quote:Op dinsdag 2 februari 2010 23:03 schreef GimmeGore het volgende:
Hahahahaha wat vreselijk slecht.
doet u mij maar een kaasfile
edit:
Hele domme fout net bij de ondertiteling van Jamie Oliver op RTL 4
Kun je dit rouw eten?
Filet is zonder graat of been. Nou, de kaas die ze daar hebben zal dat dan ook wel zijn, klopt dus als een bus, dat kaasfilet!quote:Op woensdag 3 februari 2010 08:47 schreef Turbomuis het volgende:
[..]
Daarnaast, ook al was het goed geschreven, wat moet ik me eigenlijk voorstellen bij een kaasfilet?
Filet is toch een ontbot/ontgraat stuk voedsel? Heeft kaas botten tegenwoordig?
quote:'Hun' als onderwerp niet meer uit te roeien
NIJMEGEN/UTRECHT - Het gebruik van 'hun' als onderwerp van een zin is niet meer uit te roeien. Hoewel het gebruik van het voornaamwoord als onderwerp volgens de regels van de Algemene Nederlandse Spraakkunst echt fout is, is het steeds vaker te horen.
Eigenlijk zouden de gebruikers 'zij' of 'ze' moeten zeggen. Vier Nijmeegse taalwetenschappers begrijpen echter wel dat 'hun' zo makkelijk in de mond ligt.
Volgens hen is het gebruik slim en efficiënt, omdat toehoorders meteen begrijpen dat het over mensen gaat, als 'hun' wordt gebruikt. 'Ze' of 'zij' kan ook naar voorwerpen verwijzen.
Lakens
De taalwetenschappers geven een voorbeeld: ''Ze liggen op bed'': dat kan zowel over de lakens als over mensen gaan. Bij ''hun liggen op bed'' begrijpt iedereen meteen dat het over mensen gaat, volgens de vier.
Overigens is het gebruik van 'hun' niet zo nieuw als wel wordt gedacht, aldus de wetenschappers. In het begin van de vorige eeuw kwam 'hun' als onderwerp al voor in geschriften.
Lagere publiek
Toen zou dat vooral door het lagere publiek, zoals dienstbodes in de steden, zijn gebruikt. Veel kwam de volkse vorm 'hullie' voor, die trouwens in sommige dialecten weer is verbasterd tot 'hunnie'.
De taalwetenschappers houden zaterdag in Utrecht een betoog over 'hun' en 'zij' tijdens de landelijke Taalkunde-in-Nederland-dag.
Waar liggen ze?quote:Op woensdag 3 februari 2010 13:46 schreef Cortax het volgende:
Ik vind hun voorbeeld ook nergens op slaan. Er bestaat toch ook iets als context?
Waar zijn Piet en Thea?
Ze liggen op bed.
Waarom in goddsnaam hun zeggen
Hun (8-)) gaan nu wel volledig voorbij aan het concept 'context'. "Ze liggen op bed.' is niet een zin die je los de ruimte in slingert. Daar gaat altijd iets aan vooraf, zodat 'ze' betekenis krijgt door dat voorafgaande.quote:
Ik vind 'Hullie liggen op bed." beter klinkenquote:Op woensdag 3 februari 2010 13:58 schreef G-NiLES het volgende:
[..]
Waar liggen ze?
Hunnie liggen op bed.
Echt? Nog nooit van gehoordquote:
Het is tegenwoordig alleen nog maar 'Drenthe', maar vroeger mocht het ook zonder de h. Het is logisch dat ze niet alle bordjes gaan vervangen.quote:Officieel is nu inderdaad ‘Drenthe’ de enige correcte schrijfwijze; als u niet bij de overheid of in het onderwijs werkzaam bent, bent u echter niet verplicht om de officiële spelling te volgen. Als u een grote voorkeur hebt voor ‘Drente’, kunt u dit dus gewoon blijven schrijven.”
http://www.vandale.nl/van(...)ek/?zoekwoord=drentequote:Op woensdag 3 februari 2010 17:44 schreef Bart het volgende:
[..]
http://woordenlijst.org/zoek/?q=drente
Ik meen van niet.
Maar wat is 'tegenwoordig'? Dit bordje is niet eens zo heel oudquote:Op woensdag 3 februari 2010 17:44 schreef Dastan het volgende:
Taaladvies:
[..]
Het is tegenwoordig alleen nog maar 'Drenthe', maar vroeger mocht het ook zonder de h. Het is logisch dat ze niet alle bordjes gaan vervangen.
Een brief met die tekst (geplastificeerd nota bene, ziet dan niemand die fouten???) hing er gelukkig maar een keer of zes, zevenquote:In januari en februarie vrijdag's geen koopavond
Alleen gaat Van Dale niet over de spelling, daar is het Groene Boekje voor. Je zit dus op de verkeerde site te kijken.quote:Op woensdag 3 februari 2010 17:46 schreef Dastan het volgende:
[..]
http://www.vandale.nl/van(...)ek/?zoekwoord=drente
Het wordt wel herkend zijnde bestaand woord.
Dit klopt gewoon hoor! Is gewoon sms-taalquote:Op woensdag 3 februari 2010 20:48 schreef Esrya het volgende:
Normaal post ik hier nooit maar kon het even niet laten![]()
Trouwens, is een vraag op een site openbaar? Ik neem aan van wel want in dit geval stond het op de voorpagina :'D onder het kopje 'recente vragen'.
[ afbeelding ]
Ehm, ja, dat weet ik. Ik ga het alleen als voorbeeld dat het überhaupt hééft gemogen. In mijn bericht daarboven staat dat Drente uit het Groene Boekje is gehaald na de vernieuwing in 1995 of na de vernieuwing in 2005. Die woordenlijst kun je niet meer terughalen, dus deed ik het op deze manier.quote:Op woensdag 3 februari 2010 21:28 schreef Bart het volgende:
[..]
Alleen gaat Van Dale niet over de spelling, daar is het Groene Boekje voor. Je zit dus op de verkeerde site te kijken.
Ok, niet openbaar, maar ik heb al 4 keer een mail ontvangen met de volgende beginzin:quote:Op donderdag 4 februari 2010 15:52 schreef Dastan het volgende:
Misschien kun je je sollicatiebrief dan beginnen met: ik las uw vacature en dacht meteen: dat is iets voor mijn!
De kop van de tekst is een beetje vaag...quote:Nieuw soort cruiseschip vliegt nu.nl
Uitgegeven: 5 februari 2010 14:36
Laatst gewijzigd: 5 februari 2010 15:08
AMSTERDAM – Het Londense bedrijf Seymour Powell toont zich solidair met de rijke, maar gestresste medemens. Het ontwerpbureau ontwikkelde speciaal voor hen een nieuwe manier van reizen: luxueus cruisen door de lucht.
Het moet de tegenhanger worden van de vaak overvolle vliegtuigen, die de overprikkelde mens in de regel weinig goed doen.
Het luchtschip biedt dan ook ruimte en rust, hoewel van dat laatste wellicht iets te veel: een normaal vliegtuig doet er van Londen naar New York namelijk zeven uur over, de zogenaamde Aircruise maar liefst anderhalve dag. De bedenkers van het concept hopen echter dat ‘traag het nieuwe snel wordt’, aldus Knack vrijdag. (...)
Heb je zo lang nodig om een keuze te maken daar?quote:Koop van maandag 8 tot en met zaterdag 20 februari een keuken bij Ikea, en...
quote:Op zaterdag 6 februari 2010 18:04 schreef Pandora73 het volgende:
Hoor net op de radio een reclame van Ikea:
[..]
Heb je zo lang nodig om een keuze te maken daar?
quote:Op donderdag 28 januari 2010 17:38 schreef Aotearoa het volgende:
Kwam dit tegen bij het metrostation:
[ afbeelding ]
Aiaiai... En dan nog drie keer fout ook.![]()
(Sowieso... afhalen bij Service Pun?)
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |