Bronquote:iPhone stuwt Apple-kwartaal naar nieuw record
Apple overtreft eerdere recordkwartalen met de nu afgesloten periode. Het heeft meer iPhones en Macs verkocht, maar weer wat minder iPods.
De nettowinst van Apple is in het laatste kwartaal van 2009 uitgekomen op 3,38 miljard dollar, een stijging van 50 procent ten opzichte van het jaar ervoor.
Vooral iPhone
Dat maakte het bedrijf gisteravond na beurs bekend. De toename van de winst kwam voor het belangrijkste deel op het konto van de iPhone. De kwartaalverkoop hiervan verdubbelde ten opzichte van 2008 en kwam uit op 8,7 miljoen stuks in het laatste kwartaal.
De verkoop van Mac-computers groeide met eenderde en kwam uit op ruim 3,3 miljoen stuks voor het kwartaal. De iPod deed het minder, de altijd nog respectabele afzet van 21 miljoen spelers betekende een omzetdaling van 8 procent. De iPod-verkoop is al enige tijd dalende.
Beste kwartaal totnogtoe
Hiermee kwam de totale kwartaalomzet van Apple uit op bijna 15,7 miljard dollar, ruim 4,1 miljard dollar meer dan de 11,8 miljard dollar die het bedrijf in het vierde kwartaal van 2008 wist te behalen. Morgen is naar verwachting de lancering van het Apple's nieuwe tablet-computer.
3.38mrd kwartaalwinst, of je 't "mooie" producten vindt of niet is dan niet eens relevant meer. Klasse apart.quote:
Steve Jobs schijnt releasedata serieus te vertagen omdat ie bepaalde details niet mooi vindtquote:Op dinsdag 26 januari 2010 10:53 schreef kingmob het volgende:
Het blijft een wonder dat het ze steeds weer lukt. Iedere keer ben ik weer verbaasd als het ze lukt om iets te hypen en weten te verkopen als revolutionair en mooi.
Ik zou die directiegesprekken daar wel eens willen bijwonen, volgens mij kun je daar wat leren over geld verdienen
Niks bedrijfsmodellen verzinnen dat is lulkoek!quote:Op dinsdag 26 januari 2010 10:50 schreef PietjePuk007 het volgende:
[ afbeelding ]
[..]
Bron
[ afbeelding ]
Wat een magisch bedrijf is 't toch. Een marketingmachine van ongekende klasse, een geheimhouding waar je u tegen zegt (het lijkt wel een sekte
), een CEO waar iedereen jaloers op is en toch miljarden en miljarden winst maken.
Bedrijfsmodellen verzinnen is 1, zij voeren 'm in perfectie uit.
Vooral de brainstormsessies als ze een nieuw product verzinnen.quote:Op dinsdag 26 januari 2010 10:53 schreef kingmob het volgende:
Het blijft een wonder dat het ze steeds weer lukt. Iedere keer ben ik weer verbaasd als het ze lukt om iets te hypen en weten te verkopen als revolutionair en mooi.
Ik zou die directiegesprekken daar wel eens willen bijwonen, volgens mij kun je daar wat leren over geld verdienen
Ik heb in de consumentengids wel eens gelezen dat er naast de aangegeven garantie van de fabrikant ook een soort redelijkheidstermijn is waarbinnen je mag verwachten dat het product gewoon goed blijft werken.quote:Op dinsdag 26 januari 2010 12:50 schreef Bolkesteijn het volgende:
Appleis ronduit prut met de garantie. Ik heb een MacBook Pro, in oktober 2008 aangeschaft, dus nu 1 jaar en 4 maanden oud. Twee weken terug ging de adapter stuk. Ik terug naar de winkel want ik wilde een nieuwe, binnen de wettelijke garantie natuurlijk. De winkel ging hier niet mee akkoord, dus ik naar Apple bellen, zij verwezen mij weer door naar de winkel, die inmiddels nog steeds niet van inzicht veranderd waren. Vervolgens Apple weer opgebeld en aangegeven dat er nu toch echt wat moest gaan gebeuren. Volgens Apple moest de winkel het oplossen, ik ging daar niet mee akkoord omdat ik dat al geprobeerd had. Vervolgens een half uur zitten bakkeleien over de wettelijke garantie, en uiteindelijk doorverwezen naar een 2e laag in de klantenservice (onder aandringen van de 1e laag klantenservice die mij toch vooral zeiden dat dat zinloos zou zijn omdat zij hetzelfde zouden zeggen als de 1e laag). Zij hebben mij vervolgens een nieuwe adapter toe gezonden.
Ergo, Apple maakt er een potje van met hun 1 jaar garantie, zij proberen zich daarmee zelfs aan de wettelijke termijn te onttrekken. Op mijn WD Raptor schijven zit 5 jaar garantie, mijn EIZO scherm heeft 5 jaar garantie, zelfs goedkope geheugenreepjes hebben 3 jaar garantie. En dan komt Apple voor een laptop van 1500 euro met een garantie van 1 jaar, het is volstrekt belachelijk. Apple moet zich schamen, en ik koop wel een mooie Sony of Lenovo de volgende keer.
Met 't aanboren van die markten verkoop je misschien 1% van de afzet van Applequote:Op dinsdag 26 januari 2010 22:33 schreef xenobinol het volgende:
Ik vraag me af wie die te dure "Ishit" eigenlijk koopt? Zijn dat puisterige tieners met teveel zakgeld of bankiers die van hun bonus af moeten
Ik.quote:Op dinsdag 26 januari 2010 22:33 schreef xenobinol het volgende:
Ik vraag me af wie die te dure "Ishit" eigenlijk koopt? Zijn dat puisterige tieners met teveel zakgeld of bankiers die van hun bonus af moeten
Dat heeft vrij weinig te maken met apple, dat is iets wat de winkel dient op te lossen. Daar heb je hem gekocht, zij dienen het te regelen.. Gewoon een prut winkel dus.quote:Op dinsdag 26 januari 2010 12:50 schreef Bolkesteijn het volgende:
Appleis ronduit prut met de garantie. Ik heb een MacBook Pro, in oktober 2008 aangeschaft, dus nu 1 jaar en 4 maanden oud. Twee weken terug ging de adapter stuk. Ik terug naar de winkel want ik wilde een nieuwe, binnen de wettelijke garantie natuurlijk. De winkel ging hier niet mee akkoord, dus ik naar Apple bellen, zij verwezen mij weer door naar de winkel, die inmiddels nog steeds niet van inzicht veranderd waren. Vervolgens Apple weer opgebeld en aangegeven dat er nu toch echt wat moest gaan gebeuren. Volgens Apple moest de winkel het oplossen, ik ging daar niet mee akkoord omdat ik dat al geprobeerd had. Vervolgens een half uur zitten bakkeleien over de wettelijke garantie, en uiteindelijk doorverwezen naar een 2e laag in de klantenservice (onder aandringen van de 1e laag klantenservice die mij toch vooral zeiden dat dat zinloos zou zijn omdat zij hetzelfde zouden zeggen als de 1e laag). Zij hebben mij vervolgens een nieuwe adapter toe gezonden.
Ergo, Apple maakt er een potje van met hun 1 jaar garantie, zij proberen zich daarmee zelfs aan de wettelijke termijn te onttrekken. Op mijn WD Raptor schijven zit 5 jaar garantie, mijn EIZO scherm heeft 5 jaar garantie, zelfs goedkope geheugenreepjes hebben 3 jaar garantie. En dan komt Apple voor een laptop van 1500 euro met een garantie van 1 jaar, het is volstrekt belachelijk. Apple moet zich schamen, en ik koop wel een mooie Sony of Lenovo de volgende keer.
Jij ook al?! Zo een macbook air is echt geil! zit hier continu met een strak plassertje te typen..quote:
Dus het is de saaie grijze massa die die producten kooptquote:Op dinsdag 26 januari 2010 22:35 schreef PietjePuk007 het volgende:
[..]
Met 't aanboren van die markten verkoop je misschien 1% van de afzet van Apple.
Onzin, de winkels komen in de verdrukking omdat Apple strikt vasthoudt aan die een jaar garantie. De winkels kunnen de bij hun neergelegde garantieclaim dus niet of heel moeilijk kwijt bij Apple. De winkels zijn natuurlijk ook niet gek en willen niet voor de garantieclaims op Apple producten opdraaien. Apple moet minstens de fabrieksgarantie naar 3 jaar tillen, dan zijn de winkels ook bereid deze claims goed af te handelen omdat zij dan zeker weten dat ze de garantieclaim weer naar Apple door kunnen schuiven en dus niet met rotzooi blijven zitten (bedenk daarbij ook dat de marges bij de computerverkoop erg laag zijn).quote:Op dinsdag 26 januari 2010 22:41 schreef Snuitebolletje het volgende:
Dat heeft vrij weinig te maken met apple, dat is iets wat de winkel dient op te lossen. Daar heb je hem gekocht, zij dienen het te regelen.. Gewoon een prut winkel dus.
Ja, dat is dus die 'wettelijke garantie' waar ik het over had. Uit die wetgeving, die voortbouwt op Europese richtlijnen, kun je halen dat het product voor een 'redelijke termijn' goed moet functioneren. Gelukkig is de Europese richtlijn wat duidelijker, daarin staat dat er tenminste 2 jaar garantie geboden moet worden. In Nederland is die periode dus meestal langer, maar omdat het zo vaag omschreven is is het moeilijker om je recht te halen. Die 2 jaar is dus een minimum maar een langere periode zal veel gedoe opleveren om dat voor elkaar te krijgen. Tenzij de fabrieksgarantie natuurlijk gewoon langer is.quote:Op dinsdag 26 januari 2010 18:58 schreef Zero2Nine het volgende:
Ik heb in de consumentengids wel eens gelezen dat er naast de aangegeven garantie van de fabrikant ook een soort redelijkheidstermijn is waarbinnen je mag verwachten dat het product gewoon goed blijft werken.
De prijzen van de Apple computer vallen volgens mij nog wel mee. Van de iMac weet ik het niet zo goed, maar de MacBook Pro en de Mac Pro zijn niet duur. Zeker de Mac Pro is heel concurrerend met de PC equivalenten. Ik denk dat dat komt omdat de Mac Pro voor de professionele markt bedoelt is, een markt waar men toch wat meer naar de kosten kijkt dat bij de iPhones en de iMac's.quote:Op dinsdag 26 januari 2010 22:33 schreef xenobinol het volgende:
Ik vraag me af wie die te dure "Ishit" eigenlijk koopt? Zijn dat puisterige tieners met teveel zakgeld of bankiers die van hun bonus af moeten
Die achterban is wel heel handig voor Apple. En helemaal waar wat je zegt. Er zijn ook heel veel mensen die een apple kopen omdat het een apple is. Natuurlijk ziet het er mooi uit, maar als alleen een beetje internet op je computer betaal je wel erg veel meer voor dat mooie design.quote:Op dinsdag 26 januari 2010 16:13 schreef rubje het volgende:
[..]
Niks bedrijfsmodellen verzinnen dat is lulkoek!
Apple heeft dit allemaal te danken aan hun trouwe achterban die vanaf de jaren 80 dit bedrijf door dik en dun hebben gesteund en toen het in de jaren 90 op het punt stond te verdwijnen andermaal de barricades opgingen door veelvuldig via media in de publiciteit te houden en tegenstanders het leven zuur te maken. (vandaar dus Apple zealoten) Daarnaast is het ook de verdienste van Steve Jobs die andermaal liet zien waarom hij ooit hij de golden boy van Sillicon Valley was. Als laatste: Ja ik heb ook nog steeds Apple aandelen,meer dan 10 k en aangekocht in 1997 ...
Als de achterban zo trouw was, dan was Apple niet bijna failliet gegaan in de jaren '90.quote:Op dinsdag 26 januari 2010 16:13 schreef rubje het volgende:
[..]
Niks bedrijfsmodellen verzinnen dat is lulkoek!
Apple heeft dit allemaal te danken aan hun trouwe achterban die vanaf de jaren 80 dit bedrijf door dik en dun hebben gesteund en toen het in de jaren 90 op het punt stond te verdwijnen andermaal de barricades opgingen door veelvuldig via media in de publiciteit te houden en tegenstanders het leven zuur te maken. (vandaar dus Apple zealoten) Daarnaast is het ook de verdienste van Steve Jobs die andermaal liet zien waarom hij ooit hij de golden boy van Sillicon Valley was. Als laatste: Ja ik heb ook nog steeds Apple aandelen,meer dan 10 k en aangekocht in 1997 ...
Het is niet zozeer dat ze nieuwe producten introduceerden maar dat ze bestaande technologie salonfähig, geil en idiot-proof maakten. De MP3-speler bestond allang, maar Apple stak hem in een glad steriel jasje met een zeker snob-appeal, waarmee het een mode-gadget voor de massa werd. iMac, iPhone en iPad zijn een soortgelijk verhaal. Apple geeft zelf hoog op van zijn technologische vernieuwingen, maar ze gebruiken gewoon bestaande concepten en technologiën. Het enige wat ze doen, is die handig verpakken en handig verkopen.quote:Op donderdag 28 januari 2010 12:47 schreef Igen het volgende:
Dat Apple nu zo goed draait, komt echt vooral doordat Steve Jobs terug bij Apple kwam en daar nieuwe hippe producten zoals de iPod en de iMac bedacht die massa's nieuwe klanten aantrokken.
Apple verzint eigenlijk nooit echt wat revolutionairs, dus dat zou ik links laten liggenquote:Op dinsdag 26 januari 2010 18:55 schreef Zero2Nine het volgende:
[..]
Vooral de brainstormsessies als ze een nieuw product verzinnen.
Klopt, het woord "nieuw" bedoelde ik dan ook niet in de zin van "technologisch vernieuwend" maar in de zin van "hadden we tot nu toe niet in ons programma".quote:Op donderdag 28 januari 2010 13:41 schreef dvr het volgende:
[..]
Het is niet zozeer dat ze nieuwe producten introduceerden maar dat ze bestaande technologie salonfähig, geil en idiot-proof maakten. De MP3-speler bestond allang, maar Apple stak hem in een glad steriel jasje met een zeker snob-appeal, waarmee het een mode-gadget voor de massa werd. iMac, iPhone en iPad zijn een soortgelijk verhaal. Apple geeft zelf hoog op van zijn technologische vernieuwingen, maar ze gebruiken gewoon bestaande concepten en technologiën. Het enige wat ze doen, is die handig verpakken en handig verkopen.
Het voorkomt wel dat je eindeloos tijd gaat verdoen met fröbelen aan .conf bestanden.quote:Ik heb zelf een hekel aan Apple omdat ik hun producten steriel, zielloos, pretentieus en overprijsd vindt. Het zijn net blokken zeep. Bovendien dwingen ze je met hun interface in een stramien dat zogenaamd handig en intuitief zou zijn, maar dat vooral heel simpel en beperkend is. Eenzelfde hekel heb ik bijvoorbeeld ook aan Microsoft, dat in veel van zijn software onder het mom van gebruiksgemak allerlei beslissingen neemt voor de gebruiker.
Je moet dat denk ik ook in het perspectief van hun productaanbod zien. Als ze de iPad grofweg net zo duur als een instapmodel MacBook maken, waar wél een echt OS op zit, welke van de twee zou de klant dan kiezen?quote:Van die nieuwe iPad valt het me overigens mee dat ze hem echt goedkoop in de markt zetten. Met een IPS LED-panel, supersnelle processoren en veel snel geheugen moet zo'n ding erg prijzig zijn om te fabriceren, ik denk niet dat ze er veel op verdienen. Maar daartegenover staat dat de iPad in wezen natuurlijk een mobiel winkelwagentje is waarmee de gebruiker alleen in de grote Apple boek- en muziekwinkel boodschappen kan doen, en daaraan gaat Apple zich helemaal wezenloos verdienen.
Daarbij kun je ook nog eens eisen stellen aan applicaties die aangeboden worden.quote:Op zondag 21 maart 2010 10:37 schreef PietjePuk007 het volgende:
Apple accepteert aanmeldingen voor iPad App Store
De uitvinding van de "App store" is echt werelds, iedereen heeft 't idee dat ie geld kan verdienen met 't ontwikkelen van apps. Consumenten blij, developers blij en Apple schrikbarend rijk
.
Met meer dan 3 mijard winst zou ik zeggen dat het wat meer is dan een hype, niet? Is gewoon een succesvol bedrijf voor consumenten electronica.quote:
Had hetzelfde met een powerbook van 4 maanden oud.quote:Op dinsdag 26 januari 2010 12:50 schreef Bolkesteijn het volgende:
Appleis ronduit prut met de garantie. Ik heb een MacBook Pro, in oktober 2008 aangeschaft, dus nu 1 jaar en 4 maanden oud. Twee weken terug ging de adapter stuk. Ik terug naar de winkel want ik wilde een nieuwe, binnen de wettelijke garantie natuurlijk. De winkel ging hier niet mee akkoord, dus ik naar Apple bellen, zij verwezen mij weer door naar de winkel, die inmiddels nog steeds niet van inzicht veranderd waren. Vervolgens Apple weer opgebeld en aangegeven dat er nu toch echt wat moest gaan gebeuren. Volgens Apple moest de winkel het oplossen, ik ging daar niet mee akkoord omdat ik dat al geprobeerd had. Vervolgens een half uur zitten bakkeleien over de wettelijke garantie, en uiteindelijk doorverwezen naar een 2e laag in de klantenservice (onder aandringen van de 1e laag klantenservice die mij toch vooral zeiden dat dat zinloos zou zijn omdat zij hetzelfde zouden zeggen als de 1e laag). Zij hebben mij vervolgens een nieuwe adapter toe gezonden.
De levertijd op de website is teruggeschroefd voor mensen die na een bepaalde datum preorderden dus Apple zal het wel onderschat hebben, wat veelzeggend is.quote:Op zaterdag 3 april 2010 11:08 schreef PietjePuk007 het volgende:
De iPad gaat dit weekend in de verkoop, ben benieuwd naar de eerste verkoopcijfers.
Ik snap de hype op zich wel. Het is namelijk gehypedquote:Op zondag 4 april 2010 10:51 schreef tony_clifton- het volgende:
[..]
De levertijd op de website is teruggeschroefd voor mensen die na een bepaalde datum preorderden dus Apple zal het wel onderschat hebben, wat veelzeggend is.
Persoonlijk snap ik de hype niet zo goed, ook al zijn alle pc's hier Macs. Het fanboi-effect misschien, of misschien inderdaad een magisch en revolutionair product.
Ik zie niet in waarom het nu veel anders zou zijnquote:Op zondag 21 maart 2010 23:12 schreef SeLang het volgende:
Apple was het makkelijkst want dat was vooral een lifestyle product waarbij performance e.d. niet op de eerste plaats kwam. Dingen die je bij Dell of HP niet meer kwijt kon vielen aan Apple nog wel te slijten.
Ik praat nu wel over ~2001-2002 dus dingen kunnen nu anders zijn, al weet ik dat de stelling voor Dell nog steeds opgaat.
Voor de compleetheid van dit topic: op de eerste verkoopdag ruim 300.000 verkochte exemplaren, en 250.000 verkochte e-books. (bron)quote:Op zaterdag 3 april 2010 11:08 schreef PietjePuk007 het volgende:
De iPad gaat dit weekend in de verkoop, ben benieuwd naar de eerste verkoopcijfers.
Lol, de iBlend-buttonquote:
Geweldige reclame voor Apple weer.quote:
Heeft die gast nou altijd dezelfde kleren aan?quote:
bijna?quote:Op dinsdag 26 januari 2010 10:52 schreef dramatiek het volgende:
je zou bijna denken dat we veels teveel voor die troep betalen. 3.38 miljard dollar winst
Persoonlijk ben ik juist de laatste jaren niet erg te spreken over hun (PC) hardware. De service blijft nog wel uitstekend als je een corporate account hebt.quote:Op zondag 21 maart 2010 23:12 schreef SeLang het volgende:
Ik praat nu wel over ~2001-2002 dus dingen kunnen nu anders zijn, al weet ik dat de stelling voor Dell nog steeds opgaat.
Ik stel voor dat er eens goed boekenonderzoek wordt gedaan bij Apple, ik vermoed dat er aardig wat boekhoudtrucjes worden toegepast.quote:
Laten we weer oude grappen over apple van stal halen.quote:Op dinsdag 6 april 2010 20:07 schreef heiden6 het volgende:
http://www.theonion.com/v(...)aptop-with-no,14299/
Verwacht in de zomer.
Oud. Maar erg mooi gemaakt: Apple MacWheel.quote:Op dinsdag 6 april 2010 20:07 schreef heiden6 het volgende:
http://www.theonion.com/v(...)aptop-with-no,14299/
Verwacht in de zomer.
Haha, die laatste zin toverde ook een glimlach op mijn gezicht. Natuurlijk heeft ze ook wel gelijk. Volgens mij werken Apple's alleen erg goed en efficiënt in de film/foto branche. Maar voor de rest is het gewoon gadget geflikflooi.quote:Op dinsdag 6 april 2010 20:30 schreef popolon het volgende:
[..]
Oud. Maar erg mooi gemaakt: Apple MacWheel.
"...where people use computers for actual work, not for dicking around."![]()
En toch verkoopt Apple er miljoenen van.quote:Op woensdag 7 april 2010 12:18 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
"magische formule" ? Een handjevol populaire hypes, het gadgetgehalte is bij de Ipad al veel lager omdat het ding niets nieuws heeft, vrijwel iedere mobieletelefoon fabrikant heeft wel een beter alternatief voor de Iphone, en er is geen consument die baat heeft bij een Mac in huis.
Apple is vooral heel erg goed in het bedienen van een relatief kleine marktniche. Door altijd net even wat andere producten te maken, nadruk op design en gebruiksgemak te leggen hebben ze gewoon een trouwe groep volgelingen gecreerd. Aangezien dat vaak wel hip volk is/was is het niet zo vreemd dat het daarna doorgroeit.quote:Op dinsdag 6 april 2010 14:13 schreef ShaoliN het volgende:
Apple is inderdaad heer en meester in het hypen van zijn producten. Zolang dat goed gaat blijft het bedrijf natuurlijk bizar veel winst maken.
Nee, dat is alleen de schijn die ze ophouden. Wat ze in werkelijkheid sinds de herintrede van Steve Jobs doen is te dure, kwalitatief middelmatige massaproducten aan honderden miljoenen onkritische consumenten slijten. En dan zwijg ik nog van hun vervelende steriele designtjes.quote:Op dinsdag 11 januari 2011 16:03 schreef tjoptjop het volgende:
Apple is vooral heel erg goed in het bedienen van een relatief kleine marktniche.
Iets wat ze nooit gelukt zou zijn zonder die niche.quote:Op dinsdag 11 januari 2011 18:40 schreef dvr het volgende:
[..]
Nee, dat is alleen de schijn die ze ophouden. Wat ze in werkelijkheid sinds de herintrede van Steve Jobs doen is te dure, kwalitatief middelmatige massaproducten aan honderden miljoenen onkritische consumenten slijten. En dan zwijg ik nog van hun vervelende steriele designtjes.
Dan koop je het toch nietquote:Op dinsdag 11 januari 2011 18:40 schreef dvr het volgende:
[..]
Nee, dat is alleen de schijn die ze ophouden. Wat ze in werkelijkheid sinds de herintrede van Steve Jobs doen is te dure, kwalitatief middelmatige massaproducten aan honderden miljoenen onkritische consumenten slijten. En dan zwijg ik nog van hun vervelende steriele designtjes.
Gaat aan de ene kant misschien wat ver, maar een van de redenen om wél een iPad te kopen zijn door de kranten/tijdschriften die ik er op zou willen lezen. Echter zijn zelfs die online edities erg duur, misschien kunnen iPad abonnementen hierdoor goedkoper worden.quote:Op donderdag 13 januari 2011 21:36 schreef tony_clifton- het volgende:
Hier komen de rechtzaken! Terecht overigens
http://www.tijd.be/nieuws(...)ang.9009412-3119.art
Precies, en dat zouden meer mensen moeten doen, niet kopen.quote:
Je doet me denken aan zo een gristen die in de binnenstad op een zeepkist staat te preken over hoe gristes dit en hel dat.quote:Op donderdag 13 januari 2011 23:16 schreef dvr het volgende:
[..]
Precies, en dat zouden meer mensen moeten doen, niet kopen.
Zo'n iPad is helemaal een toonbeeld van volksverlakkerij. Je denkt een leuk tabletachtig computertje te kopen, maar vanuit Apple's perspectief is het gewoon een winkelwagentje waarmee je dadelijk allerlei muziekjes, video's, boeken, spellen en diensten uit Apple's eigen winkel gaat kopen. En de mop, voor hun dan, is dat de klanten niet alleen grif voor hun eigen winkelwagentje betalen, maar zich ook nog eens vastpinnen aan het winkelmonopolie van Apple. Briljante marketing -al zegt het natuurlijk ook veel over de naïviteit van de Appleliefhebber- maar in wezen pure flessentrekkerij die een hoop creatieven (ironisch genoeg de oorspronkelijke doelgroep van Apple..) ertoe zal dwingen een groot deel van hun inkomsten aan de briljante marketeer af te staan. Het doet erg denken aan de praktijken van Wall Street, waar met vernuftige constructies de consument van zijn kapitaaltje wordt beroofd terwijl hij dénkt dat 'ie er op vooruit gaat.
quote:Op dinsdag 26 januari 2010 10:53 schreef kingmob het volgende:
Het blijft een wonder dat het ze steeds weer lukt. Iedere keer ben ik weer verbaasd als het ze lukt om iets te hypen en weten te verkopen als revolutionair en mooi.
Ik zou die directiegesprekken daar wel eens willen bijwonen, volgens mij kun je daar wat leren over geld verdienen
Als het nu een mislukt bedrijf zou zijn dan wilde ik best wat met je discussieren maar het is een succes en dat haalt al veel van je argumenten onderuit.quote:Op dinsdag 11 januari 2011 18:40 schreef dvr het volgende:
[..]
Nee, dat is alleen de schijn die ze ophouden. Wat ze in werkelijkheid sinds de herintrede van Steve Jobs doen is te dure, kwalitatief middelmatige massaproducten aan honderden miljoenen onkritische consumenten slijten. En dan zwijg ik nog van hun vervelende steriele designtjes.
En bij mij rijst het vermoeden dat jij je Appletjes misschien wat al te rijkelijk met calvados overgiet, maar of zo'n gedachte aan de discussie bijdraagt?quote:Op donderdag 13 januari 2011 23:24 schreef Pietverdriet het volgende:
Je doet me denken aan zo een gristen die in de binnenstad op een zeepkist staat te preken over hoe gristes dit en hel dat.
Ben ik niet met je eens. De schappen liggen vol met inferieure en achterhaalde producten die fantastisch verkopen simpelweg omdat 90% van het publiek zich nauwelijks informeert en ieder vermogen tot kritisch, zelfstandig denken ontbeert en daarom maar afgaat op wat ze door reclame, media en kennissen wordt aangepraat.quote:Op donderdag 13 januari 2011 23:57 schreef jpjedi het volgende:
Als het nu een mislukt bedrijf zou zijn dan wilde ik best wat met je discussieren maar het is een succes en dat haalt al veel van je argumenten onderuit.
Zo kun je dat zien, en dat is ook in zoverre terecht dat ieder bedrijf dat geld doet rollen, dus ook Apple, een zekere economische en maatschappelijke waarde heeft (omdat het rendement, belastinginkomsten en werkgelegenheid oplevert), maar daarmee is het voor mij nog geen goed bedrijf. Ik heb een hekel aan producten waarvan de prijs voor 70% uit lucht en hype bestaat en die geproduceerd worden in landen waar slavernij, dictatuur en vervuiling de norm zijn. Het vervelendst vind ik echter nog dat zo'n groot deel van de mensheid, waaronder mijn halve vrienden- en kennissenkring, voor dat soort onzin ontvankelijk is en die rommel koopt.quote:Er is blijkbaar een behoefte, al dan niet door Apple onder de aandacht gebracht, waaraan veel andere bedrijven niet konden voldoen. Dit potentieel wordt benut en zie het succes als product van die situatie.
Laten we eerst maar eens zien hoe duurzaam dat succes is. Op een gegeven moment kennen mensen het trucje, verliest het merk zijn snob-appeal en zwelt de kritiek op het steeds dominantere en minder sympathieke Apple aan, en krijgt het bovendien meer tegenwind van andere merken die het trucje herhalen. Een bedrijf met een marktkapitalisatie van $300 miljard kan niet eeuwig de sympathieke, smaakvolle underdog uithangen en op een handvol consumentenproductjes blijven drijven. Ze zullen met daadwerkelijk zinvolle innovaties moeten komen, meer waar-voor-je-geld moeten gaan leveren, ze zullen moeten gaan diversificeren en zich blijven verjongen. Ik ben heel benieuwd waar ze over vijf jaar staan.quote:Heeft vanuit bedrijfskundig oogpunt veel te maken met briljante visie waar veel andere bedrijven mee worstelen.
Heel veel mensen denken dat Apple producten overpriced zijn vanwege de naam en het design. Hetgeen waar je voor betaald is idd design maar ook vooral gebruiksvriendelijkheid en gemak. Ik ken weinig mensen die van Apple terugkeren naar een ander merk.quote:Op vrijdag 14 januari 2011 10:58 schreef tony_clifton- het volgende:
dvr - Het hele westen produceert in vervuilende sweatshops - daar kan je Apple moeilijk op afrekenen. Het is dat wij zo'n producten vragen dat dat in stand gehouden wordt en dan is onze consumptiecultuur de oorzaak.
Bovendien - waarom zijn hun producten zo inferieur? Het gaat hier om het financiële, maar nu is het wel relevant. Veel fabrikanten van gsm's hebben touch-technologie overgenomen, de menu's zien er allemaal 'tzelfde uit als bij Apple. Wat is er dan zo inferieur? Ik typ dit op een macbook van 4 jaar oud (het middenmodel), deze werkt nog perfect en draait alles even snel als modernere windowscomputers die ik tegenkom. Bovendien - vroeger was ik bezig met alles finetunen - nu werkt alles gewoon met een minimaal aantal instellingen. Windows 7 is daar misschien beter in (geen ervaring, maar ik draai nogaltijd het OS van 5 jaar terug zonder te hoeven upgraden).
Indien het gaat over de iPad als winkelkarretje - klopt, het gaat naar het on-ethische (of 't is er al), maar wat je allemaal met een iPhone/Touch kan is geweldig -> ik speel in een band en kan zo'n ding als stemapparaat of als versterker gebruiken moest ik er een hebben. En zo zijn er nog superveel apps. Ik heb geen Touch ofzo, en ik mis die functionaliteit niet, maar daar kan je toch moeilijk iets op tegen hebben?
Noem mij gebrainwashed maar ik zie je punt niet...
Bovendien - het succes startte met de 1e of 2e generatie iPod, het succes van de afgelopen tien jaar wordt door héél veel andere bedrijven gewoon nooit gehaald - volgens mij is Apple here to stay.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |