abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 17 januari 2010 @ 19:06:34 #101
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_76933599
Vlaktaks is ook al zo'n poepplan. De ironie is dat je zelf als een soort maakbaarheidsbureaucraat praat, maar dan met hele slechte naargeestige motieven.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  zondag 17 januari 2010 @ 19:09:19 #102
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_76933725
quote:
Op zondag 17 januari 2010 19:06 schreef Klopkoek het volgende:
Vlaktaks is ook al zo'n poepplan. De ironie is dat je zelf als een soort maakbaarheidsbureaucraat praat, maar dan met hele slechte naargeestige motieven.
Het het basisinkomen dat is een goed idee Lekker iedereen belonen die niet wil werken. Lang leven de armoede val
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
  zondag 17 januari 2010 @ 19:14:48 #103
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_76933973
quote:
Op zondag 17 januari 2010 19:06 schreef Klopkoek het volgende:
Mensen als jij zijn een reden om een sociaal stelsen volledig af te schaffen.
Jij wilt denk dat geld er is om het te verdelen aan mensen die "het nodig hebben"
En dit zijn dat soort mensen
quote:
Op zondag 17 januari 2010 12:13 schreef ethiraseth het volgende:
Werken is sowieso kut en we moeten juist toe naar minder mensen die aan het werk zijn, niet nog meer mensen dwingen te werken (goh, als mensen in het verleden dat deden noemen we dat opeens slavernij, maar nu we het zelf doen is het "meedoen" en "actief zijn" ).
Je haat de mensen die de welvaard creeren maar kan niet zonder hun creatie van welvaard. Jij vind dat een moreel issue. Je vind veelverdieners slecht tenzij ze links lullen a la van Dam.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zondag 17 januari 2010 @ 19:16:17 #104
37300 StarGazer
Anesthetize
pi_76934036
Basisinkomen

Mensen die te lui zijn om te werken nog belonen ook...

Kansloos idee
'Wish I was old and a little sentimental'
Porcupine Tee - Normal
  zondag 17 januari 2010 @ 19:24:19 #105
45206 Pietverdriet
pi_76934368
quote:
Op zondag 17 januari 2010 19:16 schreef StarGazer het volgende:
Basisinkomen

Mensen die te lui zijn om te werken nog belonen ook...

Kansloos idee
Het is als vervanging van het huidige systeem van uitkeringen en AOW
Als je het huidige systeem afschaft en daar een basisinkomen en vlaktax tegenover zet waar mensen minder basisinkomen krijgen dan een uitkering en geen inkomsten omverdeling of subsidies als HRA of kindergeld in zitten breng je mensen er juist toe om te gaan werken omdat er dan op vooruit gaan.
Juist het huidige systeem bevorderd inactiviteit door een enorm complex aan subsidies en uitkeringen, kindergeld etc. En als men dan gaat werken gaat men er niet op vooruit. De overhead kosten zijn enorm.
In een systeem van basisinkomen en vlaktax met afschaffing van alle aftrekposten en inkomstensubsidies bespaar je enorm op overhead. Sociale diensten, uitkeringsinstanties en arbeidsbureaus kan je sluiten, belastingdienst kan met minder mensen uit en zich meer gaan richten op fraude.
Ministerie van sociale zaken kan je opdoeken.
pi_76934620
quote:
Op zondag 17 januari 2010 19:24 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Als je het huidige systeem afschaft en daar een basisinkomen en vlaktax tegenover zet waar mensen minder basisinkomen krijgen dan een uitkering en geen inkomsten omverdeling of subsidies als HRA of kindergeld in zitten breng je mensen er juist toe om te gaan werken omdat er dan op vooruit gaan.
Wil je nou vlaktax of een progressief belastingstelsel? In eerdere posts wordt er gesprokenover 72% inkomensbelasting...
I wish I was your derivative so I could lie tangent to your curves.
  zondag 17 januari 2010 @ 19:35:21 #107
37300 StarGazer
Anesthetize
pi_76934851
quote:

[..]

Juist het huidige systeem bevorderd inactiviteit door een enorm complex aan subsidies en uitkeringen, kindergeld etc. En als men dan gaat werken gaat men er niet op vooruit. De overhead kosten zijn enorm.
In een systeem van basisinkomen en vlaktax met afschaffing van alle aftrekposten en inkomstensubsidies bespaar je enorm op overhead. Sociale diensten, uitkeringsinstanties en arbeidsbureaus kan je sluiten, belastingdienst kan met minder mensen uit en zich meer gaan richten op fraude.
Maar dan moet je mensen wel verplichten om hun steentje bij te dragen aan de maatschappij. Zij het via betaald of onbetaald werk. Het basisinkomen moet er niet toe leiden dat mensen die niet willen werken ook niet hoeven te werken.
Porcupine Tee - Normal
  zondag 17 januari 2010 @ 19:38:33 #108
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_76934994
quote:

[..]

