Dat klopt, maar dat is volgens mij een heel jaar..?quote:Op vrijdag 4 februari 2011 13:38 schreef Vronsky het volgende:
Yup.. tenzij je bij het Korps Mariniers aan de slag wilt, die hebben volgens mij een minimale leeftijdverplichting van 20 en je moet ook 6 maanden "stage" lopen na je EVO als het goed is.
Dan mag je pas de VVO in dacht ik.
Heeft z'n voordelen op zich.
Ik hoorde 6 maanden, maar een jaar is ook goed.quote:Op vrijdag 4 februari 2011 14:06 schreef dogtagz het volgende:
[..]
Dat klopt, maar dat is volgens mij een heel jaar..?
Dat dus.quote:Op vrijdag 4 februari 2011 14:18 schreef Vronsky het volgende:
[..]
Ik hoorde 6 maanden, maar een jaar is ook goed.
Misschien heb je wel geluk en ga je gewoon mee op uitzending (alhoewel Afghanistan erg onwaarschijnlijk is voor het Korps.. Afrika dus!)
Denk dat het ook altijd kan dat als jij toch meer ervaring wilt opdoen voor je naar de VVO gaat je vast wel nog wat langer als Marinier kan rondlopen voor je Korporaal wilt worden.
Toch zal het zwaarder worden dan je denkt. Omdat de bedoeling is dat je automatisch na je EVO je VVO gaat doen (met daar tussen dan een stage van een jaar) krijgen kaderleden nog iets meer vrijheid om je te testen. En van een aantal kaderleden die de speciale blokken gaan draaien kan ik zeggen dat ze daar blij mee zijn, juist omdat zij dit model niet echt zien zitten. Van spijkerbroek naar Kpl.quote:
Er is geëvalueerd (of word nog geëvalueerd) wat het effect van V&V is op de kansen om de EVO te halen.quote:Op zaterdag 5 februari 2011 12:43 schreef Vronsky het volgende:
Ik heb het vermoeden dat er heel erg veel kaderleden zijn die V&V in het algemeen niet zien zitten, toen een maat van me z'n EVO deed werden alle V&V'ers weggewerkt
(Of ze konden het gewoon niet aan, kan ook natuurlijk, maar klonk wel erg verdacht!)
Zou je mij eens kunnen vertellen in hoeverre en op wat voor een manier zo'n V&V bivak nou verschilt van een normaal AMO/ALO/IMO-whatever bivak?quote:Op zaterdag 5 februari 2011 13:14 schreef John_Gotti2 het volgende:
[..]
Er is geëvalueerd (of word nog geëvalueerd) wat het effect van V&V is op de kansen om de EVO te halen.
Zelf weet ik V&V'ers over het algemeen al denken iets bereikt te hebben zodra ze beginnen aan hun EVO, maar in de praktijk valt te verwaarlozen wat ze hebben bereikt. Echter degene die dat niet snel inzien brengen zichzelf in de problemen met hun houding, en een houdingscorrectie kun je aan ieder EVO kaderlid wel toevertrouwen.
Ook onderschatten veel V&V'ers alsnog wat het it en inhoudt, en stoppen sommige zelfs om toch maar gewoon een burgerbaan/opleiding te kiezen.
Hou het er maar op dat ze het gewoon niet aankonden. Niet gek ook, ben zelf 2x meegeweest op een 3 daags V&V bivak (als marn, demopax) en niveau, nee niet echt.
Die V&V bivakken kun je niet vergelijken met enig bivak van een opleiding. Die jongens (en meisjes) zijn simpelweg te jong. Heb meegemaakt dat voor hun het scenario was dat zij een compound hadden en daar de poortbeveiliging en QRF voor moesten doen. Goed en logisch gezien recente uitzendingen, maar dan hangt het er wel van af hoe er met die lui omgegaan word (mag worden gegaan). Van de opleidingen zelf gelden bepaalde richtlijnen, en daardoor mogen ze niet te hard worden aangepakt.quote:Op zondag 6 februari 2011 10:32 schreef Lightning_NL het volgende:
[..]
Zou je mij eens kunnen vertellen in hoeverre en op wat voor een manier zo'n V&V bivak nou verschilt van een normaal AMO/ALO/IMO-whatever bivak?
Op zich geen slecht idee, maar hoe denk jij knapen van 16/17 jaar aan te pakken? Die jongens lachen je uit. Als ze ook maar even merken dat men niet al te hard mag optreden, dan kleden ze je uit. De jongens een keer op bivak sturen volgens een realistische nep-EVO, gaat ook niet werken, als die knapen niet meer stoer zijn, gaan ze huilen of in een hoekje zitten. Ze zijn nog te jong tussen de oren om zo een keertje (gezond) afgezeikt te worden.quote:Op zondag 6 februari 2011 13:04 schreef John_Gotti2 het volgende:
[..]
Die V&V bivakken kun je niet vergelijken met enig bivak van een opleiding. Die jongens (en meisjes) zijn simpelweg te jong. Heb meegemaakt dat voor hun het scenario was dat zij een compound hadden en daar de poortbeveiliging en QRF voor moesten doen. Goed en logisch gezien recente uitzendingen, maar dan hangt het er wel van af hoe er met die lui omgegaan word (mag worden gegaan). Van de opleidingen zelf gelden bepaalde richtlijnen, en daardoor mogen ze niet te hard worden aangepakt.
Maar als voorbeeld. Een SgtMaj vraagt een V&V'er of die soms zijn sleutels aan het zoeken is en ze kan vinden (had ze handen in ze zaak). Die knaap had het lef om gewoon sleutels uit zijn zak te halen en te zeggen dat hij ze kon vinden vinden. Zonder enige correctie daarna, daarom samen met een andere collega aan de majoor gevraagd waarom hij hem niet direct daarop aanpakte. (Mede omdat wij in een gelijke situatie die knaap zeker wel ff een houdingscorrectie hadden gegeven). Kwam erop neer dat hij hem dan al alle fysieke prikkelingen gegeven zou hebben die hij in 1 3daags bivak mocht geven.
Die 3 dagen tactisch opereren vanuit dit scenario waren een goed concept. Maar dan moet je het wel op de discipline doen die normaal is (oke, ook weer geen EVO standaard want dat gaat simpelweg niet). Maar om het op een dergelijke slappe manier te doen werkt ook niet. Weet van een KL'er dat de V&V stage bivakken daar net zo zijn. Simpele zaken als houding, of tijdens tactische zaken s'nachts toch lopen roken. Zolang je ze niet fysiek kan aanpakken schiet het niet op. Ik zeg laat ze lekker gewoon een bivak meepakken van de normale opleiding, bij ons dus de EVO. Appart kader, en geen inmenging met de EVO'ers natuurlijk. Maar dan krijgen ze een beeld en leren ze misschien nog iets.
Die bivakken zijn niets, aan het einde van hun V&V word het nog ietsje beter (iets, niet meer dan dat) en dan bij de marns nog net iets meer dan bij de KL maar beide zijn gebonden aan die V&V regels. Om V&V nuttig te maken moeten ze het realistischer maken, dan sluit het misschien beter aan en haken er later dan ook minder af omdat het toch een stuk anders/zwaarder/etc is dan dat zij verwacht hadden.
Er zijn mariniers die weken voor hun Finex 18 werden, dus dat leeftijd verhaal gaat niet op.quote:Op dinsdag 8 februari 2011 12:22 schreef zakjappanner het volgende:
[..]
Op zich geen slecht idee, maar hoe denk jij knapen van 16/17 jaar aan te pakken? Die jongens lachen je uit. Als ze ook maar even merken dat men niet al te hard mag optreden, dan kleden ze je uit. De jongens een keer op bivak sturen volgens een realistische nep-EVO, gaat ook niet werken, als die knapen niet meer stoer zijn, gaan ze huilen of in een hoekje zitten. Ze zijn nog te jong tussen de oren om zo een keertje (gezond) afgezeikt te worden.
Zag jullie al rondrennen (ach rennen, not) voor jullie orietatie crossje. Goed dat je het mooi vindt, als je het redt zien we misschien nog wel in Doorn.quote:Op zaterdag 18 juni 2011 12:55 schreef dogtagz het volgende:
Zo, gisteren weer een oefening gehad in het grote bos rondom Doorn(georganiseerd door het ROC). Veel fysiek bezig geweest(sportlessen, oriëntatieloop er achter aan, tactisch verplaatsen) schuilbivakje opgezet, vanaf daar verkenningspatrouilles uitgevoerd. Was weer leuk en vermoeiend maar het was het zeker waard! Ondanks het geweldige weer ofcourse
Doe nog steeds met plezier deze opleiding en over 5 maanden keuringendan na 6 maanden begint het eindelijk!
naja, sommige die V&V hebben gedaan, die denken nu gaat het een makkie worden! ik heb de skills ervoor ik weet wat te doen.quote:Op zaterdag 18 juni 2011 16:00 schreef John_Gotti2 het volgende:
V&V'ers die in mijn EVO zaten hebben niet eerst de MAST hoeven doen, werden ze van vrijgesteld door hun opleiding. Dat is tot aan gasten die een paar maanden geleden uit de opleiding (EVO) kwamen het geval geweest. Of dat nog het geval is weet ik niet, maar je merkte wel dat de V&V echt niets uitmaakte. Het maakte bepaalde lui eerder te cocky en die dachten het wel even "makkelijker"te fixen dan de andere.
Aan het eind lagen bijna alle V&V'ers er dan ook uit, al moet ik zeggen ik hoor dat het nu wel "zwaarder" geworden is.
Hahaquote:Op zaterdag 18 juni 2011 15:03 schreef John_Gotti2 het volgende:
[..]
Zag jullie al rondrennen (ach rennen, not) voor jullie orietatie crossje. Goed dat je het mooi vindt, als je het redt zien we misschien nog wel in Doorn.
Nee we hoeven geen MAST te doen.quote:Op zaterdag 18 juni 2011 15:54 schreef Battieboy het volgende:
mooi dogtagz! vergeet alleen niet dat het hele veva gebeuren helemaal niks is met de EVO. nog over de bergtraining en wintertraining te praten
btw. na je veva doe jt toch de MAST voor t korps?
Nee en gelukkig word je het niet zomaar, gelukkig blijft het een strenge selectie en zware opleiding om echt kwaliteit korporaals te behouden.quote:Op zaterdag 18 juni 2011 16:43 schreef Battieboy het volgende:
@Dogtagz.
Korporaal der Mariniers word je ook niet zomaar. Daar zit weer een extra opleiding aan vast die NOG zwaarder is. En dan kan het jaren en jaren duren voordat je promotie krijgt naar Sgt. der mariniers. maar je kan wel zeggen dat je iets hebt bereikt. No offense tegen normale mariniers, die hebben ook ZEKER wat bereikt
V&V kan je zien als een inkomer van hoe het er nou aan toe gaat. Beetje bivakken beetje leren op militair gebied.. Maar het doel van V&V is het doorstromen naar een andere functie. V&V zou een goede voorbereiding zijn op je AMO, maar dat is het zeker niet op je EVO. Tijdens je V&V zou het als jongen die het korps in wil gaan niet echt pittig moeten zijn. Als ik nu mee deed aan V&V Trainingen lag ik er binnen de kortste keren uit. Maarja, ik train niet voor nietsquote:Op zaterdag 18 juni 2011 16:50 schreef dogtagz het volgende:
[..]
Nee en gelukkig word je het niet zomaar, gelukkig blijft het een strenge selectie en zware opleiding om echt kwaliteit korporaals te behouden.
Ik bekijk het stap voor stap, eerst maar de EVO in en die vol houden. Ben wel blij dat aan deze opleiding langzaam een eind komt. Ik ben fysiek wél enorm gestegen en daar ben ik blij mee.
Het ligt er ook aan hoe jij je opstelt in de opleiding. Tijdens stages bij de mariniers is het sowieso een tandje hoger fysiek en mentaal vergeleken met de landmacht-stages. En het is jezelf continue verbeteren. Als jij het makkelijk bij kan houden met hardlopen en daarom niet gaat trainen ben je je aan het uitknijpen. Dat doen wij in onze klas dus ook(een GROP klas). Wij blijven onszelf prikkelen en blijven groeien.quote:Op zaterdag 18 juni 2011 16:55 schreef Battieboy het volgende:
[..]
V&V kan je zien als een inkomer van hoe het er nou aan toe gaat. Beetje bivakken beetje leren op militair gebied.. Maar het doel van V&V is het doorstromen naar een andere functie. V&V zou een goede voorbereiding zijn op je AMO, maar dat is het zeker niet op je EVO. Tijdens je V&V zou het als jongen die het korps in wil gaan niet echt pittig moeten zijn. Als ik nu mee deed aan V&V Trainingen lag ik er binnen de kortste keren uit. Maarja, ik train niet voor niets
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |