McClaren laakt reactie fans op KufoENSCHEDE - Steve McClaren noemde het ‘oneerlijk’ en ‘onnodig’. De trainer van FC Twente doelde op het applaus dat zondag klonk bij de wissel van zijn spits Blaise N’Kufo. Het was geen aanmoediging van de fans, maar een uiting van ongenoegen over de aanvoerder. De spits zelf maakte er na de zege op Willem II (1-0) geen grote zaak van.
Nee, Blaise N’Kufo wilde zich er niet door laten raken. „I don’t care”, zei de spits van FC Twente na de gewonnen wedstrijd tegen Willem II. Het harde applaus dat in de 51e minuut van de wedstrijd klonk bij zijn wissel was allesbehalve positief bedoeld, dat wist hij ook. Sterker: het was pijnlijk, respectloos en vernederend voor FC Twente’s clubtopscorer aller tijden (111 goals), die vervangen moest worden vanwege een hamstringblessure.
De 34-jarige Zwitser wenste er na afloop niet te veel woorden aan te spenderen. Hij leek onaangedaan, al weet je dat bij hem nooit zeker. De aanvoerder heeft in de zeven jaren dat hij in Enschede speelt nooit zijn masker afgedaan. „Zo is het leven en het leven kan soms hard zijn”, was zijn reactie.
Ja, hij had het gehoord, natuurlijk, wie niet? „Maar de supporters zullen er een reden voor hebben om zo te doen. Ik denk dat je het ze zelf moet vragen wat ze van me vinden. Ik heb er geen antwoord op. Ik ben hier zeven jaar geleden gekomen om mijn werk te doen en dat is niet veranderd. Het is niet mijn doel om beroemd te worden of geliefd te zijn. Ik wil goals maken, wat bereiken. Dit is mijn laatste seizoen in Enschede, daarna ben ik weg. Zo gaat het met elke voetballer, ook met mij. En dan staan er weer nieuwe mensen.”
N’Kufo maakte tot nu toe negen goals in deze competitie. Hij staat daarmee op de gedeelde zesde plaats op de lijst van topscorers. In de beker scoorde de spits een keer, in de Europa League twee keer. Dat is helemaal geen slechte tussenstand voor een aanvaller, maar toch daalt zijn populariteit in Twente elke week.
Jarenlang was hij de onbetwiste nummer één, shirts met zijn naam waren niet aan te slepen en elk kind wilde met N’Kufo op de foto. Dat laatste is overigens nog steeds zo, maar de magie van de clubtopscorer verdampt. Een deel van de supporters blijft hem fanatiek en ongestoord toezingen, maar een groter deel lijkt het niet meer aan te kunnen zien dat de ballen van zijn voeten stuiteren, hij te traag oogt en een abonnement heeft op buitenspel staan. Ze ergeren zich rot, vloeken en tieren als hij een fout maakt.
Trainer Steve McClaren begrijpt niets van die laatste groep, die zo kritisch is. „Het is onnodig en ridicuul dat dit gebeurt.” De trainer kon er na de moeizame wedstrijd tegen Willem II niet over uit dat N’Kufo dit overkomt. De topscorer, de aanvoerder, de spits die zoveel heeft betekend voor de club...
„De jongens geven alles in zo’n wedstrijd. Om je dan zo tegen een individuele speler te keren vind ik oneerlijk. Ongeacht welke speler het is”, aldus McClaren. „Afgelopen donderdag was het publiek nog zo positief na de overwinning op Bremen. Wat een applaus kregen ze toen. En dan gebeurt er vandaag dit... Het was een moeilijke wedstrijd voor Blaise, hij stond op een eiland. Hij kreeg geen support van de rest, dat kan. We speelden niet goed, dat was duidelijk. Maar dat gebeurt vaak na een Europees duel.”
De kans dat N’Kufo donderdag het uitduel tegen Werder Bremen speelt, is klein. Het was zondag het enige waar de aanvoerder zich druk om wilde maken. Niet om de kritische supporters, wel om zijn lijf en het team. Hij is nooit geblesseerd en juist nu de kritiek als een hagelbui over hem heen dendert, is de pijn in zijn hamstring geschoten. „Ik denk dat dit de tweede keer in mijn carrière is dat ik een wedstrijd moet missen vanwege een blessure. Maar we hebben een brede selectie, dus dat komt wel goed