Naargeestig plan. Ik kan niet anders zeggen.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  zondag 17 januari 2010 @ 19:38:43 #109
45206 Pietverdriet
pi_76935003
quote:
Op zaterdag 16 januari 2010 19:31 schreef HugoChavez het volgende:

[..]

Dat doen we toch nu ook al. En voer gewoon de 72% schijf weer in net als in jaren '70 het geval was voor de echte rijke stinkerds.
Dat was als ik me goed herinner op alles boven de 50.000 gulden.
Op het moment dat ik nog meer dan nu moet gaan betalen op mijn hoogste schaal dan de 52% die er nu is, hou ik direct op met veel verdienen, ik ga flink minder werken en neem ieder jaar een paar maanden vrij. Ik ben niet van plan een vinger krom te maken voor een kwart van het geld in handen te krijgen. Ik vind 52% al te veel.
Ik vraag me nu al af waarom ik voor een bonus extra werk als ik de helft mag inleveren als ik ook een paar maanden kan gaan reizen ofzo.

Veel mensen zullen dat doen, en je zal dus veel minder belastinginkomsten krijgen dan bij een lager tarief.

Kan ook mijn werk naar Lichtenstein verleggen en dan betaal ik nog maar 28% toptarief.
  zondag 17 januari 2010 @ 19:40:04 #110
45206 Pietverdriet
pi_76935056
quote:
Op zondag 17 januari 2010 19:38 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Naargeestig plan. Ik kan niet anders zeggen.
Waarom?
Heb je ook een argument?
  zondag 17 januari 2010 @ 19:40:43 #111
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_76935079
Die 72% schijf ging in vanaf 200000 gulden. We hadden toen negen schijven.
Deuger, Woke & Gutmensch
  zondag 17 januari 2010 @ 19:41:10 #112
45206 Pietverdriet
pi_76935102
quote:
Op zondag 17 januari 2010 19:35 schreef StarGazer het volgende:

[..]

Maar dan moet je mensen wel verplichten om hun steentje bij te dragen aan de maatschappij. Zij het via betaald of onbetaald werk. Het basisinkomen moet er niet toe leiden dat mensen die niet willen werken ook niet hoeven te werken.
Ja, en daarom moet het ook duidelijk lager liggen dan kale bijstand.
  zondag 17 januari 2010 @ 19:41:30 #113
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_76935109
quote:
Op zondag 17 januari 2010 19:40 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Waarom?
Heb je ook een argument?
Je dwingt iedereen om te gaan werken. Ook mensen met een handicap. Je biedt ze geen enkele ondersteuning en pleit grofweg voor het afschaffen van de AOW. Basisinkomen heeft alleen zin als het een ruim bedrag is, zodat iedereen meer dan goed kan rondkomen en zelfs onderwijs kan betalen als dat nodig is. Het veronderstelt dus tevens dat onderwijs een beetje goedkoop is. Anders sluit je mensen gewoon op. Zelfs dan vind ik het geen goed systeem omdat iedereen andere behoeften heeft.

Wees gewoon blij met het stelsel wat we hebben. We hebben bijvoorbeeld één van de beste pensioenstelsels van Europa (wat bijv. voorkomt dat mensen in een crisis zo maar hun geld kwijt zijn, zoals in de VS). Helaas doen liberalen er alles aan om ons hele sociale zekerheidsstelsel te ondermijnen en is het dankzij hen nu ook steeds meer mogelijk dat de leiding van een bedrijf mag gokken met de pensioengelden (in navolging van de VS waar dat schering en inslag is).

[ Bericht 24% gewijzigd door Klopkoek op 17-01-2010 19:46:59 ]
Deuger, Woke & Gutmensch
  zondag 17 januari 2010 @ 19:43:30 #114
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_76935184
quote:
Op zondag 17 januari 2010 19:41 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Ja, en daarom moet het ook duidelijk lager liggen dan kale bijstand.
Loonslaven voor het grootkapitaal zullen ze zijn! Wie niet werkt zal niet eten!
Deuger, Woke & Gutmensch
  zondag 17 januari 2010 @ 19:48:50 #115
37300 StarGazer
Anesthetize
pi_76935401
quote:
Op zondag 17 januari 2010 19:43 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Hangt af van de omstandigheden van het geval he. Het is wat anders als iemand die bijvoorbeeld niet kan werken ivm arbeidsongeschiktheid. Daar heb je een sociaal vangnet voor. Maar mensen werken omdat ze te lui zijn die horen ook niks te krijgen mijn inziens.

Hoe vaak maak ik het bij het UWV wel niet mee dat iemand zichzelf ziek meldt omdat zijn WW recht bijna ten einde is om zo nog te proberen een Ziektewet uitkering te krijgen .
Porcupine Tee - Normal
  zondag 17 januari 2010 @ 19:53:59 #116
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_76935649
quote:
Op zondag 17 januari 2010 19:48 schreef StarGazer het volgende:

[..]

Hangt af van de omstandigheden van het geval he. Het is wat anders als iemand die bijvoorbeeld niet kan werken ivm arbeidsongeschiktheid. Daar heb je een sociaal vangnet voor. Maar mensen werken omdat ze te lui zijn die horen ook niks te krijgen mijn inziens.

Hoe vaak maak ik het bij het UWV wel niet mee dat iemand zichzelf ziek meldt omdat zijn WW recht bijna ten einde is om zo nog te proberen een Ziektewet uitkering te krijgen .
Je bedoelt denk ik een WIA uitkering. Kan me niet voorstellen dat je na drie jaar WW nog gaat proberen in de Ziektewet te komen. Dan lachen ze je vierkant uit.

Ik vind het nogal makkelijk altijd. Ik ontken zeker niet dat mensen meer zouden kunnen dan ze doen, maar tegelijkertijd is dat ten eerste niet altijd hun eigen schuld en bovendien wordt de norm van 'niet kunnen werken' steeds verder opgerekt.
Deuger, Woke & Gutmensch
  zondag 17 januari 2010 @ 19:58:27 #117
37300 StarGazer
Anesthetize
pi_76935836
quote:
Op zondag 17 januari 2010 19:53 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Je bedoelt denk ik een WIA uitkering. Kan me niet voorstellen dat je na drie jaar WW nog gaat proberen in de Ziektewet te komen. Dan lachen ze je vierkant uit.

Ik vind het nogal makkelijk altijd. Ik ontken zeker niet dat mensen meer zouden kunnen dan ze doen, maar tegelijkertijd is dat ten eerste niet altijd hun eigen schuld en bovendien wordt de norm van 'niet kunnen werken' steeds verder opgerekt.
Je hebt ze er tussen zitten. Sommige hebben bijvoorbeeld een basisuitkering WW van 3 maanden, dan melden ze zichzelf ziek om zo te proberen een Ziektewetuitkering te krijgen. Je komt ook niet zomaar in de WIA, vaak moet je eerst de wachttijd van 104 weken (maximale duur ZW) hebben doorlopen voordat je gekeurd wordt voor de WIA.
Porcupine Tee - Normal
  zondag 17 januari 2010 @ 20:08:54 #118
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_76936335
quote:
Op zondag 17 januari 2010 19:58 schreef StarGazer het volgende:

[..]

Je hebt ze er tussen zitten. Sommige hebben bijvoorbeeld een basisuitkering WW van 3 maanden, dan melden ze zichzelf ziek om zo te proberen een Ziektewetuitkering te krijgen. Je komt ook niet zomaar in de WIA, vaak moet je eerst de wachttijd van 104 weken (maximale duur ZW) hebben doorlopen voordat je gekeurd wordt voor de WIA.
Ik lees op internet dat dit kabinet dit stapelen nu verbiedt...

Maar 3 maanden WW is natuurlijk wel erg weinig. Ook weer dankzij stelselwijzigingen dat het zo kort is. Je ziet ze te veel als profiteurs. In de bijstand moet je je huis opeten enzo. Ook geen pretje. Logisch dat je dat vermijdt.
Deuger, Woke & Gutmensch
  zondag 17 januari 2010 @ 20:34:29 #119
45206 Pietverdriet
pi_76937568
quote:
Op zondag 17 januari 2010 19:41 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Je dwingt iedereen om te gaan werken.
en dat is slecht?
quote:
Ook mensen met een handicap.
Die kunnen ook werken
quote:
Je biedt ze geen enkele ondersteuning en pleit grofweg voor het afschaffen van de AOW.
Onzin
quote:
Basisinkomen heeft alleen zin als het een ruim bedrag is, zodat iedereen meer dan goed kan rondkomen en zelfs onderwijs kan betalen als dat nodig is. Het veronderstelt dus tevens dat onderwijs een beetje goedkoop is. Anders sluit je mensen gewoon op. Zelfs dan vind ik het geen goed systeem omdat iedereen andere behoeften heeft.
Dan is het niet betaalbaar en zijn mensen niet gemotiveerd te gaan werken
quote:
quote:
Wees gewoon blij met het stelsel wat we hebben. We hebben bijvoorbeeld één van de beste pensioenstelsels van Europa (wat bijv. voorkomt dat mensen in een crisis zo maar hun geld kwijt zijn, zoals in de VS). Helaas doen liberalen er alles aan om ons hele sociale zekerheidsstelsel te ondermijnen en is het dankzij hen nu ook steeds meer mogelijk dat de leiding van een bedrijf mag gokken met de pensioengelden (in navolging van de VS waar dat schering en inslag is).

Jij hoeft daar dan ook nauwelijks wat voor te betalen. Ik heb er genoeg van de rekening te moeten betalen.
  zondag 17 januari 2010 @ 20:37:25 #120
45206 Pietverdriet
pi_76937702
quote:
Op zondag 17 januari 2010 19:43 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Waarom zou je luiheid subsideeren?
  † In Memoriam † zondag 17 januari 2010 @ 20:50:16 #121
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_76938292
Waarom maar 700?

Iedereen 100.000 per week.
Carpe Libertatem
pi_76944476
De gemiddelde bijstandsgerechtigde zal niet blij zijn met dit idee.
Ik heb even wat uitgerekend en ben eerlijk gezegd best geschrokken.
quote:
Berekeningen zijn gebaseerd op de gemeente Groningen volgens gegevens van deze site.
De langdurigheidstoeslag is voor mensen die al langere tijd op bijstandsniveau leven dus om daarvoor in aanmerking te komen moet enkele jaren zuinig aan doen. Eventuele bijzondere bijstand is niet meegerekend.

Dit ontvangt een alleenstaande:
Bijstand: ¤617,04
Toeslag gemeente: ¤246,06
Langdurigheidstoeslag: ¤28,42 (1x per jaar ¤341,00)
Toeslagen belastingdienst: ¤290,00
Totaal: ¤1181,52

Dit ontvangt een alleenstaande ouder met twee kinderen:
Bijstand: ¤863,86
Toeslag gemeente: ¤246,06
Langdurigheidstoeslag: ¤36,33 (1x per jaar ¤436,00)
Toeslagen belastingdienst: ¤419,00
Kinderbijslag: ¤157,85
Totaal: ¤1723,10

En dit ontvangt een gezin met twee kinderen:
Bijstand: ¤1234.09
Toeslag gemeente: ¤0,00
Langdurigheidstoeslag: ¤40,50 (1x per jaar ¤486,00)
Toeslagen belastingdienst: ¤486,00
Kinderbijslag: ¤157,85
Totaal: ¤1918,44
Ik hoop echt dat ik hier de plank flink mis sla [eerste correctie is al binnen] want ik ken werkenden die het met minder moeten en kunnen doen.
Ik ben zeker niet tegen een sociaal vangnet maar als dit klopt dan snap ik wel waarom werken voor hen niet loont.

[ Bericht 4% gewijzigd door Prutzenberg op 17-01-2010 23:15:29 (Correctie (gelukkig)) ]
Op donderdag 6 september 2012 @ 21:41 schreef Shakkara het volgende:
Uiteraard is het volgens Rutte en consorten de schuld van een imaginair links kabinet dat we ooit ergens in het verleden gehad schijnen te hebben.
pi_76944761
quote:
Op zondag 17 januari 2010 22:45 schreef Prutzenberg het volgende:
[..]

Ik hoop echt dat ik hier de plank flink mis sla want ik ken werkenden die het met minder moeten en kunnen doen.
Ik ben zeker niet tegen een sociaal vangnet maar als dit klopt dan snap ik wel waarom werken voor hen niet loont.
Het zal hier wel om maximumbedragen gaan mag ik hopen

In mijn ogen is het in Nederland vaak teveel zekerheid en is er daardoor veel opportunistisch gedrag aanwezig bij mensen. De prikkel bestaat vaak ook niet om wél te gaan werken.
  zondag 17 januari 2010 @ 22:59:10 #124
45206 Pietverdriet
pi_76945251
quote:
Op zondag 17 januari 2010 22:45 schreef Prutzenberg het volgende:
[..]

Ik hoop echt dat ik hier de plank flink mis sla want ik ken werkenden die het met minder moeten en kunnen doen.
Ik ben zeker niet tegen een sociaal vangnet maar als dit klopt dan snap ik wel waarom werken voor hen niet loont. :

{
1494 euro? NETTO??
WTF
Ik hou op met werken.
pi_76945431
quote:
Op zondag 17 januari 2010 22:59 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

1494 euro? NETTO??
WTF
Ik hou op met werken.

Voordat je ontslag neemt...
De eerste jaren zal je het moeten doen met ¤1153,10. En je zult je bij de uitkeringsinstantie voor moeten doen als een gigantische debiel.
Op donderdag 6 september 2012 @ 21:41 schreef Shakkara het volgende:
Uiteraard is het volgens Rutte en consorten de schuld van een imaginair links kabinet dat we ooit ergens in het verleden gehad schijnen te hebben.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')