Van nrc.nl
quote:
Den Haag, 23 jan. De kilometerheffing gaat niet door als de ANWB het plan afwijst. Dat zei minister Camiel Eurlings (Verkeer, CDA) vandaag na afloop van de ministerraad.
Eurlings zei dat draagvlak onder automobilisten voor hem meer is dan alleen een meerderheid in de Tweede Kamer. „Als miljoenen automobilisten tegen het plan zijn, komt de heffing er niet. Ik wil niet met een hoop machtsvertoon dingen doordrammen.” De ANWB heeft zelf aan de wieg gestaan van de kilometerheffing, benadrukte Eurlings. „Maar als de ANWB van een voorstander een tegenstander wordt, is dat voor mij een belangrijk gegeven.”
Kamerlid Kees Vendrik (GroenLinks) noemt de opmerking van Eurlings „dom”. „Het eindoordeel ligt bij de Kamer. Politiek wordt niet uitbesteed. De ANWB is belangrijk, maar niet doorslaggevend.” Vendrik wil Eurlings dinsdag in het vragenuurtje aan de tand voelen.
De ANWB – vier miljoen leden – kondigde vorige week een ledenraadpleging over de kilometerheffing aan. Die begint morgen op de website. Uit de enqûete komt geen ja of nee, maar wel de ‘mate van ongerustheid’ van leden over diverse onderwerpen, zoals privacy en de spitstarieven. Met die informatie wil de ANWB de politieke besluitvorming beïnvloeden. De uitslag van de ledenraadpleging wordt eind februari verwacht. Daarna debatteert de Tweede Kamer over de heffing.
Pas in een later stadium wil de ANWB haar officiële standpunt bepalen. „Als wij invloed willen uitoefenen, moeten we nu geen ja of nee zeggen”, aldus directeur Guido van Woerkom. „We moeten zo lang mogelijk aan tafel blijven zitten. De komende drie jaar voorzie ik nog veel debatten. Pas daarna maken we ons standpunt bekend.”
Met de motorrijtuigenbelasting en de aanschafbelasting BPM betaalt de automobilist nu vooral voor het bezit van zijn auto. In de toekomst wordt juist het gebruik belast. Het tarief wordt afhankelijk van tijd, plaats en zuinigheid van het voertuig. De heffing ligt politiek gevoelig. Oppositiepartijen SP, VVD en PVV zijn tegen. Coalitiepartij CDA is voor, maar heeft strikte voorwaarden gesteld.
Wat is dit voor goedkoop populisme?
Eerst verkondigen dat de kilometerheffing de oplossing is, en dan zeggen, dat als niemand het wil, het er niet van komt.
Eurlings is in ieder geval aardig op weg naar de plaats van meest prominente CDA-er. Dan moet je dit soort dingen goed kunnen.
Yeah, well, that's just, like, your opinion, man.3 weken sterren kijken in augustus:
www.iayc.org