Waar hou je van?

Het mooiste strand vind ik Ritidian, net ten westen van Anderson Airforce Base, in het noorden (pakweg 40 minuten rijden, als ik het me goed herinner; rij voorzichig, ik ben wel eens herten op die weg tegengekomen, en het stikt er van de honden). Er is verder niets, dus eten en drinken meenemen, en voorzichtig: de zee is er heel, heel verradelijk. Lekker om in te poedelen, niet om uitgebreid te zwemmen. Maar het is idyllisch, meestal uitgestorven, prachtig. Over het algemeen: voorzichtig bij het rif. Net achter het rif zijn lastige stromingen.
De meeste hotels staan op 'Hotel row', in
Tamuning Tumon. Het deel vanaf grofweg het Hyatt tot aan het Westin wordt 'Pleasure Island' genoemd en daar zul je de meeste restaurants en bars vinden.
Altijd leuk is een 'rondje eiland'. Ik zie dat een vriendin nog altijd m'n kaart heeft, dus ik heb geen wegnummers, maar het is geen rocket science: je begint waarschijnlijk in Tumon Bay, rij richting Agana (Hagatna). Daar kun je in het centrum wat historische gebouwen zien (latte stone park, de basilica, plaza de espana). En dan volg je de weg gewoon, richting Asan en Piti. Alleen even oppassen dat je geen poging doet Naval Base op te rijden, maar dat hoor je snel genoeg

Vervolgens rij je eigenlijk gewoon langs de kust. Hier en daar zijn forten en outlooks, normaal gesproken goed aangegeven.
Weer heel toeristisch maar leuk is een boottochtje over de rivier, bij Talofofo, maar dat moet je vantevoren boeken (het laatste mij bekende tel. nr. is 789 3342). Dan ben je ook dichtbij Jeff's Pirates' Cove, een uitstekende plek voor lunch aan het strand en gewoon wat relaxed hangen (en mogelijk naar de kitesurfers kijken). Oh wacht, bij Talofofo kun je ook naar de watervallen. Verwacht geen Niagara

Duiken is natuurlijk een must, maar daar ben ik nooit aantoe gekomen (want binnen 5 jaar 2 zwangerschappen

), dus geen tips. Een 'dolphin watch tour' met snorkelen is een leuk alternatief. Snorkelen bij de 'Piti bomb holes' is prachtig. Ik neem aan dat ieder hotel daar wel info over heeft.
Boonie stomping is leuk, maar die van komend weekend ziet er heavy uit (Boonies zijn de lokale jungle; altijd vrij laag, omdat eens in de zoveel jaar de boel weer omwaait door een typhoon). Mocht je het willen doen, neem dan vooral die handschoenen mee (even een tussenstop maken bij KMart of Ace Hardware voor tuinhandschoenen): die zijn voor het razend scherpe swordgrass.
Check of er vanavond nog altijd night market is in Chamorro Village. Toeristisch, maar best leuk. En altijd lekker eten
K-markt is vast een trip down memory lane (en up future avenue

) voor jullie wat Amerikaanse goodies betreft. Micronesia Mall in iets mindere mate, denk ik. In GPO (Guam Premium Outlets) zit Bestseller, een boekwinkel waar je waarschijnlijk de 'Guam Guide' wel kunt krijgen. Als je daar toch bent loop je bijna tegen de ijswinkel van Cold Stone aan
Naja, je hebt een beginnetje, ik denk nog even verder....
[ Bericht 0% gewijzigd door Gaoxing op 15-03-2011 07:36:00 ]