Toiletpijp, je bedoelt dat ventilatiegat in de muur? Daar komt in ieder geval wel lucht doorheen. Maar je verhaal klinkt logisch. Mocht het vaker voorkomen, dan kan ik wel eens navraag doen bij de VvE.quote:Op zaterdag 16 januari 2010 14:34 schreef Athmozz het volgende:
onderdruk in je afvoerleiding op het moment dat je doorsjast. Je creëert een onderdruk, en als die te groot wordt (wat bij 4 verdiepen kan), dan ga je je closet leegtrekken.
Laat de beluchting eens nakijken (normaal heb je bij hogere gebouwen je toiletpijp tot helemaal aan je dak, om daar het probleem van onderdruk op je afvoer tegen te gaan), als die er al is. 4 verdiepen weet ik niet 100% of ze dat al doen, het laagste gebouw dat ik onder me heb is 8 verdiepen.
Helder, maar hoe kan ik dat zelf controleren? Ik weet niet beter dan dat er alleen een ingang is, en een uitgang, namelijk daar waar het water staatquote:Op zaterdag 16 januari 2010 15:08 schreef lyolyrc het volgende:
Volgens mij heb je het nog niet helemaal begrepen, ondanks dat Athmozz het al uitlegt. Stromend water in de afvoer zorgt voor een onderdruk in de afvoer, waardoor de laag water die in het toilet staat wordt weggezogen. Om dat te voorkomen hoort de afvoer aangesloten te zijn op de buitenlucht via een buis naar het dak. Dan wordt er buitenlucht aangezogen in plaats van dat het water uit je toilet wordt weggezogen.
Als die aanvoer van buitenlucht er niet is, of verstopt zit, dan krijg je wat je nu hebt.
Als het een huurhuis is, zou ik klagen bij de verhuurder. Je mag namelijk verwachten dat je geen stankoverlast hebt. In geval van een koophuis kun je de bouwtekening erop naslaan.quote:Op zaterdag 16 januari 2010 15:24 schreef Guppyfriend het volgende:
Helder, maar hoe kan ik dat zelf controleren? Ik weet niet beter dan dat er alleen een ingang is, en een uitgang, namelijk daar waar het water staat
Dan moet je het dak op.quote:Op zaterdag 16 januari 2010 15:24 schreef Guppyfriend het volgende:
[..]
Helder, maar hoe kan ik dat zelf controleren? ...
Ooh, werkt het zo! Die tekening maakt een hoop voor me duidelijkquote:Op zaterdag 16 januari 2010 15:38 schreef Hyperdude het volgende:
Dan moet je het dak op.![]()
[ afbeelding ]
Het is een koopappartement. Als het dus vaker gaat voorkomen, kan ik het eens aankaarten bij de VvE. Zelf kan ik hier weinig aan doen dan, want ik heb geen bevoegdheid om zomaar het dak op te gaan (zou een mooie boel zijn).quote:Op zaterdag 16 januari 2010 15:31 schreef lyolyrc het volgende:
Als het een huurhuis is, zou ik klagen bij de verhuurder. Je mag namelijk verwachten dat je geen stankoverlast hebt. In geval van een koophuis kun je de bouwtekening erop naslaan.
Ik ben de 4de en bovenste verdieping, en boven mij zit dus alleen het dak. Maar het is een VvE regel dat alleen leden van bestuur en technische dienst het dak op mogen. Anders zit voor je het weet Jan en alleman daar. Zou ik daar dus eens moeten vragen. Maar ik kijk het eerst even aan, even zien of het aanhoud.quote:Op zaterdag 16 januari 2010 16:38 schreef TheOneAndOnly het volgende:
Kan je de bovenste verdieping op?
kan ook zijn dat er ergens een binnenhuisbeluchter zit die niet meer open gaat...
quote:Op zaterdag 16 januari 2010 16:52 schreef ikweethetookniet het volgende:
HELP! waterleiding in tuin doorgezaagd?
Ik zie een verband
mooi systeem, maar ik zou het niet volledig verlijmen. Ervaring leert dat die dingen maar een jaar of 10 goed werken, en daarna beginnen ze soms wel te haperen, waarna je weer in de problemen zit. Ga voor een raccord, met daarna pas zo'n stuk, dan zit je in ieder geval safe als het kapot gaat dat je die er gewoon af draait & een nieuwe op zet ipv je leiding weer een stukje te mogen afzagen & weer te beginnen lijmen.quote:Op zaterdag 16 januari 2010 17:33 schreef klipper het volgende:
Er zijn ook losse beluchters te koop die je op het systeem kunt plaatsen waar je problemen ondervindt, natuurlijk moet je de leiding dan doorzagen of boren en er een klemzadel op plaatsen.
[ afbeelding ]
Deze erop lijmen gat kan van te voren of naderhand geboord worden.
Gat moet wel bovenop zitten.
[ afbeelding ]
Vervolgens kun je hierin een beluchter lijmen.
De beluchter laat tijdens onderdruk in het systeem lucht toe, maar sluit af bij overdruk.
Dus geen last meer van vieze luchtjes in de woning.
Tja deze kan natuurlijk ook.quote:Op zaterdag 16 januari 2010 19:50 schreef Athmozz het volgende:
[..]
mooi systeem, maar ik zou het niet volledig verlijmen. Ervaring leert dat die dingen maar een jaar of 10 goed werken, en daarna beginnen ze soms wel te haperen, waarna je weer in de problemen zit. Ga voor een raccord, met daarna pas zo'n stuk, dan zit je in ieder geval safe als het kapot gaat dat je die er gewoon af draait & een nieuwe op zet ipv je leiding weer een stukje te mogen afzagen & weer te beginnen lijmen.
Dit dus, de beluchting van de standpijp na laten kijken. Problem zo goed als zeker opgelostquote:Op zaterdag 16 januari 2010 14:34 schreef Athmozz het volgende:
onderdruk in je afvoerleiding op het moment dat je doorsjast. Je creëert een onderdruk, en als die te groot wordt (wat bij 4 verdiepen kan), dan ga je je closet leegtrekken.
Laat de beluchting eens nakijken (normaal heb je bij hogere gebouwen je toiletpijp tot helemaal aan je dak, om daar het probleem van onderdruk op je afvoer tegen te gaan), als die er al is. 4 verdiepen weet ik niet 100% of ze dat al doen, het laagste gebouw dat ik onder me heb is 8 verdiepen.
Geen probleem!quote:Op maandag 1 maart 2010 23:33 schreef Oblivion het volgende:
Ja, heel nuttig, dus ik kick even!
Heb hetzelfde probleem en weet niet of de pijp die naar buiten gaat met bochten mag?
Ook niet als de pijp een meter of twee/drie horizontaal gaat en dan pas naar boven?quote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |