Rechts = weinig bemoeienis op economisch gebied (privatisering van alle economische instellingen, vrije marktwerking, geen inkomstennivellering)
Linkse partijen: SP, GroenLinks, PvdA, D'66
Rechtse partijen: VVD, CDA, LPF
Over de precieze positie van elke partij valt er genoeg te discussiëren, maar dit is wat er over het algemeen wordt aangenomen.
NL is links op dit moment, we zijn tenslotte een verzorgingsstaat. De overheid komt voor de burger op. Helaas is er een duidelijke verrechtsing te zien..
op www.stemwijzer.nl kun je zien of je links of rechts bent!
quote:Vind jij... dat is een mening die je geeft, de topic starter vraagt naar een feit of meerdere feiten.
Op maandag 06 mei 2002 19:46 schreef Refragmental het volgende:
Links = Idealisten
Rechts = Realisten
quote:ik denk deze volgorde, van links naar rechts
Op dinsdag 07 mei 2002 14:15 schreef Tijn het volgende:
In willekeurige volgorde:Linkse partijen: SP, GroenLinks, PvdA, D'66
Rechtse partijen: VVD, CDA, LPF
Over de precieze positie van elke partij valt er genoeg te discussiëren, maar dit is wat er over het algemeen wordt aangenomen.
SP, GL, CU, PVDA, D66, CDA, LN, LPF, VVD, SGP
quote:CU mag je wel een heeeeeel stuk verder naar rechts plaatsen hoor.
Op dinsdag 07 mei 2002 20:55 schreef waspman het volgende:[..]
ik denk deze volgorde, van links naar rechts
quote:lekker objectieve manier om iemand iets uit te leggen .. not
Links = Idealisten
Rechts = Realisten
Maar sindsdien is er een tweede, en minstens even belangrijke onderverdeling is die in de mate waarin partijen willen ingrijpen in de economie.
Je hebt daardoor partijen die :
sociaal conservatief en anti-interventionistisch zijn
sociaal conservatief en interventionistisch zijn
sociaal progressief en anti-interventionistisch zijn
sociaal progressief en interventionistisch
Daarnaast zou je van een liberale partij als de VVD verwachten dat zij tegen die ongebreidelde staatsinterventie pleit. Hier blijkt echter in de praktijk weinig (meer) van. Er lijkt algehele consensus over te bestaan dát een staat de omvang dient te hebben die ze nu heeft.
Rechts = Onverschillig over mensenrechten, geneigd tot onrechtvaardigheid, en zijn voor een maatschappij waarin de rijken bevoordeeld worden . Zij willen het natuurlijk milieu zoveel mogelijk exploiteren om er zelf beter van te worden.
quote:zie ook GroenLinks nu rechtser dan D66 in '98
Op dinsdag 07 mei 2002 20:55 schreef Uiruru het volgende:[..]
CU mag je wel een heeeeeel stuk verder naar rechts plaatsen hoor.
quote:
Waarbij de ChristenUnie momenteel linkser is dan de PvdA.
quote:Goh, het ontbreekt er nog maar aan dat je bij rechts niet zet; verdient een nekschot wegens onmenswaardig denken.
Op dinsdag 07 mei 2002 23:48 schreef Lestat het volgende:
Links = voorvechters van mensenrechten, rechtvaardigheid en persoonlijke vrijheid. Zij zijn voor een maatschappij waarin een ieder, sterk of zwak, arm of rijk, prettig kan leven. Zij willen het natuurlijk milieu zoveel mogelijk beschermen.Rechts = Onverschillig over mensenrechten, geneigd tot onrechtvaardigheid, en zijn voor een maatschappij waarin de rijken bevoordeeld worden . Zij willen het natuurlijk milieu zoveel mogelijk exploiteren om er zelf beter van te worden.
quote:Natuurlijk 1 hoop bullshit wat hier staat.
Op dinsdag 07 mei 2002 23:48 schreef Lestat het volgende:
Links = voorvechters van mensenrechten, rechtvaardigheid en persoonlijke vrijheid. Zij zijn voor een maatschappij waarin een ieder, sterk of zwak, arm of rijk, prettig kan leven. Zij willen het natuurlijk milieu zoveel mogelijk beschermen.Rechts = Onverschillig over mensenrechten, geneigd tot onrechtvaardigheid, en zijn voor een maatschappij waarin de rijken bevoordeeld worden . Zij willen het natuurlijk milieu zoveel mogelijk exploiteren om er zelf beter van te worden.
Namelijk die over het feit dat er nu na de dood van Fortuyn een nog grotere tweedeling tussen links en rechts lijkt te ontstaan.
Toen Paars 1 gevormd werd, kon dat omdat de standpunten van de verschillende partijen dichter bij elkaar gekomen leken te zijn en er over de belangrijkste onderwerpen een gelijk beleid voorgesteld kon worden.
Nu is er deels door de schuld van paars en als gevolg van Fortuyn politieke carriere een enorme kloof tussen links en rechts ontstaan.
Nu Fortuyn vermoord is lijkt die kloof met exponentiele snelheid te groeien.
Vooral op een forum als dit is het goed te merken.
In mijn eigen kennissenkring heb ik er gelukkig nog niet zo veel last van. Die bestaat uit voor het meerendeel uit kalme goed nuancerende mensen.
Wel moet ik zeggen dat er behoorlijk rechtse (niet extreem-rechts uiteraard, dat moge duidelijk zijn) mensen zitten in mijn kennissenkring, waarvan ik het niet eens wist, tot Fortuyn opdook. Dat vond ik ergens wel grappig, ik had daar tot die tijd geen idee van. (Ik ben overigens zo links als het maar zijn kan, soms schurend tegen Marxisme aan..)
quote:Echt niet hoor, CU is behoorlijk links (voor Nederlandse termen dan), meer verglijkbaar met GL qua economie.
Op dinsdag 07 mei 2002 20:55 schreef Uiruru het volgende:[..]
CU mag je wel een heeeeeel stuk verder naar rechts plaatsen hoor.
quote:Ik vond Pim ook wel een idealist, hij had een ideaal, een opdracht, een taak, zoals hij hetzelf noemde! en tegelijkertijd was hij heel erg realistisch.
Links = Idealisten
Rechts = Realisten
quote:Deze lijtk me beter:
Op dinsdag 07 mei 2002 20:55 schreef waspman het volgende:[..]
ik denk deze volgorde, van links naar rechts
--SP-----GL---CU--PVDA-LN-CDA-D66-----SGP---------VVD-LPF
links ||| centrum-links ||| centrum ||| centrum-rechts ||| rechts
LN komt meer overeen met PVDA, ze hebben een redelijk sociaal beleid wat tussen CDA en PVDA invalt.
SGP is duidelijk linkser dan LPF en VVD,zij zijn voor inkomstennivillering en meer economische invloed dan LPF en VVD
LPF en VVD is moeilijk om te onderscheiden. LPF gaf weinig cijfers weg over bijv belastingen ed. Ze echter wel degelijk rechts door de privatisering van WAO ed.
Alhoewel de verschillen in NL vrij klein zijn qua economische standputnen.
quote:En dat zegt iemand die links afschildert als idealisten en rechts als realisten.
Op woensdag 08 mei 2002 00:03 schreef Refragmental het volgende:[..]
Natuurlijk 1 hoop bullshit wat hier staat.
quote:CU kun je zeker aan de rechtse kant van de PvdA plaatsen. Zij zijn immers wel voor het terugdraaien van bijvoorbeeld het homohuwelijk.
Op woensdag 08 mei 2002 02:33 schreef extremeknul het volgende:[..]
Echt niet hoor, CU is behoorlijk links (voor Nederlandse termen dan), meer verglijkbaar met GL qua economie.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |