abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 22 januari 2010 @ 19:34:13 #1
44470 ErikT
Lekker PSV!
pi_77152200
Van nrc.nl
quote:
Den Haag, 23 jan. De kilometerheffing gaat niet door als de ANWB het plan afwijst. Dat zei minister Camiel Eurlings (Verkeer, CDA) vandaag na afloop van de ministerraad.

Eurlings zei dat draagvlak onder automobilisten voor hem meer is dan alleen een meerderheid in de Tweede Kamer. „Als miljoenen automobilisten tegen het plan zijn, komt de heffing er niet. Ik wil niet met een hoop machtsvertoon dingen doordrammen.” De ANWB heeft zelf aan de wieg gestaan van de kilometerheffing, benadrukte Eurlings. „Maar als de ANWB van een voorstander een tegenstander wordt, is dat voor mij een belangrijk gegeven.”

Kamerlid Kees Vendrik (GroenLinks) noemt de opmerking van Eurlings „dom”. „Het eindoordeel ligt bij de Kamer. Politiek wordt niet uitbesteed. De ANWB is belangrijk, maar niet doorslaggevend.” Vendrik wil Eurlings dinsdag in het vragenuurtje aan de tand voelen.

De ANWB – vier miljoen leden – kondigde vorige week een ledenraadpleging over de kilometerheffing aan. Die begint morgen op de website. Uit de enqûete komt geen ja of nee, maar wel de ‘mate van ongerustheid’ van leden over diverse onderwerpen, zoals privacy en de spitstarieven. Met die informatie wil de ANWB de politieke besluitvorming beïnvloeden. De uitslag van de ledenraadpleging wordt eind februari verwacht. Daarna debatteert de Tweede Kamer over de heffing.

Pas in een later stadium wil de ANWB haar officiële standpunt bepalen. „Als wij invloed willen uitoefenen, moeten we nu geen ja of nee zeggen”, aldus directeur Guido van Woerkom. „We moeten zo lang mogelijk aan tafel blijven zitten. De komende drie jaar voorzie ik nog veel debatten. Pas daarna maken we ons standpunt bekend.”

Met de motorrijtuigenbelasting en de aanschafbelasting BPM betaalt de automobilist nu vooral voor het bezit van zijn auto. In de toekomst wordt juist het gebruik belast. Het tarief wordt afhankelijk van tijd, plaats en zuinigheid van het voertuig. De heffing ligt politiek gevoelig. Oppositiepartijen SP, VVD en PVV zijn tegen. Coalitiepartij CDA is voor, maar heeft strikte voorwaarden gesteld.
Wat is dit voor goedkoop populisme?
Eerst verkondigen dat de kilometerheffing de oplossing is, en dan zeggen, dat als niemand het wil, het er niet van komt.

Eurlings is in ieder geval aardig op weg naar de plaats van meest prominente CDA-er. Dan moet je dit soort dingen goed kunnen.
Yeah, well, that's just, like, your opinion, man.
3 weken sterren kijken in augustus: www.iayc.org
  vrijdag 22 januari 2010 @ 19:35:57 #2
44470 ErikT
Lekker PSV!
pi_77152280
Mmm, er is al zo'n topic in POL. Deze kan dus wel weer dicht.
Yeah, well, that's just, like, your opinion, man.
3 weken sterren kijken in augustus: www.iayc.org
pi_77152817
Draaikont
Jezus redt
[-== Arch Linux ==-]
  vrijdag 22 januari 2010 @ 20:03:49 #4
179598 Deprater
werken fijn, niks doen beter
pi_77153484
Eurlings ziet het niet meer zitten en gaat het vragen aan de mensen die veel rijden en dus zeker tegen zin
pi_77216512
Het km-kastje is een te hete aardappel. Niemand wil deze vasthouden.
  Moderator maandag 25 januari 2010 @ 12:25:59 #6
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_77244182
dicht op verzoek
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')