abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_121720193
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 januari 2013 13:22 schreef TC03 het volgende:

Vanaf maandag zal de Apple koers waarschijnlijk weer gestaag gaan stijgen.
Als je daar zo zeker van bent heb je al gekocht nu neem ik aan?
Op woensdag 23 januari 2013 16:22 schreef gnaeus het volgende:[/b]
Je denkt serieus dat een goede opvoeding dit kan voorkomen ? Het is juist vaak de oorzaak van misdragingen.
pi_121720209
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 januari 2013 13:49 schreef TC03 het volgende:
Gezien de winsten die Apple maakt is de huidige koers zeer conservatief. Dat vind ik echt het tegenovergestelde van een hype.
Het gaat om toekomstige winsten.
  vrijdag 18 januari 2013 @ 13:56:56 #228
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_121720254
quote:
7s.gif Op vrijdag 18 januari 2013 13:53 schreef Sloggi het volgende:

[..]

Kijk naar de koersgrafiek. Wat was er begin 2012 fundamenteel anders dan in september, terwijl de koers van 400 naar 700 dollar ging? Dat bedoel ik met een hype.
Interessant stukje
http://online.barrons.com(...)066630560659950.html
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  vrijdag 18 januari 2013 @ 13:56:56 #229
53267 TC03
Catch you on the flipside
pi_121720255
quote:
2s.gif Op vrijdag 18 januari 2013 13:55 schreef Kowloon het volgende:

[..]

Eens, maar de huidige koers is tot stand gekomen na speculatie op toekomstige winsten (wat nu dus behaalde winsten zijn). Is dat dan ook een hype geweest? Had AAPL nooit mogen stijgen?
Ten percent faster with a sturdier frame
  vrijdag 18 januari 2013 @ 13:58:55 #230
53267 TC03
pi_121720339
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 januari 2013 13:55 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:

[..]

Als je daar zo zeker van bent heb je al gekocht nu neem ik aan?
Ik geef toe, ik ben ben er niet 100% zeker van. Toch klinkt het erg logisch en denk ik dat het klopt. Echter, ik ben nog student en ga daarom sowieso niet shorten, dat is simpelweg teveel risico, ongeacht de omstandigheden. Niks in het leven is zeker.
  vrijdag 18 januari 2013 @ 13:59:13 #231
45206 Pietverdriet
pi_121720355
quote:
2s.gif Op vrijdag 18 januari 2013 13:55 schreef Kowloon het volgende:

[..]

En als ik het goed heb, heeft Apple in 2012 meer winst gemaakt dan welk beursgenoteerd ondernemen dan ook
pi_121720365
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 januari 2013 13:45 schreef TC03 het volgende:

[..]

Kan je uitleggen hoe je dat wiskundig kan bewijzen? Het lijkt me logisch dat er een limiet zit aan de groei, alleen is die wiskundig te bepalen? :?
Stel dat apple een jaarlijkse groei van 10% laat zien en ze maken nu een 50% van de totale wereldBNP uit , het wereld BNP groeit maar met 5% per jaar, dan kun je toch zo bereken wanneer beide curves elkaar kruisen en is dat de limiet.

Maar we kunnen natuurlijk nooit voorspellen of de groei hetzelfde blijft als we dat wel zouden kunnenn doen waren we heel rijk geworden met de juiste aandelen op de juiste momenten te kopen.

Apple is en blijft in mijn optiek een bedrijf met een heel kleine assortiment producten die bij het grote publiek aangeslagen zijn (iphones en ipads) waarvan ik me echt afvraag hoelang ze dit vol blijven houden.
  vrijdag 18 januari 2013 @ 14:00:31 #233
53267 TC03
pi_121720410
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 januari 2013 13:59 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Stel dat apple een jaarlijkse groei van 10% laat zien en ze maken nu een 50% van de totale wereldBNP uit , het wereld BNP groeit maar met 5% per jaar, dan kun je toch zo bereken wanneer beide curves elkaar kruisen en is dat de limiet.

Maar we kunnen natuurlijk nooit voorspellen of de groei hetzelfde blijft als we dat wel zouden kunnenn doen waren we heel rijk geworden met de juiste aandelen op de juiste momenten te kopen.

Apple is en blijft in mijn optiek een bedrijf met een heel kleine assortiment producten die bij het grote publiek aangeslagen zijn (iphones en ipads) waarvan ik me echt afvraag hoelang ze dit vol blijven houden.
Ik snap wat je bedoelt, maar Apple zit toch nog lang niet aan die 50%. Eerder 0,5%. De komende 30 jaar kan Apple nog wel blijven groeien zonder dat er paradoxale economische situaties ontstaan lijkt me.
pi_121720462
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 januari 2013 13:58 schreef TC03 het volgende:

[..]

Ik geef toe, ik ben ben er niet 100% zeker van. Toch klinkt het erg logisch en denk ik dat het klopt. Echter, ik ben nog student en ga daarom sowieso niet shorten, dat is simpelweg teveel risico, ongeacht de omstandigheden. Niks in het leven is zeker.
Zo rond de 350 lijkt me een doodnormale koers, die nog steeds veel lucht in zich heeft, want die stijging sinds eind 2011 slaat nergens op, die is alleen maar gebaseerd geweest op enorme verwachtingen van modellen die telkens tegen vielen. Daarom zakt het nu ook terug, zowel de verwachte 5 (wat de 4S werd) als de 5 hebben de verwachtingen niet waar kunnen maken.
Je denkt serieus dat een goede opvoeding dit kan voorkomen ? Het is juist vaak de oorzaak van misdragingen.
pi_121720506
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 januari 2013 13:59 schreef Basp1 het volgende:

De markt voor tablets zal straks verzadigd zijn, maar dat kan nog wel even duren. Die gaan gewoon voor een groot gedeelte laptops vervangen.

Maar de iPhone gaat alleen maar omlaag.
  vrijdag 18 januari 2013 @ 14:03:00 #236
53267 TC03
pi_121720523
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 januari 2013 14:01 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:

[..]

Zo rond de 350 lijkt me een doodnormale koers, die nog steeds veel lucht in zich heeft, want die stijging sinds eind 2011 slaat nergens op, die is alleen maar gebaseerd geweest op enorme verwachtingen van modellen die telkens tegen vielen. Daarom zakt het nu ook terug, zowel de verwachte 5 (wat de 4S werd) als de 5 hebben de verwachtingen niet waar kunnen maken.
350 is erg laag, aangezien de P/E dan ongeveer 4x lager is dan het gemiddelde. Ik snap dat verwachte winsten al in de koers verwerkt zitten, maar $350 is simpelweg veel te laag. Dan doe je net alsof de winsten van Apple 'geluk' zijn o.i.d., terwijl Apple al jaar in jaar uit groei laat zien.
  vrijdag 18 januari 2013 @ 14:03:08 #237
45206 Pietverdriet
pi_121720531
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 januari 2013 14:01 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:

[..]

Waar baseer je 350 op? Hoe bereken je dat?
pi_121720583
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 januari 2013 14:00 schreef TC03 het volgende:

[..]

Ik snap wat je bedoelt, maar Apple zit toch nog lang niet aan die 50%. Eerder 0,5%. De komende 30 jaar kan Apple nog wel blijven groeien zonder dat er paradoxale economische situaties ontstaan lijkt me.
Het is al paradoxaal dat apple zich binnen een heel beperkte tijd zich tot zo'n grote speler ontwikkeld heeft, dan kan het net zo snel weer bergaf gaan. Zoals ik al eerder betoogde is het ook met nokia zo verlopen omdat ze toevallig niet op het juist technologie ingezet hadden.
  vrijdag 18 januari 2013 @ 14:04:33 #239
53267 TC03
pi_121720593
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 januari 2013 14:02 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:

[..]

De markt voor tablets zal straks verzadigd zijn, maar dat kan nog wel even duren. Die gaan gewoon voor een groot gedeelte laptops vervangen. Maar de iPhone gaat alleen maar omlaag.
Koffiedik kijken. Ooit zal de markt voor tablets verzadigd zijn ja, maar wanneer? Dat is toch niet te bepalen. Ook de iPhone kan nog groeien, met name in China en India. En in de VS groeien ze ook gewoon nog steeds, wie zegt dat ze het tij in Europa niet kunnen keren? Niks is zeker.
pi_121720596
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 januari 2013 14:03 schreef TC03 het volgende:

[..]

350 is erg laag, aangezien de P/E dan ongeveer 4x lager is dan het gemiddelde. Ik snap dat verwachte winsten al in de koers verwerkt zitten, maar $350 is simpelweg veel te laag. Dan doe je net alsof de winsten van Apple 'geluk' zijn o.i.d., terwijl Apple al jaar in jaar uit groei laat zien.
Neuh, nog veels te hoog eigenlijk

Zelfs na de intro vd iPhone ging het na eerst hard omhoog te zijn gegaan keihard omlaag. Verder zie je dan typisch een verloop dat men verkoopt en de boel gaat dalen, waardoor instappers denken hun kans te hebben en de koers weer omhoog schiet waarna het zelfde weer gebeurd. Typisch hype-verloop waarbij men elkaar gek loopt te maken.
  vrijdag 18 januari 2013 @ 14:06:20 #241
53267 TC03
pi_121720679
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 januari 2013 14:04 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Het is al paradoxaal dat apple zich binnen een heel beperkte tijd zich tot zo'n grote speler ontwikkeld heeft, dan kan het net zo snel weer bergaf gaan. Zoals ik al eerder betoogde is het ook met nokia zo verlopen omdat ze toevallig niet op het juist technologie ingezet hadden.
Nu kijk je simpelweg naar de cijfers, je gaat voorbij aan het feit dat Apple de markt veel beter begreep dan Nokia. Je denkt nu dat Apple gaat dalen simpelweg omdat ze hard gestegen zijn, zonder te kijken naar het bedrijf zelf.

Hier wordt het goed beschreven:
quote:
I honestly believe people read their gut and say it can’t be possible therefore it isn’t. Apple can’t be this successful. It’s not possible. And I know that because my gut tells me so.

I had lunch today with one of my old college professors and his attitude was almost “about time.” Apple had its day in the sun, it did well for a while, but it’s time for market realities to catch up to the company. Apple has been a fad for a decade now — since the iPod launched in 2001 — and it is time for it to fade into the sunset like some hokey 1950s western.

Which I think leads to the last unfathomable point that makes Apple’s case so gut-wrenching. There is no way, the gut tells folks, that Apple can continue growing at the current rate. There’s no way! But what the gut can’t fathom is that the markets Apple is playing in are so ridiculously large that there are only a handful of other things that play at that scale, and all of those are at the base level of Maslow’s Hierarchy of Needs. I mean how in the world is it possible that smartphones could play at a seven billion unit market scale? After all, everyone needs air, water and food. Not everyone needs a cell phone.
  vrijdag 18 januari 2013 @ 14:07:58 #242
45206 Pietverdriet
pi_121720742
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 januari 2013 14:04 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

Zelfs na de intro vd iPhone ging het na eerst hard omhoog te zijn gegaan keihard omlaag. Verder zie je dan typisch een verloop dat men verkoopt en de boel gaat dalen, waardoor instappers denken hun kans te hebben en de koers weer omhoog schiet waarna het zelfde weer gebeurd. Typisch hype-verloop waarbij men elkaar gek loopt te maken.
Vertel eens, wat vind je een correcte prijs en hoe bereken je die?
  vrijdag 18 januari 2013 @ 14:08:27 #243
53267 TC03
pi_121720770
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 januari 2013 14:04 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

Je weet dat er in 2008 een gigantische financiële crisis was waardoor alle koersen kelderden hè? :?

Ten tweede vind ik je andere argument weinig overtuigend. Het feit blijft: andere bedrijven met veel lagere winsten hebben een veel hogere koers. En dat is al jaren zo. Apple is dus al jaren ondergewaardeerd. Klaar.
pi_121720837
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 januari 2013 14:07 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Vertel eens, wat vind je een correcte prijs en hoe bereken je die?
Er is geen correcte prijs in aandelen heden ten dage, zeker niet bij zo'n gehypt aandeel. Het gaat helemaal niet om uitkeren van dividend, het gaat puur om de winsten die te maken zijn met het aandeel zelf.
Of wil je beweren dat apple's aandeel gezien de uitgiftewaarde en hun winst correct is?
pi_121720852
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 januari 2013 14:08 schreef TC03 het volgende:

[..]

Je weet dat er in 2008 een gigantische financiële crisis was waardoor alle koersen kelderden hè? :?

Ten tweede vind ik je andere argument weinig overtuigend. Het feit blijft: andere bedrijven met veel lagere winsten hebben een veel hogere koers. En dat is al jaren zo. Apple is dus al jaren ondergewaardeerd. Klaar.
We zullen zien.
pi_121720863
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 januari 2013 13:56 schreef TC03 het volgende:
Eens, maar de huidige koers is tot stand gekomen na speculatie op toekomstige winsten (wat nu dus behaalde winsten zijn). Is dat dan ook een hype geweest? Had AAPL nooit mogen stijgen?
Men moet de prijs betalen die men er voor over heeft, kennelijk zijn er marktpartijen geweest die 700 USD per aandeel wilde betalen en kennelijk zijn er ook marktpartijen geweest die er voor die prijs wel vanaf wilden (dat laatste vergeet men nog wel eens). Wie ben ik om te zeggen dat mensen die prijs niet mogen betalen? :+ Kijk ik voor mijzelf dan vind ik een verdubbeling van de koers in een jaar tijd veel terwijl er volgens mij niet zoveel aan Apple is veranderd het afgelopen jaar. In bestaande lijnen werden nieuwe producten gepresenteerd, maar dat doet iedere elektronicafabrikant.

Voorheen was men dus of overdreven pessimistisch of men is het afgelopen jaar overdreven optimistisch geweest. In beide gevallen is er sprake geweest van een hype, wat ik zou willen typeren als een collectief verkeerde interpretatie van informatie.
  vrijdag 18 januari 2013 @ 14:11:35 #247
53267 TC03
pi_121720906
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 januari 2013 14:09 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:

[..]

Er is geen correcte prijs in aandelen heden ten dage, zeker niet bij zo'n gehypt aandeel. Het gaat helemaal niet om uitkeren van dividend, het gaat puur om de winsten die te maken zijn met het aandeel zelf.
Of wil je beweren dat apple's aandeel gezien de uitgiftewaarde en hun winst correct is?
Enkel in het VOC-tijdperk werden koersen met name bepaald door dividend. Dat is al jaren niet meer zo'n issue.
pi_121720928
De vraag bij apple moet voornamelijk zijn, hoe lang kunnen ze de zeer hoge marges bij de Iphone nog aanhouden, het marktsegement wordt ondertussen volwassen, en de marges zullen naar beneden gaan bij concurrenten. Apple zal op een gegeven moment gedwongen worden te volgen als concurrenten iets gelijkaardigs aanbieden aan de helft van de prijs of minder.
  vrijdag 18 januari 2013 @ 14:12:12 #249
45206 Pietverdriet
pi_121720936
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 januari 2013 14:09 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:

[..]

Oh, dus je roept maar wat uit de onderbuik, je vind het gewoon, en dat je toevallig de schurft hebt aan apple kleurt je mening geheel niet, is het niet?
  vrijdag 18 januari 2013 @ 14:14:41 #250
45206 Pietverdriet
pi_121721034
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 januari 2013 14:11 schreef TC03 het volgende:

[..]

Enkel in het VOC-tijdperk werden koersen met name bepaald door dividend. Dat is al jaren niet meer zo'n issue.
VOC is een interessant aandeel

http://www.lodewijkpetram.nl/proefschrift.html
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')