abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_77043708

Dit topic is bedoeld voor Gitaarspelend Fok!, Elke gitarist is welkom!! Het maakt niet uit of je akoestisch of elektrisch speelt, jazz of metal , snel of langzaam. Samples zijn erg welkom, het is leuk om elkaar te beluisteren. Respecteer elkaars smaak en mening.

Rock on!

De vaste klanten?

Gitaarmerken?
BC Rich | Bo~El | Dean Guitars | Epiphone | ESP | Fender | Gibson | Gretsch | Hofner Ibanez | Jackson | Line 6 | Martin & Co | Maverick | Music Man Parker | PRS | Squier | Taylor

Versterkers?
Fender | Laney | Line6 | Marshall | Mesa Boogie | Peavey | Randall | Vox

Effecten?
Boss | Dunlop | Electro-Harmonix | Digitech | Line 6 | Zoom

Tabs?
Mxtabs | OLGA | Harmony Central | Guitar Tabs | Tabsrus | Ultimate Guitar All Guitar Tabs | Tabster | Taborama | My Songbook Powertabs | Guitar Tab Universe

Winkels?
Feedback | Groove Factory | Music Partner | Dirk Witte | Haar Guitars | Music Store | Kees Dee | Musik Produktiv | Lord of the Strings | Guitar Center in Wierden | Thomann | Guitarbox

Overige?
Gitaar.net | Gitaarnet.nl | Harmony Central | Cyberfret Maak je eigen gitaar | Het afstellen van je gitaar | Het afstellen van je gitaar 2 Gear Acquisition Syndrome (gas)

De OP vindt men hier.
Mijn band: Conorach || MySpace || Twitter || Lastfm
"The band makes it rock. The crew makes it roll" - Dave Mustaine
There are two kinds of people in the world: those who like Heavy Metal and those who hate music.
pi_77043742
voor thuis vind ik een beetje midscoop wel lekker, maar heb wel liefst dat de gitaar zelf ook een redelijk breed spectrum uitstuurt, zonder midscoop dus.
quote:
Op woensdag 20 januari 2010 10:36 schreef Witchfynder het volgende:

[..]

En toch..als je je geluid super instelt op je buizenbak en je neemt daar mee op, dan gaan ze toch bepaalde frequenties eraf hakken. Niet omdat jij iets fout hebt gedaan, maar omdat de mix daardoor beter wordt. Onze gitarist Jurgen (die in Excess heeft gewerkt) liet het mij eens horen hoe dat werkt. Ze hakken lage frequenties er af zodat je een best schel, snerpend gitaargeluid overhoudt. Toen liet hij mij de losse bastrack horen, wat erg vuig klonk. Toen liet hij mij de drums horen (met de welbekende metaltik)...klonk helemaal niet vet. Toen gooide hij alles samen en het klonk SUPERDIK en gedefiniëerd! Tja, dat zijn de technieken . Maar dat zijn de dingen die je niet zomaar leert en dan heb je nog een hoop mensen die thuis muziek opnemen en waar het steeds modderig blijft klinken en zij maar niet snappen waarom. Ik was er ook niet opgekomen of frequentiereeksen te gaan killen. Maar ja, dat is waarom het technici zijn en niet allen maar knoppenbedienden .
ah, das misschien wel een idee om thuis ook bij te houden
maar hoe zit het dan met drums? metaltik? ik nie snap nog
pi_77043759
LP #363:
quote:
Op woensdag 20 januari 2010 10:36 schreef Witchfynder het volgende:

[..]

En toch..als je je geluid super instelt op je buizenbak en je neemt daar mee op, dan gaan ze toch bepaalde frequenties eraf hakken. Niet omdat jij iets fout hebt gedaan, maar omdat de mix daardoor beter wordt. Onze gitarist Jurgen (die in Excess heeft gewerkt) liet het mij eens horen hoe dat werkt. Ze hakken lage frequenties er af zodat je een best schel, snerpend gitaargeluid overhoudt. Toen liet hij mij de losse bastrack horen, wat erg vuig klonk. Toen liet hij mij de drums horen (met de welbekende metaltik)...klonk helemaal niet vet. Toen gooide hij alles samen en het klonk SUPERDIK en gedefiniëerd! Tja, dat zijn de technieken . Maar dat zijn de dingen die je niet zomaar leert en dan heb je nog een hoop mensen die thuis muziek opnemen en waar het steeds modderig blijft klinken en zij maar niet snappen waarom. Ik was er ook niet opgekomen of frequentiereeksen te gaan killen. Maar ja, dat is waarom het technici zijn en niet allen maar knoppenbedienden .
There are two kinds of people in the world: those who like Heavy Metal and those who hate music.
  woensdag 20 januari 2010 @ 10:43:49 #4
24114 --H-I-M--
beyond redemption...
pi_77043844
quote:
Op woensdag 20 januari 2010 10:40 schreef Aresdreams het volgende:
voor thuis vind ik een beetje midscoop wel lekker, maar heb wel liefst dat de gitaar zelf ook een redelijk breed spectrum uitstuurt, zonder midscoop dus.
[..]

Goed LP trouwens en zeker waar.

Met de metaltik wordt vaak de kickdrum EQ-boost op 8khz of 10kz bedoeld die er voor zorgt dat de kick een klikkend geluid krijgt, maar daardoor ook op kleine speakers gedefinieerd klinkt.
pi_77043845
spuit 11 @ witch
quote:
Op woensdag 20 januari 2010 10:43 schreef --H-I-M-- het volgende:

[..]

Goed LP trouwens en zeker waar.

Met de metaltik wordt vaak de kickdrum EQ-boost op 8khz of 10kz bedoeld die er voor zorgt dat de kick een klikkend geluid krijgt, maar daardoor ook op kleine speakers gedefinieerd klinkt.
dank je, weet ik dat ook weer

maar die drums worden dan heel droog opgenomen orso? of waardoor klinken ze saai als je ze alleen hoort?
pi_77043873
quote:
[..]

Het is sowieso wel handig om voor jezelf eens bezig te gaan met frequenties. Gewoon om te zien hoe ze je geluid beďnvloeden.
It has to mean something
Could never mean more than a sacrifice
pi_77043890
quote:
[..]

Drums moeten niet alleen maar BOEM doen. Drums, vooral in Metal, EQ'en ze vaak zo dat er een tik in het geluid zit, vooral in de basdrum hoor je dit. Om dit te helpen worden basdrums met meerdere microfoons opgenomen. De tik halen ze geloof ik vooral uit een speciaal soort mic die ze ín de basdrum leggen. Hierdoor krijg je bovenop de BOEM ook een soort tik te zitten, waardoor het geluid wat scherper wordt en beter door de mix heen prikt.
Zo'n beetje alle metalbands worden zo gemixt tegenwoordig. Luister maar naar de nieuwste Annihilator bijv.

Soms wil men nog weleens cheaten en een gefabriceerd geluid uit een module halen met triggers. Vooral bij niet erg goede drummers helpt dat. Maar ja, dat is een beetje nep natuurlijk . Je mist ook elke dynamiek dan, maar voor Metal (vooral death metal enzo) is dat helemaal niet erg. Dan zie je vaak dat élke tom getriggered is live, omdat dat makkelijker is om de zaal in te sturen.
  woensdag 20 januari 2010 @ 10:47:40 #8
44602 Svyatagor
A great face for radio
pi_77043971
quote:
Op woensdag 20 januari 2010 10:44 schreef Witchfynder het volgende:

[..]

Drums moeten niet alleen maar BOEM doen. Drums, vooral in Metal, EQ'en ze vaak zo dat er een tik in het geluid zit, vooral in de basdrum hoor je dit. Om dit te helpen worden basdrums met meerdere microfoons opgenomen. De tik halen ze geloof ik vooral uit een speciaal soort mic die ze ín de basdrum leggen. Hierdoor krijg je bovenop de BOEM ook een soort tik te zitten, waardoor het geluid wat scherper wordt en beter door de mix heen prikt.
Zo'n beetje alle metalbands worden zo gemixt tegenwoordig. Luister maar naar de nieuwste Annihilator bijv.

Soms wil men nog weleens cheaten en een gefabriceerd geluid uit een module halen met triggers. Vooral bij niet erg goede drummers helpt dat. Maar ja, dat is een beetje nep natuurlijk . Je mist ook elke dynamiek dan, maar voor Metal (vooral death metal enzo) is dat helemaal niet erg. Dan zie je vaak dat élke tom getriggered is live, omdat dat makkelijker is om de zaal in te sturen.
Ik hoor sowieso niet zo heel veel dynamiek in death metal

Maar dat tikje is inderdaad bekend, Fear Factory en Pantera hebben (nouja, hadden ) daar ook een handje van. Qua ouwelullenmetal-referentiekader.
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing.
Check mijn band Glorybox
pi_77044323
TVP

Heb mijn mid thuis ook wel vrij ver open staan trouwens, en toch speelik metal
Don't let my username fool you...
pi_77044532
Foto's van dynamo zijn binnen

woensdag 20 januari 2010 @ 11:06:44 #11
24114 --H-I-M--
beyond redemption...
pi_77044568
quote:
Op woensdag 20 januari 2010 10:44 schreef Witchfynder het volgende:

[..]

Witch, ik zal je even uit een droom helpen : 99% van de metalplaten die je tegenwoordig hoort zijn gesampelde drums met triggers of een combi van het eigen geluid met samples erover gemixt.

Je hebt ook niet echt speciale mic nodig voor een kickdrum. echter de laatste tijd zie je dat er gebruik wordt gemaakt van een luidspreker (een luidspreker is eigenlijk een omgekeerde microfoon) die voor de kick wordt gelegd en in de console wordt geprikt. De conus van deze speaker gaat dan bewegen en produceert idd een soort kartonnig geluid met veel sub-laag wat je makkelijk kan e'q-en. yamaha heeft hierop ingespeeld en de "subkick"geproduceerd, die hetzelfde doet!
  woensdag 20 januari 2010 @ 11:07:24 #12
9568 Witchfynder
/dev/bassguitar
pi_77044584
Welke zaal van Dynamo is dat?
pi_77044647
quote:
Op woensdag 20 januari 2010 11:07 schreef Witchfynder het volgende:
Welke zaal van Dynamo is dat?
de kelder
het 'hard rock cafe' gedeelte
pi_77044678
Wat een technische praat zo vroeg op de morgen!
It has to mean something
pi_77044724
ik vind het wel interessant. echter, samples ipv echte drums... das wel lame eigenlijk...
  woensdag 20 januari 2010 @ 11:13:53 #16
9568 Witchfynder
/dev/bassguitar
pi_77044784
quote:
Op woensdag 20 januari 2010 11:06 schreef --H-I-M-- het volgende:

[..]

Witch, ik zal je even uit een droom helpen : 99% van de metalplaten die je tegenwoordig hoort zijn gesampelde drums met triggers of een combi van het eigen geluid met samples erover gemixt.

Je hebt ook niet echt speciale mic nodig voor een kickdrum. echter de laatste tijd zie je dat er gebruik wordt gemaakt van een luidspreker (een luidspreker is eigenlijk een omgekeerde microfoon) die voor de kick wordt gelegd en in de console wordt geprikt. De conus van deze speaker gaat dan bewegen en produceert idd een soort kartonnig geluid met veel sub-laag wat je makkelijk kan e'q-en. yamaha heeft hierop ingespeeld en de "subkick"geproduceerd, die hetzelfde doet!
Nee, dat is echt niet waar. Dat is geheel afhankelijk van de opvattingen van de technici. Of het groepje technici dat ik kennen en de metalalbums die ik ken horen allemaal bij die 1%.

Op onze demo is het basdrumgeluid vervangen door een sample, omdat er opgenomen is met zo'n omgekeerde conus en dat klonk te crappy .

Op onze CD heeft de technicus een of andere platte microfoon in de basdrum gebruikt. Lijkt net een soort ding wat je gebruikt om dingen in de pan om te draaien (weet ff niet hoe dat heet) .
pi_77044792
quote:
Op woensdag 20 januari 2010 11:11 schreef Aresdreams het volgende:
ik vind het wel interessant. echter, samples ipv echte drums... das wel lame eigenlijk...
Nouja, over elkaar dus. Dat gebeurt inderdaad best vaak.
Om een beetje definitie in hele snelle muziek te houden is dat best handig soms.

Ik kan je verzekeren dat wij het zonder samples gaan doen.
Maarja, we zijn dan ook niet van die hele snelle jongens...
It has to mean something
  woensdag 20 januari 2010 @ 11:17:16 #18
9568 Witchfynder
/dev/bassguitar
pi_77044900
quote:
Op woensdag 20 januari 2010 11:11 schreef Aresdreams het volgende:
Dat vinden een hoop drummers en geluidstechnici dus ook en weigeren daarom ermee te werken .
Zelfde geldt voor dingen als autotune. De grenzen zijn soms gewoon zoek. Een drummers of toetsenist speelt slordig en crappy in. De technicus kan het vervolgens allemaal strak op tijd recht trekken, gemiste klappen toevoegen.. wie heeft er dan ingedrumd? Van Trivium bijvoorbeeld is bekend dat de drums op plaat retestrak zijn getrokken, maar live valt die kerel door de mand.
  woensdag 20 januari 2010 @ 11:21:34 #19
24114 --H-I-M--
beyond redemption...
pi_77045038
quote:
Op woensdag 20 januari 2010 11:13 schreef Witchfynder het volgende:

[..]

Nee, dat is echt niet waar. Dat is geheel afhankelijk van de opvattingen van de technici. Of het groepje technici dat ik kennen en de metalalbums die ik ken horen allemaal bij die 1%.

Op onze demo is het basdrumgeluid vervangen door een sample, omdat er opgenomen is met zo'n omgekeerde conus en dat klonk te crappy .

Op onze CD heeft de technicus een of andere platte microfoon in de basdrum gebruikt. Lijkt net een soort ding wat je gebruikt om dingen in de pan om te draaien (weet ff niet hoe dat heet) .
Ik heb het over de grote jongens dan he

Bullet for my Valentine, Killswitch Engage, Trivium, Testament, dat soort jongens. Dat is dus allemaal met samples gebeurd.

Voor 'kleinere bands' (no offence ) is dit proces ook veels te tijdrovend en kostbaar. De drums triggeren, herplaatsen met Drumagog en layeren duurt al snel een werkweek voor een enkele song.

De mic die je trouwens bedoelt is een PZM microfoon!
pi_77045130
quote:
Op woensdag 20 januari 2010 11:17 schreef Witchfynder het volgende:

[..]

Dat vinden een hoop drummers en geluidstechnici dus ook en weigeren daarom ermee te werken .
Het vervelende is dat je het dan vervolgens wel productioneel vaak gaat afleggen tegen albums waar zoiets wel is gebeurd.
Ik denk dat er bij de top van de metalbands flink geknipt en geplakt wordt. En dat gebeurt dan ook meestal in hele dikke studio's. Studio's waar die muzikanten en geluidstechnici die jij en ik kennen met alle respect niet werken...
It has to mean something
  woensdag 20 januari 2010 @ 11:24:11 #21
9568 Witchfynder
/dev/bassguitar
pi_77045143
quote:
Op woensdag 20 januari 2010 11:21 schreef --H-I-M-- het volgende:

[..]

Ik heb het over de grote jongens dan he

Bullet for my Valentine, Killswitch Engage, Trivium, Testament, dat soort jongens. Dat is dus allemaal met samples gebeurd.
Ja, dat zijn echt de grote jongens (hoe fan ik van Testament ook ben) .

Ik durf te wedden dat Iron Maiden en Judas Priest het niet doen . Ik bedoel; als Nicko een snare uit begin jaren '70 gebruikt, omdat die het tofste geluid geeft, denk ik niet dat hij toelaat dat iemand er een sample overheen gooit .
pi_77045156
Haha, ja dat dus @ HIM
It has to mean something
  woensdag 20 januari 2010 @ 11:27:01 #23
24114 --H-I-M--
beyond redemption...
pi_77045242
quote:
Op woensdag 20 januari 2010 11:24 schreef Witchfynder het volgende:

[..]

Ja, dat zijn echt de grote jongens (hoe fan ik van Testament ook ben) .

Ik durf te wedden dat Iron Maiden en Judas Priest het niet doen . Ik bedoel; als Nicko een snare uit begin jaren '70 gebruikt, omdat die het tofste geluid geeft, denk ik niet dat hij toelaat dat iemand er een sample overheen gooit .
De grote jongens in het genre he

nee, de oldskool bands doen dit niet, maar die hebben ook geen klikgeluid
quote:
Op woensdag 20 januari 2010 11:24 schreef Cynic het volgende:
Haha, ja dat dus @ HIM
idd
pi_77045336
toch is een beetje strak trekken soms best handig voor die slordige gitaristen
  woensdag 20 januari 2010 @ 11:29:50 #25
9568 Witchfynder
/dev/bassguitar
pi_77045337
quote:
Op woensdag 20 januari 2010 11:23 schreef Cynic het volgende:

[..]

Het vervelende is dat je het dan vervolgens wel productioneel vaak gaat afleggen tegen albums waar zoiets wel is gebeurd.
Ik denk dat er bij de top van de metalbands flink geknipt en geplakt wordt. En dat gebeurt dan ook meestal in hele dikke studio's. Studio's waar die muzikanten en geluidstechnici die jij en ik kennen met alle respect niet werken...
Ik denk dat het een verloop is. Ik denk dat echt héél grote mensen in die wereld het wel ambachtelijk doen en bands in de rij staan bij zo'n persoon omdat zij dát geluid willen. Feit is ook dat bij sommige band je het verschil toch niet gaat horen, omdat ze voornamelijk veel geluid maken, zonder ook maar enige nuance. Ja, dan zou je het liefst alles willen triggeren als dat zou kunnen .

De geluidstechnicus die ons geholpen heeft met de laatste opnames is best wel een trendwatcher en hij heeft opgemerkt dat er bands zijn die weer van dat 'overgeproduceerde geluid' af willen, voor wat voor reden dan ook. Hij vroeg ons ook of wij een 'moderne productie' of een 'vintage 80's productie' willen. Schijnbaar is dat in. De laatste CD van 3 Inches of Blood vind ik retestrak klinken, maar het klinkt heel erg als '80's thrash in hifi'. Misschien is het maar exemplarisch, maar misschien gaan we het wel vaker horen, geen idee.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')