abonnement Unibet Coolblue
pi_77353733


Transport Tycoon Het beste spel ooit gemaakt
Nu met eigen FOK! multiplayer-server op lingen.nu:3984 (wachtwoord: fokyou)

Wat is het?
Transport Tycoon is een Tycoon-spel waarin jij de baas van een vervoersbedrijf bent. Je begint in 1950. Het is de bedoeling om zoveel mogelijk geld te verdienen en de concurrentie voor te blijven. In het begin kun je wat ouderwetse vrachtwagens, boten, treinen en een vliegtuig kopen, maar in de loop van de tijd komen daar steeds nieuwere vervoersmiddelen bij. Eerst kun je bijvoorbeeld alleen een klein vliegveld bouwen maar later ook een grote. De treinen zijn eerst stoomtreinen, vervolgens diesels en daarna elektrische treinen. In 2000 krijg je de beschikking over Monorail. Dan kan je al je spoor gaan vervangen en met Monorail treinen gaan rijden. Bij de boten krijg je later de beschikking over hovercrafts en bij de vliegtuigen nog een vliegtuig dat veel lijkt op de Concorde. Nog later krijg je er weer een railsoort bij: MagLev. Deze treinen gaan nog veel harder dan monorail.

Transport Tycoon is er in diverse varianten. In den beginne was er Transport Tycoon (original). Later kwam er een tweede versie, Transport Tycoon DeLuxe. Beide versies draaien niet onder Windows XP. Om dit probleem op te lossen zijn diverse programmeurs aan de slag gegaan, met als resultaat twee stromingen. De eerste stroming is TTDPatch, de tweede heet OpenTTD.

Maar wil ik nu OpenTTD of TTDPatch?
Tegenwoordig zijn er niet veel verschillen meer over tussen OpenTTD en TTDPatch. Hieronder een lijstje van de belangrijkste verbeteringen van OpenTTD, waarvan de meeste ook in TTDPatch beschikbaar zijn.

Belangrijkste verbeteringen OpenTTD t.o.v. TTD for Windows:
  • grotere maps
  • meer en grotere vliegvelden
  • newgrf ondersteuning (nieuwe graphics)
  • newindustries (nieuwe industriën)
  • kanalen
  • elektrisch spoor
  • realistische acceleratie
  • open source (zelf patches programmeren en compilen)
  • mammoet-treinen
  • vrij gevormde stations
  • vensters vergroten en verkleinen
  • spelen in een window
  • resolutie aanpassen
  • nieuwe route-vind-algoritmes
  • nieuwe AI
  • multiplayer via lan/internet
  • nieuwe map-generator met realistische heuvels e.d.
  • mogelijkheid om heightmaps in te laden om zo echte landen zelf na te maken in OpenTTD
  • PBS (path-based signalling)
  • volledig nieuw gerenderde hi-res 32bpp sprites in ontwikkeling
  • bruggen over schuine sporen en bruggen over sporen met seinen
  • trams
  • extra zoomlevels
  • 32 bits kleuren versie
  • realistische vliegtuigsnelheid
  • drive-through bushaltes
  • timetables om treinen op vaste afstanden te laten rijden
  • gedeelde voertuigorders
  • gratis opensource audio- en grafische bestanden

    Als je exact wil weten wat de verschillen tussen OpenTTD en TTDPatch zijn, kun je hier kijken. Nagenoeg iedereen op FOK! speelt OpenTTD, vanwege de goede multiplayer-ondersteuning en de grotere mapsize, twee belangrijke functies die TTDPatch niet ondersteunt.

    Waar kan ik het downloaden en hoe installeer ik het?
    Installeren van OpenTTD:
    Installeer eerst Transport Tycoon DeLuxe for Windows (hier te downloaden). Dit is nodig omdat OpenTTD bronbestanden van de originele Transport Tycoon nodig heeft. Download hierna het installatie-programma van OpenTTD. De installatie vraagt waar je TTD for Windows hebt geinstalleerd, dit wijst zichzelf. Ook het wijzigen van patches zit in de grafische interface van OpenTTD verwerkt, in het spel zelf. Voor de officiële installatiehandleiding, klik hier.

    Installeren van TTDPatch:
    Installeer eerst Transport Tycoon DeLuxe for Windows (hier te downloaden). Unzip de bestanden van TTDPatch in je TTD-map. Klik hier voor een FAQ over de installatie. Om het spel te spelen moet je ttdpacthW.exe starten. Om patches te wijzigen moet je ttdpatch.cfg openen in kladblok, je kunt dan wijzigen wat je wil.

    Ik snap er helemaal niets van!
    Oke, dan volgt hier een korte tutorial.

    Het doel is geld te verdienen door goederen en passagiers te vervoeren. Passagiers en post willen van de ene naar de andere stad vervoerd worden, goederen van de ene industrie naar de andere. Om uit te vinden wat nou wat produceert en/of accepteert, klik je gewoon op een industrie. Een paar voorbeelden: kolenmijn =>energiecentrale, boerderij =>fabriek, ijzerertsmijn =>hoogoven, oliebron =>raffinaderij. Klik hier voor een cargo-flow tabel. Voor het transport van goederen kunnen bussen/vrachtwagens, treinen, boten en vliegtuigen gebruikt worden. Over het algemeen worden treinen gebruikt, in de eerste plaats omdat daar de meeste keus in is, in de tweede plaats omdat dat de meeste winst oplevert, en in de derde plaats omdat een uitdaging is doordat er een complex netwerk van rails en seinen neergelegd moet worden. Treinen kunnen namelijk botsen!

    De basis is voor alle voertuigen hetzelfde. Je hebt minimaal 2 stations/docks/vliegvelden/bushaltes (vanaf nu allemaal stations) nodig. Verder heb je natuurlijk een voertuig nodig, die bouw je in een depot. Je geeft een voertuig een order om naar het ene station te gaan, en een order om naar het andere station te gaan. Als de stations verbonden zijn met elkaar (door respectievelijk rails/water/lucht/weg) kan het voertuig zijn orders gaan uitvoeren. Dit houdt natuurlijk niet gelijk winst in! Hiervoor moeten goederen vervoerd worden. Je zet dus 1 station bij een kolenmijn, een andere bij een energiecentrale, je verbindt ze met elkaar en je laat er vervolgens een trein tussen rijden met orders om van het ene station naar het andere te rijden. Et voila, du profit!

    Een kort stappenplan voor wie snel aan de slag wil:

    1. Bouw een depot in de juiste richting.
    2. Klik op nieuwe voertuigen.
    3. Klik op de gewenste locomotief in het nieuw geopende venster, klik vervolgens op bouw voertuig. Maak op dezelfde manier de gewenste wagons eraan vast.
    4. Klik in het treinvenster dat opent zodra je een locomotief bouwt, op de orders knop (2e van onder).
    5. Klik op de Ga naar-knop.
    6. Klik op een station.
    7. Herhaal stap 5 en 6 voor het andere station.
    8. Klik op de Gestopt-knop om de trein te starten.

    Ik wil meer winst!
    Dat kan! Laat meer treinen rijden tussen je stations. Hieronder volgen enkele plaatjes om te laten zien hoe dat kan zonder botsingen te krijgen. Om botsingen te voorkomen maak je seinen (signals).


    Dit is de makkelijkste manier om een lijn te bouwen. Gewoon 1 spoortje, met 1 treintje en 2 stations. Alleen niet erg efficiënt bij hoge aantallen goederen of passagiers.


    Je kunt ook 2 lijntjes naast elkaar leggen. Dit geeft al een dubbele capaciteit, maar je hebt ook de dubbele ruimte nodig. Als je veel ruimte hebt, en veel geld en tijd en zin om veel spoor aan te leggen, dan blijft dit een goede manier om opstoppingen te voorkomen bij gebruik van veel treinen. Als iedere trein zijn eigen spoor heeft, ontstaan er natuurlijk nooit opstoppingen. Door fanatieke spelers wordt dit wel als een lelijke oplossing beschouwd. Ook is dit niet realistisch, de NS heeft ook geen 30 rails tussen Amsterdam en Utrecht liggen.


    Oke, wat zien we hier? Weer een dubbele lijn, maar nu met seinen en wissels. Er zijn verschillende soorten seinen in TTD. De belangrijkste zijn: one-way signals, two-way signals, pre-signals en exit-signals. Op de afbeelding kun je zien wat ze doen. One-way signals zorgen ervoor dat treinen op een bepaald stuk spoor maar 1 richting op kunnen rijden. Hierdoor kunnen er meerdere treinen achter elkaar rijden op 1 spoor tussen 2 stations. Op het ene spoor laat je ze de ene kant op rijden, op het andere spoor de andere kant op. De onderlinge afstand tussen de one-way signals bepaalt hoeveel treinen er tussen 2 stations kunnen rijden. Een mooie afstand is bijvoorbeeld om de 4 vakjes een sein. Maar wat is de spaghetti voor een station? Dit is zo gemaakt omdat aankomende treinen dan naar allebei de sporen kunnen rijden op het station, tevens kan van ieder stationsspoor de trein naar het "afvoer"-spoor rijden.

    Hoe werkt het dan met die pre- en exit-signals? Die gebruik je bij een station met meerdere sporen. Het laatste sein op het "aanvoer"-spoor maak je een one-way pre-signal. Dit sein heeft een horizontaal geel balkje. Vervolgens bouw je op ieder stationsspoor een two-way exit-signal. Deze hebben een verticaal wit balkje. Het werkt als volgt: als een trein een stationsspoor bezet, wordt het bijbehorende exit-signal rood. Als alle exit-signals rood zijn, wordt het bijbehorende pre-signal ook rood. Duidelijker uitgelegd: een trein rijdt niet verder de wissel op als alle stationssporen bezet zijn. Het nut hiervan is dat het wissel vrij blijft, zodat treinen nog uit het station kunnen rijden. Als je geen pre- en exit-signals zou gebruiken, zou de wachtende trein de wissels oprijden, waarna de treinen op het station niet weg zouden kunnen rijden. Gevolg: algehele opstopping a la NS. Dat kunnen wij natuurlijk beter


    Hoe bouw je de verschillende seinen? Door 1 keer te klikken maak je een two-way. Nog 1 keer klikken op hetzelfde sein een one-way, en nog een keer klikken een one-way de andere kant op. Door ctrl-klikken op een bestaand sein (dus niet ctrl-klikken als er nog geen sein staat!) bouw je een pre-signal. Nog een keer ctrl-klikken: exit signal, en een derde keer ctrl-klikken: een combo-signal (pre- en exit-signal in 1, voor de gevorderden. Dit ga ik hier niet uitleggen).


    Wat is het verschil tussen een one-way en een two-way op een splitsing? Bij een splitsing met one-way signals (onderste situatie) zal een trein de korste route kiezen. De route is in dit geval bezet, voor de trein maakt dit echter niet uit, hij zal net zo lang wachten tot de route vrij is. Bij een two-way signal splitsing zal de trein niet de kortste route pakken, maar de vrije. Zie de bovenste situatie. Hieronder zie je een plaatje waarin het verschil tussen pre-signals en gewone signals wordt weergegeven:


    Voor een nog veel uitgebreidere sein-uitleg verwijs ik naar deze site.

    Een station met veel treinen kan natuurlijk veel efficiënter dan bovenstaande voorbeeld met seinen. Dat kan met zogenaamde RoRo-stations. Dit staat voor Roll-on Roll-off.

    Zoals je ziet komen treinen aan de ene kant het station binnen, en gaan er aan de andere kant weer uit. Dit heeft tot gevolg dat binnenkomende treinen de weggaande treinen niet in de weg zitten. Klik hier voor een groter plaatje.


    Zo maak je een kruising van een lijn naar een andere lijn.

    Hieruit kun je ook een soort van klaverblad afleiden:


    Dit is wel ongeveer de basis van het spel, hier kun je een heel eind mee komen. Experimenteer vooral lekker zelf en lekker veel met verschillende stations, sporen en seinen, dit is juist de fun-factor! De kunst is volgens velen om zoveel mogelijk treinen te laten rijden in 1 netwerk zonder dat de boel vastloopt.

    Zijn er nog leuke of interessante downloads beschikbaar?
    Jazeker!
  • Voor OpenTTD is een savegame beschikbaar waarin heel veel kruisingen (junctions) opgenomen zijn als voorbeeld.
  • Hier is een groot scenario van Nederland te downloaden voor OpenTTD. Achter dit linkje zit een kleiner scenario, gemaakt door FOK!ker --Snow--.
  • Er zijn ook nightlies (soort van Beta-versie) te downloaden voor OpenTTD. Deze hebben vaak net iets meer "neat features" dan de officiële versie. Downloaden kan hier.
  • Tot slot zijn er ook nieuwe graphics en voertuigen te downloaden voor zowel TTDPatch als OpenTTD. Deze dingen heten newgrf's. Op deze site zijn er een hoop te vinden.

    Handige links
    OpenTTD
  • Officiële website: http://www.openttd.org
  • Laatste versie: http://www.openttd.org/en/download-stable
  • SourceForge pagina: http://sourceforge.net/projects/openttd/
  • Nightlies: http://www.openttd.org/en/download-trunk
  • Server browser: http://www.openttd.org/en/servers
  • OpenTTD Wiki (met manual): http://wiki.openttd.org/index.php/Main_Page
  • Lijst met nieuwe features in de nightlies: http://wiki.openttd.org/index.php/Recent_and_Current_Developments

    TTDPatch
  • Officiële website: http://www.ttdpatch.net
  • Development versie (alpha's): http://www.ttdpatch.net/src/

    Informatie
  • Forums voor OpenTTD, TTDPatch, Locomotion en andere: http://www.tt-forums.net
  • Stations, voertuiglijsten, tips en kruispunten: http://www.transporttycoon.net
  • Signal Guide: http://uwe.s2000.ws/ttdx/signal/index.php?lang=en

    Vorige delen:
    Transport Tycoon / OpenTTD #31
    Transport Tycoon / OpenTTD #30
    Transport Tycoon / OpenTTD #29
    Transport Tycoon / OTTD #28
    OpenTTD topic #27; waar blijft die PBS-faq?
    Transport Tycoon en OpenTTD - Deel 26
    Transport Tycoon en OpenTTD - Deel 25
    Transport Tycoon - Deel 24
    Transport Tycoon - Deel 23
    Transport Tycoon - Deel 22
    Transport Tycoon - Deel 21
    Transport Tycoon - Deel 20
    Transport Tycoon - Deel 19
    Transport Tycoon - Deel 18
    Transport Tycoon - Deel 17
    Transport Tycoon - Deel 16
    Transport Tycoon - Deel 15
    Transport Tycoon - Deel 14
    Transport Tycoon - Deel 13
    Transport Tycoon - Deel 12
    Transport Tycoon deeltje 11
    Transport Tycoon deel 10
    Transport Tycoon Deel 9
    Transport Tycoon Deel 8
    Transport Tycoon Deel 7
    Transport Tycoon Deel 6
    Transport Tycoon Deel 5
    Transport Tycoon Deel 4
    Transport Tycoon Deel 3
    Transport Tycoon Deel 2
    Transport Tycoon

    Servers van Fok!Users

  • FOK! Server (lingen.nu:3984) gehost door Bart. Speciaal voor FOK!kers! Wachtwoord: fokyou
  • Maarten 1t/m5 (nl.mine.nu:3977 t/m nl.mine.nu:3981) gehost door Maartena

    De grote OpenTTD-FAQ
    In spoiler om de OP niet zo lang te maken
    SPOILER
    Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
    De OP
    Deze OP is gemaakt door Bart, voor vragen, opmerkingen of tips voor wijzigingen/toevoegingen kunnen jullie bij hem terecht.
  • pi_77353786
    quote:
    Op zondag 24 januari 2010 21:14 schreef Piles het volgende:
    http://piles.nl/hosting/media/Nederland_groot_spoor.sav
    Heb 'm weer verder gevuld, maar er zit 1 rare bug in Treinen tussen Zwolle en Amersfoort rijden niet via Putten/Ermelo, maar via Deventer/Apeldoorn Als ik ze een via-order geef gaat het prima, maar uit zichzelf doen ze het niet? Iemand een idee wat er mis mee is?
    Toch even re-post, ik wil dat het werkt
    quote:
    Op woensdag 27 januari 2010 21:24 schreef Hameren_Yzer het volgende:
    wanneer ka je tramrails leggen?
    Ik? Niet denk ik
      woensdag 27 januari 2010 @ 21:53:06 #3
    280298 Hameren_Yzer
    mept moraalridders
    pi_77354999
    quote:
    Op woensdag 27 januari 2010 21:30 schreef Piles het volgende:
    [..]

    Ik? Niet denk ik
    :p nietske, loze post
    pi_77355936
    Je moet de tram .grf inschakelen.
      woensdag 27 januari 2010 @ 22:34:28 #5
    65252 Bart
    Slecht voor de gezondheid
    pi_77357171
    Wat een OP
    I have the cape. I make the fucking Whoosh noise.
    Op donderdag 12 juli 2012 19:56 schreef Lithia het volgende:
    Ik durf hier niets over te zeggen. Bart is koning hier.
    pi_77358570
    quote:
    Op woensdag 27 januari 2010 22:34 schreef Bart het volgende:
    Wat een OP
    1 van de beste op het forum
    dag
      woensdag 27 januari 2010 @ 23:36:35 #7
    280298 Hameren_Yzer
    mept moraalridders
    pi_77360146
    quote:
    Op woensdag 27 januari 2010 21:29 schreef Piles het volgende:
    De OP
    Deze OP is gemaakt door Bart, voor vragen, opmerkingen of tips voor wijzigingen/toevoegingen kunnen jullie bij hem terecht.
    quote:
    Op woensdag 27 januari 2010 22:34 schreef Bart het volgende:
    Wat een OP
      donderdag 28 januari 2010 @ 00:36:30 #8
    131319 mickeyD
    lekker is maar een vinger lang
    pi_77362290
    voor mensen die met beta willen spelen: [NL]BETAfok!
    zelfde PW
    Lekker naar 80's italo disco luisteren tijdens het surfen op FOK!? Jouw ALL time favoriete tracks GRATIS! geen lidmaatschap/aanmelding/download nodig! Fresh FM
    pi_77380719
    TVP
    Er gaat niets boven Groningen
      donderdag 28 januari 2010 @ 16:16:11 #10
    65252 Bart
    Slecht voor de gezondheid
    pi_77380737
    quote:
    Op woensdag 27 januari 2010 23:36 schreef Hameren_Yzer het volgende:

    [..]


    [..]

    Ssssst! Niet zo hard
    I have the cape. I make the fucking Whoosh noise.
    Op donderdag 12 juli 2012 19:56 schreef Lithia het volgende:
    Ik durf hier niets over te zeggen. Bart is koning hier.
    pi_77388520
    Gedownload,maar hoe geef ik orders en maak ik bochten?
    Handje tussen de benen, als ze op dat moment al nat is en je toelaat zit je goed. Als is ze nat is ze botergeil en wilt ze jouw hard kloppende vleeslolly helemaal vacuum zuigen met haar natte mossel.
      vrijdag 29 januari 2010 @ 21:32:46 #12
    280298 Hameren_Yzer
    mept moraalridders
    pi_77431101
    Ik ben dol op die old-skool midi-deuntjes
      zaterdag 30 januari 2010 @ 09:56:43 #13
    65252 Bart
    Slecht voor de gezondheid
    pi_77442333
    quote:
    Op donderdag 28 januari 2010 19:44 schreef BlazingV2 het volgende:
    Gedownload,maar hoe geef ik orders
    Door de OP te lezen.
    quote:
    en maak ik bochten?
    Door de railbouwknop in te drukken, en dan vervolgens op een van de vier spoorknopjes te klikken, afhankelijk van de kant waarheen je spoor wil bouwen. Of je klikt op de autorail-knop die ook te activeren is door 'a' in te drukken op je toetsenbord.

    Meer info kun je hier lezen.
    I have the cape. I make the fucking Whoosh noise.
    Op donderdag 12 juli 2012 19:56 schreef Lithia het volgende:
    Ik durf hier niets over te zeggen. Bart is koning hier.
      zondag 31 januari 2010 @ 01:15:56 #14
    280298 Hameren_Yzer
    mept moraalridders
    pi_77468324
    Bestaan er signalen voor eenrichtingssporen? zodat een lange tunnel niet geduplext moet worden, zoja hoe gebruik je deze?
    pi_77468469
    quote:
    Op zondag 31 januari 2010 01:15 schreef Hameren_Yzer het volgende:
    Bestaan er signalen voor eenrichtingssporen? zodat een lange tunnel niet geduplext moet worden, zoja hoe gebruik je deze?
    Op welke situatie in de OP lijkt het? (ik vat niet helemaal wat je bedoelt namelijk..)
    dag
      zondag 31 januari 2010 @ 01:43:55 #16
    280298 Hameren_Yzer
    mept moraalridders
    pi_77468857
    quote:
    Op zondag 31 januari 2010 01:23 schreef Peter het volgende:

    [..]

    Op welke situatie in de OP lijkt het? (ik vat niet helemaal wat je bedoelt namelijk..)
    Het gaat over het maken van seinen in een tunnel zodat meerdere treinen tegelijkertijd door een tunnel kunnen (bumper aan bumper).
    Waarschijnlijk is men verplicht -wegens men geen seinen kan plaatsen in tunnels- tot duplexing (normale doorvoer krijgen in een tunnelverbinding door het verkeer door parallelle tunnels te leiden!
    Kan dit anders?, bestaan er nog geen oplossingen die bumperrijden toelaten?
    pi_77469079
    quote:
    Op zondag 31 januari 2010 01:43 schreef Hameren_Yzer het volgende:

    [..]

    Het gaat over het maken van seinen in een tunnel zodat meerdere treinen tegelijkertijd door een tunnel kunnen (bumper aan bumper).
    Waarschijnlijk is men verplicht -wegens men geen seinen kan plaatsen in tunnels- tot duplexing (normale doorvoer krijgen in een tunnelverbinding door het verkeer door parallelle tunnels te leiden!
    Kan dit anders?, bestaan er nog geen oplossingen die bumperrijden toelaten?
    Ik heb hem ook nog niet gevonden nee.. Meestal ook meerdere tunnels, of een korte opening tussendoor met een sein.
    dag
      zondag 31 januari 2010 @ 10:46:32 #18
    65252 Bart
    Slecht voor de gezondheid
    pi_77471439
    quote:
    Op zondag 31 januari 2010 01:43 schreef Hameren_Yzer het volgende:

    [..]

    Het gaat over het maken van seinen in een tunnel zodat meerdere treinen tegelijkertijd door een tunnel kunnen (bumper aan bumper).
    Waarschijnlijk is men verplicht -wegens men geen seinen kan plaatsen in tunnels- tot duplexing (normale doorvoer krijgen in een tunnelverbinding door het verkeer door parallelle tunnels te leiden!
    Kan dit anders?, bestaan er nog geen oplossingen die bumperrijden toelaten?
    Nee, ofwel meerdere tunnels naast elkaar, ofwel de tunnel hier en daar onderbreken en daar dan een seintje plaatsen. Wat Peter zegt dus
    I have the cape. I make the fucking Whoosh noise.
    Op donderdag 12 juli 2012 19:56 schreef Lithia het volgende:
    Ik durf hier niets over te zeggen. Bart is koning hier.
      zondag 31 januari 2010 @ 13:06:26 #19
    280298 Hameren_Yzer
    mept moraalridders
    pi_77474626
    quote:
    Op zondag 31 januari 2010 10:46 schreef Bart het volgende:

    [..]

    Nee, ofwel meerdere tunnels naast elkaar, ofwel de tunnel hier en daar onderbreken en daar dan een seintje plaatsen. Wat Peter zegt dus
    Bah, zoals ik al zei, er is nood aan een underground mode of een toleranter panden algoritme waarin path-seinen voertuigen doorlaten indien ze hetzelfde pad volgen als hun voorganger...
    pi_77474731
    quote:
    Op zondag 31 januari 2010 13:06 schreef Hameren_Yzer het volgende:

    [..]

    Bah, zoals ik al zei, er is nood aan een underground mode of een toleranter panden algoritme waarin path-seinen voertuigen doorlaten indien ze hetzelfde pad volgen als hun voorganger...
    En dan staat de voorste stil voor het uitrijsein...
    dag
      zondag 31 januari 2010 @ 13:12:58 #21
    280298 Hameren_Yzer
    mept moraalridders
    pi_77474826
    quote:
    Op zondag 31 januari 2010 13:09 schreef Peter het volgende:

    [..]

    En dan staat de voorste stil voor het uitrijsein...
    kunnen we de tweede dan ook stil leggen... alsof het één trein is...
    pi_77474961
    quote:
    Op zondag 31 januari 2010 13:12 schreef Hameren_Yzer het volgende:

    [..]

    kunnen we de tweede dan ook stil leggen... alsof het één trein is...
    Dan hoeven we straks dus helemaal geen seinen meer te zetten
      zondag 31 januari 2010 @ 13:20:58 #23
    280298 Hameren_Yzer
    mept moraalridders
    pi_77475049
    quote:
    Op zondag 31 januari 2010 13:17 schreef Piles het volgende:

    [..]

    Dan hoeven we straks dus helemaal geen seinen meer te zetten
    wel nog bij ieder knooppunt!
      zondag 31 januari 2010 @ 20:22:55 #24
    280298 Hameren_Yzer
    mept moraalridders
    pi_77487736
    Ik probeer openbaar vervoer te regelen binnen een massieve stad met 3x3 straten rasters, iemand tips om iedere passagier te kunnen vervoeren zonder gebouwen af te breken (maar wel straten)?
    pi_77488208
    quote:
    Op zondag 31 januari 2010 20:22 schreef Hameren_Yzer het volgende:
    Ik probeer openbaar vervoer te regelen binnen een massieve stad met 3x3 straten rasters, iemand tips om iedere passagier te kunnen vervoeren zonder gebouwen af te breken (maar wel straten)?
    Je kunt gewoon bus- en tramhaltes plaatsen op de straten?
    abonnement Unibet Coolblue
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')