abonnement Unibet Coolblue
pi_77038585
Het valt me op dat er zeer wisselvallig wordt bericht over verdachten en veroordeelden van criminele feiten. Ik vraag me af waar dat aan ligt en hoe dat te beinvloeden valt. Mag een verdachte/veroordeelde eisen dat een voornaam niet maar initialen wel of andersom worden getoond? Of mag een veroordeelde zelfs totaal de naam of initalen niet vermeld eisen?

Illustratief:
http://www.telegraaf.nl/b(...)hekst__meisje__.html

- 3 veroordeelden (zowel in rechtszaak als hoger beroep) zonder namen of initialen (een zelfs zonder leeftijd)

http://www.telegraaf.nl/b(...)pdracht_moord__.html
- 3 verdachten (1e rechtszaak) met leeftijd en volledige voornaam + initiaal achternaam

http://www.telegraaf.nl/b(...)_in_moord_A73__.html
- 2 verdachten (idem)

http://www.telegraaf.nl/b(...)ederige_moord__.html
- 1 verdachte (idem)

http://www.telegraaf.nl/b(...)_vierde_moord__.html
- 1 verdachte (bekentenis) met leeftijd, woonplaats en volledige voor- en achternaam

http://www.telegraaf.nl/b(...)r_moord_Oploo__.html
- 2 veroordeelden (hoger beroep) met leeftijd en volledige voornaam + initiaal achternaam

http://www.telegraaf.nl/b(...)eroepskillers__.html
- 3 verdachten met volledige voor- en achternaam

http://www.telegraaf.nl/b(...)rd_op_collega__.html
- 1 verdachte, alleen leeftijd

http://www.telegraaf.nl/b(...)ntkent__.html?p=15,1
- 1 verdachte en 1 veroordeelde (van wie 1 met leeftijd en beiden voornaam en initiaal achternaam)

http://www.telegraaf.nl/b(...)ord_stiefzoon__.html
- 1 veroordeelde (rechtbank) alleen leeftijd

http://www.telegraaf.nl/b(...)moord_lerares__.html
- 2 verdachten, alleen leeftijd

http://www.telegraaf.nl/b(...)_Winkel__.html?p=1,1
- 1 verdachte, alleen leeftijd

Dat bij een verdachte alleen de leeftijd vermeld wordt, kan ik indenken, zeker in een vroeg stadium. Dat bij een aangeklaagde verdachte dat gebeurt, is al moeilijker. Bij veroordeelden zou de voornaam en initiaal vermeld worden (maar soms is er zelfs helemaal geen naam, zelfs niet na hoger beroep, zoals hierboven ook tussenstaat).

Wat zijn de regels en waarom zijn die er? Wie stelt ze vast en hoe zijn ze te veranderen? Hebben de media hier een stem in (GeenStijl vermeldt steevast de voornaam -en achternaam indien bekend-). Mag dat? Moet dat?

Ideetjes?
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
pi_77038604
tvp
Op vrijdag 11 september 2009 18:32 schreef jogy het volgende:
Ik ben zo trots op je dat ik je in brons wil gieten, in de achtertuin wil zetten met een tuinslang door je mond als appelsjapfontein.
  woensdag 20 januari 2010 @ 01:34:52 #3
104871 remlof
Europees federalist
pi_77038616
Het is een ongeschreven regel, alleen De Telegraaf houdt zich er niet altijd aan.

Het is trouwens iets nederlands, in de ons omringende landen wordt wel meestal de achternaam genoemd volgens mij.
pi_77038670
quote:
Op woensdag 20 januari 2010 01:34 schreef remlof het volgende:
Het is een ongeschreven regel, alleen De Telegraaf houdt zich er niet altijd aan.
Wat is een ongeschreven regel? Voornaam initiaal achternaam? En bij welke status? Verdacht? Veroordeeld? Op TV geweest (Karl Noten)? Bekende Nederlander? Wanneer ben je bekend (genoeg)?

Waarom wel Johan V. (veroordeelde) en toch Willem Holleeder (verdachte)?

Om die reden wilde ik ook de nieuwsberichten uit 1 medium (en De Telegraaf is nu eenmaal de grootste, bekendste en bericht vaak over moorden).
quote:
Het is trouwens iets nederlands, in de ons omringende landen wordt wel meestal de achternaam genoemd volgens mij.
Wat als je een zeldzame voornaam hebt? Jan L. kan iedereen zijn. Maar bij Jan Jaap van der W. of Goedele L. wordt dat wat anders. Wie bepaalt dat dan? De persvoorlichter van het OM? De griffier van de rechtbank? Of wie?
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
pi_77038686
"Naar goed journalistiek gebruik worden verdachten van een misdrijf in principe met hun initialen aangeduid. Dat blijft zo, ook als ze aan het slot van het strafproces door de rechter worden veroordeeld. Of vrijgesproken, want ook dan zal de krant nog initialen blijven gebruiken."

"Op deze regels zijn vanzelfsprekend uitzonderingen. Voor zowel verdachten als slachtoffers geldt dat van het beschermingsprincipe wordt afgeweken als ze zelf de publiciteit zoeken."

maar volgens mij heeft de telegraaf er een beetje maling aan.

tevens is het zo dat als de verdachte of veroordeelde een publieke functie of een bekend persoon is de achternaam gewoon geschreven wordt.
't logo goudgeel, oppervlag in kersenrood; symbool van de strijd tegen een systeem dat je hersens doodt.
pi_77038714
quote:
Op woensdag 20 januari 2010 01:40 schreef FunkyHomosapien het volgende:
"Naar goed journalistiek gebruik worden verdachten van een misdrijf in principe met hun initialen aangeduid. Dat blijft zo, ook als ze aan het slot van het strafproces door de rechter worden veroordeeld. Of vrijgesproken, want ook dan zal de krant nog initialen blijven gebruiken."

"Op deze regels zijn vanzelfsprekend uitzonderingen. Voor zowel verdachten als slachtoffers geldt dat van het beschermingsprincipe wordt afgeweken als ze zelf de publiciteit zoeken."

maar volgens mij heeft de telegraaf er een beetje maling aan.
- bron van deze uitspraken?
- waarom zijn er dan al die combinaties?
- je hebt ook nog initialen van voor en achternaam, hoe zit dat?
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
  woensdag 20 januari 2010 @ 01:42:58 #7
104871 remlof
Europees federalist
pi_77038721
Ik heb geen idee, daarom is dit een goed topic. Ik dacht dat de regel was dat je van verdachten de achternaam niet publiceerde omdat in het geval van vrijspraak dan een stempel op de persoon gedrukt zou worden.

En ik heb geen idee waar het vandaan komt, vandaar dat ik dit topic nu naar WGR schop, misschien zitten daar users die opheldering kunnen verschaffen.
pi_77038750
quote:
Op woensdag 20 januari 2010 01:42 schreef remlof het volgende:
Ik heb geen idee, daarom is dit een goed topic. Ik dacht dat de regel was dat je van verdachten de achternaam niet publiceerde omdat in het geval van vrijspraak dan een stempel op de persoon gedrukt zou worden.

En ik heb geen idee waar het vandaan komt, vandaar dat ik dit topic nu naar WGR schop, misschien zitten daar users die opheldering kunnen verschaffen.
Dat is jammer, dat laatste. Het is bij uitstek een NWS bericht omdat het gaat om NWS. Een oproep in WGR met een link naar het NWS-topic, prima. Maar voor de vaste NWS-posters zou het wel handig zijn om het in NWS te hebben.

Na opheldering door de WGR-junkies misschien een schopje terug richting NWS. Vanwege bovenstaande.
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
pi_77038769
quote:
Op woensdag 20 januari 2010 01:42 schreef El_Matador het volgende:

[..]

- bron van deze uitspraken?
- waarom zijn er dan al die combinaties?
- je hebt ook nog initialen van voor en achternaam, hoe zit dat?
excuus, vergeten. http://www.volkskrant.nl/(...)eds_worden_afgewogen

ik pak nu even de volkskrant maar elke krant heeft wel eigen richtlijnen omtrent het gebruik van initialen, dunkt me.
't logo goudgeel, oppervlag in kersenrood; symbool van de strijd tegen een systeem dat je hersens doodt.
pi_77038791
Interessant topic.
pi_77038797
quote:
Op woensdag 20 januari 2010 01:46 schreef FunkyHomosapien het volgende:

[..]

excuus, vergeten. http://www.volkskrant.nl/(...)eds_worden_afgewogen

ik pak nu even de volkskrant maar elke krant heeft wel eigen richtlijnen omtrent het gebruik van initialen, dunkt me.
Als dat zo is, dan is het bovenstaande overzicht zo onduidelijk. Alles loopt door elkaar. Bij De Telegraaf zie je vaker voornaam initiaal achternaam (v-ia), bij nu.nl zie je vaker initiaal voornaam initiaal achternaam (iv-ia), soms zie je volledige naam (v-a). Soms helemaal niks.
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
pi_77038807
NRC:

"De identiteit van justitiële verdachten en veroordeelden wordt alleen aangegeven met initialen. De krant is neutraal ten opzichte van justitie. Met naam in de krant is een sanctie op zichzelf en kan daaraan dus afbreuk doen. Sekse, woonplaats, beroep en afkomst alleen vermelden als deze relevant zijn. Wanneer de persoon zo bekend is dat initialen absurd zijn, vermelden we wel de volledige naam. Hebben zij er zelf geen bezwaar tegen, dan vermelden we ook de naam.''

- http://www.nrc.nl/krant/article1615132.ece/Initialen
't logo goudgeel, oppervlag in kersenrood; symbool van de strijd tegen een systeem dat je hersens doodt.
pi_77038833
quote:
Op woensdag 20 januari 2010 01:48 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Als dat zo is, dan is het bovenstaande overzicht zo onduidelijk. Alles loopt door elkaar. Bij De Telegraaf zie je vaker voornaam initiaal achternaam (v-ia), bij nu.nl zie je vaker initiaal voornaam initiaal achternaam (iv-ia), soms zie je volledige naam (v-a). Soms helemaal niks.
de naam is niet altijd bekend hé.
't logo goudgeel, oppervlag in kersenrood; symbool van de strijd tegen een systeem dat je hersens doodt.
pi_77038841
quote:
Op woensdag 20 januari 2010 01:49 schreef FunkyHomosapien het volgende:
NRC:

"De identiteit van justitiële verdachten en veroordeelden wordt alleen aangegeven met initialen. De krant is neutraal ten opzichte van justitie. Met naam in de krant is een sanctie op zichzelf en kan daaraan dus afbreuk doen. Sekse, woonplaats, beroep en afkomst alleen vermelden als deze relevant zijn. Wanneer de persoon zo bekend is dat initialen absurd zijn, vermelden we wel de volledige naam. Hebben zij er zelf geen bezwaar tegen, dan vermelden we ook de naam.''

- http://www.nrc.nl/krant/article1615132.ece/Initialen
Hiermee bevestigt het NRC toch wel een kwaliteitskrant genoemd te mogen worden. Een mooi stukje dit. Maar het gaat niet om mijn mening, maar om een idee te krijgen wat wel en niet kan, mag, wenselijk is en strafbaar is (laster? smaad?).
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
pi_77038853
quote:
Op woensdag 20 januari 2010 01:51 schreef FunkyHomosapien het volgende:

[..]

soms is niet altijd de naam van de persoon bekend hé.
Bij een aangeklaagde verdachte of een veroordeelde wel natuurlijk. De vraag is dan dus hoe die naam naar de pers gecommuniceerd wordt.
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
pi_77038880
quote:
Op woensdag 20 januari 2010 01:51 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Hiermee bevestigt het NRC toch wel een kwaliteitskrant genoemd te mogen worden. Een mooi stukje dit. Maar het gaat niet om mijn mening, maar om een idee te krijgen wat wel en niet kan, mag, wenselijk is en strafbaar is (laster? smaad?).
daar zit een goede cyclus.

als een vrijgesproken verdachte een rechtszaak begint tegen een krant omdat zijn naam is genoemd zoekt hij publiciteit op en mag hij alsnog met volledige naam genoemd worden, volgens de richtlijnen van de volkskrant.

ik blijf in ieder geval dit topic volgen.
't logo goudgeel, oppervlag in kersenrood; symbool van de strijd tegen een systeem dat je hersens doodt.
pi_77038944
quote:
Op woensdag 20 januari 2010 01:54 schreef FunkyHomosapien het volgende:

[..]

daar zit een goede cyclus.

als een vrijgesproken verdachte een rechtszaak begint tegen een krant omdat zijn naam is genoemd zoekt hij publiciteit op en mag hij alsnog met volledige naam genoemd worden, volgens de richtlijnen van de volkskrant.
Dat is helemaal laag. Dan ben je vrijgesproken (en dus HOPELIJK -maar dat is ook nog maar zeer de vraag in VerNederland- onschuldig), haal je je recht (wat je aan jouw kant hebt) en dan word je toch veroordeeld (naamsbekendheid tegen je wil).
quote:
ik blijf in ieder geval dit topic volgen.
Ik ook.
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
  woensdag 20 januari 2010 @ 02:04:51 #18
134533 donroyco
dus niet Donroyco
pi_77039006
quote:
Op woensdag 20 januari 2010 01:48 schreef zarGon het volgende:
Interessant topic.
Op maandag 29 september 2008 11:45 schreef HostiMeister het volgende:
Dat is zeg maar de Nederlandse taal op een vuige keukentafel voorover buigen en hem dan zonder glijmiddel anaal verkrachten. :'(
pi_77039010
quote:
Op woensdag 20 januari 2010 01:59 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Dat is helemaal laag. Dan ben je vrijgesproken (en dus HOPELIJK -maar dat is ook nog maar zeer de vraag in VerNederland- onschuldig), haal je je recht (wat je aan jouw kant hebt) en dan word je toch veroordeeld (naamsbekendheid tegen je wil).
ach ja, het zal wel niet gebeuren.

hoop ik.
't logo goudgeel, oppervlag in kersenrood; symbool van de strijd tegen een systeem dat je hersens doodt.
pi_77039440
Het is altijd grappig als ze de achternaam van de verdachte onderdrukken, maar dan wel de volledige naam van diens partner of kinderen vrijgeven...

De 38-jarige Erik E. uit Venray, ... zijn vrouw Kathleen Engels-Cremers
Verdachte doodslag na 2,5 jaar op vrije voeten

De moeder van de 3-jarige Andrea Boessenkool ... de 29-jarige Grietje B.
Moeder Staphorst wilde alle kinderen doden

In 2006 won Huub T. nog de ondernemersprijs Haaglanden met zijn bedrijf
Ondernemer en politicus verdacht van ontucht
(In de bron staat de naam volledig uitgeschreven en z'n bedrijf Teesing BV; en hij is algemeen directeur van Teesing Group)

De politie heeft ... waarschijnlijk Jovica Trajkovic opgepakt
'Verdachte neerschieten rechercheur gepakt'

Eerst: zedenverdachte Johan Frederik Stellingwerf (25)
Gezochte Ned. verkrachter in Brazilië gepakt
En later: De 26-jarige Johan Frederik S. uit Sassenheim ... veroordeeld tot een celstraf
Tien jaar cel voor 'zedenmonster' Johan S.
People will forget what you said or what you did,
but they'll never forget how you made them feel
pi_77070488
initialen werden vroeger gebruikt uit respect, tegenwoordig om meer politiek correct te zijn. Sommige kranten maken het erg bol en korten een naam af tot twee letters.
  woensdag 20 januari 2010 @ 22:17:12 #22
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_77073753
quote:
Op woensdag 20 januari 2010 01:32 schreef El_Matador het volgende:
Het valt me op dat er zeer wisselvallig wordt bericht over verdachten en veroordeelden van criminele feiten. Ik vraag me af waar dat aan ligt en hoe dat te beinvloeden valt. Mag een verdachte/veroordeelde eisen dat een voornaam niet maar initialen wel of andersom worden getoond? Of mag een veroordeelde zelfs totaal de naam of initalen niet vermeld eisen?

Jouw twee voorbeelden met volledige naam zijn buitenlandse verdachten, die in het buitenland vastzitten en daar ook terecht (gaan) staan.
  woensdag 20 januari 2010 @ 22:24:45 #23
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_77074197
quote:
Op woensdag 20 januari 2010 01:34 schreef remlof het volgende:
Het is een ongeschreven regel, alleen De Telegraaf houdt zich er niet altijd aan.

Het is trouwens iets nederlands, in de ons omringende landen wordt wel meestal de achternaam genoemd volgens mij.
In Duitsland is voornaam + eerste letter achternaam heel normaal. Zie bijvoorbeeld de website van Bild Zeitung ( ), waar zo te zien alle verdachten op die manier aangeduid worden.
pi_77521906
quote:
Op woensdag 20 januari 2010 01:48 schreef zarGon het volgende:
Interessant topic.
quote:
Op woensdag 20 januari 2010 01:42 schreef remlof het volgende:
Ik heb geen idee, daarom is dit een goed topic. ..
quote:
Op woensdag 20 januari 2010 01:54 schreef FunkyHomosapien het volgende:


ik blijf in ieder geval dit topic volgen.
quote:
Op woensdag 20 januari 2010 02:04 schreef donroyco het volgende:

[..]


Eh ja, leuk, maar nu is het dood. Remlof, kan je hem weer naar NWS schoppen? Hier komt ie niet uit de verf?!

Bij voorbaat dank.
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')