben je soms misleid teamlead? Het kussen van de voeten.. het aanraken van de beelden om even contact te hebben gehad.
Ho wacht even je haalt nu wel veel door elkaar.quote:Op vrijdag 29 januari 2010 01:46 schreef Iblis het volgende:
[..]
Tja, wat doen die versierde ramen in de kerk? Wat doen de plaatjes in je kinderbijbel? Wat doen de schilderijen? De Islam is heel streng in afbeeldingen: ze worden allemaal verboden, maar is daarentegen heel scheutig met namen van God, ook een soort omschrijving, niet visueel, dan toch tekstueel.
Dat mensen zich een voorstelling willen maken is eigenlijk niet te voorkomen. Dat men inderdaad het beeld zelf kust, dat is ook waar. Daarom zei ik: een dun laagje vernis. Maar het is niet ‘officiële leer’. Voetbal schrijft ook niet voor dat je een doorgebroken speler onderuit moet halen, toch gebeurt het. Je kunt het dus als onderdeel van het spel zien, of je kunt zeggen dat het eigenlijk niet mag.
Ik weet niet in welke kerken jij geweest bentquote:Op vrijdag 29 januari 2010 01:41 schreef Ticker het volgende:
[..]
Wat doen al die beelden er dan?
Al die zogenaamde apostelen? Jezus op zoveel manieren afgebeeld, met zijn heilige hart.. Maria.. Koninging van de hemelen.
Kom op, ben je soms misleid teamlead? Het kussen van de voeten.. het aanraken van de beelden om even contact te hebben gehad.
quote:Op vrijdag 29 januari 2010 02:04 schreef teamlead het volgende:
[..]
Ik weet niet in welke kerken jij geweest bentIk ben nog niet in een kerk geweest waar voeten gekust worden.
De beelden staan er ter inspiratie van de gelovigen, om hen er aan te herinneren dat Heiligheid te bereiken is door een deugdzaam leven.
quote:Pope Eugenius II., who died in 827, was the first who made it the law to kiss the papal foot. From that time it was necessary to kneel before the popes. Gregory VII. ordered all princes to submit to this practice.
"From what we have said, it is clear that the origin of feet kissing was entirely pagan and idolatrous. That this system is in total contradiction to the precepts of the Gospel would be a waste of words to assert. Jesus Christ was so far from desiring people to kiss his feet, that he set himself on one occasion to wash the feet of his disciples. These are the words of the Gospel: 'He riseth from supper, and laid aside his garments; and took a towel and girded himself. After that he poured water into a basin, and began to wash the disciples' feet, and to wipe them with the towel wherewith he was girded.'
"This act of Jesus Christ is in perfect keeping (John xiii. 4, 5) with all his precepts, with his inculcations of modesty, equality, humility, and with his condemnation of those who set themselves above others. Who would have said that a day would come in which those claiming to be his vicars should cause people to kiss their feet? How thoroughly has Catholicism borrowed from Paganism its idolatries? And with all this, with this so flagrant a violation of the religion of Christ, a herd of people go and press their lips on the slipper of the pope, as was done formerly to the Roman emperors, the pontifices maximi, that is to say, the priests of Jove. The comparison is sufficiently eloquent."
quote:Op vrijdag 29 januari 2010 02:06 schreef Ticker het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Ik vraag me werkelijk af of je nou serieus bent, of dat je aan het testen bent of ik je geloof?
Ja ik kus altijd iedereen voor respect!quote:Op vrijdag 29 januari 2010 02:08 schreef teamlead het volgende:
overigens is het kussen van de Petrusring een teken van respect, zoals je in andere omgevingen buigt of de hand schudt
Een oordeel vormen is dan ook erg belangrijk voor de kerk.quote:Op vrijdag 29 januari 2010 02:07 schreef teamlead het volgende:
[..]gebruik je nu echt een of andere antieke ets om je punt te maken?
Verdiep je eerst eens in wat de Kerk leert en vorm je dan een oordeel.
quote:Idol worship is a vast sweeping category of badness that human beings must not engage in.
B. Idol worship is sometimes referred to as “star worshiping,” because the original concept of idol worship began thousands of years ago when people began worshiping stars in the sky instead of G-d Himself. They figured, “Well, if G-d created them to demonstrate His power, they must be quite powerful themselves!” And they would stand outdoors at night and worship the stars as mighty knights of G-d. From outdoor ceremonies it went to indoor ceremonies, and from indoor ceremonies it went to indoor ceremonies using stone or wooden symbols of the stars and their “powers,” which were worshiped as “representatives” of the stars. Over the years, the stars were gradually forgotten, and the symbols themselves began to be viewed as self-contained powers in their own right, creating the concept of idols and idol worship. Ceremonies ever increasing in complexity were built up around the idols and their indoor housings, and they soon spawned whole cultures, which regularly worshiped these man-made physical objects as gods.
Everything is created by G-d, and to designate any piece of physical matter as “G-d” or a “Higher Power” is idol worship
C. What does idol worship mean today? Idol worship begins in the mind—it starts with an incorrect perception of G-d. It says you can turn an abstract (G-d) into a concrete (or wood or plastic), which of course, is impossible. Idol worship doesn’t just mean singing and dancing and bowing in front of funny-looking little statues—it means believing in any force, object or item outside of the infinite G-d Himself: an angel, a constellation, a force of nature, a living creature—or a funny-looking little statue. Everything is created by G-d, and to designate any piece of physical matter as “G-d” or a “Higher Power” is idol worship.
How do I not worship idols?
1. Idol worship 101
Not worshiping idols takes on several forms: besides praying to an idol, or bowing or otherwise showing obeisance to an idol, a Jew is prohibited from sculpting, building, shaping or otherwise creating the image, form or likeness of a human being, heavenly body (such as the sun or moon) or angelic creature (animals are generally fine), whether for his personal use or not. Although around 90% of these objects (such as lawn ornaments or gargoyles) are created for fun, decoration or architecture, not religion or spirituality, Commandment #2 and its entourage of laws specifically forbids one from creating a three-dimensional likeness of any of the abovementioned objects. Furthermore, it is even forbidden to own such an object. Before you get nervous about your lawn ornaments, don’t worry—although made of stone, many lawn ornaments are of animals or things, not people angels or heavenly bodies, which is OK. One may neither buy nor sell idols, and is even forbidden from performing maintenance work on one. Also, reading idol worship manuals, instructional booklets or such publications of a religious nature is out.
quote:Op vrijdag 29 januari 2010 02:11 schreef Ticker het volgende:
[..]
Ja ik kus altijd iedereen voor respect!
Dude weet je serieus niet wanneer je rituelen uit oefent?
Je doet de dingen dus gewoon omdat je denkt dat het hoort.
Bééh.
quote:Op vrijdag 29 januari 2010 02:14 schreef mediaconsument het volgende:
[..]
Een oordeel vormen is dan ook erg belangrijk voor de kerk.
Nee hoor, zodra me ouders binnen komen val ik direct op de grond.. kus ik hun handen.. of soms buig ik. Uit het diepe respect dat ik ben uitgepoept.quote:Op vrijdag 29 januari 2010 02:19 schreef teamlead het volgende:
[..]omgangsvormen zijn jou onbekend dus?
Jezus had er geen problemen mee dat ze voor hem knielde. Marcus 10:17 bijvoorbeeld.quote:Op vrijdag 29 januari 2010 02:21 schreef Ticker het volgende:
[..]
Nee hoor, zodra me ouders binnen komen val ik direct op de grond.. kus ik hun handen.. of soms buig ik. Uit het diepe respect dat ik ben uitgepoept.ik denk dat je deze wel bij je kan houden indien je het allemaal normaal vind. Want volgens mij was het juist Jezus die zei dat de mensen gelijk waren, dus respect is niet echt op zijn plaatst, al helemaal niet voor de Paus.
quote:Op vrijdag 29 januari 2010 02:28 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
Jezus had er geen problemen mee dat ze voor hem knielde. Marcus 10:17 bijvoorbeeld.
Beetje misplaatst als je het mij vraagt.. Hij begint direct met de vraag 'Waarom noemt u mij goed'.quote:Toen hij zijn weg vervolgde, kwam er iemand naar hem toe die voor hem op zijn knieën viel en vroeg: ‘Goede meester, wat moet ik doen om deel te krijgen aan het eeuwige leven?’ 18 Jezus antwoordde: ‘Waarom noemt u mij goed? Niemand is goed, behalve God. 19 U kent de geboden: pleeg geen moord, pleeg geen overspel, steel niet, leg geen vals getuigenis af, bedrieg niemand, toon eerbied voor uw vader en uw moeder.’ 20 Toen zei de man: ‘Meester, sinds mijn jeugd heb ik me daaraan gehouden.’ 21 Jezus keek hem liefdevol aan en zei tegen hem: ‘Eén ding ontbreekt u: ga naar huis, verkoop alles wat u hebt en geef het geld aan de armen, dan zult u een schat in de hemel bezitten; kom dan terug en volg mij.’ 22 Maar de man werd somber toen hij dit hoorde en ging terneergeslagen weg; hij had namelijk veel bezittingen.
23 Jezus keek de kring rond en zei tegen zijn leerlingen: ‘Wat is het moeilijk voor rijken om het koninkrijk van God binnen te gaan.’ 24 De leerlingen schrokken van zijn woorden. Maar Jezus zei nog eens uitdrukkelijk: ‘Kinderen, wat is het moeilijk om het koninkrijk van God binnen te gaan: 25 het is gemakkelijker voor een kameel om door het oog van een naald te gaan dan voor een rijke om het koninkrijk van God binnen te gaan.’ 26 Nu waren ze nog meer ontzet, en ze zeiden tegen elkaar: ‘Wie kan er dan nog gered worden?’ 27 Jezus keek hen aan en zei: ‘Bij mensen is dat onmogelijk, maar niet bij God, want bij God is alles mogelijk.’
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |