abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_77107485
Dag!

Een maat van mij huurt nu al een jaartje een kamer in Rotterdam. Nooit problemen gehad, altijd de huur op tijd betaald etc etc.. Zijn huur is INCLUSIEF g/w/e.
Nu heeft de huisbazin (woont in het zelfde pand, verdieping lager) pas geleden een jaarafrekening (elec) gehad waarin ze rond de 1500 euro moet bijbetalen..

Lekker boeiend zeg je dan aangezien de huur inclusief g/w/e is, maar nu heeft de bazin een 1 of ander apparaat gekocht waardoor de kachel is in te stellen en alleen werkt wanneer mevrouw de bazin dat wilt. Wekelijks in te stellen zegt ze.. Vervolgens noemde ze ook bepaalde uren van wel werken en niet werken op maar dat heb ik niet helemaal begrepen over de telefoon.
Dus van te voren aangeven welke tijden/dagen je thuis bent zodat zij dat zo kan instellen.

Nou is het zo dat die vriend zeer onregelmatig werkt en nooit van te voren weet wanneer hij wel naar werk gaat of niet of dat hij thuis blijft werken de hele nacht of weet ik veel wat..

Ik kreeg net nog een telefoon van die vriend dat ie met z'n dikke jas aan nu aan het eten was omdat de kachel nu niet aan kan.. wtf..

De bazin komt met veel lulverhalen en liet ook doorschemeren dat als de vriend zou willen verhuizen zij daar begrip voor zou hebben en hem niet aan het contract zal houden. (tot december 2010) WAT LIEF HE!!!

Vriend wilt er zowiezo niet uit, maar vraagt zich af wat hij nu kan doen omdat hij geen narigheid wilt.

2 opties

1) Brief naar zijn rechtsbijstandverzekering ?
2) Hij koopt een gigantische elektrische kachel en de bazin kan volgend jaar 3000 euro bijbetalen aan stookkosten.
Min-e zei het volgende: Als jij een vrouw was geweest, was je echt een slet geweest..
pi_77107629
De huurcommissie bellen voor advies?

Sowieso is 150 euro al veel geld voor G/W/L lijkt me.
Cool story, Hansel.
pi_77107709
quote:
Op donderdag 21 januari 2010 18:43 schreef Blackf1re het volgende:
Zelf een kacheltje kopen
Wat hij zegt
pi_77107721
2 dikke electrische kachels van 2KW kopen en lekker warm stoken die bende. Kijken wat voor mooie rekening ze dan krijgt
pi_77107774
quote:
Op donderdag 21 januari 2010 18:42 schreef wikwakka2 het volgende:

Sowieso is 150 euro al veel geld voor G/W/L lijkt me.
Waar heb je het over?
Min-e zei het volgende: Als jij een vrouw was geweest, was je echt een slet geweest..
  donderdag 21 januari 2010 @ 18:48:42 #7
55011 HunterSThompson
Buy the ticket, take the ride
pi_77107852
En jij neemt de telefoon aan voor die maat van je? Wat is dat voor watje. Of heb ik verkeerd begrepen dat jij contact had met de huisbazin?
"When the going gets weird, the weird turn pro."
pi_77108006
quote:
Op donderdag 21 januari 2010 18:48 schreef HunterSThompson het volgende:
En jij neemt de telefoon aan voor die maat van je? Wat is dat voor watje. Of heb ik verkeerd begrepen dat jij contact had met de huisbazin?

Euhmm.. Hij praat zelf met de huisbazin, maar omdat hij nog maar een jaartje in Nederland is als kennismigrant kent hij de wetten nog niet zo goed en belt hij mij vaak voor advies

edit: Wat maakt het voor de rest uit eigenlijk of ik nou de telefoon opneem of hij..
  Moderator donderdag 21 januari 2010 @ 18:54:14 #9
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_77108059
Huurderscommissie. Dit mag in mijn ogen niet.
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_77109208
quote:
Op donderdag 21 januari 2010 18:54 schreef Renesite het volgende:
Huurderscommissie. Dit mag in mijn ogen niet.
Kerel heeft hier dus totaal geen zin in omdat hij elke dag dat wijf tegenkomt en geen gezeik wilt voor de rest. Als er niks anders op zit, tenzij ze er onderling uitkomen, dan moet het maar.

Of het idee van de elektrische verwarming..
  donderdag 21 januari 2010 @ 19:22:42 #11
146875 aaipod
Primus inter pares
pi_77109244
2 goeie opties maar de meest voor de hand liggende ontbreekt natuurlijk weer . Praat met dat mens en vertel haar je op zal letten met de kachel als je niet thuis bent en dat ze toch echt even normaal moet doen. En mocht ze zo debiel blijven doen je wel overgaat tot optie 1 of 2.
pi_77109307
Dus de ketel verwarmt zowel de woning van de huisbazin als de studentenwoning erboven en de ketel en thermostaat bevinden zich in haar woning?
pi_77109971
quote:
Op donderdag 21 januari 2010 19:24 schreef k_man het volgende:
Dus de ketel verwarmt zowel de woning van de huisbazin als de studentenwoning erboven en de ketel en thermostaat bevinden zich in haar woning?
Studentenwoning heeft een ketel ja. De bazin heeft dat apparaat (die alles regelt) beneden staan, geen idee waar hij op aangesloten is . Er schijnt vandaag 3 uurtjes lang een vent bezig geweest te zijn in de studentenwoning, volgens mij een draadje naar beneden getrokken denk ik.
pi_77110258
quote:
Op donderdag 21 januari 2010 18:45 schreef 1299 het volgende:
2 dikke electrische kachels van 2KW kopen en lekker warm stoken die bende. Kijken wat voor mooie rekening ze dan krijgt
Datte ja!
pi_77114635
Zij heeft de verplichting om, wanneer de zaak aan de huurder niet het genot kan verschaffen dat die hiervan mag verwachten, de verplichting om dit gebrek te verhelpen. Dus dat jouw vriend in de kou zit op bepaalde tijden is m.i. aan te merken als een gebrek.
Op grond hiervan zou je beter een brief kunnen laten schrijven naar de verhuurder. En de volgende stap is de huurcommissie.
pi_77115741
Gelijk zijn rechtsbijstand inschakelen en/of een aangetekende brief de deur uit doen.
Hij heeft gewoon recht op 24/7 verwarming als hij dat wilt.

Van deze site:
http://www.bestaandewonin(...)llectieve-verarming/

‘Geen baas over eigen verwarming’
Dat klopt, voor wat betreft de afstelling van de collectieve installatie. Als individuele huurder kun je die inderdaad niet veranderen. In de praktijk zetten verhuurders de centrale ketel nogal eens hoog, omdat ze hopen dan geen kouklachten te krijgen. Die keus kost niet alleen veel energie, maar sluit klachten ook niet uit. Huurders kunnen de woning dan namelijk te warm vinden, zelfs als ze niet stoken. De kunst is in overleg met de verhuurder tot een gemiddeld goede temperatuur te komen voor het hele gebouw, waarbij het niet warmer wordt dan nodig is. Ik ken bijvoorbeeld een project in Zwijndrecht, waar de zeer zuinige nieuwe stookinstallatie optimaal is afgesteld. Daardoor is het toch al lage verbruik nog eens afgenomen met gemiddeld 200 kubieke meter, terwijl de isolatie van de woningen niet eens zo geweldig is. Als er toch nog klachten zijn is het verstandig die in de woning(en) zelf te onderzoeken. De oorzaak kán namelijk iets in huis zijn of specifiek met de bewoners te maken hebben. Een lage nacht- of zomerstand beveel ik niet aan. Uitspraken van rechters tonen aan dat het belang van de individuele huurder zwaarder weegt dan dat van de mogelijke energiebesparing. Wie dat wil of nodig heeft moet het ook ’s nachts of ’s zomers warm genoeg kunnen krijgen. Binnen moeten huurders de verwarming kunnen regelen met thermostatische kranen, vind ik. Dan kunnen ze alle kamers tot de gewenste temperatuur verwarmen.
pi_77116275
quote:
Op donderdag 21 januari 2010 19:39 schreef ClioSporT het volgende:

[..]

Studentenwoning heeft een ketel ja. De bazin heeft dat apparaat (die alles regelt) beneden staan, geen idee waar hij op aangesloten is . Er schijnt vandaag 3 uurtjes lang een vent bezig geweest te zijn in de studentenwoning, volgens mij een draadje naar beneden getrokken denk ik.
Dus de studentenwoning heeft een eigen ketel en een eigen thermostaat, die nu echter niet meer vanuit de studentenwoning bediend kan worden? Heeft de studentenwoning ook een eigen meter?

Zo niet, dan kan de huisbazin relatief eenvoudig een tussenmeter laten plaatsen en kan in de gaten gehouden worden wie er zoveel gebruikt: de huisbazin of de studenten. Als er al wél een eigen meter is, is het dan zo dat die extra ¤ 1.500 veroorzaakt is door de studenten? Heeft ze rekeningen getoond?
pi_77116708
quote:
Op donderdag 21 januari 2010 21:35 schreef k_man het volgende:

[..]

Dus de studentenwoning heeft een eigen ketel en een eigen thermostaat, die nu echter niet meer vanuit de studentenwoning bediend kan worden? Heeft de studentenwoning ook een eigen meter?

Zo niet, dan kan de huisbazin relatief eenvoudig een tussenmeter laten plaatsen en kan in de gaten gehouden worden wie er zoveel gebruikt: de huisbazin of de studenten. Als er al wél een eigen meter is, is het dan zo dat die extra ¤ 1.500 veroorzaakt is door de studenten? Heeft ze rekeningen getoond?
Juist..

Geen meter nee.

Vanaf nu kan ze als het goed is wel checken wie wat gebruikt (ook al doet dat er niet toe aangezien de huur inclusief is)..

Ze heeft alleen haar jaarafrekening getoond, zo van, kijk hoe zielig ik ben..
pi_77116839
quote:
Op donderdag 21 januari 2010 21:27 schreef klipper het volgende:
Gelijk zijn rechtsbijstand inschakelen en/of een aangetekende brief de deur uit doen.
Hij heeft gewoon recht op 24/7 verwarming als hij dat wilt.

Van deze site:
http://www.bestaandewonin(...)llectieve-verarming/

‘Geen baas over eigen verwarming’
Dat klopt, voor wat betreft de afstelling van de collectieve installatie. Als individuele huurder kun je die inderdaad niet veranderen. In de praktijk zetten verhuurders de centrale ketel nogal eens hoog, omdat ze hopen dan geen kouklachten te krijgen. Die keus kost niet alleen veel energie, maar sluit klachten ook niet uit. Huurders kunnen de woning dan namelijk te warm vinden, zelfs als ze niet stoken. De kunst is in overleg met de verhuurder tot een gemiddeld goede temperatuur te komen voor het hele gebouw, waarbij het niet warmer wordt dan nodig is. Ik ken bijvoorbeeld een project in Zwijndrecht, waar de zeer zuinige nieuwe stookinstallatie optimaal is afgesteld. Daardoor is het toch al lage verbruik nog eens afgenomen met gemiddeld 200 kubieke meter, terwijl de isolatie van de woningen niet eens zo geweldig is. Als er toch nog klachten zijn is het verstandig die in de woning(en) zelf te onderzoeken. De oorzaak kán namelijk iets in huis zijn of specifiek met de bewoners te maken hebben. Een lage nacht- of zomerstand beveel ik niet aan. Uitspraken van rechters tonen aan dat het belang van de individuele huurder zwaarder weegt dan dat van de mogelijke energiebesparing. Wie dat wil of nodig heeft moet het ook ’s nachts of ’s zomers warm genoeg kunnen krijgen. Binnen moeten huurders de verwarming kunnen regelen met thermostatische kranen, vind ik. Dan kunnen ze alle kamers tot de gewenste temperatuur verwarmen.

thx.. Even doorsturen naar de huisbazin, die overigens zelf ook advocate is
pi_77117319
Tja, dat is het risico als je inclusief verhuurt, wat ze doet slaat nergens op en het lijkt me dat het niet mag. Ik zou gewoon met haar in gesprek gaan en als ze volhoudt inderdaad een paar elektrische kachels kopen.
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
pi_77117459
quote:
Op donderdag 21 januari 2010 21:41 schreef ClioSporT het volgende:
Ze heeft alleen haar jaarafrekening getoond, zo van, kijk hoe zielig ik ben..
In principe is het in de huur opgenomen bedrag voor energiekosten altijd een voorschot en wordt dat later verrekend aan de hand van het werkelijke gebruik. Als de woning geen eigen meter heeft kan ze echter niet aantonen wat dat gebruik geweest is. In plaats van te gaan regeren over de verwarming van een ander, moet ze gewoon een tussenmeter laten plaatsen en het echte gebruik in rekening gaan brengen.
pi_77118108
De energieprijzen zijn pas weer flink gekelderd dus volgend jaar zal ze ook zonder deze maatregelen veel goedkoper uit zijn. Is er geen afspraak te maken dat het regelapparaat (klokthermorstaat waarschijnlijk) in een gezamelijk toegankelijke ruimte komt zodat iedereen de verwarming naar behoefte aan of uit kan zetten.

Beter in goed overleg regelen dan gelijk maar naar huurcommissies stappen en dergelijke. Thermostaatkranen besparen ook veel energie zonder vermindering van comfort.
Some weasel took the cork out of my lunch...
pi_77125113
quote:
Op donderdag 21 januari 2010 21:53 schreef k_man het volgende:

[..]

In principe is het in de huur opgenomen bedrag voor energiekosten altijd een voorschot en wordt dat later verrekend aan de hand van het werkelijke gebruik. Als de woning geen eigen meter heeft kan ze echter niet aantonen wat dat gebruik geweest is. In plaats van te gaan regeren over de verwarming van een ander, moet ze gewoon een tussenmeter laten plaatsen en het echte gebruik in rekening gaan brengen.
Als je huurt inclusief G/W/E dan kan je geen rekening achteraf krijgen.
pi_77130937
quote:
Op vrijdag 22 januari 2010 00:22 schreef ClioSporT het volgende:

[..]

Als je huurt inclusief G/W/E dan kan je geen rekening achteraf krijgen.
Waar baseer je dat op? Is er de afgelopen tijd iets in het huurrecht veranderd of zo?
pi_77130994
Zelfs als je inclusief GWE huurt zou je aan het einde van het jaar geld terug kunnen krijgen, datgene aan voorschot wat je te veel hebt betaald.
Cool story, Hansel.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')