Hallo, allereerst even een vraag: hoe zit het met nazi-vlaggen en/of de swastika: zijn deze verboden in Nederland en zo ja, in welke mate? (bijv: in schoolboeken, encyclopedie-artikelen en films overduidelijk niet, en terecht). Google levert weinig aanwijzingen, mensen zeggen tegenstrijdige dingen. In Duitsland is het wel verboden (per grondwet zelfs)
Maar dan waarom dit in politiek staat: zou een verbod terecht zijn? Zou het teken verboden moeten worden?
En oo ja, je kunt dit stukje overslaan hieronder en gewoon de vraag beantwoorden, dan krijg ik geen TL;DR antwoorden

Mijn openingsbetoog:
Ik zou het heel raar vinden als het veboden was en ben ook absoluut tegen een verbod (dan wel een bestaand danwel om er een in te stellen), waarom? Een aantal redenen, ik som ze hier even op, en ga er daarna dieper op in:
1. Vrijheid van meningsuiting (tegenwoordig zeer overbeladen, maar wel valide)
2. "Belangrijker" vinden van bepaalde groeperingen, gebeurtenissen. (zie uitgebreidere betoog)
3. De tijd. Inmiddels is de tweede wereldoorlog toch weer bijna 65 jaar geleden
Goed. Punt 1. Zoals ik al zei is vrijheid van meningsuiting en recht tot expressie tegenwoordig zwaar overgebruikt en daardoor gedevalueerd. Toch vind ik het een valide punt Mensen moeten het recht hebben hun menig te uiten en te laten zien dat ze bij een groep horen, op dezelfde manier als dat iemand een hoofddoekje moet kunnen dragen. Daarbij moeten natuurlijk wel gezegd worden dat het nazisme erg extreem is. Ook moet een dergelijk symbool of levensopvatting niet het normaal functioneren van iemand of anderen binnen de samenleving of beroep beperken. Aangezien het nazisme erg (negatieve) associaties oproept en ook goed contact tussen bijvoorbeeld een (blanke) dokter en een joodse/negroïde/homofiele patient zou belemmeren lijkt het me zeker geen goed idee dat iedereen een nazi-kruis gaat dragen. Daarmee doel ik op dat een publieke of verlenende functie onafhankelijk van overtuigingen moet kunnen: een wergever mag bijvoorbeeld eisen dat een dergelijk teken niet op de kleding gedragen wordt. Dit vind ik dan ook wel weer gelden voor een hoofddoekje.
Daarnaast vind ik het verbieden of een verbod op het nazi-symbool erg discriminerend (oke, misschien is dit niet het juiste woord). Waarom is WO2 belangrijker dan de miljoenen mensen die tijdens Stalin, Mao of Pol Pot zijn vermoord (verbied hamer & sikkel!). Tuurlijk: in de schoolboekjes staat dat communisme slecht "misbruikt werd door Stalin e.d. en vooral verkeerd is uitgelegd, eigenlijk is het vooral een hippie-cultuur waarin iedereen vrij blij en gelijk moet zijn!", maar dit is dan vooral het oogpunt dat gepresenteerd wordt door (meestal licht linkse) schoolboekschrijvers. Ook het communisme bevat zeker elementen die tot verbod zouden kunnen leiden: Aanzetten tot geweld (revolutie), Onmogelijkheid tot vrije meningsuiting en onderscheiding van het individu.
Voordat hier nu een flamewar over ontstaat: ik probeer hier niet mee duidelijk te maken dat het sovjet-teken verboden zou moeten worden, maar dat het lastig te rechtvaardigen is waarom dit wel en dat niet verboden wordt. Waar ligt de grens? Wanneer start straffen en beschermen tegen discriminatie en waar begint censuur? Zie bijvoorbeeld ook verschillende internetblokkades tegen "pedofilie": die blijken ook verschillende sites te blokkeren die daar weinig mee te maken hebben, bovendien is er nauwelijks controle op en kan de politie eenvoudig een willekeurige site zonder reden blokkeren....
Als laatste wil ik afsluiten met een kort argument. Inmiddels is WO2 toch al 65 jaar geleden. Tuurlijk: er zijn nog steeds mensen die er trauma's aan hebben en het met zich meedragen, maar dat aantal is slinkende (Enkel mensen van 70 jaar en ouder zou ik überhaubt nog overwegen). Bovendien: waarom zijn die mensen belangrijker dan militairen met trauma's aan Congo of Joegoeslavië? Of Irak? Verbied de Koran omdat het doet denken aan Sadam Hussan (dat was natuurlijk even een non-argument). En vluchtelingen uit Indonesië of een van de vele Afrikaanse landen?
Nognaals: ik wil hier niet in discussie gaan over de validiteit van e.e.a., maar weer hetzelfde punt maken: waar ligt de grens? Wie bepaald het? Wanneer eindigt bescherming en het opleggen van (de/een) algemene opinie en start wat de oppositie betiteld als "betutteling"? Aan de andere kant is er ook weer de vraag: Als er geen goede lijn te trekken valt, moet die lijn dan helemaal niet getrokken worden?
Kortom: genoeg stof voor een boeiende discussie, maar eerst wil ik weten of die verdomde vlag nou vermoden is of niet