Vanochtend met een vriend besloten naar de Oostvaardersplassen te gaan. Via Zwolle - Dronten naar het gebied gereden en onderweg hadden we onze eerste soorten al te pakken, namelijk: lepelaar, zwarte stern, visdief, tafeleend en ontzettend veel gierzwaluwen op naast het Vossemeer. Eenmaal aangekomen onze eerste stop gemaakt bij de hut de Grauwe Gans. Zoals altijd is de route naar de hut veel interessanter dan de het uitzicht van de hut. Onderweg begonnen met een kleine- & grote karekiet. Het blijft ongelooflijk waar deze vogels de energie vandaan halen om 24/7 te brabbelen. Een eindje verder hoorde wel al snel de sprinkhaanzanger die we natuurlijk weer niet mooi in beeld kregen. Maar sommige dingen wennen. In de hut was er voornamelijk een overvloed aan aalschovers te zien. In de verschillende rietkragen zaten nog enkele grote zilverreigers maar we zijn er niet lang blijven hangen. Op de terugweg richting de auto de snor en bosrietzanger nog gehoord en gezien. Op een gegeven moment hoorde we een piep in het riet en we hadden beide geen idee wat het was. Allebei door de knieën en afwachten... toen liep er opeens een waterral op slechts enkele meters voor ons voorbij. Deze schrok zich echter helemaal de apelazarus en rende met het vertrouwende, schreeuwende varken, geluid snel het riet weer in. Het was voor beide partijen een unieke ervaring
Eenmaal in de auto verder gereden richting de hut de Zeearend en daar helaas geen zeearend gezien maar richting de hut nog wel een stuk op 8 grauwe vliegenvangers ontdekt. Er zaten nog een fluiters en andere zangvogels die ik niet binnen 0.10 seconde kon determineren. Net voor de hut zat er nog een gekraagde roodstaart te zingen. Maar we zijn snel naar binnen gegaan aangezien ze het dode hert naast de hut nog steeds niet hebben opgeruimd. Het stinkt er verschrikkelijk. In de hut zagen we de volgende soorten: kluut, groenpootruiter, zwarte ruiter, bosruiter, tureluur, grutto, wulp, bergeend, krakeend, grote zilverreigers. Het avontuur was echter snel afgelopen toen er legio excursies kwamen. Wat een kabaal en gejank om al die dode paarden & herten.
Op de Grote Braambult ontdekten we al snel 4 prachtige kraanvogels. Wat een prachtige dieren! Je leest vervolgens in je vogelgids dat ze tot bijna 2 meter hoog kunnen worden. Dit lijkt wat sterk maar wat moet het imposant zijn om naast een dergelijke vogel te staan. Verder was er niet veel te zien op de Grote Braambult. De Kleine Braambult hebben we overgeslagen. Tot mijn grote spijt hoorde ik dat we een steltkluut hebben gemist (wat een twitch zou zijn geweest voor ons).
Op het Jan van de Boschpad ook weinig bijzonders kunnen vinden op een jagende vos na. Die zat zo dichtbij dat je hem door de telescoop kon aaien

. Opnieuw geen zeearend. Maar nog wel een prachtige raaf in een dode boom. Toch de plek waar ze naar mijn gevoel het best passen.
De lepelaarsplassen bracht ons ook weinig en we zijn even doorgereden om het woudaapje van gisteren te scoren. Er kwam nog een andere vogelaar aan die hetzelfde doel voor ogen had maar helaas. We zijn waarschijnlijk nog wat te vroeg. In het veld erachter geen morinelplevier kunnen ontdekken al 'schijnt' die er de dag ervoor te zijn gezien. De andere vogelaar ging verder op zoek naar de buidelmees terwijl wij weer richting het prachtige Twente gingen. Op intuïtie toch nog even langs de weg gestopt bij een vochtig weiland. En bingo, 3 kleine zilverreigers.
De terugweg nog even langs het Engelse Werk te Zwolle voor de oeverzwaluw, tureluur & kluut.
Al met al een geslaagde dag zonder twitches voor mij

. Maar goed, dat maakt de volgende twitch nog meer bijzonder.
kleine zilverreiger
![]()
kraanvogel
![]()
waterral