Topicstarter begint.
![]()
In 2007 brak Mando Diao met haar platenmaatschappij EMI, omdat zij de band enkel plugden in Duitsland en Japan, waardoor een echte doorbraak uitbleef. Nadat de band via Univiersal in een klap bekend werden met het album Give me fire (en Dance with somebody) besloot EMI er toch ook nog even een slaatje uit te slaan. De platenmaatschappij bracht al het restmateriaal, dat ze nog hadden liggen uit op een dubbel cd/dvd. Op de twee cd's staan alle b-kanten die de band heeft uitgebracht in hun EMI-tijd, waaronder een paar echte klassiekers als Sweet Jesus en Chi ga. Verder een aantal remixen en een paar live-tracks. Op de bijgevoegde dvd is een semiakoestisch optreden te zien dat de band, waarschijnlijk met het doel dit ooit als officiële dvd uit te brengen, speelde in een Zweedse tv-studio.
Ik moet zeggen dat van al het materiaal dat op de cd's staat ik 3/4 al had in originele vorm en de rest ook wel gehoord had, maar toch is het wel lekker alles bij elkaar te hebben staan. Wat dan wel een groot manco is, is dat je de a-kanten mist. Het mist de cohesie, zoals dat ook fout zit op de Beatles Past masters, het is een vergaarbak geworden. Wat ik ook stom vind, is dat ze niet gekozen hebben voor een chronologisch overzicht, maar dat alles her en der door elkaar is gezet, waardoor de eenheid nog meer versnipperd wordt. Wat dan wel weer tof is, is dat de band nog een extra nummer aan de verzamelaar heeft toegevoegd waardoor hij toch nog iets unieker wordt, of is dat gewoon een vieze marketing truc.
Al met al een erg leuke verzamelaar, die ik voor een erg leuk prijsje (iets van 20 euro) op de kop heb weten te tikken...in Zweden. En dan kom je meteen op het probleem met deze plaat: hij is niet overal officieel uitgegeven, wat hem import maakt in Nederland en dus duurder. Maar als je houdt van het oudere werk van Mando Diao dan is dit plaatje er wel een die thuis hoort in je platenkast.