quote:- En iedere vatandaş die ik vergeten ben,.
Dat klopt als een zwerende vinger.quote:
quote:Op zaterdag 16 januari 2010 22:28 schreef GenusButeo het volgende:
[..]
Dat klopt als een zwerende vinger.
Wat een TT, trouwens.
Jij lapo-hunter. Doe normaal.quote:
Dat weet ik. Echt stom.quote:
Deze is echt leuk.quote:Op zaterdag 16 januari 2010 22:28 schreef Garso het volgende:
[..]
Burhan is de bomb![]()
hemen opusmemiz lazim
Sahika/Dilber halaquote:
O.quote:Op zaterdag 16 januari 2010 22:29 schreef IHVK het volgende:
http://www.depers.nl/binn(...)tuele-contacten.html
@Genus die het niet snapt.
Gewoon tot 3:15 wachten vannachtquote:
Cry me a river.quote:
quote:Op zaterdag 16 januari 2010 22:28 schreef Garso het volgende:
[..]
Burhan is de bomb![]()
hemen opusmemiz lazim
motte we weer haagsch prate johh? tis godve$(% niet tuh gelovuh toggquote:
Handtekening aubquote:Op zaterdag 16 januari 2010 22:41 schreef Bortecinem het volgende:
[..]
Nee, wel op Adanali Dibler hala.
Haha, ik zie het al voor me.quote:Op zaterdag 16 januari 2010 22:41 schreef Bortecinem het volgende:
[..]
Nee, wel op Adanali Dibler hala.
Nee.quote:Op zaterdag 16 januari 2010 22:43 schreef TheMagnificent het volgende:
[..]
Haha, ik zie het al voor me.Zeg jij ook 'hoşcik'?
Nog beter, doe maar in lavas ekmekquote:Op zaterdag 16 januari 2010 22:43 schreef Bortecinem het volgende:
[..]
Ik deel alleen Adana kebab uit.
Ze zegt wel altijd: "nassing? iyising? gine dipçik gibising!"quote:
Verder praten we wel precies zo hoor.quote:Op zaterdag 16 januari 2010 22:45 schreef TheMagnificent het volgende:
[..]
Ondan sonra Adanaliyim diye dolas.
Zegt ze ook viyyy tirledim haaaquote:Op zaterdag 16 januari 2010 22:46 schreef GenusButeo het volgende:
[..]
Ze zegt wel altijd: "nassing? iyising? gine dipçik gibising!"
Leuk onderschrift voor Borte: Adanalıyıg, Tengri'nin adamıyıg.quote:Op zaterdag 16 januari 2010 22:46 schreef GenusButeo het volgende:
[..]
quote:Op zaterdag 16 januari 2010 22:42 schreef Rookert het volgende:
[..]
motte we weer haagsch prate johh? tis godve$(% niet tuh gelovuh togg
quote:
quote:Op zaterdag 16 januari 2010 22:46 schreef GenusButeo het volgende:
[..]
quote:Op zaterdag 16 januari 2010 22:48 schreef TheMagnificent het volgende:
[..]
Leuk onderschrift voor Borte: Adanalıyıg, Tengri'nin adamıyıg.
.quote:Op zaterdag 16 januari 2010 22:48 schreef TheMagnificent het volgende:
[..]
Leuk onderschrift voor Borte: Adanalıyıg, Tengri'nin adamıyıg.
Ergenekon's hand reikt zelfs naar FOK!.quote:Op zaterdag 16 januari 2010 23:49 schreef GenusButeo het volgende:
Ik word slachtoffer van een geheime organisatie.
quote:Op zondag 17 januari 2010 00:00 schreef Min-e het volgende:
Ik weet geen liedje wat ik kan posten ter nagedachtenis van onze vriend Genus.
Zat meer in de richting van een tranentrekker te denken, alhoewel dit ook wel om te janken is.quote:
Hey, joh.quote:Op zondag 17 januari 2010 00:00 schreef Min-e het volgende:
Ik weet geen liedje wat ik kan posten ter nagedachtenis van onze vriend Genus.
Deze is ook gepast, in meerdere opzichten...quote:Op zondag 17 januari 2010 00:05 schreef Min-e het volgende:
[..]
Zat meer in de richting van een tranentrekker te denken, alhoewel dit ook wel om te janken is.
R.I.P GenusButeoquote:
quote:Op zondag 17 januari 2010 00:07 schreef GenusButeo het volgende:
[..]
Hey, joh.Het is trouwens beter als je je erbuiten houdt, je weet nooit waarin je verzeild raakt.
Hahahaha. Geweldig.quote:
Neen. Deze zaken gaan ver voorbij het fascisme! Het gaat hier om hele duistere, diep verborgen samenzweringen die stiekem de draadjes van de hele wereld in handen hebben...quote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.The Existentialistic Woes and Worries of an Exclamation Mark
Once upon a time there was an exclamation mark
Who did not want to be an exclamation mark
But just a vertical line with a dot underneath
quote:Op zondag 17 januari 2010 00:14 schreef GenusButeo het volgende:
[..]SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op zondag 17 januari 2010 00:14 schreef GenusButeo het volgende:
[..]
Neen. Deze zaken gaan ver voorbij het fascisme! Het gaat hier om hele duistere, diep verborgen samenzweringen die stiekem de draadjes van de hele wereld in handen hebben...SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
quote:Op zondag 17 januari 2010 00:18 schreef Min-e het volgende:
[..]SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
The Existentialistic Woes and Worries of an Exclamation Mark
Once upon a time there was an exclamation mark
Who did not want to be an exclamation mark
But just a vertical line with a dot underneath
Waarom krijg je dat idee?quote:Op zondag 17 januari 2010 00:22 schreef Min-e het volgende:
Spreken jullie allemaal trouwens vaak Turks? Soms krijg ik weleens het idee dat ik de enige ben die alleen maar Turks met zijn ouders spreekt. Ik vind omschakelen best lastig, helaas.
quote:
Thuis spreek ik doorgaans Turks, maar met m'n zusje spreek ik ook wel eens Nederlands.quote:Op zondag 17 januari 2010 00:22 schreef Min-e het volgende:
Spreken jullie allemaal trouwens vaak Turks? Soms krijg ik weleens het idee dat ik de enige ben die alleen maar Turks met zijn ouders spreekt. Ik vind omschakelen best lastig, helaas.
Ik praat Nederlands met m'n vader, Turks met m'n moeder. De gulden middenweg.quote:Op zondag 17 januari 2010 00:22 schreef Min-e het volgende:
Omdat ik elke Turkse zin 3 keer moet lezen. Of doen jullie er gewoon stiekem net zo lang over als ik, om het te schrijven?quote:Op zondag 17 januari 2010 00:24 schreef Bilmiyorem het volgende:
[..]
Waarom krijg je dat idee?Spreek Nederlands en Turks met m'n ouders.
ben ya da ma da bilmemquote:Op zondag 17 januari 2010 00:24 schreef Min-e het volgende:
[..]
Merhaba
Aptal degilim, ama, ya da....?
Aah dankjewel, maar hoezo dit? Ben nog geen 17 hoor.quote:Op zondag 17 januari 2010 00:26 schreef TheMagnificent het volgende:
[..]
Ben je nu 17?In dat geval 'Dogum günün kutlu olsun'.
Huh, dit klinkt nogal tegenstrijdig, omdat je zegt alleen maar Turks te spreken met je ouders. Mwah, heb geen moeite met het Turks dat jullie posten en wat ik hier typ is ook niet van hoog niveau, dus makkelijk om te lezen en te schrijven.quote:Op zondag 17 januari 2010 00:26 schreef Min-e het volgende:
[..]
Omdat ik elke Turkse zin 3 keer moet lezen. Of doen jullie er gewoon stiekem net zo lang over als ik, om het te schrijven?
Je had het toch over een verjaardag? Maar guess what, die was zeker niet van jou?quote:Op zondag 17 januari 2010 00:27 schreef Bilmiyorem het volgende:
[..]
Aah dankjewel, maar hoezo dit? Ben nog geen 17 hoor.
Ja.quote:
Ik ben over minder dan 4,5 maand wel 17.quote:Op zondag 17 januari 2010 00:29 schreef TheMagnificent het volgende:
[..]
Je had het toch over een verjaardag? Maar guess what, die was zeker niet van jou?![]()
Dan trek ik mijn felicitaties terug.
Wil je uitleggen wat je hier tegenstrjidig aan vindt? Of heb je gewoon zin in een beetje verzet?quote:Op zondag 17 januari 2010 00:29 schreef Bilmiyorem het volgende:
[..]
Huh, dit klinkt nogal tegenstrijdig, omdat je zegt alleen maar Turks te spreken met je ouders. Mwah, heb geen moeite met het Turks dat jullie posten en wat ik hier typ is ook niet van hoog niveau, dus makkelijk om te lezen en te schrijven.
Nee, verzet, hoe kom je er bij? Ik snap gewoon niet dat je moeite kan hebben met Turks lezen, als je het juist zo vaak spreekt met je ouders. Het zou logischer zijn als je zegt ik spreek weinig Turks en daarom moet ik soms wel 3 keer een zin lezen voor ik hem begrijp..quote:Op zondag 17 januari 2010 00:33 schreef Min-e het volgende:
[..]
Wil je uitleggen wat je hier tegenstrjidig aan vindt? Of heb je gewoon zin in een beetje verzet?
(Trouwens, vroeger was het met mijn ouders, tegenwoordig alleen met mijn moeder nog maar).
Azeri?? Gaaf, hoor, ga even googelen hoe dat klinkt.quote:Op zondag 17 januari 2010 00:32 schreef GenusButeo het volgende:
Daarnaast praat ik natuurlijk nooit Turks zoals ze dat in Turkije spreken, maar Azeri. Alleen hier op Fok zo nu en dan of met Turkse vrienden die geen Azeri zijn, spreek ik Algemeen Bekend Turks.
Zo:quote:Op zondag 17 januari 2010 00:35 schreef Min-e het volgende:
[..]
Azeri?? Gaaf, hoor, ga even googelen hoe dat klinkt.
Dit dus.quote:Op zondag 17 januari 2010 00:34 schreef Bilmiyorem het volgende:
[..]
Het zou logischer zijn als je zegt ik spreek weinig Turks en daarom moet ik soms wel 3 keer een zin lezen voor ik hem begrijp..
Prachtig liedje!!!!!!quote:
Zo, ja. Maar dan zonder het te zingen.quote:
Echt?quote:Op zondag 17 januari 2010 00:38 schreef GenusButeo het volgende:
[..]
Zo, ja. Maar dan zonder het te zingen.
Gewoon, denk ik. Met een harde k en korte o. Zoals ze overal in de zwarte zee spreken denk ik.quote:
Harde K.quote:Op zondag 17 januari 2010 00:40 schreef Min-e het volgende:
[..]
Gewoon, denk ik. Met een harde k en korte o. Zoals ze overal in de zwarte zee spreken denk ik.
Ik herinner me dat ik eens niet wist wat een yazma was, hier. Maar dat komt omdat mijn moeder altijd " cember" zegt. Misschien ook iets lazca?
quote:Op zondag 17 januari 2010 00:40 schreef TheMagnificent het volgende:
[..]
Echt?Ik dacht, jullie zijn poëtische mensen, dus jullie zullen het ook wel zo brengen.
quote:Op zondag 17 januari 2010 00:42 schreef Bilmiyorem het volgende:
[..]
Harde K.Wij spreken met een "g" en "grof", terwijl het verder niet zo bedoeld is. bardahg, gardas, noruyong enzo.
Cember.. nooit van gehoord.
Gevalletje te goed geintegreerd ofzo?quote:Op zondag 17 januari 2010 00:46 schreef AryaMehr het volgende:
Op de één of andere manier kan ik Chinezen die met Westerse namen rondlopen nauwelijks serieus nemen. Ik moet dan ook altijd lachen als ik weer eens een Chinees zie die Paul van de voornaam heet.
Je begreep toch wel dat het bij ons ook gewoon "hoe gaat het" betekent?quote:Op zondag 17 januari 2010 00:46 schreef Min-e het volgende:
[..]
dit zegt een buurvrouw uit Konya altijd, mijn moeder in het begin: ben birsey örmiyorum su anda. Ze dacht dat ze breien bedoelde, maar bij hun is dat vragen hoe het gaat.
Nilgun Yerli.quote:Op zondag 17 januari 2010 00:34 schreef Bilmiyorem het volgende:
Was net trouwens een kennis op verjaardag, Nilgun Yerli is haar achternicht ofzo. Ze zei bes para etmez.Kirsehirli.
Volgens mijn bron is ze achterlijk.. moet een presentatie over haar en haar boek houden, ik ga m'n bron gebruiken.quote:
Kiziroglu Mustafa Bey, Birbeyin oglu, Zorbeyin oglu? Ayna-Kiziroglu.quote:Op zondag 17 januari 2010 00:31 schreef Bilmiyorem het volgende:
Ik ben op zoek naar een liedje met veel "bey" er in, was volgens mij van een Koerd. Veel tips he, kunnen jullie me aub helpen?
waaaat?quote:Op zondag 17 januari 2010 00:41 schreef Min-e het volgende:
Zou Slayage nog met zijn ogen en oren dicht zitten?
TurkicPrincess (3 maanden geleden) Toon Verbergen +6 Gemarkeerd als spam Antwoorden It's great to see Turkic people from Iran who aren't assimilated! Greetings from Turkey.quote:Op zondag 17 januari 2010 00:50 schreef Bortecinem het volgende:
[..]
Kiziroglu Mustafa Bey, Birbeyin oglu, Zorbeyin oglu? Ayna-Kiziroglu.
Hahaha. Nooit gehoord maar volgens mij komt dat veel voor in Amerika, Chinezen die helemaal verwesterd zijn.quote:Op zondag 17 januari 2010 00:46 schreef AryaMehr het volgende:
Op de één of andere manier kan ik Chinezen die met Westerse namen rondlopen nauwelijks serieus nemen. Ik moet dan ook altijd lachen als ik weer eens een Chinees zie die Paul van de voornaam heet.
Nee,dat kennen we niet, maar sinds een jaar of 10 wonen die mensen uit Konya in de buurt en die leren mijn moeder ' rare' dingen bij.quote:Op zondag 17 januari 2010 00:48 schreef Bilmiyorem het volgende:
[..]
Je begreep toch wel dat het bij ons ook gewoon "hoe gaat het" betekent?![]()
Je moeders antwoord... komt het helemaal niet voor bij karadeniz daar?
Dat kan best. Ik heb wel vaker een hekel aan dergelijke zaken. Net zoals ik christelijke Afro-Amerikanen niet serieus kan nemen, aangezien het christendom door de slavenmeesters van hun voorouders erin is geslagen. De Afro-Amerikanen hebben hun identiteit dan ook al lang verloren. De meeste dragen een zowel een Westerse voornaam als een Westerse achternaam. Spreken hun eigen taal niet meer en hebben hun oorspronkelijke geloof - welke dat ook mocht zijn - verloren toen ze de christendom als ware geloof accepteerden. Vandaar mijn enorme voorliefde voor Malcolm X, die weigerde een Westerse naam en het geloof die door slavenmeesters hen met geweld werd aangeleerd met zich mee te dragen.quote:Op zondag 17 januari 2010 00:48 schreef Bilmiyorem het volgende:
[..]
Gevalletje te goed geintegreerd ofzo?
Eskisehirquote:Op zondag 17 januari 2010 00:53 schreef Min-e het volgende:
[..]
Nee,dat kennen we niet, maar sinds een jaar of 10 wonen die mensen uit Konya in de buurt en die leren mijn moeder ' rare' dingen bij.
MIjn moeder leert hun overigens weer dingen als misirli corba, zeer geliefd bij een Eskisehirli meneer uiit de buurt. Hij zegt dat ze dat bij hun in de streek niet maken, hij schijnt het overal beschreven te hebben.
En nu kan mijn moeder ook hashasli ekmek maken, net zoals de mensen uit Eskisehir.
Rare dingen?quote:Op zondag 17 januari 2010 00:53 schreef Min-e het volgende:
[..]
Nee,dat kennen we niet, maar sinds een jaar of 10 wonen die mensen uit Konya in de buurt en die leren mijn moeder ' rare' dingen bij.
MIjn moeder leert hun overigens weer dingen als misirli corba, zeer geliefd bij een Eskisehirli meneer uiit de buurt. Hij zegt dat ze dat bij hun in de streek niet maken, hij schijnt het overal beschreven te hebben.
En nu kan mijn moeder ook hashasli ekmek maken, net zoals de mensen uit Eskisehir.
Hashasli ekmek en misir corbasiquote:Op zondag 17 januari 2010 00:53 schreef Min-e het volgende:
[..]
Dat met Afro-Amerikanen is toch wel iets anders. Die Chinezen komen hier en geven hun kind de naam "Paul" of "Shirley". Zo zie je een Marokkaan zijn kind toch ook niet noemen? Bij de Chinezen is er niets in geslagen, gewoon gevalletje te goed geintegreerd.quote:Op zondag 17 januari 2010 00:54 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
Dat kan best. Ik heb wel vaker een hekel aan dergelijke zaken. Net zoals ik christelijke Afro-Amerikanen niet serieus kan nemen, aangezien het christendom door de slavenmeesters van hun voorouders erin is geslagen. De Afro-Amerikanen hebben hun identiteit dan ook al lang verloren. De meeste dragen een zowel een Westerse voornaam als een Westerse achternaam. Spreken hun eigen taal niet meer en hebben hun oorspronkelijke geloof - welke dat ook mocht zijn - verloren toen ze de christendom als ware geloof accepteerden. Vandaar mijn enorme voorliefde voor Malcolm X, die weigerde een Westerse naam en het geloof die door slavenmeesters hen met geweld werd aangeleerd met zich mee te dragen.
Deed met opzet het woordje raar tussen een apostof, omdat het niet raar is nauurlijk, maar er zijn wel degelijk grote verschillen tussen de verschillende Turkse streken.quote:Op zondag 17 januari 2010 00:56 schreef Bilmiyorem het volgende:
[..]
Rare dingen?
Het heeft er niets mee te maken, maar ik krijg ineens zin in bazlama door jou.
Zie je Julis kent het ook.quote:Op zondag 17 januari 2010 00:57 schreef Julis het volgende:
[..]
Hashasli ekmek en misir corbasiOeff, ik krijg honger
.
d'r moet wel wat tussen.quote:Op zondag 17 januari 2010 01:03 schreef Bortecinem het volgende:
Bazlama is gewoon een Turkse tortilla.
http://images.google.nl/images?hl=nl&source=hp&q=bazlama&um=1&ie=UTF-8&sa=N&tab=wiquote:Op zondag 17 januari 2010 01:02 schreef Min-e het volgende:
[..]
Deed met opzet het woordje raar tussen een apostof, omdat het niet raar is nauurlijk, maar er zijn wel degelijk grote verschillen tussen de verschillende Turkse streken.
Bazlama is ook een borek soort op de sac toch?
Dan is het geen bazlama meer.quote:Op zondag 17 januari 2010 01:05 schreef Min-e het volgende:
[..]
d'r moet wel wat tussen.Iets van beyaz peynir ofzo.
Oh, het lijkt wel op Gozlemequote:Op zondag 17 januari 2010 01:06 schreef Bilmiyorem het volgende:
[..]
http://images.google.nl/images?hl=nl&source=hp&q=bazlama&um=1&ie=UTF-8&sa=N&tab=wi
volgens mij niet. vind jij wel jammer hequote:Op zondag 17 januari 2010 01:10 schreef nadiaschoonheid het volgende:
Is Burakuis nog terug gekomen??
terug van waar ???quote:Op zondag 17 januari 2010 01:10 schreef nadiaschoonheid het volgende:
Is Burakuis nog terug gekomen??
Ook toetsweek en nog niets gedaan, maar ik heb een excuus.quote:Op zondag 17 januari 2010 01:11 schreef Gratau het volgende:
kutzooi, heb toetsweek zit ik spelletjes te doen![]()
![]()
heb je ook wiskunde kansbegrip?quote:Op zondag 17 januari 2010 01:12 schreef Bilmiyorem het volgende:
[..]
Ook toetsweek en nog niets gedaan, maar ik heb een excuus.
Wij hebben toetsweek altijd voor de vakantie. Brr, ik moet er niet aan denken om nu voor een toetsweek te voorbereiden (dat wordt dan stressen, omdat ik mijn hw meestal niet heb gemaakt)quote:Op zondag 17 januari 2010 01:11 schreef Gratau het volgende:
![]()
Ja, hij komt niet meer vanwege de hoge gehalte aan afvalligheid, homoseksualiteit en afdwaling van het juiste pad.quote:
Oh, lekker belangrijk.quote:Op zondag 17 januari 2010 01:13 schreef TheMagnificent het volgende:
[..]
Dürrüşehvar, dochter van de laatste kalief, Abdülmecid Efendi.
Hier nog een foto...quote:Op zondag 17 januari 2010 01:13 schreef TheMagnificent het volgende:
[..]
Dürrüşehvar, dochter van de laatste kalief, Abdülmecid Efendi.
gamen is tha bombquote:Op zondag 17 januari 2010 01:11 schreef Gratau het volgende:
![]()
ik blijf positiefquote:Op zondag 17 januari 2010 01:14 schreef Julis het volgende:
[..]
Wij hebben toetsweek altijd voor de vakantie. Brr, ik moet er niet aan denken om nu voor een toetsweek te voorbereiden (dat wordt dan stressen, omdat ik mijn hw meestal niet heb gemaakt)
Ja, maar ik heb dat hoofdstuk echt weken terug gemaakt. Tempo is zeer laag bij ons.quote:
Je moet haar gewoon negeren.quote:
Ik heb helemaal niks met het Ottomaanse Rijk, noch met de Sultans. I really don't give a fuck.quote:
Oké, mag je ook iets rustiger brengen. Het waren ook maar mensen.quote:Op zondag 17 januari 2010 01:19 schreef Bortecinem het volgende:
[..]
Ik heb helemaal niks met het Ottomaanse Rijk, noch met de Sultans. I really don't give a fuck.
Eensch.quote:Op zondag 17 januari 2010 01:19 schreef Bortecinem het volgende:
[..]
Ik heb helemaal niks met het Ottomaanse Rijk, noch met de Sultans. I really don't give a fuck.
ik wil je wel psychisch helpenquote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
je hebt dan ook niets met je eigen geschiedenis neem ik aanquote:Op zondag 17 januari 2010 01:19 schreef Bortecinem het volgende:
[..]
Let op mensen. Dit is de zin van de avond die tot de discussie van de avond gaat leiden.quote:Op zondag 17 januari 2010 01:21 schreef Slayage het volgende:
[..]
je hebt dan ook niets met je eigen geschiedenis neem ik aan
ik heb gewoon alle vakken. nederlands moet ik een betoog schrijven, engels een boek lezen waar ik nog niet aan begonnen ben en m&o is zoveel.quote:Op zondag 17 januari 2010 01:17 schreef Bilmiyorem het volgende:
[..]
Ja, maar ik heb dat hoofdstuk echt weken terug gemaakt. Tempo is zeer laag bij ons.
En ANW, hoorde dat je dit keer echt de details moet kennen (maar ben zelf slecht in letterlijk uit m'n hoofd leren en sta al een onvoldoende). Geschiedenis twee hoofdstukken, maar dat komt vaak ook goed zonder leren. Nederlands mis ik heel veel huiswerk, maar weet niet of dat belangrijk is. We hebben 2 toetsen: tekstvklaring + toets van 2 blokken, als we die tekstverklaring maandag hebben, kan ik die 2 blokken ff kopieren van iemand en leren voor dinsdag.Voor de rest weet ik niet wat we hebben. En jij?
zo he.. heel verhaal.
Het was ook helemaal niet boos bedoeld hoor. Sorry.quote:Op zondag 17 januari 2010 01:20 schreef TheMagnificent het volgende:
[..]
Oké, mag je ook iets rustiger brengen. Het waren ook maar mensen.
dat is geen spelletje dude, ball pop, dat is een spelletje, total war is een echte gamequote:
Mijn voorouders waren geen Ottomanen.quote:Op zondag 17 januari 2010 01:21 schreef Slayage het volgende:
[..]
je hebt dan ook niets met je eigen geschiedenis neem ik aan
nee hoor ik heb geen behoefte aan een discussie, maar iemand die roept ik heb niets met de ottomanen, heeft ook niets met zijn/haar eigen geschiedenis, 1 + 1 = 2quote:Op zondag 17 januari 2010 01:22 schreef Bilmiyorem het volgende:
[..]
Let op mensen. Dit is de zin van de avond die tot de discussie van de avond gaat leiden.
O, oké.quote:Op zondag 17 januari 2010 01:23 schreef Bortecinem het volgende:
[..]
Het was ook helemaal niet boos bedoeld hoor. Sorry.
Betoog schrijven is chill.quote:Op zondag 17 januari 2010 01:22 schreef Gratau het volgende:
[..]
ik heb gewoon alle vakken. nederlands moet ik een betoog schrijven, engels een boek lezen waar ik nog niet aan begonnen ben en m&o is zoveel.
welke hoofdstukken anw heb je, ik heb namelijk hele vette uitwerkingen van de hoofdstukken
quote:Op zondag 17 januari 2010 01:21 schreef Julis het volgende:
[..]
ik wil je wel psychisch helpen.
echt bedankt voor je advies, wat moet ik zonder jou...SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
ik heb nu gewoon iets nodig waar ik mijn frustratie eruit kan slaan
mundus vult decipi
Geen dank, geen dank. Hehe.quote:Op zondag 17 januari 2010 01:26 schreef Gratau het volgende:
[..]
echt bedankt voor je advies, wat moet ik zonder jou...![]()
ik heb nu gewoon iets nodig waar ik mijn frustratie eruit kan slaan
jouw voorouders maakten wel onderdeel uit van de ottomaanse geschiedenisquote:Op zondag 17 januari 2010 01:23 schreef Bortecinem het volgende:
[..]
Mijn voorouders waren geen Ottomanen.
Jij hebt mijn familiegeschiedenis bestudeerd? Mijn voorouders zijn zeker in aanraking gekomen met de Ottomanen, maar dat zijn de voorouders van de Grieken en Armenen ook. Moeten zij nu ook iets geven om de Ottomanen?quote:Op zondag 17 januari 2010 01:25 schreef Slayage het volgende:
[..]
nee hoor ik heb geen behoefte aan een discussie, maar iemand die roept ik heb niets met de ottomanen, heeft ook niets met zijn/haar eigen geschiedenis, 1 + 1 = 2
wat iemand wel of niet belangrijk vind is niet mijn zorg
Tja.. als je het niet goed vindt hoe de Ottomanen waren, kun je er ook niets aan doen. Als je een Turk bent, betekent het niet dat je automatisch alles accepteert Kortom.. niet op in gaan, zonde van Bortecinems energie en van de jouwe.quote:Op zondag 17 januari 2010 01:25 schreef Slayage het volgende:
[..]
nee hoor ik heb geen behoefte aan een discussie, maar iemand die roept ik heb niets met de ottomanen, heeft ook niets met zijn/haar eigen geschiedenis, 1 + 1 = 2
wat iemand wel of niet belangrijk vind is niet mijn zorg
tekstverklaring hoef je toch niet voor te leren?quote:Op zondag 17 januari 2010 01:26 schreef Bilmiyorem het volgende:
[..]
Betoog schrijven is chill.Engels samenvatting internet, concentreer je gewoon op andere vakken. M&O...
Dat is echt een vak dat je moet bijhouden of je moet je op het laatste moment goed kunnen concentreren en dan alles inhalen. Ik zie trouwens net dat we tekstverklaring en toets van Nederlands van 2 blokken op dezelfde dag hebben (maandag) en ik mis zoveel...
![]()
Ik weet niet welk hoofdstuk, weet alleen dat het over sterren enzo gaat of gaan meerdere hoofdstukken daarover?
ja, is dat zo gek dan?quote:Op zondag 17 januari 2010 01:27 schreef Bortecinem het volgende:
[..]
Jij hebt mijn familiegeschiedenis bestudeerd? Mijn voorouders zijn zeker in aanraking gekomen met de Ottomanen, maar dat zijn de voorouders van de Grieken en Armenen ook. Moeten zij nu ook iets geven om de Ottomanen?
Nee, maar we hebben twee toetsen van Nederlands op 1 dag. De een is tekstverklaring en de ander over 2 blokken, maar ik mis die twee blokken dus.. moet nog even uitzoeken hoe ik het ga aanpakken. Ik heb echt geen idee welk hoofdstuk het is, weet niet eens zeker of ik mijn boeken wel thuis heb liggen en wil nu eigk ook niet kijken, ik wil kunnen slapen zonder de gedachte dat ik morgen misschien niet kan leren.quote:Op zondag 17 januari 2010 01:28 schreef Gratau het volgende:
[..]
tekstverklaring hoef je toch niet voor te leren?
naam van mijn boek is solar en volgens mij was met die sterren h3 toch? ik moet iig h3 en 4 leren
Is toch best interessant? Zeker voor iemand als jij die zo erg geitresserd is in alle Turkse volkeren?quote:Op zondag 17 januari 2010 01:19 schreef Bortecinem het volgende:
[..]
quote:
ja, maar ik heb die uitwerkingen niet gemaaktquote:Op zondag 17 januari 2010 01:30 schreef Bilmiyorem het volgende:
[..]
Nee, maar we hebben twee toetsen van Nederlands op 1 dag. De een is tekstverklaring en de ander over 2 blokken, maar ik mis die twee blokken dus.. moet nog even uitzoeken hoe ik het ga aanpakken. Ik heb echt geen idee welk hoofdstuk het is, weet niet eens zeker of ik mijn boeken wel thuis heb liggen en wil nu eigk ook niet kijken, ik wil kunnen slapen zonder de gedachte dat ik morgen misschien niet kan leren.![]()
sta je voldoende voor anw?
Ik bedoelde dus dat ik geen fan ben van het Ottomaanse Rijk. Natuurlijk maakt het een deel uit van mijn geschiedenis, maar niet positief zeg maar.quote:Op zondag 17 januari 2010 01:30 schreef Min-e het volgende:
[..]
Is toch best interessant? Zeker voor iemand als jij die zo erg geitresserd is in alle Turkse volkeren?
Wat mij overigens niet zoveel kan schelen, maar, allemaal stromen mensen die op een bepaalde tijd op een bepaald gebied leefden. Soms meer geisoleerd waardoor ze hun eigen gebruiken meer hebben kunnen bewaren, anderen meer beinvloedt door elkaar. Best leuk om te weten hoe die mensen dan heten en waardoor ze tot welke groep ze behoren, maar goed uiteindelijk zal er overal vermenging tussen zijn geweest. Dus merendeel van wat jij leuk vindt om te leren en weten is grotendeels historisch, en dan ben je niet geintresseerd in het Ottomaanse rijk?
Van waar heb je ze dan? Ik wil ze wel ja.quote:Op zondag 17 januari 2010 01:32 schreef Gratau het volgende:
[..]
ja, maar ik heb die uitwerkingen niet gemaakt
als je ze wil zeg maar, bespaart veel tijd
Wat doe jij?quote:
alles behalve een fan, hoe dat dan? was mij nooit opgevallen trouwens vandaar deze vraagquote:Op zondag 17 januari 2010 01:31 schreef Bortecinem het volgende:
[..]
![]()
Laat ik het zo zeggen: Ik ben alles behalve een fan van de Ottomanen en een foto van de dochter van een Ottomaanse Sultan kan mij al helemaal niet ballen.
quote:Op zondag 17 januari 2010 01:34 schreef Bilmiyorem het volgende:
[..]
ik besef me nu pas hoe laat het is..
klasgenootjequote:Op zondag 17 januari 2010 01:33 schreef Bilmiyorem het volgende:
[..]
Van waar heb je ze dan? Ik wil ze wel ja.
waarom niet positief?quote:Op zondag 17 januari 2010 01:32 schreef Bortecinem het volgende:
[..]
Ik bedoelde dus dat ik geen fan ben van het Ottomaanse Rijk. Natuurlijk maakt het een deel uit van mijn geschiedenis, maar niet positief zeg maar.
Hoe kun je bijna 700 jaar geschiedenis even over een kam scheren? Wat vind je niet positief van de Ottomanen? Als de Turken en Turkije nog enige rol van betekenis spelen in de wereld, dan hebben we dat te danken aan de Ottomanen (en Ottomaanse pasha's, waaronder Mustafa Kemal, die de Republiek hebben opgericht).quote:Op zondag 17 januari 2010 01:32 schreef Bortecinem het volgende:
[..]
Ik bedoelde dus dat ik geen fan ben van het Ottomaanse Rijk. Natuurlijk maakt het een deel uit van mijn geschiedenis, maar niet positief zeg maar.
Het was wel degelijk "wat".. Helaas niet aan het einde van het bestaan.quote:Op zondag 17 januari 2010 01:37 schreef GenusButeo het volgende:
Velen hemelen het Ottomaanse Rijk zo op alsof het wat voorstelde. Stelletje elitaire snotneuzen die de macht in handen hadden en die zich tevens beledigd voelden als je hen uitmaakte voor 'Turk'.
Ja je kan er natuurlijk geen positief gevoel bij hebben. Maar het is wel een deel idd van de gescheidenis, net zoals de rest. Maar jij bent meer geïnteresseerd in de periode daarvoor, misschien. Geschiedkundig gezien dan he.quote:Op zondag 17 januari 2010 01:32 schreef Bortecinem het volgende:
[..]
de ottomanen hebben in de geschiedenis der turken de hoogste beschaving bereikt, de simpele nomaden uit centraal azie waren een wereldmacht geworden die 7 eeuwen in de politieke arena aanwezig waren en jij iemand die geniteresseerd in turken in het algemeen ziet deze geschiedenis niet als iets positiefquote:Op zondag 17 januari 2010 01:32 schreef Bortecinem het volgende:
[..]
Doe ik ook niet. Maar de negatieve punten wegen op tegen de positieve.quote:Op zondag 17 januari 2010 01:38 schreef TheMagnificent het volgende:
[..]
Hoe kun je bijna 700 jaar geschiedenis even over een kam scheren? Wat vind je niet positief van de Ottomanen? Als de Turken en Turkije nog enige rol van betekenis spelen in de wereld, dan hebben we dat te danken aan de Ottomanen (en Ottomaanse pasha's, waaronder Mustafa Kemal, die de Republiek hebben opgericht).
Het mocht dan wel 'wat' zijn wat materialistische overvloed betreft, de leiders van het Ottomaanse Rijk waren veelal moreel verderfelijk. Hier en daar het hardhandig fixeren van nomaden, hier en daar het uitroeien van Sjiieten en Alevieten. En nogmaals: ze wilden geen 'Turk' genoemd worden, want daar stonden ze boven. Elitaire S.O.B's.quote:Op zondag 17 januari 2010 01:38 schreef ClioSporT het volgende:
[..]
Het was wel degelijk "wat".. Helaas niet aan het einde van het bestaan.
quote:Op zondag 17 januari 2010 01:42 schreef Bortecinem het volgende:
[..]
Doe ik ook niet. Maar de negatieve punten wegen op tegen de positieve.
Maar goed, Etrak-i Bidrak's, ik ga slapen. Trusten iedereen.
Sorry hoor, maar als je twee keer voor de poorten van Wenen hebt gestaan en de Europeanen drie kleuren hebt laten schijten, dan heb je naar mijn mening toch wel enige rol van betekenis gespeeld.quote:Op zondag 17 januari 2010 01:37 schreef GenusButeo het volgende:
Velen hemelen het Ottomaanse Rijk zo op alsof het wat voorstelde. Stelletje elitaire snotneuzen die de macht in handen hadden en die zich tevens beledigd voelden als je hen uitmaakte voor 'Turk'.
I couldn't care less.quote:
dudequote:Op zondag 17 januari 2010 01:37 schreef GenusButeo het volgende:
Inderdaad, ze zullen ook wel wat positief gedaan hebben, maar de negatieve punten wegen zwaarder.quote:Op zondag 17 januari 2010 01:42 schreef Bortecinem het volgende:
[..]
quote:Op zondag 17 januari 2010 01:42 schreef Bortecinem het volgende:
[..]
iedereen die de wapens opnam tegen de staat werd uitgeroeid zoals het hoorde des tijds aleviet ermeni of wat dan ookquote:Op zondag 17 januari 2010 01:42 schreef GenusButeo het volgende:
[..]
Het mocht dan wel 'wat' zijn wat materialistische overvloed betreft, de leiders van het Ottomaanse Rijk waren veelal moreel verderfelijk. Hier en daar het hardhandig fixeren van nomaden, hier en daar het uitroeien van Sjiieten en Alevieten. En nogmaals: ze wilden geen 'Turk' genoemd worden, want daar stonden ze boven. Elitaire S.O.B's.
Wat nou? Ik heb het niet over wat ze allemaal bereikt hebben, dat is inderdaad heel wat. Ze hebben moreel weinig voorgesteld. Klaar. Stel gewelddadige idioten op een hoopje.quote:
Lol. Het Ottomaanse rijk was vast de enige die zo "gemeen" bezig was.quote:Op zondag 17 januari 2010 01:42 schreef GenusButeo het volgende:
[..]
Het mocht dan wel 'wat' zijn wat materialistische overvloed betreft, de leiders van het Ottomaanse Rijk waren veelal moreel verderfelijk. Hier en daar het hardhandig fixeren van nomaden, hier en daar het uitroeien van Sjiieten en Alevieten. En nogmaals: ze wilden geen 'Turk' genoemd worden, want daar stonden ze boven. Elitaire S.O.B's.
Ik wil best een keer discussiëren over deze ''negatieve punten'', maar wellicht is het tijdstip daar nu niet geschikt voor.quote:Op zondag 17 januari 2010 01:46 schreef GenusButeo het volgende:
[..]
Inderdaad, ze zullen ook wel wat positief gedaan hebben, maar de negatieve punten wegen zwaarder.
Ik denk dat ze als je het vergelijkt met andere rijken in die tijd moreel erg hoog te plaatsen zijn hoor. De Christenen gingen toen bijvoorbeeld enorm tekeer.quote:Op zondag 17 januari 2010 01:47 schreef GenusButeo het volgende:
[..]
Wat nou? Ik heb het niet over wat ze allemaal bereikt hebben, dat is inderdaad heel wat. Ze hebben moreel weinig voorgesteld. Klaar. Stel gewelddadige idioten op een hoopje.
welke moreel heb je het over?quote:Op zondag 17 januari 2010 01:47 schreef GenusButeo het volgende:
[..]
Wat nou? Ik heb het niet over wat ze allemaal bereikt hebben, dat is inderdaad heel wat. Ze hebben moreel weinig voorgesteld. Klaar. Stel gewelddadige idioten op een hoopje.
Geweld bestrijd je met geweld en vooral in die tijd.quote:
Turken zijn dan ook vreemde mensen.quote:Op zondag 17 januari 2010 01:50 schreef ClioSporT het volgende:
Heel de wereld heeft respect voor het Ottomaanse rijk behalve weer een aantal Turken. Hoe kan het ook anders.![]()
ik heb slechts een vaantjequote:Op zondag 17 januari 2010 01:45 schreef ClioSporT het volgende:
[ afbeelding ]
Heb ik aan de muur hangen
Weet ik. Heb verder ook niets tegen het Ottomaanse Rijk.quote:Op zondag 17 januari 2010 01:50 schreef ClioSporT het volgende:
[..]
Geweld bestrijd je met geweld en vooral in die tijd.
Wat een argument. Ten eerste, Armeniërs verdienen het sowieso altijd, laten we daaraan voorbijgaan. (quote:Op zondag 17 januari 2010 01:47 schreef Slayage het volgende:
[..]
iedereen die de wapens opnam tegen de staat werd uitgeroeid zoals het hoorde des tijds aleviet ermeni of wat dan ook
Op 16 jarige leeftijd hoor je niet te weten dat je geweld met geweld bestrijd.quote:Op zondag 17 januari 2010 01:51 schreef Bilmiyorem het volgende:
[..]
Weet ik. Heb verder ook niets tegen het Ottomaanse Rijk.
Toen wel, nu is het absurd omdat je vaak onschuldigen meeneemt in je straf. Je kunt nu veel gerichter straffen.quote:Op zondag 17 januari 2010 01:50 schreef ClioSporT het volgende:
[..]
Geweld bestrijd je met geweld en vooral in die tijd.
Boeiend of dat wel of niet het geval was. Ik vind het gewoon idioot om vandaag de dag een rijk te verheerlijken die eigenlijk heel gewelddadig was. Het draait de meeste fans van het Ottomaanse Rijk dan ook om de macht die ze hadden. Fuck macht.quote:Op zondag 17 januari 2010 01:48 schreef ClioSporT het volgende:
[..]
Lol. Het Ottomaanse rijk was vast de enige die zo "gemeen" bezig was.
Je weet dat de Ottomaanse sultans de titel 'Sultanu Selatin'il-Arab ve'l-Acem ve't-Türk' droegen?quote:Op zondag 17 januari 2010 01:42 schreef GenusButeo het volgende:
[..]
Yeah right.quote:Op zondag 17 januari 2010 01:50 schreef ClioSporT het volgende:
Heel de wereld heeft respect voor het Ottomaanse rijk behalve weer een aantal Turken. Hoe kan het ook anders.![]()
Het leven is hard je moet vroeg beginnen.quote:Op zondag 17 januari 2010 01:51 schreef ClioSporT het volgende:
[..]
Op 16 jarige leeftijd hoor je niet te weten dat je geweld met geweld bestrijd.
Jij moet dat doen met lolly's en suikerappels.
Fuck jouwquote:Op zondag 17 januari 2010 01:53 schreef GenusButeo het volgende:
[..]
Boeiend of dat wel of niet het geval was. Ik vind het gewoon idioot om vandaag de dag een rijk te verheerlijken die eigenlijk heel gewelddadig was. Het draait de meeste fans van het Ottomaanse Rijk dan ook om de macht die ze hadden. Fuck macht.
Behalve jij dan.quote:
die rijk..quote:Op zondag 17 januari 2010 01:53 schreef GenusButeo het volgende:
[..]
Boeiend of dat wel of niet het geval was. Ik vind het gewoon idioot om vandaag de dag een rijk te verheerlijken die eigenlijk heel gewelddadig was. Het draait de meeste fans van het Ottomaanse Rijk dan ook om de macht die ze hadden. Fuck macht.
Je baseert je mening op anti-Ottomaanse propaganda. Wist je dat de eerste Ottomanen, Ertugrul Gazi en Osman Gazi, een alevitische Islam aanhingen? Dat ze alevieten en sjiiten haatten is dus volstrekt onzin. Waarom zouden ze? Opstandige Koerden werden net zo goed aangepakt. En guess what, die werden 'Ekrad-i bi Idrak' genoemd.quote:Op zondag 17 januari 2010 01:51 schreef GenusButeo het volgende:
[..]
Wat een argument. Ten eerste, Armeniërs verdienen het sowieso altijd, laten we daaraan voorbijgaan. ()
Maar het is geen nieuw weetje dat de Ottomanen een hekel hadden aan de Alevieten en Sjiieten. Je doet het nu klinken alsof de onschuldige Ottomanen het op moesten nemen tegen de 'kwade Alevieten en Sjiieten' die zómaar wat hadden tegen hen. Yeah right.
Bronnen.quote:Op zondag 17 januari 2010 01:53 schreef TheMagnificent het volgende:
[..]
Je weet dat de Ottomaanse sultans de titel 'Sultanu Selatin'il-Arab ve'l-Acem ve't-Türk' droegen?
Als ze het nou eens alleen konden beperken tot de Christenen.quote:Op zondag 17 januari 2010 01:55 schreef ClioSporT het volgende:
[..]
Fuck jouw![]()
Heerlijk dat ze zo gewelddadig waren, dat was namelijk de enige manier om de christelijke wereld in de pan te hakken.
Boeiend.quote:
'Bilinmeyen Osmanlı' - Prof. Dr. Ahmed Akgündüz & Doç. Dr. Said Öztürkquote:Op zondag 17 januari 2010 01:58 schreef GenusButeo het volgende:
[..]
Bronnen.
Jij weet dat de elitaire Ottomanen de 'normale' Turken uitmaakten voor 'etrak-i-bitrak'?
waarom ga je voorbij aan de armeniers?quote:Op zondag 17 januari 2010 01:51 schreef GenusButeo het volgende:
[..]
Wat een argument. Ten eerste, Armeniërs verdienen het sowieso altijd, laten we daaraan voorbijgaan. ()
Maar het is geen nieuw weetje dat de Ottomanen een hekel hadden aan de Alevieten en Sjiieten. Je doet het nu klinken alsof de onschuldige Ottomanen het op moesten nemen tegen de 'kwade Alevieten en Sjiieten' die zómaar wat hadden tegen hen. Yeah right.
De eerste Ottomanen zeggen niets. In de hoogtijdagen van het Ottomaanse Rijk ging het er niet zo netjes aan toe. Yavuz Sultan Selim die 40.000 Alevieten en Sjiieten liet afslachten omdat hij ze verdacht van Perzische sympathieën.quote:Op zondag 17 januari 2010 01:57 schreef TheMagnificent het volgende:
[..]
Je baseert je mening op anti-Ottomaanse propaganda. Wist je dat de eerste Ottomanen, Ertugrul Gazi en Osman Gazi, een alevitische Islam aanhingen? Dat ze alevieten en sjiiten haatten is dus volstrekt onzin. Waarom zouden ze? Opstandige Koerden werden net zo goed aangepakt. En guess what, die werden 'Ekrad-i bi Idrak' genoemd.
quote:Op zondag 17 januari 2010 02:04 schreef GenusButeo het volgende:
[..]
De eerste Ottomanen zeggen niets. In de hoogtijdagen van het Ottomaanse Rijk ging het er niet zo netjes aan toe. Yavuz Sultan Selim die 40.000 Alevieten en Sjiieten liet afslachten omdat hij ze verdacht van Perzische sympathieën.![]()
Zo kunnen we trouwens wel verdergaan, maar dat is zinloos. Ik moet zeggen dat ze uiteraard ook positieve punten hebben, maar de vele negatieve punten worden heel vaak vergeten. Ik ben het er gewoon niet mee eens dat het Ottomaanse Rijk met haar vele zwarte pagina's zodanig wordt verheerlijkt. Trots zijn mag, maar erkenning van de fouten moet ook.
...quote:
Who fucking cares? Denk je echt dat wij moraalridders zijn en de Ottomanen niet mogen omdat ze niet lief waren tegenover Christenen? Christenen hadden het veel beter dan de 'achterlijke Turkse nomaden'. Ze stonden zelfs veel hoger in rang.quote:Op zondag 17 januari 2010 02:02 schreef IHVK het volgende:
Ottomanen waren overigens toleranter tegenover Christenen dan andersom.
Christenen roeiden alle moslims uit in veroverde gebieden, Ottomanen deden dit niet met christenen.
dacht je nou echt dat ze voor jou gingen stoppen... denk nee hequote:Op zondag 17 januari 2010 02:06 schreef Ayca het volgende:
Ah er is weer een discussieGaan jullie maar verder
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.mundus vult decipi
Rustig menn.quote:Op zondag 17 januari 2010 02:07 schreef Bortecinem het volgende:
[..]
Who fucking cares? Denk je echt dat wij moraalridders zijn en de Ottomanen niet mogen omdat ze niet lief waren tegenover Christenen? Christenen hadden het veel beter dan de 'achterlijke Turkse nomaden'. Ze stonden zelfs veel hoger in rang.
En de Ottomanen noemden Turken wel ezels. Lees maar eens wat Ziya Gokalp erover te zeggen had.![]()
Overigens studeert mijn nicht geschiedenis aan de uni in Turkije en zij en haar professoren delen dezelfde gedachte als ik, niet zo extreem, maar dat veel Turken last hebben van een stockholmsyndroom is ze het iig over eens. De Turken hadden het helemaal niet zo goed onder het Ottomaanse regime, en dan vooral de Yoruks, Alevitische Turken en de Sjietten.
En nu ga ik echt.
zoals eerder gezegd moet je alles zien in historische context als je daarnaar kijkt waren de ottomanen helemaal niet zo moordlustig als jij hier doet gelovenquote:Op zondag 17 januari 2010 02:04 schreef GenusButeo het volgende:
[..]
De eerste Ottomanen zeggen niets. In de hoogtijdagen van het Ottomaanse Rijk ging het er niet zo netjes aan toe. Yavuz Sultan Selim die 40.000 Alevieten en Sjiieten liet afslachten omdat hij ze verdacht van Perzische sympathieën.![]()
Zo kunnen we trouwens wel verdergaan, maar dat is zinloos. Ik moet zeggen dat ze uiteraard ook positieve punten hebben, maar de vele negatieve punten worden heel vaak vergeten. Ik ben het er gewoon niet mee eens dat het Ottomaanse Rijk met haar vele zwarte pagina's zodanig wordt verheerlijkt. Trots zijn mag, maar erkenning van de fouten moet ook.
Ik ga hier onderzoek naar doen. Voorlopig geef ik je gelijk.quote:Op zondag 17 januari 2010 02:01 schreef TheMagnificent het volgende:
[..]
'Bilinmeyen Osmanlı' - Prof. Dr. Ahmed Akgündüz & Doç. Dr. Said Öztürk
Wat het tweede betreft, zoals ik al zei werden alleen opstandige Turkmeense stammen, opgehitst door sjah Ismail van Iran, zo genoemd. Opstandige Koerden kregen eveneens dezelfde behandeling. Die werden dan ook 'Ekrad-i bi Idrak' genoemd.
quote:Op zondag 17 januari 2010 02:08 schreef Gratau het volgende:
[..]
dacht je nou echt dat ze voor jou gingen stoppen... denk nee he
Nou sorry hoor, ik wilde gewoon niet storenSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
Hier:SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Armeniërs zijn niet belangrijk.quote:Op zondag 17 januari 2010 02:02 schreef Slayage het volgende:
[..]
waarom ga je voorbij aan de armeniers?![]()
de alevieten en shjieten begonnen het moeilijk te krijgen onder de ottomanen pas toen de sjietische safaviden (ook al turken trouwens)aan de macht kwamen in perzie (shit nu krijgen we arya
) en hun versie van islam de overgrote soennitische deel van de moslims hardhandig door de stort duwden
dus tja in perzie hadden de soennieten het moeilijk en in turkije de sjiieten/alevieten, life isnt fair
Ik wist dat je met dat cijfer aan zou komen. Ik zal je zeggen, het is nergens op gebaseerd. Even ter voorbeeld, Sivas, destijds een middelgrote stad in Anatolië, had zo'n 3000 inwoners. Als we er dus even van uitgaan dat andere steden ook een dergelijke grootte hadden, dan zouden 13 steden in de as gelegd moeten zijn. Niet logisch. Je weett niet hoeveel mythes hieromtrent (en andere fases uit de Turkse geschiedenis) de ronde doen. Ik raad je dan ook aan om een fatsoenlijk boek over de Ottomaanse geschiedenis te lezen, want ik betwijfel dat je dat hebt gedaan.quote:Op zondag 17 januari 2010 02:04 schreef GenusButeo het volgende:
[..]
De eerste Ottomanen zeggen niets. In de hoogtijdagen van het Ottomaanse Rijk ging het er niet zo netjes aan toe. Yavuz Sultan Selim die 40.000 Alevieten en Sjiieten liet afslachten omdat hij ze verdacht van Perzische sympathieën.
Toch ben ik benieuwd wat je bedoelt met ''negatieve punten''. De daadwerkelijke negatieve punten kunnen we uiteraard niet gaan verdedigen, maar het is belangrijk dingen in hun context te bezien.quote:Zo kunnen we trouwens wel verdergaan, maar dat is zinloos. Ik moet zeggen dat ze uiteraard ook positieve punten hebben, maar de vele negatieve punten worden heel vaak vergeten. Ik ben het er gewoon niet mee eens dat het Ottomaanse Rijk met haar vele zwarte pagina's zodanig wordt verheerlijkt. Trots zijn mag, maar erkenning van de fouten moet ook.
dit is echt de grootste onzin wat ik mogelijk ooit over dit onder werp waar dan ook gelezen hebquote:Op zondag 17 januari 2010 02:07 schreef Bortecinem het volgende:
[..]
Who fucking cares? Denk je echt dat wij moraalridders zijn en de Ottomanen niet mogen omdat ze niet lief waren tegenover Christenen? Christenen hadden het veel beter dan de 'achterlijke Turkse nomaden'. Ze stonden zelfs veel hoger in rang.
En de Ottomanen noemden Turken wel ezels. Lees maar eens wat Ziya Gokalp erover te zeggen had.![]()
Overigens studeert mijn nicht geschiedenis aan de uni in Turkije en zij en haar professoren delen dezelfde gedachte als ik, niet zo extreem, maar dat veel Turken last hebben van een stockholmsyndroom is ze het iig over eens. De Turken hadden het helemaal niet zo goed onder het Ottomaanse regime, en dan vooral de Yoruks, Alevitische Turken en de Sjietten niet.
En nu ga ik echt.
beetje raar idd.quote:Op zondag 17 januari 2010 02:12 schreef IHVK het volgende:
Waarom zijn Alevieten wel belangrijk en Armeniërs niet?
Wat is er mis met het bezien van de geschiedenis in de huidige tijdsgeest? Nogmaals: trots zijn op de goede punten mag, maar erkenning van de fouten is hierbij ook van belang. Het Ottomaanse Rijk verheerlijken alsof het alleen welvaart en deugd was, is gewoon kort door de bocht.quote:Op zondag 17 januari 2010 02:08 schreef Slayage het volgende:
[..]
zoals eerder gezegd moet je alles zien in historische context als je daarnaar kijkt waren de ottomanen helemaal niet zo moordlustig als jij hier doet geloven
daarnaast begrijp ik jou wel dat jij je over dit onderwerp druk maakt, omdat je sjiitisch bent en dat je geen worst geeft om de armenen bv
Niks?quote:
selectieve moraalquote:
yavuz sultan selim is een held, zijn eigen vader afzetten om sultan te worden, tja dan maak je net zo makkelijk ook wat onderdanen af als je verdenkingen hebt uiteraardquote:En sorry, maar ik geloof dat tweede dus echt niet. Dat is Soennitische goedpraterij. Yavuz Sultan Selim heeft de genocide gepleegd op basis van verdenkingen.
quote:Op zondag 17 januari 2010 02:10 schreef Ayca het volgende:
[..]
Nou sorry hoor, ik wilde gewoon niet storen![]()
Hier:SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
mundus vult decipi
Je bent gewoon verkaasd..quote:Op zondag 17 januari 2010 02:17 schreef IHVK het volgende:
Welk ander volk maakt zich zo druk om dingen die >200 jaar geleden zijn gebeurd.
Ik moet ze echt nog tegenkomen.
En zeg niet dat ik verkaasd ben anders wordt ik pissig. Het is gewoon totaal nutteloos dit.
Alsof de verhoudingen van de volkeren in het Ottomaanse Rijk ook maar enige toepassing heeft op ons huidige leven.
.. ik wilde het niet zeggen, maar dit doet het hem. "Anders word ik pissig" sanki yapabilecegin birsey var..quote:Op zondag 17 januari 2010 02:17 schreef IHVK het volgende:
Welk ander volk maakt zich zo druk om dingen die >200 jaar geleden zijn gebeurd.
En zeg niet dat ik verkaasd ben anders wordt ik pissig. Het is gewoon totaal nutteloos dit.
Alsof de verhoudingen van de volkeren in het Ottomaanse Rijk ook maar enige toepassing heeft op ons huidige leven.
omdat armeniers veel sjiietische turken in het oosten hebben afgemaakt, genus sjiite en alles, dus die mogen dood en allesquote:Op zondag 17 januari 2010 02:12 schreef IHVK het volgende:
Kennen is wat anders. Dat is wel belangrijk.quote:Op zondag 17 januari 2010 02:18 schreef ClioSporT het volgende:
[..]
Je bent gewoon verkaasd..
Ken je geschiedenis.
Het is geen bedreiging.quote:Op zondag 17 januari 2010 02:19 schreef Bilmiyorem het volgende:
[..]
.. ik wilde het niet zeggen, maar dit doet het hem. "Anders word ik pissig" sanki yapabilecegin birsey var..
Je bent wel pissig zeg nu merk ik..quote:Op zondag 17 januari 2010 02:19 schreef IHVK het volgende:
[..]
Kennen is wat anders. Dat is wel belangrijk.
Jij naïeveling. Kijk eens naar de volken/landen rondom Turkije. Serieus, ik ben het dit keer echt eens met Burak. Je moet altijd de moraalridder uithangen. Zo fucking irritant. Bemoei je gewoon niet met een discussie als je er verder niks boeiends over te zeggen hebt.quote:Op zondag 17 januari 2010 02:17 schreef IHVK het volgende:
genus geen sjietquote:Op zondag 17 januari 2010 02:19 schreef Slayage het volgende:
[..]
omdat armeniers veel sjiietische turken in het oosten hebben afgemaakt, genus sjiite en alles, dus die mogen dood en alles
Nou en. Gewoon die combinatie.. neit verkaasd noemen, anders word ik pissig. Alsof dat wat uitmaakt..quote:
Ik kan dat wel begrijpen.quote:Op zondag 17 januari 2010 02:19 schreef Slayage het volgende:
[..]
omdat armeniers veel sjiietische turken in het oosten hebben afgemaakt, genus sjiite en alles, dus die mogen dood en alles
ik probeer dingen altijd in context te plaatsen en in dit geval vind ik niet dat het iets is waar ik me zo druk om moet maken waardoor ik met afschuw naar de ottomaanse geschiednis zou moeten kijeknquote:Op zondag 17 januari 2010 02:14 schreef GenusButeo het volgende:
[..]
Wat is er mis met het bezien van de geschiedenis in de huidige tijdsgeest? Nogmaals: trots zijn op de goede punten mag, maar erkenning van de fouten is hierbij ook van belang. Het Ottomaanse Rijk verheerlijken alsof het alleen welvaart en deugd was, is gewoon kort door de bocht.
Ik ben overigens geen Sjiiet meer. Mijn familie wel.
Jezuz, doe eens normaal joh debiel.quote:Op zondag 17 januari 2010 02:20 schreef Bortecinem het volgende:
[..]
Jij naïeveling. Kijk eens naar de volken/landen rondom Turkije. Serieus, ik ben het dit keer echt eens met Burak. Je moet altijd de moraalridder uithangen. Zo fucking irritant. Bemoei je gewoon niet met een discussie als je er verder niks boeiends over te zeggen hebt.
@De rest.
Btw, ik heb niks met het Ottomaanse Rijk, klaar uit. Mijn voorouders hebben tegen de Ottomanen gevochten. En dat is al genoeg om geen fan van ze te zijn. Vandaag de dag wordt mijn stam nog steeds uitgemaakt voor geri kalmis/koylu en balbalba, erfgoed van de Ottomanen. Thanks kani bozuk Osmanli dolleri.
Ik bemoei maar ik mee wil bemoeien.quote:Op zondag 17 januari 2010 02:20 schreef Bortecinem het volgende:
[..]
Jij naïeveling. Kijk eens naar de volken/landen rondom Turkije. Serieus, ik ben het dit keer echt eens met Burak. Je moet altijd de moraalridder uithangen. Zo fucking irritant. Bemoei je gewoon niet met een discussie als je er verder niks boeiends over te zeggen hebt.
@De rest.
Btw, ik heb niks met het Ottomaanse Rijk, klaar uit. Mijn voorouders hebben tegen de Ottomanen gevochten. En dat is al genoeg om geen fan van ze te zijn. Vandaag de dag wordt mijn stam nog steeds uitgemaakt voor geri kalmis/koylu en balbalba, erfgoed van de Ottomanen. Thanks kani bozuk Osmanli dolleri.
Ik had je toch wel wat hoger zitten, Bortecinem. Dit valt me zwaar tegen van je.quote:Op zondag 17 januari 2010 02:20 schreef Bortecinem het volgende:
[..]
@De rest.
Wij kijken niet met afschuw naar de geschiedenis van de Ottomanen. Wij voelen ons er gewoon niet mee verbonden, is dat zo raar?quote:Op zondag 17 januari 2010 02:21 schreef Slayage het volgende:
[..]
ik probeer dingen altijd in context te plaatsen en in dit geval vind ik niet dat het iets is waar ik me zo druk om moet maken waardoor ik met afschuw naar de ottomaanse geschiednis zou moeten kijekn
je hebt een sjiitische opvoeding gehad en daar kan je niet aan veranderen
kennelijk welquote:Op zondag 17 januari 2010 02:17 schreef IHVK het volgende:
Het is wel raar dat je even smijt met " kani bozuk osmanli doller"quote:Op zondag 17 januari 2010 02:22 schreef Bortecinem het volgende:
[..]
Wij kijken niet met afschuw naar de geschiedenis van de Ottomanen. Wij voelen ons er gewoon niet mee verbonden, is dat zo raar?
we huwelijken hem wel aan je uit lieverdquote:Op zondag 17 januari 2010 02:24 schreef nadiaschoonheid het volgende:
Ik moet wel zeggen dat ik IHVK leuker vind overkomen omdat ie verkaasd is..
zeg maar niks.... dan zeg je ook wat maar toch weer niet snap je hahahaquote:Op zondag 17 januari 2010 02:16 schreef Ayca het volgende:
[..]
![]()
Dus..
Dit voelt raar, ik wil wel wat zeggen maar ook weer niet..
Laten we even voorbijgaan aan de cijfers dan. Het riekt sowieso heel verdacht. Maar vooruit. Wat voor boeken raad je mij dan aan? Boeken die zijn geschreven door de Turken zelf? Dat is niet betrouwbaar. Als je andere titels kan aanraden, dan lees ik ze graag.quote:Op zondag 17 januari 2010 02:10 schreef TheMagnificent het volgende:
Ik wist dat je met dat cijfer aan zou komen. Ik zal je zeggen, het is nergens op gebaseerd. Even ter voorbeeld, Sivas, destijds een middelgrote stad in Anatolië, had zo'n 3000 inwoners. Als we er dus even van uitgaan dat andere steden ook een dergelijke grootte hadden, dan zouden 13 steden in de as gelegd moeten zijn. Niet logisch. Je weett niet hoeveel mythes hieromtrent (en andere fases uit de Turkse geschiedenis) de ronde doen. Ik raad je dan ook aan om een fatsoenlijk boek over de Ottomaanse geschiedenis te lezen, want ik betwijfel dat je dat hebt gedaan.
Nogmaals. Ik beschouw dat gewoon als Soennitische goedpraterij. Oorlogen daargelaten, de volkeren die er niets mee te maken hadden, maar die wel de religie van de vijand aanhingen, zijn er de dupe van geworden. Op basis van verdenkingen. Om het zekere voor het onzekere te nemen. De Safavieden zijn uiteraard evenmin onschuldig.quote:Toch ben ik benieuwd wat je bedoelt met ''negatieve punten''. De daadwerkelijke negatieve punten kunnen we uiteraard niet gaan verdedigen, maar het is belangrijk dingen in hun context te bezien.
In de tijd van de Ottomaanse oorlogen met de Safavieden zijn er inderdaad Turkmenen gedood, maar zoals ik al zij zijn de getallen schromelijk overdreven. Ze zijn ook niet gedood om hun Turkmeens-zijn of hun aleviet-zijn, maar om hun opstandigheid. Zo zijn er ook aan de andere kant, bij de Safevieden, soennieten over de kling gejaagd.
Waarom? In iedere discussie over Turken en Turkije is het altijd hetzelfde met hem. Ik heb hem, zoals Burak al zei, nooit een mening horen geven over een onderwerp. Hij komt altijd alleen een beetje de moraalridder uithangen. Zo van 'Kijk mij eens een moderne, goed geïntegreerde, niet-nationalistische Turk zijn'.quote:Op zondag 17 januari 2010 02:22 schreef TheMagnificent het volgende:
[..]
Ik had je toch wel wat hoger zitten, Bortecinem. Dit valt me zwaar tegen van je.
Dat was niet serieus bedoeld.quote:Op zondag 17 januari 2010 02:12 schreef IHVK het volgende:
Mongool, en dan moet je iedereen maar even over 1 kam scheren en verrot schelden. Heb je wel enig idee wat je daar zegt ??quote:Op zondag 17 januari 2010 02:25 schreef Bortecinem het volgende:
[..]
Waarom? In iedere discussie over Turken en Turkije is het altijd hetzelfde met hem. Ik heb hem, zoals Burak al zei, nooit een mening horen geven over een onderwerp. Hij komt altijd alleen een beetje de moraalridder uithangen. Zo van 'Kijk mij eens een moderne, goed geïntegreerde, niet-nationalistische Turk zijn'.
Misschien is dat gewoon van mening?quote:Op zondag 17 januari 2010 02:25 schreef Bortecinem het volgende:
[..]
Waarom? In iedere discussie over Turken en Turkije is het altijd hetzelfde met hem. Ik heb hem, zoals Burak al zei, nooit een mening horen geven over een onderwerp. Hij komt altijd alleen een beetje de moraalridder uithangen. Zo van 'Kijk mij eens een moderne, goed geïntegreerde, niet-nationalistische Turk zijn'.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |