Op de oude plaats wil je dus alleen de huisaansluiting, de kWh meter en een hoofschakelaar plaatsen ?quote:Op zondag 24 januari 2010 16:52 schreef Frank_L het volgende:
Wie kan mij wat suggesties bieden.
Ik heb een oud huis en vervang alle oude elektra rommel (je weet wel, van rode/groene stof/rubber isolatie, die onder je handen afbrokkelt).
Eerst dacht ik een nieuwe meterkast aan te leggen, maar in huis wordt de hoofdaansluiting niet 'gemofd' en de tuin wil ik niet opengraven. Dus dan op de oude plaats van de meterkast een eenvoudig geheel van 3-fase hoofdschakelaar na de meter en de meter zelf.
Dan met een kabel naar de nieuwe meterkast
In jou meterkast wil je de volgende componenten plaatsenquote:. Daar heb ik 3 hoofdgroepen.
Een met krachtstroom aansluitingen (elektrisch koken, zware machine in hobby ruimte, en een reserve voor op zolder wanneer daar ooit een sauna komt met 3 fase sauna kachel die ik nog heb)
Dan twee hoofdgroepen met elk 8 eindgroepen van 16 A (elk afgezekerd met een automaat, verdeeld over de drie fase afhankelijk van gemiddelde belasting). Deze twee groepen wil ik voorzien van een (3-fase) aardlek.
Ik snap niet precies wat je bedoeld met hoofdgroepen en aardlekautomaten; waar wil je wat waarom voorzetten ?quote:Mijn vraag komt nu voort uit de keuze voor de hoofdaansluiting. Meest gunstig is 3x35A standaard aansluiting. Maar hoe groot moeten nu de automaten voor de 3 hoofdgroepen zijn? En hoe groot de hoofdschakelaar/automaat die na de meter komt?
Ik zou denken maximaal 35A en dan een 'snelle' automaat (anders knalt de hoofdzekering/automaat eerst uit). En kan ik die hoofdgroepen dan van een aardlek/automaat voorzien (vast)
Heeft iemand suggesties? Welk type automaat zou je adviseren?
Zeker ! De aansluiting, de afzekering en de kWh meter zijn van de netwerkleverancier. Daar mag je dus niet aankomen. Maar wat daarachter zit is voor de eigenaar van het pand.quote:Op zondag 24 januari 2010 18:28 schreef Magneet het volgende:
hoofdzekering is volgens mij ook nog altijd eigendom van de netwerkleverancier dus daar mag je ook niet zomaar mee klooien.
Ik stuur je wel even een overzichtje in je prive box.quote:Op zondag 24 januari 2010 19:05 schreef Vonkenboer het volgende:
Ik snap niet precies wat je bedoeld met hoofdgroepen en aardlekautomaten; waar wil je wat waarom voorzetten ?
= Vonkenboerquote:Op maandag 25 januari 2010 11:15 schreef Xs2Shanna het volgende:
Ik zou je toch willen aanraden dit door een vakman te laten doen!
Wij hebben ook overwogen het zelf te doen, we hebben alles al liggen, groepenkast, groepen, aardlekschakelaars, bedrading etc, masr om tijd te sparen, en zekerheid te hebben dat het goed gebeurd, laat ik het toch maar door een vakman doen.
Ik kom hier inhoudelijk nog op terugquote:Aardlekschakelaar 1- 4 polig 0,03A
Groep 1
Buiten verlichting / wcd schuur
Groep 2
Wasmachine
3000 Watt
Groep 3
Droger
3000 Watt
Groep 4
Vaatwasmachine
2000 watt
Aardlekschakelaar 2 - 4 polig 0,03 A
Groep 5
4 wandcontactdozen keuken
4 x 200 watt = 800 watt
Groep 6
2 wandcontactdozen keuken + verlichting keuken
2 x 200 watt = 400 watt
Groep 7
Magnetron / oven
3000 VA
Groep 8
8 wandcontactdozen woonkamer/eetkamer + verlichting kelder
8 x 200 watt = 1600 watt
Aardlekschakelaar 3 - 4 polig 0,03 A
Groep 9
Koelkast in de keuken en vriezer in de kelder
Groep 10
Wandcontactdoos + verlichting badkamer
Groep 11
10 x wandcontactdozen eetkamer/kelder ruimten
10 x 200 = 2000 VA
Groep 12
7 wandcontactdozen slaapkamers + verlichting woonkamer/eetkamer
7 x 200 VA = 1400 VA
Aardlekschakelaar 4 - 4 polig 0,03 A
Groep 13
6 wandcontactdozen slaapkamer/gang 1e etage
6 x 200 VA = 1200 VA
Groep 14
6 wandcontactdozen logeerkamers + verlichting slaapkamers
6 x 200 VA = 1200 VA
Groep 15
6 wandcontactdozen zolder + verlichting slaapkamer,gang 1e etage
Groep 16
CV-installatie + wcd, verlichting 2e etage
Krachtgroepen
Groep 17
Elektrisch kooktoestel
7500 W
Groep 18
Saunakachel
3000 W
Groep 19
Elektrisch toestel hobby kelder
3000 W
60 groepen voor een standaard formaat huis lijkt me wel heel veel. Lijkt me vrij kut die installatie ooit een keer te moeten updatenquote:Op maandag 25 januari 2010 21:58 schreef _VoiD_ het volgende:
Ik vind 16 groepen echt niet zoveel hoor. In vergelijking met een standaard huisje misschien wel, maar het is gewoon nuttig om grote apparaten op een eigen groep te zetten, bepaalde groepen verlichting, etc.
Huis voor mijn ouders, nog in aanbouw, heeft totaal iets van 60 groepen..... Maar dat ligt vooral aan de opbouw (in totaal iets van 6 "meterkasten", per ruimte ivm domotica (domotica gebeuren in een hager kastje links en dan de groepen in een hager kast rechts).
En de kosten als argument kan het ook niet zijn, want hoeveel kost nu zo'n automaatje?
Bovenstaande groepen zou ik lekker op een aparte groep laten staan in verband met het vermogen van de diverse apparatuur.quote:Groep 2
Wasmachine
3000 Watt
Groep 3
Droger
3000 Watt
Groep 4
Vaatwasmachine
2000 watt
Groep 7
Magnetron / oven
3000 VA
Groep 9
Koelkast in de keuken en vriezer in de kelder
Groep 17
Elektrisch kooktoestel
7500 W
Groep 18
Saunakachel
3000 W
Groep 19
Elektrisch toestel hobby kelder
3000 W
Op één 16 ampere eindgroep kun je maximaal 3680 watt aan vermogen aansluiten.quote:Groep 13
6 wandcontactdozen slaapkamer/gang 1e etage
6 x 200 VA = 1200 VA
Groep 14
6 wandcontactdozen logeerkamers + verlichting slaapkamers
6 x 200 VA = 1200 VA
Groep 15
6 wandcontactdozen zolder + verlichting slaapkamer,gang 1e etage
6 x 200 VA = 1200 VA
Groep 16
CV-installatie + wcd, verlichting 2e etage
Ook hier zou ik er daarom voor kiezen om groep 10 bij groep 12 op te zetten.quote:Groep 10
Wandcontactdoos + verlichting badkamer
Groep 11
10 x wandcontactdozen eetkamer/kelder ruimten
10 x 200 = 2000 VA
Groep 12
7 wandcontactdozen slaapkamers + verlichting woonkamer/eetkamer
7 x 200 VA = 1400 VA
Ook hier zou ik op basis van het vermogen de groepen 6 en 8 bij elkaar opzetten.quote:Groep 5
4 wandcontactdozen keuken
4 x 200 watt = 800 watt
Groep 6
2 wandcontactdozen keuken + verlichting keuken
2 x 200 watt = 400 watt
Groep 8
8 wandcontactdozen woonkamer/eetkamer + verlichting kelder
8 x 200 watt = 1600 watt
Dus op een 3x25 A aansluiting kan je per fase maximaal 5750 Watt aan vermogen afnemen (bij cosphi=1, dus ohmse belasting zoals gloeilampen, strijkijzers, verwarmingselementen in [vaat]wasmachines). Bij 3x35A is dat dus 8050 Watt per fase.quote:Op zondag 31 januari 2010 10:49 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
[..]
Op één 16 ampere eindgroep kun je maximaal 3680 watt aan vermogen aansluiten.
Ik zou zelf groep 13 en 14 en groep 15 en 16 bij elkaar opzetten, op basis van het vermogen kan dit namelijk prima. Het is ook totaal onzinnig om een vermogen van 2480 watt over te hebben op een groep.
Dit vermogen benut je namelijk normaal nooit.
[..]
Ik hoop zo een aardig opzetje gegeven te hebben.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |