onzin.quote:Op donderdag 21 januari 2010 10:50 schreef nuget het volgende:
Meestal om hoger op te komen, en omdat je anders na je 35 niet echt meer bij defensie terecht kunt
minimaal SM/opper... maarja ok.quote:Op donderdag 21 januari 2010 10:50 schreef nuget het volgende:
Meestal om hoger op te komen, en omdat je anders na je 35 niet echt meer bij defensie terecht kunt
Ja, voor vlieger wel. Bij sommige onderdelen is het nog wel een afweging die je bewust kunt maken. Maar ok.quote:Op donderdag 21 januari 2010 11:57 schreef Lightning_NL het volgende:
Omdat dat noodzakelijk is voor sommige functies, lijkt me logisch.
Ik kras er even een aantal door hoor... Niemand hier dus die een bewuste afweging heeft gemaakt. Jammer.quote:Op donderdag 21 januari 2010 14:44 schreef ikke043 het volgende:
- Omdat je de functie leuk vindt;
- omdat je zonder echt diploma toch goed verdient;
- omdat je carriere wilt maken;
- omdat het kan;
- omdat je een gratis opleiding krijgt; Krijg je ook op andere functies
- omdat je baanzekerheid hebt; Andere functies ook hoor...
- omdat je goed verzekerd bent;
- omdat je graag op niveau functioneert;
- omdat je het huis uit wilt;
- omdat je eerst een half jaar wil rennen;
- omdat je toch niet van plan bent om te gaan studeren;
- omdat je ooit op uitzending wilt;
- omdat je manager wilt worden;
- omdat het leuk staat op je cv;
- omdat je militair wilt zijn;
- omdat je het pak mooi vindt. <<--- dat was een marine reclame
zoiets
bij de kl sgt of hoger, en je hebt genoeg kans omhogerop te komen. Adjudant is voor de meeste oo's hun eindrang. Sommigen worden nog lnt of kapt.quote:
Ik heb zeker wel een bewuste afweging gemaakt, en dit zijn toch wel dingen die mij aantrokken.quote:Op donderdag 21 januari 2010 21:42 schreef Esses het volgende:
[..]
Ik kras er even een aantal door hoor... Niemand hier dus die een bewuste afweging heeft gemaakt. Jammer.
Ook een beetje overdreven natuurlijk. Iedereen zijn eigen redenen.quote:Op donderdag 21 januari 2010 21:42 schreef Esses het volgende:
[..]
Ik kras er even een aantal door hoor... Niemand hier dus die een bewuste afweging heeft gemaakt. Jammer.
en nog wel meer puntenquote:Op donderdag 21 januari 2010 14:44 schreef ikke043 het volgende:
- Omdat je de functie leuk vindt;
- omdat je carriere wilt maken;
- omdat het kan;
- omdat je graag op niveau functioneert;
- omdat je ooit op uitzending wilt;
- omdat je manager wilt worden;
- omdat het leuk staat op je cv;
- omdat je militair wilt zijn;
Weet ik, ik zit momenteel in het selectieproces, heb na het weekend mijn keuringenquote:Op vrijdag 22 januari 2010 00:03 schreef ikke043 het volgende:
Het maakt geen hol uit wat je opleiding is. Al ben je een gepromoveerd natuurkundige, als jij soldaat bent dan krijg je betaalt om soldaat te zijn, en geen cent meer.
Maar goed, ik weet niet welke positie je wikt vervullen, maar als je een master volgt(sociologie 1 jaar denk ik?) dan kom je in aanmerking om specialist te worden. Als je dat doet volg je een 10 weken durende opleiding en wordt je kapitein(¤3100, dacht ik)
als je nu solliciteer dan kom je in aanmerkimg voor een "verkorte militair wetenschappelijke opleiding", je begint dan als luit2 en wordt (normaal gesproken) na 1 jaar kapitein. Hier zit een dienstcontract van 7 jaar aan vast, maar dan heb je dus wel een tweede "militaire" bachelor.
Een andere optie is de korte officiersopleiding, die duurt 1,5 jaar. Daarna begin je ook als luit2 en heb je een diestcontact van 4 jaar.
kijk, voor dat laatste kan ik bij onze eigen voorlieger der KMar terecht. Maar alles wat ik doorgestreept heb je ook op andere functies e.d., maar niemand hier dus die daadwerkelijk er voor koos om ergens voor te streven? Niemand ook hier die een risicovolle pilot zou leiden want stel je voor mijn baan?quote:Op donderdag 21 januari 2010 22:02 schreef ikke043 het volgende:
[..]
Ik heb zeker wel een bewuste afweging gemaakt, en dit zijn toch wel dingen die mij aantrokken.
Maar misschien wil je wat meer informatie geven, wat is je vooropleiding, welke functie zit je aan te denken, wat zijn de overige opties, etc..?.?.?.?
Maarre, wat waren dan jouw afwegingen?quote:Op vrijdag 22 januari 2010 08:49 schreef Esses het volgende:
[..]
kijk, voor dat laatste kan ik bij onze eigen voorlieger der KMar terecht. Maar alles wat ik doorgestreept heb je ook op andere functies e.d., maar niemand hier dus die daadwerkelijk er voor koos om ergens voor te streven? Niemand ook hier die een risicovolle pilot zou leiden want stel je voor mijn baan?
Jammer...
Ah okay. Ja in al die dingen die jij daar aanhaalt kan ik me ook wel vinden. Maar goed, zoals ik al zei, ieder zijn eigen redenen dus.quote:Op vrijdag 22 januari 2010 15:20 schreef Bob-B het volgende:
Omdat ik de keuze heb gemaakt dat ik graag actief werk wil hebben, lekker buiten spelen en met mensen omgaan. Dus defensie, daarna het antwoord op je vraag:
Omdat ik op niveau wil werken
Omdat het goed op m'n cv staat later
Omdat ik werken met mensen geweldig vind
Omdat baas spelen in m'n aard zit
Dat was destijds mijn overweging.
Ik heb anders nooit begrepen waarom een vlieger perse officier zou moeten zijn. Vroeger waren er nog korporaal/sergeants die vlieger waren. Deden het net zo goed hoor.quote:
Paygrade.quote:Op vrijdag 22 januari 2010 17:27 schreef Guus Muisarm het volgende:
Ja, klopt. Maar waarom zou je dan iemand een kapitein maken terwijl hij alleen in zo'n ding zit? Wat is een kapitein? Iets van baas over 100 geloof ik toch? Nou, zoveel heeft ie er niet hoor. Hij heeft z'n crewchief en wat technici.
Je zegt net zelf dat je het nooit had gedaan ivm salaris, dus je zegt nu dat je het niet had gekund als kpl1, al had je hetzelfde salaris als een tlnt.quote:Op zaterdag 23 januari 2010 10:39 schreef Lightning_NL het volgende:
Nja, als gezagvoerder op een heli heb je al snel de leiding en verantwoordelijkheid over een helikopter van 55 miljoen euro, 5 bemanningsleden en een stuk of 30 passagiers. Is dat een verantwoordelijkheid die je dikwijls in de handen van een korporaal legt?
Nu beland je op het discussiepunt waarop je eigenlijk ook kan zeggen dat een korporaal die misschien ook alle taken zou kunnen doen van een generaal, gewoon maar een korporaal moet zijn die hetzelfde verdient als een generaal.quote:Op zaterdag 23 januari 2010 10:41 schreef Bob-B het volgende:
[..]
Je zegt net zelf dat je het nooit had gedaan ivm salaris, dus je zegt nu dat je het niet had gekund als kpl1, al had je hetzelfde salaris als een tlnt.
Niet meer. Nu is het zo dat je in aanmerking komt voor vrije tijd om te studeren(4 uur per week) en de vergoeding van de opleiding, indien defensie vind dat deze een militair en/of burgerlijke meerwaarde heeft & je in je 2de contract zit.quote:Op zaterdag 23 januari 2010 10:43 schreef Hyperdude het volgende:
Omdat ze mijn studie aan de Universiteit betaalden![]()
Maar dat is, geloof ik, niet in NL van toepassing; of wel?
alsof de rangen bij de KLu nug nut hebben, het enige dat je van een schouder van een KLu'er kunt aflezen is hoeveel hij/zij verdiend.quote:Op zaterdag 23 januari 2010 10:43 schreef Lightning_NL het volgende:
[..]
Nu beland je op het discussiepunt waarop je eigenlijk ook kan zeggen dat een korporaal die misschien ook alle taken zou kunnen doen van een generaal, gewoon maar een korporaal moet zijn die hetzelfde verdient als een generaal.
Waarom hebben we dan in godsnaam nog rangen binnen het leger?
Hij hoeft alleen niet beslissingen te maken op basis van die verantwoordelijkheid.quote:Op zaterdag 23 januari 2010 12:30 schreef Bouke-p het volgende:
[..]
alsof de rangen bij de KLu nug nut hebben, het enige dat je van een schouder van een KLu'er kunt aflezen is hoeveel hij/zij verdiend.
Daarnaast verantwoordelijkheid..... Ik denk(weet wel zeker) dat de sgt monteur die jouw heli onderhoud net zoveel verantwoordelijkheid heeft(zo niet meer) dan de figuur die hem vliegt.
Maar hij is wel degene die, welke beslissing jij ook maakt, ervoor zorgt dat je überhaupt die beslissing kan maken.quote:Op zaterdag 23 januari 2010 12:51 schreef Lightning_NL het volgende:
[..]
Hij hoeft alleen niet beslissingen te maken op basis van die verantwoordelijkheid.
precies wat ik bedoel.quote:Op zaterdag 23 januari 2010 13:08 schreef Bob-B het volgende:
[..]
Maar hij is wel degene die, welke beslissing jij ook maakt, ervoor zorgt dat je überhaupt die beslissing kan maken.
en tegenwoordig ook om te kunnen concurreren met de burgermaatschappij. Als een vlieger(en medisch/TD personeel) niet als officier betaald worden kiest er al helemaal geen hond meer voor defensie.quote:Op zaterdag 23 januari 2010 13:24 schreef Pvt het volgende:
mensen goeiddag eem. waarom je officier wil worden hier toch?
een vlieger is heeft puur die rang zodat hij of zij niet direct gecommandeerd kan worden. Specialisten als medic's (in het hospitaal) hebben ook eigenlijk altijd de rang van officier. Niet dat ze daarme echt leiding kunnen geven maar zo zit dat nu eenmaal.
Ja, maar dat is zo kortzichtig dat het echt nergens op slaat. Dat is bij elke functie wel zo, dat er iemand anders' zijn werk noodzakelijk is zodat jij jouw werk kunt uitvoeren. Kom op zeg.quote:Op zaterdag 23 januari 2010 13:08 schreef Bob-B het volgende:
[..]
Maar hij is wel degene die, welke beslissing jij ook maakt, ervoor zorgt dat je überhaupt die beslissing kan maken.
Ja maar betekend neequote:Op zondag 24 januari 2010 10:09 schreef Lightning_NL het volgende:
[..]
Ja, maar dat is zo kortzichtig dat het echt nergens op slaat. Dat is bij elke functie wel zo, dat er iemand anders' zijn werk noodzakelijk is zodat jij jouw werk kunt uitvoeren. Kom op zeg.
Het was geen 'ja maar', maar 'ja komma maar'. En daar zit een verschil tussen. Probeer mijn post maar nog een keertje te lezen. 'Ja maar = nee' vind ik ook een opmerking die niet echt intelligent over komt. In een multi crew optreden zoals dat plaatsvindt in helikopters wordt er wel degelijk aardig wat leiderschapsvaardigheden van een vlieger verwacht. Dat dit vroeger nou niet zo was met single pilot optreden kan ik nog wel begrijpen. Tegenwoordig is dat allemaal anders. Mensen weten gewoon niet echt wat het inhoudt om als vlieger te opereren denk ik, ze denken dat het alleen maar vliegen is. Mja, boeit verder ook niet, het gaat nu wel erg ver offtopic.quote:Op zondag 24 januari 2010 11:08 schreef Bouke-p het volgende:
[..]
Ja maar betekend neeJe bent gewoon uitgeluld
het verhaal van RonaldV geeft de reden waarom vliegers tegenwoordig officier zijn, en het komt dus gewoon neer op t puntje salaris en meer niet.
Lightning, een sergeant en een sergeant-majoor hebben ook een bevelsverhouding. En om nou te zeggen dat ze het niet kunnen omdat ze geen rechte strepen hebben is onzin: ik ken aardig wat officieren die ik niet eens een Peugeot207 zou toevertrouwen als ik de baas van de MT was, laat staan een Chinook, een F-16 of een Herc.quote:Op zondag 24 januari 2010 11:22 schreef Lightning_NL het volgende:
[..]
Het was geen 'ja maar', maar 'ja komma maar'. En daar zit een verschil tussen. Probeer mijn post maar nog een keertje te lezen. 'Ja maar = nee' vind ik ook een opmerking die niet echt intelligent over komt. In een multi crew optreden zoals dat plaatsvindt in helikopters wordt er wel degelijk aardig wat leiderschapsvaardigheden van een vlieger verwacht. Dat dit vroeger nou niet zo was met single pilot optreden kan ik nog wel begrijpen. Tegenwoordig is dat allemaal anders. Mensen weten gewoon niet echt wat het inhoudt om als vlieger te opereren denk ik, ze denken dat het alleen maar vliegen is. Mja, boeit verder ook niet, het gaat nu wel erg ver offtopic.
Bij de KL bestaat 3/4 van het volk uit soldaten. Bij de KLu bestaat het volk voor 3/4 uit technisch specialisten (=onderofficieren). Begrijp me niet verkeerd, zij krijgen een zelfde opleiding als onderofficieren bij de KL, maar in de praktijk doen ze weinig tot niets aan leidinggeven (uitgezonderd bij de bewaking), dus daar hebben ze ook geen ervaring mee. Ze zijn ingehuurd om hun (technisch) specialistische kennis, en daar hangt een prijskaartje aan om te voorkomend dat ze wegtrekken naar de burgerluchtvaart. 'Leidinggeven' komt bij de KLu veel meer dan bij de KL voor rekening van de junior officieren, al beperkt dat zich over het algemeen tot een junior-management rol.quote:Op zondag 24 januari 2010 13:25 schreef Bouke-p het volgende:
Ik weet niet hoe het bij de Klu is, maar bij de KL zijn het juist de OO's die leiding geven.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |