Enige getuige die er is is de meneer die achter me reed en ruitschade heeft. Ik betwijfel of degene die ik inhaalde iets gezien heeft. Maar goed, die meneer die achter me reed kan niet met zekerheid zeggen of het ijs was, want iets heeft zijn ruit doen breken, maar wat dat iets is weet hij niet. Enige wat ik dus wel zag is dat er strepen op zijn raam (deel dat nog heel was) en motorkap zaten van opgedroogd water, wat wit was. Vermoedelijk ijs.quote:Op dinsdag 19 januari 2010 12:29 schreef Alicey het volgende:
Aansprakelijk stellen van rijkswaterstaat lijkt me de enige serieuze optie die je verder nog hebt. Verder is er niemand die enige vorm van aansprakelijkheid heeft. Wanneer er verder niemand is, is het uitgangspunt dat je zelf je schade draagt.
Je zou misschien wel d.m.v. een advertentie kunnen proberen in contact te komen met getuigen die gezien hebben dat je tegen het blok aan knalde..
Staat in de OP. Beperkt WA Cascoquote:Op dinsdag 19 januari 2010 12:35 schreef Marijkezwolle het volgende:
He Frutsel mopHoe ben je verzekerd? Ik gok WA?
Jepquote:En heb je rechtsbijstand voor de auto?
Klopt, die optie is er ook. Vrachtwagens reden er ook, voor mij reed niemand op die baan, dus het moet net zijn gebeurd.quote:(zo niet, even regelen bij een volgende wagen, kost geen drol en heb je een hoop plezier van) Je kunt inderdaad proberen de wegbeheerder aansprakelijk te stellen, zij zijn verantwoordelijk voor het begaanbaar houden van de weg. Echter, als die ijsklomp oid er nog maar net lag (omdat dat bijvoorbeeld van een vrachtwagen voor je gevallen is, ik roep maar iets) dan valt hun ook niets te verwijten
Ik hoop dat je rechtsbijstand hebt, dan kun je hun aan het werk zetten en zoeken zij dit voor je uit
Kortom: zet je rechtsbijstand aan het werkquote:Op dinsdag 19 januari 2010 12:45 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Staat in de OP. Beperkt WA Casco
[..]
Jep
[..]
Klopt, die optie is er ook. Vrachtwagens reden er ook, voor mij reed niemand op die baan, dus het moet net zijn gebeurd.
Teruglopen op de snelweg?quote:Op dinsdag 19 januari 2010 12:45 schreef mime_negert het volgende:
TVP.
Maar ben je niet terug gelopen om te kijken wat het daadwerkelijk was?
Moet 'ie natuurlijk wel de optie 'verkeer' hebbenquote:Op dinsdag 19 januari 2010 12:46 schreef Marijkezwolle het volgende:
[..]
Kortom: zet je rechtsbijstand aan het werk![]()
Kijk even boven jequote:Op dinsdag 19 januari 2010 12:48 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Moet 'ie natuurlijk wel de optie 'verkeer' hebben(wat zo'n beetje altijd voordeliger is dan verhaalsbijstand en voor ál je motorvoertuigen helpt)
Ik was teruggelopen via de vluchtstrook (of aan de ander kant van de vangrail, afhankelijk van de situatie) om te kijken of ik nog iets kon vinden.quote:
Dat is gewoon het slimste wat je had kunnen doen. Niemand zal je aanraden een normale auto van die leeftijd allrisk te verzekeren.quote:Op dinsdag 19 januari 2010 10:08 schreef Frutsel het volgende:
Verzekeringstechnisch schijnt dit dus een lastige zaak te worden. Mijn auto was van 96 en omdat ik al zeker tien tot vijftien jaren schadevrij rijdt en mijn auto wat ouder is heb ik hem nooit Allrisk laten verzekeren maar beperkt WA Casco. Dat is een bewuste keuze en liever voer ik geen discussie of dat dom is of niet, maar ik vond de kosten van een AllRisk verzekering voor zon auto te hoog.
Ja die heb ik. Heb ik naar geinformeerdquote:Op dinsdag 19 januari 2010 12:48 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Moet 'ie natuurlijk wel de optie 'verkeer' hebben(wat zo'n beetje altijd voordeliger is dan verhaalsbijstand en voor ál je motorvoertuigen helpt)
Misschien wel, maar op dat moment denk ik daar niet aan. Rijkswaterstaat was er binnen vijf minuten na het belletje en de sleper zelf binnen 15 minuten. In die kou en met dat shockgevoel ga ik niet teruglopenquote:Op dinsdag 19 januari 2010 12:51 schreef mime_negert het volgende:
[..]
Ik was teruggelopen via de vluchtstrook (of aan de ander kant van de vangrail, afhankelijk van de situatie) om te kijken of ik nog iets kon vinden.
Wat is dit nou weer voor kul? TS is er niet voor verzekerd, dus natuurlijk zal de verzekeraar dit niet betalenquote:Op dinsdag 19 januari 2010 14:00 schreef Panzerknacker666 het volgende:
Mooi kloten, enige wat ik kan zeggen is dat een verzekeraar inderdaad altijd zal proberen te zeggen van we betalen niet uit. Succes ermee!
Wat ik wou zeggen is dat een verzekeraar liever niet betaald, en dus eerst zal zeggen zoek het maar uit met RWSquote:Op dinsdag 19 januari 2010 14:02 schreef Marijkezwolle het volgende:
[..]
Wat is dit nou weer voor kul? TS is er niet voor verzekerd, dus natuurlijk zal de verzekeraar dit niet betalenEen rechtsbijstandsverzekeraar heeft er geen baat bij hoor om niets te betalen, bovendien leveren die een dienst.
Ja, maar ze hoeven ook niet te betalenquote:Op dinsdag 19 januari 2010 14:09 schreef Panzerknacker666 het volgende:
[..]
Wat ik wou zeggen is dat een verzekeraar liever niet betaald, en dus eerst zal zeggen zoek het maar uit met RWS
Je gebruikt meerdere juridische termen verkeerd door elkaar. De vraag of iets een inspannings- dan wel een resultaatverbintenis is, is van belang voor de vraag of iets wanprestatie is. Dit hoort dus bij overeenkomsten. Er is hier geen sprake van overeenkomstenrecht, maar aansparkelijkheidsrecht. De begrippen horen hier dus niet.quote:Op dinsdag 19 januari 2010 12:21 schreef bug_me_not2 het volgende:
[..]
Even gezocht en ik kan geen officiele bevestiging vinden, maar het lijkt erop dat Rijkswaterstaat toch echt een inspanningsverplichting heeft voor het onderhoud aan de snelwegen. Lijkt me ook logisch want het is natuurlijk onmogelijk om elk stukje weg ten alle tijden in optimale conditie te houden. Zie bijv. het kopje Juridische Aspecten in http://www.vng.nl/Praktij(...)%20Moerdijk_2009.pdf
Het begrip kenbaar zijn wordt geobjectiveerd. Dat wil zeggen dat er sprake is van kenbaarheid als de wegbeheerder er op de hoogte van had moeten zijn, en dat kan al redelijk snel het geval zijn. Helemaal omdat je rekening moet houden met alle omstandigheden van het geval, en dat dit niet een onlogische gebeurtenis is in het licht van het weer van de afgelopen weken. Ook niet aangezien het om een druk gebied gaat (snelweg is druk). Dit blijkt ook o.a. uit jurisprudentie.quote:Oftwel, de wegbeheerder moet weten dat er iets aan de hand is, en moet vervolgens ook nog een redelijke tijd krijgen om er iets aan te doen. Dat ijsvorming e.d. een aannemelijk gevolg is lijkt me duidelijk (alhoewel een *ENORM* ijsblok misschien wel weer exceptioneel is. Geen idee hoe vaak het voorkomt dat grote stukken ijs van matrixborden afvallen), maar dan blijft de vraag wat een redelijke tijd is om daar iets aan te doen. Ik zou het niet weten in dit geval. Alleen een rechter kan hier een zinnige uitspraak over doen.
Gigantische blokken ijs zijn niet goed te vergelijken met het geval dat er gesneeuwd heeft, en je dus direct je rijgedrag moet aanpassen. Jouw redenering doortrekkend kun je altijd wel stellen dat je je rijgedrag moet aanpassen, stel je voor dat er een vliegtuig voor je belandt.quote:Oftewel, in slechte omstandigheden moet je je rijgedrag aanpassen aan de omstandigheden. Je kan er niet zomaar vanuit gaan dat de weg dan in topconditie is (eigen verantwoordelijkheid enzo). Als TS blijkbaar niet vond dat hij reed in slechte omstandigheden dan zou je je kunnen afvragen waarom Rijkswaterstaat dan wel zo alert had moeten zijn...
De weg was schoon... langs de wegen (op het gras, de bossen etc) lag nog wel een beetje sneeuw. Het ijs op de vluchtstrook viel me pas op toen ik stilstond, vermoedelijk ook daar van vrachtwagens gevallen of door RWS van de weg gehaald. Het is dus geen ijsweg ofzoquote:Op dinsdag 19 januari 2010 14:11 schreef deenigeechteTS het volgende:
Als er ijs ligt op een gedeelte van de weg, zelfs op de vluchtstrook, waarom rij je dan nog steeds 130???
Klopt, maar dan moet je dat wel hebben.quote:Op dinsdag 19 januari 2010 14:18 schreef Marijkezwolle het volgende:
[..]
Ja, maar ze hoeven ook niet te betalenEn een rechtsbijstandsverzekeraar zegt dan stuur alles maar in meneer Frustel, wij regelen dat voor u
Hoe ik dat weet? Ik heb jaren bij verzekeraars gewerkt, waaronder als schadebehandelaar
Lees dan ff het topic doorquote:Op dinsdag 19 januari 2010 15:00 schreef Panzerknacker666 het volgende:
[..]
Klopt, maar dan moet je dat wel hebben.
Ik heb em zelfs letterlijk gevraagd of ie dat heeft
en ben je onverzekerd...quote:Op vrijdag 12 februari 2010 09:57 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
Ik zou trouwens van die 130 wel 120 maken.
Straks krijg je nog een bekeuring
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |