130 op de teller is 123 (ongeveer) in echte km/h's, valt dus mee (je kan met 130 op de teller door een traject controle rijden)quote:Op vrijdag 12 februari 2010 09:57 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
Ik zou trouwens van die 130 wel 120 maken.
Straks krijg je nog een bekeuring
Zonder in uitgebreide details te treden, gaat de risicoaansprakelijkheid voor de opstal (6:174) in een geval als hier zeer waarschijnlijk niet op. Het betreft hier namelijk een vreemd voorwerp op de weg (die dus zelf geen gebrek vertoont), en dus geen gebrek van de weg als zodanig.quote:Op dinsdag 19 januari 2010 10:25 schreef Radio-silence het volgende:
De enige kans die je hebt is rijkswaterstaat aansprakelijk stellen op grond van een gebrekkige opstal. De openbare weg is namelijk gekwalificeerd als een opstal. En de eigenaar(rijkswaterstaat) moet deze in goede conditie houden en zorgen dat deze in een goede staat verkeerd, zelfs voor zaken die op de weg liggen(zoals olie etc..) art. 6:174 BW
Met sneeuw en ijs is dit misschien lastig ivm overmacht etc...
Inderdaadquote:Op vrijdag 12 februari 2010 09:57 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
Ik zou trouwens van die 130 wel 120 maken.
Straks krijg je nog een bekeuring
Ik heb het bij de rechtbank in Rotterdam wel ns gered met een slecht zichtbaar beton blok. De weg voldeed met de aanwezigheid van dat obstakel niet aan de eisen die een automobilist daaraan mag stellen, namelijk dat deze, voorzover er vanuit mag worden gegaan dat hij openstaat voor het verkeer, normaal begaanbaar is, althans geschikt is voor normaal gebruik. Weliswaar was het blok er door de gemeente neergelegd (om de weg af te zetten), dus had ik ook de aanspraak uit 6:162 BW. Ik weet niet in hoeverre dat uiteindelijk heeft geholpen bij de uitspraak.quote:Op vrijdag 12 februari 2010 17:57 schreef Dr_Strangelove het volgende:
[..]
Zonder in uitgebreide details te treden, gaat de risicoaansprakelijkheid voor de opstal (6:174) in een geval als hier zeer waarschijnlijk niet op. Het betreft hier namelijk een vreemd voorwerp op de weg (die dus zelf geen gebrek vertoont), en dus geen gebrek van de weg als zodanig.
Ik denk dat het feit dat het blok door de gemeente is neergelegd zeker heeft meegeholpen. Dat maakt het geen vreemd voorwerp meer, wat in de rechtspraak het criterium is om zaken als olie of ijzel of takken op de weg (in beginsel) uit te sluiten. Het blok is nog steeds geen echt onderdeel van de opstal, maar min of meer gelijk te stellen aan een voorwerp dat er al zo lang ligt dat je het had moeten verwijderen.quote:Op maandag 15 februari 2010 20:32 schreef Argento het volgende:
[..]
Ik heb het bij de rechtbank in Rotterdam wel ns gered met een slecht zichtbaar beton blok. De weg voldeed met de aanwezigheid van dat obstakel niet aan de eisen die een automobilist daaraan mag stellen, namelijk dat deze, voorzover er vanuit mag worden gegaan dat hij openstaat voor het verkeer, normaal begaanbaar is, althans geschikt is voor normaal gebruik. Weliswaar was het blok er door de gemeente neergelegd (om de weg af te zetten), dus had ik ook de aanspraak uit 6:162 BW. Ik weet niet in hoeverre dat uiteindelijk heeft geholpen bij de uitspraak.
Ik was voor beide ankers gaan liggen en voorzover ik me kan herinneren maakte de rechter in zijn uitspraak geen specifiek onderscheid. In het vonnis werd vastgesteld dat de weg niet voldeed aan de eisen die daaraan gesteld mochten worden maar de uiteindelijke aansprakelijkheid vloeide voort uit het feit dat de gemeente tekortschoot in haar zorgverplichting als wegbeheerder door zonder nadere waarschuwingsmarkeringen een gevaarzettend obstakel op de weg te leggen. Dus in zoverre zal 6:162 de 'hoofdgrondslag' zijn geweest. Het creeren en/of laten voortbestaan van gevaar is immers onrechtmatig. Dan zit je ook meer in de hoek van 'kelderluik'. Daar lijkt me in dit geval dus sowieso geen sprake van.quote:Op maandag 15 februari 2010 21:18 schreef Dr_Strangelove het volgende:
Of zijn er aanwijzingen in het vonnis waardoor er niks van bovenstaande klopt?
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |