abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 29 januari 2010 @ 01:30:24 #51
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_77402609
quote:
Op vrijdag 29 januari 2010 01:15 schreef JohnLocke het volgende:
Ik kan nu overigens al de verdediging van de gemiddelde gelovige samenvatten: Die tegenstrijdigheden zijn er om ons geloof te testen.
Nou, sommige zijn m.i. ook een misinterpretatie van het geloof (overigens niet eentje die louter voorbehouden is aan niet-Katholieken).

De Katholieke kerk wijst het aanbidden van beelden (uiteraard) af. Maar niet per se het bidden in de buurt van, of voor een beeld. Het gaat erom hoe je met dat beeld omgaat.

Een heel curieuze passage (vind ik) is deze:

quote:
Numeri 21:6–9: 6 Toen stuurde de HEER giftige slangen op de Israëlieten af, die hen beten, zodat velen van hen stierven. 7 Daarop ging het volk naar Mozes. ‘We hebben gezondigd,’ zeiden ze, ‘want we hebben de HEER en u verwijten gemaakt. Bid tot de HEER dat hij ons van die slangen verlost.’ Mozes bad voor het volk, 8 en de HEER zei tegen hem: ‘Laat een slang maken en bevestig die op een staak. Iedereen die gebeten is en daarnaar kijkt, blijft in leven.’ 9 Mozes liet een koperen slang maken en bevestigde die op een staak. En iedereen die door een slang gebeten was en opkeek naar de koperen slang, bleef in leven.

De bijbeltekst is ontleend aan De Nieuwe Bijbelvertaling, © Nederlands Bijbelgenootschap 2004/2007.
Dit beeld van die slang vervult een bepaalde rol, zonder dat het zelf aanbeden wordt. Wat die beelden in de kerk betreft: dit zijn hooguit om je een hulp te vormen om je tot een heilige te richten. Die heilige kun je dan vragen samen met jou tot God te bidden. Je bidt (strikt genomen) niet tot een heilige. Maar met een heilige.

Je bidt b.v. hierboven niet tot het beeld van JP II. Je kunt je op hem richten om samen met hem tot God te bidden. In die zin is het niet ‘anders’ dan dat er bij een dienst of mis soms gevraagd wordt om voor zieken of slachtoffers te bidden: dat iemand vragen kan prima, ook al is het een overleden persoon (en (hopelijk) een heilige).

Nog zoiets: de kerk maakt geen heiligen, dat doet God alleen, de kerk verklaart dat zij overtuigd is dat iemand heilig is geworden na zijn of haar dood. En zulk soort mensen worden geen Engelen, Engelen zijn aparte wezens, geschapen door God.

Natuurlijk, dit is (als je het mij vraagt) polytheïsme met een dun vernislaagje, maar toch is het nergens zo dat de RK zelf zegt dat ze tot beelden bidden.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
  vrijdag 29 januari 2010 @ 01:33:48 #52
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_77402648
De OP staat zo vol met totale nonsens over de kerk, dat ik niet eens weet waar ik moet beginnen

Om er even 1 uit te pikken:
Vaticaanstad is een souverein land. Dus niet zoals Londen of Washington, maar zoals Italë, Monaco, Liechtenstein, Nederland etc. Als je de ontstaansgeschiedenis van de kerkelijke staat er op na slaat, zie je dat de postzegel die het nu is, nog niet eens zo heel lang geleden een paar maten groter was

Oke.. nog 1 dan:
De Paus is de directe vertegenwoordiger van Christus op aarde. Dat betekent niet dat hij een Goddelijke status heeft
If you wish to be a success in the world, promise everything, deliver nothing.
Nothing is more difficult, and therefore more precious, than to be able to decide.
Victory belongs to the most persevering
pi_77402660
@Iblis

Dat heb ik inderdaad eerder gelezen. Ik vind het Katholicisme één van de mooiste religies overigens, mede door het verkapte polytheïsme. Protestantse kerken zijn maar saai, en die stromingen missen sowieso het mystieke.
  vrijdag 29 januari 2010 @ 01:36:14 #54
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_77402686
owja.. over de beelden:
Katholieken bidden niet tot beelden of idolen. Heiligen zijn er (volgens de leer van de Kerk) om ons tot voorbeeld te dienen en voor ons te bidden bij God de Almachtige Vader
Nothing is more difficult, and therefore more precious, than to be able to decide.
pi_77402704
quote:
Op vrijdag 29 januari 2010 01:30 schreef Iblis het volgende:

[..]

Nou, sommige zijn m.i. ook een misinterpretatie van het geloof (overigens niet eentje die louter voorbehouden is aan niet-Katholieken).

De Katholieke kerk wijst het aanbidden van beelden (uiteraard) af. Maar niet per se het bidden in de buurt van, of voor een beeld. Het gaat erom hoe je met dat beeld omgaat.

Een heel curieuze passage (vind ik) is deze:

[..]

Dit beeld van die slang vervult een bepaalde rol, zonder dat het zelf aanbeden wordt. Wat die beelden in de kerk betreft: dit zijn hooguit om je een hulp te vormen om je tot een heilige te richten. Die heilige kun je dan vragen samen met jou tot God te bidden. Je bidt (strikt genomen) niet tot een heilige. Maar met een heilige.

Je bidt b.v. hierboven niet tot het beeld van JP II. Je kunt je op hem richten om samen met hem tot God te bidden. In die zin is het niet ‘anders’ dan dat er bij een dienst of mis soms gevraagd wordt om voor zieken of slachtoffers te bidden: dat iemand vragen kan prima, ook al is het een overleden persoon (en (hopelijk) een heilige).

Nog zoiets: de kerk maakt geen heiligen, dat doet God alleen, de kerk verklaart dat zij overtuigd is dat iemand heilig is geworden na zijn of haar dood. En zulk soort mensen worden geen Engelen, Engelen zijn aparte wezens, geschapen door God.

Natuurlijk, dit is (als je het mij vraagt) polytheïsme met een dun vernislaagje, maar toch is het nergens zo dat de RK zelf zegt dat ze tot beelden bidden.
Prins Bernhard had dan ook een aesculaap op zijn arm getattoeerd.

Zoiets, kan zo even niet het plaatje van de tattoeage vinden.
quote:
Bernhard groeide op in Brandenburg, op het landgoed Reckenwalde, ver van het prinsdom Lippe. Hij werd zo vertroeteld, ook door zijn Chinees-Britse kindermeisje, dat zijn drie jaar jongere broer Aschwin daaronder leed en zelfs weleens werd vergeten bij de maaltijd. Alle aandacht ging naar Bernhard uit, omdat zijn gezondheid een probleem was. Toen hij twee jaar was, onderging hij zijn eerste operatie, aan zijn keel. Een jaar lang moest Bernhard ademen door een buisje. Gedurende zijn leven zal hij een lange reeks operaties ondergaan. ,,Ik ben een halve dokter'', zei Bernhard weleens. Een tatoeage van een aesculaap op zijn linker arm, getuigde daarvan.
http://www.trouw.nl/achte(...)le1431148.ece?part=2

Doelend op dit stukje dat je had gequote.
quote:
Toen stuurde de HEER giftige slangen op de Israëlieten af, die hen beten, zodat velen van hen stierven.
As your walls tumble down, they crack into a smile, and the illumination of self shines through.
pi_77402741
quote:
Op vrijdag 29 januari 2010 01:34 schreef JohnLocke het volgende:
@Iblis

Dat heb ik inderdaad eerder gelezen. Ik vind het Katholicisme één van de mooiste religies overigens, mede door het verkapte polytheïsme. Protestantse kerken zijn maar saai, en die stromingen missen sowieso het mystieke.
Waarschijnlijk omdat protestantse kerken meestal wat goedkoper zijn ingericht.
As your walls tumble down, they crack into a smile, and the illumination of self shines through.
  vrijdag 29 januari 2010 @ 01:41:32 #57
132152 Ticker
En de Watskeburt?!
pi_77402768
quote:
Op vrijdag 29 januari 2010 01:36 schreef teamlead het volgende:
owja.. over de beelden:
Katholieken bidden niet tot beelden of idolen. Heiligen zijn er (volgens de leer van de Kerk) om ons tot voorbeeld te dienen en voor ons te bidden bij God de Almachtige Vader
Wat doen al die beelden er dan?
Al die zogenaamde apostelen? Jezus op zoveel manieren afgebeeld, met zijn heilige hart.. Maria.. Koninging van de hemelen.
Kom op, ben je soms misleid teamlead? Het kussen van de voeten.. het aanraken van de beelden om even contact te hebben gehad.
- Maybe O.D.B My Long Distance Family -
"Computer says: no.."
"Laat hen gaan, blinden zijn zij, die blinden leiden. Indien een blinde een blinde leidt, zullen zij beiden in een put vallen". (Matteüs 15:14)
  vrijdag 29 januari 2010 @ 01:43:31 #58
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_77402795
quote:
Op vrijdag 29 januari 2010 01:37 schreef mediaconsument het volgende:

[..]

Prins Bernhard had dan ook een aesculaap op zijn arm getattoeerd.

[ afbeelding ]
Zoiets, kan zo even niet het plaatje van de tattoeage vinden.
[..]

http://www.trouw.nl/achte(...)le1431148.ece?part=2

Doelend op dit stukje dat je had gequote.
[..]
Strikt genomen heeft een Esculaap maar 1 slang. Dit heet anders. Weet even zo niet meer hoe.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_77402814
quote:
Op vrijdag 29 januari 2010 01:43 schreef Iblis het volgende:

[..]

Strikt genomen heeft een Esculaap maar 1 slang. Dit heet anders. Weet even zo niet meer hoe.
Daar heb je gelijk in, kon alleen even niet het plaatje van de tatoeage vinden, meen die eens eerder gezien te hebben namelijk.
  vrijdag 29 januari 2010 @ 01:46:09 #60
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_77402832
quote:
Op vrijdag 29 januari 2010 01:41 schreef Ticker het volgende:
Al die zogenaamde apostelen? Jezus op zoveel manieren afgebeeld, met zijn heilige hart.. Maria.. Koninging van de hemelen.
Kom op, ben je soms misleid teamlead? Het kussen van de voeten.. het aanraken van de beelden om even contact te hebben gehad.
Tja, wat doen die versierde ramen in de kerk? Wat doen de plaatjes in je kinderbijbel? Wat doen de schilderijen? De Islam is heel streng in afbeeldingen: ze worden allemaal verboden, maar is daarentegen heel scheutig met namen van God, ook een soort omschrijving, niet visueel, dan toch tekstueel.

Dat mensen zich een voorstelling willen maken is eigenlijk niet te voorkomen. Dat men inderdaad het beeld zelf kust, dat is ook waar. Daarom zei ik: een dun laagje vernis. Maar het is niet ‘officiële leer’. Voetbal schrijft ook niet voor dat je een doorgebroken speler onderuit moet halen, toch gebeurt het. Je kunt het dus als onderdeel van het spel zien, of je kunt zeggen dat het eigenlijk niet mag.
  vrijdag 29 januari 2010 @ 01:52:08 #61
132152 Ticker
En de Watskeburt?!
pi_77402908
quote:
Op vrijdag 29 januari 2010 01:46 schreef Iblis het volgende:

[..]

Tja, wat doen die versierde ramen in de kerk? Wat doen de plaatjes in je kinderbijbel? Wat doen de schilderijen? De Islam is heel streng in afbeeldingen: ze worden allemaal verboden, maar is daarentegen heel scheutig met namen van God, ook een soort omschrijving, niet visueel, dan toch tekstueel.

Dat mensen zich een voorstelling willen maken is eigenlijk niet te voorkomen. Dat men inderdaad het beeld zelf kust, dat is ook waar. Daarom zei ik: een dun laagje vernis. Maar het is niet ‘officiële leer’. Voetbal schrijft ook niet voor dat je een doorgebroken speler onderuit moet halen, toch gebeurt het. Je kunt het dus als onderdeel van het spel zien, of je kunt zeggen dat het eigenlijk niet mag.
Ho wacht even je haalt nu wel veel door elkaar.
Je vergist je namelijk in zij die misleidt zijn, de gewone burger en zijn onbezonnen drang om dingen te doen. En zij die de religie voorttrekken en dondersgoed weten wat wel en niet mag.

Geloof is geloof, je bent aan het wachten op de terug keer of niet. Of denk je dat de paus thuis lekker biertjes zit te drinken en het allemaal niet zo nauw neemt?

Dingen die sporadisch kunnen gebeuren, gebeuren door de deelnemers! Niet door de voorzitter van de Fifa die de regels heeft opgesteld.
"Laat hen gaan, blinden zijn zij, die blinden leiden. Indien een blinde een blinde leidt, zullen zij beiden in een put vallen". (Matteüs 15:14)
  vrijdag 29 januari 2010 @ 02:04:14 #62
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_77403046
quote:
Op vrijdag 29 januari 2010 01:41 schreef Ticker het volgende:

[..]

Ik weet niet in welke kerken jij geweest bent Ik ben nog niet in een kerk geweest waar voeten gekust worden.

De beelden staan er ter inspiratie van de gelovigen, om hen er aan te herinneren dat Heiligheid te bereiken is door een deugdzaam leven.
  vrijdag 29 januari 2010 @ 02:06:06 #63
132152 Ticker
En de Watskeburt?!
pi_77403070
quote:
Op vrijdag 29 januari 2010 02:04 schreef teamlead het volgende:

[..]

Ik weet niet in welke kerken jij geweest bent Ik ben nog niet in een kerk geweest waar voeten gekust worden.

De beelden staan er ter inspiratie van de gelovigen, om hen er aan te herinneren dat Heiligheid te bereiken is door een deugdzaam leven.

Ik vraag me werkelijk af of je nou serieus bent, of dat je aan het testen bent of ik je geloof?
quote:
Pope Eugenius II., who died in 827, was the first who made it the law to kiss the papal foot. From that time it was necessary to kneel before the popes. Gregory VII. ordered all princes to submit to this practice.
"From what we have said, it is clear that the origin of feet kissing was entirely pagan and idolatrous. That this system is in total contradiction to the precepts of the Gospel would be a waste of words to assert. Jesus Christ was so far from desiring people to kiss his feet, that he set himself on one occasion to wash the feet of his disciples. These are the words of the Gospel: 'He riseth from supper, and laid aside his garments; and took a towel and girded himself. After that he poured water into a basin, and began to wash the disciples' feet, and to wipe them with the towel wherewith he was girded.'
"This act of Jesus Christ is in perfect keeping (John xiii. 4, 5) with all his precepts, with his inculcations of modesty, equality, humility, and with his condemnation of those who set themselves above others. Who would have said that a day would come in which those claiming to be his vicars should cause people to kiss their feet? How thoroughly has Catholicism borrowed from Paganism its idolatries? And with all this, with this so flagrant a violation of the religion of Christ, a herd of people go and press their lips on the slipper of the pope, as was done formerly to the Roman emperors, the pontifices maximi, that is to say, the priests of Jove. The comparison is sufficiently eloquent."
  vrijdag 29 januari 2010 @ 02:07:56 #64
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_77403086
quote:
Op vrijdag 29 januari 2010 02:06 schreef Ticker het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

Ik vraag me werkelijk af of je nou serieus bent, of dat je aan het testen bent of ik je geloof?
gebruik je nu echt een of andere antieke ets om je punt te maken?

Verdiep je eerst eens in wat de Kerk leert en vorm je dan een oordeel.
  vrijdag 29 januari 2010 @ 02:08:24 #65
227435 heartz
Illusion 4 Confusion
pi_77403093
Egyptische god Thot.

Hij heeft een bavianenhoofd.
En wordt soms (volgens mij) ook met een ibis (vogel) hoofd afgebeeld.
Vandaag de dag zijn er 2 massieve beelden in het cultuscentrum i in Hermopolis Magna.
Hij wordt gelinkt aan de god Hermes.
Maar doet me ook denken aan de hindoe god met een apenhoofd.
Bij hindoegoden komen slangen en drietanden veel voor. Daarnaast zien sommige beelden er heel eng uit en krijg ik er een eng gevoel bij. Ik niet echt goede plaatjes vinden.
Overigens was er zo'n 10-15 jaar geleden een hype dat die olifanten god melk dronk. Volgens mij was dat ook op het nieuws enzo. Ik kan me er nog wat van herinneren.
Zie http://www.sharenl.org/ganesha.htm en [url] http://www.sharenl.org/Archief/2004/feb04_TT.htm [/url]

Volg je hart, gebruik je verstand.
  vrijdag 29 januari 2010 @ 02:08:44 #66
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_77403101
overigens is het kussen van de Petrusring een teken van respect, zoals je in andere omgevingen buigt of de hand schudt
  vrijdag 29 januari 2010 @ 02:11:10 #67
132152 Ticker
En de Watskeburt?!
pi_77403127
quote:
Op vrijdag 29 januari 2010 02:08 schreef teamlead het volgende:
overigens is het kussen van de Petrusring een teken van respect, zoals je in andere omgevingen buigt of de hand schudt
Ja ik kus altijd iedereen voor respect!
Dude weet je serieus niet wanneer je rituelen uit oefent?

Je doet de dingen dus gewoon omdat je denkt dat het hoort.

Bééh.
  † In Memoriam † vrijdag 29 januari 2010 @ 02:14:13 #68
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_77403152
Kussen van een ring of hand is een teken van respect en is een gebruik dat al oud is en niet alleen in de Kerk gebruikt werd/wordt en hetzelfde geldt/gold voor de knieval zoals op de ets:

http://en.wikipedia.org/wiki/Hand-kissing
http://en.wikipedia.org/wiki/Genuflection
pi_77403162
quote:
Op vrijdag 29 januari 2010 02:07 schreef teamlead het volgende:

[..]

gebruik je nu echt een of andere antieke ets om je punt te maken?

Verdiep je eerst eens in wat de Kerk leert en vorm je dan een oordeel.
Een oordeel vormen is dan ook erg belangrijk voor de kerk.
  vrijdag 29 januari 2010 @ 02:16:31 #70
132152 Ticker
En de Watskeburt?!
pi_77403185
quote:
Idol worship is a vast sweeping category of badness that human beings must not engage in.

B. Idol worship is sometimes referred to as “star worshiping,” because the original concept of idol worship began thousands of years ago when people began worshiping stars in the sky instead of G-d Himself. They figured, “Well, if G-d created them to demonstrate His power, they must be quite powerful themselves!” And they would stand outdoors at night and worship the stars as mighty knights of G-d. From outdoor ceremonies it went to indoor ceremonies, and from indoor ceremonies it went to indoor ceremonies using stone or wooden symbols of the stars and their “powers,” which were worshiped as “representatives” of the stars. Over the years, the stars were gradually forgotten, and the symbols themselves began to be viewed as self-contained powers in their own right, creating the concept of idols and idol worship. Ceremonies ever increasing in complexity were built up around the idols and their indoor housings, and they soon spawned whole cultures, which regularly worshiped these man-made physical objects as gods.

Everything is created by G-d, and to designate any piece of physical matter as “G-d” or a “Higher Power” is idol worship
C. What does idol worship mean today? Idol worship begins in the mind—it starts with an incorrect perception of G-d. It says you can turn an abstract (G-d) into a concrete (or wood or plastic), which of course, is impossible. Idol worship doesn’t just mean singing and dancing and bowing in front of funny-looking little statues—it means believing in any force, object or item outside of the infinite G-d Himself: an angel, a constellation, a force of nature, a living creature—or a funny-looking little statue. Everything is created by G-d, and to designate any piece of physical matter as “G-d” or a “Higher Power” is idol worship.

How do I not worship idols?

1. Idol worship 101

Not worshiping idols takes on several forms: besides praying to an idol, or bowing or otherwise showing obeisance to an idol, a Jew is prohibited from sculpting, building, shaping or otherwise creating the image, form or likeness of a human being, heavenly body (such as the sun or moon) or angelic creature (animals are generally fine), whether for his personal use or not. Although around 90% of these objects (such as lawn ornaments or gargoyles) are created for fun, decoration or architecture, not religion or spirituality, Commandment #2 and its entourage of laws specifically forbids one from creating a three-dimensional likeness of any of the abovementioned objects. Furthermore, it is even forbidden to own such an object. Before you get nervous about your lawn ornaments, don’t worry—although made of stone, many lawn ornaments are of animals or things, not people angels or heavenly bodies, which is OK. One may neither buy nor sell idols, and is even forbidden from performing maintenance work on one. Also, reading idol worship manuals, instructional booklets or such publications of a religious nature is out.
  vrijdag 29 januari 2010 @ 02:19:23 #71
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_77403216
quote:
Op vrijdag 29 januari 2010 02:11 schreef Ticker het volgende:

[..]

Ja ik kus altijd iedereen voor respect!
Dude weet je serieus niet wanneer je rituelen uit oefent?

Je doet de dingen dus gewoon omdat je denkt dat het hoort.

Bééh.
omgangsvormen zijn jou onbekend dus?
  vrijdag 29 januari 2010 @ 02:19:40 #72
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_77403219
quote:
Op vrijdag 29 januari 2010 02:14 schreef mediaconsument het volgende:

[..]

Een oordeel vormen is dan ook erg belangrijk voor de kerk.
  vrijdag 29 januari 2010 @ 02:21:14 #73
132152 Ticker
En de Watskeburt?!
pi_77403237
quote:
Op vrijdag 29 januari 2010 02:19 schreef teamlead het volgende:

[..]

omgangsvormen zijn jou onbekend dus?
Nee hoor, zodra me ouders binnen komen val ik direct op de grond.. kus ik hun handen.. of soms buig ik. Uit het diepe respect dat ik ben uitgepoept.

ik denk dat je deze wel bij je kan houden indien je het allemaal normaal vind. Want volgens mij was het juist Jezus die zei dat de mensen gelijk waren, dus respect is niet echt op zijn plaatst, al helemaal niet voor de Paus.
  † In Memoriam † vrijdag 29 januari 2010 @ 02:28:50 #74
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_77403295
quote:
Op vrijdag 29 januari 2010 02:21 schreef Ticker het volgende:

[..]

Nee hoor, zodra me ouders binnen komen val ik direct op de grond.. kus ik hun handen.. of soms buig ik. Uit het diepe respect dat ik ben uitgepoept.

ik denk dat je deze wel bij je kan houden indien je het allemaal normaal vind. Want volgens mij was het juist Jezus die zei dat de mensen gelijk waren, dus respect is niet echt op zijn plaatst, al helemaal niet voor de Paus.
Jezus had er geen problemen mee dat ze voor hem knielde. Marcus 10:17 bijvoorbeeld.
  vrijdag 29 januari 2010 @ 02:30:35 #75
132152 Ticker
En de Watskeburt?!
pi_77403313
quote:
Op vrijdag 29 januari 2010 02:28 schreef De_Kardinaal het volgende:

[..]

Jezus had er geen problemen mee dat ze voor hem knielde. Marcus 10:17 bijvoorbeeld.
quote:
Toen hij zijn weg vervolgde, kwam er iemand naar hem toe die voor hem op zijn knieën viel en vroeg: ‘Goede meester, wat moet ik doen om deel te krijgen aan het eeuwige leven?’ 18 Jezus antwoordde: ‘Waarom noemt u mij goed? Niemand is goed, behalve God. 19 U kent de geboden: pleeg geen moord, pleeg geen overspel, steel niet, leg geen vals getuigenis af, bedrieg niemand, toon eerbied voor uw vader en uw moeder.’ 20 Toen zei de man: ‘Meester, sinds mijn jeugd heb ik me daaraan gehouden.’ 21 Jezus keek hem liefdevol aan en zei tegen hem: ‘Eén ding ontbreekt u: ga naar huis, verkoop alles wat u hebt en geef het geld aan de armen, dan zult u een schat in de hemel bezitten; kom dan terug en volg mij.’ 22 Maar de man werd somber toen hij dit hoorde en ging terneergeslagen weg; hij had namelijk veel bezittingen.
23 Jezus keek de kring rond en zei tegen zijn leerlingen: ‘Wat is het moeilijk voor rijken om het koninkrijk van God binnen te gaan.’ 24 De leerlingen schrokken van zijn woorden. Maar Jezus zei nog eens uitdrukkelijk: ‘Kinderen, wat is het moeilijk om het koninkrijk van God binnen te gaan: 25 het is gemakkelijker voor een kameel om door het oog van een naald te gaan dan voor een rijke om het koninkrijk van God binnen te gaan.’ 26 Nu waren ze nog meer ontzet, en ze zeiden tegen elkaar: ‘Wie kan er dan nog gered worden?’ 27 Jezus keek hen aan en zei: ‘Bij mensen is dat onmogelijk, maar niet bij God, want bij God is alles mogelijk.’
Beetje misplaatst als je het mij vraagt.. Hij begint direct met de vraag 'Waarom noemt u mij goed'.
De bescheidenheid druipt er van af.
  vrijdag 29 januari 2010 @ 02:31:37 #76
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_77403320
quote:

[..]

waar zeg ik dat je dat voor je ouders zou "moeten" doen
quote:
dus respect hoeft niet als mensen gelijkwaardig zijn Merkwaardige gedachtengang......

overigens: waar zei Jezus dat?
  † In Memoriam † vrijdag 29 januari 2010 @ 02:33:09 #77
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_77403339
quote:
Op vrijdag 29 januari 2010 02:30 schreef Ticker het volgende:

[..]

[..]

Beetje misplaatst als je het mij vraagt.. Hij begint direct met de vraag 'Waarom noemt u mij goed'.
Maar geen opmerking over het knielen zelf! Nergens zegt Jezus wanneer er voor hem geknield was dat men niet voor een ander hoefde te knielen. Als jij beweert dat Jezus tegen het gebruik van knielen was dan kom jij maar met een mooi citaat uit de Bijbel. Beweren is onderbouwen!
  vrijdag 29 januari 2010 @ 02:34:17 #78
132152 Ticker
En de Watskeburt?!
pi_77403344
quote:
Op vrijdag 29 januari 2010 02:31 schreef teamlead het volgende:

[..]

waar zeg ik dat je dat voor je ouders zou "moeten" doen

Dus voor de paus maak je uitzonderingen? Daar zeg je het al, hij is specialer dan iedereen op aarde.
quote:
dus respect hoeft niet als mensen gelijkwaardig zijn Merkwaardige gedachtengang......
Respect is wat anders dan submission.
quote:
overigens: waar zei Jezus dat?
Geen idee.. in de bijbel?
Zoek zelf even het juiste vers erbij.. of beweer je hiermee te zeggen dat Jezus niet stond voor gelijkwaardigheid en voor een hierarchie stond?
  vrijdag 29 januari 2010 @ 02:36:34 #79
132152 Ticker
En de Watskeburt?!
pi_77403352
quote:
Op vrijdag 29 januari 2010 02:33 schreef De_Kardinaal het volgende:

[..]

Maar geen opmerking over het knielen zelf! Nergens zegt Jezus wanneer er voor hem geknield was dat men niet voor een ander hoefde te knielen. Als jij beweert dat Jezus tegen het gebruik van knielen was dan kom jij maar met een mooi citaat uit de Bijbel. Beweren is onderbouwen!
Sorry maar als jij uit het citaat wat je opbracht, kon opmerken dat Jezus een voorstander was van het knielen voor hem, dan denk ik dat we toch even op een andere golf lengte de tekst interpreteren.
  vrijdag 29 januari 2010 @ 02:37:54 #80
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_77403363
quote:
Op vrijdag 29 januari 2010 02:34 schreef Ticker het volgende:

[..]

Dus voor de paus maak je uitzonderingen? Daar zeg je het al, hij is specialer dan iedereen op aarde.
[..]
en voor de koningin, voor Marco Kroon etc etc. Ja, sommige mensen zijn specialer dan anderen
quote:
Respect is wat anders dan submission.
[..]
niet de discussie verdraaien nu. Jij beweerde dat respect niet op zijn plaats zou zijn
quote:
Geen idee.. in de bijbel?
Zoek zelf even het juiste vers erbij.. of beweer je hiermee te zeggen dat Jezus niet stond voor gelijkwaardigheid en voor een hierarchie stond?
heel duidelijk zelfs.
  † In Memoriam † vrijdag 29 januari 2010 @ 02:42:25 #81
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_77403380
quote:
Op vrijdag 29 januari 2010 02:36 schreef Ticker het volgende:

[..]

Sorry maar als jij uit het citaat wat je opbracht, kon opmerken dat Jezus een voorstander was van het knielen voor hem, dan denk ik dat we toch even op een andere golf lengte de tekst interpreteren.
Hij zegt naar mijn weten nergens iets over het knielen voor een ander als teken van respect. Dus waarschijnlijk accepteerde hij het gebruik gewoon. Zelf knielde hij weer als hij bad tot God.

Jij beweert echter:
quote:

[..]

Dus kom maar met je Bijbel-citaatje waaruit blijkt dat Jezus deze manier om respect te tonen afkeurde. Jij beweert dus onderbouw het maar even. Ga zelf zoeken is geen argument. Zo kan ik ook van alles en nog wat beweren en dan roepen: "Ga zelf maar zoeken".
  vrijdag 29 januari 2010 @ 02:42:47 #82
132152 Ticker
En de Watskeburt?!
pi_77403381
Vatican: Receiving Eucharist kneeling will be norm at papal liturgies
quote:

By Carol Glatz
Catholic News Service

VATICAN CITY (CNS) -- Receiving the Eucharist on the tongue while kneeling before the pope will become the norm at papal liturgies, said the Vatican's liturgist.

While current norms allow the faithful to receive the Eucharist in the hand while standing, Pope Benedict XVI has indicated a preference for the more traditional practice, said Msgr. Guido Marini, master of papal liturgical ceremonies.

Kneeling and receiving Communion on the tongue highlights "the truth of the real presence (of Christ) in the Eucharist, helps the devotion of the faithful and introduces the sense of mystery more easily," he said in a June 26 interview with the Vatican newspaper, L'Osservatore Romano.

Pastorally speaking, he said "it is urgent to highlight and recover" these aspects of the sacredness and mystery of the Eucharist in modern times.

Generally at papal Masses, those receiving Communion from the pope stand and the majority choose to receive on the tongue.

But starting with a May 22 Mass outside the Basilica of St. John Lateran, two ushers placed a kneeler in front of the altar and the chosen communicants all knelt and received on the tongue.
Jongens jongens jongens toch.. dat jullie katholiek zijn en de grootste moeite hebben met dit topic is 1.. maar waarom dat je na het lezen en het ervan bewust bent, dat het een grote leugen is, alsnog doet alsof het hoort.. is mij een raadsel.
  † In Memoriam † vrijdag 29 januari 2010 @ 02:46:16 #83
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_77403397
quote:
Op vrijdag 29 januari 2010 02:42 schreef Ticker het volgende:
[..]

Jongens jongens jongens toch.. dat jullie katholiek zijn en de grootste moeite hebben met dit topic is 1.. maar waarom dat je na het lezen en het ervan bewust bent, dat het een grote leugen is, alsnog doet alsof het hoort.. is mij een raadsel.
Goh, ze gaan weer terug naar de wijze zoals men dat voor VCII deden en dat is dus Middeleeuws. Raar zeg dat ze dan weer gebruik maken van oude gebruiken en tradities.

En hoe zit dat dan met Japanners die een buiging maken voor iemand die hoger in de hiërarchie staat? Dat gebruik vindt nog steeds plaats!

En ik krijg nog een citaatje van je!
  vrijdag 29 januari 2010 @ 02:46:17 #84
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_77403398
Wat heeft knielen voor het ontvangen van de communie nu weer hiermee te maken

De leer van de Kerk is dat in de Heilige Communie niet een symbolisch stukje brood wordt gegeten, maar dat door de consecratie dit brood letterlijk is verworden tot het Lichaam van Christus.
Gelovigen die knielen voor de Communie, knielen dus voor Christus en voor niemand anders
  † In Memoriam † vrijdag 29 januari 2010 @ 02:48:38 #85
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_77403408
quote:
Op vrijdag 29 januari 2010 02:46 schreef teamlead het volgende:

De leer van de Kerk is dat in de Heilige Communie niet een symbolisch stukje brood wordt gegeten, maar dat door de consecratie dit brood letterlijk is verworden tot het Lichaam van Christus.
Gelovigen die knielen voor de Communie, knielen dus voor Christus en voor niemand anders
Hij is even een citaat aan het zoeken dat Jezus de knieval als teken van respect afkeurde. Ook indien men voor hem knielde. Als hij dat citaat gevonden heeft kan hij dus beweren dat die knieval voor de hostie dus niet conform de leer van Jezus is. Hij is je gewoon een stapje voor!
  vrijdag 29 januari 2010 @ 02:51:19 #86
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_77403418
quote:
Op vrijdag 29 januari 2010 02:48 schreef De_Kardinaal het volgende:

[..]

Hij is even een citaat aan het zoeken dat Jezus de knieval als teken van respect afkeurde. Ook indien men voor hem knielde. Als hij dat citaat gevonden heeft kan hij dus beweren dat die knieval voor de hostie dus niet conform de leer van Jezus is. Hij is je gewoon een stapje voor!
dan sleep ik de hypostatische vereniging erbij
  † In Memoriam † vrijdag 29 januari 2010 @ 02:54:46 #87
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_77403433
quote:
Op vrijdag 29 januari 2010 02:51 schreef teamlead het volgende:

[..]

dan sleep ik de hypostatische vereniging erbij
Dan haal ik de vereniging der Nestorianen erbij !
  vrijdag 29 januari 2010 @ 02:55:54 #88
132152 Ticker
En de Watskeburt?!
pi_77403440
quote:
Op vrijdag 29 januari 2010 02:42 schreef De_Kardinaal het volgende:

Dus kom maar met je Bijbel-citaatje waaruit blijkt dat Jezus deze manier om respect te tonen afkeurde. Jij beweert dus onderbouw het maar even. Ga zelf zoeken is geen argument. Zo kan ik ook van alles en nog wat beweren en dan roepen: "Ga zelf maar zoeken".
*zucht*
me.. 'bijbel-citaatje'
Mag je wel zo over je heilig boek praten.. en dat verkleinen ervan?

Volgens mij beweer je zelf dat Jezus het prettig vond dat mensen voor hem gingen knielen.
Als je niet het onderscheidt kunt maken tussen een persoon die zichzelf bij het verkrijgen van de naam 'de goede' al te kort vind schieten.. en iemand die de aandacht heerlijk vind en met alle plezier zoveel lof krijgt..
Betwijfel ik of het doordrammen op dit onderwerp en verder uitleggen daarvan enige zin heeft.

Dat Jezus, GOD als almachtige zag, dat kan natuurlijk niet anders. Het was immers God die zichzelf als een jaloerse God zag, en de wereld had geschapen. Het was immers Jezus die geboren was en de enige zoon van God was.. dus dat Jezus diepe respect had voor God, is een ander verhaal.
Dat er soms bepaalde wetten gelden, zoals het knielen voor een bepaalde Koning, dat kan, en heeft weinig met het Christelijke geloof te maken.
Voor de rest kan ik me ook niet herinneren dat Jezus tijdens het avond maal op een mooiere stoel mocht zitten dan de rest omdat hij Jezus was.
Kom eens op zeg.
  vrijdag 29 januari 2010 @ 02:58:31 #89
132152 Ticker
En de Watskeburt?!
pi_77403444
quote:
Op vrijdag 29 januari 2010 02:46 schreef teamlead het volgende:

Gozer.. echt.
En jij gelooft ook dat tijdens EASTER, Jezus weer op stond?
Je hebt voor de rest geen idee dat deze datum en vorm van verering overal ter wereld plaats vind, maar telkens onder een andere noemer.

De verbastering van Easter.. naar Ishtar zegt je zeker ook niets? Of is dat ook weer zoiets wat de grote boze atheisten zeggen tegen de gelovige om hun geloof te testen?
  † In Memoriam † vrijdag 29 januari 2010 @ 03:02:48 #90
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_77403455
quote:
Op vrijdag 29 januari 2010 02:55 schreef Ticker het volgende:

[..]

*zucht*
me.. 'bijbel-citaatje'
Mag je wel zo over je heilig boek praten.. en dat verkleinen ervan?

Volgens mij beweer je zelf dat Jezus het prettig vond dat mensen voor hem gingen knielen.
Als je niet het onderscheidt kunt maken tussen een persoon die zichzelf bij het verkrijgen van de naam 'de goede' al te kort vind schieten.. en iemand die de aandacht heerlijk vind en met alle plezier zoveel lof krijgt..
Betwijfel ik of het doordrammen op dit onderwerp en verder uitleggen daarvan enige zin heeft.

Dat Jezus, GOD als almachtige zag, dat kan natuurlijk niet anders. Het was immers God die zichzelf als een jaloerse God zag, en de wereld had geschapen. Het was immers Jezus die geboren was en de enige zoon van God was.. dus dat Jezus diepe respect had voor God, is een ander verhaal.
Dat er soms bepaalde wetten gelden, zoals het knielen voor een bepaalde Koning, dat kan, en heeft weinig met het Christelijke geloof te maken.
Voor de rest kan ik me ook niet herinneren dat Jezus tijdens het avond maal op een mooiere stoel mocht zitten dan de rest omdat hij Jezus was.
Kom eens op zeg.
Nee, ik beweer dat Jezus er in ieder geval geen duidelijke tegenstander van was, want hij keurt het nergens af. Of hij een voorstander was kan je op basis van dezelfde gronden dus niet beweren. Dus ik wacht nog steeds op je citaatje waar Jezus zegt dat het knielen voor een ander uit den boze was. Leg aan de hand daarvan maar even uit dat de knieval een traditie is die ingaat tegen het christelijke geloof. Of anders had je je niet moeten beroepen op Jezus. Zoals ik al zei beweren is onderbouwen! Je beargumentatie laat nogal wat te wensen over!

Over de relatie Jezus/God ga ik niet in, want dat lijkt me meer iets voor teamlead!
Kom er maar in met je vereniging!
  vrijdag 29 januari 2010 @ 03:05:05 #91
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_77403461
quote:
Op vrijdag 29 januari 2010 02:58 schreef Ticker het volgende:

[..]

Gozer.. echt.
nou, meer dat 3 dagen na Pesach de opstanding plaatsvond
quote:
Je hebt voor de rest geen idee dat deze datum en vorm van verering overal ter wereld plaats vind, maar telkens onder een andere noemer.
waarom denk je dat ik daar geen idee van heb? Waar baseer jij op dat ik geen kennis zou hebben van verschillende religies?
quote:
De verbastering van Easter.. naar Ishtar zegt je zeker ook niets? Of is dat ook weer zoiets wat de grote boze atheisten zeggen tegen de gelovige om hun geloof te testen?
neuh, dat is meer een volslagen stupide opmerking van iemand die de etymologische kennis van een garnaal heefl . Of dacht je dat Engels zo rond het jaar 0 ook al de voertaal was?
  vrijdag 29 januari 2010 @ 03:05:38 #92
132152 Ticker
En de Watskeburt?!
pi_77403462
quote:
Op vrijdag 29 januari 2010 03:02 schreef De_Kardinaal het volgende:
. Dus ik wacht nog steeds op je citaatje waar Jezus zegt dat het knielen voor een ander uit den boze was.
Weet je wat, als jij me kan vertellen waar ik sprak dat knielen UIT DEN BOZE was, dan krijg je jij citaat.
Mocht je dat namelijk niet kunnen vinden, dan denk ik dat je of lekker moet gaan slapen, of even langskomt om te zeggen dat je slaapdronken bent en dat je een beetje in de war bent.
  † In Memoriam † vrijdag 29 januari 2010 @ 03:05:48 #93
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_77403463
quote:
Op vrijdag 29 januari 2010 02:58 schreef Ticker het volgende:

[..]

Gozer.. echt.

Ja zeg! Plaats een artikel over onderwerp A, wordt er in gegaan op onderwerp A, kom jij ineens aan met iets over onderwerp B. Blijf dan bij onderwerp A of plaats dat artikel niet als je er toch niets zinnigs over kan zeggen! Nogmaals je argumentatie is uiterst belabberd en van een haast kinderachtig niveau.
  vrijdag 29 januari 2010 @ 03:07:46 #94
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_77403468
quote:
Op vrijdag 29 januari 2010 03:02 schreef De_Kardinaal het volgende:

Over de relatie Jezus/God ga ik niet in, want dat lijkt me meer iets voor teamlead!
Kom er maar in met je vereniging!
dan neem ik deze wel

Jezus was volledig mens en is als mens gekruisigd, gestorven en begraven.
Jezus was tegelijkertijd ook volledig God: 1 van de 3 "verschijningsvomen" van de Almachtige God

of te wel:
quote:
Jezus was altijd al God geweest (Johannes 8:58; 10:30), maar tijdens de incarnatie nam Jezus een menselijke vorm aan – Hij werd een menselijk wezen (Johannes 1:14). De toevoeging van de menselijke aard aan de goddelijke aard is Jezus, de God-mens. Dit is de hypostatische vereniging, Jezus Christus, één Persoon, volledig God en volledig mens.

Deze twee aspecten van Jezus, menselijk en goddelijk, zijn onafscheidelijk. Jezus zal voor altijd de God-mens zijn, volledig God en volledig mens, twee verschillende naturen in één Persoon. De menselijkheid en de goddelijkheid van Jezus zijn niet gemengd, maar verenigd zonder de afzonderlijke identiteit te verliezen. Jezus ging soms te werk binnen de begrenzingen van de mensheid (Johannes 4:6; 19:28) en soms in de macht van Zijn godheid (Johannes 11:43; Matteüs 14:18-21). In beide gevallen kwamen de daden van Jezus voort uit Zijn ene Persoonlijkheid. Jezus had twee naturen, maar slechts één persoon of persoonlijkheid.
  † In Memoriam † vrijdag 29 januari 2010 @ 03:08:28 #95
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_77403471
quote:
Op vrijdag 29 januari 2010 03:05 schreef Ticker het volgende:

[..]

Weet je wat, als jij me kan vertellen waar ik sprak dat knielen UIT DEN BOZE was, dan krijg je jij citaat.
Mocht je dat namelijk niet kunnen vinden, dan denk ik dat je of lekker moet gaan slapen, of even langskomt om te zeggen dat je slaapdronken bent en dat je een beetje in de war bent.
Je opmerking staat er al vaak genoeg dacht ik zo. Waarom ga je er niet gewoon op in? Kan je ook ander soort argument gebruiken dan een argumentum ad hominem?
  vrijdag 29 januari 2010 @ 03:12:25 #96
132152 Ticker
En de Watskeburt?!
pi_77403479
quote:
Op vrijdag 29 januari 2010 03:05 schreef teamlead het volgende:

neuh, dat is meer een volslagen stupide opmerking van iemand die de etymologische kennis van een garnaal heefl . Of dacht je dat Engels zo rond het jaar 0 ook al de voertaal was?
Nuff said
quote:
Easter and the holidays that are related to it are moveable feasts, in that they do not fall on a fixed date in the Gregorian or Julian calendars (both of which follow the cycle of the sun and the seasons). Instead, the date for Easter is determined on a lunisolar calendar similar to the Hebrew calendar.
Easter.. is maan verering. Vind je het niet toevallig dat het verbonden is aan de MAAN!
Heb je enig idee wat Ishtar is? De maangodin!!!

Kun je me tevens vertellen wanneer men voor het allereerst EASTER gingen vieren? De christelijke 'feestdag' that is.
quote:
The first Christians, Jewish and Gentile, were certainly aware of the Hebrew calendar (Acts 2:1; 12:3; 20:6; 27:9; 1 Cor 16:8), but there is no direct evidence that they celebrated any specifically Christian annual festivals. The observance by Christians of non-Jewish annual festivals is believed by some to be an innovation postdating the Apostolic Age. The ecclesiastical historian Socrates Scholasticus (b. 380) attributes the observance of Easter by the church to the perpetuation of its custom, "just as many other customs have been established," stating that neither Jesus nor his Apostles enjoined the keeping of this or any other festival. However, when read in context, this is not a rejection or denigration of the celebration—which, given its currency in Scholasticus' time would be surprising—but is merely part of a defense of the diverse methods for computing its date. Indeed, although he describes the details of the Easter celebration as deriving from local custom, he insists the feast itself is universally observed.[20]

Perhaps the earliest extant primary source referencing Easter is a mid-2nd century Paschal homily attributed to Melito of Sardis, which characterizes the celebration as a well-established one.[21] Evidence for another kind of annual Christian festival, the commemoration of martyrs, begins to appear at about the same time as evidence for the celebration of Easter.[22] But while martyrs' "birthdays" were celebrated on fixed dates in the local solar calendar, the date of Easter was fixed by means of the local Jewish lunisolar calendar. This is consistent with the celebration of Easter having entered Christianity during its earliest, Jewish period, but does not leave the question free of doubt.[23]
Je hebt echt geen benul wat je precies aanbid he.
  vrijdag 29 januari 2010 @ 03:16:10 #97
132152 Ticker
En de Watskeburt?!
pi_77403492
quote:
Op vrijdag 29 januari 2010 03:08 schreef De_Kardinaal het volgende:

[..]

Je opmerking staat er al vaak genoeg dacht ik zo.
Dan dacht je dus fout. Misschien moet je even gewoon niet meer denken.
Het begint namelijk tegen het dwangmatige aan te worden.

Heb je al enig idee waar ik het schreef.. je wilt je citaat toch?
Jij hoeft alleen een pagina terug, even aan te wijzen naar mijn opmerking dat Jezus TEGEN het knielen was. Zoals jij beweerd.

Mocht je nu weer niets hebben gevonden, dan negeer ik je bij deze. Dat je het weet.
  † In Memoriam † vrijdag 29 januari 2010 @ 03:16:22 #98
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_77403493
quote:
Op vrijdag 29 januari 2010 03:12 schreef Ticker het volgende:

[..]

Nuff said

[..]

Easter.. is maan verering. Vind je het niet toevallig dat het verbonden is aan de MAAN!
Heb je enig idee wat Ishtar is? De maangodin!!!

Kun je me tevens vertellen wanneer men voor het allereerst EASTER gingen vieren? De christelijke 'feestdag' that is.
[..]

Je hebt echt geen benul wat je precies aanbid he.
Je begint een discussie over X krijgt een reactie op X, haalt er uit het niets weer Y bij. Vervolgens is elk argument dat je gebruikt een argumentum ad hominem. Je beschikt niet eens over de meeste basale kennis om een normale discussie te kunnen aangaan. Ik houd het hier mooi even voor gezien!
  † In Memoriam † vrijdag 29 januari 2010 @ 03:18:09 #99
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_77403495
En trouwens dat jij weet wat een ander gelooft!
Vrijwel onmogelijk zonder dat die ander dat zegt, maar dat jij het even invult is wel een prestatie!
  vrijdag 29 januari 2010 @ 03:18:50 #100
132152 Ticker
En de Watskeburt?!
pi_77403498
quote:
Op vrijdag 29 januari 2010 03:16 schreef De_Kardinaal het volgende:

[..]

Je begint een discussie over X krijgt een reactie op X, haalt er uit het niets weer Y bij. Vervolgens is elk argument dat je gebruikt een argumentum ad hominem. Je beschikt niet eens over de meeste basale kennis om een normale discussie te kunnen aangaan. Ik houd het hier mooi even voor gezien!
Moeilijk he, om even te vinden waar ik het zei.. wat ik niet zeg.
En ja je kunt moeilijk berichten gaan citeren en dan aanpassen.. want het oorspronkelijke staat er nog.
Frustrerend he, ongelijk hebben!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')