De nieuwe aartsbisschop André Léonard heeft tijdens de uitzending 'Controverse' op de Franstalige zender RTL-TVI homoseksualiteit vergeleken met anorexia.
Monseigneur Léonard werd tijdens het programma aan de tand gevoeld over het thema, waarover hij in het verleden al enkele omstreden uitspraken deed. Léonard stelde dat hij zelden over het onderwerp spreekt, tenzij men hem ertoe dwingt of erover vragen stelt.
AnorexiaHij herhaalde dat hij zich veeleer uitsprak over een houding dan over personen, maar maakte een vergelijking tussen zijn visie op homoseksualiteit en anorexia. "Ik ga een vergelijking maken: anorexia is een ontwikkeling die niet te rijmen valt met eetlust, maar ik zou nooit zeggen dat anorexiapatiënten abnormaal zijn", luidde het.
SchandaligNationaal voorzitter Philippe Grolet van het Centre d'action laïque (CAL) is allerminst te spreken over de uitspraken, en noemt ze schandalig. Volgens hem heeft de monseigneur geïnsinueerd dat homoseksualiteit een ziekte is. (belga/sam)
BronVoor degene die het nog niet weten, Léonard wordt de nieuwe Belgische aartsbisschop.
Het is natuurlijk zijn recht van meningsuiting maar dit doet hij wel op een kwetsende manier die twee groepen hebben die het al helemaal niet gemakkelijk hebben in de maatschappij: homoseksuelen en anorexia-patienten.
Mijn mening: deze uitspraak is zeer beledigend en voor een nieuwe aartsbisschop maakt deze uitspraak je zeker niet geliefd. Heb een voorgevoel dat veel gematigde Katholieken de kerk niet meer au serieux gaan nemen.