Mooi! Jammer dat ze geen Google streetview in Haiti hebben atm.quote:Op dinsdag 19 januari 2010 01:20 schreef maartena het volgende:
http://www.nytimes.com/in(...)4-haiti-imagery.html
Er staat dat men ze 'stuurt' maar niet of dat ook gaat lukken. Het lijkt mij dat al die transporten hun laadruimte wel voor iets beters kunnen gebruiken.quote:Op dinsdag 19 januari 2010 08:35 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ook dit is Amerikaanse hulp:
http://www.telegraaf.nl/b(...)els_naar_Hati__.html
Daar hebben mensen op dit moment echt behoefte aan, ja. Geen domme dingen als eten en drinken en een dak boven hun hoofd. Nee, we moeten vooral Bijbels sturen![]()
Het gaat om de wereldvreemdheid van zo'n organisatie. Die zien toch ook de beelden? Die snappen toch ook wel dat mensen op eten zitten te wachten en niet op God's woord? Welke klapmongool bedenkt dan zoiets? Dan ben je toch een redelijk eind van de rechte weg af zonder navigatiesysteem, of niet?quote:Op dinsdag 19 januari 2010 08:37 schreef Disana het volgende:
[..]
Er staat dat men ze 'stuurt' maar niet of dat ook gaat lukken. Het lijkt mij dat al die transporten hun laadruimte wel voor iets beters kunnen gebruiken.
Ik heb mijn bericht gewijzigd.quote:Op dinsdag 19 januari 2010 08:40 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Het gaat om de wereldvreemdheid van zo'n organisatie. Die zien toch ook de beelden? Die snappen toch ook wel dat mensen op eten zitten te wachten en niet op God's woord? Welke klapmongool bedenkt dan zoiets? Dan ben je toch een redelijk eind van de rechte weg af zonder navigatiesysteem, of niet?
Maartena kan ons vast vertellen waarom ze luisterbijbels sturen. Het argument dat velen in Haiti niet kunnen lezen snap ik, maar buiten dat moet er nog vast een goed argument te geven zijn.quote:Op dinsdag 19 januari 2010 08:35 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ook dit is Amerikaanse hulp:
http://www.telegraaf.nl/b(...)els_naar_Hati__.html
Daar hebben mensen op dit moment echt behoefte aan, ja. Geen domme dingen als eten en drinken en een dak boven hun hoofd. Nee, we moeten vooral Bijbels sturen![]()
In de eerste beelden zag je heel veel mensen god aanroepen.quote:Op dinsdag 19 januari 2010 09:29 schreef paddy het volgende:
Ik weet niet in hoeverre ze streng gelovig zijn, maar de bevolking is Katholiek 80%, en 16% Protestant. Voor die mensen is misschien een bijbel wel belangrijk, alhoewel ik het tijdstip wel wat vreemd vind.
Man, wat lul je weer uit je nek. Het vliegveld van Haiti kan de drukte gewoonweg niet aan, en dat is de reden dat de militairen van de VS de controle hebben overgenomen. Die zijn iets beter ingespeeld op het efficient laten lopen van een luchthaven dan de drie man en een paardekop die dat normaliter doen, en een dergelijke hoeveelheid vliegverkeer simpelweg niet gewend zijn. De ehele commando-overname is overigens volledig in overleg gegaan, en met toestemming van de Haitiaanse regering.quote:Op dinsdag 19 januari 2010 09:30 schreef NorthernStar het volgende:
In Afghanistan kwamen ze veiligheid brengen, in Irak democratie en nu brengen ze Haiti "humanitaire hulp".
Hulp noemen ze dat, lieber Gott. Vliegtuigen met echte hulpgoederen, doktoren en reddingswerkers konden niet landen want de yanks hebben het vliegveld overgenomen en druk troepen en wapens aan het invliegen waren.
Het enige wat de VS nog kan is bombarderen of binnenvallen. In Port au Prince in er niks meer te bombarderen dus doen ze maar een invasie. En zie ze maar weer eens weg te krijgen. Kwestie van tijd dat de drones boven Haiti vliegen? Ik zeg hele grote kans.
De grootste religie daar is vodouquote:Op dinsdag 19 januari 2010 09:29 schreef paddy het volgende:
Ik weet niet in hoeverre ze streng gelovig zijn, maar de bevolking is Katholiek 80%, en 16% Protestant. Voor die mensen is misschien een bijbel wel belangrijk, alhoewel ik het tijdstip wel wat vreemd vind.
Het werd tijd ook. Na een week.quote:Op dinsdag 19 januari 2010 10:25 schreef fruityloop het volgende:
Het lijkt er op dat Amerikaanse troepen een aantal vlakke stukken land beveiligen, en er vervolgens voorraden op droppen per parachute, om zo de bottleneck op het vliegveld wat te omzeilen. Het lijkt er op dat de eerste poging wel geslaagd is, en dat er niet al te veel waterflessen kapot zijn gegaan, ik hoop dat ze er mee door kunnen gaan.
Het vergt toch wel wat voorbereiding, je kan niet 25 ton voedsel en water zomaar in een mensenmassa neerdonderen, daar moet wat beveiliging en coördinatie voor zijn op de grond. Maar als we zo gaan beginnen, je weet dat de ministers daar zich lieten rondrijden in gepantserde SUV's, blackberries hadden, en eerste klas vlogen waar ze ook naar toe gingen, dit in een land waar ~50% voor de ramp al geen toegang had tot schoon water en gezondheidszorg? Als die wat meer moeite hadden gestoken in zeg het opstellen en handhaven van bouwvoorschriften, dan hadden de wegen nu niet vol gelegen met brokstukken van gammele gebouwen..quote:
't is meer een soort mengvorm van katholicisme met Afrikaanse religies. Wikipedia:quote:Op dinsdag 19 januari 2010 12:12 schreef sylvietjoo het volgende:
Mijn impressie daar was juist dat ze heel gelovig zijn... Overal staan (katholieke) en kleurige leuzen op geschilderd, op gevels, tap-taps, auto's etc.
quote:De slaven namen uit Afrika animistische religies mee. In Haïti aangekomen werden zij door priesters en plantagehouders gedwongen bekeerd tot het katholicisme. Uit een mengeling van katholicisme en Afrikaanse religies ontstond de vodou, de Haïtiaanse variant van het in West-Afrika ontstane voodoo. Ook zijn er invloeden gevonden van de Taíno-indianen in het Haïtiaanse vodou. De katholieke kerk probeerde vodou uit te roeien, maar zonder succes. De meerderheid van de bevolking is officieel katholiek, maar vele Haïtianen beoefenen daarnaast ook het vodou. De laatste decennia is het protestantisme in opkomst.
Ze gebruiken katholieke symbolen voor hun eigen religie (vodou)quote:Op dinsdag 19 januari 2010 12:12 schreef sylvietjoo het volgende:
Mijn impressie daar was juist dat ze heel gelovig zijn... Overal staan (katholieke) en kleurige leuzen op geschilderd, op gevels, tap-taps, auto's etc.
Het land kan weer een aantal jaar maximaal profiteren van de miljarden die die kant op komen, om vervolgens weer op de oude voet door te gaan, volgens mij zijn ze daar namelijk te dom om te poepen.quote:Op dinsdag 19 januari 2010 10:06 schreef Burdie het volgende:
Overigens begin ik me serieus af te vragen hoe het land hier ooit overheen gaat komen.
Haïti had al zo verschrikkelijk veel problemen en armoede, er was al nauwelijks uitzicht op verbetering, en deze ramp maakt alles nog erger. Het land is arm, uitgewoond, corrupt en heeft niets te bieden. Aan niemand. De regering denkt alleen aan zichzelf en geld voor de wederopbouw zal dan ook niet op de juiste plekken terecht komen, maar in de zakken belanden van degenen die het land besturen. Om hun eigen ranches mooi op te leuken.
Het land heeft nauwelijks nog grondstoffen, er is nooit een meerjarenplan geweest (men leeft daar bij de dag) en niemand heeft geld of gelegenheid om iets structureels, iets constructiefs op te bouwen. Het grootste deel van de bevolking is analfabeet en bestaat op papier niet, waardoor ze geen rechten hebben en nooit iets kunnen bereiken. Ze kunnen niet eens het land verlaten.
De grond is geërodeerd en daardoor vrijwel onvruchtbaar. Zelfs voor wie het zou willen, valt er niets mee te doen. Er zitten geen grondstoffen in de grond, dus geen enkel land zou Haïti willen overnemen. Het is en blijft ellende.
Dus, hoe moet dit ooit goed komen?.
Alcohol tast het brein aan hequote:Op dinsdag 19 januari 2010 13:24 schreef Shoombak het volgende:
[..]
Het land kan weer een aantal jaar maximaal profiteren van de miljarden die die kant op komen, om vervolgens weer op de oude voet door te gaan, volgens mij zijn ze daar namelijk te dom om te poepen.
quote:Nog elf Nederlanders zoek in Haïti
DEN HAAG - Het aantal Nederlanders dat nog wordt vermist na de aardbeving op Haïti is gedaald tot elf. Dat maakte het ministerie van Buitenlandse Zaken dinsdag bekend.
Maandag was het lot van twintig landgenoten nog onbekend. Volgens het ministerie zijn acht Antillianen en een Arubaan inmiddels terecht.
Vorige week vrijdag meldde het ministerie van Buitenlandse Zaken dat er van de 38 Nederlanders die in Haïti aanwezig waren, er zich twintig gemeld hadden.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |