quote:ma 25 jan 2010, 08:05 |
Zeevissen gek van windmolens door Edwin Timmer
DEN HAAG - Bruinvissen en dolfijnen in de Noordzee betalen een vreselijke prijs voor de geplande 6000 megawatt aan windmolenparken voor de kust.
Volgens VVD-Kamerlid Zijlstra negeert het kabinet de fysieke schade die de zeezoogdieren kunnen lijden door het heien van duizenden palen in de zeebodem. En als de windmolens eenmaal draaien begint de nachtmerrie onder water pas goed.
„Het laagfrequente geluid van de draaiende molens kan tijdelijke doofheid, bloedingen in organen en stikstofbellen in de bloedbaan veroorzaken”, aldus Zijlstra. „Omdat de dieren navigeren op geluid, veroorzaakt het een ernstige verstoring van hun richtingsgevoel.” De liberaal vreest voor massale strandingen van de dieren en wil dat het kabinet er alsnog onderzoek naar doet.
Opvallend vindt Zijlstra het stilzwijgen van natuurorganisaties. „
Als bouwplannen de leefomgeving van de konikpaarden in de Oostvaardersplassen zouden bedreigen, gebruikte de milieubeweging elke mogelijkheid om die tegen te houden.
Maar nu het gaat om windmolens, zijn dolfijnen, bruinvissen en zeehonden kennelijk vogelvrij.”
quote:Pavel Klinckhamers, coördinator oceanen bij Greenpeace, ontkent dat Greenpeace geen oog heeft voor de gevaren van windmolens. „Maar er is nog niet zo veel over bekend. Sommige studies stellen dat walvisachtigen ook weer wennen aan draaiende windmolens. Wel is zeker dat het heien van de palen veel effect heeft.” Zeereservaten zonder visserij of molens lijken hem de beste oplossing.
En de TT is ook niet netjes aangezien die conclusie nog nergens duidelijk is getrokken.quote:Op maandag 25 januari 2010 09:52 schreef Pool het volgende:
Niet zo netjes om de helft van het artikel te copy-pasten en dan de wederhoor, voor zover de Telegraaf daar al een keer moeite aan besteedt, weg te laten uit de OP.
[..]
Je bent op de hoogte van het feit dat mollen, schapen en koeien fundamenteel verschillen van dolfijnen?quote:Op maandag 25 januari 2010 09:54 schreef SimonBalk het volgende:
Dit klinkt zeer ongeloofwaardig. Dat probleem zou nu ook bij mollen etc moeten zijn die in de grond leven. Of de koeien en schapen die er nu omheen grazen.
Nope.quote:Op maandag 25 januari 2010 09:54 schreef SimonBalk het volgende:
Dit klinkt zeer ongeloofwaardig. Dat probleem zou nu ook bij mollen etc moeten zijn die in de grond leven. Of de koeien en schapen die er nu omheen grazen.
Klinkt weer als een BS argument omdat men het uitzicht niet mooi vind.
Dat komt door de windmolens.quote:Op maandag 25 januari 2010 10:07 schreef Adelante het volgende:
Ik wist niet eens dat er flippers zwemmen in de Noordzee
Dat denk ik dus ook.....quote:Op maandag 25 januari 2010 09:51 schreef cherrycoke het volgende:
zijn er daadwerkelijk tests, waaruit blijkt dat dolfijnen dood gaan aan windmolen parken?
ik vind dit dus echt een broodje aap verhaal.
Je OP ging toch over dolfijnen?quote:Op maandag 25 januari 2010 10:38 schreef Deprater het volgende:
Harde geluiden onder water zijn zeer schadelijk voor het gehoor van grote vissen
Er is nog voor 100 jaar kolen. Dus waarom dan een kerncentrale waarbij de huidige verwachting met bewezen reserves minder is.quote:Op maandag 25 januari 2010 10:23 schreef Flurry het volgende:
Sowieso mag er wel een kerncentrale bij... we redden het nooit om duurzaam in onze energiebehoefte te voorzien voordat de fossiele brandstoffen op zijn.... er is dan nog voor 50 jaar uranium ofzo, dus dat geeft wat meer tijd.
En hoe hard is dan het geluid wat een windmolen onder water produceerd?quote:Op maandag 25 januari 2010 10:38 schreef Deprater het volgende:
Harde geluiden onder water zijn zeer schadelijk voor het gehoor van grote vissen
maar ook vogels sterven massaal door die gehaktmolens.quote:Op maandag 25 januari 2010 09:52 schreef Pool het volgende:
Niet zo netjes om de helft van het artikel te copy-pasten en dan de wederhoor, voor zover de Telegraaf daar al een keer moeite aan besteedt, weg te laten uit de OP.
[..]
is dat echt massaal? ik versta hieronder dat een significant deel van een populatie van een bepaalde soort komt te overlijden door deze windmolens. of valt dat uiteindelij wel mee? ik ben eigenlijk best wel benieuwd...quote:Op maandag 25 januari 2010 10:47 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
maar ook vogels sterven massaal door die gehaktmolens.
Overigens doet de sonar van veel (marine) schepen hetzelfde
ooit gelezen dat er per windmolen 1000 vogels per jaar sterven, maar het lijkt mij nogal veel en het zal liggen aan de plaats waar die windmolen staatquote:Op maandag 25 januari 2010 10:52 schreef attila_de_hun het volgende:
[..]
is dat echt massaal? ik versta hieronder dat een significant deel van een populatie van een bepaalde soort komt te overlijden door deze windmolens. of valt dat uiteindelij wel mee? ik ben eigenlijk best wel benieuwd...
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |