quote:za 23 jan 2010, 08:54
Griekse tragedie belast euro
door RONALD VAN GESSEL en HERMAN STAM
AMSTERDAM/BRUSSEL - Griekenland staat aan de rand van een totale financiële ineenstorting.
Omdat het land één van de zestien eurolanden is, krijgen de overige lidstaten een tik mee als de Griekse staat onderuitgaat.
Griekenland is niet de enige zwakke broeder.
Portugal, Ierland, Spanje en zelfs Italië kunnen tot de volgende slachtoffers behoren.
De euro zakt en zakt, speculanten mikken op een verder stijgende dollar, pond en Zwitserse frank.
De Europese muntunie kraakt door de financiële crisis in haar voegen en Europa staat niet te trappelen om een reddingsboei uit te gooien. Die taak zien de overige eurolanden eerder voor het Internationaal Monetair Fonds (IMF) weggelegd. Eén munt profiteert: het Britse pond wordt steeds meer als veilige toevluchtshaven gezien. Ondanks aantrekkende inflatie en een te ruime geldverschaffing door de Bank of England. Het pond werd de afgelopen dagen 2,4% duurder ten opzichte van de euro en 1,7% tegenover de Amerikaanse dollar. De euro is de afgelopen weken ook fors goedkoper geworden tegenover de dollar.
serieuze zaak hequote:Op zaterdag 23 januari 2010 15:09 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
ik
op je laatste vraag
het volgende topic er weer eentje van jeweethetniet?
iniderdaad. Het failissement stellen van EU landen is echter wel een grapje.quote:Op zaterdag 23 januari 2010 15:13 schreef Deprater het volgende:
[..]
serieuze zaak he
failliet van EU landen is geen grapje
Ik ben een put voor drinkwater aan het graven, de eerste slokjes waren een beetje erg ijzerhoudend, dus niet echt bronwater, maar what the fuck, beter dan gezuiverde urine toch??quote:Op zaterdag 23 januari 2010 15:15 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
iniderdaad. Het failissement stellen van EU landen is echter wel een grapje.
Of je moet echt hyperchonder zijn.
Vergeef me, als ik elke dag wederom lees dat de wereld vergaat, hoe in en in slecht het wel niet met ons gesteld wordt/is, wordt ik daar onbaarlijk cynisch van. Ik ga m'n conversenblikken in mijn schuilkelder maar weer eens ordenen.... Hmmmm, ik heb een blik ertwen met wortelen. Ruilen Henk?
wij hebben dommelschquote:Op zaterdag 23 januari 2010 15:39 schreef Deprater het volgende:
[..]
Ik ben een put voor drinkwater aan het graven, de eerste slokjes waren een beetje erg ijzerhoudend, dus niet echt bronwater, maar what the fuck, beter dan gezuiverde urine toch??![]()
Niks mis met gezuiverde urine, kan je prima thee mee zettenquote:Op zaterdag 23 januari 2010 15:39 schreef Deprater het volgende:
[..]
Ik ben een put voor drinkwater aan het graven, de eerste slokjes waren een beetje erg ijzerhoudend, dus niet echt bronwater, maar what the fuck, beter dan gezuiverde urine toch??![]()
Euroshopper bier, prima pilsquote:
Dat zeker. Ik heb snel alles omgezet in euro op 1.14 op vrijdag. Allemaal ponden die verdiend waren op 1.10, dus met die paar extra procentjes ben ik weer tevreden (euro is toch het belangrijkste voor mij). Kan wel wachten tot de euro eventueel echt weg zakt, maar ik zie de UK eerder nog de zee in glijden...quote:Op zondag 24 januari 2010 07:49 schreef SeLang het volgende:
"Eén munt profiteert: het Britse pond wordt steeds meer als veilige toevluchtshaven gezien."
Dit is pas echt humor.
En ik vind dat toch best irritant sinds ik nog steeds het meeste van euro naar pond wisselquote:Op zondag 24 januari 2010 11:41 schreef Drive-r het volgende:
[..]
Dat zeker. Ik heb snel alles omgezet in euro op 1.14 op vrijdag. Allemaal ponden die verdiend waren op 1.10, dus met die paar extra procentjes ben ik weer tevreden (euro is toch het belangrijkste voor mij). Kan wel wachten tot de euro eventueel echt weg zakt, maar ik zie de UK eerder nog de zee in glijden...
Als dat gebeurt dan ga ik emigrerenquote:Op zondag 24 januari 2010 12:26 schreef sitting_elfling het volgende:
Het zou helemaal dramatisch worden als we weer de regiones van 1.30 en 1.40 gaan opzoeken,
Dat was ook mijn reactie.quote:Op zondag 24 januari 2010 07:49 schreef SeLang het volgende:
"Eén munt profiteert: het Britse pond wordt steeds meer als veilige toevluchtshaven gezien."
Dit is pas echt humor.
Welnee, de EU zal het Griekse bedrog belonen met een fraaie garantstelling. Uiteraard over de rug van de grote netto-betalers als Nederland en Duitsland. Merkel betaalt wel weer omwille van het Europese ideaal en Balkie cs hebben geen ruggengraat dus NL betaalt lekker mee.quote:Op zaterdag 23 januari 2010 14:57 schreef Deprater het volgende:
Wat zal er gebeuren als ook Ierland en Portugal financieel het loodje leggen??
5-month high versus de Euroquote:Op zondag 24 januari 2010 07:49 schreef SeLang het volgende:
Dit is pas echt humor.
quote:Europa van morgen
Een gesprek met vermaard Belgisch topeconoom Paul de Grauwe.
De Leuvense hoogleraar Internationale economie, adviseur van Europese Commissie en columnist voor de Financial Times geeft in aanloop naar de eerste top van Herman van Rompuy zijn visie op de economische orde in het Europa van morgen.
Loopt de stabiliteit van de euro gevaar door financieel zwakke staten binnen de Unie? En hoe moet worden omgegaan met de torenhoge staatsschulden?
1,3827 dollarquote:do 04 feb 2010, 13:51
Euro zakt tot laagste stand in zeven maanden
DEN HAAG (AFN) - De euro is donderdag gedaald tot 1,3827 dollar, het laagste niveau in zeven maanden tijd. Volgens valutahandelaren had dat vooral te maken met aanhoudende zorgen over het buitensporige begrotingstekort van Griekenland en de financiële positie van andere Europese landen.
De markt is in afwachting van commentaar hierover van de Europese Centrale Bank (ECB) bij het rentebesluit dat later op de dag wordt genomen. De laatste weken groeide de angst dat Portugal en Spanje hetzelfde zal overkomen als Griekenland.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |