abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_78447477
quote:
Op donderdag 25 februari 2010 18:18 schreef Knuffelzacht het volgende:

[..]

Niet iedereen heeft last van de zelfde symptomen maar het komt allemaal wel door 1 ding. een verstoring in het doorgeven van de neuronen

[ afbeelding ]

de synapse in de synapse spleet heb je nodig om de neuron van boven naar beneden te transporteren naar de receptoren. adhd'ers hebben daar hun afwijking zitten. de synapse blijft niet lang genoeg zitten waardoor het te snel terug word genomen door het bovenste gedeelte ergo de impuls komt niet aan en word niet verder verwerkt door de hersenen. Dat is 1 van de redenen waarom adhd'ers zo impulsief zijn, omdat de neuron niet verder komt kan men er letterlijk niet beter over nadenken en verwerken en handelt men gelijk naar de impuls
en krijgt dus iedereen hetzelfde medicijnen (in kort of langwerkende pil) want ook al zijn de symptomen niet altijd gelijk, het probleem ligt in hetzelfde gebied

hoop dat je me een beetje begrijpt

hierzo nog een wiki link
Ja, ik snap het, dank

Het is inderdaad precies zoals het hier staat: meteen reageren op een impuls, zelfs als die impuls nergens op slaat of zeker voor problemen gaat zorgen. En dan later denken: waarom? Ik heb soms echt bijna de haren uit mijn hoofd zitten rukken: waarom, waarom, waarom?
  donderdag 25 februari 2010 @ 19:18:33 #277
152525 Knuffelzacht
Pathologische leugenaar
pi_78447606
quote:
Op donderdag 25 februari 2010 19:01 schreef northernlight81 het volgende:

[..]

Goede post!

Maar dat is allemaal niet wetenschappelijk bewezen. Dit is wat de meeste wetenschappers denken. Ze hebben volgens mij ook geen enkel idee waardoor het komt, waarom het erfelijk is en waarom het bij de meeste kinderen verdwijnt als ze volwassen worden.
Men groeit er niet overheen, men leert er mee te leven dmv trucjes waardoor het minder opvalt... ik heb bijvoorbeeld elk afspraak in mijn telefoon staan met alarm ook kleine flutdingetjes met bel dit schrijf zus doe zo, anders vergeet ik het geheid.

erfelijkheid zal net zoiets zijn als, weer dat kankervoorbeeldje (en dan niet op de scheld manier lol), de gen is aanwezig maar dat betekend niet dat je het hoeft te krijgen.
Ik ben tenminste niet bang voor broccoli!!
Arrogantie is een ander woord voor zelfkennis
Hoe langer ik Bi ben hoe lesbischer ik word
Life: Highly overrated but you still gotta play the game
  donderdag 25 februari 2010 @ 19:20:10 #278
152525 Knuffelzacht
Pathologische leugenaar
pi_78447669
quote:
Op donderdag 25 februari 2010 19:14 schreef Nadine26 het volgende:

[..]

Ja, ik snap het, dank

Het is inderdaad precies zoals het hier staat: meteen reageren op een impuls, zelfs als die impuls nergens op slaat of zeker voor problemen gaat zorgen. En dan later denken: waarom? Ik heb soms echt bijna de haren uit mijn hoofd zitten rukken: waarom, waarom, waarom?
ja dat ken ik... en dan ik me bijv 10 minuten inhouden van doe het niet doe het niet doe het niet maar het eind resultaat altijd: doe het toch en ik heb hier al zoooo veel dingen mee verpest en mensen mee weggejaagd
pi_78448406
quote:
Op donderdag 25 februari 2010 19:18 schreef Knuffelzacht het volgende:
Men groeit er niet overheen, men leert er mee te leven dmv trucjes waardoor het minder opvalt... ik heb bijvoorbeeld elk afspraak in mijn telefoon staan met alarm ook kleine flutdingetjes met bel dit schrijf zus doe zo, anders vergeet ik het geheid.
Dat lijkt mij ook, ja. Ik ben erg ongeorganiseerd en ik heb altijd het gevoel dat de klok mijn grootste vijand is, maar ik heb in de loop der jaren een interne klok ingebouwd. Een horloge heb ik niet, m'n mobiel laat ik vaak thuis (ik haat die verstoringen onderweg), en toch kunnen mensen mij altijd vragen hoe laat het is: "Tien over drie, misschien kwart over." En dan is het 13 over 3 Want ja, de klok is een obsessie.

Zelfde geldt voor het halen van deadlines. Ik heb lang als freelance journalist gewerkt en de deadline viel op maandagochtend om 9 uur (klotetijd, maar goed). Ik was altijd stipt op tijd met mijn stuk. Maar mensen moeten dan niet gaan schuiven, zo van: het mag wel ietsje later, want dan weet ik niet meer precies wat ik moet doen en is de beer los Op die manier, door heel precies met tijden te werken, kan het best lukken om dingen op tijd af te maken. Maar daarbij is een absolute en onwrikbare duidelijkheid vereist En zulke trucjes kun je in de loop der jaren heel goed aanleren.
pi_78448603
Ah, deadlines... kan niet zonder ze, maar ik haal ze zelden zonder stress
  donderdag 25 februari 2010 @ 19:56:22 #281
152525 Knuffelzacht
Pathologische leugenaar
pi_78448971
mijn grootste probleem des levens is het huishouden
  donderdag 25 februari 2010 @ 22:40:44 #282
233895 Murmeli
buiten spelen
pi_78457914
sja al die alarmen in mn telefoon ja en elke keer dat ie gaat denk ik: oh wat zal het zijn? kan het goed zijn dat het er een uur tevoren nog in heb gezet. elke dag op dezelfde tijd voor mn meds, en dan nog denken: he alarm, waar zou dat voor zijn?

dinsdag trouwens echt een kut adhd dag gehad zeg. had het druk op mn werk, een hoop afspraken, dingen snel na elkaar, geen tijd om te relaxen tussendoor, net voor ik weg ging nog klusjes doen, toen zat ik in de trein, helemaal hyper, kon ik niet meer stil zitten echt elke keer, ok nu ga ik zitten. en dan 2 tellen later: oh no even die en die smssen, oh even dit op schrijven, oh even dat pakken. zucht (en dat terwijl ik volgens mij normaal best goed kan stilzitten). Daarna had ik een praatkick maar die heb ik onderdrukt en daarna brak de pleuris uit (op slot in mn hoofd, niet over kunnen praten, vriendje die niet luistert en kwaad word als ik er wat van zeg, en toen was ik weer single.... ) (maar dat weer single zijn ligt dan weer niet aan de adhd maar aan stom exvriendje die niet spoort)
Spelende vrouw, wat heeft u nu geleerd?
pi_78469912
Wat ADHD als modeziekte betreft, ik kan me nog herrinneren dat toen ik anderhalf jaar geleden een interview met een ADHDer las in de universiteitskrant ik vond dat die kerel zich niet zo aan moest stellen omdat ik zelf bijna exact zo was als hij... figures

Heb gisteren trouwens voor het eerst 4x 10mg geslikt en man, ik kon echt totaal niet slapen ben uiteindelijk ingedommeld, en daardoor keihard door m'n college van 9.00 geslapen... Ik hoop maar dat dat een kwestie van wennen is
pi_78469992
quote:
Op donderdag 25 februari 2010 22:40 schreef Murmeli het volgende:
sja al die alarmen in mn telefoon ja en elke keer dat ie gaat denk ik: oh wat zal het zijn? kan het goed zijn dat het er een uur tevoren nog in heb gezet. elke dag op dezelfde tijd voor mn meds, en dan nog denken: he alarm, waar zou dat voor zijn?

dinsdag trouwens echt een kut adhd dag gehad zeg. had het druk op mn werk, een hoop afspraken, dingen snel na elkaar, geen tijd om te relaxen tussendoor, net voor ik weg ging nog klusjes doen, toen zat ik in de trein, helemaal hyper, kon ik niet meer stil zitten echt elke keer, ok nu ga ik zitten. en dan 2 tellen later: oh no even die en die smssen, oh even dit op schrijven, oh even dat pakken. zucht (en dat terwijl ik volgens mij normaal best goed kan stilzitten). Daarna had ik een praatkick maar die heb ik onderdrukt en daarna brak de pleuris uit (op slot in mn hoofd, niet over kunnen praten, vriendje die niet luistert en kwaad word als ik er wat van zeg, en toen was ik weer single.... ) (maar dat weer single zijn ligt dan weer niet aan de adhd maar aan stom exvriendje die niet spoort)
pi_78470550
* daanski82 zit qua med nu aan 1x 10mg en 4x 5mg per dag, dit is opgedragen door mijn psychiater. mogelijk gaan we hierna over naar concerta.
effect van deze combinatie is dat ik een stuk rustiger ben, en me zo nu en dan loom voel.
die laatste van 5MG om 21.00 uur daarop kan ik lekker in slaap komen.

maandag heb ik even opnieuw een gesprek met haan.
@ murmeli meid er zijn nog zat mannen in de wereld :-p ;-)
Sorry voor de evt. spelfouten maar ik heb een lichte vorm van dyslectie
  vrijdag 26 februari 2010 @ 10:54:29 #286
228569 feelsgoodman
esse est percipi
pi_78471970
Vanmiddag eindelijk weer naar de psychiater nadat zij meerdere weken absent is geweest. Geen blaam aan haar, ze was namelijk ziek.

Concerta evalueren en eventueel andere medicijnen aankaarten. Ik wil sowieso eigenlijk niet verder met Concera. Het lukt me maar niet om de juiste dosering te vinden.

36mg is nauwelijks merkbaar. Dusdanig laag dat ik er geen baat bij heb.
54mg werkt goed, maar mijn emoties schieten 360 graden in het rond.
72mg ben ik een soort van zombie. Nogal een averechts effect.

Dus, ja. Ritalin dan maar? Is nou ook niet echt een optimum. Hopelijk zijn er nog andere alternatieven.

Ik ben zo zielig, hè. Vinden jullie ook niet?
  vrijdag 26 februari 2010 @ 12:21:28 #287
152525 Knuffelzacht
Pathologische leugenaar
pi_78475543
quote:
Op vrijdag 26 februari 2010 10:54 schreef feelsgoodman het volgende:
Vanmiddag eindelijk weer naar de psychiater nadat zij meerdere weken absent is geweest. Geen blaam aan haar, ze was namelijk ziek.

Concerta evalueren en eventueel andere medicijnen aankaarten. Ik wil sowieso eigenlijk niet verder met Concera. Het lukt me maar niet om de juiste dosering te vinden.

Dus, ja. Ritalin dan maar? Is nou ook niet echt een optimum. Hopelijk zijn er nog andere alternatieven.

vrijdag 26 februari 2010 @ 16:38:57 #288
233895 Murmeli
buiten spelen
pi_78485695
quote:
Op vrijdag 26 februari 2010 10:10 schreef daanski82 het volgende:
* daanski82 zit qua med nu aan 1x 10mg en 4x 5mg per dag, dit is opgedragen door mijn psychiater. mogelijk gaan we hierna over naar concerta.
effect van deze combinatie is dat ik een stuk rustiger ben, en me zo nu en dan loom voel.
die laatste van 5MG om 21.00 uur daarop kan ik lekker in slaap komen.

maandag heb ik even opnieuw een gesprek met haan.
@ murmeli meid er zijn nog zat mannen in de wereld :-p ;-)
thanx!
en ehhh die verdeling die je voor de ritalin aanhoudt klinkt inderdaad als iets dat je ook met concerta kan doen. Fijn he, in slaap vallen met ritalin? Overigens: met ritalin val ik makkelijker in slaap dan met concerta. vooral de eerste weken met concerta was dat dramatisch, maar nu gaat het goed. in ieder geval sowieso beter dan zonder medicijnen

* Murmeli voelt zich soms een beetje een pillenfabriek
  vrijdag 26 februari 2010 @ 16:41:20 #289
233895 Murmeli
buiten spelen
pi_78485791
quote:
Op vrijdag 26 februari 2010 10:54 schreef feelsgoodman het volgende:

en wat zei ze?
vergeet niet dat ritalin en concerta hetzelfde werkzame bestanddeel heeft. als je van concerta rare stemmingen krijgt, krijg je dat van ritalin zeker (de spiegel van het spul in je bloed is bij ritalin veel wisselender, dat werkt op je stemming, althans, dat deed het bij mij). maar er zijn nog meer alternatieven Hopelijk heeft ze je een goed advies kunnen geven.

en ja, je bent heeeeeel zielig
  vrijdag 26 februari 2010 @ 17:10:08 #290
228569 feelsgoodman
esse est percipi
pi_78486863
quote:
Op vrijdag 26 februari 2010 16:41 schreef Murmeli het volgende:

[..]

en wat zei ze?
vergeet niet dat ritalin en concerta hetzelfde werkzame bestanddeel heeft. als je van concerta rare stemmingen krijgt, krijg je dat van ritalin zeker (de spiegel van het spul in je bloed is bij ritalin veel wisselender, dat werkt op je stemming, althans, dat deed het bij mij). maar er zijn nog meer alternatieven Hopelijk heeft ze je een goed advies kunnen geven.

en ja, je bent heeeeeel zielig
Klopt helemaal. Precies dezelfde stof alleen een ander afgifte systeem bij Concerta.

Desalniettemin krijg ik met Concerta gigantische stemmingswisselingen (vooral negatief gefocused) en met Ritalin niet. (naast de rebounds, maar die zijn acceptabel t.o.v. Concerta)

Eigenlijk deze sessie niet zoveel gesproken over medicatie. Gelukkig was het mogelijk om aankomende Dinsdag weer langs te komen, en dan kunnen we het uitgebreid hebben over medicatie en zulks. Eventueel een ander alternatief proberen, wie weet.

Aankomende week ook group counceling. Soort van algemene introductie tot ADHD, in groep verband. Kijk er om eerlijk te zijn nogal tegenaan. Bah, eigenlijk helemaal geen zin in. Ik geloof niet dat ik er baat bij heb.
pi_78487403
Deze week voor mijn rij-examen gezakt, na 2 jaar lang oefenen. Wat een klotezooi. Of ik misschien zou overwegen om in een automaat examen te gaan nemen. Nog geen 20% van alle auto's zijn automaten. Wat zijn jullie ervaringen met autorijden/rij-examen? Hebben jullie van te voren aangegeven dat je AD(H)D hebt?
"When all of your wishes are granted, many of your dreams will be destroyed"
  vrijdag 26 februari 2010 @ 17:40:01 #292
233895 Murmeli
buiten spelen
pi_78487791
quote:
Op vrijdag 26 februari 2010 17:25 schreef Reuzelbek het volgende:
Deze week voor mijn rij-examen gezakt, na 2 jaar lang oefenen. Wat een klotezooi. Of ik misschien zou overwegen om in een automaat examen te gaan nemen. Nog geen 20% van alle auto's zijn automaten. Wat zijn jullie ervaringen met autorijden/rij-examen? Hebben jullie van te voren aangegeven dat je AD(H)D hebt?
ik wist het toen nog niet, maar heb er ook geen last van gehad ofzo. wel van de zenuwen. en ik heb 10 miljoen lessen gehad
maar waarom ben je gezakt dan? waarom willen ze dat je in een automaat gaat rijden? waarop moest je oefenen? op de bediening van de auto, of op het om je heen kijken en op het verkeer letten?
  vrijdag 26 februari 2010 @ 17:41:32 #293
233895 Murmeli
buiten spelen
pi_78487842
quote:
Op vrijdag 26 februari 2010 17:10 schreef feelsgoodman het volgende:

[..]

Klopt helemaal. Precies dezelfde stof alleen een ander afgifte systeem bij Concerta.

Desalniettemin krijg ik met Concerta gigantische stemmingswisselingen (vooral negatief gefocused) en met Ritalin niet. (naast de rebounds, maar die zijn acceptabel t.o.v. Concerta)

Eigenlijk deze sessie niet zoveel gesproken over medicatie. Gelukkig was het mogelijk om aankomende Dinsdag weer langs te komen, en dan kunnen we het uitgebreid hebben over medicatie en zulks. Eventueel een ander alternatief proberen, wie weet.

Aankomende week ook group counceling. Soort van algemene introductie tot ADHD, in groep verband. Kijk er om eerlijk te zijn nogal tegenaan. Bah, eigenlijk helemaal geen zin in. Ik geloof niet dat ik er baat bij heb.
oh, da;s apart joh! nou hopen dat ze dinsdag met een goed plan komt.
en als je goed timed met ritalin krijg je niet zo vaak rebounds toch? gewoon op tijd je volgende pilletje nemen. alleen tot je weet na hoelang je die moet nemen is een gedoe daarom ben ik ook zo blij met concerta. 2x per dag innemen lukt me nog wel en het maakt ook niet zoveel uit of ik hem een half uurtje eerder of later neem meestal
  vrijdag 26 februari 2010 @ 18:24:03 #294
152525 Knuffelzacht
Pathologische leugenaar
pi_78489049
quote:
wist ook niet dat ik het had, na 25 lessen afgereden en in 1x geslaagd
pi_78491496
quote:
Op vrijdag 26 februari 2010 17:40 schreef Murmeli het volgende:

[..]

ik wist het toen nog niet, maar heb er ook geen last van gehad ofzo. wel van de zenuwen. en ik heb 10 miljoen lessen gehad
maar waarom ben je gezakt dan? waarom willen ze dat je in een automaat gaat rijden? waarop moest je oefenen? op de bediening van de auto, of op het om je heen kijken en op het verkeer letten?
De bediening van de auto, met name het schakelen, terwijl ik daar de laatste weken geen problemen meer mee had.
"When all of your wishes are granted, many of your dreams will be destroyed"
  vrijdag 26 februari 2010 @ 20:40:37 #296
233895 Murmeli
buiten spelen
pi_78494064
quote:
Op vrijdag 26 februari 2010 19:34 schreef Reuzelbek het volgende:

[..]

De bediening van de auto, met name het schakelen, terwijl ik daar de laatste weken geen problemen meer mee had.
kwam het dan niet door zenuwen? of nog niet genoeg gewenning. het is echt een kwestie van een automatisme opbouwen en dat kan je heus wel, ook met adhd. hoogiut duurt het wat langer. Ik vind zelf het om me heen kijken moeilijker. zie ik ergens iets en ben ik ineens helemaal in gedachten... ook leuk
pi_78505252
Bad week!!
Ik laat verdorie gewoon mijn versterker top bij het poppodium liggen, wil ik m ophalen en een afspraak maken met onze bassist, belt ie me vanavond op "joh waar ben je?"
"Ik dacht dat je me hier op zou halen?"
"Hoe kom je daarbij"
"Euhh..."

Vorige keer heb ik mijn gitaar daar all laten liggen, I wonder what's next. Ik ben onwijs trots op mn gear maar ook vergeetachtig genoeg om zelfs DIE te vergeten!

Autorijverhaal komt me bekend voor overigens. Ik ben gestopt met lessen omdat ik het gewoon niet kon. Ik vergat alle aanwijzingen meteen weer en schakelen lukte ook niet. Ik ben benieuwd of het me de volgende keer wat beter afgaat....
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift, that's why it is called the present.
pi_78510130
quote:
Grappig: ik ben ooit in één keer geslaagd voor mijn rij-examen, maar ik heb daarna nooit meer in een auto gezeten. Ik durf niet. Ik heb intuïtief altijd geweten dat ik absoluut niet moet gaan rijden, veel te link. Intussen wordt mijn probleem wel steeds groter, want ook fietsen vind ik steeds enger. Ik ben doodsbang in het verkeer (Amsterdam, erg druk dus) omdat het overzicht totaal ontbreekt en niemand zich aan de regels houdt. Ik dacht tot voor kort dat het kwam door een astygmatische afwijking aan mijn ogen (= slecht diepte en afstanden kunnen schatten) maar misschien ligt het probleem wel genuanceerder
  zaterdag 27 februari 2010 @ 08:21:01 #299
228569 feelsgoodman
esse est percipi
pi_78512417
quote:
Op vrijdag 26 februari 2010 17:41 schreef Murmeli het volgende:

[..]

oh, da;s apart joh! nou hopen dat ze dinsdag met een goed plan komt.
en als je goed timed met ritalin krijg je niet zo vaak rebounds toch? gewoon op tijd je volgende pilletje nemen. alleen tot je weet na hoelang je die moet nemen is een gedoe daarom ben ik ook zo blij met concerta. 2x per dag innemen lukt me nog wel en het maakt ook niet zoveel uit of ik hem een half uurtje eerder of later neem meestal
Timing is essentieel. Nadeel van Ritalin is dat je geen grote overlap wil van meerdere doseringen omdat je dan een ongewenst effect krijgt. Dat heb ik in ieder geval. Dus, ik neem maar genoegen met de 20-30 minuten rebound.

Iemand trouwens wel eens een IQ test gedaan met als insteek anti-ADHD medicatie? Ik ben wel benieuwd wat mijn "IQ" is als ik onder invloed ben van anti-ADHD medicatie. Ik ben benieuwd of mijn nieuwe medicatie ook effect heeft op zo een type test.

Een paar jaar terug wel eens een IQ test gedaan bij het Mensa. Het lijkt mij wel leuk om deze te vergelijken met een nieuwe IQ test waar ik onder invloed ben van bijvoorbeeld Ritalin. Eigenlijk moet ik hem dan twéé keer maken, zo een oude test is natuurlijk geen ideaal reverentie kader meer.

Uiteraard blijft het "IQ", wat sowieso erg relatief is, het zelfde. Desalniettemin wel erg interessant.

[ Bericht 9% gewijzigd door feelsgoodman op 27-02-2010 08:29:40 ]
  zaterdag 27 februari 2010 @ 09:54:07 #300
152525 Knuffelzacht
Pathologische leugenaar
pi_78513025
quote:
Op zaterdag 27 februari 2010 02:11 schreef Nadine26 het volgende:

[..]

Grappig: ik ben ooit in één keer geslaagd voor mijn rij-examen, maar ik heb daarna nooit meer in een auto gezeten. Ik durf niet. Ik heb intuïtief altijd geweten dat ik absoluut niet moet gaan rijden, veel te link. Intussen wordt mijn probleem wel steeds groter, want ook fietsen vind ik steeds enger. Ik ben doodsbang in het verkeer (Amsterdam, erg druk dus) omdat het overzicht totaal ontbreekt en niemand zich aan de regels houdt. Ik dacht tot voor kort dat het kwam door een astygmatische afwijking aan mijn ogen (= slecht diepte en afstanden kunnen schatten) maar misschien ligt het probleem wel genuanceerder
dat heb ik dan wel, in 1x geslaagd maar alleen autorijden vind ik dood eng en echt super vermoeiend.... ben kapot na 2 uurtjes terwijl scooter en fiesten weer geen probleem zijn.... weet niet wat het is waarom dat me wel goed afgaat
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')