abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_77211002
Wordt er hier ook wel eens nagedacht over de opleiding (KMA etc). die vliegers hebben moeten doorlopen..? Niet echt te vergelijken met de opleiding van een korporaal of sergeant..

Een vlieger is gewoon opgeleid tot officier, waarom wordt daar zo moeilijk over gedaan?
  zondag 24 januari 2010 @ 15:09:59 #52
10841 Napalm
Brandbarbaar
pi_77211123
quote:
Op vrijdag 22 januari 2010 15:52 schreef Pvt het volgende:
Tenzij je leiding geven gewoon niet ziet zitten, wordt je eerst soldaat, of ga je voor onderofficier. Officer worden kan vaak later nog.
Nee, vreemd genoeg heeft defensie een grote hekel aan doorstromers van de werkvloer naar officier. Dat komt dan ook zelden voor.

En waarom zou je een goede onderofficier laten doorstromen? Ben je een goede onderofficier kwijt en heb je een officier die er niet echt bijhoort.

Rechtstreeks officier worden is daarentegen zeker aanbevelenswaardig als je na het VWO al volwassen genoeg bent. Een serieuze opleiding, sporten en salaris. Na de opleiding kan je meteen leidinggevende ervaring gaan opdoen.
You're a fucking ugly bitch. I want to stab you to death, and then play around with your blood.
  zondag 24 januari 2010 @ 15:15:58 #53
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_77211360
quote:
Op zondag 24 januari 2010 15:09 schreef Napalm het volgende:

[..]

Nee, vreemd genoeg heeft defensie een grote hekel aan doorstromers van de werkvloer naar officier. Dat komt dan ook zelden voor.
Hoe kom je daar nou bij? Bij de KLu zitten heel veel ex-onderofficieren op een officiersstoel!
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
  zondag 24 januari 2010 @ 15:59:25 #54
10841 Napalm
Brandbarbaar
pi_77212651
quote:
Op zondag 24 januari 2010 15:15 schreef RonaldV het volgende:

[..]

Hoe kom je daar nou bij? Bij de KLu zitten heel veel ex-onderofficieren op een officiersstoel!
Allemaal ouderen omdat er lang geleden eens een doorstroomprogramma is geweest. Sowieso niemand boven de rang van majoor. Recentelijk ken ik geen enkele doorstromer, tenzij je mensen gaat tellen die als onderofficier de dienst hebben verlaten en later als officier zijn teruggekomen.
You're a fucking ugly bitch. I want to stab you to death, and then play around with your blood.
pi_77214125
quote:
Op donderdag 21 januari 2010 21:42 schreef Esses het volgende:

[..]

Ik kras er even een aantal door hoor... Niemand hier dus die een bewuste afweging heeft gemaakt. Jammer.
Nou niet allemaal zo snel doorkrassn... Die gratis opleiding zal een wetenschappelijke opleiding mee bedoeld worden, het contract van een officier is doorgaans langer dan van niet-officieren en het uniform van een officier (zeker die van de marine) heeft toch wel wat Als je niet van plan bent te gaan studeren kom je bedrogen uit, lange opleiding duurt 4/5 jaar en ook bij de korte opleiding ga je flink aan de bak
  zondag 24 januari 2010 @ 16:52:04 #56
267335 Vortix
No Charms Allowed
pi_77214394
De grap is dat die opleidingen in de meeste gevallen niet wetenschappelijk zijn. Althans, niet volgens de visitatiecommissie.
Als je niets zinvols te zeggen hebt kan je maar beter je bek houden | Last.fm | WOOHOO DRESS BLUES WITH A SWORD! | PSN: Private_Jarhead
  zondag 24 januari 2010 @ 17:03:05 #57
157960 Okeuj
Ich habe es nicht gewusst
pi_77214727
quote:
Op vrijdag 22 januari 2010 17:27 schreef Guus Muisarm het volgende:
Ja, klopt. Maar waarom zou je dan iemand een kapitein maken terwijl hij alleen in zo'n ding zit? Wat is een kapitein? Iets van baas over 100 geloof ik toch? Nou, zoveel heeft ie er niet hoor. Hij heeft z'n crewchief en wat technici.
Tot je wordt ingeroepen voor close air support. Een groep van je eigen maten loopt in een hinderlaag en de vijand zit er nog geen 100 meter naast. Ga je gooien of niet? Moet je nagaan wat zijn beslissing dan voor gevolgen kan hebben...

Heerlijk beknopt hoe sommigen hier denken. Ze stellen het echt niet voor niets als eis; echt niet alleen voor de paygrade.
Nee echt niet.
pi_77215565
quote:
Op zondag 24 januari 2010 15:09 schreef Napalm het volgende:

[..]

En waarom zou je een goede onderofficier laten doorstromen? Ben je een goede onderofficier kwijt en heb je een officier die er niet echt bijhoort.

Rechtstreeks officier worden is daarentegen zeker aanbevelenswaardig als je na het VWO al volwassen genoeg bent. Een serieuze opleiding, sporten en salaris. Na de opleiding kan je meteen leidinggevende ervaring gaan opdoen.
ja je hebt gelijk, ik refereerde ff aan mijn theoretische kennis:p in d praktijk is het idd beetje anders.
  zondag 24 januari 2010 @ 18:29:34 #59
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_77217745
quote:
Op zondag 24 januari 2010 16:52 schreef Vortix het volgende:
De grap is dat die opleidingen in de meeste gevallen niet wetenschappelijk zijn. Althans, niet volgens de visitatiecommissie.
Als ik me goed herinner is de 4-jarige KMA wel degelijk wetenschappelijk.
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
  zondag 24 januari 2010 @ 18:31:41 #60
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_77217836
quote:
Op zondag 24 januari 2010 17:03 schreef Okeuj het volgende:

[..]

Tot je wordt ingeroepen voor close air support. Een groep van je eigen maten loopt in een hinderlaag en de vijand zit er nog geen 100 meter naast. Ga je gooien of niet? Moet je nagaan wat zijn beslissing dan voor gevolgen kan hebben...

Heerlijk beknopt hoe sommigen hier denken. Ze stellen het echt niet voor niets als eis; echt niet alleen voor de paygrade.
De man (of vrouw) die de identificatie doen van het Nederlandse luchtruim is gewoon een onderofficier. Hij is degene die bepaalt of je vriend, of vijand bent. Best een lastige keuze, als je kunt kiezen tussen een rondzwervende Bear, of een met passagiers gevulde A380.
- Privacy Matters
pi_77219889
@ Napalm: Hier gaan ze tegenwoordig anders mee om. Het doorstromen gaat steeds "makkelijker" worden.

@OP: Waarom wil je die motivatie's eigenlijk weten? Toch niet voor je eigen sollicitatie hoop ik?
  zondag 24 januari 2010 @ 22:24:14 #62
211797 Esses
Splendide mendax
pi_77229567
quote:
Op zondag 24 januari 2010 19:23 schreef borritos het volgende:
@ Napalm: Hier gaan ze tegenwoordig anders mee om. Het doorstromen gaat steeds "makkelijker" worden.

@OP: Waarom wil je die motivatie's eigenlijk weten? Toch niet voor je eigen sollicitatie hoop ik?
Kijk, ik weet niet of je een lurker bent. Maar als je hier leest weet je dat ik al een tijdje binnen het mooie bedrijf zit. Ik heb zelfs al zelf geschreven dat ik ook voor dat soort informatie wel met mijn eigen voorlieger zou kunnen bellen.

Ik vraag mij af of hij nog luits e.d. hebben met ballen, mensen die projjecten op hun kop durven nemen, mensen die risico's durven nemen. Mensen die dus opkomen voor hun mensen, in plaats van op hun reet blijven zitten omdat hun cariere anders op het spel staat.

Ik vraag mij af, of er hier officieren rondlopen die een idee hadden om hun leven op de kop te gooien, om iets met defensie te kunnen bereiken, in plaats van voor jezelf in defensie.

Mja... Zijn er ook mensen die op dit moment wel met zo'n insteek aan 't werk zijn, of kan ik die, welke hier op fok psoten, ook op 1 hand tellen?
Conform aanwijzing SG-Sociale Media: Al mijn publicaties zijn op persoonlijke titel en zijn geen officiële publicaties van mijn werkgever.
[i]Sed quis custodiet ipsos custodes?[/i]
  zondag 24 januari 2010 @ 22:25:00 #63
211797 Esses
Splendide mendax
pi_77229617
quote:
Op zondag 24 januari 2010 16:52 schreef Vortix het volgende:
Ik kan als onderofficier ook een wetenschappelijke opleiding volgen hoor, zonder probs.
Conform aanwijzing SG-Sociale Media: Al mijn publicaties zijn op persoonlijke titel en zijn geen officiële publicaties van mijn werkgever.
  zondag 24 januari 2010 @ 22:38:33 #64
267335 Vortix
No Charms Allowed
pi_77230500
quote:
Op zondag 24 januari 2010 22:25 schreef Esses het volgende:

[..]

Ik kan als onderofficier ook een wetenschappelijke opleiding volgen hoor, zonder probs.
Dat is ook zo, maar de meeste opleidingen aan de KMA (die ik bedoelde) zijn niet in de burgermaatschappij geldig als BSc.
Als je niets zinvols te zeggen hebt kan je maar beter je bek houden | Last.fm | WOOHOO DRESS BLUES WITH A SWORD! | PSN: Private_Jarhead
  zondag 24 januari 2010 @ 22:46:06 #65
157960 Okeuj
Ich habe es nicht gewusst
pi_77230977
quote:
Op zondag 24 januari 2010 22:38 schreef Vortix het volgende:

[..]

Dat is ook zo, maar de meeste opleidingen aan de KMA (die ik bedoelde) zijn niet in de burgermaatschappij geldig als BSc.
Ze roepen al jaren dat ze het bijna rond hebben; tot op heden vrij weinig van gemerkt.
Nee echt niet.
  zondag 24 januari 2010 @ 22:56:12 #66
247161 ikke043
Skippy, the rain won`t come !
pi_77231584
quote:
Op zondag 24 januari 2010 22:46 schreef Okeuj het volgende:

[..]

Ze roepen al jaren dat ze het bijna rond hebben; tot op heden vrij weinig van gemerkt.
Jah, allen CiT is een BSc, van de rest is het niveau te laag om geaccrediteerd te worden.
Don't know where to go
But I lock and load
Shoot that sky till the moon explode
Moon explode
  zondag 24 januari 2010 @ 23:07:48 #67
247161 ikke043
pi_77232187
quote:
Op zondag 24 januari 2010 22:24 schreef Esses het volgende:

[..]

Kijk, ik weet niet of je een lurker bent. Maar als je hier leest weet je dat ik al een tijdje binnen het mooie bedrijf zit. Ik heb zelfs al zelf geschreven dat ik ook voor dat soort informatie wel met mijn eigen voorlieger zou kunnen bellen.

Ik vraag mij af of hij nog luits e.d. hebben met ballen, mensen die projjecten op hun kop durven nemen, mensen die risico's durven nemen. Mensen die dus opkomen voor hun mensen, in plaats van op hun reet blijven zitten omdat hun cariere anders op het spel staat.

Ik vraag mij af, of er hier officieren rondlopen die een idee hadden om hun leven op de kop te gooien, om iets met defensie te kunnen bereiken, in plaats van voor jezelf in defensie.

Mja... Zijn er ook mensen die op dit moment wel met zo'n insteek aan 't werk zijn, of kan ik die, welke hier op fok psoten, ook op 1 hand tellen?
Die mensen zijn er zat, alleen moetEn ze ook zorgen dat ze binnen het bedrijf mogen blijven. De luit die keer na keer iets beters wil voor zijn mensen wordt aan de kant geschoven.

Als je echt iets wil doen voor defensie, dan moet je het vanuit de politiek proberen te veranderen. Binnen def zul je de zoveelste zijn die z'n mooi dromen ziet verdwijnen. Waarom denk je dat de uitstroom van de kapiteins/majoors zo groot is. Dat ligt echt niet aan de 6 maanden die je uitgezonden kan worden, of aan het salaris(defensie betaalt officieren behoorlijk goed).
Don't know where to go
But I lock and load
Moon explode
  zondag 24 januari 2010 @ 23:59:41 #68
267335 Vortix
No Charms Allowed
pi_77234594
quote:

[..]

Ik spreek niet uit ervaring, maar ik hoop dat ik zo'n officier kan worden waar jij op doelt. Een van de laatste dingen die ik zou willen doen is carriere maken over de rug van mijn mensen.
pi_77240804
quote:
Op zondag 24 januari 2010 22:56 schreef ikke043 het volgende:

[..]

Jah, allen CiT is een BSc, van de rest is het niveau te laag om geaccrediteerd te worden.
het niveua is niet te laag. Alle opleidingen zijn wetenschappelijk. Alleen de Cit is op het moment geacrediteerd omdat je gewoon een diploma van de TU delft meekrijgt. Er zijn al een aantal onderoeken gedaan door (overheid, ministerie??) daar bleek uit dat vele universiteiten een voorbeeld kunnen nemen aan de KMA. En ja, nederland regeltjesland duurt het gewoon ff voordat zoiets erdoor is. Duurt echt niet lang meer. maar dan? wat wil je met die stof............

Maar de KMA staat rete hoog aangeschreven in het burgerleven hoor. Wees echt niet bang omdat je geen "geldig" diploma hebt dat je niet aan het werk komt. Vader van vriendin van me werkte bij philips, personeels zaken. Nam regelmatig ex-officieren aan (KMA'ers). kunnen goed leiding geven, hebben overzicht, zijn prakticsh etc etc etc enzo ken ik nog veel meer voorbeelden.
  maandag 25 januari 2010 @ 14:13:55 #70
267335 Vortix
No Charms Allowed
pi_77247565
Het niveau van de scripties is te laag. Wel dus, maar dat maakt voor de rest geen flikker uit inderdaad.

[ Bericht 0% gewijzigd door Vortix op 25-01-2010 14:36:56 ]
  maandag 25 januari 2010 @ 14:34:54 #71
247161 ikke043
pi_77248393
quote:
Op maandag 25 januari 2010 10:29 schreef Pvt het volgende:

[..]

het niveua is niet te laag. Alle opleidingen zijn wetenschappelijk. Alleen de Cit is op het moment geacrediteerd omdat je gewoon een diploma van de TU delft Twente meekrijgt. Er zijn al een aantal onderoeken gedaan door (overheid, ministerie??) daar bleek uit dat vele universiteiten een voorbeeld kunnen nemen aan de KMA. En ja, nederland regeltjesland duurt het gewoon ff voordat zoiets erdoor is. Duurt echt niet lang meer. maar dan? wat wil je met die stof............
Ze zijn al jaren bezig met het accrediteren van de opleidingen. Bij de loi doen ze dat nog in enkele maanden, en zeker niet in enkele jaren.
De opleidingen zijn zeker niet zinloos, maar je kunt ze nog niet vergelijken met een reguliere opleiding.
Dat komt deels ook omdat de bachelor in 3 jaar moet afgerond worden, terwijl het op een civiele universiteit vaak 4 jaar duurt.

En de opleidingen hebben zeker waarde in het burgerleven, al zou je niet aan de bak komen op Wo-niveau dan kun je nog altijd een goede manager worden, of een verkort traject naar een regulier bachelor volgen.
Neem krijgswetenschappen als voorbeeld. Daarmee kun je met een kort traject 15/30 ects( 3-6 maaanden) al een master krijgswetenschappen gaan volgen. Of je gaat rechtsgeleerdheid verkort doen.
quote:
Maar de KMA staat rete hoog aangeschreven in het burgerleven hoor. Wees echt niet bang omdat je geen "geldig" diploma hebt dat je niet aan het werk komt. Vader van vriendin van me werkte bij philips, personeels zaken. Nam regelmatig ex-officieren aan (KMA'ers). kunnen goed leiding geven, hebben overzicht, zijn prakticsh etc etc etc enzo ken ik nog veel meer voorbeelden.
En toch zegt het vlaams/nederlands accreditatie instituut dat het niveau van de opleidingen te laag is. Met name de thesis moet een stuk beter worden volgens hun.
Al zegt dat natuurlijk niks over hoe goed ze als manager kunnen functioneren.
Don't know where to go
But I lock and load
Moon explode
pi_77302319
quote:

[..]

Ik ben inderdaad een redelijke lurker. Het was dan ook een vraag en geen aanname.

Jammer dat je zo sceptisch bent richting de officieren bij de landmacht. Heb dat best vaak gehoord binnen het bedrijf ( soms zeer terecht ). De recente discussie omtrent het verkenners peloton van het 42e zal dit niet minder maken.

Ik heb persoonlijk Lt's en kap's gehad waar ik 100% zeker van weet dat ze niet gaan voor hun eigen carrière, en bereid zijn veel te geven voor hun club. Een van de bovengenoemde heeft zelfs laatste nog een kruis van verdienste gekregen voor zijn optreden in Afgh.

Zoals ik al zei. Ik kan niet beoordelen over jou ervaring met officieren en welke competenties deze bezitten.
Wel kan ik uit ervaring zeggen dat veel manschappen de taken van een onderofficier en officier onderschatten. Het is heel terecht om kritisch te zijn tegenover je meerdere .

Vele moeten alleen geen ongenuanceerde meningen gaan vormen over hun kader waarbij het wederzijds respect en vertrouwen voor elkaar geschaad word.

Dit is mijn mening en geldt in zijn algemeen. Nogmaals wat jij hebt ervaring kan ik niet beoordelen, dus zie dit vooral niet als een aanval.

mvg
pi_77312462
quote:
Op maandag 25 januari 2010 14:34 schreef ikke043 het volgende:

[..]

Ze zijn al jaren bezig met het accrediteren van de opleidingen. Bij de loi doen ze dat nog in enkele maanden, en zeker niet in enkele jaren.
De opleidingen zijn zeker niet zinloos, maar je kunt ze nog niet vergelijken met een reguliere opleiding.
Dat komt deels ook omdat de bachelor in 3 jaar moet afgerond worden, terwijl het op een civiele universiteit vaak 4 jaar duurt.

En de opleidingen hebben zeker waarde in het burgerleven, al zou je niet aan de bak komen op Wo-niveau dan kun je nog altijd een goede manager worden, of een verkort traject naar een regulier bachelor volgen.
Neem krijgswetenschappen als voorbeeld. Daarmee kun je met een kort traject 15/30 ects( 3-6 maaanden) al een master krijgswetenschappen gaan volgen. Of je gaat rechtsgeleerdheid verkort doen.
[..]

En toch zegt het vlaams/nederlands accreditatie instituut dat het niveau van de opleidingen te laag is. Met name de thesis moet een stuk beter worden volgens hun.
Al zegt dat natuurlijk niks over hoe goed ze als manager kunnen functioneren.
Accreditatie voor MS&T en MBW zit er toch echt aan te komen: http://www.nlda.nl/content/php/index.php?id=1472&lang=NL&cat_id=2&pad2=Lof%20voor%20technische%20wetenschappen&imgvar=top&st=Nederlandse%20Defensie%20Academie%20nieuws

Het duurt idd effe, maar dan krijg je ook wat
  dinsdag 26 januari 2010 @ 23:14:25 #74
211797 Esses
Splendide mendax
pi_77315761
quote:
Op dinsdag 26 januari 2010 19:00 schreef borritos het volgende:

[..]

Ik ben inderdaad een redelijke lurker. Het was dan ook een vraag en geen aanname.

Jammer dat je zo sceptisch bent richting de officieren bij de landmacht. Heb dat best vaak gehoord binnen het bedrijf ( soms zeer terecht ). De recente discussie omtrent het verkenners peloton van het 42e zal dit niet minder maken.

Ik heb persoonlijk Lt's en kap's gehad waar ik 100% zeker van weet dat ze niet gaan voor hun eigen carrière, en bereid zijn veel te geven voor hun club. Een van de bovengenoemde heeft zelfs laatste nog een kruis van verdienste gekregen voor zijn optreden in Afgh.

Zoals ik al zei. Ik kan niet beoordelen over jou ervaring met officieren en welke competenties deze bezitten.
Wel kan ik uit ervaring zeggen dat veel manschappen de taken van een onderofficier en officier onderschatten. Het is heel terecht om kritisch te zijn tegenover je meerdere .

Vele moeten alleen geen ongenuanceerde meningen gaan vormen over hun kader waarbij het wederzijds respect en vertrouwen voor elkaar geschaad word.

Dit is mijn mening en geldt in zijn algemeen. Nogmaals wat jij hebt ervaring kan ik niet beoordelen, dus zie dit vooral niet als een aanval.

mvg
Ben ik sceptisch tegenover de officieren bij de Landmacht? Ik heb eigenlijk alleen goede ervaringen met KL officieren maar dat kan ook omdat ik er geen zak mee te maken heb, behalve op straf/mililtair rechtelijke kanten. HINT HINT.

Alleen ook bij de KL ken ik helaas genoeg verhalen van mensen die dus wel alleen maar aan hogerop komen denken, en juist daar krijgen de meesten er niets van mee. Ik praatte hier alleen niet over KL officieren.

Meeste officieren houden 't ook erg goed verborgen, want immers, ze gaan niet in op veel dingen. Anderen doen dit wel, en hebben 3 keuzes, worden teruggefloten, ze doen niets, of ze worden gelooft. Ik weet niet... TE vaak gebeurd naar mijn idee het tweede optietje.
pi_77326639
Je reactie welke ik quotte kwam was toch redelijk sceptisch tegenover (de in het algemeen) competenties en motivatie van de officier(en).

Ik heb dan weer alleen ervaring met de leidinggevende binnen de Kl.

En er zijn inderdaad lui bij welke alleen hoger op willen komen en geilen op hun rang. Naar mijn ervaring (bij de inf.) is dit een heel klein deel. In veel gevallen worden ze hier ook recht getrokken door de Opc en/of lost deze het op.

Soms niet en dit is inderdaad erg kwalijk.

In Nederland is het nogal de cultuur om naar je baas te kijken en te zeggen, dat kan ik beter en dat is vaak niet eerlijk omdat er een met een stuk meer factoren rekening moet worden dan op het eerste oog zichtbaar zijn. Ook binnen defensie gaat deze "de beste stuurlui staan aan wal" cultuur op.

Over het feit dat officieren zich meer behouden opstellen heb je gelijk. Soms moet je je mening meer onder stoelen en banken steken omdat je als leidinggevende eenmaal niet alles kan roepen over beslissingen van je/de baas. Je mening ventileren als officier moet dan natuurlijk achter een gesloten deur wel gebeuren.

Laat mij dan eens een positieve noot zijn welke je hoort over de competenties van de officier bij de Kl.
Over bepaalde beleidszaken/ genomen beslissingen van defensie en de politiek heb ik dan weer geen goed woord over , maar dat is weer een andere discussie.

mvg een tevreden oud manschap (2009 uit dienst).
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')