Als arbitrair hier als synoniem voor 'omstreden' staat , is dan niet iedere keuze op zich arbitrair ?quote:Op zaterdag 23 januari 2010 16:40 schreef Iblis het volgende:
[..]
Het is m.i. ook een handelbaarder concept van vrijheid van meningsuiting in de zin dat de Nederlandse situatie zich toch een beetje door historische gevoeligheden en daardoor arbitraire keuzes laat leiden wat wel en niet mag.
daar is geen wet over of richtlijn in de jurisprudentie, dacht ik .... twee jaar terug ofzo verbood een burgemeester een demonstratie bij en op een begraafplaats gericht tegen nazi's die daar een demootje wilden houden bij het graf van de zwarte weduwe..quote:Waar ik echter wel wat moeite mee heb is dat bijvoorbeeld ook het protesteren tijdens een begrafenis van iemand (in gehoorsafstand) binnen de vrijheid van meningsuiting valt.
Nou wat een vooruitgang. Zover ik weet is de VS nooit bezet geweest door de nazi'squote:Op zaterdag 23 januari 2010 16:34 schreef maartena het volgende:
Even ter vergelijking, en tevens om aan te geven hoe hoog in het vaandel de vrijheid van meningsuiting staat in de Verenigde Staten:
http://www.msnbc.msn.com/id/16995297/
[ afbeelding ]
Dit mag dus gewoon hier.
quote:Op zaterdag 23 januari 2010 21:53 schreef Reuzelbek het volgende:
[..]
Nou wat een vooruitgang. Zover ik weet is de VS nooit bezet geweest door de nazi's
Tja. Je zou je alleen afvragen in hoeverren neonazi's van nu iets te maken hebben de nazi's van 70 jaar geleden. Behalve de ideologie.quote:Op zondag 24 januari 2010 13:29 schreef okiokinl het volgende:
[..]
precies. vrijhied va meningsuiting is iets heiligs, maar het is niet vreemd om een organisatie te verbieden die 5 jaar lang ons land heeft bezet, de hele wereld in een oorlog heeft gestort en miljoenen mensen de dood in heeft gejaagd. die hebben hun recht op vrijheid verspeeld, lijkt mij zo.
eensquote:Op zaterdag 23 januari 2010 19:16 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
van een begraafplaats blijf je af met je politieke hang-ups... geen vlaggen, geen flyers, geen demo's.. dat mag van mij verboden worden
Het geloof in het recht van vrije meningsuiting lijkt voor sommigen een heilig iets.... en daarmee maakt men de fouten van een religieus dogma ...quote:Op zondag 24 januari 2010 13:29 schreef okiokinl het volgende:
[..]
precies. vrijhied va meningsuiting is iets heiligs,
Berucht en bekend wel..... maar invloedrijk valt wel mee....quote:Op zondag 24 januari 2010 13:43 schreef dtech het volgende:
meest beruchte, invloedrijke en bekendste boeken van de 20ste eeuw
er zijn wel degelijk banden. misschien niet de gemiddelde domme skinhead maar bewegingen als blod& honor hebben aanhang overal in de blanke wereld en worden gefinancierd door de oude garde.quote:Op zondag 24 januari 2010 13:38 schreef dtech het volgende:
[..]
Tja. Je zou je alleen afvragen in hoeverren neonazi's van nu iets te maken hebben de nazi's van 70 jaar geleden. Behalve de ideologie.
Maar alsnog: waarom niet alle Spaanse en Franse symbolen verbieden?
[..]
eens
je mist niet veel hoor, mijn vader had er eentje in het nederlands, het is oersaai. maar je kan gewoon naar de biep in een grote stad , daar hebben ze hem wel.quote:Op zondag 24 januari 2010 13:43 schreef dtech het volgende:
Overigens een leuke anekdote over Mein Kamph: ik was een paar jaar terug in Italië en was daar op een soort rommelmarkt-achtig-iets. Daar zijn afdrukken gewoon per 10 te krijgen voor nog geen euro per stuk (¤0,75 geloof ik). Ze hadden ze daar in het italiaans en duits. Helaas niet in het engels of Nederlands, anders had ik er wel een gekocht.
Niet omdat ik een rechts-extremist ben, wel omdat ik voor mijzelf een mening wil vormen over een van de meest beruchte, invloedrijke en bekendste boeken van de 20ste eeuw, zeker aangezien ik denk dat weinig mensen hem echt gelezen hebben.
Volgens mij zit er geen racistische lading aan Spaanse en Franse symbolen. Daarnaast zijn er nog veel Holocaustoverlevenden uit WO2 waar best rekening mee gehouden mag worden. Dat vind ik tenminste belangrijker dan een stel idioten die zo nodig de behoefte hebben om met nazi symbolen te paraderenquote:Op zondag 24 januari 2010 13:38 schreef dtech het volgende:
.
Maar alsnog: waarom niet alle Spaanse en Franse symbolen verbieden?
Ja hier ligt het niet zo gevoelig er zijn slechts 150 duizend joden weggevoerd.quote:Op zondag 24 januari 2010 23:55 schreef Jac0bus het volgende:
Achterlijk dat het verboden zou moeten zijn. In Duitsland is dat inderdaad wel. Dat zie je bijvoorbeeld in films of spelletjes, waar ze dan speciale versies maken zonder hakenkruizen. Maar daar ligt de kwestie natuurlijk nog veel gevoeliger. Moeten we het hier in Nederland verboden? Nee, zeker niet. Eigenlijk valt het niet eens te verbieden.
Ik wist wel dat er zo een argument ging komenquote:Op maandag 25 januari 2010 00:00 schreef Reuzelbek het volgende:
[..]
Ja hier ligt het niet zo gevoelig er zijn slechts 150 duizend joden weggevoerd.
Nee je moet mensen het juist wel laten zien. Dan weet je wat goed en slecht is en dan kan je een lijn trekken. Als je dit soort dingen verbiedt dan weet je alleen wat goed is. En dan kan het veel sneller fout gaan.quote:Op maandag 25 januari 2010 00:16 schreef okiokinl het volgende:
dat kun je ook als argument gebruiken om het juist WEL te verbieden.
als niet wil vergeten als samenleving, moet het duidelijk zijn dat dat niet kan, dat er een grens is aan wat je moet tolereren. de nazis zijn juist een schoolvoorbeeld van hoe tolerantie voor zoiets kan leiden tot miljoenen doden.
het is een haat organisatie waarvan je weet dat als ze de kans weer krijgen, ze weer een paar miljoen mensen de dood in jagen. waarom zou je zulke mensen moeten tolereren?
verbieden maakt het niet perse onzichtbaar. een verbod moet ook uiteglegd worden, en niemand moet ooit de 2de wereld oorlog vergeten. genoeg kansen om alles te laten zien, zodat het duidelijk is waarom zoiets verboden is.quote:Op maandag 25 januari 2010 10:45 schreef Jac0bus het volgende:
[..]
Nee je moet mensen het juist wel laten zien. Dan weet je wat goed en slecht is en dan kan je een lijn trekken. Als je dit soort dingen verbiedt dan weet je alleen wat goed is. En dan kan het veel sneller fout gaan.
Je spreekt jezelf een beetje tegen: een verbod als teken van wat niet moet, maar tegelijk zeg je wel dat een verbod uitgelegd moet worden. Hoe kan dat? Je kant iets wat verboden is namelijk niet laten zien.quote:Op maandag 25 januari 2010 13:23 schreef okiokinl het volgende:
[..]
verbieden maakt het niet perse onzichtbaar. een verbod moet ook uiteglegd worden, en niemand moet ooit de 2de wereld oorlog vergeten. genoeg kansen om alles te laten zien, zodat het duidelijk is waarom zoiets verboden is.
Zal wel komen omdat het daar toch minder heeft geleefd vermoed ik. Want een KKK outfit wordt waarschijnlijk niet geaccepteerdquote:Op zaterdag 23 januari 2010 16:34 schreef maartena het volgende:
Even ter vergelijking, en tevens om aan te geven hoe hoog in het vaandel de vrijheid van meningsuiting staat in de Verenigde Staten:
http://www.msnbc.msn.com/id/16995297/
[ afbeelding ]
Dit mag dus gewoon hier.
10 eeuwen is nog vroeg genoeg!quote:Op dinsdag 19 januari 2010 00:41 schreef Q.E.D. het volgende:
65 jaar geleden is toch niet lang geleden?![]()
Ik hoop dat de Swastika vlag nog een eeuwtje of twee verboden blijft.
Nou, er is niets wat het verbiedt.quote:Op donderdag 28 januari 2010 23:16 schreef Stuart het volgende:
[..]
Zal wel komen omdat het daar toch minder heeft geleefd vermoed ik. Want een KKK outfit wordt waarschijnlijk niet geaccepteerd
Je mag in de VS gewoon in je KKK outfit rondlopenquote:Op donderdag 28 januari 2010 23:17 schreef Iblis het volgende:
[..]
Nou, er is niets wat het verbiedt.
Nou ja, misschien niet omdat je gezicht bedekt is, maar los daarvan kan het wel. Of mensen het tolereren is een tweede.quote:Op donderdag 28 januari 2010 23:19 schreef Stuart het volgende:
[..]
Je mag in de VS gewoon in je KKK outfit rondlopen
In de VS ja, niet in Nederland.quote:Op vrijdag 29 januari 2010 04:34 schreef Perico het volgende:
Ik heb een keurige DVD documentaire van de New York Times over Hitler. Op de zijkant en op de hoes hebben ze een swastika en Reichsadler gezet, als embleem.
Dat moet gewoon kunnen, geen probleem.
Het hakenkruis zoals in nazi-Duitsland gebruikt werd, is wel degelijk verboden in Nederland omdat het in strijd is met een aantal grondwetten die wij hebben.quote:Op dinsdag 19 januari 2010 11:43 schreef dtech het volgende:
[..]
Hier doelde ik inderdaad op. Erg jammer dat er toch weer inhoudsloze "het is nazi dus het is slecht" en "je bent een debiel blabla" reacties op komen, maar gelukkig ook sirieuze reacties met argumenten.
Wat ik tot nu toe uit de posts heb opgemaakt is vooral dit: Het hakenkruis wordt geassocieerd met extreem-rechtse denkbeelden die primair aanzetten tot discriminatie en rassenhaat. Indien het in een context wordt gebruikt waarin het op een dergelijke manier uitgelegd kan worden (bijvoorbeeld graffiti) is dit strafbaar.
Ik vind het zelf goed dat het verboden is. De vrijheid van meningsuiting vind ik ondergeschikt aan het gelijkwaardigheidsprincipe. Aanzetten tot haat en discriminatie vind ik geen vooruitgang.quote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |