Allerslimste mens is niet de laatste
presentator Erik Van Looy denkt wel aan ophouden
vrijdag 26 november 2010Auteur: Steven De Foer en Valerie Droeven Reageer Aanraden Delen Bewaar Corrigeer E-mail Print
Allerslimste mens is niet de laatste
© ivan put
BRUSSEL - 'De allerslimste mens ter wereld' zal zijn naam niet gestolen hebben. De dertig sterkste kandidaten van de afgelopen acht edities doen mee, slechts drie laten verstek gaan. En al zet Erik Van Looy er misschien een punt achter, met Steven Van Herreweghe staat de aflossing klaar.
Van onze redacteurs
Met dertig zijn ze, de finalisten van De allerslimste mens. Mathematisch geselecteerd: het podium van de vorige acht edities, aangevuld door de andere kandidaten met het hoogste aantal deelnames. Het voordeel is de eerlijkheid, het nadeel een zekere eenzijdigheid. Dertien van de dertig finalisten zijn journalisten, zes zijn tv-makers. Wat nog harder zal opvallen, is dat slechts vijf van de finalisten vrouwelijk zijn: ex-winnaressen Linda De Win en Annelies Rutten en verder Eva Brems, Ann De Bie en Caroline Gennez.
'We hebben ernstig overwogen wat te foefelen', zegt presentator Erik Van Looy. 'De top drie van ieder jaar, en vervolgens ter aanvulling de lat wat lager leggen voor vrouwen. We hebben uiteindelijk beslist dat niet te doen en te kiezen voor een zuivere clash der titanen.'
De programmamakers vinden het erg jammer dat Greet Op de Beeck verstek geeft. De tv-journaliste heeft - na de mediastorm rond haarzelf en die rond collega Linda De Win - geen zin meer in de heisa. Behalve haar zijn er nog drie mensen die in aanmerking kwamen voor de finale die verstek moeten geven. Van Looy zelf, die zeven uitzendingen doorging in het allereerste seizoen toen Bruno Wyndaele nog presenteerde, 'kan toch moeilijk antwoord geven op vragen die ik zelf gesteld heb'.
Sportjournalist Karl Vannieuwkerken had een lange buitenlandse reis gepland in de periode van de opnames. En Peter Vandermeersch, ex-hoofdredacteur van De Standaard en nu van NRC Handelsblad, zegde met pijn in het hart af. 'Ik had al ja gezegd in april. Ik ben een speelvogel, en competitief ingesteld. Ik zag het helemaal zitten. Maar toen werd ik hoofdredacteur in Nederland, waar niemand iets begrijpt van hoezeer De slimste mens leeft in Vlaanderen en wat voor programma het is. Het fragment waarin ik het liedje Mexi-iiiii-coooooo, moest zingen, wordt hier vaak uit zijn context gerukt door mensen die willen staven dat ik eigenlijk een onnozelaar ben. En laat De slimste mens net samenvallen met de periode dat het sociaal plan bij mijn krant zijn beslag krijgt. Ik kan toch niet overdag tegen werknemers zeggen dat ze hun job kwijt zijn, en 's avonds meespelen in een spelletje?'
Aan het spel verandert niets. Erik Van Looy verwacht dat door het hoge niveau van de kandidaten de strijd extreem fel gestreden zal worden. Onder de dertig kandidaten de vroegere winnaars Alain Grootaers, Stany Crets, Bert Kruismans, Wouter Deprez, Steven Van Herreweghe, Annelies Rutten, Freek Braeckman en Linda De Win, maar ook sterke outsiders als Bruno Wyndaele, Marc Reynebeau en Bart De Wever.
Van Looy benadrukt dat de opnames met De Wever en Gennez - die een belangrijke rol spelen in de onderhandelingen om uit de politieke crisis te komen - plaatsvinden tussen kerst en nieuw, en vrij laat op de avond waardoor het spel praktisch hun aandacht niet zal afleiden van de toekomst van het land. Er zitten overigens vier reservekandidaten klaar voor het geval er verkiezingen komen in het begin van 2011. Dat zou immers een sperperiode inhouden voor politici in tv-spelletjes, en dus de deelname van De Wever (N-VA), Gennez (SP.A), Brems (Groen!) en Rik Torfs (CD&V) onmogelijk maken.
De jurering verandert. Alternerend zullen Philippe Geubels en Guy Mortier in de jury zitten, telkens vergezeld door een gastjurylid. Die gastjuryleden zullen vaak van het vrouwelijke geslacht zijn, om te vermijden dat De allerslimste mens al te zeer een herenclubje wordt.
Op maandag 6 december gaat De allerslimste mens ter wereld van start. De definitieve apotheose van het succesrijkste tv-programma van de jongste jaren? Een formele beslissing over het voortbestaan is nog niet genomen. In juni volgend jaar loopt het exclusiviteitscontract tussen de VRT en productiehuis Woestijnvis af, en dan ligt het hele speelveld open. Hoe dan ook is de kans bijzonder klein dat deze superhit opgedoekt wordt.
In een interview met De Standaard, dat u morgen leest, speculeert Erik Van Looy wel openlijk over zijn eigen vertrek. 'Ik heb een heilige schrik om te gaan vervelen, dan stop je er beter zelf tijdig mee', zegt hij, en 'het wordt wellicht tijd om eens iets anders te proberen als presentator. Maar ik ga ervan uit dat het programma blijft bestaan. Er loopt bij Woestijnvis jong talent rond dat onlangs bewezen heeft zo'n programma aan te kunnen.'
Van Looy noemt daarbij geen namen, maar zijn omschrijving lijkt perfect te passen bij Steven Van Herreweghe, zelf 'Slimste mens ter wereld' in 2007 en nu ook onder de finalisten. Van Herreweghes De jaren stillekes was een hit op zondagavond de voorbije maanden. De manager van de Aalstenaar zegt nochtans dat er nog geen besprekingen zijn gevoerd hierover.
Vanaf maandag 6/12 op Eén.
Bron:
http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=2U32R996&subsection=4